quote:
Op zondag 19 februari 2012 14:03 schreef Daniel1976 het volgende:[..]
Check en we zijn qua consumenten Hi-Fi al zo ver achteruit gegaan. Geen vooruitgang, maar achteruitgang. De gemiddelde losse componenten set uit de jaren 70 die men kocht voor 800 tot 1000 gulden was kwalitatief gewoon veel beter dan de zooi die nu als Hi-Fi te koop is.
Geen idee, ben eigenlijk niet zo op de hoogte met wat er nu op de markt is. Ik kan nou niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van wat ik hier en daar zo hoor, maar ik heb het gevoel dat het minder gebruikelijk is om geld puur aan geluidskwaliteit uit te geven en meer aan technische mogelijkheden. Voor mij is dat niet zo interessant, omdat als er teveel te bedienen is ik ook ga bedienen, terwijl op play drukken en afwachten wat er komt eigenljk een veel lekkerder manier van luisteren is.
quote:
Ja voor mij is dat net iets anders. Muziek staat voor op. Soms vraag ik me ook af waar ik mee bezig ben omdat zoveel van de cd's die ik mooi vind zo verschrikkelijk kut zijn opgenomen, dat je beter een goedkope sony kunt hebben staan, dan valt het niet zo op

.
Ook daarom kun je je afvragen of de eigenlijk hifi nog wel bestaat, en zo ja of het dan niet een beetje onzin is om voor de rest nog wel dezelfde normen aan te leggen. Van alle informatie die er door de microfoons wordt vastgelegd wordt een groot deel weggegooid, wat er dan overblijft wordt gecodeerd, bewerkt met bepaalde weergave-omgeving in gedachten, opgeslagen, en weer gedecodeerd, doorgaans via de foutcorrectie. En dan gaat het in de overblijvende schakels in het traject nog wel puur om zo min mogelijk distortie? Terwijl er zelfs CD-spelers zijn geweest met buizen om het analoge geluid te benaderen?
Het zou kunnen, maar de hele logica ervan lijkt mij gebaseerd op de analoge keten waarbij je heel veel informatie verzamelt en zo min mogeijk verloren laat gaan. Verder heeft Nemephis misschien wel een punt. Uiteraard zijn kraakjes imperfecties, maar ik heb ook wel eens iets gehoord over dat het referentie geeft, wat de beleving positief beinvloedt. Verder vraag ik me af of alles wat gemeten wordt wel alles is wat er toe doet. Ik weet wel dat mensen zonder referentie niet of nauwelijks verschil horen, maar hebben die weggelaten frequenties dan geen enkele invloed, zijn ze (onderbewust) ook niet voelbaar? Doen ze helemaal niks met de geluidsgolven binnen het hoorbare bereik? Er is wel wat makkelijk iedereen wijsgemaakt van het is nieuwer en dus beter, we laten veel weg maar dat kun je toch niet horen, dat lijkt mij erg kort door de bocht. Net als met film kan het wel zo zijn dat je niet merkt dat het niet vloeiend is, maar het lijkt me dan dat je hersens er dan iets vloeiends van maken. Die zijn dan dus informatie aan het processen, niet waarneembaar, maar wil dat zeggen dat het dan de ervaring ook niet beinvloedt? Zou het dan ook niet uitmaken of je 3 uur naar een film kijkt of 3 uur naar toneel?
Ik heb zelf wel eens wat muziek die ik op zowel plaat (AAA) als CD (AAD) als mp3 had gesynchroniseerd aangezet en toen de bron laten switchen, samen met volume. Dat kwam redelijk bij blind testen in de buurt. Ik hoorde wel verschil met mp3, en eigenlijk niet tussen CD en plaat. Maar dat was niet eens op mijn goeie platenspeler. Wel had ik bij de plaat het idee dat het ruimtelijker was, en dan niet in de breete maar in de diepte, dat de hihats van voor naar achteren wandelden.
quote:
?
Ik zie audiofielen als wat anders dan mensen die gewoon goede spullen kopen, en dan heb je ook nog mensen die zomaar wat bij de Mediamarkt inladen.
quote:
Ik ken zat mensen die Mark Levinson mono eindblokken hebben staan van 50 kilo volledig klasse a en heeeeeel erg groot. Dan denk ik toch aan een soort van penis verlenging.
Ik ken het wel hoor, dat surrogaten zoeken. Een mooi groot zwaar ding, een apparaat waar de kwaliteit vanaf spat, dat maakt je geluid tastbaar.
quote:
Ik ben al 20 jaar lang fan van hetzelfde versterker merk. Puur en simpel opgebouwd. Ik heb veel andere versterkers gehad tot ik eindelijk aan een versterker van dat merk kon komen (ik koop alles 2e hands anders is het onbetaalbaar). En dat merk is Aaron nederlandse makelij. Hardwired dus geen printplaten en echt niet de top qua prijs.
Tja, als je fan bent van een merk en een ontwerpfilosofie wordt het lastig op geluid beoordelen natuurlijk...
quote:
Het is idd net Apple, geen hi-end wel leuk qua design en afstemming.
Niet onbelangrijk, voor mij hoeft het niet zo omdat ik niet teveel wil bedienen. Maar misschien hebben ze ook wel aardige ideeen om het in de ruimte goed uit te laten komen. Ik vind het geen prutsers, ik zou er alleen nooit luidsprekers van kopen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.