abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108179297
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:31 schreef n00b13 het volgende:

[..]

de politie raakt zijn gezag kwijt als er elke keer kamervragen gesteld gaan worden bij elke scheet die een agent laat.
De politie ontleent zijn gezag aan de wet en het handhaven daarvan. Dat gezag is aangetast wanneer agenten uit persoonlijke motieven hun eigen regels gaan verzinnen. Een kamervraag daarover maakt voor dat gezag dan niet meer uit.

quote:
Dat staat los van het feit dat iedereen een portretrecht heeft en iemand die filmt kan verzoeken hem niet te filmen, danwel onzichtbaar te maken.
Probleem is dat deze agent niet verzoekt maar beveelt. En zijn bevoegdheid om bevelen te geven is daar niet voor.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_108179785
quote:
6s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:54 schreef k_man het volgende:

[..]

Waarom zou een journalist om te treiteren altijd weigeren z'n ID of perskaart te tonen?

Beide partijen hebben zich hier nogal laten kennen.
Er was blijkbaar geen noodzaak om naar de ID kaart te vragen.
Terecht dat de journalist dan weigert.

De journalist kent de wet en laat zich daardoor kennen?
pi_108180207
Waarom zo verdomde moeilijk doen en dwarsliggen?

quote:
Het voorval gebeurde toen agenten een aanrijding onderzochten, waarbij de bestuurder niet te vinden was. Volgens de politie kende de agent in kwestie de freelance journalist niet. De man weigerde zijn politieperskaart te laten zien. Pas toen hij was aangehouden, liet hij een identiteitsbewijs zien. Volgens de politie moet elke aangehouden verdachte worden voorgeleid aan een hulpofficier van justitie. Dat is ook in dit geval gebeurd.

De agenten meenden dat de journalist onderweg naar en in het politiebureau gesprekken had opgenomen, waarna zijn camera in beslag werd genomen. Ongegrond, aldus de politie, en de man kreeg de camera terug.
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 11:28:04 #104
230491 Zith
pls tip
pi_108180229
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:27 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Omdat dat je rechten zijn?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 20 februari 2012 @ 11:29:04 #105
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108180261
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:27 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Ja, waarom heb je dat ding anders. Gewoon zo iemand die lekker even gaat narren, effe kijken of ze puntjes kunnen scoren. :r.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_108180306
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:28 schreef Zith het volgende:

[..]

Omdat dat je rechten zijn?
quote:
De man weigerde zijn politieperskaart te laten zien.
Rechten?
  maandag 20 februari 2012 @ 11:39:15 #107
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_108180587
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2012 10:31 schreef n00b13 het volgende:

[..]

de politie raakt zijn gezag kwijt als er elke keer kamervragen gesteld gaan worden bij elke scheet die een agent laat.

De staat eaakt zijn gezag kwijt als er geen vragen gesteld worden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_108180977
Waarom is een perskaart relevant voor iemand die op de openbare weg filmt? Dat is het recht van burger, journalist of niet. Nog los van het feit dat iedereen tegenwoordig journalist kan zijn.

Die agent had het recht als burger om te verzoeken niet herkenbaar in beeld gepubliceerd te worden. Hij heeft niet het recht te eisen dat dat beloofd wordt, en ook niet het recht om om identificatie te vragen als het antwoord hem niet bevalt. Als hij na eventuele publicatie meent dat zijn portretrecht geschonden is kan hij dat voorleggen aan de civiele rechter. Ik geef een gefilmde agent in functie op de openbare weg weinig kans, maar dat is aan de rechter om te bepalen.

Dan kan die journalist best een etter zijn hier of eerder, maar etters hebben ook rechten en een agent heeft grenzen aan zijn macht.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  maandag 20 februari 2012 @ 12:05:39 #109
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108181402
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nog los van het feit dat iedereen tegenwoordig journalist kan zijn.

Dat je iets kan filmen met je telefoon maakt je nog geen journalist.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_108181403
quote:
Dan kan die journalist best een etter zijn hier of eerder, maar etters hebben ook rechten en een agent heeft grenzen aan zijn macht.
En dat is nu juist , naar mijn mening , soms een toenemend probleem.
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 12:12:23 #111
230491 Zith
pls tip
pi_108181580
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:30 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

[..]

Rechten?
Ja rechten ja. Hij hoefde zijn ID en zijn perskaart op dat moment niet te laten zien want er was geen aanleiding voor.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_108181618
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:05 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Het lijkt mij eerder een toenemend probleem dat diegenen die de wet dienen te handhaven de wet zelf niet kennen
pleased to meet you
pi_108181642
quote:
3s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:05 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat je iets kan filmen met je telefoon maakt je nog geen journalist.
Daarom ook kan zijn. De middelen (registratie, massapublicatie) zijn nu voor iedereen beschikbaar om journalistiek werk te verrichten.
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_108181799
quote:
2. Vrijheid van meningsuiting
In artikel 7 van de Grondwet zijn waarborgen neergelegd ten behoeve van de vrijheid van meningsuiting. Artikel 7 onderscheidt uitingen via de drukpers, radio- en televisie-uitzendingen en andere uitingen. Centraal daarin staat het absoluut verbod van preventieve censuur, dat wil zeggen dat het een overheidsorgaan verboden is een voorgenomen uiting vóóraf te toetsen. Wel is toegestaan de gedane uiting achteraf te toetsen op de naleving van wettelijke voorschriften.
Artikel 7 bepaalt dat niemand voorafgaand verlof nodig heeft om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. Deze laatste zinsnede betekent dat alleen bij de wet en onder uiteindelijke controle van een rechterlijke instantie dit recht kan worden beperkt. Voor een radio- en televisie-uitzending geldt dat er geen voorafgaand toezicht is op de inhoud ervan; hieronder wordt ook de vormgeving van het uitgezondene begrepen.
http://www.villamedia.nl/(...)idraad-van-justitie/

Met andere woorden: meneer de agent mag achteraf gaan klagen bij de rechter als zijn gezicht te zien is.
pleased to meet you
pi_108181860
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:05 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Welk gedeelte? Dat rechten voor alle burgers gelden, of dat er grenzen zitten aan de macht van de politie? :?
pi_108182060
Op zich heeft die journalist helemaal gelijk, maar je weet gewoon als je dit weigert dat dit zo'n onzettende rel/commotie en rotzooi geeft (arrestatie, rechtzaak, kosten) dat je het eigenlijk gewoon niet wilt en gewoon die ID laat zien. Dit verandert toch niet, hoe vaak het ook in het nieuws is en hoe vaak mensen ook gewoon later in het gelijk worden gesteld. De politie agent krijgt even op zijn kop en zal het wellicht nooit meer doen. Maar er zijn nog zat collega's die het wel blijven doen.
Ik zou mij die moeite besparen en gewoon mijn ID laten zien, al was het maar om deze rel te voorkomen. Je verandert er toch niks aan en uiteindelijk ben jij de verliezer en neit de agent (die krijgt alleen een op zijn flikker, als die pecht heeft), want je bent gearresteerd, heeft tijd gekost, papierwerk gekost. Ook al sta je in je recht.

[edit]
En dat voor zoiets lulligs als je ID-kaart laten zien... Kom op zeg, dat kost toch helemaal geen moeite. Als het nou iets was wat jij moeite/geld en energie kost, dan kan ik het me voorstellen dat je iets weigert als de agent iets wil wat niet mag, maar dit... Dit snap ik niet.....

[ Bericht 10% gewijzigd door sjorsie1982 op 20-02-2012 12:37:42 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 12:35:06 #117
230491 Zith
pls tip
pi_108182143
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Op zich heeft die journalist helemaal gelijk, maar je weet gewoon als je dit weigert dat dit zo'n onzettende rel/commotie en rotzooi geeft (arrestatie, rechtzaak, kosten) dat je het eigenlijk gewoon niet wilt en gewoon die ID laat zien. Dit verandert toch niet, hoe vaak het ook in het nieuws is en hoe vaak mensen ook gewoon later in het gelijk worden gesteld. De politie agent krijgt even op zijn kop en zal het wellicht nooit meer doen. Maar er zijn nog zat collega's die het wel blijven doen.
Ik zou mij die moeite besparen en gewoon mijn ID laten zien, al was het maar om deze rel te voorkomen. Je verandert er toch niks aan en uiteindelijk ben jij de verliezer en neit de agent (die krijgt alleen een op zijn flikker, als die pecht heeft), want je bent gearresteerd, heeft tijd gekost, papierwerk gekost. Ook al sta je in je recht.
Hij is er juist beter van geworden :) Al die aandacht nu.
pi_108182168
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:35 schreef Zith het volgende:

[..]

Hij is er juist beter van geworden :) Al die aandacht nu.
In welk opzicht beter? Heeft die nu meer opdrachten? Ik zie in eht nieuws zijn niet als voordeel.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 20 februari 2012 @ 12:38:13 #119
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_108182212
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Op zich heeft die journalist helemaal gelijk, maar je weet gewoon als je dit weigert dat dit zo'n onzettende rel/commotie en rotzooi geeft (arrestatie, rechtzaak, kosten) dat je het eigenlijk gewoon niet wilt en gewoon die ID laat zien.
Dat is dus het ondergraven van rechten dmv intimidatie. Dictatoriale tactieken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 20 februari 2012 @ 12:40:32 #120
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_108182275
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Los van het wel of niet in de haak zijn van de actie van deze agent, slaan kamervragen natuurlijk nergens op! Typisch voor politici om heerlijk in de waan van de dag te willen scoren door zich met de dagelijkse gang van zaken te bemoeien.
Er zijn diverse andere instanties waarbij de journalist z'n recht kan halen, en dat zal ongetwijfeld ook gebeuren. Politici moeten zich niet bemoeien met individuele gevallen.
Hoewel dat idd een probleem is, wordt het in dit geval iig iets breder getrokken. Dat is dan nog wat beter dan "is de minister het hier mee eens?" flauwekul.

OT: Ook leuk om te zien hoe de legitimatieplicht structureel wordt misbruikt. Al veel terroristen gevangen?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 12:40:38 #121
230491 Zith
pls tip
pi_108182280
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In welk opzicht beter? Heeft die nu meer opdrachten? Ik zie in eht nieuws zijn niet als voordeel.
Als ik in zijn plaats zat had ik nu een grote grijns op mn bek :P
pi_108182795
quote:
7s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is dus het ondergraven van rechten dmv intimidatie. Dictatoriale tactieken.
Klopt, maar zolang hetgeen ze vragen mij totaal geen moeite kosten en totaal geen energie/tijd en geld kost zou ik er echt niet wakker om liggen. het gezeik wat je krijgt als je het niet doet is mij dat gewoon simpel weg niet waard. Een schadevergoeding hiervoor kan je in NL ook vergeten.
pi_108182805
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:40 schreef Zith het volgende:

[..]

Als ik in zijn plaats zat had ik nu een grote grijns op mn bek :P
Waarom?
  † In Memoriam † maandag 20 februari 2012 @ 12:57:48 #124
230491 Zith
pls tip
pi_108182853
Omdat ik in ruil voor een paar uurtjes politiebureau+koffie veel in het nieuws ben en de agent in kwestie door NL wordt uitgescholden :) Zelfs de politiek gaat nu over mij praten :)
pi_108182946
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:57 schreef Zith het volgende:
Omdat ik in ruil voor een paar uurtjes politiebureau+koffie veel in het nieuws ben en de agent in kwestie door NL wordt uitgescholden :) Zelfs de politiek gaat nu over mij praten :)
Waarom zou je blij zijn als je in het nieuws komt? Krijgt die daardoor meer opdrachten ofzo? Verder wordt die agent gewoon heel even op het matje geroepen, hij horot foei mag je niet meer doen en hij kan weer verder. Vaak wordt de naam van de agent niet eens vrijgegeven. Als jij dat doet, dan krijg je een rechtzaak voor smaad achter je aan omdat de vrijgave van die naam een te erge straf is voor die agent en dan zit je nog langer met gezeik.

Het verandert toch niet. Morgen doet een andere agent weer hetzelfde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')