abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109880308
stekker eruit, is hard. beste oplossing voor iedereen denk ik.
  woensdag 4 april 2012 @ 03:18:25 #252
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109881783
quote:
15s.gif Op woensdag 4 april 2012 00:35 schreef remlof het volgende:

[..]

Hij overleed wel degelijk aan de middelen die hem werden toegediend.
Met ons goedvinden trouwens, maar dat maakt het in mijn ogen euthanasie.
Ik neem toch aan dat ie aan de longontsteking overleed, en niet aan de slaapmiddelen?
Het verschil is alleen dat in dit geval het lijden verzacht is, niet het leven verkort.

Hier meer info over de verschillen:
http://www.palliatiefverplegen.nl/index/sedatie.html
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_109882233
Ik las uit zijn verhaal dat de vader een slaapmiddel kreeg waaruit hij niet wakker worden zou.
De longontsteking was natuurlijk de aanleiding.
Het is euthanasie als de vader vooraf zoiets aangegeven heeft en anders is het palliatieve sedatie: niet meer behandelen maar in coma brengen.
pi_109884958
quote:
15s.gif Op woensdag 4 april 2012 00:26 schreef remlof het volgende:

[..]

Mwah, ik heb het een paar jaar geleden bij m'n vader meegemaakt, het heette pallatieve sedatie maar het was wel degelijk euthanasie. Bij opname in het verpleegtehuis werd hem ook gevraagd of ie naar het ziekenhuis overgebracht wou worden als ie ziek werd, dat wou ie niet.

En toen ie ziek werd van een longontsteking werd mijn broer en mij gevraagd of ze hem in een slaap mochten brengen waaruit ie nooit meer wakker zou worden...
Dit bedoel ik dus :Y

Bij mijn vader was het precies hetzelfde verhaal. De grap is natuurlijk dat het géén euthanasie wordt genoemd, en dat het dat inderdaad ook niet is in ogen van artsen/de wet, maar als je ernaast zit, zie je wel degelijk euthanasie. Ik bedoel: ik herken euthanasie als ik het zie, omdat mijn moeder daar destijds voor heeft gekozen. En in het ziekenhuis ging het veel sneller/efficiënter.

Het is heel begrijpelijk dat ziekenhuizen moeite hebben met euthanasie, want dat is actieve levensbeëindiging en daar zijn inderdaad allerlei protocollen voor, en wie zich daar niet aan houdt, is strafbaar. Een patiënt die euthansie wil laten plegen, moet overgebracht worden naar een hospice. Niet alle terminale patiënten kunnen nog verplaatst worden, bovendien kunnen niet alle patiënten hun handtekening nog zetten onder een euthanasieverklaring. Bij de vader van Remlof en die van mij was dat er dus niet meer bij - dan hakt het ziekenhuis de knoop door, uiteraard in overleg met de familie. Maar in mijn ogen is er dan gewoon sprake van euthanasie. Ik bedoel: wij zaten er niet op te wachten, maar mijn vader had gerust nog een paar weken als een plant op de intensive care kunnen liggen, en misschien nog wel langer. Als vervolgens wordt besloten de patiënt te laten sterven, dan is dat toch niets anders dan euthanasie?

Jawel: de terminologie is anders, maar de daad an sich niet. Daarom noem ik het ook hypocriet: de ziekenhuizen dekken zich in door het 'palliatieve sedatie' of wat dan ook te noemen, en dat is ergens heel begrijpelijk, want ze willen niet strafbaar zijn. Maar hierdoor ontstaat bij de buitenwereld het (onterechte) idee dat je zónder euthanasieverklaring een groot probleem hebt als je als een plant terecht komt in een Nederlands ziekenhuis. Dat is dus niet zo.
pi_109885148
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:04 schreef Nadine26 het volgende:

Een patiënt die euthansie wil laten plegen, moet overgebracht worden naar een hospice.
hoezo, waarom?
pi_109885192
quote:

[..]

Dit bedoel ik dus :Y

Bij mijn vader was het precies hetzelfde verhaal. De grap is natuurlijk dat het géén euthanasie wordt genoemd, en dat het dat inderdaad ook niet is in ogen van artsen/de wet, maar als je ernaast zit, zie je wel degelijk euthanasie. Ik bedoel: ik herken euthanasie als ik het zie, omdat mijn moeder daar destijds voor heeft gekozen. En in het ziekenhuis ging het veel sneller/efficiënter.

Het is heel begrijpelijk dat ziekenhuizen moeite hebben met euthanasie, want dat is actieve levensbeëindiging en daar zijn inderdaad allerlei protocollen voor, en wie zich daar niet aan houdt, is strafbaar. Een patiënt die euthansie wil laten plegen, moet overgebracht worden naar een hospice. Niet alle terminale patiënten kunnen nog verplaatst worden, bovendien kunnen niet alle patiënten hun handtekening nog zetten onder een euthanasieverklaring. Bij de vader van Remlof en die van mij was dat er dus niet meer bij - dan hakt het ziekenhuis de knoop door, uiteraard in overleg met de familie. Maar in mijn ogen is er dan gewoon sprake van euthanasie. Ik bedoel: wij zaten er niet op te wachten, maar mijn vader had gerust nog een paar weken als een plant op de intensive care kunnen liggen, en misschien nog wel langer. Als vervolgens wordt besloten de patiënt te laten sterven, dan is dat toch niets anders dan euthanasie?

Jawel: de terminologie is anders, maar de daad an sich niet. Daarom noem ik het ook hypocriet: de ziekenhuizen dekken zich in door het 'palliatieve sedatie' of wat dan ook te noemen, en dat is ergens heel begrijpelijk, want ze willen niet strafbaar zijn. Maar hierdoor ontstaat bij de buitenwereld het (onterechte) idee dat je zónder euthanasieverklaring een groot probleem hebt als je als een plant terecht komt in een Nederlands ziekenhuis. Dat is dus niet zo.
Mooie post, hier komt het imo inderdaad op neer.
  woensdag 4 april 2012 @ 10:15:45 #257
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109885277
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:12 schreef Panzermaus het volgende:

[..]

Mooie post, hier komt het imo inderdaad op neer.
Bij mijn oom was het gewoon zo dat ie binnen een paar dagen zou sterven, en die 'pallitatieve sedatie' heeft er voor gezorgd dat ie in die laatste uren niet meer leed.

Het verschil staat hier uitgelegd; als dat onzin is schiet er maar gaten in want ik heb er ook nog niet veel ervaring mee gelukkig.
http://www.palliatiefverplegen.nl/index/sedatie.html
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 4 april 2012 @ 10:20:52 #258
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109885394
quote:

[..]

Een patiënt die euthansie wil laten plegen, moet overgebracht worden naar een hospice.
Hoe kom je daar nou weer bij? Er wordt ook thuis euthanasie uitgevoerd hoor. Naar wens van de patient.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  woensdag 4 april 2012 @ 10:22:10 #259
208890 June.
Seriously?
pi_109885430
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:10 schreef computergirl het volgende:

[..]

hoezo, waarom?
Klopt niet hoor, het kan ook gewoon thuis in het bijzijn van je dierbaren.
Shine bright like a diamond.
pi_109886928
maar waarom niet in het ziekenhuis?
  woensdag 4 april 2012 @ 12:19:41 #261
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_109889673
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:52 schreef Poeke het volgende:

[..]

Ik vrees met grote vrezen..
smetvrezen?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_109891888
quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2012 10:20 schreef ElizabethR het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij? Er wordt ook thuis euthanasie uitgevoerd hoor. Naar wens van de patient.
Ik bedoel: een patiënt die in het ziekenhuis ligt.
  woensdag 4 april 2012 @ 14:38:25 #264
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_109895040
Dat was het NRC, nou prof. dr.Tulleken nog.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_109895170
Ik denk zomaar dat die niet gaat reageren :P
  woensdag 4 april 2012 @ 14:42:21 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_109895237
Ik bedoelde meer dat hij nog een berisping krijgt ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_109895389
Ah zo
  woensdag 4 april 2012 @ 19:07:29 #268
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_109906030
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 13:15 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ik bedoel: een patiënt die in het ziekenhuis ligt.
Ook onzin. Hospice is ook alleen maar als een patient dat zelf wil, als de patient in het ziekenhuis wil sterven, gebeurt het daar, of in het verpleegtehuis, verzorgingstehuis, of gewoon thuis.

Ik hoop dat ze die gare Tullekens goed aanpakken overigens.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_109910136
Voor een hospice moet je, dacht ik, ingeschreven staan. En wachten op je beurt.
  † In Memoriam † woensdag 4 april 2012 @ 20:18:41 #270
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109910239
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 20:16 schreef Teslynd het volgende:
Voor een hospice moet je, dacht ik, ingeschreven staan. En wachten op je beurt.
De wachttijd bedraagt circa 1 jaar. :')
pi_109910651
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 20:18 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De wachttijd bedraagt circa 1 jaar. :')
Vanuit het ziekenhuis wacht je niet eens 1 week...
I feel kinda Locrian today
pi_109911219
quote:
Mooi dat ze alsnog hun excuses aanbieden, van mij mogen ze die tuthola nog ontslaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 14:38 schreef Leandra het volgende:
Dat was het NRC, nou prof. dr.Tulleken nog.
Denk niet dat meneer dat gaat doen, daar issie toch wat te narcistisch voor..
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_109912543
Ik had bij euthanasie altijd de gedachte van een vredig en vooral een waardig einde. Wanneer er echt geen kans tot herstel en vreugde meer is, onnodig lijden te voorkomen. Zo dacht ook mijn vader daarover, en dus stemden wij allen in met zijn wens om wanneer dat punt bereikt zou zijn, tot euthanasie over te gaan. De vorm die daarvoor werd gekozen, heette "passieve euthanasie". Ik heb die toevoeging "passief" nooit begrepen, omdat het toch echt om een actieve handeling gaat. In dit geval om het toedienen van een overdosis morfine. Eén enkele overdosis...

Mijn vader was een ijdele man die zich altijd goed verzorgde. Ik heb hem nooit anders gezien dan altijd gekleed in 3-delig kostuum. Altijd een lekker luchtje op, en hij schoor zich 3 maal per dag.

Op het moment dat hij aangaf dat "het" moment daar was om tot actie over te gaan, bleken onze romantische ideeën toch heel anders uit te pakken.

Zo wilde mijn vader nog geschoren worden (zeer belangrijk voor hem, om ook netjes de wereld te kunnen verlaten). Het verplegend personeel vond dat maar onzin. Hoezo, hij ging immers nu toch dood? Ik heb moeten praten als brugman voor ik iemand uiteindelijk bereid vond om hem te scheren.

Vervolgens werd de morfine geïnjecteerd. De arts vertelde mijn vader, dat het ongeveer 15 minuten zou duren, en dan was het gedaan. Zijn partner en kinderen zaten allen rond zijn bed. Wat volgde waren vele uren (al met al heeft het van vroeg in de ochtend tot laat in de avond geduurd) waarin mijn vader steeds maar vroeg hoeveel tijd er al was verstreken. Er volgden nog vele injecties met morfine, en mijn vader heeft die laatste dag een enorme lijdensweg doorgaan. En wij keken daarnaar, wij zagen hem steeds een beetje meer doodgaan, maar net niet helemaal. Dit was niet de bedoeling! En ik, toen nog een jonge vrouw van amper 21, heb jarenlang het gevoel gehad dat we hem die dag hebben "vermoord". Er was niets moois en niets waardigs aan te beleven.

Misschien dat het nu, 20 jaar later, anders gaat. Dat hoop ik werkelijk.

Ik houd niet van halfbakken werk. Als je iets doet, doe het dan ook goed.
  woensdag 4 april 2012 @ 21:08:48 #274
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109912778
was 20 jaar geleden euthanasie al legaal in NL?
Een gedicht over Maanvis
pi_109912782
Vreemd. Ik dacht dat je eerst een inslaapmiddel kreeg en daarna iets definitiefs. Dus niet elk kwartier vragen of het bijna zo ver is.
Ik hoop dat het in de overgrote meerderheid van de gevallen, wèl goed gaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')