een lening is een uitgestelde betaling maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Het is voor de economie niet verkeerd wanneer er krediet beschikbaar is.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 17:46 schreef DemureStoic het volgende:
[..]
Een lening, inderdaad. Maar niet omdat de familie (een enkeling daargelaten) veel meer geld te besteden had.
En dan zou je misschien ook maar een zevende of minder van je vrij besteedbare inkomen hebben.quote:Door al deze leningen kwam er meer geld in omloop en werd de waarde van het bestaande geld minder. Zonder die leningen zou je iPad tegenwoordig misschien maar 100 euro gekost hebben.
Een lening is een schuld waarover je rente betaalt. Rente moet betaald worden uit dezelfde voorraad geld die in omloop is (er wordt niet extra bijgedrukt om de rentelasten te bekostigen). Dat betekent dus dat er op een gegeven moment steeds meer mensen niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Dus ja, een lening is in dat opzicht zeker een probleem -- op de lange termijn wordt de groep die geld tekort komt simpelweg steeds groter. Of je moet steeds opnieuw gaan bijdrukken, maar dat is ook geen oneindig verhaal... zie de VS.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 17:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
een lening is een uitgestelde betaling maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Het is voor de economie niet verkeerd wanneer er krediet beschikbaar is.
[..]
En dan zou je misschien ook maar een zevende of minder van je vrij besteedbare inkomen hebben.
Het probleem met huizen is dat veel mensen een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek hebben en dus niets afbetalen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 18:00 schreef du_ke het volgende:
Zolang mensen hun leningen netjes terugbetalen zie ik niet zo'n groot probleem eerlijk gezegd. Alleen dingen aan kunnen schaffen op het moment dat je het helemaal bij elkaar hebt gespaard legt de economie ook lam.
Niks meer aan toe te voegen.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 08:20 schreef --Immortal-- het volgende:
Dat de euro ons als burger meer gekost heeft dan opgeleverd, ben ik wel met hem eens.
Want hoewel omrekenen niet meer mag, doen we dat natuurlijk nog wel eens.
En als ik dan in het ziekenhuis ben en daar voor mijn kind en mij 2 kaasbroodjes neem, daar 4,50 voor moet betalen, valt dat best mee.....hoewel... dat is 10 gulden!!
Houderschapsbelasting van mijn auto 146 euro per maand. 10 jaar geleden was er geen haar op mn hoofd die er aan dacht om maandelijks 330 gulden te betalen , alleen maar voor het hebben van een auto. Neem eens een patatje mayo... 2- 2,50.. Gewoon de guldenprijs,maar dan in euro;s En zo is het met vele dingen gegaan hoor, prijzen zijn met 110% gestegen
En zo kan je vele voorbeelden opnoemen natuurlijk. Benzine.. 4 gulden de liter.
Zelfs met inflatiecorrectie zijn deze prijzen absurd.
En wij?
Wij accepteren en laten ons bang maken dat de euro vooral moet blijven bestaan.....
Wij hebben nul% geprofiteerd van de euro.
Ja economisch ging het goed, maar met bijbehorende prijsstijgingen kon dat ook niet anders.
economisch ging het de bedrijven erg goed. Ons salaris is niet in dezelde mate meegegroeid als de prijzen van de produkten die we kochten.
En daar zien we nu de gevolgen van, want dat wordt nog al eens verzwegen he, dat dat mede heeft bijgedragen aan de crisis. Als je mensen langzaamaan leegzuigt is het ooit op. Die tijd is aangebroken en dan drogen de inkomsten voor bedrijven op.
En om dan de boel te redden, worden de prijzen verhoogd en de belastingen, worden de sociale zekerheden afgebroken en zijn we niet dubbel maar 3 dubbel genaaid.
Wat is veel? In veel gevallen is zo'n hypotheek gekoppeld aan een spaar of belegvorm waarbij aan het einde wordt afgelost. Nou is het zo dat onze HRA op dat gebied inderdaad steken laat vallen maar de omvang van het probleem is volgens mij beperkt.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 18:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het probleem met huizen is dat veel mensen een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek hebben en dus niets afbetalen.
ik reken mijn maandloon wel eens terug want daar word ik vrolijk vanquote:Op zaterdag 3 maart 2012 08:34 schreef tong80 het volgende:
Ik reken nog steeds terug. Kan het niet laten en schrik steeds weer.
Ja, van de week belastingaangifte gedaan en als je dan dat totale brutojaarloon bekijkt en dat omrekent lijkt het heel watquote:Op zaterdag 3 maart 2012 19:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik reken mijn maandloon wel eens terug want daar word ik vrolijk van
Ik reken dan maar niet terug hoeveel belasting ik betaal, daar schrik ik ook van.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 19:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja, van de week belastingaangifte gedaan en als je dan dat totale brutojaarloon bekijkt en dat omrekent lijkt het heel wat
Je moet de boel een beetje van de positieve kant bekijkenquote:Op zaterdag 3 maart 2012 19:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik reken dan maar niet terug hoeveel belasting ik betaal, daar schrik ik ook van.
Maar betalen ze mee om Griekenland uit het slop te halen.....dacht het niet!quote:Op zondag 4 maart 2012 05:11 schreef niels0 het volgende:
Mag ik er even op wijzen dat de deense Kroon (DKK) gekoppeld is aan de Euro? Zie hieronder:
[ afbeelding ]
Zwitserse franc wordt sinds september 2011 niet meer waard dan 1.20 CHF / EUR. Dat hebben ze gedaan om de export te stimuleren omdat zwitserse produkten te duur werden voor export. Kijk maar:
[ afbeelding ]
Het is echt kul om te denken dat die landen een onafhankelijke valuta hebben.
Via het IMF wel.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:18 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Maar betalen ze mee om Griekenland uit het slop te halen.....dacht het niet!
Maar dat hebben we al uitgegeven, dus is het net of het er niet is geweest.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:32 schreef waht het volgende:
Populistisch geneuzel. De euro heeft ons bakken met geld opgeleverd.
De meeste van deze gevallen zijn helaas beleggersverzekeringen waar is uitgegaan van een rendement van 8%. Dat halen ze vrijwel allemaal bij lange na niet - sommigen zitten zelfs onder de 1,5% werkelijk rendement.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 18:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat is veel? In veel gevallen is zo'n hypotheek gekoppeld aan een spaar of belegvorm waarbij aan het einde wordt afgelost
Je zou ook kunnen redeneren dat het een flinke zeepbel heeft laten groeien.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:32 schreef waht het volgende:
Populistisch geneuzel. De euro heeft ons bakken met geld opgeleverd.
In je huis, in je tweede auto, in je ipad, in homecinema,etc.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:36 schreef Individual het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen redeneren dat het een flinke zeepbel heeft laten groeien.
Waar zijn de bakken met geld gebleven?
Dat zal een deel zijn, maar niet het hele plaatje.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
In je huis, in je tweede auto, in je ipad, in homecinema,etc.
Weinig ervan is gespaard, zo is gebleken.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar dat hebben we al uitgegeven, dus is het net of het er niet is geweest.
Da's ook een argument.
En dat begon met Frankrijk en Duitsland in 2003.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:06 schreef waht het volgende:
Verder klopt het wel dat politiek Europa helemaal niet klaar was voor gezamenlijk beleid. Althans, velen hebben zich niet aan de afgesproken regels gehouden. Dan zijn problemen nooit ver weg.
De meeste gevallen zelfs? Daar heb je vast een bron van?quote:Op zondag 4 maart 2012 11:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
De meeste van deze gevallen zijn helaas beleggersverzekeringen waar is uitgegaan van een rendement van 8%. Dat halen ze vrijwel allemaal bij lange na niet - sommigen zitten zelfs onder de 1,5% werkelijk rendement.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |