abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 februari 2012 @ 16:38:59 #121
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_108119859
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:36 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

ja ok sterk samengeperst wel (water is tenslotte 1000 kg de kuub), maar na een lawine is het losse sneeuw.
Juist niet. Na een lawine is het heel erg samengepakt. Wel eens een lawineschep gezien?
  zaterdag 18 februari 2012 @ 16:39:15 #122
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_108119862
Wat is Mart kritisch!
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_108119895
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:38 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Juist niet. Na een lawine is het heel erg samengepakt. Wel eens een lawineschep gezien?
Nee, ik ben geen sneeuw kenner ;)
pi_108119896
quote:
19s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:37 schreef Guidetti het volgende:
40cm lijkt niet veel maar als je onder een pak sneeuw ligt nadat je door een molen van sneeuw bent gegaan weet je niet meer wat boven of onder is.
Ik hoorde gister dat je dan moet pissen zodat je kan zien waar het naartoe stroomt.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 16:41:19 #125
19242 yavanna
Results may vary.
pi_108119934
Friso zal wellicht/ waarschijnlijk bewusteloos zijn geweest door de sneeuwklap en zodoende geen poging hebben ondernomen om zich uit te graven. En de persoon bij hem zal vast geen peiler bij zich hebben gehad om Friso's zender te traceren. In je uppie al die sneeuw doorzoeken is geen doen, zo is 40 cm dan al snel teveel sneeuw.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
pi_108119941
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik hoorde gister dat je dan moet pissen zodat je kan zien waar het naartoe stroomt.
Klopt. Maar als je niet kunt zien waar je pist wordt het een beetje lastig. Als je broek nat wordt dan weet je wel dat je op je rug ligt ;)
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
pi_108119945
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Zien? Onder een pak sneeuw?
pi_108120058
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:41 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zien? Onder een pak sneeuw?
Als Friso zijn veiligheidsballon had gehad was daar ruimte voor.
pi_108120083
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:45 schreef Specularium het volgende:

[..]

Als Friso zijn veiligheidsballon had gehad was daar ruimte voor.
En als hij hem had kunnen gebruiken natuurlijk.
pi_108120107
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:36 schreef roos85 het volgende:

[..]

Daar vergis je je nog in, moet je even wat topics teruglezen. staat iets over het gewicht van sneeuw.
:Y Gisteren hele goede uitzending van Pauw & Witteman met allerlei 'experts', waaronder twee lawine-overlevers, de één een gewone skiër, de andere een toerskiër/bergbeklimmer.

Ik heb zelf ook vaak getoerskied, altijd met lawine-apparatuur om, bliepers en zenders, maar dat Friso ook zo'n ding droeg tijdens een gewone afdaling (en gisteren bij P&W werd ook al gezegd dat hij op een gewone - niet gebaliseerde - piste skiede), vind ik opmerkelijk. Dat doen niet veel mensen, dat is enorm verantwoordelijk. Als je normaal een beetje buiten de piste skiet, of op een niet-gebaliseerde piste, draag je geen apparaten. Alleen als je echt met een gids buiten het skigebied gaat, dan moet het, anders mag je niet eens mee.

Dus: Friso was wel heel braaf. Als hij bovendien óók nog eens op een gemarkeerde piste skiede (kennelijk was de piste afgezet met oranje vlaggen) valt hem weinig te verwijten. Domme pech.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 16:49:45 #131
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_108120198
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:46 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

:Y Gisteren hele goede uitzending van Pauw & Witteman met allerlei 'experts', waaronder twee lawine-overlevers, de één een gewone skiër, de andere een toerskiër/bergbeklimmer.

Ik heb zelf ook vaak getoerskied, altijd met lawine-apparatuur om, bliepers en zenders, maar dat Friso ook zo'n ding droeg tijdens een gewone afdaling (en gisteren bij P&W werd ook al gezegd dat hij op een gewone - niet gebaliseerde - piste skiede), vind ik opmerkelijk. Dat doen niet veel mensen, dat is enorm verantwoordelijk. Als je normaal een beetje buiten de piste skiet, of op een niet-gebaliseerde piste, draag je geen apparaten. Alleen als je echt met een gids buiten het skigebied gaat, dan moet het, anders mag je niet eens mee.

Dus: Friso was wel heel braaf. Als hij bovendien óók nog eens op een gemarkeerde piste skiede (kennelijk was de piste afgezet met oranje vlaggen) valt hem weinig te verwijten. Domme pech.
Misschien is een pieper op de miste wat overdreven, maar eigenlijk is er weinig mis mee. Twee dagen geleden is er ook iemand om het leven gekomen door een lawine op een rode geprepareerde piste.
pi_108120249
Goed, even wat zoeken op the internetz, brengt hoop;
quote:
Gewicht van sneeuw
Vooral natte sneeuw kan problemen en gevaar opleveren voor daken, met name voor platte daken. Een kubieke meter poedersneeuw weegt 50 kilo. Dezelfde hoeveelheid samengedrukte plaksneeuw weegt zo'n 200 kilo en die hoeveelheid als natte sneeuw kan meer dan 500 kilo wegen.
http://www.knmi.nl/cms/content/23103/sneeuwweetjes

Laten we aannemen, Friso is 2 meter lang, een halve meter breed.
Als daar 40cm sneeuw op ligt, is dat minder dan een halve kuub.
Dus wat betreft gewicht, een slordige 250 kilo wat op je hele lichaam drukt.

Dat dan wel alle lucht uit je longen word geduwd, en vullen met lucht niet lukt, dat begrijp ik...
Maar dan is het ook aannemelijk dat overige verwondingen minimaal tot afwezig zijn...
Of je dan stabiel in Levensgevaar verkeert, het is sowieso een kritieke toestand......
(8>
(ik voel me zo een ontzettende nerd ;( )
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S
  Moderator zaterdag 18 februari 2012 @ 16:51:34 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_108120251
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:49 schreef RichardHammond het volgende:

[..]

Misschien is een pieper op de miste wat overdreven, maar eigenlijk is er weinig mis mee. Twee dagen geleden is er ook iemand om het leven gekomen door een lawine op een rode geprepareerde piste.
ja ik zat er ook net over na te denken

dikke onzin denk je dan maar echt last heb je er nu ook weer niet van dus waarom niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 16:53:18 #134
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108120297
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:51 schreef zaans_boefje het volgende:
Goed, even wat zoeken op the internetz, brengt hoop;

[..]

http://www.knmi.nl/cms/content/23103/sneeuwweetjes

Laten we aannemen, Friso is 2 meter lang, een halve meter breed.
Als daar 40cm sneeuw op ligt, is dat minder dan een halve kuub.
Dus wat betreft gewicht, een slordige 250 kilo wat op je hele lichaam drukt.

Dat dan wel alle lucht uit je longen word geduwd, en vullen met lucht niet lukt, dat begrijp ik...
Maar dan is het ook aannemelijk dat overige verwondingen minimaal tot afwezig zijn...
Of je dan stabiel in Levensgevaar verkeert, het is sowieso een kritieke toestand......
(8>
(ik voel me zo een ontzettende nerd ;( )
Het is niet alsof hij is gaan liggen en dat men toen voorzichtig wat sneeuw over hem heen hebben gelegd. Die sneeuw kwam achter hem aan toen hij van een helling af skiede en haalde hem in. Dan heb je het dus over een klap van in ieder geval een goed snel rijdende scooter.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_108120354
nog even los van alle rotzooi die meegenomen wordt door een lawine en die nog wat harder aan kan komen dan sneeuw.
pi_108120380
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:53 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het is niet alsof hij is gaan liggen en dat men toen voorzichtig wat sneeuw over hem heen hebben gelegd. Die sneeuw kwam achter hem aan toen hij van een helling af skiede en haalde hem in. Dan heb je het dus over een klap van in ieder geval een goed snel rijdende scooter.
Klopt, maar het is wel een hoog energetisch stomp trauma....
Wat wil zeggen, een mes of kogel is een scherp hoog energetisch trauma...
Sneeuw is wel veel en zwaar, maar niet scherp....

Dus de impact is wel een harde klap, maar je kan je niet snijden aan sneeuw of zwaar bekneld raken zoals in een auto ongeluk, wat ook een harde impact heeft.....
Maar je hebt wel een punt, de verplaatsing snelheid is van invloed op de energie die vrijkomt bij impact.....
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S
pi_108120500
Er was toch al bevestigd dat hij verder niks heeft? :@
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:00:45 #138
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108120512
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:56 schreef zaans_boefje het volgende:

[..]

Klopt, maar het is wel een hoog energetisch stomp trauma....
Wat wil zeggen, een mes of kogel is een scherp hoog energetisch trauma...
Sneeuw is wel veel en zwaar, maar niet scherp....

Dus de impact is wel een harde klap, maar je kan je niet snijden aan sneeuw of zwaar bekneld raken zoals in een auto ongeluk, wat ook een harde impact heeft.....
Maar je hebt wel een punt, de verplaatsing snelheid is van invloed op de energie die vrijkomt bij impact.....
Waarom zou een stomp trauma minder schadelijk zijn? Ooit gezien wat er met je gebeurt als je geraakt wordt door een schokgolf van een explosie? Of met iemand die van een flatgebouw op de stoep terecht komt, veel stomper dan de grond kan je het niet krijgen tenslotte.

Of, voor de mensen simpeler om voor te stellen: spring van een tien meter hoge duikplank plat op je buik het water in. Maar dan met nog iets dikker samengepakt water en van een wat grotere hoogte.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 februari 2012 @ 17:02:17 #139
862 Arcee
Look closer
pi_108120560
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:00 schreef hugsy33 het volgende:
Ziekenhuis weerspreekt journalist

` Een woordvoerder van het academisch
ziekenhuis in Innsbruck,waar prins
Friso wordt behandeld,noemt uitlatingen
van NRC-journalist Jannetje Koelewijn
over prins Friso grotendeels incorrect.

Zij liet zich vanochtend in de pers
over de toestand van Friso uit.Ze was
bij toeval in het ziekenhuis,waar haar
man,een neurochirurg,een seminar geeft.

Koelewijn zei op basis van een gesprek
van haar man met een arts dat Friso
geen schedelbasisfractuur heeft.Op een
een scan was geen zwelling in het hoofd
te zien;het grootste probleem is de
duur van de ademnood,zei ze.Koelewijns
man houdt vast aan die versie.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_108120580
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:00 schreef hugsy33 het volgende:
Dat is niet helemaal duidelijk, dit staat er wel op de liveblog, maar daar worden we niet veel wijzer van:

quote:
12.25 uur: 'Verklaring medische toestand Friso onjuist'
De verklaring die via NRC-journalist Jannetje Koelewijn over de gezondheidstoestand van prins Friso is verspreid is "grotendeels incorrect". Dat heeft een woordvoerder van het academisch ziekenhuis in Innsbruck bekendgemaakt.

De NRC meldde onder meer dat prins Friso geen schedelbasisfractuur heeft en geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam. Wat er wel of niet klopt aan de verklaring wil de woordvoerder van het ziekenhuis niet zeggen.
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  † In Memoriam † zaterdag 18 februari 2012 @ 17:05:35 #141
135305 beequeen
Lost.
pi_108120663
M.a.w.; ze spreken elkaar tegen dus weet je nog niks. Afwachten dus.
“Good friends, good books, and a sleepy conscience: this is the ideal life.”
― Mark Twain
'Stupidity has become as common as common sense was before.'
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:08:00 #142
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_108120717
Ik concludeer uit de tegenstrijdige berichten dat Prins Constantijn een helikopterongeluk heeft gehad in Vietnam en geen EHBO-kit bij zich had en zich zodoende zelf heeft aangegeven bij het ziekenhuis.

Begrijp ik het nou goed?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_108120751
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:00 schreef Dagonet het volgende:

Maar dan met nog iets dikker samengepakt water
vloeibaar water is de meest dichte versie van water
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:09:42 #144
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108120754
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:08 schreef Strani het volgende:
Ik concludeer uit de tegenstrijdige berichten dat Prins Constantijn een helikopterongeluk heeft gehad in Vietnam en geen EHBO-kit bij zich had en zich zodoende zelf heeft aangegeven bij het ziekenhuis.

Begrijp ik het nou goed?
Bijna, het was Kolonel Mustard in de bibliotheek met de kandelaar.
pi_108120771
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:09 schreef Dagonet het volgende:

[..]

:o :D :'( :D
Ja doei.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:11:42 #146
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_108120786
quote:

[..]

_O-
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_108120792
Hier he, dit dan:

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-onder-sneeuw.dhtml

Zweed overleeft maanden onder de sneeuw, dat zijn pas mannen
pi_108120799
quote:

[..]

_O_ Cluedo met als personages leden van de Koninklijke Familie, wat een topidee zou dat zijn! _O_
  zaterdag 18 februari 2012 @ 17:13:17 #149
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108120821
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 17:09 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

vloeibaar water is de meest dichte versie van water
Meest dichte? Dichtste neem ik aan? :+.

Maar het water in een zwembad is minder dicht dan water bij 4 graden.

En zout water kan nog zwaarder zijn.
pi_108120828
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja ik zat er ook net over na te denken

dikke onzin denk je dan maar echt last heb je er nu ook weer niet van dus waarom niet?
Nou ja, als je gewoon gaat skiën denk je toch helemaal niet aan lawine-apparatuur? Niemand draagt dat 'zo maar', je bent alleen verplicht het te dragen als je met een gids de rimboe ingaat, zeg maar, en dan is het ook gewoon noodzakelijk. Van de zenders heb je verder totaal geen last, hoewel je ook nog extra gereedschap moet meezeulen in rugzakken (uitgraafspullen, touwen etc.) maar het is net zoiets als gaan zwemmen in het binnenbad: dan doe je toch ook je duikapparatuur niet om? Dus in die zin vind ik Friso heel verantwoordelijk (al denk ik dat hij samen met zijn vriend heel veel off piste skiet, en dan is het wel logisch).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')