abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107918876
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:18 schreef Merkie het volgende:

[..]

Absoluut niet. Er is niets beter dan LP als het om geluidskwaliteit gaat.
Sorry maar doe veel met HiFi en wat je zegt is kul. Een platenspeler is ronduit kut, zeker vergelijk met ene digitaal bestand met een hoge bitrate.
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:29 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Aiiiiii pijnlijke misser.
Heel pijnlijk.

Terug naar school jong.
Denk eerder jij vriend. Is voor een oude bok zoals jou natuurlijk wat jaartjes geleden.

Bij een draaitafel heb je allerlei externe factoren die het geluid fuckz0rren. Digitaal heeft daar geen last van.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  maandag 13 februari 2012 @ 01:15:58 #152
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_107918904
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 01:13 schreef Devion het volgende:

[..]

Sorry maar doe veel met HiFi en wat je zegt is kul. Een platenspeler is ronduit kut, zeker vergelijk met ene digitaal bestand met een hoge bitrate.
Daarentegen hebben veel CD's uit de jaren 80 (vooral van rockbands) verschrikkelijk slecht geluid. Maar plaat kan niet op tegen een goeie CD daar heb je gelijk in.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 13 februari 2012 @ 01:16:56 #153
365710 KGV
kom vechten dan
pi_107918920
quote:

[..]

Een LP geeft gewoon een totaal ander soort geluid en sommige mensen vinden dat nou eenmaal mooier, laat ze.
hierzo blazen we spliffs, bij jou wordt er gechilled met limonade en chips
zoek het bonnetje van je speakers, want KGV blaast je boxen naar de tyfus
ik ben de beste met de breekijzer jij niet
pi_107918934
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 01:15 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Daarentegen hebben veel CD's uit de jaren 80 (vooral van rockbands) verschrikkelijk slecht geluid. Maar plaat kan niet op tegen een goeie CD daar heb je gelijk in.
Dat heeft er mee te maken hoe een CD is gemasterd. En daar maken ze nogal eens wat fouten ja.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  maandag 13 februari 2012 @ 01:27:38 #155
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_107919038
quote:

[..]

[..]

Denk eerder jij vriend. Is voor een oude bok zoals jou natuurlijk wat jaartjes geleden.

Gaap.

quote:
The key to this question is the difference between a digital and an
analog recording. Natural sound is by definition analog.
When a CD recording is created, this analog is sound is digitized. To
do this, they take a lot of snapshots of the analog sound. For a CD
recording they take 44,100 snapshots in a minute. These snapshots are
then converted to digital information with a certain precision. For a
CD recording this precision is 16 bits which means that every one of
the 44,100 snapshots needs to be converted into one of the 65,536
(2^16) possible values.

You can probably see where I am going: by definition a digital
recording doesn't include all the sound information. You could
visualize a CD recording as a really large chest with a lot of
drawers. Because the number of snapshots that are taken are not
infinite (the maximum is 44,100 per minute), the process of taking
snapshots results in the loss of information. Information is further
lost because each of these snapshots must be made to fit in one of the
65,536 drawers of the chest.

A record player which plays LP?s is strictly analog. A vinyl record
has a groove carved into it that mirrors the original sound's
waveform. The record player than transforms this groove to an analogue
sound signal which can be fed into an amplifier.
In this process, no information can be lost. No snapshots need to be
taken and the sound doesn't need be converted to one of the possible
65,536 values. There basically is an infinite number of 'snapshots'
and 'possible values'. Therefore vinyl recording sound richer than CD
recordings (as long as you have a decent vinyl record player).

Be aware that recent DVD Audio players and Super Audio CD players come
closer to vinyl recordings as they have a much larger number of
possible snapshots in one minute (up to 192,000) and because these
snapshots can be converted to a larger number of possible values (up
to 16,777,216 possible values, or 24 bit).
quote:
Bij een draaitafel heb je allerlei externe factoren die het geluid fuckz0rren. Digitaal heeft daar geen last van.
Oja, daarom zit er zoveel verschil in DAC's in loopwerken.
Daarom zijn er problemen met de interne klok van cd spelers.

quote:
Wat is de functie van de klok in de CD-speler? De klok is eigenlijk het hart van de CD-speler. Alle stadia van de reconstructie van de oorspronkelijke muzieksignalen worden geregeld door de klok. Elke onnauwkeurigheid van de klok veroorzaakt een misvormd herstel van het oorspronkelijk muzieksignaal. Helaas is in bijna alle CD-spelers de interne klok ½ tot 5 keer zo onnauwkeurig als destijds door Philips en Sony is afgesproken.
Je hebt geen idee vriend.
  maandag 13 februari 2012 @ 01:30:00 #156
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_107919062
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:45 schreef HAL9000S het volgende:
Ach, ik koop al jaren LP's... ik vind het niet erg om te betalen voor iets dat ik erg goed kan waarderen en ik vind het leuk om iets 'tastbaars' over te houden aan mijn grote hobby. Vroeger kocht ik cd's maar LP's zijn toch een stuk leuker, album art komt veel beter tot zijn recht met dat formaat en het heeft gewoon iets, zo'n LP.

Ik koop zowel oude als nieuwe muziek op LP, tegenwoordig komt er nog genoeg toffe muziek uit, iedereen die dat niet snapt moet eens beter gaan luisteren. Nog een voordeeltje van mijn LP collectie, m'n vinyl-wall in de woonkamer O+

[ link | afbeelding ]
Wall of records by Cali030, on Flickr
_O_
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 13 februari 2012 @ 01:38:12 #157
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_107919137
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 01:27 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Gaap.

[..]

[..]

[..]

Maar hoeveel resolutie kan vinyl van het originele muziekstuk vastleggen, das een fundamentele vraag.

En..

Bij mastering wordt gesneden in de frequentie van het muziekstuk van 15.5 KHZ met een 'slope' tot 16KHz (niet altijd maar daar kan je wel vanuit gaan).

En..

Niet elke LP is hetzelfde. Verschil in kwaliteit van gebruikte plastic, gebruikte draaisnelheid en dikte is ook een beperkende factor voor de gelduiskwaliteit van een LP. Bij CD heb je hier geen last van.

En..

Muziek wordt tegenwoordig ontzettend hard gemastered. Die volle dynamiek stevigeheid van het geluid gaat moelijk op een doornsee vinyl-plaat tenzij je weer stevig snijd in frequentie. Vooral lage tonen zijn heftig anders vliegt je naald uit de groef.

/amateur-spuisels
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 13 februari 2012 @ 01:45:20 #158
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_107919193
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 01:38 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Maar hoeveel resolutie kan vinyl van het originele muziekstuk vastleggen, das een fundamentele vraag.

Meer dan een traditionele CD uit 1980.
Sowieso, zelfs als is het masteren digitaal dan is dat alsnog met een veel hogere kwaliteit dan een CD.
quote:
Niet elke LP is hetzelfde. Verschil in kwaliteit van gebruikte plastic, gebruikte draaisnelheid en dikte is ook een beperkende factor voor de gelduiskwaliteit van een LP. Bij CD heb je geen last hiervan.

Deels waar, dat over de kwaliteitsverschil van platen is waar, maar ook cd's kunnen erg in kwaliteit verschillen.
  maandag 13 februari 2012 @ 01:52:13 #159
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_107919254
Uit ervaring als DJ. Het element en andere schakels in de keten kleuren het geluid dat vanaf vinyl komt heel sterk. Waardoor het geluid dikker of "warmer" uit de speakers komt. Dat er in frequenties is gesneden helpt bij het idee dat het geluid warm klinkt. Kwa helderheid en dynamiek zal het logischerwijs nooit kunnen winnen van een goed gemasterde CD. Ik trek ook in twijvel of mensen die extra fromanten van een muziekstuk, die op vinyl zijn vastgelegd wel kunnen horen. Of dat het meer het idee of gevoel is dat het muziek wat "warmer" klinkt juist doordat de geluidskwaliiteit eigenlijk slechter is vanaf vinyl.

[ Bericht 0% gewijzigd door Schenkstroop op 13-02-2012 02:07:50 ]
pi_107919265
quote:

[..]

Gaap.

[..]

[..]

[..]

Haha, jong, jong, jong, je weet echt niet waarover je het hebt he?

Klok problemen zoals jitter? Hahaha, geloof je ook in zilvere kabels gesmeed door maanelfjes? Jitter is alleen te meten, NIET te horen.

Nou omdat we toch met linkjes strooien, veel lees plezier oldtimer: http://www.breem.nl/fldte(...)20voor-en%20nadelen?
- Epicurus
  maandag 13 februari 2012 @ 01:58:45 #161
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_107919295
Stukje nostalgie dat ik later graag aan mijn kinderen wil laten zien. Moet je ze wel hebben natuurlijk.

Plus hobby-DJ ^O^
Tics van je petten.
  maandag 13 februari 2012 @ 02:04:23 #162
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_107919338
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 01:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Meer dan een traditionele CD uit 1980.
Sowieso, zelfs als is het masteren digitaal dan is dat alsnog met een veel hogere kwaliteit dan een CD.

[..]

Deels waar, dat over de kwaliteitsverschil van platen is waar, maar ook cd's kunnen erg in kwaliteit verschillen.
Ik vermoed dat men in de jaren 80 vaak maar de moeite nam om maar 1x te masteren voor een album. Waarbij direkt rekening werd gehouden met de mastering-eisen voor op vinyl. Daarom zijn veel CD's uit die tijd erg slecht. Dat vermoed ik.

Ja dat klopt maar de CD wint het uiteindeljik wel. Techniek wordt steeds beter en goedkoper, geluidsboxen worden beter. En dan worden de eisen van de consument hoger. Dat in mekaar gedrukte radio-geluid is binnenkort passé. En daramee ook de geluidskwaliteit van LP's (denk ik)

Plaat is echt niet beter in kwaliiteit. Plaat is wel leuker. Ik heb zelf nog een technics 1200 staan. En ik ben Dj geweest. Heb tegen de 200 platen gehad. En als ik geld heb wil ik nog een sl-1200 erbij met daarbij 'stanton scratch' . maar dan gaat alles toch digitaal. En dat is toch wel beter.
  maandag 13 februari 2012 @ 02:07:09 #163
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_107919349
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 01:54 schreef Devion het volgende:

[..]

Haha, jong, jong, jong, je weet echt niet waarover je het hebt he?

Klok problemen zoals jitter? Hahaha, geloof je ook in zilvere kabels gesmeed door maanelfjes? Jitter is alleen te meten, NIET te horen.

Nou omdat we toch met linkjes strooien, veel lees plezier oldtimer: http://www.breem.nl/fldte(...)20voor-en%20nadelen?
Maak je geen zorgen hoor, ik heb ook een cd speler die wel aardig klinkt.
Klinkt bijna als een lp: http://www.wenwaudio.nl/c(...)pe=Maestro%20CD%20SE

Op die site van jou staan een aantal foutjes en hij gaat uit van een gemiddelde hi-fi pickup.

quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 02:04 schreef Schenkstroop het volgende:

Plaat is echt niet beter in kwlaiteit. Plaat is wel leuker. Ik heb zelf nog een technics 1200 staan. En ik ben Dj geweest. Heb tegen de 200 platen gehad. En als ik geld heb wil ik nog een sl-1200 erbij met daarbij 'stanton scratch' . maar dan gaat alles toch digitaal. En dat is toch wel beter.
Een SL 1200 direct drive is niet te vergelijken met een snaar aangedreven draaitafel waarvan de motor zich los van de draaitafel bevind. Hoewel SL 1200 MK 2 draaitafels best leuk zijn om mee te spelen.
pi_107919350
LP's moet je direct na het kopen omzetten naar FLAC met goed apparatuur ^O^
Op die manier behoud je de beste kwaliteit :Y
  maandag 13 februari 2012 @ 02:16:07 #165
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_107919403
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 02:07 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Op die site van jou staan een aantal foutjes en hij gaat uit van een gemiddelde hi-fi pickup.

[..]

Een SL 1200 direct drive is niet te vergelijken met een snaar aangedreven draaitafel waarvan de motor zich los van de draaitafel bevind. Hoewel SL 1200 MK 2 draaitafels best leuk zijn om mee te spelen.
Ik heb mij wel altijd afgevraagd waarom Hi-Fi adepten snaar-aandrijving niet erg vinden of zelfs een paar duizend voor een snaar-aangedreven tafel over hebben. Boven een direct-drive.

Mwa ik zie het zo. Mijn SL draait strak strakker de strak. En ik kan em altijd afstellen dat ie heel precies draait. Geen last van slijtende rubber-banden. Daarnaast is het de keuze van de element wat het geluid kleurt.

Hi-Fi naalden geven voor mijn smaak teveel weer. Je hoort dan elk krasje en doet af aan mijn luistergenot. Ik pak een "Dj-element" (shure m44-7) en dat is voor mij een goede middenweg tussen helderheid, goede bass zonder dat de naald uit de groef vliegt (sommige hip-hop platen zijn heel hard gemasterd met veel bass in een bredere groef op dik vinyl). En ik hoor die krasjes niet meer omdat de maald ietwat ongevoelig is ervoor.
pi_107919404
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 02:07 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

[..]

Nee helaas er staan geen foutjes op. Elke feit die op die pagina staat durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Verder ga je ook niet in op je jitter verhaal.

Zelfs met de highend spelers van Technics ga je tegen deze problemen aankomen omdat ze inherent zijn aan de technologie.
- Epicurus
  maandag 13 februari 2012 @ 06:41:20 #167
366965 Black-beauty-babe
Kus voor iedereen!
pi_107919842
Kraakplaten
^O^
  maandag 13 februari 2012 @ 09:14:09 #168
365401 pocketcalculatoroperator
I am adding and subtracting
pi_107921097
quote:

[..]

Gaap.

[..]

[..]

[..]

En jij hebt wel een idee, een waanidee. Er zitten helemaal geen verschillen meer in cd-spelers tegenwoordig. Die zijn allang uitontwikkeld. Doe maar eens een blinde luistertest. Wedden dat jij jouw cd-speler er niet uit kunt halen. Jij denkt verschil te horen, dat ligt echter aan je waarneming. 1`en en 0`en blijven 1`en en 0`en.
pi_107921162
Liefhebber, sparen, net als bandjes:

maandag 13 februari 2012 @ 12:55:15 #170
351185 Quisho
Pay attention, it's free
pi_107926567
Inderdaad, CD's zijn superieur en de meeste kopen LP's om hipster te zijn.
pi_107926750
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 17:26 schreef Doctor_Neo_Cortex het volgende:
Oh god, Ritmo-topic. Oftewel: 'andere mensen vinden dingen leuk die ik niet leuk vind? Ze zijn autisten/alto's/etc'. :')
:')

Dat kun je dan over elk topic en elke user in KLB wel zeggen.
-
pi_107926776
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 17:41 schreef CSSO het volgende:

[..]

Ritmo :') een lelijke nerd die gespest werd en waarschijnlijk nog steeds, en nu eigenwaarde haalt uit het afzeiken van mensen die 'niet uitgaan', en 'geen dance luisteren'.

Wat een zielige nerd is dat zeg. :N
:') :')

Het zit je diep he?
-
  maandag 13 februari 2012 @ 13:21:14 #173
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_107927464
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 09:14 schreef pocketcalculatoroperator het volgende:

[..]

En jij hebt wel een idee, een waanidee. Er zitten helemaal geen verschillen meer in cd-spelers tegenwoordig. Die zijn allang uitontwikkeld. Doe maar eens een blinde luistertest. Wedden dat jij jouw cd-speler er niet uit kunt halen. Jij denkt verschil te horen, dat ligt echter aan je waarneming. 1`en en 0`en blijven 1`en en 0`en.
Ik wil die weddenschap best aangaan.
Ik heb deze cd speler: http://www.wenwaudio.nl/c(...)pe=Maestro%20CD%20SE

Zet er maar een willekeurig aantal sony's en welke merken dan ook naast en ik pik de mijne er uit in een blinde test.
pi_107931846
Sorry hoor, maar om te claimen dat analoog altijd beter is dan digitaal slaat nergens op.

Als je een album uit de jaren 80 op vinyl en cd koopt, zal de vinyl versie inderdaad beter klinken omdat de manier van opnemen, mixen en masteren nog allemaal analoog werd gedaan. Tegenwoordig is er geen hond die dat doet en dus wordt alles digitaal opgenomen, gemixed en gemastered.

De kans is dus groot dat als je een vinyl plaat koopt van een album die de laatste 20 jaar is uitgekomen je gewoon naar dezelfde master zit te luisteren als de CD met dezelfde data en frequentie beperkingen. Dat het anders klinkt dan op de CD heeft meer met het medium vinyl te maken dan met een superieure opname. De klank kan warmer overkomen inderdaad.. maar dat is nou eenmaal omdat op vinyl sommige frequenties beter overkomen. Iets wat je zelf ook kan bereiken met een CD en een equalizer erbij.

Een album masteren kost klauwen vol met geld en zeker tegenwoordig zijn er maar weinig platenmaatschappijen die roepen "Hey maak maar een extra master voor de vinyl plaat!". Soms is er een uitzondering zoals bijvoorbeeld Icky Thump van The White Stripes.

Bovendien hoor ik hier NIEMAND over het feit dat artiesten vroeger hun minder goede en bombastische liedjes aan het einde van een LP-kant lieten persen. Hoe verder je gaat op de plaat, hoe krapper de vinyl plaat wordt en des te minder ruimte om informatie om op te persen.
Op IEDERE vinyl plaat klinkt het eerste nummer weergaloos en langzamerhand wordt de kwaliteit steeds slechter met op het einde vaak een krakerige en belabberde kwaliteit tijdens het laatste nummer.

Meer info hierover:

http://wiki.hydrogenaudio(...)ssed_master_as_on_CD

en

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_%28Vinyl%29
pi_107956847
Ik ben een beetje een liefhebber geworden van de Beach Boys. Ligt het nu aan mij of is deze briljante muziek slecht opgenomen?
Zo ja, dan ben ik benieuwd waar dat allemaal aan ligt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107956883
quote:
De kans is dus groot dat als je een vinyl plaat koopt van een album die de laatste 20 jaar is uitgekomen je gewoon naar dezelfde master zit te luisteren als de CD met dezelfde data en frequentie beperkingen. Dat het anders klinkt dan op de CD heeft meer met het medium vinyl te maken dan met een superieure opname. De klank kan warmer overkomen inderdaad.. maar dat is nou eenmaal omdat op vinyl sommige frequenties beter overkomen. Iets wat je zelf ook kan bereiken met een CD en een equalizer erbij.
Interessant verhaal maar zijn op de master de bitdepth en samplerate niet hoger dan op de CD?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107956924
Mensen willen terug naar vroeger. Toen Nederland nog tolerant was.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_107957066
quote:
10s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:16 schreef Ritmo het volgende:
Van die hipsters/emo's/alto's die (ook nieuwe) muziek op LP's gaan kopen. :')
WAAROM?

Ik kan me nog ergens voorstellen dat je een bepaalde beroemde plaat als verzamelobject behoudt, maar gewoon bij nieuwe albums...

Je gaat toch ook geen walkman meer kopen om te gebruiken? :{ Of een Nokia uit 1995?
En waarom mogen jongeren van jou dan geen LP's kopen? Het is toch aan een ieder om zelf te bepalen welke geluidskwaliteit ze willen. Mis het LP-geluid ook best wel, had echt iets moois.
pi_107957085
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 01:23 schreef Stokstaart het volgende:
Mensen willen terug naar vroeger. Toen Nederland nog tolerant was.
Jij bent echt 1 van de grootste zeikerds die ik ooit heb meegemaakt.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_107957261
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 01:34 schreef boekenplank het volgende:

[..]

Jij bent echt 1 van de grootste zeikerds die ik ooit heb meegemaakt.
Je moet je bek houden intolerante klootzak.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')