Een zinnig antwoord valt nu nog niet te geven. Ik heb geen enkel ander liedje gehoord, maar zelfs al zouden we nu alle liedjes kennen, dan zegt dat nog helemaal niks. Als
iets de laatste jaren tot in den treure is gebleken, is het wel dat - in onze optiek - verbijsterend zwakke liedjes met twee vingers in de neus tot de finale doordringen. Het is bij vlagen lachwekkend...
Nog los van diaspora-voting (kom ik zo nog op terug) is de smaak van de gemiddelde kijker in Europa een heel andere dan de onze. Qua hoeveelheid deelnemers ligt het accent al jaren op Oost-Europa. Neem alleen al Joegoslavië: vroeger één land, nu zes. Waarvan er trouwens vier bij Nederland in zitten. Iemand uit Kroatië vindt muziek uit Servië echt oprecht mooier dan muziek uit bijvoorbeeld België.
En dan is er natuurlijk nog de gunfactor. We liggen niet zo best in Europa, op het moment. We zijn dat arrogante, liberale land, daar ergens achter Duitsland. We krijgen de laatste 7 jaar niet alleen weinig punten, maar we krijgen ook maar van weinig landen punten. De 3JS kregen slechts van twee landen punten: 8 en 5. De Toppers een paar jaar terug ook: 10 (nota bene van een vakjury!) en 1. Dat is toch raar? Je zou ook 13 punten kunnen halen door een hele trits 1en en 2en.
Geografisch ligt Nederland in een uithoek en onze trouwste bondgenoten - de Belgen - mogen niet stemmen. Ik heb het al eerder ergens gezegd: we zullen het moeten hebben van de meestemmende grote landen: Duitsland, Frankrijk en Groot Brittannië. Ik denk echt dat Joan daar actief iets mee zou moeten doen. Dit nalaten zou naïef zijn. Zorg dat je in het nieuws komt of bent. Verklaar openlijk dat je verliefd bent op één van de Jedward-jongens.... - Als je maar aandacht krijgt.
Sorry, maar het liedje is bijzaak. En het liedje is ook niet van dien aard dat het ZO weergaloos is dat Europa er als een blok voor gaat vallen. Het is zo'n liedje waarvan je moet houden, wat binnen je smaak moet passen. Belangrijker is de startpositie en de act. Het gaat al heel lang niet meer om de kwaliteit van de liedjes, maar om de mate waarin ze blijven hangen en hoe de act eruit ziet.
Vorig jaar hadden de 3JS een slechte loting qua startpositie (ze moesten als derde optreden), dus tegen de tijd dat de show erop zit, is iedereen dat derde liedje allang weer vergeten. Dit jaar zit Nederland weer in de eerste helft van de show, maar het maakt uit of je als 9e of als 2e moet optreden. Het is afwachten wat de precieze startpositie wordt.
Het is ook afwachten wat Joan met de act doet. Wat mij betreft houdt ze die indianentooi op. Liever zet ze er drie tegelijk op, of een reusachtig grote tooi met knipperlichtjes. Als het maar opvalt, de aandacht trekt (cq. afleidt) en blijft hangen.
Tot slot nog de concurrentie. Er zitten een paar landen tussen die zelden de finale missen. Door de afwezigheid van Armenië zal Turkije
nog makkelijker dan andere jaren aan zijn diaspora-punten komen. Het moet raar lopen wil er niet een flinke lading punten uit Nederland, Frankrijk en Duitsland toestromen. Ook Zweden is een land dat zelden laag scoort; mede dankzij de gedegen aanpak in dat land. Verder nog vier ex-Joegaslavische staten, die elkaar ongetwijfeld veel punten toebedelen. Al met al verkleint dat de kansen van Nederland al op voorhand.
Op basis van het voorgaande (accent Oost-Europa, diaspora, loting, act, gunfactor, concurrentie etc) schat ik de kansen van Nederland niet hoog in, maar wie weet glipt Joan er toch door.
quote:
Nederland is wereldberoemd om z'n dance (een waar exportproduct!), maar we sturen liever kleffe, zoetsappige en weinig originele folk. Tja, wat doe je eraan? In 2009 werd "Shine" in een behoorlijk dance-achtig jasje verpakt. Op zich best goed geproduceerd, maar De Toppers werden bespot in andere landen, als de drie opa's uit Nederland.
Vorig jaar was er ook niks mis met het liedje, maar de uitkomst kennen we. Uitstraling nul, act nul. Hopelijk weet Joan met haar uitstraling (daar moet ze het van hebben) en haar act voldoende te boeien.