Juist niet. Na een lawine is het heel erg samengepakt. Wel eens een lawineschep gezien?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:36 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
ja ok sterk samengeperst wel (water is tenslotte 1000 kg de kuub), maar na een lawine is het losse sneeuw.
Nee, ik ben geen sneeuw kennerquote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:38 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Juist niet. Na een lawine is het heel erg samengepakt. Wel eens een lawineschep gezien?
Ik hoorde gister dat je dan moet pissen zodat je kan zien waar het naartoe stroomt.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:37 schreef Guidetti het volgende:
40cm lijkt niet veel maar als je onder een pak sneeuw ligt nadat je door een molen van sneeuw bent gegaan weet je niet meer wat boven of onder is.
Klopt. Maar als je niet kunt zien waar je pist wordt het een beetje lastig. Als je broek nat wordt dan weet je wel dat je op je rug ligtquote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:40 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik hoorde gister dat je dan moet pissen zodat je kan zien waar het naartoe stroomt.
Zien? Onder een pak sneeuw?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:40 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik hoorde gister dat je dan moet pissen zodat je kan zien waar het naartoe stroomt.
En als hij hem had kunnen gebruiken natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:45 schreef Specularium het volgende:
[..]
Als Friso zijn veiligheidsballon had gehad was daar ruimte voor.
quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:36 schreef roos85 het volgende:
[..]
Daar vergis je je nog in, moet je even wat topics teruglezen. staat iets over het gewicht van sneeuw.
Misschien is een pieper op de miste wat overdreven, maar eigenlijk is er weinig mis mee. Twee dagen geleden is er ook iemand om het leven gekomen door een lawine op een rode geprepareerde piste.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:46 schreef Nadine26 het volgende:
[..]Gisteren hele goede uitzending van Pauw & Witteman met allerlei 'experts', waaronder twee lawine-overlevers, de één een gewone skiër, de andere een toerskiër/bergbeklimmer.
Ik heb zelf ook vaak getoerskied, altijd met lawine-apparatuur om, bliepers en zenders, maar dat Friso ook zo'n ding droeg tijdens een gewone afdaling (en gisteren bij P&W werd ook al gezegd dat hij op een gewone - niet gebaliseerde - piste skiede), vind ik opmerkelijk. Dat doen niet veel mensen, dat is enorm verantwoordelijk. Als je normaal een beetje buiten de piste skiet, of op een niet-gebaliseerde piste, draag je geen apparaten. Alleen als je echt met een gids buiten het skigebied gaat, dan moet het, anders mag je niet eens mee.
Dus: Friso was wel heel braaf. Als hij bovendien óók nog eens op een gemarkeerde piste skiede (kennelijk was de piste afgezet met oranje vlaggen) valt hem weinig te verwijten. Domme pech.
http://www.knmi.nl/cms/content/23103/sneeuwweetjesquote:Gewicht van sneeuw
Vooral natte sneeuw kan problemen en gevaar opleveren voor daken, met name voor platte daken. Een kubieke meter poedersneeuw weegt 50 kilo. Dezelfde hoeveelheid samengedrukte plaksneeuw weegt zo'n 200 kilo en die hoeveelheid als natte sneeuw kan meer dan 500 kilo wegen.
ja ik zat er ook net over na te denkenquote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:49 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Misschien is een pieper op de miste wat overdreven, maar eigenlijk is er weinig mis mee. Twee dagen geleden is er ook iemand om het leven gekomen door een lawine op een rode geprepareerde piste.
Het is niet alsof hij is gaan liggen en dat men toen voorzichtig wat sneeuw over hem heen hebben gelegd. Die sneeuw kwam achter hem aan toen hij van een helling af skiede en haalde hem in. Dan heb je het dus over een klap van in ieder geval een goed snel rijdende scooter.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:51 schreef zaans_boefje het volgende:
Goed, even wat zoeken op the internetz, brengt hoop;
[..]
http://www.knmi.nl/cms/content/23103/sneeuwweetjes
Laten we aannemen, Friso is 2 meter lang, een halve meter breed.
Als daar 40cm sneeuw op ligt, is dat minder dan een halve kuub.
Dus wat betreft gewicht, een slordige 250 kilo wat op je hele lichaam drukt.
Dat dan wel alle lucht uit je longen word geduwd, en vullen met lucht niet lukt, dat begrijp ik...
Maar dan is het ook aannemelijk dat overige verwondingen minimaal tot afwezig zijn...
Of je dan stabiel in Levensgevaar verkeert, het is sowieso een kritieke toestand......
![]()
(ik voel me zo een ontzettende nerd)
Klopt, maar het is wel een hoog energetisch stomp trauma....quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het is niet alsof hij is gaan liggen en dat men toen voorzichtig wat sneeuw over hem heen hebben gelegd. Die sneeuw kwam achter hem aan toen hij van een helling af skiede en haalde hem in. Dan heb je het dus over een klap van in ieder geval een goed snel rijdende scooter.
Waarom zou een stomp trauma minder schadelijk zijn? Ooit gezien wat er met je gebeurt als je geraakt wordt door een schokgolf van een explosie? Of met iemand die van een flatgebouw op de stoep terecht komt, veel stomper dan de grond kan je het niet krijgen tenslotte.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:56 schreef zaans_boefje het volgende:
[..]
Klopt, maar het is wel een hoog energetisch stomp trauma....
Wat wil zeggen, een mes of kogel is een scherp hoog energetisch trauma...
Sneeuw is wel veel en zwaar, maar niet scherp....
Dus de impact is wel een harde klap, maar je kan je niet snijden aan sneeuw of zwaar bekneld raken zoals in een auto ongeluk, wat ook een harde impact heeft.....
Maar je hebt wel een punt, de verplaatsing snelheid is van invloed op de energie die vrijkomt bij impact.....
Ziekenhuis weerspreekt journalistquote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:00 schreef hugsy33 het volgende:
Er was toch al bevestigd dat hij verder niks heeft?
Dat is niet helemaal duidelijk, dit staat er wel op de liveblog, maar daar worden we niet veel wijzer van:quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:00 schreef hugsy33 het volgende:
Er was toch al bevestigd dat hij verder niks heeft?
quote:12.25 uur: 'Verklaring medische toestand Friso onjuist'
De verklaring die via NRC-journalist Jannetje Koelewijn over de gezondheidstoestand van prins Friso is verspreid is "grotendeels incorrect". Dat heeft een woordvoerder van het academisch ziekenhuis in Innsbruck bekendgemaakt.
De NRC meldde onder meer dat prins Friso geen schedelbasisfractuur heeft en geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam. Wat er wel of niet klopt aan de verklaring wil de woordvoerder van het ziekenhuis niet zeggen.
vloeibaar water is de meest dichte versie van waterquote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:00 schreef Dagonet het volgende:
Maar dan met nog iets dikker samengepakt water
Bijna, het was Kolonel Mustard in de bibliotheek met de kandelaar.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:08 schreef Strani het volgende:
Ik concludeer uit de tegenstrijdige berichten dat Prins Constantijn een helikopterongeluk heeft gehad in Vietnam en geen EHBO-kit bij zich had en zich zodoende zelf heeft aangegeven bij het ziekenhuis.
Begrijp ik het nou goed?
quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:09 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Bijna, het was Kolonel Mustard in de bibliotheek met de kandelaar.
[..]
[..]
Meest dichte? Dichtste neem ik aan?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:09 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
vloeibaar water is de meest dichte versie van water
Nou ja, als je gewoon gaat skiën denk je toch helemaal niet aan lawine-apparatuur? Niemand draagt dat 'zo maar', je bent alleen verplicht het te dragen als je met een gids de rimboe ingaat, zeg maar, en dan is het ook gewoon noodzakelijk. Van de zenders heb je verder totaal geen last, hoewel je ook nog extra gereedschap moet meezeulen in rugzakken (uitgraafspullen, touwen etc.) maar het is net zoiets als gaan zwemmen in het binnenbad: dan doe je toch ook je duikapparatuur niet om? Dus in die zin vind ik Friso heel verantwoordelijk (al denk ik dat hij samen met zijn vriend heel veel off piste skiet, en dan is het wel logisch).quote:Op zaterdag 18 februari 2012 16:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ik zat er ook net over na te denken
dikke onzin denk je dan maar echt last heb je er nu ook weer niet van dus waarom niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |