quote:VU mc schendt beroepsgeheim
Bij de opnames op de spoedeisende hulp van het VU medisch centrum voor een nieuwe medisch realityprogramma van RTL zijn juridische en ethische grenzen overschreden. Dat stellen Hoogleraar medisch recht Johan Legemaate en medisch ethicus Erwin Kompanje vanavond in Nieuwsuur.
35 op afstand bestuurbare camera's
Ruim twee weken registreerden 35 op afstand bestuurbare camera's alles wat er op de spoedeisende hulp gebeurde. Er werden behandelingen en gesprekken geregistreerd, soms zonder dat daar toestemming voor werd gegeven. Het was de bedoeling dat patiënten alleen met vooraf gegeven toestemming gefilmd zouden worden. De realiteit is anders. Vaak werd de patiënt pas in de behandelkamer om toestemming gevraagd.
Alles gefilmd
In Nieuwsuur vertelt Ron Janssen hoe hij urenlang met zijn minderjarige dochter op de spoedeisende hulp zat. Pas op het moment dat Janssen naar huis kon maakte de programmamakers bekend dat alles gefilmd was. Eyeworks filmde onder meer vertrouwelijke gesprekken tussen de dochter en een kinderarts. Janssen zelf was op verzoek van de arts niet aanwezig bij deze gesprekken.
Non-stop meekijken
Gedurende zestien dagen in januari en begin februari keken twee mensen van Eyeworks non-stop mee. Zo'n 1500 mensen bezochten in die periode de spoedeisende hulp. Aan 215 patiënten is tijdens hun aanwezigheid in het ziekenhuis om toestemming gevraagd ze te filmen. Uiteindelijk stemde 150 mensen in.
Het programma '24 uur: tussen leven en dood' wordt in maart uitgezonden. In Nieuwsuur reageert vanavond Mark Kramer, afdelingshoofd interne geneeskunde van het VUmc.
Ja, die arrogantie van alles met een camera, ik kan me daar echt aan ergeren.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:50 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Alles moet wijken voor de teeluvisie en de kijkers!
Van schadevergoeding kan alleen sprake zijn als dergelijk materiaal dat de privacy zo erg schendt ook daadwerkelijk wordt uitgezonden, en ook alleen wanneer er geen toestemming daarvoor is.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:51 schreef Wokkel het volgende:
Bizar, hoeveel heeft VU mc hiervoor betaald gekregen? Dat bedrag lijkt me een goed begin voor schadevergoeding aan de mensen.
Zodra anderen meeluisteren en kijken zonder je medeweten is er al sprake van schending van beroepsgeheim. Dat staat los van het al of niet uitzenden.quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:57 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Van schadevergoeding kan alleen sprake zijn als dergelijk materiaal dat de privacy zo erg schendt ook daadwerkelijk wordt uitgezonden, en ook alleen wanneer er geen toestemming daarvoor is.
De hoogleraar en ethicus zeggen het ook.quote:Op woensdag 22 februari 2012 22:00 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zodra anderen meeluisteren en kijken zonder je medeweten is er al sprake van schending van beroepsgeheim. Dat staat los van het al of niet uitzenden.
Ik denk dat je beter bij Eyeworks kan zijn, die zich zo te lezen niet aan de afspraken heeft gehouden?quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:51 schreef Wokkel het volgende:
Bizar, hoeveel heeft VU mc hiervoor betaald gekregen? Dat bedrag lijkt me een goed begin voor schadevergoeding aan de mensen.
Aleen het laten van die camera's is al genoeg reden om schadevergoeding te vragen toch?quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:24 schreef fruityloop het volgende:
Ik denk dat je beter bij Eyeworks kan zijn, die zich zo te lezen niet aan de afspraken heeft gehouden?
Het lastige is natuurlijk dat die dingen verborgen waren, bij eerdere (vergelijkbare) programma's sjouwden er potige kerels met camera's op de nek rond, en was het voor iedereen wel duidelijk. Dat gaf, naar ik me kan indenken, het medisch personeel ook de mogelijkheid om ze gewoon uit een onderzoekskamer te verwijderen als ze over de grens heen gingen.quote:Op donderdag 23 februari 2012 12:08 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Aleen het laten van die camera's is al genoeg reden om schadevergoeding te vragen toch?
Je komt namelijk in een noodsituatie (met pijn en of stress) bij dat ziekenhuis en dan kun je niet verwachten dat mensen bewust toestemming geven lijkt mij.
http://nieuwsuur.nl/video/344233-vu-mc-schendt-beroepsgeheim.htmlquote:Op woensdag 22 februari 2012 22:26 schreef tarantism het volgende:
tja, die artsen hebben hier zelf geen hand in. Zulke dingen worden via managers bedongen. Die mensen zijn medicus noch ethicus en kunnen alleen kijken naar de financiële kant van de zaak.
kortom, niemand zal zijn of haar verantwoordelijkheid nemen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |