De buigstraal is afhangkelijk van je buigblok. Ik heb zelf liever buigblokken met een korte straal.quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:07 schreef DIVDES het volgende:
Binnenkort heb ik een intake bij een bedrijf voor een opleiding in de installatietechniek. Daar ik vroeger voor korte tijd (twee jaar) werkzaam was bij diverse bedrijven (stage) ben ik even vergeten hoe dat nou weer moest, dat koper buigen. Er komen diverse deelnemers deze dag. De kans is groot dat ik in aanmerking kom voor deze opleiding. Ik wil het echter goed aanpakken.
Dingen die mij half zijn bijgebleven omtrent buigen, buigradius en in de tussentijd misschien niet meer kloppen. Bij deze dus mijn hulp gevraagd aan de ervaren klussers:
koper 15mm heeft een buigstraal 90 graden van 15cm correct?
koper 12mm heeft een buigstraal 90 graden van 12cm correct?
Kan iemand vertellen hoe ik een bruggetje kan buigen over een ander buis heen?
||
_
------------- / || \-------------
||
Hetzelfde voor dit:
-----------------
/
-------------
Hartstikke bedankt!
Die kans is behoorlijk aanwezig. Echter, het buigen van koperen/cv leidingen zal altijd wel blijven gebeuren.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:11 schreef jpajs het volgende:
Kom je daar hebben ze allemaal kunststof leidingen.![]()
Wat betekent dat?quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:40 schreef cvboer het volgende:
Bij het buigen van een haakse bocht niet vergeten om de straal-lengte terug te rekenen.
je rekent met de binnenradius dus daar moet je rekening mee houden als je meerdere bochten moet buigen met een vaste tussenruimtequote:
Bedankt, maar nu snap ik er helemaal geen snars meer van.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:30 schreef lipje het volgende:
je rekent met de binnenradius dus daar moet je rekening mee houden als je meerdere bochten moet buigen met een vaste tussenruimte
plaatsing van het buigblokquote:Op donderdag 23 februari 2012 19:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedankt, maar nu snap ik er helemaal geen snars meer van.
Ik zal aankomend weekend wel een paar foto's hier neerzetten waarin ik laat zien hoe je nou op maat kunt buigen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedankt, maar nu snap ik er helemaal geen snars meer van.
Daar kijk ik naar uit.quote:Op donderdag 23 februari 2012 23:07 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik zal aankomend weekend wel een paar foto's hier neerzetten waarin ik laat zien hoe je nou op maat kunt buigen.
laatste aansluitingen of veel aftakingen op korte afstandquote:Op donderdag 23 februari 2012 23:58 schreef koffielepel het volgende:
Wat is nou nog de reden om koper te gebruiken ipv kunststof?
Even afgezien van de aanschaf van een perstang dan.
Klasse, dit waardeer ik zeerquote:Op donderdag 23 februari 2012 23:07 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik zal aankomend weekend wel een paar foto's hier neerzetten waarin ik laat zien hoe je nou op maat kunt buigen.
Dat dacht ik ook.quote:
Duidelijke instructie!quote:Op zaterdag 25 februari 2012 20:27 schreef cvboer het volgende:
Zoals beloofd, hierbij een kleine fotorepotage van het buigen van buis.
1. [ afbeelding ]
De benodigdheden
2. [ afbeelding ]
Afmeten afstand, in het voorbeeld is dat 30 cm
3. [ afbeelding ]
Opmeten buigstraal, mijn buigblok heeft een straal van 3 cm.
4. [ afbeelding ]
De straal moet je aftrekken van de totale afstand omdat de te buigen bocht ook ruimte kost.
5. [ afbeelding ]
Plaatsen buigbluk, deze zet je bij het tweede streepje, in het voorbeeld is dat 27 cm
6.[ afbeelding ]
Buigen buis
7. [ afbeelding ]
Eindresultaat.
Kunststof is prima voor cv en koud water, warm water zeker wanneer dit via een boiler gevoed wordt en een recirculatieleiding heeft wil dit nogalvrij vaak lek raken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 23:58 schreef koffielepel het volgende:
Wat is nou nog de reden om koper te gebruiken ipv kunststof?
Even afgezien van de aanschaf van een perstang dan.
Kunststofbuis is niet alleen in slang verkrijgbaar, voor zichtwerk zijn ze ook verkrijgbaar in lengte's mooi verpakt in koker geleverd.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:33 schreef blomke het volgende:
Vooor zicht werk is koper/staal toch ook strakker en mooier dan slang?
Jij doelt waarschijnlijk op Rehau Stabil, een mooi product.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:40 schreef exlurker het volgende:
[..]
Kunststofbuis is niet alleen in slang verkrijgbaar, voor zichtwerk zijn ze ook verkrijgbaar in lengte's mooi verpakt in koker geleverd.
Wat ook een groot voordeel is van kunststofbuis bij nieuwbouw naast sneller werken, geen last van diefstal, wat met koper steeds meer voorkomt
Dat dus. Ik heb recent een extra radiator in de woonkamer geplaatst, t/m de stalen aanvoer&retourbuis tot onder de vloer. Daarna moest de installateur er bij komen om de aansluiting op de Uponorslangen te maken.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:54 schreef cvboer het volgende:
Voor de klussers is er ook een nadeel, die kunnen er niks mee. Even snel ergens een radiator bijplaatsen word ineens een mooie uitdaging.
Zeker weten. Dit brengt me op een leuke anekdote, is ongeveer een half jaar geleden, rond 16:00 uur op een zaterdag.quote:Op zondag 26 februari 2012 09:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
goed voor de werkgelegenheid dus dat soort buisjes
Handig als je die connecties hebt.quote:Op zondag 26 februari 2012 09:10 schreef koffielepel het volgende:
Ik huur dan gewoon een tang, maar ik geef toe dat het lastig is dat je zo'n ding niet hebt.
Zo'n joekel van een perstang met batterijen bedoel je? Waar zijn die dan te huur?quote:Op zondag 26 februari 2012 09:10 schreef koffielepel het volgende:
Ik huur dan gewoon een tang, maar ik geef toe dat het lastig is dat je zo'n ding niet hebt.
Je kunt ze volgens mij gewoon huren bij Boels en dergelijke andere verhuurbedrijvenquote:Op zondag 26 februari 2012 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo'n joekel van een perstang met batterijen bedoel je? Waar zijn die dan te huur?
Slimme vent die Koffielepel,quote:Op zondag 26 februari 2012 15:26 schreef koffielepel het volgende:
Klopt, ik huur een handperstang bij Bakker de Houthandel, kost een tientje ofzo, wel met borg. Diezelfde tang kun je geloof ik ook kopen daar voor iets van 130 euro ofzo.
Ik zit erover te denken om dat maar te doen aangezien 90% van mijn leidingen nu kunststof is hier.
Alleen bij dit stukje kunst past het dan precies in elkaar.quote:
Bij nieuw aangelegde installatie`s door het drinkwaterbedrijf is de leiding tot de watermeter vaak al in Tyleenbuis uitgevoerd.quote:
die heeft mazzel gehad zeg..quote:Op zondag 26 februari 2012 09:09 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zeker weten. Dit brengt me op een leuke anekdote, is ongeveer een half jaar geleden, rond 16:00 uur op een zaterdag.
Ik was in de lokale bouwmarkt voor wat spullen die ik nodig was, ik hoorde een klant aan het personeel vragen of ze iets hadden voor kunststof buis. Nieuwsgierig als ik ben liep ik er heen, ik zag hem staan met een stukje Rehau, hij had hem al afgezaagd, in de overtuiging dat de bouwtoko hier wel hulpstukken voor had.
Niet dus. Uiteindelijk heb ik de beste man gelukkig kunnen helpen.
had je wel ontbraamt?quote:Op maandag 27 februari 2012 11:03 schreef klusfoobje het volgende:
Braaf gedaan. buis gehaald, koppelingen (idd, dure krengen) en tang gehuurd.. Die pijp buigen was wel erg makkelijk op deze manier. Toen kon de vloer dicht.
man , ik ben nog nooit zo blij geweest dat de tijd om de definitieve vloer te leggen er maar niet was... die knelkoppeling bleek te zijn gaan lekken. heeeel langzaam steeds iets meer.
Dan ben je blij dat je de pijp wat ruimer heb gelegd en de lengte hebt om het nog eens te koppelen.
Nooooit lekkages gehad met knel spul. 1 keer pers gebruikt en hoppa...![]()
Je kunt toch ook de knelring vervangen?! Dat is in ieder geval niet zo duur als een nieuwe knelkoppeling.quote:Op maandag 27 februari 2012 22:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Solderen is absoluut superieur aan knelkoppelingen, maar niet iedereen heeft daar de spullen (en vooral, het lef!) voor. Heb zelf altijd alles gedaan met knelkoppelingen, nooit lekkages gehad maar ben dan ook een pietje-precies als het op die dingen aankomt.
- altijd testen of de boel inderdaad niet lekt. Lukt het knellen niet (en heb je dus een lek), knelkoppeling weghalen en een nieuwe pakken. Knoeien met een al gebruikte = kansloos (dat is tenminste mijn ervaring).
- en ja... wees heel secuur met het weghalen van bramen inderdaad!
Die kreeg ik vaker-dan-niet niet meer los zonder de boel nog verder te verpunken.quote:Op maandag 27 februari 2012 23:03 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Je kunt toch ook de knelring vervangen?! Dat is in ieder geval niet zo duur als een nieuwe knelkoppeling.
Wat teflontape om de knelring schijnt ook te kunnen helpen als je hem niet lekdicht krijgt. Ik kreeg dit laatst als tip, maar ik heb het zelf niet uitgeprobeerd.quote:Op maandag 27 februari 2012 23:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Die kreeg ik vaker-dan-niet niet meer los zonder de boel nog verder te verpunken.![]()
Het enige dat er dan nog opzat was afzagen die handel en er weer een nieuwe opzetten.![]()
ja, die krengen zijn verrekte duur inderdaad.
Zoals gezegd, ik ben beter in slopen dan in monteren.
Vraag: je hebt ontbraamt, maar het buiseinde ook gecalibreerd (whatever it may mean)? Verder schijnt de tang ook gecalibreerd (afgesteld) te moeten worden. Dat had de erkende monteur bij mij nagelaten; die is 4x teruggekomen met een (gecalibreerde) tang om de zaak alsnog na te persen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 01:35 schreef klusfoobje het volgende:
De eerste keer dat ik nu een lekkage heb gekregen is met een perskoppeling.
Geweldig!quote:Op dinsdag 28 februari 2012 11:31 schreef _VoiD_ het volgende:
ik weet bijna zeker dat het kalibreren van de slang te maken heeft met de benadering van de cirkelvorm. Die tools die je gebruikt voor het ontbramen maken de slang ook meteen weer "rond". En belangrijk dat je recht doorsnijdt en inderdaad de cirkeltjes dicht ziet (dus dat de slang ver genoeg is doorgedrukt).
Mijn broer heeft trouwens ook dat uponor spul gebruikt, en hij kon gewoon bij Warmteservice de daarvoor gebruikte tang gratis lenen voor een dagje (eentje op accu).
Probeer het ook maar niet. Het is beter om een nieuwe te pakken.quote:Op maandag 27 februari 2012 23:45 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Wat teflontape om de knelring schijnt ook te kunnen helpen als je hem niet lekdicht krijgt. Ik kreeg dit laatst als tip, maar ik heb het zelf niet uitgeprobeerd.
Voor de kosten van de knelringetjes hoef je dit ook niet te doen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 16:55 schreef cvboer het volgende:
[..]
Probeer het ook maar niet. Het is beter om een nieuwe te pakken.
Nog afgezien van dat feit, een goede knelkoppeling lekt sowieso niet. VSH bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 17:28 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Voor de kosten van de knelringetjes hoef je dit ook niet te doen.
1 2 3 4 | zo'n vorm dus: _____ ____/ |
Inderdaad een timmermansoog, gewoon de buis in lijn met het buigapparaat leggen. Kwestie van oefenen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 11:26 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn bocht de goede richting in buig? Zijn daar trucjes voor, of is het een kwestie van een scherp timmermansoog en een beetje mazzel?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |