quote:
Tja, en ik ben verder heus geen audiokenner, maar iedereen weet dit toch? Digitale informatie kan niet achteruitgaan, hooguit verdwijnen. Iets werkt 100% of 0%, een tussenweg bestaat niet.
Ook bij een CD verdwijnt er informatie maar het systeem zit zo slim in elkaar dat een deel van de informatie mag verdwijnen. Sterker nog, iemand van Philips brak bij de introductie van de CD op een persconferentie het schijfje doormidden en hij demonstreerde dat het nog steeds werkte aangezien informatie dubbel werd opgeslagen.
De grote vraag voor mij, was het bij de cassette zo dat enkel op discrete plaatsen een ijzerdeeltje of volledig of niet werd gemagnetiseerd of gebeurde dit op alle plaatsen en met alle gradaties. Ik ga het nog opzoeken maar misschien kan iemand hier het alvast uitleggen.
quote:
We maken het al mee. Draai maar een CD uit de late jaren '80 en daar direct achteraan een LP-versie die in hetzelfde jaar gemaakt is, en het liefst in de tussentijd ook nog vaak afgespeeld. Dat gaat niet meevallen.
Lees die website eens waarnaar ik linkte, hierop wordt uitgelegd dat bepaalde geluiden wel op de LP te horen zijn die niet op de CD te horen zijn (die gaan verloren bij de digitalisatie van het signaal), anderzijds is de CD op andere punten weer beter, het is geen eenzijdig LP is beter verhaal.
Wat betreft de toekomst, ik denk dat het CD-formaat wordt geupgrade naar een hogere bitdepth en een hogere samplerate. Een CD-schijfje bevat ongeveer 700 megabyte aan data als ik me niet vergis, een Blurayschijfje al minstens 35-40 gigabyte. Dat betekent dat de muziek minstens 50 keer zoveel data mag bevatten als je het op 1 schijfje kwijt wil kunnen, indien je het ongecomprimeerd afspeelt. Met een verliesloze compressie wordt momenteel een halvering van de data gehaald maar dat percentage zou anders kunnen uitvallen bij meer data?
Ik vermoed dat we voor zo'n hoeveelheid data zullen kiezen dat het met een verliesloze compressie op 1 schijfje past bij het huidige aantal nummers wat je op de huidige CD's hebt en een klein beetje speling.
Een bitdepth van 21 of 22 en een samplerate die 2 keer zo hoog ligt lijkt mij nu al geen probleem, ervan uitgaande dat een verliesloze compressiefactor van 2 haalbaar is.
Voor MP3 zal er een markt zijn zolang mensen met matige geluidsapparatuur (standaard IPOD-koptelefoontje) genoegen nemen. Mensen die een goede geluidsinstallatie of koptelefoon hebben zullen steeds meer voor FLAC of beter kiezen aangezien de datatopslag geen probleem is, de hoeveelheid data die FLAC bevat is immers verwaarloosbaar in vergelijking met de data die een hogeresolutievideo bevat.
Ik ben nu voor de grap eens Johnny Cash aan het vergelijken (exact hetzelfde album) voor 320 kbps en FLAC met middenklasseapparatuur (Sennheiser HD598 en Soundblaster XFi pro), hoewel MP3 zeker indrukwekkend is qua kwaliteit:data verhouding hoor je verschil. Als het op de achtergrond staat dan zal het niet zoveel uitmaken, als je echt naar de muziek wil luisteren wel.
[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-02-2012 18:25:41 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL