abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 februari 2012 @ 14:43:28 #51
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_108263289
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 17:00 schreef Bankfurt het volgende:
Nou, wat wil je daarmee zeggen ? wat voegt dit toe aan deze discussie, het was toch nieuws ?
Het is nieuws ja, maar toen ik vroeg wat dan de aanklacht was kwam er een vaag verhaal over ongeloofwaardige rechtbanken.

Die vaccins gaven in een analogie aan dat ik hetzelfde vindt wat Monolith misschien wat netter verwoord.

Dat er nooit een normale discussie kan ontstaan over dit soort onderwerpen omdat feit en fictie nooit van elkaar gescheiden wordt door een bepaalde groep mensen.

quote:
BNW voorspelde wat ?
Het falen van 'het systeem', de teloorgang van de beschaving. Iets wat keer op keer op keer gesteld wordt, maar nooit uitkomt.

quote:
Tuurlijk kunnen wij discussieren.

ik houd me ook aan mainstream feiten en mainstream rechtspraak, zelfs meer; ik ga die mainstream feiten ook controleren; zelfs als er per feit meerdere verschillende en tegenstrijdige versies in de mainstream in omloop zijn. >:)

Voldoende stof dus om er over te discussieren.

Eigenlijk ben jij een ideaal persoon om mee te kennis te maken.
Iemand die alles in MSM nog serieus neemt. Ik wist niet dat ze nog bestonden. :D

Dat maakt alles heel duidelijk en overzichtelijk.
Ik neem echt niet alles in de MSM voor waar aan en stel echt wel kritische vragen bij onderzoeken, bij verhalen en bij opinie stukken. Ik zoek mijn heil alleen niet graag in nog donkerdere bronnen ergens in de krochten van het internet.

Daar wordt vaak namelijk nog minder aan hoor en wederhoor gedaan, daar zit vaak geen redactie achter die nog enigszins proberen hun journalisten te controleren.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:06:06 #52
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_108264105
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 13:57 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

= dus een reden om gm zomaar toe te laten.
Ja.
quote:
[..]

begrijpelijk voor jou; geld en winstbejag als belangrijkere redenen dan het behoud van het eco-stelsel.
Begrijpelijk vanuit het oogpunt van het bedrijf, doos. En 'behoud van het ecostelsel', hou toch op :') Denk je werkelijk dat jouw dagelijkse hapje groenten door natives met de hand in een oerbos is geplukt? En dat het er exact hetzelfde uitziet als een jaar of 100.000 geleden?
quote:
dan nog een opmerking over juridische gevolgen m.b.t. een onhoudbaar patent.

Geen enkel inzicht wordt getoond, dat we hier met een gigantisch probleem zitten met eco-terroristen als Monsanto.
:D Is goed hoor.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:07:49 #53
pi_108264168
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 00:35 schreef Resonancer het volgende:
Herhaling nav bovenstaande, wat idioterie:

Genetische gemanipuleerde maïs.

[..]

Genetische oorlogsvoering Fun-Vac

[..]

[..]

New, als in 2008 idd.

In control. :{w
OH NEE, genetisch gemanipuleerd voedsel heeft risico's :o Het lijkt wel gewoon eten...
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_108264233
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 20:45 schreef popolon het volgende:
Overigens heb ik niet persé wat tegen GM voedsel, dat moet iedereen lekker zelf weten. Het labelen van de producten, dus eigenlijk de verwerkingsmethode en welke middelen daarbij gebruikt worden, zou ik wel graag willen zien. Volgens mij zijn de Europese wetten daar gelukkig wat strenger mee.

Het enge is de werkzijze van deze GM bedrijven en hoeveel macht ze al hebben. Juist daarom al is het interessant wat er gaat gebeuren in deze zaak.
Ze riepen ~15 jaar geleden dat ze er de honger mee uit de wereld konden helpen etc etc, maar het blijkt dat ze al hun geld en moeite steken in het meer geld kunnen verdienen in de bestaande markten in de 1e wereld, dan aan het vervullen van die mooie beloften. :r
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:11:08 #55
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108264309
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:06 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Denk je werkelijk dat jouw dagelijkse hapje groenten door natives met de hand in een oerbos is geplukt? En dat het er exact hetzelfde uitziet als een jaar of 100.000 geleden?

Er zijn zat kleine bedrijven die het graag zo 'natuurlijk' mogen houden ja. En er zijn zat mensen die geen behoefte hebben aan GM eten. En juist om dat soort bedrijven gaat 't, die worden bedreigt op niet misselijke wijze. Zelfs de Amerikaanse overheid (FDA/USDA) zit vol met Monsanto lobbyisten.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_108264389
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

OH NEE, genetisch gemanipuleerd voedsel heeft risico's :o Het lijkt wel gewoon eten...
Met de nadruk op lijkt.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:13:12 #57
pi_108264392
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:11 schreef popolon het volgende:

[..]

Er zijn zat kleine bedrijven die het graag zo 'natuurlijk' mogen houden ja. En er zijn zat mensen die geen behoeft hebben aan GM eten. En juist om dat soort bedrijven gaat 't, die worden bedreigt op niet misselijke wijze.
Ja, maar dat vind ik ook geen goede zaak en dat heb ik dan nooit beweerd. Maar er zitten hier ook mensen die vinden dat het verbouwen genetisch gemodificeerd voedsel onder alle omstandigheden moet worden tegengehouden. En dat vind ik niet.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:15:56 #58
pi_108264493
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:13 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Met de nadruk op lijkt.
Ja, want dat was mijn punt! ^O^ Goed opgelet jong!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_108264516
quote:

[..]

New, als in 2008 idd.

Dat onderzoek bij die ratten is idd reden om deze hele materie niet te overhaasten, zoals Monsanto en co graag plegen te doen. Maar de andere kant draven ook wel wat door. Die muizen/ratten die mogelijk iets minder vruchtbaar worden, eten bijvoorbeeld bijna uitsluitend mais, itt tot mensen. De stap van dat onderzoek naar "GM mais maakt mensen onvruchtbaar" is dus niet eentje die je op basis van die gegevens al kan maken. Het advies tot meer onderzoek van die wetenschappers is dus niet zomaar een kreet.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:17:30 #60
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108264555
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ja, maar dat vind ik ook geen goede zaak en dat heb ik dan nooit beweerd. Maar er zitten hier ook mensen die vinden dat het verbouwen genetisch gemodificeerd voedsel onder alle omstandigheden moet worden tegengehouden. En dat vind ik niet.
Je kunt het niet voorkomen en het hoeft per definitie ook niet slecht te zijn. Zoals ik eerder zei, ik zou graag goede informatie op labels en ook verwerkingswijzen willen zien op al het voedsel, GM of niet.

Ik ben dus niet tegen een verbod, wel tegen malafide praktijken van bedrijven.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:18:10 #61
pi_108264579
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:17 schreef popolon het volgende:

[..]

Je kunt het niet voorkomen en het hoeft per definitie ook niet slecht te zijn. Zoals ik eerder zei, ik zou graag goede informatie op labels en ook verwerkingswijzen willen zien op al het voedsel, GM of niet.

Dan verklaar ik ons hierbij gelijkgestemd.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:28:14 #62
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108264956
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dan verklaar ik ons hierbij gelijkgestemd.
Weet je het zeker?

quote:
Zelfs de Amerikaanse overheid (FDA/USDA) zit vol met Monsanto lobbyisten.
Ik denk dat ze er een nogal vuile agenda op nahouden. Obama beloofde in 2008 GM producten te gaan labelen. We zijn ondertussen zover dat dat al tegengehouden is.
pi_108265167
quote:

Genetische gemanipuleerde maïs.

[..]

Genetische oorlogsvoering Fun-Vac

[..]

[..]

New, als in 2008 idd.

Er zijn meer visies op de werkelijkheid dan 'Genetische modificatie maakt ons helemaal kapot' en 'genetische modificatie is volstrekt onschadelijk'. De meeste geïnformeerde mensen hebben een iets genuanceerdere visie. Genetische modificatie heeft geen inherent positieve of negatieve effecten. Genetische modificatie kan negatieve effecten hebben, positieve effecten hebben of beiden.

Je voorbeeldjes zijn ook typerend voor de BNW / tabloid stijl van communiceren over wetenschappelijke onderwerpen.

Het laatste artikel gaat bijvoorbeeld over bepaalde statistisch significante effecten die in een wetenschappelijk onderzoek zijn gemeten bij muizen. Wel met extreem kleine populaties zo op het oog, maar goed. De effecten die in dergelijke omstandigheden worden gemeten worden in grofweg 90% van de gevallen niet in trials met mensen teruggevonden.

Het nieuwsberichtje geeft precies aan waar het mis gaat eigenlijk. De onderzoekers merken in hun publicatie terecht op dat verder onderzoek noodzakelijk is (hoewel je dat zinnetje vaak al niet eens meer mag hanteren in publicaties, omdat het nogal een open deur is) en dit wordt door de schrijvers van het nieuwsartikeltje gezien als 'onterecht voorzichtig'. Dat is het niet, het is gangbaar in wetenschappelijke publicaties om geen conclusies te verbinden aan je bevindingen die niet redelijkerwijs hard te maken zijn. Er zit een wereld van verschil tussen 'er is een statistisch significant effect op de vruchtbaarheid in een kleine populatie van muizen' en 'van het eten van genetisch gemodificeerd voedsel word je onvruchtbaar'.

Het citaat dat je aanhaalt uit het tweede artikel geeft ook aan dat je helemaal niets van de materie snapt.
Google je wat op genetische modificatie en plemp je dat hier neer?
Je haalt de negatieve effecten van de beperkte genetische variatie in de gekweekte populatie aan. Dat heeft niets te maken met genetische modificatie maar met doorfokken. Om dezelfde reden zijn bepaalde honden- en kattenrassen ziek, zwak en misselijk gefokt. Dat heeft te maken met inteelt, niet met genetische modificatie.

Er staat in dat artikel ook iets over genetische modificatie, namelijk dat genetisch gemodificeerde vissen juist door die genetische modificatie succesvoller zijn vanwege de eigenschappen die door genetische modificatie zijn toegevoegd (verhoogde groeisnelheid, grotere omvang, resistentie tegen kou). Daarmee zouden zij de natuurlijke populatie bij ontsnapping verdringen.

Je eerste artikel is ook een gevalletje 'ik roep maar wat'. Er staat iets in over effectn van microRNA en het feit dat dit voor RNA interferentie wordt gebruikt bij genetische modificatie en je haalt het gelijk even aan als voorbeeldje van de negatieve effecten van genetische modificatie?

Daadwerkelijke publicatie bij je derde artikel is overigens best aardig leesvoer.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_108265363
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:17 schreef popolon het volgende:

[..]

Indien je niet kan voorkomen dat deze GM planten/dieren zich vemengen met natuurlijke soortgenoten is het per defintie slecht.
http://zaplog.nl/zaplog/article/de_bijen_en_de_monsanto_mais
En eerder genoemd de zalmen en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.
Kan je labelen wat je wilt. Uiteindelijk zal er dan op ieder, maar dan ook echt ieder label komen te staan : Kan stoffen met GM oorsprong bevatten!
Of moeten degene die wel zonder GM willen kweken en telen zichzelf gaan beschermen ?
Als ik in Noorwegen op zalm ga vissen, heeft zo'n zalm dan 'n merkje met GM erop ofzo ?
Ik zie met geen mogelijkheid hoe je dit kan afschermen. Met GM is het imo alles of niets.
Aangezien er al tig miljoen hectaren op aarde staan word het helaas alles.

[ Bericht 0% gewijzigd door Resonancer op 22-02-2012 17:31:01 ]
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  woensdag 22 februari 2012 @ 15:47:10 #65
pi_108265684
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:28 schreef popolon het volgende:

[..]

Weet je het zeker?
Waarom niet dan? Ik heb al meermaals aangegeven dat ik de praktijken van Monsanto niet goed vind, en genetische modificatie van gewassen an sich niet slecht. In welk opzicht verschilt dat van jouw visie?
pi_108266134
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:33 schreef Monolith het volgende:
Google je wat op genetische modificatie en plemp je dat hier neer?

Daadwerkelijke publicatie bij je derde artikel is overigens best aardig leesvoer.
Dan ben ik blij dat ik het gepost heb.
Ik heb in de div BNW /NWS topics idd vaker mijn google resultaten gepost en bediscuseerd.(vnl met Gray) De topics bloedden meestal dood. Op de RNA theorie (zal ik het maar noemen, kreeg ik geen reactie) Ik ben hier om te leren en te informeren. Daarom ook dank voor je ietwat belerende reactie. Kort door de bocht, ik vind het onbegrijpelijk dat ik hier constant lees (ook van voorstanders) tja, men moet meer onderzoeken en ondertussen plant en kweekt men maar door.
Ik vestig mijn hoop (tegen beter weten in) ook 'n btje op de politiek , in DLD heeft men in 2009 nog 'n GM mais soort verboden.
http://www.treehugger.com(...)onsanto-gm-corn.html
En duik je daarin dan blijkt keer op keer dat Monsanto niet te vertrouwen is. Tegenstanders het zwijgen opleggen, onderzoeken verdraaien/verzwijgen, etc.
Het verbod in DLD kan natuurlijk ook gewoon 'n actie zijn in de trant van, zie je wel, we letten wel op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Resonancer op 22-02-2012 17:28:36 ]
Eisenhower1961.
  woensdag 22 februari 2012 @ 16:08:40 #67
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108266552
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Waarom niet dan? Ik heb al meermaals aangegeven dat ik de praktijken van Monsanto niet goed vind, en genetische modificatie van gewassen an sich niet slecht. In welk opzicht verschilt dat van jouw visie?
De infiltratie van de GM'ers in de politiek, ik vind het nogal wat.
pi_108269847
Gelukkig is er ook wel 's goed nieuws:

http://www.greenpeace.nl/(...)gewassen-in-Europa-/

En dat voor de gerechtelijke stappen.

Ik denk hetzelfde als Greenpeace;
Eisenhower1961.
pi_108270014
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 15:59 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Dan ben ik blij dat ik het gepost heb.
Ik heb in de div BNW /NWS topics idd vaker mijn google resultaten gepost en bediscuseerd.(vnl met Gray) De topics bloedden meestal dood. Op de RNA theorie (zal ik het maar noemen, kreeg ik geen reactie) Ik ben hier om te leren en te informeren. Daarom ook dank voor je ietwat belerende reactie. Kort door de bocht, ik vind het onbegrijpelijk dat ik hier constant lees (ook van voorstanders) tja, men moet meer onderzoeken en ondertussen plant en kweekt men maar door.
Ik vestig mijn hoop (tegen beter weten in) ook 'n btje op de politiek , in DLD heeft men in 2009 nog 'n GM mais soort verboden.
http://www.treehugger.com(...)onsanto-gm-corn.html
En duik je daarin dan blijkt keer op keer dat Monsanto niet te vertrouwen is. Tegenstanders het zwijgen opleggen, onderzoeken verdraaien/verzwijgen, etc.
Het verbod in DLD kan natuurlijk ook gewoon 'n actie zijn in de trant van, zie je wel, we letten wel op.
Sterker nog, deze variant was ook het enige genetische gemodificeerde gewas dat in Duitsland mocht worden verbouwd, zoals in het artikel van Der Spiegel vermeld staat:

quote:
MON 810 was approved for cultivation in Europe by the European Union in 1998 and is currently the only GM crop which can be grown in Germany.
Die 'RNA' theorie is zonder enige concrete informatie gewoon wilde speculatie. Ik zou me er verder in moeten verdiepen om te kijken of er ook daadwerkelijk sprake is van enig risico, maar ik heb m'n twijfels en zo op het eerste oog lijkt het nogal een klok / klepel verhaal.
pi_108272893
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 17:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

Sterker nog, deze variant was ook het enige genetische gemodificeerde gewas dat in Duitsland mocht worden verbouwd, zoals in het artikel van Der Spiegel vermeld staat:

Stom he, als het gewoon voedsel is ?
Oh nee, het komt door alle BNW angstzaaiers dat de massa het niet wil eten.
quote:
Die 'RNA' theorie is zonder enige concrete informatie gewoon wilde speculatie. Ik zou me er verder in moeten verdiepen om te kijken of er ook daadwerkelijk sprake is van enig risico, maar ik heb m'n twijfels en zo op het eerste oog lijkt het nogal een klok / klepel verhaal.
Dan vind ik je reactie
quote:
Je eerste artikel is ook een gevalletje 'ik roep maar wat'.
wel erg overtrokken.
Hier de uitgebreide versie.

quote:
Exogenous plant MIR168a specifically targets mammalian LDLRAP1: evidence of cross-kingdom regulation by microRNA
http://www.nature.com/cr/journal/v22/n1/full/cr2011158a.html
Ik ben zeer benieuwd wat je ervan vind, want mijn kennis reikt echt niet zover dat ik hier al doorheen ben, laat staan dat ik alles helemaal begrijp.
Eisenhower1961.
pi_108273291
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 18:59 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Stom he, als het gewoon voedsel is ?
Oh nee, het komt door alle BNW angstzaaiers dat de massa het niet wil eten.
Je snapt het punt niet. De BNW clowns doen alsof er een grote gemene samenzwering is tussen overheden en bedrijfsleven om de arme burger aan het GM voedsel te krijgen.
In de realiteit is de EU wetgeving heel strikt. Deze mais van Monsanto is het enige dat goedkeuring heeft gekregen om verbouwd te mogen worden. In tegenstelling tot wat de BNWer beweert zijn er dus juist vanuit de overheid strenge regels.Het grote punt is onzekerheid over gevolgen op de lange termijn. Zonder gedegen onderzoek kan niet worden vastgesteld of en hoe groot die risico's zijn.
  woensdag 22 februari 2012 @ 19:18:16 #72
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108273677
Ja ho, de wetgeving in de VS en andere landen is niet zo strikt als die van de EU als het hier op neerkomt.
Wees blij dat je in de EU zit als het om je voedsel gaat. In de VS is het wel degelijk een grote inteeltlobbie van corporaties die zich binnen in de overheid werken.

Gelukkig kun je zoiets wel aan de Fransen overlaten: France taking on Monsanto’s genetically modified corn

En eindelijk wat meer aandacht in de VS op de wat grotere sites:

WATCH: Organic Farmers Sue Monsanto, Hundreds Converge in Support
pi_108277062
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 19:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je snapt het punt niet. De BNW clowns doen alsof er een grote gemene samenzwering is tussen overheden en bedrijfsleven om de arme burger aan het GM voedsel te krijgen.
In de realiteit is de EU wetgeving heel strikt. Deze mais van Monsanto is het enige dat goedkeuring heeft gekregen om verbouwd te mogen worden. In tegenstelling tot wat de BNWer beweert zijn er dus juist vanuit de overheid strenge regels.Het grote punt is onzekerheid over gevolgen op de lange termijn. Zonder gedegen onderzoek kan niet worden vastgesteld of en hoe groot die risico's zijn.
Wat popolon zegt, de BNW pijlen richten zich trouwens wel vaker op de VS. Net als de OP trouwens.
Bovendien (ik val wel heel vaak in herhaling) houden planten en dieren zich niet aan door mensen bedachte grenzen als EU e.d.
Ook zijn er genoeg landen die wel GM spullen importeren. NL is NB de op één na grootste importeur van Soja.

Samenzweringen genoeg hoor: compleet met (Ridders van de ) Ronde Tafel.

quote:
De RTRS is een vrijwillig certificeringssysteem waar veel landbouwmultinationals aan meedoen. Leden zijn zaad- en pesticideproducenten Monsanto, Syngenta, en Bayer; graanhandelaren Cargill en het Nederlandse Nidera; en oliegiganten BP en Shell. Ook het Wereldnatuurfonds en Solidaridad zijn actief lid van de RTRS, tot verbazing van de critici.

Ondanks dit gebrek aan maatschappelijk draagvlak steunt de Nederlandse regering het ‘verantwoorde’ keurmerk financieel via het Initiatief Duurzame Handel

http://www.globalforestcoalition.org/nl/?p=319
Dat heeft natuurlijk primair als doel mensen voor te lichten , het is niet in belang van GM hoor.. :z
En, btw. WTF is er duurzaam aan om enorme hoeveelheden met o.a. roundup bespoten voer van het ene werelddeel naar het andere te verplaatsen?

Laten we,

quote:
In gesprek blijven.

Ontbossing in de Amazone, Brazilië
Tegenstanders van genetische modificatie willen juist dat het WNF uit de Ronde Tafel stapt. Zij vinden dat het WNF geen zaken zou moeten doen met bedrijven die zich met genetisch gemodificeerde soja bezighouden.

Het WNF deelt hun zorgen, maar wil juist wél in gesprek blijven met deze bedrijven. Realiteit is namelijk dat 70 procent van de wereldwijde sojateelt genetisch gemodificeerd is.
http://www.wnf.nl/nl/wat_(...)tische_modificatie_/
Laten we het nu toch maar wat beter gaan onderzoeken...zucht.

Maar je hebt idd gelijk dat het hier nog niet zo ver is als de VS.

btje off topic:

quote:
RAEFORD — A preschooler at West Hoke Elementary School ate three chicken nuggets for lunch Jan. 30 because the school told her the lunch her mother packed was not nutritious.

The girl’s turkey and cheese sandwich, banana, potato chips, and apple juice did not meet U.S. Department of Agriculture guidelines, according to the interpretation of the person who was inspecting all lunch boxes in the More at Four classroom that day.
http://www.carolinajourna(...)clusive.html?id=8762
quote:
The chicken's are first fed genetically modified corn-like food in a torturous environment. Once they've met their demise, the meat is pumped up with wonderful chemicals such as metals like sodium aluminum phosphate, as well as some yummy-sounding products like sodium acid pyrophosphate (read more on sodium phosphates 
here), mono-calcium phosphate, etc. These keep our beloved boot-shaped nuggets from becoming rotten (though they can sure end up making your stomach feel rotten an hour or so after consumption).
http://ithp.org/articles/mcdonalds.html

Gelukkig zijn er strenge regels.. :')
Eisenhower1961.
  woensdag 22 februari 2012 @ 20:45:43 #74
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_108277959
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 19:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Kleine kanttekening is dan wel dat afgezien van kartelvorming en wat andere zaken de overheid / overheden natuurlijk niets kunnen zeggen over marktaandeel of binnen de wet toegestane praktijken.

Toch verplaatst dit weer het overzicht naar de juridische wereld, terwijl de gedachte dat iets veilig is 'omdat het gecontroleerd wordt' op zichzelf absurd is. Wat in de wet wordt vastgelegd is geen 1-op-1 representatie van een bepaalde situatie. Inzichten veranderen (later pas), bepaalde dingen worden niet meegenomen, etc.

Ik bedoel dit niet als een 'er is een inherent gevaar in X', maar we hebben het bij volledige GM (en dus niet selectie of het gebruik maken van bestaande technieken zoals de manier waarop we grotere tomaten e.d. verkrijgen) wel over de introductie van een toekomstige onbekende, waarin de relaties tussen deze verandering ten opzichte van de omgeving naar mijn mening wel erg simpel wordt voorgesteld.

Wat mij niet bevalt aan het gehele veld, en dan specifiek bij mensen (niet dat dit mag, maar theoretisch dus), is dat de onderzoeker meent het effect van de veranderde genen te kunnen meten en voorspellen. Dit is bij fruitvliegjes, eenjarige planten en andere eendagsvliegen op zichzelf geen probleem en kan binnen een degelijke beveiligingsomgeving worden getest, maar zodra we het over meerderejaars planten en ook dieren hebben, dan is geen enkele controle afdoende om de effecten op lange termijn te voorspellen.

Zelfs de introductie van zoiets onschuldigs als de 'Activia bacterie' (die overigens geen fuck doet voor je darmflora, maar enfin), kan op termijn wel effect gaan krijgen, zowel positief als negatief. Echter, vanuit de klassieke evolutietheorie gezien is de kans op een positief effect immens klein tegenover het relatief grote voorkomen van een negatief effect. Gelukkig is de 'no change' categorie nog veel groter, maar ik neem aan dat dit punt nu duidelijk is.

@ Resonancer: dat is gefaal van (overheids)beleid, wat buiten de discussie staat. Ze staan weliswaar met elkaar in verband, maar het zijn totaal gescheiden domeinen. De overheid is helaas niet erg snel met het aanpassen naar nieuwe inzichten of het verbeteren van de eigen regels in een normatieve zin. Verbeteren van efficiëntie e.d. is de overheid helemaal niet zo slecht in. Daar is ze zelfs best goed in, ondanks de mythe van inefficiëntie (die uit de duim gezogen is, al kun je daar achteraf nog wel wat over zeggen natuurlijk. Dat kan bij alle managementideeën immers)
  woensdag 22 februari 2012 @ 20:57:21 #75
pi_108278497
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 16:08 schreef popolon het volgende:

[..]

De infiltratie van de GM'ers in de politiek, ik vind het nogal wat.
GM'ers in de politiek? Bedoel je mensen die het idee van GM aanhangen, of de politiek die banden heeft met GM-bedrijven? Het eerste vind ik prima, ook politici mogen die mening hebben. Het laatste niet, zoals ik banden van politici met bedrijven nooit waardeer. Maar daar doe je weinig aan.
pi_108283741
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 14:43 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ik neem echt niet alles in de MSM voor waar aan en stel echt wel kritische vragen bij onderzoeken, bij verhalen en bij opinie stukken. Ik zoek mijn heil alleen niet graag in nog donkerdere bronnen ergens in de krochten van het internet.

Daar wordt vaak namelijk nog minder aan hoor en wederhoor gedaan, daar zit vaak geen redactie achter die nog enigszins proberen hun journalisten te controleren.
De vraag is of je zelf in staat bent teksten te beoordelen met of zonder redactie, en zelf de voors en tegens te formuleren zonder je direct te laten beinvloeden door je eigen overtuigingen en meningen.

Dat is de kunst en de uitdaging.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 18:21:59 #77
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108510472
quote:
Class-Action Lawsuit Against Monsanto Is Dismissed
bron

:z
pi_108510796
quote:
8s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 18:21 schreef popolon het volgende:

[..]

bron

:z
quote:
In Monday’s ruling, the judge said the farmers consortium, the Organic Seed Growers and Trade Association, had no standing to bring such a suit, had not been harmed by the company, and had engaged in “a transparent effort to create a controversy where none exists.”
Die eerste twee punten valt misschien nog wel wat over te zeggen in een juridische context, maar die laatste vind ik wel wat vreemd. Het is zeer zeker niet zo dat er 'geen controverse is' omtrent het aanklagen van boeren waarbij gepatenteerd materiaal op hun akkers is gevonden.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 18:39:50 #79
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_108511084
Tja het is eigenlijk wel wat frustrerend wanneer men dit soort praktijken zo, even tussen neus en lippen door lijkt 't wel, kan wegwuiven. Niet dat ik er van opkijk natuurlijk, ik was er al wel bang voor.
pi_108513190
Het vervelende is dat hun rommel in allerlei zaken zit waar je het niet zo snel zal verwachten, nu weet je niet zo snel welke producten dat precies zijn, maar alle producten met maisstroop zijn een grote kanshebber, o.a. cola, yoki drink, pepernoten, etc etc. Je weet het niet.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_108787465
Tijd voor 'n nieuwe rechtszaak.

quote:
Crazy as it sounds, the U.S Fish and Wildlife Service has permitted GM seeds to be sown in wildlife reserves for several years now, as part of various habitat restoration efforts. The idea is that planting herbicide-resistant GM crops helps establish ground cover while allowing them to kill off unwanted weeds. PEER challenged this practice after being contacted by concerned Fish and Wildlife biologists, and claims it is being used as a ploy to boost exports of GM crops.
and-gmo.aspx?e_cid=20120306_DNL_art_1
Eisenhower1961.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 21:41:39 #82
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_108799481
quote:
AntiSec Hackers ‘Modify’ Monsanto Database, Warn of Future Attacks

St. Louis, MO-based Monsanto — the world’s largest seed company best known for itsgenetically modified crops and companion pesticide, the glyphosate-based Roundup — was once again the victim of hacker group Anonymous. This time, the attack comes from Anonymous’ alter ego, going by the name “AntiSec,” publishing information from a company database.

The recent hack, while admittedly causes the company little harm, serves more as a warning from Anonymous and AntiSec, as did the July 2011 attack by Anonymous that interrupted the company’s website and released data on approximately 2,500 individuals connected with Monsanto, including former and present employees.

Preceding the data dump on Pastebin’s website, AntiSec posted the following message, which they say comes as a result of Monsanto’s lawsuit against organic dairy farmers.

The message from AntiSec:

. Monsanto:

. Your continued attack on the world’s food supply, as well as the health of those who eat it, has earned you our full attention. Your crimes against humanity are too many to name on one page, you have put over 9,000 small-time farmers out of business by using your enourmous legal team to bury them with your malicious patent lawsuits. You have continually introduced harmful, even deadly products into our food supply without warning, without care, all for your own profit. We are aware that posting this outdated database will do little to harm you. Rest assured, we will continue to dox your employees and executives, continue to knock down your websites, continue to fry your mail servers, continue to be in your systems, and continue to expose your bullshit.

. Expect Us!

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:03:35 #83
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_116949336
Californie gaat in november naar de stembus:

Ondertussen:

quote:
Opponents of Proposition 37 have committed roughly $25 million to defeat it, with the largest contributions coming from Monsanto ($4.2 million) and DuPont ($4 million), which have made big investments in genetically engineered crops.

Several food companies are not far behind. PepsiCo, Nestlé, ConAgra Foods and Coca-Cola, which owns the Odwalla and Honest Tea brands, have each put more than $1 million in the fight.
bron

Waarom zou je tegen zijn? :z
  dinsdag 4 december 2012 @ 09:57:02 #84
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_119909411
Over hoe Monsanto genetisch manipuleert. Hoe Monsanto boeren beinvloedt.
En hoe het WNF het verliest van de Monsanto's en de Shells.
Het WFN schijnt met multinationals aan tafel te zitten en is daarmee medeplichtig aan de vernietiging van de natuur. Wat ze beloven te herstellen, met hartverwarmende dierenbeelden, die een oude PR truc schijnt te zijn wordt daarmee vernietigd.
Watvoor invloed heeft dit op de natuur, panda onder vuur?
De duitsers hebben hier een vrij interessante docu over gemaakt waar deze aflevering van Zembla op gebaseerd is.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1309631

[ Bericht 1% gewijzigd door heartz op 04-12-2012 10:22:06 ]
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_119909691
Monsanto. :r :r
pi_119910432
Er is niks BNW aan als je grote vraagtekens zet bij genetisch gemodificeerd voedsel en de pesticiden die men gebruikt daar die erg lijken op Agent Orange.

Er was laatst nog een vrij groot onderzoek waar uit kwam dat het leidde tot tumoren bij muizen..
pi_119910967
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:33 schreef De_Guidance het volgende:
Er is niks BNW aan als je grote vraagtekens zet bij genetisch gemodificeerd voedsel en de pesticiden die men gebruikt daar die erg lijken op Agent Orange.

Er was laatst nog een vrij groot onderzoek waar uit kwam dat het leidde tot tumoren bij muizen..
Er is helemaal niets BNW aan je bedenkingen hebben bij bedrijven als Monsanto. Zeker hun handelswijze jegens boeren is hoogst onethisch.

Zeggen dat 'het' (=genetisch gemodificeerd voedsel) leidt tot tumoren bij muizen is onzinnig.
Genetisch gemodificeerd voedsel is geen eenheidsworst waar je eenduidige uitspraken over kunt doen. Je zult van geval tot geval moeten bekijken of er sprake is van negatieve effecten.
Het zal om een (of eventueel enkele) voedingsmiddelen gaan. Heb je ergens een linkje?

Het kritiekloos omarmen van dit soort ontwikkelingen is m.i. niet minder schadelijk dan het bij voorbaat afserveren van alles wat genetisch gemodificeerd is.

De technologie heeft de potentie om gewassen te ontwikkelen die bijvoorbeeld zorgen dat vitaminetekorten (met alle bijbehorende gevolgen van dien) in ontwikkelingslanden kunnen worden teruggedrongen, dat het gebruik van pesticiden kan worden gereduceerd, enzovoort.
pi_119911836
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:51 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er is helemaal niets BNW aan je bedenkingen hebben bij bedrijven als Monsanto. Zeker hun handelswijze jegens boeren is hoogst onethisch.

Zeggen dat 'het' (=genetisch gemodificeerd voedsel) leidt tot tumoren bij muizen is onzinnig.
Genetisch gemodificeerd voedsel is geen eenheidsworst waar je eenduidige uitspraken over kunt doen. Je zult van geval tot geval moeten bekijken of er sprake is van negatieve effecten.
Het zal om een (of eventueel enkele) voedingsmiddelen gaan. Heb je ergens een linkje?
Het lijkt mij dat je moet bekijken of je de garantie kunt krijgen dat er geen negatieve effecten zijn.

quote:
Het kritiekloos omarmen van dit soort ontwikkelingen is m.i. niet minder schadelijk dan het bij voorbaat afserveren van alles wat genetisch gemodificeerd is.
'Nee, tenzij' lijkt mij bij voorbaat een veel zinniger houding dan 'ja, probeer maar en dan mogen anderen bewijzen dat het schadelijk is en juridische procedures opstarten'.

quote:
De technologie heeft de potentie om gewassen te ontwikkelen die bijvoorbeeld zorgen dat vitaminetekorten (met alle bijbehorende gevolgen van dien) in ontwikkelingslanden kunnen worden teruggedrongen, dat het gebruik van pesticiden kan worden gereduceerd, enzovoort.
Dat eerste argument valt me zwaar van je tegen. De potentie om te zorgen dat er geen vitaminetekorten in ontwikkelingslanden zijn is er al vele decennia, en daar is ook niks mee gebeurd. Het probleem is niet de afwezigheid van vitamines, dan lijkt het me ook onzin om daar de oplossing in te zin. Bedrijven met winstoogmerk gaan de ondervoeding niet oplossen, daar zijn ze nooit mee bezig geweest en dat gaat echt niet veranderen door een technologie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_119912631
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat je moet bekijken of je de garantie kunt krijgen dat er geen negatieve effecten zijn.
Dat is gewoon theoretisch gezien onmogelijk. Je kunt nimmer en te nooit bewijzen dat iets niet bestaat. Je kunt het niet bestaan van paarse appels met gouden stippen niet bewijzen. Je kunt binnen de kennis die wij hebben over de genetica van appels, de manier waarop fenotypische uitingen ontstaan e.d. wel met redelijke zekerheid stellen dat het zeer onwaarschijnlijk is dat deze bestaan, maar de garantie geven dat deze niet bestaan is onmogelijk.

quote:
[..]

'Nee, tenzij' lijkt mij bij voorbaat een veel zinniger houding dan 'ja, probeer maar en dan mogen anderen bewijzen dat het schadelijk is en juridische procedures opstarten'.
Dat is dan ook precies de houding die wordt aangenomen door de instanties die over voedselveiligheid gaan. Hier vind je het proces zoals dat door de EU wordt gehanteerd.

Als je ten alle tijde wilt voorkomen dat er negatieve effecten optreden, dan moet je gewoon stoppen met nieuwe ontwikkelingen op tal van gebieden.

quote:
[..]

Dat eerste argument valt me zwaar van je tegen. De potentie om te zorgen dat er geen vitaminetekorten in ontwikkelingslanden zijn is er al vele decennia, en daar is ook niks mee gebeurd. Het probleem is niet de afwezigheid van vitamines, dan lijkt het me ook onzin om daar de oplossing in te zin. Bedrijven met winstoogmerk gaan de ondervoeding niet oplossen, daar zijn ze nooit mee bezig geweest en dat gaat echt niet veranderen door een technologie.
Het valt je tegen omdat je blijkbaar standaard een aversie hebt tegen het bedrijfsleven. Het idee dat bedrijven per definitie niets goeds kunnen doen omdat ze een winstoogmerk hebben, is net zo stompzinnig als het per definitie afserveren van kritiek op Monsanto als linkse, anti-kapitalistische retoriek. Er zijn voorbeelden te over van ontwikkelingen die zijn gedaan in het kader van het behalen van winst die positieve ontwikkelingen.
Overigens is bijvoorbeeld de ontwikkeling van 'gouden rijst', gemodificeerd om voedseltekorten aan te pakken, een gewas waarvan de ontwikkeling gesponsord wordt door allerhande non-profit organisaties en waarvan onderzoek en ontwikkeling ook plaatsvindt aan universiteiten die niet primair een winstoogmerk hebben.

Naast de vraag of er theoretische mogelijkheden zijn om iets te kunnen oplossen, is er daarnaast nog de vraag of deze pragmatisch gezien haalbaar zijn. "Als we nou het voedsel gewoon eerlijker verdelen", klinkt in theorie heel nobel, maar is in de praktijk gewoon niet haalbaar.
pi_119913384
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:51 schreef Monolith het volgende:
Die kan je zelf toch ook wel vinden lijkt me, onderzoek waarbij veel kanttekeningen geplaatst worden.
http://www.guardian.co.uk(...)tudy-gm-maize-cancer
http://www.infowars.com/m(...)ver-gmocancer-study/

Ik vind het opmerkelijk dat er kennelijk geen uitputtend onderzoek naar deze onomkeerbare techniek is gedaan. Spelen met vuur.

Kennelijk zijn ze niet trots op hun produkten:

quote:
The latest campaign finance disclosure records released by California's Secretary of State reveal that the most evil corporation in the world, Monsanto, has forked over another $2.89 million to kill Proposition 37, the historic bill that, if passed, will require genetically-modified (GM) foods and food ingredients to be labeled at the retail level in California.

Learn more: http://www.naturalnews.co(...)s.html#ixzz2E52CMLNn
Eisenhower1961.
pi_119913953
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 12:07 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Die kan je zelf toch ook wel vinden lijkt me
Mijn helderziendheid laat nog wel eens iets te wensen over, vandaar dat ik vraag naar een specifieke bron voor een specifieke claim.

quote:
, onderzoek waarbij veel kanttekeningen geplaatst worden.
http://www.guardian.co.uk(...)tudy-gm-maize-cancer
Zo'n linkje was inderdaad wat ik zocht, hoewel het indirect is.
Het gaat om een publicatie van Séralini, G.-E., et al. waarbij onderzoek is gedaan naar de lange termijn effecten van een specifieke variant van genetisch gemodificeerd mais van Monsanto in muizen.
Dat is natuurlijk een interessante studie, maar zoals in de betreffende journal ook al te lezen valt, zijn er ook wel weer de nodige kanttekeningen bij te plaatsen.

quote:
A Comment on ‘‘Séralini, G.-E., et al., Long term toxicity of a Roundup herbicide and a Roundup-tolerant genetically modified maize. Food Chem. Toxicol. (2012),’’ http://dx.doi.org/10.1016/ j.fct.2012.08.005

I wish to draw the attention of the readers of Food and Chemical Toxicology on a possibly useful method of analysis which might have been applied to the mortality data in the paper by Séralini et al. (2012). A classical test for comparing mortality rates among various treatments is the Chi-square test of Brandt and Snedecor for 2 x k contingency tables, as explained in standard statistical textbooks. The principle of such a test is to compare the observed numbers (O) of individuals dead or alive in each treatment to the numbers expected (E) assuming the treatments to have no effect on mortality. The test is in fact the sum of the quantities (O - E)2/E over the 2k cells of the experiment. In a balanced design with n individuals per treatment, as applied in the paper of Séralini et al., the test boils down to a simple function of the sum (SUM) and sum of squares (SSQ) of the numbers of dead individuals per treatment, which is: Chi-square = (kSSQ - SUM2)/(SUM - SUM2/nk). The mortality data in Fig. 1 of Séralini et al. are summarized in the table below. The table also shows the Chi-square values obtained for each of the 6 comparisons, given k = 4 and n = 10, calculations which can easily be made ‘‘on the corner of a desk’’. Given the 3 degrees of freedom of the test, one can see that no value reaches the threshold of 7.815 needed for declaring the differences among treatments statistically significant at the 5% level. This should probably somewhat moderate the conclusions that the authors draw from the mortalities observed in their study. In a similar fashion, the lack of any statistical test on the tumour data in Fig. 2 leaves the reader in some doubt as to possible conclusions on that trait.
quote:
Comment on “Long term toxicity of a Roundup herbicide and a Roundup-tolerant genetically modified maize” by Séralini et al.

On 19 September 2012, Séralini et al. published online in this journal the results of a long term toxicity study that, in their opinion, revealed clear indications that genetically modified NK603 maize and Roundup are dangerous to health. VIB has reviewed the Séralini et al. paper in detail (VIB, 2012) and in this comment, we point to the most critical flaws in the design, interpretation and reporting. Because of these fundamental flaws, the conclusions of Séralini et al. are not substantiated in any way.

Seralini et al. fed rats during a period of two years with either NK603 maize (three different doses: 11%; 22% or 33%), with NK603 maize (the same three different doses) that was sprayed with Roundup, or provided drinking water in which Roundup was present (three different concentrations: 50 ng/l, 400 mg/l or 2.25 g/l). In this way nine different treatments were tested and were compared with only one negative control, being a diet with one dose (i.e. 33%) of near-isogenic non-GM maize. Each diet was fed to 10 male and 10 female rats, which means that in total 200 rats were tested. Because only one negative control was used, this control group served as a reference for all nine treatments. As rats, or any other animal, have a serious chance of spontaneously developing different pathologies with age, this one negative control is far too little. On the basis of simple probability calculations, it is already obvious that the chances of finding effects in the group of treated animals are much higher than finding effects in the control group. There should at least have been one control per treatment group. This illustrates the first fundamental flaw of the study: there are too little negative controls.

For their study, Séralini et al. used ‘Sprague-Dawley’ rats. This laboratory strain has been repeatedly used to test the safety of chemical substances in 90-day feeding studies (e.g. Bondy et al., 2004 and Chen et al., 2011). The same rats have also been used in numerous food safety studies using various genetically modified crops over a period of 90 days (e.g. Appenzeller et al., 2008, Appenzeller et al., 2009, He et al., 2009, MacKenzie et al., 2007 and Malley et al., 2007). Guidelines that need to be followed for 90-day feeding studies state that at least 10 rats per sex for each treatment should be used (OECD guidelines for the testing of chemicals; health effects; test No. 408; Repeated Dose 90-day Oral Toxicity Study in Rats). However, it is known that from 90 days on, Sprague-Dawley rats have a high propensity to spontaneously develop tumors (Davis et al., 1956, Kaspareit and Rittinghausen, 1999, Suzuki et al., 1979, Schardein et al., 1968, Dinse et al., 2010 and Brix et al., 2005) and the incidence of tumors increases with the age of the rats (Durbin et al., 1966). Although there is nothing wrong with using the Sprague-Dawley rats in two-year feeding trials, their use has consequences for the experimental design. The design should be such that one can distinguish between a tumor that has emerged spontaneously, and a tumor that is the result of the test treatment. National and international guidelines for two-year carcinogenicity studies in rats clearly indicate that each dose group should contain at least 50 animals of each sex (OECD guidelines for the testing of chemicals No. 451; US EPA, OPPTS 870.4200 Health effects test guidelines). With only 10 animals per group per sex the experimental design of Séralini et al. is undoubtedly insufficient. Moreover, when a laboratory does not have an internal standard or historical data of how many spontaneous tumors can develop in their specific lab circumstances, it is crucial to include far more control animals to serve as an internal standard (EFSA, 2011). It is known that the incidence of spontaneous tumors is strongly influenced by the experimental conditions, by the dissection and preparation of tissues for histopathology and by the criteria that are used for the recognition and categorization of tumors. For a good internal standard the number of control animals should be twice as big as the number of treated animals. These are the second and third fundamental flaws in the experimental design: there are far too few animals per dose tested, and there is no correct internal standard to calibrate the number of spontaneous tumors.

Throughout their manuscript, Séralini et al. ignore clear indications that there is something fundamentally wrong in their experimental design. For instance Fig. 1 of the paper shows that among the male animals, there were fewer deaths in the groups that were fed with 22% or 33% genetically modified maize compared to the control. Similarly, there were more deaths among the male rats that had drunk pure water than among those that drunk the highest concentration of Roundup (2.25 g/l). Also Tables 2 and 3 show that the groups that drunk the lowest concentration of Roundup (50 ng/l) were more affected then groups that drunk the highest dose of Roundup (2.25 g/l). In Table 3, it can be observed that the females fed with 33% GMO were much more affected than the females fed with 33% GMO + Roundup. It is clear that the Séralini et al. data are contradictory and do not show any dose–response behavior. Séralini et al. try to explain the absence of a dose–effect relationship by pointing to the fact that hormonal diseases are not proportional to the dose, non-monotonic and with a threshold effect. But this argument cannot be used if the observed effects are also present in the control group.

From an ethical point of view we have difficulties with the fact that Séralini et al. only show pictures of treated rats that have developed tumors. A picture of a rat from the control group is missing. Similarly, the detailed reporting of the pathologies is strongly biased. From the control groups rats were selected for the absence of tumors, while from the treated groups rats were selected with tumors, suggesting that the observed pathologies were absent in the control group, which is not the case. We also object to the use of the ‘two class discriminant analysis’ which serves to find differences in general instead of investigating the differences between the treated animals and the control group. A statistical analysis according to accepted standards is missing.

In summary, we conclude that there are fundamental flaws in the design, analysis and reporting of the Séralini et al. (2012) study, which make it impossible to draw any conclusion. This study should not have been accepted for publication in a peer-reviewed scientific journal. The public debate about the health and safety of genetically modified crops is very sensitive and it is our opinion that the public has the right to be provided with correct scientific information and should not be submitted to unsubstantiated fear.

Conflict of Interest
The authors declare to have no interest in NK603 maize or in Roundup. However, VIB is a world authority in plant research that uses genetically modified plants as a research resource. New knowledge that VIB gathers in this way can, in some cases, contribute to the development of genetically modified crops. For this reason, VIB considers it its social and scientific duty to thoroughly examine new information about the possible health effects of genetically modified plants.
Het kan natuurlijk absoluut geen kwaad om verder vervolgonderzoek te doen.

Het ironische is wel een beetje dat ook jij hier het punt lijkt te hebben gemist:

quote:
Like most of the GM debate, this work has very little to do with GM. The authors of the paper do not suggest that the effects are caused by genetic modification. They describe effects of the roundup herbicide itself and effects that they attribute to the activity of the enzyme introduced into the roundup resistant maize. There is good evidence that introducing genes into crops using GM techniques results in fewer changes to the crops than introducing them using conventional breeding.
pi_119915129
Ik heb geen bal verstand van GM of de risico's daarvan. Wat ik wel met zekerheid weet, is dat multinationals uitsluitend hogere winstcijfers nastreven. Wat dat betreft zijn het rupsjes nooitgenoeg. En in dat streven gaan ze over lijken, al dan niet letterlijk. Ik ben er absoluut van overtuigd, dat er levens verloren gaan door Monsanto. Is het niet dierenleven doordat oerwoud wordt gekapt en omgezet in monoculturele landerijen, dan is het wel mensenleven doordat kleine boeren worden kapot geconcurreerd.

Alleen al daarom zou ik als consument graag willen weten waar hun GM-soja in zit, zodat ik hen gericht kan boycotten. Dat kan ik nu niet en dat vind ik een hele slechte zaak. Ik hoop dan ook dat de druk op de politiek groter wordt om dit serieus op te pakken.
pi_119915430
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 12:26 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mijn helderziendheid laat nog wel eens iets te wensen over, vandaar dat ik vraag naar een specifieke bron voor een specifieke claim.

[..]

Zo'n linkje was inderdaad wat ik zocht, hoewel het indirect is.
Het gaat om een publicatie van Séralini, G.-E., et al. waarbij onderzoek is gedaan naar de lange termijn effecten van een specifieke variant van genetisch gemodificeerd mais van Monsanto in muizen.
Dat is natuurlijk een interessante studie, maar zoals in de betreffende journal ook al te lezen valt, zijn er ook wel weer de nodige kanttekeningen bij te plaatsen.

[..]

[..]

Het kan natuurlijk absoluut geen kwaad om verder vervolgonderzoek te doen.

Het ironische is wel een beetje dat ook jij hier het punt lijkt te hebben gemist:

[..]

Ach ik zei kanttekeningen toch.
Ironisch of niet, round up en GMO kun je imo niet los van elkaar zien, zeker in het geval van Monsanto, dit is juist de "kracht "van dit porodukt.
Of denk jij dat er boeren zijn die GMO gewassen verbouwen maar vervolgens geen round up gebruiken ? Ze verkopen hun zaden n.b. met deze labels

En er zijn ook wel studies die zich op primair op GMO richten:
http://www.ghorganics.com/GM%20food%20can%20cause%20cancer.htm

En deze bij effecten hoeven natuurlijk niet alleen kanker tot gevolg te hebben:
http://www.raw-wisdom.com/50harmful.
http://berlinnaturalbaker(...)ally-modified-foods/
http://www.biolsci.org/v05p0706.htm
http://www.liveinthenow.c(...)-of-eating-gmo-foods

Vervolgonderzoek?
Lijkt me dat je onderzoek doet voordat je 'n produkt op de markt brengt, maar zo zit de wereld van vandaag helaas niet in elkaar.

[ Bericht 9% gewijzigd door Resonancer op 04-12-2012 13:37:36 ]
Eisenhower1961.
pi_119916339
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:45 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is gewoon theoretisch gezien onmogelijk. Je kunt nimmer en te nooit bewijzen dat iets niet bestaat. Je kunt het niet bestaan van paarse appels met gouden stippen niet bewijzen. Je kunt binnen de kennis die wij hebben over de genetica van appels, de manier waarop fenotypische uitingen ontstaan e.d. wel met redelijke zekerheid stellen dat het zeer onwaarschijnlijk is dat deze bestaan, maar de garantie geven dat deze niet bestaan is onmogelijk.
De vraag wanneer iets bewezen is, is een andere dan de vraag naar de bewijslastverdeing.

quote:
Dat is dan ook precies de houding die wordt aangenomen door de instanties die over voedselveiligheid gaan. Hier vind je het proces zoals dat door de EU wordt gehanteerd.

Als je ten alle tijde wilt voorkomen dat er negatieve effecten optreden, dan moet je gewoon stoppen met nieuwe ontwikkelingen op tal van gebieden.
Als het risico niet kunt inschatten is daar ook wel wat voor te zeggen, zeker in het besef dat er geen ander belang mee is gemoeid dan de vermogensopbouw van de aandeelhouders en werknemers.

quote:
Het valt je tegen omdat je blijkbaar standaard een aversie hebt tegen het bedrijfsleven. Het idee dat bedrijven per definitie niets goeds kunnen doen omdat ze een winstoogmerk hebben, is net zo stompzinnig als het per definitie afserveren van kritiek op Monsanto als linkse, anti-kapitalistische retoriek. Er zijn voorbeelden te over van ontwikkelingen die zijn gedaan in het kader van het behalen van winst die positieve ontwikkelingen.
Ik heb helemaal geen aversie tegen het bedrijfsleven. Winst maken ís een positieve ontwikkeling. Je moet van winstoogmerk alleen niet verwachten dat het leidt tot het halen van heel andere doelstellingen. Het probleem van ondervoeding is niet technologisch, en er is dan ook geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat technologie dat probleem gaat oplossen.

Alsof dit de eerste landbouwtechnologie ooit is. Ik heb nieuws voor je, ook de uitvinding van de tractor heeft de ondervoeding niet opgelost, en dat was een veel ingrijpendere technologie.

quote:
Overigens is bijvoorbeeld de ontwikkeling van 'gouden rijst', gemodificeerd om voedseltekorten aan te pakken, een gewas waarvan de ontwikkeling gesponsord wordt door allerhande non-profit organisaties en waarvan onderzoek en ontwikkeling ook plaatsvindt aan universiteiten die niet primair een winstoogmerk hebben.
Ook nonprofitorganisaties en universiteiten hebben niet zo'n denderende trackrecord in het oplossen van dit soort problemen.

quote:
Naast de vraag of er theoretische mogelijkheden zijn om iets te kunnen oplossen, is er daarnaast nog de vraag of deze pragmatisch gezien haalbaar zijn. "Als we nou het voedsel gewoon eerlijker verdelen", klinkt in theorie heel nobel, maar is in de praktijk gewoon niet haalbaar.
Maar het transgene voedsel gaat wel eerlijker verdeeld worden?
  dinsdag 4 december 2012 @ 13:44:47 #95
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_119916613
Opinie van Hans Groen
Bestuurslid GroenLinks Midden-Drenthe

quote:
De 'verantwoorde' soja van Monsanto
Gestage opmars genetisch gemanipuleerde producten is een feit
Dit jaar wordt er een nieuw label geïntroduceerd waarop soja [roundupready soja] als verantwoord wordt aangemerkt. Dit label en de criteria die daaraan ten grondslag liggen, worden voorgesteld door Round Table on Responsible Soy (RTRS) maar feitelijk gaat het hier om genetisch gemanipuleerde soja van de firma Monsanto die de keten aan 2 kanten beheerst.

In Zuid-Amerika zijn enorme velden aangelegd ten koste van regenwouden om soja te kunnen verbouwen. Deze soja is dusdanig gemanipuleerd dat het resistent is tegen glyfosaat. Dit agressieve bestrijdingsmiddel roeit nagenoeg alle vormen van onkruid uit. U raadt het al wie de producent is van dit bestrijdingsmiddel: Monsanto. Nederland als één van de grootste importeurs van soja, als diervoeder, werkt daardoor mee aan de toenemende ontbossing en vergifting van milieu en mens in Zuid-Amerika.

Eind december 2010 verbood de rechter in Córdoba het verdere gebruik van het bestrijdingsmiddel op minder dan 1500 meter afstand van de wijk Ituzaingó. Aanleiding was de zorgwekkende toename van het aantal ernstige ziektes, waar het bestrijdingsmiddel van verdacht wordt. Al jaren voert de lokale bevolking actie tegen het gebruik van het bestrijdingsmiddel, maar tot nu toe vergeefs. Met de introductie van het zogeheten verantwoorde label, zal hun situatie verder verslechteren. Ook in Argentinië greep de rechter in. In Santa-Fé, wat een belangrijk soja gebied is, werd het gebruik aan banden gelegd.

Ook in Nederland blijven wij niet gevrijwaard van de negatieve effecten van het gebruik van Roundup. Het waterleidingbedrijf RIWA Maas constateert in haar jaarrapport 2008 dat met name onkruidbestrijdingsmiddelen in de Maas regelmatig boven de drinkwaternorm komen. "Glyfosaat is hiervan een bekend voorbeeld. Voor deze stof, die representatief is voor het gebruik van herbiciden, zijn nieuwe wettelijke beperkingen ingevoerd maar vooralsnog zonder resultaat."

De bejubelde voordelen van genetisch gemanipuleerde producten zoals soja en katoen, blijken in de praktijk sterk tegen te vallen. In het rapport 'Benefits of BT Cotton counterbalanced by secondary pests?' komt naar voren dat de toepassing van genetische manipulatie niet specifiek leidt tot minder gebruik van bestrijdingsmiddelen, noch leidt het tot aanzienlijke productieresultaten. BT Cotton bleek na verloop van tijd ook niet meer resistent te zijn omdat de natuurlijke vijanden zich hadden aangepast. Op 7 maart 2010 gaf Monsanto dan ook toe dat het experiment mislukt is.

Het in 2008 gepubliceerde rapport van de VN, IAASTD, kwam eveneens tot de conclusie dat genetische manipulatie eigenlijk weinig bijdraagt. Hans Herren, co-directeur van het IAASTD: "Als we kijken naar de realiteit, zien we dat de toepassing van GGO’s in de landbouw geen enkel probleem heeft opgelost: het is geen antwoord geweest op armoede, honger, ondervoeding, gezondheidsproblemen of milieu." Volgens Herren heeft het grootschalige industriële landbouwmodel afgedaan. "We hebben steeds meer voedsel geproduceerd, maar het aantal mensen dat honger lijdt, stijgt. De Groene Revolutie heeft meer problemen gecreëerd dan het heeft opgelost: waterschaarste, bodemuitputting, verlies aan biodiversiteit en klimaatopwarming. Bovendien stellen we vast dat de armoede groeit,vooral in de landbouw, [..] en de ongelijkheid in handel van landbouwproducten neemt ook toe."

Het grootste nadeel van het nieuwe label is dat het geen onderscheid maakt tussen conventionele soja en genetisch gemanipuleerde soja. De consument kan hierdoor geen onafhankelijke keuze maken. De conventionele boeren kunnen zich hierdoor in het schap niet meer onderscheiden en zullen ongetwijfeld bezwijken onder de marketingdruk van de grote organisaties. De gestage overname van de markt door genetisch gemanipuleerde producten wordt hierdoor een feit.

De competitiviteit van deze markt die leidt tot een vlucht naar grootschaligheid, is desastreus voor mens en milieu. In Zuid-Amerika staat het regenwoud al zwaar onder druk. Met de huidige ontwikkelingen op het gebied van genetisch gemanipuleerde gewassen, zal die druk alleen maar toenemen. En dat juist in de tijd van klimaatverandering, waar het grootschalig ontbossen niet bepaald leidt tot verbetering van het klimaat.

Dit artikel verscheen eerder op de website van Hans Groen
http://www.joop.nl/opinie(...)e_soja_van_monsanto/
Op de pagina van dit artikel zelf kan je doorlinken naar de achtergrond info van dit artikel.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_119916687
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 13:07 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Ach ik zei kanttekeningen toch.
Ironisch of niet, round up en GMO kun je imo niet los van elkaar zien, zeker in het geval van Monsanto, dit is juist de "kracht "van dit porodukt.
Of denk jij dat er boeren zijn die GMO gewassen verbouwen maar vervolgens geen round up gebruiken ? Ze verkopen hun zaden n.b. met deze labels
[ afbeelding ]
Het is m.i. volstrekte kolder om 'genetisch gemodificeerde gewassen' niet los te zien van Round up. In het geval van Monsanto is volgens mij wel grotendeels sprake van genetische modificatie met als doel resistentie tegen de eigen bestrijdingsmiddelen, maar dit is absoluut niet de enige mogelijkheid van genetische modificatie en zeer zeker ook niet de enige toepassing.

quote:
En er zijn ook wel studies die zich op primair op GMO richten:
http://www.ghorganics.com/GM%20food%20can%20cause%20cancer.htm

En deze bij effecten hoeven natuurlijk niet allen kanker tot gevolg te hebben:
http://www.raw-wisdom.com/50harmful.
Ik ben niet zo'n voorstander van linkdumps. Ik snap dat inhoudelijke discussies over dit onderwerp kennis vereisen, maar dit is een schoolvoorbeeld van een willekeurige Google zoekopdracht.
Een belangrijk middel in de (statische) wetenschap zijn systematische reviews en meta-analyses die de beschikbare studies over onderwerpen samenvoegen om zo to redelijk solide wetenschappelijke conclusies te komen.

Vooralsnog is er niet echt iets opzienbarends uit dergelijke reviews gekomen.
Wel is er wat terechte kritiek op de matige beschikbaarheid van data over lange termijn risico's.
Ook is de onderzoek vanuit de industrie wel wat oververtegenwoordigd in de beschikbare publicaties en daar zit ook een significante statistische bias in over het algemeen genomen.

quote:
Vervolgonderzoek?
Lijkt me dat je onderzoek doet voordat je 'n produkt op de markt brengt, maar zo zit de wereld van vandaag helaas niet in elkaar.
Zo zit de wereld wel degelijk in elkaar zoals ik al eerder aangaf. Het is gewoon een vereiste binnen de EU en er zit een behoorlijke procedure aan vast.
Dat betekent natuurlijk niet dat er niet nog genoeg kritiek te leveren valt op deze procedures.
pi_119917501
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De vraag wanneer iets bewezen is, is een andere dan de vraag naar de bewijslastverdeing.
Bewijslastverdeling is een juridisch concept voor zover ik weet.
Discussiëren over wat een acceptabele mate van wetenschappelijk bewijs is voor goedkeuring van nieuwe technologieën door regulerende instanties lijkt me prima, maar dan lijkt het me handig om eerst eens vast te stellen wat dan volgens jouw de huidige situatie is en wat de gewenste situatie zou moeten zijn.
Zonder concreet te worden, valt er weinig te discussiëren natuurlijk.

quote:
[..]

Als het risico niet kunt inschatten is daar ook wel wat voor te zeggen, zeker in het besef dat er geen ander belang mee is gemoeid dan de vermogensopbouw van de aandeelhouders en werknemers.
Dat is volstrekte kolder. Biotechnologie biedt heel veel potentiële voordelen anders dan financiële voordelen. Nog afgezien van het feit dat financiële voordelen voor b.v. werknemers ook weer andere indirecte voordelen hebben natuurlijk.
Ik heb ook nergens beweert dat er geen mogelijkheid is om risico's in te schatten. Dat maak jij er weer van.
Ik stel dat het volledig afdekken van elk potentieel risico met enige statistische significantie in een willekeurige doelpopulatie niet uit te sluiten is. Dat geldt niet alleen voor transgenesis, maar net zo goed voor het selectief voortplanten e.d.

quote:
[..]

Ik heb helemaal geen aversie tegen het bedrijfsleven. Winst maken ís een positieve ontwikkeling. Je moet van winstoogmerk alleen niet verwachten dat het leidt tot het halen van heel andere doelstellingen. Het probleem van ondervoeding is niet technologisch, en er is dan ook geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat technologie dat probleem gaat oplossen.
Je gooit weer een aantal zaken door elkaar. Er zit een verschil tussen de aanname dat een winstoogmerk niet noodzakelijkerwijs leidt tot andere positieve ontwikkelingen en de aanname dat een winstoogmerk per definitie niet leidt tot andere positieve ontwikkelingen.

Het ligt er hierbij natuurlijk ook weer aan in hoeverre je door wilt schieten in Malthusiaans cynisme.
Als alle problemen m.b.t. ondervoeding zouden worden opgelost, dan geeft dat weer allerhande andere problemen gerelateerd aan overbevolking. Maar goed, vanuit dat perspectief zou je het zonder adequate regulering op de markt flikkeren van nieuwe gewassen met flinke gezondheidsrisico's weer als een positieve ontwikkeling kunnen beschouwen.

quote:
Alsof dit de eerste landbouwtechnologie ooit is. Ik heb nieuws voor je, ook de uitvinding van de tractor heeft de ondervoeding niet opgelost, en dat was een veel ingrijpendere technologie.
In ben wel degelijk van mening dat bijvoorbeeld de groene revolutie veel heeft betekent voor een aantal Aziatische landen. Natuurlijk is het makkelijk om dan weer aan te komen met een aantal kritische noten bij zo'n ontwikkeling.

Conservatieve filosoofjes schrijven boeken over cynisch realisme, maar Johan Cruijff vatte het wat mij betreft al jaren geleden prima samen. Het utopische idee dat er ontwikkelingen zijn die enkel voordelen bieden is volstrekt onzinnig. Ontwikkelingen met enorme positieve effecten hebben ook altijd weer enkele negatieve effecten.
De relevante afweging is of de positieve effecten opwegen tegen de negatieve effecten.

quote:
[..]

Ook nonprofitorganisaties en universiteiten hebben niet zo'n denderende trackrecord in het oplossen van dit soort problemen.
Dus eigenlijk stel je dat niemand hier wat aan kan doen?
Je hangt wel erg in een lekker veilig cynisme. Ik haal dit aan omdat jij stelt dat een winstoogmerk kwalijk is in deze context. Dit is wel een gevalletje van het verschuiven van de doelpalen en zo'n discussie wordt natuurlijk wel erg lastig en eindeloos op deze manier.

quote:
[..]

Maar het transgene voedsel gaat wel eerlijker verdeeld worden?
Bij het transgene voedsel is het niet zo zeer een kwestie van verdeling. Veel ondervoeding komt door gebrekkige voedingswaarde van bijvoorbeeld rijst, vandaar ook de ontwikkeling van die zogeheten 'gouden rijst'. Alleen al door het vervangen van de traditionele gewassen door deze rijst zou je veel van die problemen kunnen oplossen.
pi_119918080
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 13:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is m.i. volstrekte kolder om 'genetisch gemodificeerde gewassen' niet los te zien van Round up. In het geval van Monsanto is volgens mij wel grotendeels sprake van genetische modificatie met als doel resistentie tegen de eigen bestrijdingsmiddelen, maar dit is absoluut niet de enige mogelijkheid van genetische modificatie en zeer zeker ook niet de enige toepassing.

Vooralsnog is er niet echt iets opzienbarends uit dergelijke reviews gekomen.
Ach het topic gaat over Monsanto, de grootste speler op dit gebied,

In de echte wereld gaat het toch echt om n paar grote spelers hoor;
quote:
Machtsconcentratie in de agrosector: de ggo-technologie is in de praktijk eigendom van een handvol multinationals als Monsanto, Syngenta, BASF en Bayer. Nu al hebben enkele agrobedrijven wereldwijd 90 procent van de zaadmarkt in handen.
http://groen.be/vraagenantwoordgmo_381.aspx
Tuurlijk zijn er andere toepassingen maar in de praktijk gaat toch vnl om de voedselvoorziening. Nogmaals ik kan het niet genoeg benadrukken, dit proces is onomkeerbaar. Stel men accepteert dat er negatieve lange termijn effecten zijn dan is dit niet meer terug te draaien.

Mijn zgn google linkdupms komen vnl uit posten die ik eerder over dit onderwerp geplaatst heb, ik spreek de mening dat hier niets opzienbarends uit is gekomen met kracht tegen. (wat b.v. te denken van de gentisch gemanipuleerde zalm die zich vermengt met de soortgenoten) Maar dat is mijn interpretatie van die onderzoeken, misschien als je meer over de onderzoeken zou lezen je het wel opzienbarend vind?

Feit is ook dat de biologische landbouw niet meer kan garanderen dat hun produkten geen van Gentech afkomstige zaken bevatten. Wel maar 0,9 % .. maar toch. Weg keuzevrijheid.

Dus dan kunnen zit dit wel willen, maar dat kan eigenlijk helemaal niet;

quote:
Genetisch gemodificeerd voedsel verboden in Monsanto´s kantines
http://www.earth-matters.(...)acutes-kantines.html
Eisenhower1961.
pi_119918573
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Bewijslastverdeling is een juridisch concept voor zover ik weet.
Toelating van transgeen voer is ook een juridische kwestie, aansprakelijkheid is ook een juridisch concept.

quote:
Discussiëren over wat een acceptabele mate van wetenschappelijk bewijs is voor goedkeuring van nieuwe technologieën door regulerende instanties lijkt me prima, maar dan lijkt het me handig om eerst eens vast te stellen wat dan volgens jouw de huidige situatie is en wat de gewenste situatie zou moeten zijn.
Zonder concreet te worden, valt er weinig te discussiëren natuurlijk.
Uitgangspunt lijkt mij dat GM niet hoeft en dat niemand van nature het recht heeft om GM-voedsel op de markt te brengen. Dat recht kun je eventueel krijgen. Een dergelijk uitgangspunt vertaalt zich in de bewijslastverdeling.

Daarnaast zou je kunnen denken aan een verplichte verzekering en zowel strafrechtelijke als civielrechtelijke bestuurdersaansprakelijkheid. Ben benieuwd of het met zo'n verzekering nog steeds goedkoper is, een verzekerngsbedrijf wat er met zijn geld in zit wil risico's nog wel eens anders inschatten dan mensen die baat hebben bij het idee dat alles wel goed komt.

quote:
Dat is volstrekte kolder. Biotechnologie biedt heel veel potentiële voordelen anders dan financiële voordelen. Nog afgezien van het feit dat financiële voordelen voor b.v. werknemers ook weer andere indirecte voordelen hebben natuurlijk.
Daarom zeg ik ook dat winst op zichzelf al goed is. Mensen die altijd maar andere gehaalde doelen eisen hebben eerder een aversie tegen het bedrijfsleven lijkt me.

quote:
Ik heb ook nergens beweert dat er geen mogelijkheid is om risico's in te schatten. Dat maak jij er weer van.
Ik stel dat het volledig afdekken van elk potentieel risico met enige statistische significantie in een willekeurige doelpopulatie niet uit te sluiten is. Dat geldt niet alleen voor transgenesis, maar net zo goed voor het selectief voortplanten e.d.
Dat doet er niet aan af dat geen schadelijk effect kunnen vaststellen wat anders is dan vaststellen dat er geen schadelijk effect is. Dat staat verder los van onzekerheidsmarges.

quote:
Je gooit weer een aantal zaken door elkaar. Er zit een verschil tussen de aanname dat een winstoogmerk niet noodzakelijkerwijs leidt tot andere positieve ontwikkelingen en de aanname dat een winstoogmerk per definitie niet leidt tot andere positieve ontwikkelingen.
Dat is niet mijn aanname. Je moet alleen niet verwachten dat een bedrijf dat winst nastreeft gelijk even ondervoedingsproblematiek oplost, dat zal eigenlijk alleen gebeuren als ze dáármee winst maken.

quote:
Het ligt er hierbij natuurlijk ook weer aan in hoeverre je door wilt schieten in Malthusiaans cynisme.
Als alle problemen m.b.t. ondervoeding zouden worden opgelost, dan geeft dat weer allerhande andere problemen gerelateerd aan overbevolking. Maar goed, vanuit dat perspectief zou je het zonder adequate regulering op de markt flikkeren van nieuwe gewassen met flinke gezondheidsrisico's weer als een positieve ontwikkeling kunnen beschouwen.

[..]

In ben wel degelijk van mening dat bijvoorbeeld de groene revolutie veel heeft betekent voor een aantal Aziatische landen. Natuurlijk is het makkelijk om dan weer aan te komen met een aantal kritische noten bij zo'n ontwikkeling.

Conservatieve filosoofjes schrijven boeken over cynisch realisme, maar Johan Cruijff vatte het wat mij betreft al jaren geleden prima samen. Het utopische idee dat er ontwikkelingen zijn die enkel voordelen bieden is volstrekt onzinnig. Ontwikkelingen met enorme positieve effecten hebben ook altijd weer enkele negatieve effecten.
De relevante afweging is of de positieve effecten opwegen tegen de negatieve effecten.
Meestal speelt daarbij het probleem dat de positieve effecten voor een ander zijn dan de negatieve effecten, en in een andere periode plaatsvinden. Dat is dus niet zomaar een afweging.

quote:
Dus eigenlijk stel je dat niemand hier wat aan kan doen?
Je hangt wel erg in een lekker veilig cynisme. Ik haal dit aan omdat jij stelt dat een winstoogmerk kwalijk is in deze context. Dit is wel een gevalletje van het verschuiven van de doelpalen en zo'n discussie wordt natuurlijk wel erg lastig en eindeloos op deze manier.
Jij bent degene die doet alsof het een probleem oplost dat een heel andere oorzaak heeft. Dit gaat aan de oorzaak van het probleem niets veranderen, dus waarom verwacht je er dan toch een oplossing van?

quote:
Bij het transgene voedsel is het niet zo zeer een kwestie van verdeling. Veel ondervoeding komt door gebrekkige voedingswaarde van bijvoorbeeld rijst, vandaar ook de ontwikkeling van die zogeheten 'gouden rijst'. Alleen al door het vervangen van de traditionele gewassen door deze rijst zou je veel van die problemen kunnen oplossen.
Nee, de ondervoedig komt natuurlijk niet door gebrekkige voedingswaarde van rijst. Er is voedingswaarde genoeg, alleen komt dat niet bij die mensen terecht en moeten ze het met alleen rijst doen. Als de mechanismes die dat veroorzaken niet veranderen kan die transgene rijst daar net zo goed in meedraaien en maakt het niet zoveel uit of die rijst dan meer voedingswaarde per m2 heeft.
pi_119920411
Het leek mij overigens evident dat bij Monsanto, die ook in de titel van dit topic staat, GMO en Round Up gewoon hand in hand gaan, en extra vermelding daarvan niet noodzakelijk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')