Een klein zeikdruppeltje over 'poging'.quote:Op zondag 12 februari 2012 16:40 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee de aanname dat de poging van de advocate iets zegt over de rechtspraak in Amsterdam.
Zie ook:
[..]
Maar goed, blijkbaar heb ik je weer verkeerd begrepen en doelde je met 'de spaanders van de prachtige multiculturele stad die Amsterdam geworden' eigenlijk puur op de poging van de advocate?
Nou, laatst was er een of andere zaak tussen twee partijen, en toen gaf de rechter zomaar de ene partij gelijk. Onpartijdigheid was weer ver te zoeken.quote:Op zondag 12 februari 2012 16:43 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Tig zaken waarin dat bleek? Nou nou, doe ons eens een leuke opsomming!
Ik heb het idee dat TS het niet eens is met het toegepaste strafrecht en de interpretatie van de lokale rechter. Dat maakt het een 'mening' (die vervolgens daaronder ook inhoudelijk onderbouwd wordt). Ik haal daar wel uit dat de topictitel met opzet zo gekozen is om uiting te geven aan een gevoel van protest zegmaar. Toegeven, is even nadenken, maar ik meen dat het wel klopt zo.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:12 schreef Ulx het volgende:
Topictitel klopt niet. Hij was toch niet voor doodslag in de cel gezet?
Correct gedacht.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:35 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat TS het niet eens is met het toegepaste strafrecht en de interpretatie van de lokale rechter. Dat maakt het een 'mening' (die vervolgens daaronder ook inhoudelijk onderbouwd wordt). Ik haal daar wel uit dat de topictitel met opzet zo gekozen is om uiting te geven aan een gevoel van protest zegmaar. Toegeven, is even nadenken, maar ik meen dat het wel klopt zo.
Bedoel je te zeggen dat een andere rechter het uiteindelijke vonnis er anders uit had kunnen laten zien?quote:Op zondag 12 februari 2012 17:35 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat TS het niet eens is met het toegepaste strafrecht en de interpretatie van de lokale rechter.
Dat een vonnis zomaar een 'mening' is, is volslagen onzin.quote:Dat maakt het een 'mening' (die vervolgens daaronder ook inhoudelijk onderbouwd wordt).
..vroeger hadden rechters doorgaans erg weinig compassie met gewetenloze mensen die door hun schuld iemand het leven ontnamen...quote:Op zondag 12 februari 2012 17:38 schreef jabida het volgende:
iedereen maakt fouten, het gaat erom hoe je ermee omgaat.
deze jongen vond het dus totaal niet erg dat een meisje door zijn fouten is overleden, hij dacht alleen aan zijn eigen hachje
Heel goed! Wat leuk dat je die uitleg er aan geeft, zo lijkt het net alsof je een discussie domineert! Maar ik had het natuurlijk over de meing van TS, maar wel leuk geprobeerd.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Bedoel je te zeggen dat een andere rechter het uiteindelijke vonnis er anders uit had kunnen laten zien?
[..]
Dat een vonnis zomaar een 'mening' is, is volslagen onzin.
Vroeger hadden ze nog geen auto's.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:43 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
..vroeger hadden rechters doorgaans erg weinig compassie met gewetenloze mensen die door hun schuld iemand het leven ontnamen...
Het lijkt er anders op dat je die mening deelt en van mening bent dat een rechter op zichzelf zomaar wat aan het interpreteren slaat en naar eigen inzicht een vonnis in elkaar kan knutselen. Maar dat volgens jou niet het geval dus?quote:Op zondag 12 februari 2012 17:46 schreef ArchEnemy het volgende:
Heel goed! Wat leuk dat je die uitleg er aan geeft, zo lijkt het net alsof je een discussie domineert! Maar ik had het natuurlijk over de meing van TS, maar wel leuk geprobeerd.
Het feit dat dat niet meegenomen is in de uiteindelijke strafbepaling, betekent dat er niet zomaar wat gescoord kan worden. Het staat een advocaat altijd vrij om de omstandigheden van de gedaagde aan te voeren.quote:Maar een beetje ernaast zit je het wel, het feit dat de cultuur van de doodrijder tijdens het proces als verzachtende omstandigheid opgevoerd wordt betekent dat je daar met een beetje mazzel kunt scoren.
De wet is daar niet gevoelig voor, dus een rechter ook niet.quote:Dus is het hopen of de rechter in kwestie gevoelig is voor multicultureel geknuffel...
Zoals al eerder gezegd is daar geen rekening mee gehouden.quote:En jahoor, nog geen jaar! Whohoo!!
Nou, die rechters van tegenwoordig zijn maar een stel gewetenloze en corrupte schurken.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:47 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Maar wel gewetens. Die kregen we niet pas toen we in auto's gingen rijden. Geloof ik.
Jij bent inderdaad schaamteloos: Je houdt er een moorddadige rijstijl op na, accepteert willens en wetens het risico dat je een dodelijk ongeluk veroorzaakt, en dat praat je dan goed met wat je zegt dat je zou doen wanneer het eenmaal zo ver is dat er iemand voor jouw auto door rood fietst, of dat niet eens. Makkelijk praten nu je nog geen bloed aan je handen hebt door een gelukkig toeval. Poeh poeh, moeten we nou onder de indruk zijn van jou moraliteit?quote:Op zondag 12 februari 2012 17:38 schreef jabida het volgende:
[..]
Correct gedacht.
Ik zeg ook niet dat ik een moraalridder ben die zich keurig aan de regels houdt.
IK en vele anderen echter rijden te hard waar het kan.
En als ik een ernstig ongeluk veroorzaak dan stop ik. Dan ga ik niet naar de kroeg en blijf een week ontkennen tegen de politie.
dan kom ik niet een maand voor de veroordeling met een excuusbrief of laat mijn advocaat aanvoeren dat het door mijn schaamtecultuur komt.
iedereen maakt fouten, het gaat erom hoe je ermee omgaat.
Ze is vooral door haar eigen fout overleden, maar trap het pedaal nog even lekker in. Dan kun je vast wel een keer laten zien dat je een beter mens bent door je advocaat een andere verdediging te laten voeren.quote:deze jongen vond het dus totaal niet erg dat een meisje door zijn fouten is overleden, hij dacht alleen aan zijn eigen hachje
quote:Op zondag 12 februari 2012 17:41 schreef Ulx het volgende:
Ik ben ook een keer doorgereden na een aanrijding. Vrouw bleek later een dwarslaesie opgelopen te hebben. Tenminste, dat las ik in de krant. Maar ik ben ook niet naar de politie gegaan. Ze zoeken nog steeds volgens mij.
nee, nou ja, helemaal zeker of ik die persoon een rolstoel in heb gereden ben ik niet.quote:Op zondag 12 februari 2012 19:00 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dacht echt dat je een -weliswaar misplaatste-grap maakte
Wat fijn, dat diepe vertrouwen in de onpartijdigheid van de rechtstaat! Nou, als jij er op kan vertrouwen, dan kan toch iedereen er op vertrouwen? Dankjewel voor je gidsfunctie in deze ingewikkelde tijden.quote:Op zondag 12 februari 2012 18:14 schreef Xa1pt het volgende:
De wet is daar niet gevoelig voor, dus een rechter ook niet.
Is dat wel zo? Ik lees nergens dat Van der Wal een fout heeft gemaakt. Inderdaad had de verdachte groen, of althans rechtdoor had groen (de verdachte was voor rechtsaf voorgesorteerd, maar besloot toch rechtdoor te gaan), maar ik lees nergens dat Van der Wal echt door rood ging. Logischer wijs zou je denken dat zij dan rood heeft, maar misschien had zij nog nét groen.quote:Op zondag 12 februari 2012 18:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze is vooral door haar eigen fout overleden, maar trap het pedaal nog even lekker in. Dan kun je vast wel een keer laten zien dat je een beter mens bent door je advocaat een andere verdediging te laten voeren.
Ik heb vooralsnog weinig aanleiding gehad daar aan te twijfelen.quote:Op zondag 12 februari 2012 19:42 schreef ArchEnemy het volgende:
[..]
Wat fijn, dat diepe vertrouwen in de onpartijdigheid van de rechtstaat!
Dat zijn jouw woorden.quote:Nou, als jij er op kan vertrouwen, dan kan toch iedereen er op vertrouwen?
trolleke tochquote:Op zondag 12 februari 2012 17:41 schreef Ulx het volgende:
Ik ben ook een keer doorgereden na een aanrijding. Vrouw bleek later een dwarslaesie opgelopen te hebben. Tenminste, dat las ik in de krant. Maar ik ben ook niet naar de politie gegaan. Ze zoeken nog steeds volgens mij.
Ik ben de Nederlandse taal uitstekend machtig. Per ongeluk was het woordje 'heeft' weggevallen in de eerste zin. Op een bepaald moment wordt risicovol gedrag in het verkeer dusdanig gevaarlijk dat je gerust over een aanslag kunt spreken, ook al had -ie niet die intentie.quote:Op zondag 12 februari 2012 10:09 schreef KreKkeR het volgende:
Ik snap dat je duidelijk wil maken hoe erg je het vindt, maar het verdraaien van de realiteit (of het niet goed machtig zijn van de Nederlandse taal) komt jouw geloofwaardigheid tijdens een dergelijke discussie niet ten goede.
Waarom worden ze hier dan toch genoemd?quote:Op zondag 12 februari 2012 10:09 schreef KreKkeR het volgende:
Onderbuikgevoelens hebben niet alleen te maken met discrminatie of racisme en hoeven niet alleen van toepassing te zijn bij allochtoon vs autochtoon of blank vs zwart situaties.
Volgens mij moet je dan echt eens tussen de regels door leren lezen. Het staat inderdaad nergens. De uitspraak staat vol met passages als "de rechtbank rekent het de verdachte zeer zwaar aan", "zal de verdachte maximaal straffen" etc.quote:Op zondag 12 februari 2012 09:32 schreef Iblardi het volgende:
Nogmaals, naar 'afkomst' en 'cultuur' wordt in de uitspraak niet verwezen. Eerder zei ik nog dat schaamtecultuur als verzachtende omstandigheid door de verdediging was aangevoerd, maar hoewel het wel in het nieuwsbericht wordt genoemd is ook dat in het verslag niet terug te vinden. Wel het volgende, waaruit eerder het tegendeel blijkt m.b.t. het oordeel van de rechtbank
Als dat de maximale strafmaat is, dan kan de rechter niet veel anders.quote:Op maandag 13 februari 2012 00:09 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
En ondanks dat komt er een bizar lage straf van slechts 1 jaar uit de koker rollen, waarvan ook nog eens doodleuk een tiende wordt kwijtgescholden.
Achteraf gezien blijf je dood.quote:Op maandag 13 februari 2012 06:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het is dood door schuld, niet doodslag.
Ik vind het best een hoge straf eigenlijk voor een ongeluk.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:47 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
En tot slot gaat het erom dat hij wegkomt met een bizar lage straf, die zelfs niet eens volledig wordt uitgezeten. Het stuk verdriet loopt binnen een jaar na het door hem veroorzaakte dodelijke ongeluk alweer vrolijk rond in de maatschappij.
Misschien was aan de fiets een kenmerk dat het om een gehandicapte weggebruiker ging te zien?quote:'Voor rechtdoor sprong het licht op groen, maar een wachtende zilverkleurige Golf trok niet direct op. Daar stuurde S. omheen, via de rijstrook voor rechtsafslaan. 'Ik gaf gas om hem voor te blijven. Ik dacht dat het kruispunt leeg was.' In werkelijkheid wachtte de andere bestuurder op de overstekende Floor van der Wal. 'Ik heb nog geprobeerd te remmen, maar het was al te laat.'
En hier zakt ook mijn broek van af. Moeten we tegenwoordig met de strafmaat rekening gaan houden met iemand cultuur of afkomst? Op moord staat levenslang, maar als het eerwraak is, moeten we rekening houden met een cultuur waar dit gedoogd wordt en een lagere straf geven?quote:Ficq vroeg de rechtbank ook rekening te houden met 'de schaamtecultuur' waarin S. leeft. 'Dat kan verklaren waarom verdachte zich in eerste instantie terughoudend heeft opgesteld.'
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |