quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 12:26 schreef Semisane het volgende:[..]
Helaas wel ja, hoewel ik me afvraag of dat van de laatste tijd is. Een redelijk voorbeeld is de Wet inzake smalende godslastering (1932) welke eigenlijk al vrijwel overbodig is geworden na het "ezelproces". Die wet had natuurlijk allang geschrapt moeten worden.
Dat men in de politiek dit soort losse eindjes (en anderen) maar laat hangen lijkt iets te zijn van alle tijden, het gene wat wel nieuw is dat burger/organisaties eerder naar de rechter stappen tegenwoordig om een uitspraak te forceren over "losse eindjes" en tja de enige manier hoe de politiek daarmee lijkt om te gaan is te klagen over de uitkomsten daarvan.
Met die losse eindjes doel ik vooral op strafwetgeving waarbij al bij de invoering niet precies duidelijk is wat nou wanneer niet mag. Je hebt altijd te maken met interpretatie en veranderende tijden, die die interpretatie weer kunnen beinvloeden. Dus er zullen altijd rechters nodig zijn en wat als godslasterlijk beoordeeld wordt zal niet in elk tijdsgewricht hetzelfde zijn, net zo min als wat onnodig grievend is in het geval van belediging. Zelfs haatzaaien is in 10 jaar tijd een veel nauwer begrip geworden.
Maar je hebt hier dus een voorbeeld van wetgeving waarbij de wetgever al bij invoering niet wil beslissen of leden van de een of andere woestijnreligie een uitzondering toekomt. Nog schrijnender was het voorbeeld van het wetsvoorstel om seks met dieren te verbieden, waarbij de indiener van het voorstel geen flauw benul had van welk gedrag nou wanneer strafwaardig was en wanneer niet, die grens moest de rechter dan maar trekken....
quote:
Doel je op:
http://wetten.overheid.nl(...)_Afdeling3_Artikel45 ?
Anders heb ik even geen idee waar je het over hebt. 
Nee, ik doel erop dat ik het prima vindt dat je je rijbewijs moet laten zien als je een auto bestuurt en dat je je paspoort moet meenemen als je gaat vliegen. Maar verder moet ik die identificatieplicht niet.
[quote]Tja...ik vind dat men in Nederland sowieso wat laks is met de "bescherming" van de grondwet en het maken van "harde uitspraken/richtlijnen" aan de hand van die grondwet. In de USA zijn rechters, zeker de Supreme Court, daar toch veel consequenter in. Je kan zeggen wat je wilt over dat land, maar rechten met betrekking tot bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting worden veel strakker aangehouden en beschermt dan hier in Nederland. (tot nu toe)
Nederland heeft het aan de wetgever toebedeeld en niet aan de rechter. Het komt dus voornamelij op de 1e kamer en de RvS neer. Daar was wel wat voor te zeggen, maar die zijn met het verstrijken van de tijd in te grote mate gepolitiseerd en te ver afgezakt in intellectueel niveau om dat goed te kunnen doen. Daarnaast heeft het EVRM wat betreft de grondrechten die plek ingenomen.
Zeker wat betreft strafrecht prefereer ik nog steeds een toetsing aan de grondwet in het wetgevingstraject, omdat eigen is aan het strafrecht dat reeds bepaald is wat strafbaar is en wat niet, en je daar niet slechts kunt achterkomen in een procedure.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.