abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108406526
quote:
2s.gif Op zondag 26 februari 2012 08:54 schreef cvboer het volgende:
Voor de klussers is er ook een nadeel, die kunnen er niks mee. Even snel ergens een radiator bijplaatsen word ineens een mooie uitdaging.
Dat dus. Ik heb recent een extra radiator in de woonkamer geplaatst, t/m de stalen aanvoer&retourbuis tot onder de vloer. Daarna moest de installateur er bij komen om de aansluiting op de Uponorslangen te maken.

Geen prbleem verder, dat heeft ie ook goed gedaan, maar ik als DHZ-er, kan dus niet een klus helemaal afmaken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108406540
goed voor de werkgelegenheid dus dat soort buisjes :7
  zondag 26 februari 2012 @ 09:09:45 #28
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108406597
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
goed voor de werkgelegenheid dus dat soort buisjes :7
Zeker weten. Dit brengt me op een leuke anekdote, is ongeveer een half jaar geleden, rond 16:00 uur op een zaterdag.
Ik was in de lokale bouwmarkt voor wat spullen die ik nodig was, ik hoorde een klant aan het personeel vragen of ze iets hadden voor kunststof buis. Nieuwsgierig als ik ben liep ik er heen, ik zag hem staan met een stukje Rehau, hij had hem al afgezaagd, in de overtuiging dat de bouwtoko hier wel hulpstukken voor had.

Niet dus. Uiteindelijk heb ik de beste man gelukkig kunnen helpen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_108406602
Ik huur dan gewoon een tang, maar ik geef toe dat het lastig is dat je zo'n ding niet hebt.
met een koekje
  zondag 26 februari 2012 @ 09:11:27 #30
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108406607
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:10 schreef koffielepel het volgende:
Ik huur dan gewoon een tang, maar ik geef toe dat het lastig is dat je zo'n ding niet hebt.
Handig als je die connecties hebt.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_108406629
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:10 schreef koffielepel het volgende:
Zo'n joekel van een perstang met batterijen bedoel je? Waar zijn die dan te huur?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 26 februari 2012 @ 12:28:46 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_108410505
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo'n joekel van een perstang met batterijen bedoel je? Waar zijn die dan te huur?
Je kunt ze volgens mij gewoon huren bij Boels en dergelijke andere verhuurbedrijven :)
pi_108418148
Klopt, ik huur een handperstang bij Bakker de Houthandel, kost een tientje ofzo, wel met borg. Diezelfde tang kun je geloof ik ook kopen daar voor iets van 130 euro ofzo.

Ik zit erover te denken om dat maar te doen aangezien 90% van mijn leidingen nu kunststof is hier.

Edit - dat is dus géén electrische maar ik ben héél sterk 8)
met een koekje
pi_108418243
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 15:26 schreef koffielepel het volgende:
Klopt, ik huur een handperstang bij Bakker de Houthandel, kost een tientje ofzo, wel met borg. Diezelfde tang kun je geloof ik ook kopen daar voor iets van 130 euro ofzo.

Ik zit erover te denken om dat maar te doen aangezien 90% van mijn leidingen nu kunststof is hier.
Slimme vent die Koffielepel, :9 , een monteur éénmalig laten komen met accupers, begint ook vanaf ¤120
pi_108419597
Ik heb in een appartementencomplex wel eens binnenbusjes gebruikt om van die 14mm plastic verwarmingsbuis aan 15mm gegalvaniseerde buis te knellen. Was even wat zoekwerk om ze te vinden maar stukken makkelijk dan met perstangen te prutsen.

Mooie uitleg verder ^O^
  zondag 26 februari 2012 @ 16:25:31 #36
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_108421113
Mooie uitleg, cvboer!

Ik hoor absoluut bij de koperfans, maar wat een k*twerk dat buizen buigen als je daar niet helemaal in onderlegd bent, zoals ik dus. Heb zelf ooit eens een stukje waterleiding & een wasbak aangelegd, mijn hemel, zo'n tien meter buis verk*nkerd met zo'n buigtang voordat ik dat stukkie van ongeveer een meter eindelijk voor mekaar kreeg.
De overige negen meter buis konden linea recta het Stedelijk Museum in als zijnde moderne kunst. :')

Succes met je opleiding, TS! :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 26 februari 2012 @ 16:30:17 #37
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108421398
Graag gedaan, nooit te lui om iemand eens wat tekst en uitleg te geven O-)

Oja, leek je kunstwerk hier een beetje op?
  zondag 26 februari 2012 @ 16:32:17 #38
323439 HetKlusKonijn
pi_108421499
^^ hahaha, ja precies! :P
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  zondag 26 februari 2012 @ 16:33:14 #39
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108421548
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:32 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ hahaha, ja precies! :P
Alleen bij dit stukje kunst past het dan precies in elkaar. :')
  zondag 26 februari 2012 @ 16:34:25 #40
323439 HetKlusKonijn
pi_108421618
^^ ja, dat van mij was iets minder geslaagd inderdaad.
Fraai stukje werk. _O_

Het leuke van dit soort klungelklussen is uiteraard wel dat je ook echt apetrots bent als het uiteindelijk (na een halve dag buizen mishandelen) eindelijk gelukt is!
  zondag 26 februari 2012 @ 16:36:00 #41
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108421697
Achja, nadat ik de foto's had gemaakt voor het topic was ik nog niet helemaal uitgespeeld met m'n buigblok.
pi_108444320
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 08:59 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
koper _O_

plastic in je drink water ;(
Bij nieuw aangelegde installatie`s door het drinkwaterbedrijf is de leiding tot de watermeter vaak al in Tyleenbuis uitgevoerd.
  maandag 27 februari 2012 @ 11:03:20 #43
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_108455606
quote:
2s.gif Op zondag 26 februari 2012 09:09 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zeker weten. Dit brengt me op een leuke anekdote, is ongeveer een half jaar geleden, rond 16:00 uur op een zaterdag.
Ik was in de lokale bouwmarkt voor wat spullen die ik nodig was, ik hoorde een klant aan het personeel vragen of ze iets hadden voor kunststof buis. Nieuwsgierig als ik ben liep ik er heen, ik zag hem staan met een stukje Rehau, hij had hem al afgezaagd, in de overtuiging dat de bouwtoko hier wel hulpstukken voor had.

Niet dus. Uiteindelijk heb ik de beste man gelukkig kunnen helpen.
die heeft mazzel gehad zeg..

Als er iets is dat ik niet doe is de aanname maken dat de bouwmarkt het wel heeft liggen en dat ik iest wel vast kan doorzagen...

Pas als ik alles in mijn handjes bij elkaar heb gaat een buis door.

Als klusser doe ik het zelf het liefst met metaal en knelspul. vrij verkrijgbaar en eigenlijk altijd lekdicht. Mocht het toch nog een lekje vertonen dan is het even extra aandraaien vaak de remedie.

Zelf moest ik echter onlangs ook ene radiator verplaatsen en wilde die leiding tussen de vloer hebben. Dat moest dan opeens pers spul worden. Leg geen knel tussen vloeren was het dringende advies.

Braaf gedaan. buis gehaald, koppelingen (idd, dure krengen) en tang gehuurd.. Die pijp buigen was wel erg makkelijk op deze manier. Toen kon de vloer dicht.

man , ik ben nog nooit zo blij geweest dat de tijd om de definitieve vloer te leggen er maar niet was... die knelkoppeling bleek te zijn gaan lekken. heeeel langzaam steeds iets meer.

Dan ben je blij dat je de pijp wat ruimer heb gelegd en de lengte hebt om het nog eens te koppelen.

Nooooit lekkages gehad met knel spul. 1 keer pers gebruikt en hoppa... :')

ik overweeg bij het volgende tussenvloerse traject weer fijn te gaan knellen.

Overigens bij het buigen van meerdere bochten in metaal maak ik vaak eerst even een proefstukje in pvc pijp. werkt perfect.

[ Bericht 35% gewijzigd door klusfoobje op 27-02-2012 11:12:31 ]
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 27 februari 2012 @ 21:21:17 #44
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_108480776
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 11:03 schreef klusfoobje het volgende:

Braaf gedaan. buis gehaald, koppelingen (idd, dure krengen) en tang gehuurd.. Die pijp buigen was wel erg makkelijk op deze manier. Toen kon de vloer dicht.

man , ik ben nog nooit zo blij geweest dat de tijd om de definitieve vloer te leggen er maar niet was... die knelkoppeling bleek te zijn gaan lekken. heeeel langzaam steeds iets meer.

Dan ben je blij dat je de pijp wat ruimer heb gelegd en de lengte hebt om het nog eens te koppelen.

Nooooit lekkages gehad met knel spul. 1 keer pers gebruikt en hoppa... :')

had je wel ontbraamt?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 27 februari 2012 @ 21:29:43 #45
222284 ivar92
heet dus geen henk!
pi_108481329
hebben mij ooit geleerd, in ruimtes waar je niet meer bij kan komen in de toekomst, zonder breekwerk, soldeerkoppelingen te gebruiken.

maar uponor _O_ ideaal spul is dat!

zit zelf niet meer in die wereld, ben elektricien, maar nu in de automatisering :P
't is pas sport as dr benzine in mot! http://www.youtube.com/watch?v=qsRncRwKvWY
  maandag 27 februari 2012 @ 22:26:21 #46
323439 HetKlusKonijn
pi_108484666
Solderen is absoluut superieur aan knelkoppelingen, maar niet iedereen heeft daar de spullen (en vooral, het lef!) voor. Heb zelf altijd alles gedaan met knelkoppelingen, nooit lekkages gehad maar ben dan ook een pietje-precies als het op die dingen aankomt.

- altijd testen of de boel inderdaad niet lekt. Lukt het knellen niet (en heb je dus een lek), knelkoppeling weghalen en een nieuwe pakken. Knoeien met een al gebruikte = kansloos (dat is tenminste mijn ervaring).
- en ja... wees heel secuur met het weghalen van bramen inderdaad! :)
pi_108486414
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 22:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Solderen is absoluut superieur aan knelkoppelingen, maar niet iedereen heeft daar de spullen (en vooral, het lef!) voor. Heb zelf altijd alles gedaan met knelkoppelingen, nooit lekkages gehad maar ben dan ook een pietje-precies als het op die dingen aankomt.

- altijd testen of de boel inderdaad niet lekt. Lukt het knellen niet (en heb je dus een lek), knelkoppeling weghalen en een nieuwe pakken. Knoeien met een al gebruikte = kansloos (dat is tenminste mijn ervaring).
- en ja... wees heel secuur met het weghalen van bramen inderdaad! :)
Je kunt toch ook de knelring vervangen?! Dat is in ieder geval niet zo duur als een nieuwe knelkoppeling.
  maandag 27 februari 2012 @ 23:36:35 #48
323439 HetKlusKonijn
pi_108487895
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 23:03 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Je kunt toch ook de knelring vervangen?! Dat is in ieder geval niet zo duur als een nieuwe knelkoppeling.
Die kreeg ik vaker-dan-niet niet meer los zonder de boel nog verder te verpunken. :N
Het enige dat er dan nog opzat was afzagen die handel en er weer een nieuwe opzetten. O~)
ja, die krengen zijn verrekte duur inderdaad.

Zoals gezegd, ik ben beter in slopen dan in monteren. :P
pi_108488327
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 23:36 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Die kreeg ik vaker-dan-niet niet meer los zonder de boel nog verder te verpunken. :N
Het enige dat er dan nog opzat was afzagen die handel en er weer een nieuwe opzetten. O~)
ja, die krengen zijn verrekte duur inderdaad.

Zoals gezegd, ik ben beter in slopen dan in monteren. :P
Wat teflontape om de knelring schijnt ook te kunnen helpen als je hem niet lekdicht krijgt. Ik kreeg dit laatst als tip, maar ik heb het zelf niet uitgeprobeerd.
  maandag 27 februari 2012 @ 23:57:33 #50
323439 HetKlusKonijn
pi_108488804
^^ Goeie tip, klinkt plausibel, helaas komt-ie een paar jaartjes te laat haha.
Ik ben uitgerommeld met mijn waterleiding. Gelukkig maar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')