De politie ontleent zijn gezag aan de wet en het handhaven daarvan. Dat gezag is aangetast wanneer agenten uit persoonlijke motieven hun eigen regels gaan verzinnen. Een kamervraag daarover maakt voor dat gezag dan niet meer uit.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:31 schreef n00b13 het volgende:
[..]
de politie raakt zijn gezag kwijt als er elke keer kamervragen gesteld gaan worden bij elke scheet die een agent laat.
Probleem is dat deze agent niet verzoekt maar beveelt. En zijn bevoegdheid om bevelen te geven is daar niet voor.quote:Dat staat los van het feit dat iedereen een portretrecht heeft en iemand die filmt kan verzoeken hem niet te filmen, danwel onzichtbaar te maken.
Er was blijkbaar geen noodzaak om naar de ID kaart te vragen.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:54 schreef k_man het volgende:
[..]
Waarom zou een journalist om te treiteren altijd weigeren z'n ID of perskaart te tonen?
Beide partijen hebben zich hier nogal laten kennen.
quote:Het voorval gebeurde toen agenten een aanrijding onderzochten, waarbij de bestuurder niet te vinden was. Volgens de politie kende de agent in kwestie de freelance journalist niet. De man weigerde zijn politieperskaart te laten zien. Pas toen hij was aangehouden, liet hij een identiteitsbewijs zien. Volgens de politie moet elke aangehouden verdachte worden voorgeleid aan een hulpofficier van justitie. Dat is ook in dit geval gebeurd.
De agenten meenden dat de journalist onderweg naar en in het politiebureau gesprekken had opgenomen, waarna zijn camera in beslag werd genomen. Ongegrond, aldus de politie, en de man kreeg de camera terug.
Omdat dat je rechten zijn?quote:Op maandag 20 februari 2012 11:27 schreef DrMabuse het volgende:
Waarom zo verdomde moeilijk doen en dwarsliggen?
[..]
Ja, waarom heb je dat ding anders. Gewoon zo iemand die lekker even gaat narren, effe kijken of ze puntjes kunnen scoren.quote:Op maandag 20 februari 2012 11:27 schreef DrMabuse het volgende:
Waarom zo verdomde moeilijk doen en dwarsliggen?
[..]
De staat eaakt zijn gezag kwijt als er geen vragen gesteld worden.quote:Op maandag 20 februari 2012 10:31 schreef n00b13 het volgende:
[..]
de politie raakt zijn gezag kwijt als er elke keer kamervragen gesteld gaan worden bij elke scheet die een agent laat.
Dat je iets kan filmen met je telefoon maakt je nog geen journalist.quote:Op maandag 20 februari 2012 11:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nog los van het feit dat iedereen tegenwoordig journalist kan zijn.
En dat is nu juist , naar mijn mening , soms een toenemend probleem.quote:Dan kan die journalist best een etter zijn hier of eerder, maar etters hebben ook rechten en een agent heeft grenzen aan zijn macht.
Ja rechten ja. Hij hoefde zijn ID en zijn perskaart op dat moment niet te laten zien want er was geen aanleiding voor.quote:
Het lijkt mij eerder een toenemend probleem dat diegenen die de wet dienen te handhaven de wet zelf niet kennenquote:Op maandag 20 februari 2012 12:05 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
En dat is nu juist , naar mijn mening , soms een toenemend probleem.
Daarom ook kan zijn. De middelen (registratie, massapublicatie) zijn nu voor iedereen beschikbaar om journalistiek werk te verrichten.quote:Op maandag 20 februari 2012 12:05 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat je iets kan filmen met je telefoon maakt je nog geen journalist.
http://www.villamedia.nl/(...)idraad-van-justitie/quote:2. Vrijheid van meningsuiting
In artikel 7 van de Grondwet zijn waarborgen neergelegd ten behoeve van de vrijheid van meningsuiting. Artikel 7 onderscheidt uitingen via de drukpers, radio- en televisie-uitzendingen en andere uitingen. Centraal daarin staat het absoluut verbod van preventieve censuur, dat wil zeggen dat het een overheidsorgaan verboden is een voorgenomen uiting vóóraf te toetsen. Wel is toegestaan de gedane uiting achteraf te toetsen op de naleving van wettelijke voorschriften.
Artikel 7 bepaalt dat niemand voorafgaand verlof nodig heeft om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. Deze laatste zinsnede betekent dat alleen bij de wet en onder uiteindelijke controle van een rechterlijke instantie dit recht kan worden beperkt. Voor een radio- en televisie-uitzending geldt dat er geen voorafgaand toezicht is op de inhoud ervan; hieronder wordt ook de vormgeving van het uitgezondene begrepen.
Welk gedeelte? Dat rechten voor alle burgers gelden, of dat er grenzen zitten aan de macht van de politie?quote:Op maandag 20 februari 2012 12:05 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
En dat is nu juist , naar mijn mening , soms een toenemend probleem.
Hij is er juist beter van gewordenquote:Op maandag 20 februari 2012 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Op zich heeft die journalist helemaal gelijk, maar je weet gewoon als je dit weigert dat dit zo'n onzettende rel/commotie en rotzooi geeft (arrestatie, rechtzaak, kosten) dat je het eigenlijk gewoon niet wilt en gewoon die ID laat zien. Dit verandert toch niet, hoe vaak het ook in het nieuws is en hoe vaak mensen ook gewoon later in het gelijk worden gesteld. De politie agent krijgt even op zijn kop en zal het wellicht nooit meer doen. Maar er zijn nog zat collega's die het wel blijven doen.
Ik zou mij die moeite besparen en gewoon mijn ID laten zien, al was het maar om deze rel te voorkomen. Je verandert er toch niks aan en uiteindelijk ben jij de verliezer en neit de agent (die krijgt alleen een op zijn flikker, als die pecht heeft), want je bent gearresteerd, heeft tijd gekost, papierwerk gekost. Ook al sta je in je recht.
In welk opzicht beter? Heeft die nu meer opdrachten? Ik zie in eht nieuws zijn niet als voordeel.quote:Op maandag 20 februari 2012 12:35 schreef Zith het volgende:
[..]
Hij is er juist beter van gewordenAl die aandacht nu.
Dat is dus het ondergraven van rechten dmv intimidatie. Dictatoriale tactieken.quote:Op maandag 20 februari 2012 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Op zich heeft die journalist helemaal gelijk, maar je weet gewoon als je dit weigert dat dit zo'n onzettende rel/commotie en rotzooi geeft (arrestatie, rechtzaak, kosten) dat je het eigenlijk gewoon niet wilt en gewoon die ID laat zien.
Hoewel dat idd een probleem is, wordt het in dit geval iig iets breder getrokken. Dat is dan nog wat beter dan "is de minister het hier mee eens?" flauwekul.quote:Op zondag 19 februari 2012 14:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Los van het wel of niet in de haak zijn van de actie van deze agent, slaan kamervragen natuurlijk nergens op! Typisch voor politici om heerlijk in de waan van de dag te willen scoren door zich met de dagelijkse gang van zaken te bemoeien.
Er zijn diverse andere instanties waarbij de journalist z'n recht kan halen, en dat zal ongetwijfeld ook gebeuren. Politici moeten zich niet bemoeien met individuele gevallen.
Als ik in zijn plaats zat had ik nu een grote grijns op mn bekquote:Op maandag 20 februari 2012 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In welk opzicht beter? Heeft die nu meer opdrachten? Ik zie in eht nieuws zijn niet als voordeel.
Klopt, maar zolang hetgeen ze vragen mij totaal geen moeite kosten en totaal geen energie/tijd en geld kost zou ik er echt niet wakker om liggen. het gezeik wat je krijgt als je het niet doet is mij dat gewoon simpel weg niet waard. Een schadevergoeding hiervoor kan je in NL ook vergeten.quote:Op maandag 20 februari 2012 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is dus het ondergraven van rechten dmv intimidatie. Dictatoriale tactieken.
Waarom?quote:Op maandag 20 februari 2012 12:40 schreef Zith het volgende:
[..]
Als ik in zijn plaats zat had ik nu een grote grijns op mn bek
Waarom zou je blij zijn als je in het nieuws komt? Krijgt die daardoor meer opdrachten ofzo? Verder wordt die agent gewoon heel even op het matje geroepen, hij horot foei mag je niet meer doen en hij kan weer verder. Vaak wordt de naam van de agent niet eens vrijgegeven. Als jij dat doet, dan krijg je een rechtzaak voor smaad achter je aan omdat de vrijgave van die naam een te erge straf is voor die agent en dan zit je nog langer met gezeik.quote:Op maandag 20 februari 2012 12:57 schreef Zith het volgende:
Omdat ik in ruil voor een paar uurtjes politiebureau+koffie veel in het nieuws ben en de agent in kwestie door NL wordt uitgescholdenZelfs de politiek gaat nu over mij praten
![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |