Tim had een saai liedje, hij zong vlak en hij had van mij een veel vettere act mogen neerzetten, dit was veel te braaf. Eigenlijk een gotspe dat dit in de finale zat, terwijl alle 491 inzendingen zijn genegeerd. Daar zat echt wel wat beters tussen dan dit. Zal wel een goedmakertje van De Mol Richting de TROS zijn geweest.
Pearl: waanzinnig goede zangeres die met een draak van een ballad zat opgescheept. Dit nummer had het goed gedaan als track #11 op een of ander album zodat de liefhebbers hem een keertje kunnen opzetten, maar dit is geen stemmentrekker op een festival.
Joan: mooi, eigenzinnig en vrolijk liedje dat meteen blijft hangen. Joan heeft ook een heel apart en eigen stemgeluid. De indianenoutfit vind ik briljant gevonden, dat is typisch een gimmick die blijft hangen bij mensen. Als dit liedje in de samenvatting tijdens get SMS moment langskomt dan denken mensen van "o ja, dat indianenmeisje, die had een leuk leidje". De Treble-meisjes mogen achterwege blijven. Dit gaat stemmen trekken op het ESF omdat het in zijn genre weinig concurrentie zal hebben, dus als mensen er van houden is de kans groter dat ze hierop stemmen.
Raffaela: het had weinig om het lijf, hoe vaak zal die grap nu gemaakt zijn? Liedje was niet slecht, maar iets te simpel en eentonig. De act had van mij ook wel vetter aangezet kunnen worden. Dit had op het ESF niet gescoord, omdat in hetzelfde genre waarschijnlijk wel betere liedjes voorbij komen (Noorwegen heeft er bijvoorbeeld al eentje).
Kim: is een fantastische zangeres die een veel beter liedje had verdient. Dit had vast goed gescoord in 1984, maar is nu hopeloos ouderwets. Van de tekst springt het glazuur spontaan van je tanden. Dit deed het overigens nog verrassend goed bij de televoters.
Ivan: was een positieve verrassing. Het liedje was een stuk minder R&B dan ik had verwacht en een stuk meer pop. Het zat gelikt in elkaar. Je kon horen dat dit door een stel professionals in elkaar is gezet. Ik had het niet erg gevonden als dit naar Baku was gegaan, maar tegelijkertijd vraag ik me af of het daar goed had gescoord want het is wel een erg 13-in-een-dozijn pop nummer, en je kunt gemakkelijk verzuipen in de massa als je er niet op een bepaalde manier uitschiet.
De jury: ik was vooraf wel redelijk enthousiast over de jury en dat was gelukkig wel terecht. Grappig genoeg viel juist Afrojack dan wel weer heel erg tegen als jurylid, al maakte hij geen uitglijders met de puntenwaardering. Gelukkig koos het Nederlandse volk massaal voor Joan waardoor ze won, en hadden zo Ali B en Carlo met hun tien punten voor Ivan en Pearl het nakijken. De puntentelling vod ik op zich wel goed werken. De buitenlandse jury was een wassen neus, maar ach ze hadden die 100 stoeltjes toch al staan voor "The Winner is", dus who cares.
Jan Smit: mag volgende keer thuis blijven.
John de Mol: heeft zijn werk goed gedaan. Volgende keer graag meer transparantie rond de open inzending. Er waren in de open inzending toch een aantal liedjes die beter waren dan de slechtste liedjes op het NSF.
Al met al, sinds 1998 eindelijk weer eens genoten van een NSF. De gemiddelde kwaliteit van de liedjes mag nog wel iets omhoog volgend jaar, en het mag nog wel iets moderner en gedurfder qua muziek en ook qua acts.
Joan: veel succes in Baku!