Ik neem toch aan dat ie aan de longontsteking overleed, en niet aan de slaapmiddelen?quote:Op woensdag 4 april 2012 00:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij overleed wel degelijk aan de middelen die hem werden toegediend.
Met ons goedvinden trouwens, maar dat maakt het in mijn ogen euthanasie.
Dit bedoel ik dusquote:Op woensdag 4 april 2012 00:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Mwah, ik heb het een paar jaar geleden bij m'n vader meegemaakt, het heette pallatieve sedatie maar het was wel degelijk euthanasie. Bij opname in het verpleegtehuis werd hem ook gevraagd of ie naar het ziekenhuis overgebracht wou worden als ie ziek werd, dat wou ie niet.
En toen ie ziek werd van een longontsteking werd mijn broer en mij gevraagd of ze hem in een slaap mochten brengen waaruit ie nooit meer wakker zou worden...
hoezo, waarom?quote:Op woensdag 4 april 2012 10:04 schreef Nadine26 het volgende:
Een patiënt die euthansie wil laten plegen, moet overgebracht worden naar een hospice.
Mooie post, hier komt het imo inderdaad op neer.quote:Op woensdag 4 april 2012 10:04 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus![]()
Bij mijn vader was het precies hetzelfde verhaal. De grap is natuurlijk dat het géén euthanasie wordt genoemd, en dat het dat inderdaad ook niet is in ogen van artsen/de wet, maar als je ernaast zit, zie je wel degelijk euthanasie. Ik bedoel: ik herken euthanasie als ik het zie, omdat mijn moeder daar destijds voor heeft gekozen. En in het ziekenhuis ging het veel sneller/efficiënter.
Het is heel begrijpelijk dat ziekenhuizen moeite hebben met euthanasie, want dat is actieve levensbeëindiging en daar zijn inderdaad allerlei protocollen voor, en wie zich daar niet aan houdt, is strafbaar. Een patiënt die euthansie wil laten plegen, moet overgebracht worden naar een hospice. Niet alle terminale patiënten kunnen nog verplaatst worden, bovendien kunnen niet alle patiënten hun handtekening nog zetten onder een euthanasieverklaring. Bij de vader van Remlof en die van mij was dat er dus niet meer bij - dan hakt het ziekenhuis de knoop door, uiteraard in overleg met de familie. Maar in mijn ogen is er dan gewoon sprake van euthanasie. Ik bedoel: wij zaten er niet op te wachten, maar mijn vader had gerust nog een paar weken als een plant op de intensive care kunnen liggen, en misschien nog wel langer. Als vervolgens wordt besloten de patiënt te laten sterven, dan is dat toch niets anders dan euthanasie?
Jawel: de terminologie is anders, maar de daad an sich niet. Daarom noem ik het ook hypocriet: de ziekenhuizen dekken zich in door het 'palliatieve sedatie' of wat dan ook te noemen, en dat is ergens heel begrijpelijk, want ze willen niet strafbaar zijn. Maar hierdoor ontstaat bij de buitenwereld het (onterechte) idee dat je zónder euthanasieverklaring een groot probleem hebt als je als een plant terecht komt in een Nederlands ziekenhuis. Dat is dus niet zo.
Bij mijn oom was het gewoon zo dat ie binnen een paar dagen zou sterven, en die 'pallitatieve sedatie' heeft er voor gezorgd dat ie in die laatste uren niet meer leed.quote:Op woensdag 4 april 2012 10:12 schreef Panzermaus het volgende:
[..]
Mooie post, hier komt het imo inderdaad op neer.
Hoe kom je daar nou weer bij? Er wordt ook thuis euthanasie uitgevoerd hoor. Naar wens van de patient.quote:Op woensdag 4 april 2012 10:04 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Een patiënt die euthansie wil laten plegen, moet overgebracht worden naar een hospice.
Klopt niet hoor, het kan ook gewoon thuis in het bijzijn van je dierbaren.quote:
smetvrezen?quote:
Ik bedoel: een patiënt die in het ziekenhuis ligt.quote:Op woensdag 4 april 2012 10:20 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij? Er wordt ook thuis euthanasie uitgevoerd hoor. Naar wens van de patient.
Ook onzin. Hospice is ook alleen maar als een patient dat zelf wil, als de patient in het ziekenhuis wil sterven, gebeurt het daar, of in het verpleegtehuis, verzorgingstehuis, of gewoon thuis.quote:Op woensdag 4 april 2012 13:15 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik bedoel: een patiënt die in het ziekenhuis ligt.
De wachttijd bedraagt circa 1 jaar.quote:Op woensdag 4 april 2012 20:16 schreef Teslynd het volgende:
Voor een hospice moet je, dacht ik, ingeschreven staan. En wachten op je beurt.
Vanuit het ziekenhuis wacht je niet eens 1 week...quote:Op woensdag 4 april 2012 20:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De wachttijd bedraagt circa 1 jaar.
Mooi dat ze alsnog hun excuses aanbieden, van mij mogen ze die tuthola nog ontslaan.quote:
Denk niet dat meneer dat gaat doen, daar issie toch wat te narcistisch voor..quote:Op woensdag 4 april 2012 14:38 schreef Leandra het volgende:
Dat was het NRC, nou prof. dr.Tulleken nog.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |