abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108127770
Wat ik altijd begrepen had was dat menselijk gehoor helemaal niet zo geweldig is....
pi_108128073
quote:
6s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 02:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een beetje audiofiel is natuurlijk nergens zonder een verguld lichtnet inclusief high-end filters. Goed geluid begint immers met een zo zuiver mogelijke sinusgolf.

http://www.kempelektroniks.com/
Die producten :D :'( _O-
pi_108131792
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 18:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Stel dat je gelijk hebt dat er geen verschil is te horen, ook niet voor de mensen die een beter gehoor hebben, dan nog is er een kans van 1 op 1024 dat hij het goed gokt. Weet je zeker dat je dat risico wil nemen? :)
Natuurlijk als hij het fout heeft wil ik 2000 euro cashen he :D
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  zaterdag 18 februari 2012 @ 22:56:54 #37
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108132522
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 18:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, maar als je voor geen meter kunt koken en je koopt een hartstikke mooi mes dan geeft dat toch een beetje de beleving van een echte kok. Dat plezier is je gegund, maar surrogaat is het wel. Mijn niet zo heel representatieve indruk van audiofielen is dat ze met fantastische apparatuur een bepaald gevoel uit middle of the roadshit proberen te halen. Dan denk ik als je je nou wat meer had geconcentreerd op het vinden van muziek die je heel goed vindt ipv op de apparatuur had je een veel groter muziekbeleving gehad. Of ging het daar niet om?

Nee totaal niet eigenlijk.
En ik denk dat ik me ook aardig concentreer op het vinden van muziek die ik mooi vind. Daar komt mijn voorliefde voor hi-end ook vandaan. Nogmaals mensen mogen daar best anders over denken.
Ben zo vaak ventjes tegen gekomen die erg blij waren met hun goedkope jamo speakers omdat er een bak bas uit komt. Als die mensen daar gelukkig mee zijn, dan is het goed.
Maar ik draai van klassiek jazz rock, hardrock, house, hardhouse en alles wat daar tussen ligt. Dan is het toch wel fijn als er wat detail in je speakers zit en ze niet alleen maar ongecoördineerd bass pompen
quote:
Over spaanplaten rommel hoeven het niet te hebben, hoewel ik daartoe beperkt was toen ik 14 was en ik me afvraag of mijn muziekbeleving ooit intenser is geweest. Maar bij audifilie denk ik aan iets meer eisen dan 'geen spaanplaat'.

Het is een voorbeeld. Slechts een voorbeeld. Hoewel als je een stereoset bij de mediamarkt gaat halen je nog steeds grote kans hebt op spaanplaat speakers. Tuurlijk zijn er veel meer dingen die mee spelen.
quote:
Ik wil dat het lekker klinkt. Waarom zou ik iets anders willen?
Er zijn legio mensen die daar anders over denken.
quote:
En hoe het opgenomen is, dat lijkt me iets anders dan natuurgetrouw. Daar zit immers ook iemand aan de knoppen te schuiven, en dat ook weer vaak met een bepaalde reproductie in gedachten. Het een is wat beter opgenomen dan het ander, en soms wil je juist niet precies horen zoals het opgenomen is. Het lijkt me sowieso dat als je puur natuurgetrouw wilt dat je dan geen digitale muziek zou willen, aangezien natuurgetrouwheid niet een kwaliteit daarvan is. Je kunt natuurlijk een heleboel meten, maar als het om muziekbeleving gaat heb je met veel meer te maken.

Hangt er ook vanaf of je huiskamer geschikt is voor een cello. Die laatste 20%, en dat lijkt me dan nogal een ruime inschatting van waar het bij audiofilie om gaat, heeft ook heel veel te maken met de acoustiek van de ruimte, het formaat, de vloer, de opstelling, waartegen het weerkaatst en wat er resoneert. Ik dacht op een gegeven moment ook dat het ech tijd was voor nieuwe luidsprekers, ga je verhuizen, blijken die luidsprekers nog prima te voldoen. Als je het gevoel krijgt dat er iemand met een cello in je woonkamer zit, dan zit het goed. Of het net zo klinkt als daar iemand met een cello zit is wat anders.

Ik vraag me af of dat principe van natuurgetrouwheid überhaupt nog wel zo opgaat. Het streven naar zo min mogelijk verstoring is natuurlijk heel lang technisch heel zinvol geweest, in zo'n analoge keten die gespiegeld is in de drager. Omdat elke schakel in die keten wel een verstoring vormde, als je die dan allemaal zo klein mogelijk maakt hou je een goed eindresultaat over en heet dat met recht high fidelity. Maar ik vermoed dat het zo niet meer werkt. Enerzijds omdat sommige schakels dat niet meer doen, of op een heel andere manier doen, anderzijds omdat er actief ingegrepen wordt teneinde het eindresultaat te beinvloeden.

[..]

Ja, maar als je het over kabels hebt van meer dan 5 euro de meter dan heb je het over een onzinniveau, ingespeelde kabels of niet. Kabelsteunen helemaal. Dat is ook audiofilie en er zijn ook mensen die beweren dat te horen.
Ja daar ben ik er één van. Kabelsteunen daar geloof ik niet in. Maar ik zou idd liever een 2e hands kabel kopen waar al mee gespeeld is dan een gloednieuwe. Ik ben nu een nieuw zooitje kabels aan het in spelen. En in het begin klonk het heel vlak en detail loos. Het staat nu een dag of 3 te spelen en het ruimtelijk effect van de muziek begint meer tot zijn recht te komen. Dat verschil hoor je echt wel. Dat is voor iedereen te horen. Net als het gebruik van verschillende materialen in de kabels.

Koper versus zilver versus een koperen verzilverde kabel bijvoorbeeld. Een zilveren kabel laat bijvoorbeeld de hoge tonen wat beter duur en klink daardoor wat scheller.

Nogmaals natuurlijk zit daar ook onzin tussen maar lang niet alles daarvan is onzin.
Voorbeeld van een redelijk duur slecht merk is bijvoorbeeld B&O http://www.bang-olufsen.com/audio
Ik moet altijd lachen als ik bij een manager thuis kom die denkt met zijn geld te moeten strooien en moet laten zien dat ie rijk is door B&O te kopen.

Dat is ook hetzelfde verhaal met de spullen van Monster. Bij echte audio liefhebbers staat dat spul echt niet als goed aangeschreven.
pi_108138552
quote:
Kan dat niet dan? Volgens mij heb ik mijn bloed wel eens horen kloppen.
Je bedoelt als je je hand op je oor houdt of iets dergeiljks: dat zijn spiercontracties die je hoort.

quote:
Wat ik altijd begrepen had was dat menselijk gehoor helemaal niet zo geweldig is....
Misverstand. Qua frequentiebereik is ons gehoor wat beperkt, een hond kan bijv. gemiddeld ongeveer 40 Hz - 60 kHz horen (wij 20 Hz - 20 kHz en dat enkel bij jonge mensen, bij iemand van middelbare leeftijd is dat eerder tot 15 kHz). Ons gehoor is wel zeer gevoelig, onze haartjes gaan al bij zo'n minimale luchtverplaatsing bewegen dat theoretisch niet meer haalbaar is qua gevoeligheid, als het nog gevoeliger zou zijn dan zouden we gek worden van al die interne geluiden.
Ook heeft ons gehoor een zeer goede temporele en spatiële resoutie wat blijkt uit ons vermogen om geluiden te localiseren, al naargelang de frequente (laag of hoog) gebruikt het gehooor daar een andere mechanisme voor. Zo geeft bijv. het tijdsverschil tussen de verwerking van het geluid bij het linker en het rechteroor belangrijke informatie over vanuit welke hoek het geluid komt en dankzij de oorschelp (die richeltjes) weten we uit welke hoogte het geluid komt, dit dankzij reflecties van het geluid tegen de oorschelp (nadat een deel van het geluid is gereflecteerd, of zelfs meer dan eens, valt het nog in onze gehoorgang.
Wie meer wil weten over het gehoor raad ik aan een boek over neurowetenschappen (neuroscience) te lezen, hier staat het nauwkeurig in uitgelegd.

Gefilosofeer van mij: ons gehoor is wellicht aangepast op die frequenties die wij moeten kunnen horen, dus op geluiden van roofdieren, prooien en de menselijke stem. Wellicht verklaart dat waarom honden een hoger frequentiebereik hebben, omdat die met hun 'stemmen' zo'n hoge frequenties kunnen produceren? Wat voor nut heeft het als wij hogere tonen kunnen horen dan de hoogste tonen die de menselijke stem kan produceren?

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 19-02-2012 02:09:51 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_108142848
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ben nu een nieuw zooitje kabels aan het in spelen. En in het begin klonk het heel vlak en detail loos. Het staat nu een dag of 3 te spelen en het ruimtelijk effect van de muziek begint meer tot zijn recht te komen. Dat verschil hoor je echt wel. Dat is voor iedereen te horen.
Ben je op de hoogte van het feit dat niet alleen in blinde tests nimmer blijkt dat het hoorbaar is (laat staan voor iedereen) en dat metingen geen verschillen laten zien tussen nieuwe en ingespeelde kabels?

quote:
Koper versus zilver versus een koperen verzilverde kabel bijvoorbeeld. Een zilveren kabel laat bijvoorbeeld de hoge tonen wat beter duur en klink daardoor wat scheller.
Dat is dan een slechte kabel. Een kabel hoort gewoon te transporteren. Wat er aan de ene kant in gaat moet er aan de andere kant uitkomen. Zonder verlies. Dat is te bereiken met een goedkope kabel die voldoende dik is.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_108144367
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nee totaal niet eigenlijk.
En ik denk dat ik me ook aardig concentreer op het vinden van muziek die ik mooi vind. Daar komt mijn voorliefde voor hi-end ook vandaan. Nogmaals mensen mogen daar best anders over denken.
Ben zo vaak ventjes tegen gekomen die erg blij waren met hun goedkope jamo speakers omdat er een bak bas uit komt. Als die mensen daar gelukkig mee zijn, dan is het goed.
Maar ik draai van klassiek jazz rock, hardrock, house, hardhouse en alles wat daar tussen ligt. Dan is het toch wel fijn als er wat detail in je speakers zit en ze niet alleen maar ongecoördineerd bass pompen
Klopt, ik kan me ook heel goed voorstellen dat je perfectie nastreeft omdat je de muziekbeleving optimaal wil hebben. Zoals ik al aangaf kan ik ook heel slecht tegen achteruitgang. Als ik bij anderen muziek hoor die ik zelf ook heb dan denk toch vaak 'jammer, het is het net niet hier'. Dan altijd vooruitgang daarin willen is maar één stap verder. Alleen toen ik student was had ik wat vrienden en bekenden op de TU, en die waren altijd in de weer met audiomagazines en het beste component in een bepaalde prijsklasse aan het uitzoeken om te combineren met het beste component van een ander merk. Heel logisch allemaal en bij die studentenbudgetten maakte het ook echt uit. Alleen muziek hadden ze niet veel en alles wat ik meenam was een eye-opener, om dan vervolgens te gaan luisteren op wiens intallatie het het beste klonk. Dan heb je allemaal beperkte bestedingsmogelijkheden en maken de keuzes die gemaakt worden veel duidelijk: Als je dan een heel maandinkomen besteedt aan een heel ietsje beter component ipv het uitbreiden van een uiterst smalle en weinig individuele collectie dan werd mij duidelijk dat we te maken hadden met een andere hobby dan muziek. Ook prima, het is slechts een vaststelling mbt een deel van de audiofielen. Hoe groot dat deel is weet ik niet. Dat element is er echter ook, zoals er ook mensen zijn die boeken verzamelen vanwege hun verzamelaarswaarde en niet om te lezen, of mensen die postzegels verzamelen maar nooit een kaartje sturen. Ik denk dat het voor veel audiofielen een zelfstandige hobby is en niet meer onderdeel van hun muziekliefhebberij, of is er zelfs helemaal geen serieuze muziekliefhebberij. Prima verder, het is slechts een vaststelling, geen oordeel.

quote:
Het is een voorbeeld. Slechts een voorbeeld. Hoewel als je een stereoset bij de mediamarkt gaat halen je nog steeds grote kans hebt op spaanplaat speakers. Tuurlijk zijn er veel meer dingen die mee spelen.
Klopt, maar audiofilie gaat niet om het overslaan van de mediamarkt. Dat doe ik ook. Bij een audiofiel denk ik niet aan iemand die gewoon even wat kwalitatief goed spul haalt bij een serieuze winkel.

quote:
Er zijn legio mensen die daar anders over denken.
Klopt, maar zijn die mensen dan niet met wat anders bezig dan muziekbeleving?

quote:
Ja daar ben ik er één van. Kabelsteunen daar geloof ik niet in. Maar ik zou idd liever een 2e hands kabel kopen waar al mee gespeeld is dan een gloednieuwe. Ik ben nu een nieuw zooitje kabels aan het in spelen. En in het begin klonk het heel vlak en detail loos. Het staat nu een dag of 3 te spelen en het ruimtelijk effect van de muziek begint meer tot zijn recht te komen. Dat verschil hoor je echt wel. Dat is voor iedereen te horen. Net als het gebruik van verschillende materialen in de kabels.

Koper versus zilver versus een koperen verzilverde kabel bijvoorbeeld. Een zilveren kabel laat bijvoorbeeld de hoge tonen wat beter duur en klink daardoor wat scheller.

Nogmaals natuurlijk zit daar ook onzin tussen maar lang niet alles daarvan is onzin.
Dit wel. Zo'n kabel moet gewoon stroom doorgeven. Dat doet koper prima en meer koper doet het ook goed over langere afstand. Zilver is ook een goede geleider, beter nog geloof ik, dus dan kun je met dunnere kabels af. Ik vrees alleen dat iemand met zilveren kabels die wel graag goed zichtbaar heeft. Ik geloof dat er wel iets is met als je er voor het eerst stroom opzet, dan veranderen er eigenschappen van het materiaal lichtjes, waardoor het beter gaat geleiden. Maar inspelen kan net zo goed met de grasmaaier. Er is geen blinde test te vinden die een uitgave rechtvaardigt die niet in verhouding staat tot de koperprijs.

quote:
Voorbeeld van een redelijk duur slecht merk is bijvoorbeeld B&O http://www.bang-olufsen.com/audio
Ik moet altijd lachen als ik bij een manager thuis kom die denkt met zijn geld te moeten strooien en moet laten zien dat ie rijk is door B&O te kopen.

Dat is ook hetzelfde verhaal met de spullen van Monster. Bij echte audio liefhebbers staat dat spul echt niet als goed aangeschreven.
Ik vind het ook teveel geld voor te weinig geluidskwaliteit. Niettemin heb ik er wel sympathie voor, ze zijn eigenlijk al decennia voor de audio en video wat Apple nu is voor andere elektronica: Ergonomisch sterk, gericht op bedieningsgemak en plezier, naadloze integratie van onderdelen en veel aandacht voor design. Ik heb er aardig wat tv's van gehad en als ik bij andere mensen thuis een hypermoderne flatscreen bedien dan valt me op hoeveel achteruitgang er in de ergonomie is geboekt. Bedieningsgemak, en zelfs bedieningsgenoegen, is ook wat waard. In de geluidskwaliteit van hun beste spullen ben ik niet zo thuis, maar hun instapmodelletjes en middensegment klinkt mij doorgaans niet goed genoeg, zeker niet voor het geld. Maar wat "de echte audioliefhebber" er van vindt zegt mij dan weer vrij weinig. Ik kan me best voorstellen dat ze voor de echte muziekliefhebber met veel geld iets neerzetten wat in combinatie met de ruimte en het bedieningsgemak een hele fijne beleving van beeld en geluid geeft. Overigens hebben ze ook hele fijne platenspelers gemaakt.

quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 02:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je bedoelt als je je hand op je oor houdt of iets dergeiljks: dat zijn spiercontracties die je hoort.
Er staat me iets van bij dat ik een keer na inspanning een pulserende ruis hoorde. Het lijkt me trouwens waarschijnlijker dat het normaal gesproken uitgefilterd wordt dan dat het niet waarneembaar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Weltschmerz op 19-02-2012 12:46:46 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 19 februari 2012 @ 13:27:38 #41
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108145774
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 11:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ben je op de hoogte van het feit dat niet alleen in blinde tests nimmer blijkt dat het hoorbaar is (laat staan voor iedereen) en dat metingen geen verschillen laten zien tussen nieuwe en ingespeelde kabels?

Ik kan je dit niet kwalijk nemen. Sterker nog ik dacht er precies hetzelfde over toen ik voor de eerste keer hi-end in huis kreeg.

Ik had echt wel het idee van:

Jullie zijn allemaal dik geschift met je kabel gezeik.

Toch heb ik mijn ongelijk moeten erkennen. Een gloednieuwe kabel klinkt niet zo lekker als een kabel waar al stroom doorheen geweest is.

Als je zin hebt moet je dit eens lezen:
http://www.tnt-audio.com/clinica/intere.html

Zoals de schrijver daar al aangeeft. Natuurlijk zitten er sprookjes tussen. Maar niet alles is sprookje, dat is te kort door de bocht. Het wil dus niet zeggen dat de duurste kabel per se het beste klinkt. Maar een goede kabel helpt mee.
pi_108146105
Je mist het punt dat een goedkope kabel die voldoende dik is al in staat is om het signaal neutraal te vervoeren.

En dat e.e.a. gewoon te meten is. En geloof me, meetapparatuur is nog gevoeliger dan het menselijk gehoor. Indien geen verschil meetbaar is (even uitgaande dat je het juiste meet), dan is het zeker niet hoorbaar.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_108146654
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 04:11 schreef Nemephis het volgende:

[..]

I don't give a fuck - een LP klinkt 10× mooier dan CD, FLAC of whatever in mijn oren. Het gekraak van een LP? Imperfectie = perfectie ^O^
Hetzelfde geldt voor buizenversterkers. Het geluid wat daaruit komt klinkt volgens de mensen die het adoreren 'warmer', uiteraard is dat ook gewoon een persoonlijke mening, ik vind het geluid uit een classe A transistorversterker namelijk veel gedetailleerder.
  zondag 19 februari 2012 @ 14:03:29 #44
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108146984
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, ik kan me ook heel goed voorstellen dat je perfectie nastreeft omdat je de muziekbeleving optimaal wil hebben. Zoals ik al aangaf kan ik ook heel slecht tegen achteruitgang. Als ik bij anderen muziek hoor die ik zelf ook heb dan denk toch vaak 'jammer, het is het net niet hier'. Dan altijd vooruitgang daarin willen is maar één stap verder
Check en we zijn qua consumenten Hi-Fi al zo ver achteruit gegaan. Geen vooruitgang, maar achteruitgang. De gemiddelde losse componenten set uit de jaren 70 die men kocht voor 800 tot 1000 gulden was kwalitatief gewoon veel beter dan de zooi die nu als Hi-Fi te koop is.

quote:
. Alleen toen ik student was had ik wat vrienden en bekenden op de TU, en die waren altijd in de weer met audiomagazines en het beste component in een bepaalde prijsklasse aan het uitzoeken om te combineren met het beste component van een ander merk. Heel logisch allemaal en bij die studentenbudgetten maakte het ook echt uit. Alleen muziek hadden ze niet veel en alles wat ik meenam was een eye-opener, om dan vervolgens te gaan luisteren op wiens intallatie het het beste klonk. Dan heb je allemaal beperkte bestedingsmogelijkheden en maken de keuzes die gemaakt worden veel duidelijk: Als je dan een heel maandinkomen besteedt aan een heel ietsje beter component ipv het uitbreiden van een uiterst smalle en weinig individuele collectie dan werd mij duidelijk dat we te maken hadden met een andere hobby dan muziek. Ook prima, het is slechts een vaststelling mbt een deel van de audiofielen. Hoe groot dat deel is weet ik niet. Dat element is er echter ook, zoals er ook mensen zijn die boeken verzamelen vanwege hun verzamelaarswaarde en niet om te lezen, of mensen die postzegels verzamelen maar nooit een kaartje sturen. Ik denk dat het voor veel audiofielen een zelfstandige hobby is en niet meer onderdeel van hun muziekliefhebberij, of is er zelfs helemaal geen serieuze muziekliefhebberij. Prima verder, het is slechts een vaststelling, geen oordeel.
Ja voor mij is dat net iets anders. Muziek staat voor op. Soms vraag ik me ook af waar ik mee bezig ben omdat zoveel van de cd's die ik mooi vind zo verschrikkelijk kut zijn opgenomen, dat je beter een goedkope sony kunt hebben staan, dan valt het niet zo op :@.

quote:
Klopt, maar audiofilie gaat niet om het overslaan van de mediamarkt. Dat doe ik ook. Bij een audiofiel denk ik niet aan iemand die gewoon even wat kwalitatief goed spul haalt bij een serieuze winkel.

?
quote:
Klopt, maar zijn die mensen dan niet met wat anders bezig dan muziekbeleving?

Ik ken zat mensen die Mark Levinson mono eindblokken hebben staan van 50 kilo volledig klasse a en heeeeeel erg groot. Dan denk ik toch aan een soort van penis verlenging.

Ik ben al 20 jaar lang fan van hetzelfde versterker merk. Puur en simpel opgebouwd. Ik heb veel andere versterkers gehad tot ik eindelijk aan een versterker van dat merk kon komen (ik koop alles 2e hands anders is het onbetaalbaar). En dat merk is Aaron nederlandse makelij. Hardwired dus geen printplaten en echt niet de top qua prijs.

Dit is mijn eindbak: http://www.enjoythemusic.(...)_no_3_millennium.htm

Meest opvallende eigenschappen van de bak:

Output : 2 x 100 Watt at 8 Ohm (180 wpc 4 Ohm and 320 wpc at 2 Ohm)
Dempingsfactor: 600

En daar hangen nu 4 Ohms Duson speakers aan de 2602 speakers (maar zoek maar niet op internet die kun je toch niet vinden)

quote:
Dit wel. Zo'n kabel moet gewoon stroom doorgeven. Dat doet koper prima en meer koper doet het ook goed over langere afstand. Zilver is ook een goede geleider, beter nog geloof ik, dus dan kun je met dunnere kabels af. Ik vrees alleen dat iemand met zilveren kabels die wel graag goed zichtbaar heeft. Ik geloof dat er wel iets is met als je er voor het eerst stroom opzet, dan veranderen er eigenschappen van het materiaal lichtjes, waardoor het beter gaat geleiden. Maar inspelen kan net zo goed met de grasmaaier. Er is geen blinde test te vinden die een uitgave rechtvaardigt die niet in verhouding staat tot de koperprijs.

[..]

Ik vind het ook teveel geld voor te weinig geluidskwaliteit. Niettemin heb ik er wel sympathie voor, ze zijn eigenlijk al decennia voor de audio en video wat Apple nu is voor andere elektronica: Ergonomisch sterk, gericht op bedieningsgemak en plezier, naadloze integratie van onderdelen en veel aandacht voor design. Ik heb er aardig wat tv's van gehad en als ik bij andere mensen thuis een hypermoderne flatscreen bedien dan valt me op hoeveel achteruitgang er in de ergonomie is geboekt. Bedieningsgemak, en zelfs bedieningsgenoegen, is ook wat waard. In de geluidskwaliteit van hun beste spullen ben ik niet zo thuis, maar hun instapmodelletjes en middensegment klinkt mij doorgaans niet goed genoeg, zeker niet voor het geld. Maar wat "de echte audioliefhebber" er van vindt zegt mij dan weer vrij weinig. Ik kan me best voorstellen dat ze voor de echte muziekliefhebber met veel geld iets neerzetten wat in combinatie met de ruimte en het bedieningsgemak een hele fijne beleving van beeld en geluid geeft. Overigens hebben ze ook hele fijne platenspelers gemaakt.

Het is idd net Apple, geen hi-end wel leuk qua design en afstemming.
  zondag 19 februari 2012 @ 14:05:39 #45
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108147099
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 13:53 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor buizenversterkers. Het geluid wat daaruit komt klinkt volgens de mensen die het adoreren 'warmer', uiteraard is dat ook gewoon een persoonlijke mening, ik vind het geluid uit een classe A transistorversterker namelijk veel gedetailleerder.
Ik ben het 100% met je eens en ik heb een paar buizen versterkers gehad.

(Ik zal even uitleggen hoe dat werkt bij mijn audio winkel. Die geloven niet in luisterruimtes (ze hebben ze wel maar thuis klinkt het toch altijd anders) Dus dan bel je die winkel en dan zeg je leen mij die bak eens uit voor een tijdje. Nou ik heb de buizenversterkers redelijk snel weer terug gestuurd. Ik vond het helemaal niets.)
pi_108147654
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:03 schreef Daniel1976 het volgende:

Check en we zijn qua consumenten Hi-Fi al zo ver achteruit gegaan. Geen vooruitgang, maar achteruitgang. De gemiddelde losse componenten set uit de jaren 70 die men kocht voor 800 tot 1000 gulden was kwalitatief gewoon veel beter dan de zooi die nu als Hi-Fi te koop is.
_O- Echt volslagen onzin... In die tijd was het b.v. nog lastig om een versterker te bouwen die lineair kon versterken. Sinds de jaren 80 is dat redelijk voorbij en tegenwoordig is er bijna geen versterker meer te koop die dat niet kan. De verschillen zitten eigenlijk alleen op het moment dat je tegen clipping aan speelt en dan moet je gewoon een zwaardere versterker nemen.

quote:
Ja voor mij is dat net iets anders. Muziek staat voor op. Soms vraag ik me ook af waar ik mee bezig ben omdat zoveel van de cd's die ik mooi vind zo verschrikkelijk kut zijn opgenomen, dat je beter een goedkope sony kunt hebben staan, dan valt het niet zo op :@.
Dat veel muziek slecht wordt gemixed klopt. Dat wordt vooral gedaan om goed te klinken op slechte luidsprekers (want luidsprekers maken echt het verschil), iPods, enz.

Maar aangezien jij het over Sony hebt en die volgens mij geen luidsprekers produceren voor hifi (alleen voor thuisbioscoop en dat soort toepassingen) komt het mij voor dat jij denkt dat een versterker van Sony hoorbaar minder is. Nou wil het toeval dat hififorum in de versterkertest een Sony gebruikt als "goedkope variant" en wederom de blinde test geen resultaten geeft op basis waarvan je moet denken dat de Sony niet in staat is om lineair te versterken (overigens, metingen laten zien dat ook een Sony versterker daartoe in staat is).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_108147840
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:05 schreef Daniel1976 het volgende:

Ik ben het 100% met je eens en ik heb een paar buizen versterkers gehad.

(Ik zal even uitleggen hoe dat werkt bij mijn audio winkel. Die geloven niet in luisterruimtes (ze hebben ze wel maar thuis klinkt het toch altijd anders) Dus dan bel je die winkel en dan zeg je leen mij die bak eens uit voor een tijdje. Nou ik heb de buizenversterkers redelijk snel weer terug gestuurd. Ik vond het helemaal niets.)
Er zijn ook goede buizenversterkers die jij in een blinde test niet gaat onderscheiden van de transistorversterker mits je niet tegen clipping aan gaat spelen (dan worden de verschillen nl wel hoorbaar). Het is alleen veel duurder om hetzelfde te bereiken en bij buizenversterkers moet je soms om bepaalde problemen heen werken.

Ik heb alleen vaak het idee dat buizenversterkers opzettelijk zo gebouwd worden dat ze de klankkleur beïnvloeden omdat mensen nu eenmaal graag die verandering willen. Het leuke is dat ze net doen alsof dat een verbetering is, maar hifi staat voor natuurgetrouw... en zo beschouwd is het dus een verslechtering.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 19 februari 2012 @ 14:57:48 #48
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108149162
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

_O- Echt volslagen onzin... In die tijd was het b.v. nog lastig om een versterker te bouwen die lineair kon versterken. Sinds de jaren 80 is dat redelijk voorbij en tegenwoordig is er bijna geen versterker meer te koop die dat niet kan. De verschillen zitten eigenlijk alleen op het moment dat je tegen clipping aan speelt en dan moet je gewoon een zwaardere versterker nemen.

Maken we van de jaren '70 de jaren '80 ook goed.
Gewoon simpele analoge bak zonder chips en ultradunne banen op de printplaten.

quote:
Dat veel muziek slecht wordt gemixed klopt. Dat wordt vooral gedaan om goed te klinken op slechte luidsprekers (want luidsprekers maken echt het verschil), iPods, enz.

Maar aangezien jij het over Sony hebt en die volgens mij geen luidsprekers produceren voor hifi (alleen voor thuisbioscoop en dat soort toepassingen) komt het mij voor dat jij denkt dat een versterker van Sony hoorbaar minder is. Nou wil het toeval dat hififorum in de versterkertest een Sony gebruikt als "goedkope variant" en wederom de blinde test geen resultaten geeft op basis waarvan je moet denken dat de Sony niet in staat is om lineair te versterken (overigens, metingen laten zien dat ook een Sony versterker daartoe in staat is).
Kan, de speakers die ik had voor ik overstapte op Hi-End waren Sony. Die hebben ook een hele tijd staande speakers en monitor speakers gemaakt van huis tuin en keuken niveau. Maar sony, technics het is om het even.
Ze rommelen met het geluid om het lekkerder te laten klinken.
Sony heeft ook weleens leuke dingen gedaan trouwens. Deze cdspeler is nog helemaal niet zo slecht:
  zondag 19 februari 2012 @ 15:00:41 #49
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108149275
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er zijn ook goede buizenversterkers die jij in een blinde test niet gaat onderscheiden van de transistorversterker mits je niet tegen clipping aan gaat spelen (dan worden de verschillen nl wel hoorbaar). Het is alleen veel duurder om hetzelfde te bereiken en bij buizenversterkers moet je soms om bepaalde problemen heen werken.

Ik heb alleen vaak het idee dat buizenversterkers opzettelijk zo gebouwd worden dat ze de klankkleur beïnvloeden omdat mensen nu eenmaal graag die verandering willen. Het leuke is dat ze net doen alsof dat een verbetering is, maar hifi staat voor natuurgetrouw... en zo beschouwd is het dus een verslechtering.
In principe heb je gelijk. Hoewel ik het idee heb dat ik het hoor. Maar ik heb weleens mono-eindblokjes gehoord die best leuk klinken:


Maar sorry 12000 euro per mono eindblok gaat zelfs mij te ver.
pi_108149782
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:57 schreef Daniel1976 het volgende:

Maken we van de jaren '70 de jaren '80 ook goed.
Gewoon simpele analoge bak zonder chips en ultradunne banen op de printplaten.
Het is dus echt niet slechter geworden. Op sommige punten misschien duurzamer.

quote:
Kan, de speakers die ik had voor ik overstapte op Hi-End waren Sony. Die hebben ook een hele tijd staande speakers en monitor speakers gemaakt van huis tuin en keuken niveau. Maar sony, technics het is om het even.
Ze rommelen met het geluid om het lekkerder te laten klinken.
Sony heeft ook weleens leuke dingen gedaan trouwens. Deze cdspeler is nog helemaal niet zo slecht:
[ afbeelding ]
Luidsprekers van Sony zijn volgens mij nooit echt heel goed geweest. Als je je installatie wil verbeteren is kijken naar akoestiek in de luisterruimte en de luidsprekers waar de winst te behalen valt.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_108149809
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:00 schreef Daniel1976 het volgende:

In principe heb je gelijk. Hoewel ik het idee heb dat ik het hoor.
Dat zeg je heel goed. De kracht van suggestie speelt een grote rol.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 19 februari 2012 @ 15:21:04 #52
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108150057
quote:
14s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat zeg je heel goed. De kracht van suggestie speelt een grote rol.
Nou ja, mijn persoonlijke voorkeur is dat ik opzoek ben naar detail in muziek.
En met een buis in mijn prijscategorie vind ik dat detail niet zo sterk.
Ik vind een buis rommeliger.

En ik geniet er juist van als ik ergens in de muziek een geluid ontdek wat ik nog nooit eerder heb gehoord.
pi_108150672
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:21 schreef Daniel1976 het volgende:

Nou ja, mijn persoonlijke voorkeur is dat ik opzoek ben naar detail in muziek.
En met een buis in mijn prijscategorie vind ik dat detail niet zo sterk.
Ik vind een buis rommeliger.

En ik geniet er juist van als ik ergens in de muziek een geluid ontdek wat ik nog nooit eerder heb gehoord.
Ik zoek zelf ook naar natuurgetrouwe weergave. Dus niets mis mee. Ik raad je alleen aan om dat vooral te zoeken in akoestiek, plaatsing van luidsprekers, enz. En luidsprekers zelf, maar dat is doorgaans weer wat prijziger dan eens een keer wat verzetten in de woonkamer (waar de meeste mensen de installatie hebben staan).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 19 februari 2012 @ 15:45:02 #54
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108150856
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zoek zelf ook naar natuurgetrouwe weergave. Dus niets mis mee. Ik raad je alleen aan om dat vooral te zoeken in akoestiek, plaatsing van luidsprekers, enz. En luidsprekers zelf, maar dat is doorgaans weer wat prijziger dan eens een keer wat verzetten in de woonkamer (waar de meeste mensen de installatie hebben staan).
Mijn huiskamer IS ingericht op mijn speakers :@
Eigenlijk draait alles in mijn huiskamer om mijn stereo set.
pi_108151568
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 15:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Mijn huiskamer IS ingericht op mijn speakers :@
Eigenlijk draait alles in mijn huiskamer om mijn stereo set.
Pics or it didn't happen ?
.. was in use.
  zondag 19 februari 2012 @ 16:31:55 #56
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108152616
quote:
14s.gif Op zondag 19 februari 2012 16:03 schreef Snowfish het volgende:

[..]

Pics or it didn't happen ?
  zondag 19 februari 2012 @ 16:43:01 #57
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108153048
Tsja en dit was voor de crisis,

Maar dat komt wel weer.

Dat waren deze speakers O+
http://www.groundsound.dk/DALI_40_SPECIAL_EDITION.pdf
  zondag 19 februari 2012 @ 16:57:50 #58
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108153596
Zo ben ik ooit begonnen:



Maar electrostaten / magnetostaten zijn niets voor mij.

Dus al vrij snel vervangen door JM/Lab's


Toen werd het toch maar tijd voor een fatsoenlijk meubel:
(ook de componenten wisselen redelijk snel ;) )


Oja buisje tussendoor:



Nou dan dus de eerste opstelling met de Dali's


Tegen deze tijd had de audio ookal zijn aparte stroom groep, zie die zwarte kabel die links door de muur verdwijnt.

Ook nog een Duson CD speler gehad:



Tsja, je moet maar een hobby hebben he.
pi_108161516
Zo dan aan luister-ervaring geen gebrek! Maar echt hoor vinyl is niet beter dan CD.

(game on! :P )
.. was in use.
  Moderator zondag 19 februari 2012 @ 20:24:12 #60
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_108161561
Dan val ik wel in het niet met mijn sanui uit 1979 :P met aldi 'life' boxen
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_108161641
Kan iemand uitleggen hoe buizen-versterkers werken ?
.. was in use.
  Moderator zondag 19 februari 2012 @ 20:29:20 #62
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_108161845
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 20:25 schreef Snowfish het volgende:
Kan iemand uitleggen hoe buizen-versterkers werken ?
hetzelfde als transistor radio's alleen gebruiken ze buizen ipv transistors als 'stroomregelaars'
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_108165006
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 14:03 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Check en we zijn qua consumenten Hi-Fi al zo ver achteruit gegaan. Geen vooruitgang, maar achteruitgang. De gemiddelde losse componenten set uit de jaren 70 die men kocht voor 800 tot 1000 gulden was kwalitatief gewoon veel beter dan de zooi die nu als Hi-Fi te koop is.
Geen idee, ben eigenlijk niet zo op de hoogte met wat er nu op de markt is. Ik kan nou niet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van wat ik hier en daar zo hoor, maar ik heb het gevoel dat het minder gebruikelijk is om geld puur aan geluidskwaliteit uit te geven en meer aan technische mogelijkheden. Voor mij is dat niet zo interessant, omdat als er teveel te bedienen is ik ook ga bedienen, terwijl op play drukken en afwachten wat er komt eigenljk een veel lekkerder manier van luisteren is.

quote:
Ja voor mij is dat net iets anders. Muziek staat voor op. Soms vraag ik me ook af waar ik mee bezig ben omdat zoveel van de cd's die ik mooi vind zo verschrikkelijk kut zijn opgenomen, dat je beter een goedkope sony kunt hebben staan, dan valt het niet zo op :@.
Ook daarom kun je je afvragen of de eigenlijk hifi nog wel bestaat, en zo ja of het dan niet een beetje onzin is om voor de rest nog wel dezelfde normen aan te leggen. Van alle informatie die er door de microfoons wordt vastgelegd wordt een groot deel weggegooid, wat er dan overblijft wordt gecodeerd, bewerkt met bepaalde weergave-omgeving in gedachten, opgeslagen, en weer gedecodeerd, doorgaans via de foutcorrectie. En dan gaat het in de overblijvende schakels in het traject nog wel puur om zo min mogelijk distortie? Terwijl er zelfs CD-spelers zijn geweest met buizen om het analoge geluid te benaderen?

Het zou kunnen, maar de hele logica ervan lijkt mij gebaseerd op de analoge keten waarbij je heel veel informatie verzamelt en zo min mogeijk verloren laat gaan. Verder heeft Nemephis misschien wel een punt. Uiteraard zijn kraakjes imperfecties, maar ik heb ook wel eens iets gehoord over dat het referentie geeft, wat de beleving positief beinvloedt. Verder vraag ik me af of alles wat gemeten wordt wel alles is wat er toe doet. Ik weet wel dat mensen zonder referentie niet of nauwelijks verschil horen, maar hebben die weggelaten frequenties dan geen enkele invloed, zijn ze (onderbewust) ook niet voelbaar? Doen ze helemaal niks met de geluidsgolven binnen het hoorbare bereik? Er is wel wat makkelijk iedereen wijsgemaakt van het is nieuwer en dus beter, we laten veel weg maar dat kun je toch niet horen, dat lijkt mij erg kort door de bocht. Net als met film kan het wel zo zijn dat je niet merkt dat het niet vloeiend is, maar het lijkt me dan dat je hersens er dan iets vloeiends van maken. Die zijn dan dus informatie aan het processen, niet waarneembaar, maar wil dat zeggen dat het dan de ervaring ook niet beinvloedt? Zou het dan ook niet uitmaken of je 3 uur naar een film kijkt of 3 uur naar toneel?

Ik heb zelf wel eens wat muziek die ik op zowel plaat (AAA) als CD (AAD) als mp3 had gesynchroniseerd aangezet en toen de bron laten switchen, samen met volume. Dat kwam redelijk bij blind testen in de buurt. Ik hoorde wel verschil met mp3, en eigenlijk niet tussen CD en plaat. Maar dat was niet eens op mijn goeie platenspeler. Wel had ik bij de plaat het idee dat het ruimtelijker was, en dan niet in de breete maar in de diepte, dat de hihats van voor naar achteren wandelden.

quote:
?
Ik zie audiofielen als wat anders dan mensen die gewoon goede spullen kopen, en dan heb je ook nog mensen die zomaar wat bij de Mediamarkt inladen.

quote:
Ik ken zat mensen die Mark Levinson mono eindblokken hebben staan van 50 kilo volledig klasse a en heeeeeel erg groot. Dan denk ik toch aan een soort van penis verlenging.
Ik ken het wel hoor, dat surrogaten zoeken. Een mooi groot zwaar ding, een apparaat waar de kwaliteit vanaf spat, dat maakt je geluid tastbaar.

quote:
Ik ben al 20 jaar lang fan van hetzelfde versterker merk. Puur en simpel opgebouwd. Ik heb veel andere versterkers gehad tot ik eindelijk aan een versterker van dat merk kon komen (ik koop alles 2e hands anders is het onbetaalbaar). En dat merk is Aaron nederlandse makelij. Hardwired dus geen printplaten en echt niet de top qua prijs.
Tja, als je fan bent van een merk en een ontwerpfilosofie wordt het lastig op geluid beoordelen natuurlijk...

quote:
Het is idd net Apple, geen hi-end wel leuk qua design en afstemming.
Niet onbelangrijk, voor mij hoeft het niet zo omdat ik niet teveel wil bedienen. Maar misschien hebben ze ook wel aardige ideeen om het in de ruimte goed uit te laten komen. Ik vind het geen prutsers, ik zou er alleen nooit luidsprekers van kopen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_108165268
@Daniel,

Die 2602 speakers zijn heel erg zeldzaam. Kan mij nog herinneren dat ik ze eenmaal gehoord heb bij de introductie. Had zelf toen de ellipson 1313. Maar 2602 heb daarna nooit in de winkels gezien. Ik dacht heel lang dat het type 2606 was (als opvolger van de beroemde 1303). weer wat geleerd. Erg aparte speaker. Originele kleur?
groeten, marcel
  zondag 19 februari 2012 @ 22:11:30 #65
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108167404
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 21:34 schreef Marcelvdk het volgende:
@Daniel,

Die 2602 speakers zijn heel erg zeldzaam. Kan mij nog herinneren dat ik ze eenmaal gehoord heb bij de introductie. Had zelf toen de ellipson 1313. Maar 2602 heb daarna nooit in de winkels gezien. Ik dacht heel lang dat het type 2606 was (als opvolger van de beroemde 1303). weer wat geleerd. Erg aparte speaker. Originele kleur?
Een kenner O+
Ja de speakers zijn de originele kleur. Een vriend van mij heeft ze ook in het grijs/zwart gehad.
De woofer zit er in, voor de mensen die bij de tweeter en middentoner denken, is dit het nou... :D
  zondag 19 februari 2012 @ 22:14:30 #66
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_108167599
quote:
19s.gif Op zondag 19 februari 2012 20:23 schreef Snowfish het volgende:
Zo dan aan luister-ervaring geen gebrek! Maar echt hoor vinyl is niet beter dan CD.

(game on! :P )
Nee :( Dat was het vorige topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')