abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 februari 2012 @ 16:52:15 #1
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_108386571
Prins Johan Friso heeft tijdens zijn ski-ongeluk vorige week vrijdag een zeer ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Het is onzeker of hij ooit nog bij bewustzijn komt. Mogelijke revalidatie kan maanden of jaren duren.

Zeer ernstig hersenletsel Friso

Laatste update: 24 februari 2012 20:38

AMSTERDAM - Prins Johan Friso heeft tijdens zijn ski-ongeluk vorige week vrijdag een zeer ernstige hersenbeschadiging opgelopen. Het is onzeker of hij ooit nog bij bewustzijn komt.

Als de prins wakker wordt, kan het maanden of zelfs jaren duren voordat hij herstelt. Dat zegt het hoofd van het artsenteam dat de prins behandelt in het academisch ziekenhuis van Innsbruck vrijdag tijdens een korte persconferentie.

Friso heeft 25 minuten onder de sneeuw gelegen, waardoor zijn hersenen zuurstoftekort hebben opgelopen. Dit heeft een hartstilstand veroorzaakt die ongeveer 50 minuten duurde.
Gedurende deze hele periode moest de prins worden gereanimeerd. ''50 minuten reanimatietijd is lang. Je kan zeggen te lang'', aldus Wolfgang Koller.

Friso, de tweede zoon van koningin Beatrix, raakte een week geleden tijdens skiën in het Oostenrijkse Lech bedolven onder een lawine.

Artsen hoopten aanvankelijk dat de schade aan de hersenen beperkt zou kunnen blijven door Friso's lage lichaamstemperatuur onder het pak sneeuw en later in het ziekenhuis. Dat bleek niet het geval.

MRI-scan
De medici konden donderdag voor het eerst veilig een MRI-scan uitvoeren. Daaruit bleek de ernstige hersenbeschadiging.

De arts zei dat de koninklijke familie nu op zoek kan naar een andere instelling, waar prins Friso verder kan worden verpleegd.

Kans
Volgens neuroloog-intensivist Michaël Kuiper is de kans dat Prins Friso herstelt zonder blijvende schade zeer klein. Dat zei hij vrijdagmiddag tegenover de NOS.

Kuiper vermoedt dat de artsen in Innsbruck wel verbetering zullen verwachten, maar dat gezien de duur van de hartstilstand en het gebrek aan zuurstof het herstel jaren kan duren.

Kuiper zei verder dat als een patiënt blijft verkeren in een zogenoemde vegetatieve toestand, waarbij een patiënt uit een coma komt maar niet reageert op prikkels uit de omgeving, in Nederland over het algemeen de behandeling wordt stopgezet. Hij benadrukt dat in enkele gevallen anders wordt besloten.

Friso, de tweede zoon van koningin Beatrix, raakte een week geleden levensgevaarlijk gewond toen hij tijdens het skiën in het Oostenrijkse Lech bedolven raakte onder een lawine.

Nederlandse vertaling van de prognose van de Oostenrijkse artsen

------

Laatste nieuws

Prins Friso via Nu.nl
Nos nieuws; Friso
Telegraaf: Friso

---

Wat is er gebeurd?

Prins Friso en Florian Moosbrugger waren rond het middaguur afgelopen vrijdag vertrokken voor een skitocht. Er was een lawine-alarm van 4 op de schaal van 5 afgegeven. Toch kozen ze er voor om van een niet-geprepareerde piste te skiën.

"Er liepen sporen door de sneeuw. Waar ze skieden was een duidelijk ingesleten spoor naar de volgende helling. Ze voelden zich dus zeker van hun zaak", aldus moeder Moosbrugger later. Ook zagen de twee sporen van lawinepijlen, die in de sneeuw waren geschoten om preventief lawines te veroorzaken. "Ze hebben de krater van de ontploffing gezien. Er was geen lawine geweest." Toch sloeg het noodlot toe en werden ze overvallen door een lawine van zo'n 30 meter breed en 200 meter lang.

De 43-jarige Oostenrijker kon zichzelf bevrijden uit de lawine omdat hij een speciale airbag droeg. Zodra hij zichzelf bevrijd had, is hij gaan graven in de sneeuw, op zoek naar Friso.

De prins lag begraven onder een laag van zo'n 40 centimeter sneeuw. Na zo'n twintig minuten graven lukte het Florian en het reddingsteam om Friso uit het sneeuwdek te bevrijden. Prins Friso had geen airbag bij zich, maar wel een zendertje. Het signaal van het zendertje gaf zijn positie onder het sneeuwdek aan. Na de redding werd de prins gereanimeerd en met een traumahelicopter naar het ziekenhuis in Innsbruck gebracht.

Video - 'Koningin heeft Florian als eigen zoon behandeld'
http://nos.nl/koningshuis(...)-zoon-behandeld.html

Video - 'Friso voelde zich veilig'
http://nos.nl/koningshuis(...)lde-zich-veilig.html

---

Hoe werd hij behandeld?

Nadat hij uit de sneeuw is gehaald, is hij gereanimeerd. Zijn hart stond stil. 'Dat komt door zuurstofgebrek of door onderkoeling', zegt intensive care-arts Rik Gerritsen van het Medisch Centrum Leeuwarden.

De eerste uren na het ongeluk zijn cruciaal. De toxische stoffen die door het zuurstofgebrek vrijkomen, kunnen een eventuele hersenschade verergeren. Het lichaam van de patiënt wordt in Oostenrijk 3 á 4 dagen gekoeld op 33 graden. Dan vertraagt de stofwisseling en hiermee wordt de schade zo veel mogelijk beperkt. 'Patiënten worden hierbij in slaap gehouden', zegt cardioloog Ruud Koster van de Hartstichting en het Amsterdamse AMC. 'Anders is het rillen ondraaglijk.' Vaak krijgen patiënten daarom spierverslappers.

Hierna volgen er spannende momenten. 'Dan laten we iemand weer warm worden en stoppen we de slaapmiddelen', zegt Gerritsen. 'Vervolgens kijken we of een patiënt zelf wakker wordt. Als dat zo is, dan zit je goed.' Koster: 'Het duurt wel even voordat het lichaam is opgewarmd. Je bent dan minimaal 12 uur verder.'

'Als iemand dan nog niet wakker is, doen we neurologisch onderzoek', aldus Gerritsen. 'Dan geven we een elektrische puls op de pols, en kijken we of we reactie zien in de hersenschors. Als we geen reactie zien, is het zeker dat iemand nooit meer wakker wordt. In Nederland staken we dan de behandeling, waarna de patiënt overlijdt. In het buitenland is dat minder gebruikelijk.' In Oostenrijk duren de verschillende neurologische onderzoeken naar verluidt 3 á 4 dagen, waarna men een prognose vaststelt.

---

Wat nu?

Volgens de berichtgeving gaat de koninklijke familie op zoek naar een revalidatiecentrum om Friso verder te laten behandelen.

Uitleg over coma

---

Bio prins

Prins Friso
Johan Friso Bernhard Christiaan David is op 25 september 1968 geboren in Utrecht.
De Prins heeft twee broers, Prins Willem-Alexander (1967) en Prins Constantijn (1969). Friso is geboren als Prins der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, jonkheer van Amsberg.

Studie
Prins Friso slaagde in 1986 voor het vwo-examen op het Eerste Vrijzinnig Christelijk Lyceum in Den Haag. Van 1986 tot 1988 studeerde Prins Friso Mechanical Engineering aan het College of Engineering van de University of California te Berkeley (VS). Aansluitend studeerde hij vanaf 1988 luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft. Hij behaalde zijn ingenieursdiploma in 1994.

Vanaf 1990 studeerde Prins Friso ook bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In 1995 slaagde hij voor zijn doctoraal examen. In 1997 studeerde de Prins aan het European Institute of Business Administration (INSEAD) te Fontainebleau (Frankrijk) waar hij zijn MBA behaalde.

Huwelijk en gezin
Prins Friso trad op 24 april in het huwelijk met Mabel Wisse Smit. Het huwelijk werd ingezegend in de Oude Kerk te Delft. Prins Friso en Prinses Mabel hebben twee kinderen. Op 26 maart 2005 werd Luana geboren en op 18 juni 2006 Zaria. Het gezin woont in Londen.

Friso, Mabel en de kinderen, tijdens het fotomoment in 2011

Werkzaamheden
Sinds 2011 is Prins Friso werkzaam als CFO (Chief Financial Officer) bij URENCO in Stoke Poges, Buckinghamshire, Engeland. Daarvoor was de Prins achtereenvolgens werkzaam bij de firma McKinsey & Company en bij de investeringsbank Goldman Sachs International in Londen waar hij werkzaam was in de investment banking divisie. Vervolgens was de Prins mededirecteur bij TNO Space in Delft en managing director voor Wolfensohn & Company in Londen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_108386799
Fipo.
  Miss 200.000.000! zaterdag 25 februari 2012 @ 17:03:50 #3
367000 roos94
pi_108386932
Hoe is hij er nu aan toe? nog niks nieuws?
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:05:20 #4
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108386986
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:03 schreef roos94 het volgende:
Niet sinds gisteren nee.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:09:47 #5
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_108387145
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:14 schreef L-E het volgende:
Gelijkheid bestaat niet. Dat vinden mensen moeilijk.
En terecht dat mensen het moeilijk vinden. Ik heb van Herman Pleij gehoord hoe dat ging, zijn onderhoud met Trix op een officiele aangelegenheid. Hij werd voorgesteld als hoogleraar Middeleeuwse Letterkunde, zijn vakgebied.

Eerste dat ze zei: "Oh nee he, onze kinderen en wij moeten niets van literatuur weten. Mijn moeder is nog eens in een roman van Couperus begonnen, maar ben blij dat wij ons er verre van houden."

Daar sta je dan, terwijl je ook nog gebriefd ben dat je niets mag zeggen vooraleer zij het woord tot je richt, en dat je haar ook nog met Majesteit moet aanspreken.

Heb sterk het idee in deze epische topicreeks dat de echte Oranje fans alles goed praten en de media, allerhande artsen, en mensen die niet Noord-Koreaans zijn in hun verdrietuitingen, aanvallen.

Ik vind het ook erg voor Friso, maar als na 3 maanden er geen vooruitgang is en er een vegetatieve toestand optreedt... na verloop van tijd (een paar jaar) krijg je orgaanfalen e.d. Lijdensweg voor de familie vooral.
pi_108387258
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:03 schreef roos94 het volgende:
Nieuws zal er niet zo snel meer komen lijkt me, behalve in het geval dat hij over gebracht wordt naar een kliniek, hij overlijdt of wanneer er over lange tijd heel misschien een wonder gebeurt (iets in de strekking als; hij kan reageren door af en toe met zijn ogen te knipperen).
pi_108387573
@MaLo, lapo vorig topic:
Meeleven met Friso. Hoe uit zich dat? Massaal online roepen: "oh wat erg!", bloemen brengen aan Mabel, je skivakantie annuleren?

Of je doet iets nuttigs, of bied steun ofzo. Dat gelul in de ruimte heeft echt niemand iets aan. En dat heet dan compassie :?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:23:32 #8
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_108387657
E_M: waarom post je hier nog als het je zo weinig interesseert?
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:26:27 #9
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108387750
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:21 schreef El_Matador het volgende:
@MaLo, lapo vorig topic:
Meeleven met Friso. Hoe uit zich dat? Massaal online roepen: "oh wat erg!", bloemen brengen aan Mabel, je skivakantie annuleren?

Of je doet iets nuttigs, of bied steun ofzo. Dat gelul in de ruimte heeft echt niemand iets aan. En dat heet dan compassie :?
Bij jou moet ook alles nut hebben he? Jij kijkt naar wat iemand gepresteerd heeft alvorens te beslissen of je het dan erg vindt, je kijkt naar hoeveel nut bepaalde reacties precies hebben..

Nou als je zo nodig nut moet hebben: Saamhorigheid is ook nut. Ik heb in dit topic al meerdere mensen ontmoet die me erg aardig lijken, puur door de gedeelde interesse in deze situatie.
pi_108387765
Zat even dit stuk uit de OP te lezen, over gevallen die bekend zijn waarbij mensen na jaren coma ontwaakten, zijn daar docu's of bepaalde sites waarin het leven erna beschreven staat te vinden online? Lijkt me wel interessant :o.
pi_108387766
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:23 schreef Catbert het volgende:
E_M: waarom post je hier nog als het je zo weinig interesseert?
Zie antwoord vorige topic.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_108387872
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:21 schreef El_Matador het volgende:
@MaLo, lapo vorig topic:

Moeten we dan massaal naar Huis ten Bosch om bloemen en een kaartje te brengen?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_108388001
Wat ik niet begrijp is dat er gezegd wordt, revalideren zal maanden zo niet jaren duren. Maar hoezo dan revalideren? Wanneer dan?
pi_108388014
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:29 schreef roos85 het volgende:

[..]

Moeten we dan massaal naar Huis ten Bosch om bloemen en een kaartje te brengen?
Je moet juist niets.

Ik vraag me oprecht af waar die gedeelde compassie vandaan komt. Strani is monarchist, bekende hij in een ander topic. Soit.

Maar als je het echt zo erg vindt, dan DOE je toch iets lijkt me.

zaterdag 25 februari 2012 @ 17:35:15 #15
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108388077
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:33 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je moet juist niets.

Ik vraag me oprecht af waar die gedeelde compassie vandaan komt. Strani is monarchist, bekende hij in een ander topic. Soit.

Ik ben monarchist ja, maar als dit een ander bekend (of voor mij bekend) iemand was overkomen dan had ik net zo gereageerd hoor.

Het verschil zit 'm voor mij vooral in de vraag hoe het koningshuis hier mee om gaat omdat ze in een veel moeilijkere situatie zitten dan de meeste anderen.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:35:43 #16
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_108388094
quote:
Zoals een kaartje sturen? Dat doen een hoop mensen. Maar je kunt er verder sowieso niks aan doen, er is geen enkele oplossing voor het probleem.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_108388112
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:26 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Zat even dit stuk uit de OP te lezen, over gevallen die bekend zijn waarbij mensen na jaren coma ontwaakten, zijn daar docu's of bepaalde sites waarin het leven erna beschreven staat te vinden online? Lijkt me wel interessant :o.
Ik las ergens dat die bewering bullshit is en dat een coma maximaal zes weken bedraagt
pi_108388161
quote:

[..]

Doe ik, ik jank al een week lang. Meer kan ik niet doen denk ik
pi_108388244
quote:

[..]

Je moet juist niets.
Er is niks verplicht inderdaad, iedereen gaat hier mee om op een manier die hij/zij prettig vindt.
quote:
Interessante vraag, bij heftige gebeurtenissen zie je wel vaker dat mensen elkaar op de een of andere manier opzoeken.
Mensen hebben blijkbaar toch de neiging om daar met elkaar over te praten.
quote:
Je geeft net aan niets moet, maar je verwacht wel dat mensen iets gaan doen..
Definieer eens dan wat wij dan zouden moeten doen?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_108388479
Ik heb een paar keer in mijn heel naaste omgeving dodelijke verkeersongelukken meegemaakt en dan weet je hoe het is, de dagen tussen ongeluk en crematie/begrafenis met zijn allen bij elkaar zitten, huilen, lachen, praten. En dan daarna als iedereen weer de draad op moet pakken en dat gaat allemaal met pieken en dalen en dat duurt echt jaren.

Als ik nu in de krant lees dat iemand dodelijk is verongelukt sta ik daar even bij stil, dan denk ik shit, wat die familie nu door moet, wat een kuttijd.

Twee weken geleden las ik ook van een Nederlandse man die op de piste dodelijk was getroffen door een lawine. Toen dacht ik dat ook, ook het naar Nederland halen van zo'n dode, dat is ook nog een heel gedoe.

Zo denk ik dat ook nu bij de familie en vrienden van Friso en vooral ook die Florian. Ook al is hij niet officieel dood, die gaan gewoon een klotetijd door. Dat is zo, daar sta ik even bij stil en vind ik zielig voor hen. Dat mag toch wel, meer hoef je er ook niet mee te doen.

En als je dat niet hebt, dan doe je dat gewoon niet.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 17:48:10 #21
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108388570
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb een paar keer in mijn heel naaste omgeving dodelijke verkeersongelukken meegemaakt en dan weet je hoe het is, de dagen tussen ongeluk en crematie/begrafenis met zijn allen bij elkaar zitten, huilen, lachen, praten. En dan daarna als iedereen weer de draad op moet pakken en dat gaat allemaal met pieken en dalen en dat duurt echt jaren.

Als ik nu in de krant lees dat iemand dodelijk is verongelukt sta ik daar even bij stil, dan denk ik shit, wat die familie nu door moet, wat een kuttijd.

Twee weken geleden las ik ook van een Nederlandse man die op de piste dodelijk was getroffen door een lawine. Toen dacht ik dat ook, ook het naar Nederland halen van zo'n dode, dat is ook nog een heel gedoe.

Zo denk ik dat ook nu bij de familie en vrienden van Friso en vooral ook die Florian. Ook al is hij niet officieel dood, die gaan gewoon een klotetijd door. Dat is zo, daar sta ik even bij stil en vind ik zielig voor hen. Dat mag toch wel, meer hoef je er ook niet mee te doen.

En als je dat niet hebt, dan doe je dat gewoon niet.
Mooi verwoord :)
pi_108388896
quote:
Veel Nederlanders willen graag hun medeleven betuigen aan prinses Mabel en haar dochters Luana en Zaria, Koningin Beatrix en de overige leden van de Koninklijke familie.

Het Koninklijk Huis heeft daarvoor een speciaal e-mailadres geopend: adhesie@dkh.nl

Medeleven betuigen kan ook via de RVD: rvd.pers.kh@minaz.nl

Ook is het mogelijk om gewone post te versturen om uw medeleven te betuigen. Dit kan naar: Paleis Noordeinde, postbus 30412, 2500 GK Den Haag.
Voor de geïnteresseerden
pi_108388948
quote:

Die gedeelde compassie heeft te maken met het feit dat de Oranjes voor verbondenheid zorgen in Nederland: dat delen wij, dat is ons Koningshuis, daarom dragen wij bij bepaalde feesten oranje mutsen en oranje pruiken die nergens op slaan, en daarom weten wij wie Friso is. Dat weet jij ook. Dat weet iedereen. En daarmee is Friso een spreekwoordelijke buurjongen. Je hoeft geen fan van het koningshuis te zijn om toch te snappen dat die familie een rol speelt in de identiteit van ons land, en dus raakt het elke Nederlander. (Of bijna elke Nederlander, maar ik denk dat tegenstanders van het koningshuis in dit geval ook nog wel meeleven, gewoon omdat Friso een aardige jongen leek die zich nou niet bepaald liet voorstaan op zijn afkomst, sterker, hij had weinig boodschap aan alle koekhapfestiviteiten).

quote:
Dat is echt heel kinderachtig.
Nadenken is goed genoeg :)
pi_108389022
Wat een onzin trouwens dat ze locked in syndroom noemen in dat artikeltje in de OP. Heeft natuurlijk niets met een verlaagd bewustzijn cq coma te maken, maar goed, staat wel interessant ofzo...
I feel kinda Locrian today
pi_108389057
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:59 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Die gedeelde compassie heeft te maken met het feit dat de Oranjes voor verbondenheid zorgen in Nederland: dat delen wij, dat is ons Koningshuis, daarom dragen wij bij bepaalde feesten oranje mutsen en oranje pruiken die nergens op slaan, en daarom weten wij wie Friso is. Dat weet jij ook. Dat weet iedereen. En daarmee is Friso een spreekwoordelijke buurjongen. Je hoeft geen fan van het koningshuis te zijn om toch te snappen dat die familie een rol speelt in de identiteit van ons land, en dus raakt het elke Nederlander. (Of bijna elke Nederlander, maar ik denk dat tegenstanders van het koningshuis in dit geval ook nog wel meeleven, gewoon omdat Friso een aardige jongen leek die zich nou niet bepaald liet voorstaan op zijn afkomst, sterker, hij had weinig boodschap aan alle koekhapfestiviteiten).
Dat vind ik dan weer onzin. Ik heb wel compassie, maar gewoon omdat ik het heel erg voor hen vind. Dat zou ik ook vinden als het iemand anders was. Ik heb helemaal niks met het koningshuis en draag geen oranje pruiken en mutsen en ik ben een Republikein. Maar het zijn volgens mij best aardige mensen die iets vreselijks doorstaan en dat vind ik wel erg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')