De buigstraal is afhangkelijk van je buigblok. Ik heb zelf liever buigblokken met een korte straal.quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:07 schreef DIVDES het volgende:
Binnenkort heb ik een intake bij een bedrijf voor een opleiding in de installatietechniek. Daar ik vroeger voor korte tijd (twee jaar) werkzaam was bij diverse bedrijven (stage) ben ik even vergeten hoe dat nou weer moest, dat koper buigen. Er komen diverse deelnemers deze dag. De kans is groot dat ik in aanmerking kom voor deze opleiding. Ik wil het echter goed aanpakken.
Dingen die mij half zijn bijgebleven omtrent buigen, buigradius en in de tussentijd misschien niet meer kloppen. Bij deze dus mijn hulp gevraagd aan de ervaren klussers:
koper 15mm heeft een buigstraal 90 graden van 15cm correct?
koper 12mm heeft een buigstraal 90 graden van 12cm correct?
Kan iemand vertellen hoe ik een bruggetje kan buigen over een ander buis heen?
||
_
------------- / || \-------------
||
Hetzelfde voor dit:
-----------------
/
-------------
Hartstikke bedankt!
Die kans is behoorlijk aanwezig. Echter, het buigen van koperen/cv leidingen zal altijd wel blijven gebeuren.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:11 schreef jpajs het volgende:
Kom je daar hebben ze allemaal kunststof leidingen.![]()
Wat betekent dat?quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:40 schreef cvboer het volgende:
Bij het buigen van een haakse bocht niet vergeten om de straal-lengte terug te rekenen.
je rekent met de binnenradius dus daar moet je rekening mee houden als je meerdere bochten moet buigen met een vaste tussenruimtequote:
Bedankt, maar nu snap ik er helemaal geen snars meer van.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:30 schreef lipje het volgende:
je rekent met de binnenradius dus daar moet je rekening mee houden als je meerdere bochten moet buigen met een vaste tussenruimte
plaatsing van het buigblokquote:Op donderdag 23 februari 2012 19:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedankt, maar nu snap ik er helemaal geen snars meer van.
Ik zal aankomend weekend wel een paar foto's hier neerzetten waarin ik laat zien hoe je nou op maat kunt buigen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 19:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Bedankt, maar nu snap ik er helemaal geen snars meer van.
Daar kijk ik naar uit.quote:Op donderdag 23 februari 2012 23:07 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik zal aankomend weekend wel een paar foto's hier neerzetten waarin ik laat zien hoe je nou op maat kunt buigen.
laatste aansluitingen of veel aftakingen op korte afstandquote:Op donderdag 23 februari 2012 23:58 schreef koffielepel het volgende:
Wat is nou nog de reden om koper te gebruiken ipv kunststof?
Even afgezien van de aanschaf van een perstang dan.
Klasse, dit waardeer ik zeerquote:Op donderdag 23 februari 2012 23:07 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik zal aankomend weekend wel een paar foto's hier neerzetten waarin ik laat zien hoe je nou op maat kunt buigen.
Dat dacht ik ook.quote:
Duidelijke instructie!quote:Op zaterdag 25 februari 2012 20:27 schreef cvboer het volgende:
Zoals beloofd, hierbij een kleine fotorepotage van het buigen van buis.
1. [ afbeelding ]
De benodigdheden
2. [ afbeelding ]
Afmeten afstand, in het voorbeeld is dat 30 cm
3. [ afbeelding ]
Opmeten buigstraal, mijn buigblok heeft een straal van 3 cm.
4. [ afbeelding ]
De straal moet je aftrekken van de totale afstand omdat de te buigen bocht ook ruimte kost.
5. [ afbeelding ]
Plaatsen buigbluk, deze zet je bij het tweede streepje, in het voorbeeld is dat 27 cm
6.[ afbeelding ]
Buigen buis
7. [ afbeelding ]
Eindresultaat.
Kunststof is prima voor cv en koud water, warm water zeker wanneer dit via een boiler gevoed wordt en een recirculatieleiding heeft wil dit nogalvrij vaak lek raken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 23:58 schreef koffielepel het volgende:
Wat is nou nog de reden om koper te gebruiken ipv kunststof?
Even afgezien van de aanschaf van een perstang dan.
Kunststofbuis is niet alleen in slang verkrijgbaar, voor zichtwerk zijn ze ook verkrijgbaar in lengte's mooi verpakt in koker geleverd.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:33 schreef blomke het volgende:
Vooor zicht werk is koper/staal toch ook strakker en mooier dan slang?
Jij doelt waarschijnlijk op Rehau Stabil, een mooi product.quote:Op zondag 26 februari 2012 08:40 schreef exlurker het volgende:
[..]
Kunststofbuis is niet alleen in slang verkrijgbaar, voor zichtwerk zijn ze ook verkrijgbaar in lengte's mooi verpakt in koker geleverd.
Wat ook een groot voordeel is van kunststofbuis bij nieuwbouw naast sneller werken, geen last van diefstal, wat met koper steeds meer voorkomt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |