abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109803951
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:13 schreef Eenskijken het volgende:
Dus het besluit of zal sowieso na 30 april genomen worden denk ik?

Duurt toch nog een hele maand.. damn.
Welk besluit?

Als Friso uit zichzelf ademhaalt dan kan hij nog jaren blijven leven.
Sommigen patiënten in vegetatieve toestand kunnen zelf nog eten (denk aan een baby die kauwbewegingen maakt als je eten in het mondje doet). En anders kan dat door een maagsonde worden overgenomen. Sommigen openen hun ogen bij aanspreken of als het licht wordt en hebben zo een soort van dag en nachtritme.
En zo zijn er vele variaties mogelijk. Als zijn ademhaling nu nog steeds overgenomen was door apparaten, dan was hij inmiddels waarschijnlijk al overleden.

Als hij zelf kan ademhalen dan zou je hem nu moeten laten verhongeren om het overlijden te versnellen en dat is wettelijk gezien moord. En zeker in Engeland liggen de regels omtrent euthanisie nog een stuk strenger.

Hard gezegd: als zijn toestand stabiel en uitzichtsloos blijft is het haast hopen op een longontsteking of iets dergelijks waarbij besloten wordt geen antibiotica te geven waardoor hij aan die ziekte overlijdt. Of doordat je uiteindelijk heel sterke opiaten gaat geven om de symptomen te verzachten zodat hij aan die overdosis sterft.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 2 april 2012 @ 14:29:43 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_109803992
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:13 schreef Eenskijken het volgende:
Dus het besluit of zal sowieso na 30 april genomen worden denk ik?

Duurt toch nog een hele maand.. damn.
Oh? Jij bent op de hoogte van de huidige toestand van Friso? Please do tell.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 2 april 2012 @ 15:04:33 #203
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_109805366
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:28 schreef Cat22 het volgende:

Als hij zelf kan ademhalen dan zou je hem nu moeten laten verhongeren om het overlijden te versnellen en dat is wettelijk gezien moord. En zeker in Engeland liggen de regels omtrent euthanisie nog een stuk strenger.
Gezien je uitleg ga ik uit van meer kennis dan gemiddeld.

Is terminale sedatie in deze geen optie net alsof wij daar over gaan... , of is dat ook weer niet toegestaan omdat er geen ondragelijk lijden is?
pi_109805551
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:04 schreef Coelho het volgende:

[..]

Is terminale sedatie in deze geen optie net alsof wij daar over gaan... , of is dat ook weer niet toegestaan omdat er geen ondragelijk lijden is?
Probeer jij in zo'n geval maar eens ondraaglijk lijden te definiëren. Ik kan daar in Friso zijn geval geen uitspraken over doen omdat ik de precieze situatie niet ken. Maar ook voor de mensen die zijn huidige medische status wel precies weten is het lastig. Want ondraaglijk lijden is lijden wat door de patiënt als ondraaglijk wordt ervaren, zonder uitzicht op verbetering.
En Friso kan het nu niet meer zelf zeggen (ga ik tenminste vanuit, gezien de berichtgeving), en het is nog totaal niet duidelijk of en hoe zijn situatie verbetert.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_109806727
Zullen wij hem ooit nog te zien krijgen?
pi_109806797
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:39 schreef Synthercell het volgende:
*kijkt in glazen bol*

Jammer, die is beslagen.
  maandag 2 april 2012 @ 16:30:53 #207
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_109808916
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:09 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Probeer jij in zo'n geval maar eens ondraaglijk lijden te definiëren. Ik kan daar in Friso zijn geval geen uitspraken over doen omdat ik de precieze situatie niet ken. Maar ook voor de mensen die zijn huidige medische status wel precies weten is het lastig. Want ondraaglijk lijden is lijden wat door de patiënt als ondraaglijk wordt ervaren, zonder uitzicht op verbetering.
En Friso kan het nu niet meer zelf zeggen (ga ik tenminste vanuit, gezien de berichtgeving), en het is nog totaal niet duidelijk of en hoe zijn situatie verbetert.
Ik bedoelde meer: mag je wettelijk gezien terminale sedatie toepassen als je niet direct kunt aangeven of er ondragelijk lijden van de patient is, in de zin van helse pijnen etcetera. Dus inzetten als een 'we-bedoelen-euthanasie-maar-we-noemen-het-anders' oplossing.
  maandag 2 april 2012 @ 16:52:30 #208
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_109809910
quote:
Ik vrees met grote vrezen..
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  maandag 2 april 2012 @ 18:16:03 #209
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_109813158
quote:
In z'n kist misschien.
  maandag 2 april 2012 @ 18:16:55 #210
208890 June.
Seriously?
pi_109813191
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:04 schreef Coelho het volgende:

[..]

Je haalt euthanasie en terminale (of wel palliatieve) sedatie door elkaar. Dat is echt totaal wat anders. Bij palliatieve sedatie verwacht je dat de patient binnen 2 weken overlijdt.
Shine bright like a diamond.
  maandag 2 april 2012 @ 18:42:13 #211
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_109814154
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:28 schreef Cat22 het volgende:

Welk besluit?

Als Friso uit zichzelf ademhaalt dan kan hij nog jaren blijven leven.
In het algemeen is het dan wel heel wat als je zeg maar de 5 jaar nog haalt. Daarna krijg je dan toch onoverkomelijk orgaanfalen gaandeweg.
  maandag 2 april 2012 @ 18:42:20 #212
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_109814157
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 18:16 schreef June. het volgende:

[..]

Je haalt euthanasie en terminale (of wel palliatieve) sedatie door elkaar. Dat is echt totaal wat anders. Bij palliatieve sedatie verwacht je dat de patient binnen 2 weken overlijdt.
En overlijdt die persoon niet door het toedienen van medicatie maar door een andere oorzaak zoals gevolgen van een ziekte, uitdroging etc. De medicijnen zijn alleen ter verlichting (geen pijn, in slaap gehouden worden)
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_109815194
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 18:42 schreef Perico het volgende:

[..]

In het algemeen is het dan wel heel wat als je zeg maar de 5 jaar nog haalt. Daarna krijg je dan toch onoverkomelijk orgaanfalen gaandeweg.
Als een bejaarde man als Ariel Sharon al meer dan 6 jaar in zo'n toestand kan 'leven', dan zou iemand met jonge organen en goede medische verzorging het ook wel heel lang vol kunnen houden lijkt me.
  maandag 2 april 2012 @ 19:56:01 #214
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_109817716
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 18:16 schreef June. het volgende:

[..]

Ik dacht dat euthanasie actieve beëindiging van het leven was, en sedatie de meer passieve, stoppen met eten en alleen nog drinken. Wist niet dat daar de beperking van een al verwacht overlijden aan zat.
pi_109818553
Ariel Sharon, die ligt al 6 jaar in coma, van de zotten. Hopelijk zijn ze met Friso beschaafder.
Beter snel dood dan 6 jaar in coma wat ook nog eens belachelijk veel geld kost om iemand in leven te houden, voor wat?
pi_109820015
Je hoort er niks meer over. :{
pi_109820645
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 20:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Je hoort er niks meer over. :{
idd. eerst die hele mediahype en nu niets.. ik wil nu ook het einde weten.. hoe lullig het ook klinkt, want zo is het natuurlijk niet bedoeld.

ik bedoelde dus dat ze wss na 30 april beslissen of ze de stekker eruit trekken.. want ik neem aan dat ze 'm niet jaren als kasplantje willen laten leven.
There are only 151 Pokémon.
pi_109820767
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 20:42 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

idd. eerst die hele mediahype en nu niets.. ik wil nu ook het einde weten.. hoe lullig het ook klinkt, want zo is het natuurlijk niet bedoeld.

ik bedoelde dus dat ze wss na 30 april beslissen of ze de stekker eruit trekken.. want ik neem aan dat ze 'm niet jaren als kasplantje willen laten leven.
Ik denk wel dat we te horen zullen krijgen als ie dood is. :{
pi_109821090
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:56 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik dacht dat euthanasie actieve beëindiging van het leven was, en sedatie de meer passieve, stoppen met eten en alleen nog drinken. Wist niet dat daar de beperking van een al verwacht overlijden aan zat.
Euthanasie is op eigen verzoek hulp bij levensbeëindiging. In de praktijk is dat meestal langs medische weg.
Palliatieve sedatie is naar voren gehaald in de strijd tegen euthanasie. Maar dat is net zo moeilijk als euthanasie daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen. Artsen hebben graag dat je tot de laatste seconde crepeert en krijst van de pijnen. Ook als er bv. nog maar een week leven verwacht wordt, wordt nog vaak euthanasie geweigerd.

Bij palliatieve sedatie is dus sprake van uithongering en narcose. Daarmee zou de patiënt niets voelens van die uithongeringspijnen die erbij komen. In de praktijk hoor je andere verhalen en dat is niet vreemd, want je hoort ook verhalen van mensen die operatie volledig meegemaakt hebben ondanks de narcose. In beide gevallen kan je niets aangeven door de spierverslappende middelen.
De bedoeling is dat je in korte tijd weg bent, maar er zijn ook sterke lichamen die het maanden volhouden.
pi_109821377
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 20:09 schreef Plugin het volgende:
Ariel Sharon, die ligt al 6 jaar in coma, van de zotten. Hopelijk zijn ze met Friso beschaafder.
Beter snel dood dan 6 jaar in coma wat ook nog eens belachelijk veel geld kost om iemand in leven te houden, voor wat?
De koninklijke familie is gelovig. Het zal ze daardoor extra moeilijk vallen om de stekker eruit te laten trekken. Prinses Annette werkt met geestelijk gehandicapten. Zij ziet dus veel onmogelijkheden en ook veel mogelijkheden ondanks...
Mabel heeft natuurlijk de eerste stem, ook wettelijk.
  maandag 2 april 2012 @ 21:15:37 #221
208890 June.
Seriously?
pi_109823234
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 20:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Euthanasie is op eigen verzoek hulp bij levensbeëindiging. In de praktijk is dat meestal langs medische weg.
Palliatieve sedatie is naar voren gehaald in de strijd tegen euthanasie. Maar dat is net zo moeilijk als euthanasie daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen. Artsen hebben graag dat je tot de laatste seconde crepeert en krijst van de pijnen. Ook als er bv. nog maar een week leven verwacht wordt, wordt nog vaak euthanasie geweigerd.

Bij palliatieve sedatie is dus sprake van uithongering en narcose. Daarmee zou de patiënt niets voelens van die uithongeringspijnen die erbij komen. In de praktijk hoor je andere verhalen en dat is niet vreemd, want je hoort ook verhalen van mensen die operatie volledig meegemaakt hebben ondanks de narcose. In beide gevallen kan je niets aangeven door de spierverslappende middelen.
De bedoeling is dat je in korte tijd weg bent, maar er zijn ook sterke lichamen die het maanden volhouden.
Wat een klinkklare onzin zeg :X
Shine bright like a diamond.
  maandag 2 april 2012 @ 21:43:47 #222
300082 roos85
JUICHEN!
pi_109825213
quote:
Denk het niet..

Kan goed begrijpen dat Mabel deze Koninginnedag niet aanwezig is, laat haar maar even buiten de pers.
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_109830383
June, zo stond het toen in de kranten.
pi_109831016
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 20:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik heb het allebei van dichtbij meegemaakt, en ik zie geen enkel verschil tussen euthanasie (het drinken van een dodelijke dosis slaaptabletten) en wat ze 'passiatieve sedatie' noemen: dat komt gewoon neer op het beëindigen van een leven in een ziekenhuis door middel van het stoppen van de behandeling - de beademingsmachine, bijvoorbeeld, of door het toedienen van een dodelijke dosis morfine.

Ik vind het dan ook maar een hypocriet gedoe, dat onderscheid tussen euthanasie en 'sedatie', en volgens mij is de enige reden doorvoor de angst van ziekenhuizen, want in feite doen ze precies hetzelfde als een euthansie-arts, alleen noemen ze het anders (en ze willen het zelf niet weten). Maar geloof me, in ziekenhuizen wordt de stekker er ook gewoon uitgetrokken. Nee, níet als er nog kans op genezing is natuurlijk, maar als een patiënt een bed op de intensive care ligt te bezetten zonder dat er nog muziek in zit, om het zo maar te zeggen, kan het héél snel gaan. Niks uithongeren en weken wachten, maar gewoon: 'U kunt om 12 uur komen,' en dan is het een uurtje later voorbij.

Ik klink misschien boos, maar dat ben ik niet hoor :) Ik vind het alleen maar menselijk dat ze in ziekenhuizen bereid zijn een (kansloos) leven te beëindigen, maar ik maak me wel boos over de hypocrisie eromheen. Het mag geen euthanasie heten, maar dat IS het gewoon. Zeg dat dan! Ik durf zelfs te stellen dat een ziekenhuis-euthanasie (zoals ik het maar even noem) sneller en effectiever is dan een thuis-euthanasie, want dat kan behoorlijk wat (lange) uren duren.

Over Friso heb ik verder geen mening, maar als ik zijn vrouw was, zou ik zeker pleiten voor euthanasie. Of dat nou in het ziekenhuis gebeurt of thuis.
  maandag 2 april 2012 @ 23:31:19 #225
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_109831899
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:09 schreef Nadine26 het volgende:

Over Friso heb ik verder geen mening, maar als ik zijn vrouw was, zou ik zeker pleiten voor euthanasie. Of dat nou in het ziekenhuis gebeurt of thuis.
En volgens mij is dát juist het punt hier. Euthanasie kan alleen plaatsvinden als de te euthanaseren persoon daar bij volle verstand toestemming voor heeft gegeven, en volgens mij zelfs net voor het moment dat het gebeurt. Als ik nu zou laten vastleggen dat ik euthanasie wil zodra ik een mensonwaardig leven moet lijden, en ik zou bijvoorbeeld zo dement als een deur worden, dan mag er volgens mij wettelijk geen euthanasie gepleegd worden omdat ik op dat moment niet meer kan oordelen.

Er zijn vast wel mensen die de details weten, maar volgens mij is het zoals hierboven uiteen gezet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')