Welk besluit?quote:Op maandag 2 april 2012 14:13 schreef Eenskijken het volgende:
Dus het besluit of zal sowieso na 30 april genomen worden denk ik?
Duurt toch nog een hele maand.. damn.
Oh? Jij bent op de hoogte van de huidige toestand van Friso? Please do tell.quote:Op maandag 2 april 2012 14:13 schreef Eenskijken het volgende:
Dus het besluit of zal sowieso na 30 april genomen worden denk ik?
Duurt toch nog een hele maand.. damn.
Gezien je uitleg ga ik uit van meer kennis dan gemiddeld.quote:Op maandag 2 april 2012 14:28 schreef Cat22 het volgende:
Als hij zelf kan ademhalen dan zou je hem nu moeten laten verhongeren om het overlijden te versnellen en dat is wettelijk gezien moord. En zeker in Engeland liggen de regels omtrent euthanisie nog een stuk strenger.
Probeer jij in zo'n geval maar eens ondraaglijk lijden te definiëren. Ik kan daar in Friso zijn geval geen uitspraken over doen omdat ik de precieze situatie niet ken. Maar ook voor de mensen die zijn huidige medische status wel precies weten is het lastig. Want ondraaglijk lijden is lijden wat door de patiënt als ondraaglijk wordt ervaren, zonder uitzicht op verbetering.quote:Op maandag 2 april 2012 15:04 schreef Coelho het volgende:
[..]
Gezien je uitleg ga ik uit van meer kennis dan gemiddeld.
Is terminale sedatie in deze geen optie net alsof wij daar over gaan... , of is dat ook weer niet toegestaan omdat er geen ondragelijk lijden is?
*kijkt in glazen bol*quote:Op maandag 2 april 2012 15:39 schreef Synthercell het volgende:
Zullen wij hem ooit nog te zien krijgen?
Ik bedoelde meer: mag je wettelijk gezien terminale sedatie toepassen als je niet direct kunt aangeven of er ondragelijk lijden van de patient is, in de zin van helse pijnen etcetera. Dus inzetten als een 'we-bedoelen-euthanasie-maar-we-noemen-het-anders' oplossing.quote:Op maandag 2 april 2012 15:09 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Probeer jij in zo'n geval maar eens ondraaglijk lijden te definiëren. Ik kan daar in Friso zijn geval geen uitspraken over doen omdat ik de precieze situatie niet ken. Maar ook voor de mensen die zijn huidige medische status wel precies weten is het lastig. Want ondraaglijk lijden is lijden wat door de patiënt als ondraaglijk wordt ervaren, zonder uitzicht op verbetering.
En Friso kan het nu niet meer zelf zeggen (ga ik tenminste vanuit, gezien de berichtgeving), en het is nog totaal niet duidelijk of en hoe zijn situatie verbetert.
Ik vrees met grote vrezen..quote:Op maandag 2 april 2012 15:39 schreef Synthercell het volgende:
In z'n kist misschien.quote:Op maandag 2 april 2012 15:39 schreef Synthercell het volgende:
Je haalt euthanasie en terminale (of wel palliatieve) sedatie door elkaar. Dat is echt totaal wat anders. Bij palliatieve sedatie verwacht je dat de patient binnen 2 weken overlijdt.quote:Op maandag 2 april 2012 15:04 schreef Coelho het volgende:
[..]
Gezien je uitleg ga ik uit van meer kennis dan gemiddeld.
Is terminale sedatie in deze geen optie net alsof wij daar over gaan... , of is dat ook weer niet toegestaan omdat er geen ondragelijk lijden is?
In het algemeen is het dan wel heel wat als je zeg maar de 5 jaar nog haalt. Daarna krijg je dan toch onoverkomelijk orgaanfalen gaandeweg.quote:Op maandag 2 april 2012 14:28 schreef Cat22 het volgende:
Welk besluit?
Als Friso uit zichzelf ademhaalt dan kan hij nog jaren blijven leven.
En overlijdt die persoon niet door het toedienen van medicatie maar door een andere oorzaak zoals gevolgen van een ziekte, uitdroging etc. De medicijnen zijn alleen ter verlichting (geen pijn, in slaap gehouden worden)quote:Op maandag 2 april 2012 18:16 schreef June. het volgende:
[..]
Je haalt euthanasie en terminale (of wel palliatieve) sedatie door elkaar. Dat is echt totaal wat anders. Bij palliatieve sedatie verwacht je dat de patient binnen 2 weken overlijdt.
Als een bejaarde man als Ariel Sharon al meer dan 6 jaar in zo'n toestand kan 'leven', dan zou iemand met jonge organen en goede medische verzorging het ook wel heel lang vol kunnen houden lijkt me.quote:Op maandag 2 april 2012 18:42 schreef Perico het volgende:
[..]
In het algemeen is het dan wel heel wat als je zeg maar de 5 jaar nog haalt. Daarna krijg je dan toch onoverkomelijk orgaanfalen gaandeweg.
Ik dacht dat euthanasie actieve beëindiging van het leven was, en sedatie de meer passieve, stoppen met eten en alleen nog drinken. Wist niet dat daar de beperking van een al verwacht overlijden aan zat.quote:Op maandag 2 april 2012 18:16 schreef June. het volgende:
[..]
Je haalt euthanasie en terminale (of wel palliatieve) sedatie door elkaar. Dat is echt totaal wat anders. Bij palliatieve sedatie verwacht je dat de patient binnen 2 weken overlijdt.
idd. eerst die hele mediahype en nu niets.. ik wil nu ook het einde weten.. hoe lullig het ook klinkt, want zo is het natuurlijk niet bedoeld.quote:
Ik denk wel dat we te horen zullen krijgen als ie dood is.quote:Op maandag 2 april 2012 20:42 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
idd. eerst die hele mediahype en nu niets.. ik wil nu ook het einde weten.. hoe lullig het ook klinkt, want zo is het natuurlijk niet bedoeld.
ik bedoelde dus dat ze wss na 30 april beslissen of ze de stekker eruit trekken.. want ik neem aan dat ze 'm niet jaren als kasplantje willen laten leven.
Euthanasie is op eigen verzoek hulp bij levensbeëindiging. In de praktijk is dat meestal langs medische weg.quote:Op maandag 2 april 2012 19:56 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik dacht dat euthanasie actieve beëindiging van het leven was, en sedatie de meer passieve, stoppen met eten en alleen nog drinken. Wist niet dat daar de beperking van een al verwacht overlijden aan zat.
De koninklijke familie is gelovig. Het zal ze daardoor extra moeilijk vallen om de stekker eruit te laten trekken. Prinses Annette werkt met geestelijk gehandicapten. Zij ziet dus veel onmogelijkheden en ook veel mogelijkheden ondanks...quote:Op maandag 2 april 2012 20:09 schreef Plugin het volgende:
Ariel Sharon, die ligt al 6 jaar in coma, van de zotten. Hopelijk zijn ze met Friso beschaafder.
Beter snel dood dan 6 jaar in coma wat ook nog eens belachelijk veel geld kost om iemand in leven te houden, voor wat?
Wat een klinkklare onzin zegquote:Op maandag 2 april 2012 20:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Euthanasie is op eigen verzoek hulp bij levensbeëindiging. In de praktijk is dat meestal langs medische weg.
Palliatieve sedatie is naar voren gehaald in de strijd tegen euthanasie. Maar dat is net zo moeilijk als euthanasie daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen. Artsen hebben graag dat je tot de laatste seconde crepeert en krijst van de pijnen. Ook als er bv. nog maar een week leven verwacht wordt, wordt nog vaak euthanasie geweigerd.
Bij palliatieve sedatie is dus sprake van uithongering en narcose. Daarmee zou de patiënt niets voelens van die uithongeringspijnen die erbij komen. In de praktijk hoor je andere verhalen en dat is niet vreemd, want je hoort ook verhalen van mensen die operatie volledig meegemaakt hebben ondanks de narcose. In beide gevallen kan je niets aangeven door de spierverslappende middelen.
De bedoeling is dat je in korte tijd weg bent, maar er zijn ook sterke lichamen die het maanden volhouden.
Denk het niet..quote:Op maandag 2 april 2012 15:39 schreef Synthercell het volgende:
Ik heb het allebei van dichtbij meegemaakt, en ik zie geen enkel verschil tussen euthanasie (het drinken van een dodelijke dosis slaaptabletten) en wat ze 'passiatieve sedatie' noemen: dat komt gewoon neer op het beëindigen van een leven in een ziekenhuis door middel van het stoppen van de behandeling - de beademingsmachine, bijvoorbeeld, of door het toedienen van een dodelijke dosis morfine.quote:Op maandag 2 april 2012 20:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Euthanasie is op eigen verzoek hulp bij levensbeëindiging. In de praktijk is dat meestal langs medische weg.
Palliatieve sedatie is naar voren gehaald in de strijd tegen euthanasie. Maar dat is net zo moeilijk als euthanasie daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen. Artsen hebben graag dat je tot de laatste seconde crepeert en krijst van de pijnen. Ook als er bv. nog maar een week leven verwacht wordt, wordt nog vaak euthanasie geweigerd.
Bij palliatieve sedatie is dus sprake van uithongering en narcose. Daarmee zou de patiënt niets voelens van die uithongeringspijnen die erbij komen. In de praktijk hoor je andere verhalen en dat is niet vreemd, want je hoort ook verhalen van mensen die operatie volledig meegemaakt hebben ondanks de narcose. In beide gevallen kan je niets aangeven door de spierverslappende middelen.
De bedoeling is dat je in korte tijd weg bent, maar er zijn ook sterke lichamen die het maanden volhouden.
En volgens mij is dát juist het punt hier. Euthanasie kan alleen plaatsvinden als de te euthanaseren persoon daar bij volle verstand toestemming voor heeft gegeven, en volgens mij zelfs net voor het moment dat het gebeurt. Als ik nu zou laten vastleggen dat ik euthanasie wil zodra ik een mensonwaardig leven moet lijden, en ik zou bijvoorbeeld zo dement als een deur worden, dan mag er volgens mij wettelijk geen euthanasie gepleegd worden omdat ik op dat moment niet meer kan oordelen.quote:Op maandag 2 april 2012 23:09 schreef Nadine26 het volgende:
Over Friso heb ik verder geen mening, maar als ik zijn vrouw was, zou ik zeker pleiten voor euthanasie. Of dat nou in het ziekenhuis gebeurt of thuis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |