Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 19:31 |
Goedenavond! ![]() Zojuist voor 2700 EUR een Ford Transit Camper gekocht, fabrieksorigineel. Uit '76, als ik het goed heb. Zit een V4 1600 motor in. De bodem is in perfecte staat, net een APK keurig gedaan, enige wat er aan moet gebeuren is een nieuw rubbertje / kogel, en de accu zit wat los. Ook van binnen ziet hij er echt keurig uit.. Oh, en hij start net zo snel als m'n BMW uit 2005, ondanks het weer. Hij koppelt mooi, hij remt goed, en schakelt goed. En goede banden. Geen speling op stuurkolom, geen speling op de lagers. Alle lampen werken, etc. etc. Kortom; leuk ding! ![]() Alleen 1 ding; hij loopt maar 85.. en ik sprak iemand die precies dezelfde had, die liep 120-130. Zelfde motor, zelfde jaar, zelfde opbouw. Kortom; daar zit ergens iets niet helemaal goed. In z'n 3 loopt hij 80, in z'n 4 ook, hij krijgt wel wat meer touren, maar niet meer snelheid. Ofzo. Nu kan ik 2 dingen doen: - Meteen nieuwe motor erin, dieseltje (geen idee welke, iemand een idee?). Voordeel; minder risico op breakdowns, minder brandstofkosten. Nadeel; hogere instapkosten (wellicht, gok ik). - Bougies, bougiekabels, verdeelkap en contactpuntjes vervangen. Riem aanspannen (heel slap), nieuw luchtfilter, kleppen stellen. Wat zouden jullie doen, wat voor tips hebben jullie, wat zou het kunnen zijn..? Wat voor motor zou er ter vervanging in kunnen, en wat zou het kopen van zo'n motor mogen kosten, en het inbouwen ervan (bij de lokale knutselbeun). | |
Prowl | woensdag 8 februari 2012 @ 19:33 |
Bouw er een recent injectie blok in en leg er een G3 installatie in ![]() | |
La_Vita | woensdag 8 februari 2012 @ 19:35 |
Oh wat leuk ![]() Heb je ook foto's van de binnenkant? | |
TheFreshPrince | woensdag 8 februari 2012 @ 19:36 |
Lang stilgestaan? Hoe oud is de brandstof die er in zit/zat? | |
error_404 | woensdag 8 februari 2012 @ 19:36 |
Nice! Ik zou wel ff blauwe platen fixen, hoort er wel bij ![]() Snelheid is natuurlijk ook afhankelijk wat je er allemaal onder hebt hangen. Als je een volle 400 liter schoonwatertank hebt, gaat hij waarschijnlijk iets minder hard dan zonder.... | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 19:37 |
meer brandstof er in gooien | |
2cv | woensdag 8 februari 2012 @ 19:52 |
Eerst dat ding een grote beurt geven. Alle vloeistoffen (heeft dat ding achterwielaandrijving? Zo ja: de olie in het achterste differentieel niet vergeten) en filters vervangen, kleppen stellen, ontsteking stellen en slijtage-delen vervangen (bougies, distributieriem, bougiekabels, etc. etc.). Dan eens verder kijken. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 19:57 |
Ja, achterwiel-aandrijving. Alle vloeistoffen vervangen moet inderdaad ook gebeuren. Ding heeft vanaf mei buiten gestaan, volgens mij stil. Foto's van binnenkant volgen, die zijn van Marktplaats helaas. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 20:03 |
en ik kan je zoal vertellen dat je er slim aandoet er ook 4 nieuwe banden onder zet | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 20:03 |
en ook die van het reserve wiel, 5 dus ![]() | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 20:04 |
Lang leve Google Cache.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En de 4 banden zijn in topstaat. Geen kraakje, geen scheurtje, gloednieuw. Dus dat is grote onzin ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 20:04 |
dat profiel is al 10 jaar uit de handel kijk maar eens naar de DOT code | |
2cv | woensdag 8 februari 2012 @ 20:08 |
De banden (het rubber dan) kan wel verhard zijn. En in het ergste geval kan het stalen karkas roestig zijn waardoor dat breekt. Misschien maar goed dat het ding niet harder kan dan 80-85 ... | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 20:15 |
dit je wilt echt geen klapband, en dat gaat wel gebeuren met zulke oude banden, en nee er is geen APK eis omtrend de leeftijd van banden, | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 20:17 |
Dat profiel is al 10 jaar uit de handel, oei.. wat is de DOT code? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 20:18 |
bij alle banden vanaf 2002 staat er een zgn DOT code op de band deze is te herkennen aan de 3 letters DOT bij de oranje pijl staat de code ![]() die band is van de 23ste week van 2009 | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 20:21 |
Hij heeft hiervoor altijd binnen gestaan.. Hoe weet ik of het rubber verhard is? | |
densmee | woensdag 8 februari 2012 @ 20:24 |
leeftijd | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 20:25 |
een band ouder dan 6 jaar = advies vervangen binnenstaan maakt niks uit, rubber droogt uit. zie je aan de hand van de scheurtjes, hoe wel je die ook niet altijd ziet bij twijfel vervangen gevolgen van rijden met een te oude band ![]() | |
Stokstaart | woensdag 8 februari 2012 @ 20:26 |
Waar kan hij nieuwe banden kopen dan? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 20:30 |
banden boer, Ford dealer, en elke andere garage ![]() | |
2cv | woensdag 8 februari 2012 @ 20:33 |
Je vergeet de sloperij ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 20:52 |
![]() | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 20:59 |
Kutzooi. Ben ik met 80 EUR klaar? 185R14C. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:00 |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 21:00 |
Per stuk x5 | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:00 |
Frustrerende is.. ik heb al 3 mensen met kennis van auto's ernaar laten kijken, geen enkele die me daarop wees. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:00 |
Ja, per stuk, dat snap ik. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:01 |
Hoeveel bar moet er eigenlijk in? | |
densmee | woensdag 8 februari 2012 @ 21:01 |
dan moet dat makkelijk lukken | |
densmee | woensdag 8 februari 2012 @ 21:02 |
staat op de band, maar ik denk met het hoge gewicht ongeveer 3 a 3,2 bar | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 21:02 |
Denk 2.5-3 bar | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:03 |
Past zoiets bijv? OPRUIMING: Te koop 4 stuks izgst verkerende BESTELBUSBANDEN in de maat 185R14C 8PR 104/102H met nog 8/10 mm Maat is het zelfde.. 150 EUR. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 21:03 |
Niet bij personen auto's | |
densmee | woensdag 8 februari 2012 @ 21:04 |
wanneer is die auto gekeurd? want bij de rdw staat de vervaldatum nog ergens in april. Heb je een keuringsbewijs? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 21:04 |
Maat is het zelfde dus zou moeten passen | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:06 |
Hij's gekeurd, maar afgekeurd. | |
Ron.Jeremy | woensdag 8 februari 2012 @ 21:08 |
Verklaart een hoop ![]() | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:08 |
Nouja, ik overleg qua band wel ff, en koop dan een 2e handje. Rij er toch max. 10000 / jaar mee. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:08 |
Op een bevroren ruitensproeier, een losse accu en en rubbertje, spuit 11. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 21:09 |
Dan mag je er NIET OP DE OPENBARE WEG! en er dus ook niet parkeren aan de openbare weg, en,je auto moet je schorsen anders krijg je een bon | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:10 |
Nee, hij heeft nog APK tot april, en de afkeuring is niet geregistreerd. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 21:11 |
En over 2 jaar weer afkeur ivm scheuren. Druk er nieuwe onder ben je,er af | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 21:11 |
Wat versta je onder verstand van | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:13 |
Tja, m'n pa rijdt al 20 jaar oltimers, repareert alles zelf.. vriend van me (ouders met garage) doet niets anders, is een echte petrolhead, en de APK keurmeester heeft ook alles voor me nagekeken, met veel tips & adviezen. | |
densmee | woensdag 8 februari 2012 @ 21:19 |
zijn het toevallig toch geen nieuwe banden met een oldtimer profiel? http://www.oldtimerbv.nl/tableaux/index.php?pageId=114&itemId=363 Maw wat is de dotcode | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 8 februari 2012 @ 21:47 |
dat zou de eerste auto zijn waar van ik hoor dat iemand zulke banden er onder zet, omdat het vroegah zo was ... gezien de prijs | |
boem-dikkie | woensdag 8 februari 2012 @ 21:52 |
Ik heb niet heel veel zinnigs te melden maar wat een geniaal ding. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 21:57 |
Thnx ![]() Wilde een goedkope camper.. maar niet zo'n lelijk bruin ding. En dat is gelukt. Nu hopen dat de motor weer in orde komt. | |
powerflux | woensdag 8 februari 2012 @ 21:59 |
je zegt: meer toeren, niet meer snelheid. dan denk ik automatisch: koppeling slipt. verder lijkt me 130 echt bizar hard voor zo'n camper.. | |
2cv | woensdag 8 februari 2012 @ 22:11 |
Geen schande, banden zijn ook niet het eerste waar ik op let. | |
Mano_ | woensdag 8 februari 2012 @ 22:20 |
Weet niet hoe het bij deze campers zit, maar bij de Mercedes 206/306 busjes/campers, zelfde periode, heb je 2 verschillende versnellingsbakken. De ene haalt net 90, de ander 120. Misschien is dat bij de Ford ook het geval? | |
densmee | woensdag 8 februari 2012 @ 22:24 |
dan heb je nog maar heel weinig oldtimers gezien | |
La_Vita | woensdag 8 februari 2012 @ 22:33 |
edit: nevermind XD | |
JerryLee | woensdag 8 februari 2012 @ 22:42 |
Ik zou eens kijken wat voor eindoverbrenging de klok heeft (differentieel) Winterproject : V6 Scorpio met 5 -bak | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 22:48 |
Ja, ik ook.. te grote overbrenging, en hij slipt. Maar hij koppelt verder bijzonder goed. Vond 130 ook hard, vooral voor een 1600. Als je dat met een V6 3 liter doet, okay. Maar het was toch echt zo. Maargoed, als hij maar 100 loopt. Nu loopt hij bij een brug max 60. Dat kan echt niet. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 22:49 |
Zou er een moderne (turbo)diesel motor zijn die er in kan? | |
2cv | woensdag 8 februari 2012 @ 22:50 |
De kans dat dat zonder lassen/zagen/boren past is klein. | |
CafeRoker | woensdag 8 februari 2012 @ 22:56 |
Aan de andere kant heb je daar natuurlijk wel ruimte voor in zo'n ding. Wat ziet hij er trouwens bijzonder netjes uit van binnen! | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 22:57 |
De de 'hood' is het niet echt ruim. De foto's zijn erg goed. In het echt is de binnenkant toch wat minder, en de buitenkant heeft toch aardig wat roestplekken.. Maar de bodem is keihard, en zit goed in de tectyleen. | |
JerryLee | woensdag 8 februari 2012 @ 22:59 |
http://www.baconsdozen.co.uk/motorhome/transit.htm | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 23:01 |
| |
CafeRoker | woensdag 8 februari 2012 @ 23:02 |
hmm, da's dan weer jammer. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 23:13 |
Er zijn dus versies met een V6 3.0 liter motor. Lijkt me niet eenvoudig 'even' een andere motor er in te lepelen, helaas. Nouja, hopelijk gaat deze motor gewoon weer netjes lopen, dan rijdt hij minimaal 100 - 110, da's okay. Eerst zelf de basis vervangen, en bij een lokale knutselaar de vloeistoffen laten vervangen. Op MP setje banden (als deze echt zo oud zijn..).. | |
Oksel | woensdag 8 februari 2012 @ 23:18 |
Ik wil d'r trouwens serieus mee naar Italie enzo.. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 9 februari 2012 @ 00:22 |
Zou d'r geen Volvo B230 blok (uit Volvo 740/940) in te lepelen zijn? Oerbetrouwbaar en vanaf 114pk ![]() | |
CafeRoker | donderdag 9 februari 2012 @ 08:51 |
Als ik het goed lees hadden die V6 uitvoeringen een langere neus, dus als het daarbij echt om de neus zelf gaat en dus niet gewoon een uitstulping in de grille dan gaat dat dus niet passen. Heb je eigenlijk al eens de compressie gemeten? Als die waardeloos is heeft het natuurlijk niet zo'n zin verder te gaan zoeken. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 9 februari 2012 @ 09:12 |
Wel lache ding, paar klusjes en je hebt een leuk ding. | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 09:25 |
Ik heb nog helemaal niets gemeten. Als de compressie niet goed is moet je zuigerveren / pakkingen vervangen toch? Dat is dus eigenlijk een complete revisie. Dan moet de motor eruit, etc. etc. Hoop werk / geld. | |
CafeRoker | donderdag 9 februari 2012 @ 09:39 |
dat klopt, maar als het dat blijkt te zijn heeft het ook geen zin om te gaan zoeken naar verschillen in overbrengverhoudingen etc. Dan is het gewoon 'jammer dan' en dan weet je waar je aan toe bent. | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 10:46 |
Auto weggebracht. Gelukkig heb ik en 2e accu, de accu voor de auto is elke ochtend leeg. Of hij laadt hem niet goed, en ze hebben beide net voldoende spanning om te starten, of er staat ergens nog iets aan, waardoor hij langzaam leegloopt. Goed, wat gaan ze doen: - Eventueel koelvloeistof - Remvloeistof - Motorolie - Versnellingsbakolie - Diff. olie (heet dat zo?) - Kapot contactje maken. - Accu vastzetten (voor APK) - Rubber van kogel vervangen (voor APK) - Ruitensproeier fixen (voor APK) - Banden checken - Compressie per cilinder meten. Kosten: 200 EUR in totaal. | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 10:47 |
Complete revisie inclusief nieuwe zuigerveren, bougies + kabels, verdeelkap, pakkingen, etc. etc. komt op 600-700 EUR daar. Dan is hij dus weer als nieuw. Dus 200 van hierboven, plus 600-700, plus eventueel nieuwe banden, zit ik op 1200-1500 EUR. | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 10:47 |
Behalve als de koppeling naar de klote is, dat zou +/- 500 EUR kosten. Maar dan hoeft de motor waarschijnlijk niet. | |
Turquaz52 | donderdag 9 februari 2012 @ 15:10 |
Oksel, laat mensen praten, je hebt een focking vette bak gekocht.. ![]() ![]() Mijn opa had vroeger een Bedford ![]() ![]() | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 15:24 |
Spannend he? Wie zet in op gare zuigerveren / pakkingen? Wie zet in op een slechte ontbranding / ontsteking? Wie zet er in op gare koppeling? | |
Turquaz52 | donderdag 9 februari 2012 @ 15:27 |
Waarom niet een 2500TD motor er in lepelen? ben je goedkoper uit denk ik..? | |
Turquaz52 | donderdag 9 februari 2012 @ 15:27 |
En is een dagje of 2 werk..? | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 16:28 |
En past dat zomaar? Het is een 4-bak (plus de achteruit dan).![]() | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 16:38 |
Net iemand gesproken over een andere motor erin.. alles moet dan veranderd worden, dat wordt 'm niet. Gewoon revisie dus, mocht dat nodig zijn. Wacht eerst dit af. | |
Bo_Sneger | donderdag 9 februari 2012 @ 20:21 |
Heb ook zo'n ding gehad, maar dan als 2.0 in paardenwagen-uitvoering. Na heel lang accelereren haalde hij 100 km/h (bij een verbruik van 1 op 3 trouwens, maar dit terzijde). | |
2cv | donderdag 9 februari 2012 @ 20:33 |
Je kan ook overwegen een beter blok van hetzelfde type te kopen en dat er in te (laten) knutselen. Overigens zet ik in op achterstallig onderhoud (ontsteking, afstelling, dat soort gedoe). | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 21:19 |
Oeh, dat is stevig. Dat verbruik, en die lage snelheid. | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 21:36 |
Ik hoop het 2cv..ik hoop het ![]() Ik ben erg benieuwd wat het verbruik gaat zijn als je gewoon 100-110 rijdt.. is 1op8 haalbaar? V4, 1700cc. | |
CafeRoker | donderdag 9 februari 2012 @ 21:39 |
Ter indicatie: m'n sprinter haalde ongeveer 1:7 in stadsverkeer, en dat was een veel modernere auto met een dieselmotor. Dus tja.. | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 21:40 |
Dat is geen goede indicatie ![]() | |
JerryLee | donderdag 9 februari 2012 @ 21:41 |
modernere carburateur http://forum.taunusmclub.(...)33c8b19888c4a110935d overdrive? je hebt natuurlijk wel de luchtweerstand van een verhuiscontainer ben benieuwd wat hij met stevige zijwind doet. | |
CafeRoker | donderdag 9 februari 2012 @ 22:04 |
Want? Natuurlijk zijn ze niet 1:1 vergelijkbaar, maar ze zijn grofweg even groot, die sprinter is veel gestroomlijnder en dat stadsverkeer weegt niet al te zwaar mee omdat je in de praktijk met zo'n camper gewoon vol gas op de snelweg rijdt. Maar het is wel een indicatie dat die 1:8 met die camper bijna niet zal lukken. | |
Oksel | donderdag 9 februari 2012 @ 22:45 |
Hm. | |
Turquaz52 | donderdag 9 februari 2012 @ 22:52 |
Motorsteunen van Diesel, kabelboom is zowiezo 3x niks, hooguit Stopklep, gloeispiralen en startmotor. Bak MOET je zowiezo van een diesel nemen anders trek je te snel op maar heb je een hele lage topsnelheid. Dan ben je eigenlijk wel klaar zo, hooguit nog de cardanas er bij nemen.. ![]() | |
ovhees | donderdag 9 februari 2012 @ 23:16 |
Ach een V4.. Daar is niet veel meer voor te krijgen helaas. Een lijn 4 past wel, maar niet op je versnellingsbak... Dus wordt het een V6. Maak het jezelf makkelijk en stop er een 2.3 of 2.8 van een Granada in. Past er zo in, je hoeft niets aan te passen, zelfs de uitlaat past. (motorsteunen e.d. zijn ook hetzelfde) Het blok is een cm of 15 langer... Je moet alleen de koelvin eraf halen en een electrische fan monteren. (dat scheelt weer een cm of 10 namelijk) De V6 is namelijk een doorontwikkeling van de V4 met 2 extra cilinders. (daarom hebben deze ook maar 2 uitlaatpoorten per kant in plaats van 3) | |
Oksel | vrijdag 10 februari 2012 @ 17:26 |
Kijk, dat is nog eens een goede tip.. ![]() Dus dat zou een optie zijn als deze motor niet gaat lopen zoals hij behoort te lopen. Hoe oud moet die motor zijn? Je hebt wel meer vermogen, maar het verbruik zal niet af nemen lijkt me. Of heb je die Granada's in dieselvarianten? | |
Oksel | vrijdag 10 februari 2012 @ 17:27 |
2792 cc V6 135-160 hp[9] petrol. | |
Oksel | vrijdag 10 februari 2012 @ 17:29 |
Te koop: 1x Super Verse 2.3 v6 motor kompleet met ontsteking, carburateur, voorste pijpen uitlaat, dynamo, startmotor en automaat bak. Loopt super ¤ 350 | |
Oksel | vrijdag 10 februari 2012 @ 17:34 |
Te koop aangeboden: ford 2.0v6 motor uit granada mk2. Motor loopt netjes en klinkt lekker fel. motor is compleet met 4 versnellingsbak. 400 EUR. | |
Oksel | vrijdag 10 februari 2012 @ 17:38 |
Op marktplaats staan verschillende V6 Granada motoren die er dus zo in kunnen. Nu de vraag of ik er meteen en V6 in gooi, of dat ik eerst ga proberen die V4 netjes te laten lopen. Of een V6 en dan ombouwen naar LPG. Maar dat zal in totaal weer een duur geintje worden. | |
CafeRoker | vrijdag 10 februari 2012 @ 18:14 |
Het is ook nog maar de vraag hoe die v6 motoren er aan toe zijn. Die hebben vast ook bepaald niet meer de oorspronkelijke compressie. Maar ik zou even wachten tot je weer wat hoort van de garage. Wat wel van belang in de afweging is ook wat er precies aan de V4 moet gebeuren. Het kan met geluk met een sisser aflopen en zoals 2cv al zei gewoon in een slechte afstelling zitten. En het andere uiterste is dat zelfs nieuwe zuigerveren niet meer voldoende zijn omdat de koppen gaar zijn ofzo. Wanneer hoor je wat van de garage? | |
2cv | vrijdag 10 februari 2012 @ 18:49 |
Kijk eerst de afstelling eens na en ga een beetje in dat mobiele huis rijden. Mat een beetje pech is alles versleten. Ik vind het n.l. curieus dat de bodem (die verstopt zit onder een laag tectyl ! ! ! ) keihard is, maar dat er elders wel weer roestplekken zijn. Ik zeg niet meteen dat het een wrak is, maar zometeen heb je er net een verse(re) motor in en dan blijkt er zoveel aan de auto er omheen te mankeren dat je het (achteraf) niet waard vond. En dat zou zonde zijn. Ik heb ook een BX gekocht met een half miljoen op de klok waar ik grootse plannen mee heb. Maar eerst eens rijden en testen, dan pas schroeven. Wel eerst de banden vervangen. Desnoods door 2e hands exemplaren van een sloper ofzo (APK-slachtoffer, liever niet een schadegeval) waarvan je ZEKER weet dat de banden in orde zijn (dus niet te oud, geen bulten of andere beschadigingen op de band en voldoende profiel). | |
T42 | vrijdag 10 februari 2012 @ 19:12 |
dit dus ![]() | |
T42 | vrijdag 10 februari 2012 @ 19:14 |
1 je moet herkeuren dat is prijzig. vooral als er een geluidsmeting gedaan moet worden. 2 die motoren zijn ook al aan revisie toe in de meeste gevallen. en een camper van die leeftijd hoort ook geen 130 te rijden! 1 zuchtje wind en je zit in de sloot!!! heb een kleinere camper en als ik die op zijn staart trap haalt die 110/120km. (met 55pk) | |
FlyingDutchman_1987 | vrijdag 10 februari 2012 @ 19:30 |
Heel erg mooi maar is zoiets niet ontzettend vermoeiend rijden ivm trendgevoeligheid? | |
2cv | vrijdag 10 februari 2012 @ 19:31 |
Trendgevoeligheid ? ![]() ![]() | |
FlyingDutchman_1987 | vrijdag 10 februari 2012 @ 19:33 |
Hmm bedoelde eigenlijk windgevoeligheid ![]() Kreeg zo'n raar rood streepje en dacht dat het aan dubbel L in "gevoelig" lag... heel dat trend niet gezien | |
Oksel | vrijdag 10 februari 2012 @ 19:54 |
Ik wil altijd te snel.. ![]() En als hij 100-110 loopt (en nog ietsjes over heeft) is het prima. | |
Oksel | vrijdag 10 februari 2012 @ 19:54 |
Eerst nieuwe APK, en meting van de cilinders afwachten. | |
2cv | vrijdag 10 februari 2012 @ 20:08 |
Verstandig ![]() | |
T42 | zaterdag 11 februari 2012 @ 01:46 |
dat goedje maakt je olie dikker ![]() | |
2cv | zaterdag 11 februari 2012 @ 04:13 |
Nope, dat is een ander goedje. | |
JerryLee | zaterdag 11 februari 2012 @ 09:26 |
http://www.skepdic.com/slick50.html | |
sijs | zaterdag 11 februari 2012 @ 16:30 |
heb vroeger vaak in een gewone transit gereden, die haalde met het 2 literblok wel 160 maar gebruikte dan 1 op 6 -of meer- denk dat je met die hoge opbouw en het gewone v4 blok niet veel harder dan 100/110 moet willen zou het blok eerst maar eens goed laten nazien, compressie e.d -wat al gesuggereerd is- een groter blok kan wel maar dan moet je de vooras en motorophanging aanpassen en het front van een diesel op dek op tikken, maar of dat verstandig is denk zelf dat als je dit blok technisch ok hebt, de koppeling in orde is, een paar knappe bandjes -bezuinig daar alsjeblieft niet op ( camper en caravanbandjes hebben meestal nog wel een goed profiel maar zijn bijna altijd verdroogd) goed op spanning -vooral niet te zacht ivm klapbandrisico- je er gewoon lekker in moet gaan sturen verder ziet hij er heel leuk uit... succes | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 11 februari 2012 @ 18:16 |
leuk wagentje ![]() | |
Anne | zaterdag 11 februari 2012 @ 18:27 |
Welke mensen ![]() Toffe camper om te zien iig ![]() | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 11 februari 2012 @ 18:30 |
hij probeert zich te vereenzelvigen met ts. daarom projecteert hij zijn ervaringen op die van ts - alleen is dat wat misplaatst ![]() ![]() | |
Oksel | zaterdag 11 februari 2012 @ 18:40 |
Nou, ik heb net op Marktplaats een spoiler en vette sideskirts gekocht. ![]() Dat is het streven. ![]() Het kan altijd slechter.. http://img375.imageshack.us/img375/4654/272fordtransit1978.jpg (copy/paste deze link) | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 11 februari 2012 @ 18:41 |
die tweede he, noem het ratlook en je bent helemaal hip (mag hip nog als woord ![]() | |
FlyingDutchman_1987 | zaterdag 11 februari 2012 @ 20:14 |
Fototje faalt... Even uploaden via Tinypic... ![]() | |
JerryLee | zaterdag 11 februari 2012 @ 21:29 |
Verkeerde model ![]() ![]() 109.435 km in zijn 1 164.153 km in zijn 2 215.652 km in zijn 3 265.541 km in zijn 4 315.431 km in zijn 5 | |
FlyingDutchman_1987 | zaterdag 11 februari 2012 @ 21:54 |
![]() | |
hardcore-gabber | zondag 12 februari 2012 @ 12:14 |
mooi | |
2cv | zondag 12 februari 2012 @ 13:13 |
Ik heb even het wetboek voor je nageplozen en het woord 'hip' mag gewoon gebruikt worden. | |
FkTwkGs2012 | zondag 12 februari 2012 @ 13:16 |
![]() | |
vosss | zondag 12 februari 2012 @ 13:18 |
Topic niet gelezen ![]() De camper van mijn ouders liep na een tijdje stil gestaan te hebben ook niet meer harder dan 80. Daar bleek iets met de uitlaat aan de hand te zijn die dicht zat ofzo geloof ik. Misschien dat je daar eens naar kan kijken. Schroef je uitlaat los en kijk offie dan wel harder gaat, dan weet je dat daar het euvel zit ![]() | |
junkiexp | zondag 12 februari 2012 @ 13:22 |
Ik zou het volgende doen: Nieuwe puntjes, condensor, kabels, verdeelkap en bougies monteren. Kleppen stellen, puntjes afstellen en de ontsteking op tijd zetten. Daarna carburateur opnieuw afstellen en eventueel van te voren reinigen. Vervang ook het brandstoffilter en check of de pomp het goed doet. Wel in deze volgorde, carburateur afstellen als de ontsteking niet op tijd staat heeft geen nut. Verder zou je kunnen checken of de distributie op tijd staat, ik weet niet of hier een riem of ketting inzit? Mooie bak iig ! | |
Oksel | zondag 12 februari 2012 @ 15:13 |
Thnx voor de tips. ![]() ![]() | |
Oksel | vrijdag 17 februari 2012 @ 22:00 |
Compressie: 1: 9,5 2: 8,5 3: 9,25 4: 8,5 Gemeten bij warmte motor. Gedaan: - Alle vloeistoffen nieuw - Alle filters nieuw - Bougies / contactpuntjes / rotor / verdeelkap - Kleppen stellen - Remmen testen - 5 nieuwe banden besteld Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn over paar dagen ![]() | |
Oksel | vrijdag 17 februari 2012 @ 22:02 |
Totale kosten: Aanschaf 2700 EUR APK 40 EUR Bovenstaande ex. banden: 550 EUR Nieuwe banden: 90x5 = 450 EUR | |
Oksel | vrijdag 17 februari 2012 @ 22:02 |
Oh, kut, moet 'm nog verzekeren. | |
Turquaz52 | zaterdag 18 februari 2012 @ 01:08 |
zijn geen mooie waardes, dat weetje hoop ik? | |
Oksel | zaterdag 18 februari 2012 @ 08:27 |
Volgens heel veel anderen wel.. 8 is keurig, wat hoger is niet erg, krijg ik overal te horen. | |
Oksel | zaterdag 18 februari 2012 @ 08:30 |
Moet 7,7 zijn lees ik in het handboek. Verschil onderling is ook niet groot. | |
CafeRoker | zaterdag 18 februari 2012 @ 09:28 |
Ziet er wel ok uit toch? Als die compressie de oorzaak van je problemen was moest je meer in de richting van de 6 of nog minder gaan denken. Ben benieuwd wat nu de cijfers gaan zijn. | |
Turquaz52 | zaterdag 18 februari 2012 @ 13:04 |
Wtf.. Gemiddeld hoort een benzine motor tussen de 9 en 12 te hebben en diesels het dubbele.. Kan ook mee te maken hebben met het verouderd techniek.. ![]() | |
Oksel | zaterdag 18 februari 2012 @ 13:07 |
Compressie is prima, dat is zeker. En dat is mooi, dus geen lekke pakkingen of slappe zuigerveren.. | |
Oksel | zondag 19 februari 2012 @ 16:36 |
Nog reacties van andere 'experts'..? | |
Oksel | zondag 19 februari 2012 @ 16:49 |
![]() | |
2cv | zondag 19 februari 2012 @ 19:41 |
Nu is het dus tijd om al die ontstekingsdingen en onderhoudsdingen te doen. Vervolgens een beetje losrijden en dan eens verder zien. Wel eerst je banden vervangen door exemplaren die niet levensgevaarlijk zijn. | |
Oksel | maandag 20 februari 2012 @ 17:42 |
Nieuwe banden zijn besteld. Moet er nog iets gebeuren met de carburateur? Of werkt die gewoon.. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 20 februari 2012 @ 18:41 |
wat is er niet goed aan de compressie dan ? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 20 februari 2012 @ 18:42 |
TS heeft toch rond de 9B, prima dus | |
menmulder | maandag 20 februari 2012 @ 18:50 |
de waardes zijn voor een 30 jaar oud blokje prima. Vroeger was de compressie nu eenmaal wat lager dan nu. | |
T42 | maandag 20 februari 2012 @ 19:19 |
voor een BMW niet nee... voor deze motor is dat gewoon netjes | |
Oksel | maandag 20 februari 2012 @ 19:25 |
Erg blij mee, met die waardes. Koppeling pakt volgens garage ook mooi 'strak en snel' op.. en kreeg nogmaals te horen dat de onderkant bijzonder goed is. Nieuwe banden zijn besteld, gaan d'r volgende week op. Dan binnen nog (elektra, zonnepaneel op het dak, gordijntjes) wat, en eventueel buitenkant (roest) bijwerken. Leuk. | |
Oksel | maandag 20 februari 2012 @ 19:25 |
Oh; de temperatuursensor werkt niet meer, dat is wel belangrijk. | |
Oksel | maandag 20 februari 2012 @ 19:26 |
En nu je het over BMW hebt, morgen met mijn eigen 1-serie met 150pk terug naar de chiptuner, hij loopt niet harder dan 190 op de GPS, voorheen liep hij 200. Hij stopt gewoon bij 190, en neemt gas terug tot 160. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 20 februari 2012 @ 19:46 |
dat is vrij simpel te verklaren dat zijn de beunhazen tuners, die zeten een weerstandje op de singaal draden, zodat de PCM meer gaat inspuiten, kom je in de hogere snelheden cq toeren, dan is de PCM aan het einde van zn bereik, en stop hij er mee | |
Chuck-N0rr1s | maandag 20 februari 2012 @ 19:47 |
thermostaat niet kapot? wordt de kachel wel warm ? koelvloeistof peil in orde? | |
Oksel | maandag 20 februari 2012 @ 21:11 |
Hebben hem een uur aan de computer gehad.. Tunex. | |
Oksel | maandag 20 februari 2012 @ 21:11 |
Kachel wordt warm, koelvloeistof is ook goed.. dus of de kabel is kapot, of de sensor werkt niet meer. Ofzo. | |
junkiexp | maandag 20 februari 2012 @ 21:30 |
If it aint broke.... Als je het ziet zetten kan je de carb uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten. Maar dan heb je wel een revisiesetje nodig waar de juist pakkingen inzitten. | |
2cv | maandag 20 februari 2012 @ 22:43 |
Matig advies aangezien het ding dan ook weer afgesteld moet worden. En ik heb het idee dat TS daar geen ervaring mee heeft. | |
junkiexp | maandag 20 februari 2012 @ 23:45 |
Daarom zei ik ook dat als het goed werkt je er niet aan moet zitten. Maar als hij het zag zitten dat dingen uit elkaar halen en schoonmaken en een revisiesetje plaatsen. Was het zo onduidelijk? | |
sijs | dinsdag 21 februari 2012 @ 01:18 |
je hebt het over een oud v-4 tje hoor, dan zijn het heel mooie waardes | |
JerryLee | dinsdag 21 februari 2012 @ 09:27 |
http://www.baconsdozen.co.uk/motorhome/essexengine.htm Engines were available in low compression form (7.7 to 1) and high 9.1 to 1 for the smaller unit and 8.9 to 1 for the larger. | |
Oksel | dinsdag 21 februari 2012 @ 10:11 |
73pk.. dat is niet eens slecht. Als daar nog 65pk van over is, kan die best een 1700kg auto trekken. Hij's niet zo heel zwaar, vind ik.. 1700kg. | |
Oksel | dinsdag 21 februari 2012 @ 19:17 |
Hij loopt nu 95 ![]() Distri wordt nog vervangen, oliefilter ook nog. Dus morgen ophalen. Vind eigenlijk dat hij 110 moet lopen, gewoon uit veiligheid. Wellicht dat ik met m'n pa nog wat ga proberen aan de ontstekingstijd ofzo, of wellicht een lichte tuning. | |
junkiexp | dinsdag 21 februari 2012 @ 19:18 |
Misschien staat de distributie niet op tijd, dat scheelt ook vermogen. | |
Oksel | dinsdag 21 februari 2012 @ 19:22 |
Wat kun je veranderen aan zo'n motor, waardoor hij wat meer pit krijgt? De brandstofpomp? Ik denk met 10-15pk meer, dat je al een eind komt.. | |
Oksel | dinsdag 21 februari 2012 @ 19:26 |
Van ander forum. 1:5 is wel pijnlijk.. Alleen ben ik nog geen dieselmotor tegengekomen die er simpelweg in kan. | |
Oksel | dinsdag 21 februari 2012 @ 19:30 |
Stel je doet 7500km.. dat is 1500 liter benzine, tegen 1,60 EUR, met de huidige motor. Kost je 2400 EUR. Nu doe je dezelfde km's met een diesel, die 1:8 doet. Dan heb je 950 liter nodig, tegen 1,30 EUR. Dat is 1250 EUR. Kortom, als een nieuwe motor je 1000 EUR kost heb je 'm er in 1 jaar al uit. | |
Oksel | dinsdag 21 februari 2012 @ 19:43 |
Of op gas, alleen je kan niet overal gas krijgen. En gas inbouwen is ook niet goedkoop, plus grote tank erin. | |
junkiexp | dinsdag 21 februari 2012 @ 19:53 |
Nee dat gaat geen verschil maken. | |
Oksel | dinsdag 21 februari 2012 @ 20:14 |
Die plant die op de foto's staat.. op pagina 1.. herkennen jullie 'm?![]() ![]() ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 21 februari 2012 @ 21:29 |
Geen hotlinken toegestaan ![]() | |
JerryLee | dinsdag 21 februari 2012 @ 21:32 |
he he he he he he he!!!! http://www.ebay.co.uk/itm(...)317642088114&afsrc=1 | |
T42 | dinsdag 21 februari 2012 @ 22:23 |
mijn camper weegt ook 1700kg en heeft 55pk en doet makkelijk 110kmh voor 1000 heb je een 2ehands motor... met miscchien ook kwaaltjes. LPG kun je misschien niet overal krijgen maar dan kun je nog altijd op benzine rijden voor nood. | |
Oksel | dinsdag 21 februari 2012 @ 22:28 |
Net opgehaald, hij loopt als een zonnetje, en hij trekt echt goed op. Hij zit snel op de 60, dan in z'n 3 even door naar de 80, schakelen naar z'n 4.. en het is over. Die 4 doet echt niets. De koppeling is top, dat is het probleem niet. Hij gaat wel van 60 naar 80 in z'n 4 trouwens, en dan heeeeeeeeeeel langzaam met plankgas naar de 90. Maar dan is het echt klaar. Als hij echt 1 op 5 loopt dan gaat er zeer snel een diesel in. Die heb ik dan in een jaar terugverdiend. | |
T42 | dinsdag 21 februari 2012 @ 22:41 |
dan loopt mijn luchtgekoelde nog zuininger ![]() | |
Bananenvlaflip | dinsdag 21 februari 2012 @ 22:42 |
Ik heb inhoudelijk niks te melden, maar wat een gaaf topic om te lezen. Een hobby mag geld kosten en daar zit het probleem volgens mij niet bij TS, dus kan ik Oksel alleen maar heel veelplezier wensen met onthaastende vakanties! | |
sijs | woensdag 22 februari 2012 @ 00:46 |
denk dat je dan met zn luchtweerstand en zo idd aan zn max zit diesel kan wel, maar zoals ik al eerder aangaf, dan moet je er een dieselneus en een andere vooras/motorsteunen en radiator inzetten..redelijk ingrijpend maar wel te doen gas betekend je kop aanpassen, -geharde klepzittingen-maar nog belangrijker..omdat je gas niet op het originele kenteken staat wordt hij bij keuring gemeten volgens de uitstoot normen 2012, en dat redt je motor simpelweg niet nb houd je er wel rekening mee dat je bij tanken loodvervanger toevoegt? deze oude motoren hebben dat nog nodig, zij mogen niet op ongelode benzine draaien ivm smering van je klepzittingen | |
CafeRoker | woensdag 22 februari 2012 @ 08:34 |
Zou er eventueel een ontstekingsvervroeger op kunnen zitten die kapot is? | |
Oksel | woensdag 22 februari 2012 @ 18:41 |
Er kan een diesel in zonder neusverlenging, de fan wordt vervangen door een elektronische, en dan past het net. Geen andere motorsteunen / as, wel andere radiator, bak en motor. Gas vind ik niet aantrekkelijk, is niet overal goed verkrijgbaar, en teveel aanpassingen voor de winst. Bij het tanken gaat er inderdaad loodvervanger bij. Vandaag nieuwe banden erop laten zetten, de oude waren 18 jaar oud.. ![]() Goed, met de nieuwe banden (4,5 bar achter, 4 bar voor) loopt hij redelijk makkelijk 85-90, achter een vrachtwagen aan gaat net. Ik kijk het verbruik even aan, en zoek ondertussen door naar een complete dieselmotor ![]() | |
Oksel | woensdag 22 februari 2012 @ 18:43 |
Banden gaan op marktplaats, zijn nog mooi voor onder een aanhanger. | |
Oksel | woensdag 22 februari 2012 @ 18:57 |
Of ik koop er gewoon nog 1, zet de motor om, knap de andere licht op, en verkoop hem weer. | |
Oksel | woensdag 22 februari 2012 @ 19:47 |
Haha, die vent van die andere camper belde net. Heeft een MK1 te koop staan, met een 1900CC diesel motor erin, 60.000km heeft die gelopen. Is een veel zwaardere (dubbellucht), en loopt 110-120 met die diesel, verbruik 1:7-1:8. Koop ik hem voor 1400 EUR, moet ik hem ophalen, motor omzetten, en weer verkopen. Wellicht nog wat opknappen, APK'tje erop, en op Marktplaats.. | |
2cv | woensdag 22 februari 2012 @ 22:57 |
Of je verkoopt je huidige en gaat voor die diesel. | |
Oksel | donderdag 23 februari 2012 @ 07:19 |
Ook een optie, alleen dan heb je de kans dat er weer heeeeeeeeel veel aan moet gebeuren. Nieuwe banden, motorrevisie, slechte koppeling, en de binnenkant is sowieso niet zo netjes. Vanmiddag kijken. 1 op 5/6 met een benzine is me echt te gek. | |
RemcoDelft | vrijdag 24 februari 2012 @ 09:24 |
Leuk project om te volgen ![]() | |
Oksel | vrijdag 24 februari 2012 @ 20:05 |
Hij liep met de oude banden (te zacht) en flink doortrappen op de snelweg (testen) 1:6. Normaal rijden en nieuwe banden.. ik gok 1:7. Nouja. Kan slechter. Verder gekeken naar een diesel-uitvoering, had ik kunnen kopen voor 1000 EUR. Alles superroestig, maar wel redelijk nieuwe Diesel-motor, plus diesel-neusje. Groot ding trouwens, dubbellucht. | |
JerryLee | vrijdag 24 februari 2012 @ 20:07 |
heerlijke retrostriping | |
sijs | zaterdag 25 februari 2012 @ 08:25 |
voor je het weet heb je een hele serie transit campertjes op je oprit staan.... ![]() | |
Oksel | zondag 26 februari 2012 @ 18:17 |
Gisteren de hele dag geklust. Hij heeft de afgelopen 10 maanden buiten gestaan, godzijdank staat hij nu binnen. Op 2 plekken vochtig. Verder werkt nu alle electra, en hebben we ontdekt dat de temp. sensor in het blok kapot is. Maar als je 'm eruit draait, loopt je koelvloeistof eruit.. ![]() | |
junkiexp | zondag 26 februari 2012 @ 18:40 |
Nieuwe kopen en heel snel wisselen. Los draaien, en meteen de nieuwe erin. Heb ik ook wel eens gedaan, er loopt niet gek veel koelvloeistof uit. | |
Oksel | zondag 26 februari 2012 @ 21:23 |
Ik had al bedacht gewoon de bus op z'n kant te zetten. Dan loopt het er namelijk ook niet uit.. ![]() | |
junkiexp | zondag 26 februari 2012 @ 22:49 |
Grappenmaker ![]() | |
sijs | maandag 27 februari 2012 @ 07:32 |
als je een hulpje hebt die even zn duim voor het gaatje houdt (a'la hans brinkers) loopt er helemaal niet veel vloeistof uit... | |
junkiexp | maandag 27 februari 2012 @ 20:04 |
Beetje skills en je kan het zelf ![]() Wel met koude motor uiteraard ![]() | |
Oksel | maandag 27 februari 2012 @ 20:14 |
Hulpje. Zo'n tempsensor hebben ze niet bij de lokale parts-boer. Wel bij de Ford dealer. 40 EUR. Beh. | |
junkiexp | maandag 27 februari 2012 @ 20:47 |
Heb je een art. nummer van Ford? | |
2cv | maandag 27 februari 2012 @ 21:56 |
Je kan natuurlijk ook meteen de koelvloeistof gaan verversen ... | |
JerryLee | maandag 27 februari 2012 @ 21:56 |
deze ;? http://www.burtonpower.com/xtt14.html zijn er in verschillende temperaturen ,he . | |
Oksel | dinsdag 28 februari 2012 @ 19:22 |
Ja die ja, en dan de witte inderdaad. Tering, dat is 30 EUR verschil. | |
Oksel | dinsdag 28 februari 2012 @ 19:26 |
22 EUR verschil, groot verschil. | |
Oksel | dinsdag 28 februari 2012 @ 19:27 |
Thanks ![]() | |
theKiD | zondag 4 maart 2012 @ 04:16 |
Dit topic blijf ik eens volgen. gave camper Oksel!! | |
Oksel | maandag 5 maart 2012 @ 12:27 |
Gisteren grote schoonmaak gehouden, ziet er weer netjes uit. Moet alleen zeggen dat het lijkt alsof de roestplekken met de dag groeien, dus daar gaat binnenkort de tol op. Verder nog nieuwe gordijntjes, en wellicht nieuwe kussens + bekleding (om lekker op te slapen). Gaststel werkt, waterpompjes werken, maar pompen nog geen water (hebben ws. water nodig om te kunnen pompen). Koelkast nog niet werkend gekregen op 12V. Verder loopt een accu continue leeg, dat is irritant. Staat ergens iets wat stroom trekt, moet ik nog vinden. Dan nog een zonnepaneel op het dak, en een lader erin voor m'n notebook. | |
m.vrugtman | maandag 5 maart 2012 @ 12:28 |
Hi Oksel, Ik rij al ondertussen 9 jaar een Transit MK2. Welke met de 2.0 benzine motor. Ik heb zelf de motor al een keer moeten vervangen, en heb daar een krachtigere 2.0 in geplaatst met 5 bak. Aanradertje! Ik zou persoonlijk zoeken naar de 2.4 diesel die zowel als in de MK2 als 3 te vinden is. Sterke zuinige motor. In theorie zou hij met 2 weekenden klussen omgebouwd moeten worden. dingen zoals de motorsteunen zitten bij de meeste fords uit die tijd om de zelfde plek. Je zou dus zelfs een cossworth in kunnen bouwen. Harder rijden? Al aan grotere banden gedacht? Mijn verlengde en hoge bus met dubbel lucht achter heeft een top van 140 ofzo. Maar relaxte cruise speed is tegen de 100 km/h. Vergeet deze site niet: http://www.motomobil.com/ Heeft alles voor je bus. Origineel, of reproductie. | |
Oksel | maandag 5 maart 2012 @ 12:30 |
Hey Vrugtman, Bedankt voor je bericht. Wat voor verbruik heeft zo'n 2.4 diesel dan? En is het een V6? Nadeel is dat die erg krap gaat passen.. Hoe heet die motor? | |
Oksel | maandag 5 maart 2012 @ 12:32 |
En als er een diesel ingaat; dan moet echt alles vervangen worden. $$$. | |
m.vrugtman | dinsdag 6 maart 2012 @ 17:48 |
Hi Oksel, Het gaat om de 2.5 TD diesel die zowel in de mk2 als mk3 te vinden is (4 cyl). Aangezien de motorruimte zowat het zelfde is als de MK2 is de ombouw goed te doen. Een maatje van me heeft standaard MK2 diesel transit uit 84 met korte wielbasis. Die rijd op de lange stukken 1 op 12. Gezien het extra gewicht en luchtweerstand zal dat bij jou op de 1 op 9 a 10 zijn. Wat voor zon oude bak erg netjes is. Ik zou de oude V6 motoren vermijden. Die bieden wel het vermogen, maar zijn er niet zuiniger op. De V6 die ook in de MK1 werd geplaatst is vrij zeldzaam (engelse motor) en schijnt 1 op 5 gemiddeld op benzine te rijden. Leuk feitje is dat deze combinatie erg populair was onder bakrovers vroeger... De motoren uit de granada? Nee kijk voor de 2.5 diesel. Die is niet kapot te krijgen. Je moet je alleen afvragen is het de moeite waard? Ik rij nog geen 10k per jaar met mijn auto, en als je zo gaat omrekenen is het helemaal niet zo duur rijden. Hou er rekening mee dat je nu een goed blok hebt, als je een donor gaat vinden neem je een risico. Daarnaast zal (afhankelijk van de type motor) het geen grote winst opleveren. Bij mij was het meer een grote droom dan werkelijk sommige plannen. Je hebt een auto waar erg makkelijk veel mee te spelen valt. Je gaf aan dat je een handige pa had. Dan zit zon motor er gelijk in. Zorg dan dat je een hele donor auto hebt, voordeel daarvan is dat je de motor kan testen, en nog onderdelen kan jatten! | |
Oksel | woensdag 7 maart 2012 @ 08:18 |
Thanks voor het advies ![]() | |
Oksel | vrijdag 16 maart 2012 @ 20:53 |
Morgen nieuwe temp-sensor erin, en kijken of er een zonnepaneel op 't dak past. Wil er eventueel een 3e accu in (is nog ruimte op de diode), en daar de koelkast + zonnepaneel op aansluiten, met schakelaar, dat ik naar accu 2 (verlichting / pompjes) kan overschakelen. | |
Oksel | zondag 18 maart 2012 @ 11:22 |
Temp-sensor werkt. Verder een of andere lelijke schotel gedemonteerd, zonnepaneel (1x1,65, 235Wp Yingli, had ik nog ergens liggen) past precies. Ga een kit kopen met dakhoeken, en stalen hoeken op maat laten maken denk ik. | |
Resistor | zondag 18 maart 2012 @ 11:48 |
Leeglopende accu is makkelijk te controleren: Als je het idee hebt dat het minder dan 10A lekstroom is kan je 1 van de polen lostrekken en er een multimeter (op de 10A-stand) tussen hangen. Iedere keer een zekering er uit trekken, en als de stroom stopt weet je achter welke zekering je moet zoeken. Of gewoon een rotte accu. En 2 accu's is trouwens wel genoeg, 1 startaccu waar je verder niets op aansluit (ook de radio even aan de andere accu hangen), 1 'huishoud'accu welke je bij kan laden met het zonnepaneel. | |
JapyDooge | donderdag 22 maart 2012 @ 12:29 |
Wat een gaaf project ![]() | |
T42 | donderdag 22 maart 2012 @ 15:14 |
lang laden dan ![]() | |
Oksel | vrijdag 6 april 2012 @ 17:42 |
Hij stonk wat, komt doordat er olie door lekke klepdekselpakking op de hete uitlaat drupt. Dus ik heb 2 nieuwe klepdekselpakkingen nodig. Speurtocht! | |
Oksel | vrijdag 6 april 2012 @ 17:49 |
Weet iemand hoe het in het engels heet? | |
Oksel | vrijdag 6 april 2012 @ 17:53 |
Hier zitten ze volgens mij in: http://www.burtonpower.co(...)ex-v4-v6/fv771k.html | |
Turquaz52 | vrijdag 6 april 2012 @ 19:24 |
Valve cover gasket? | |
JerryLee | vrijdag 6 april 2012 @ 22:48 |
set je hebt er namelijk 2 nodig . http://www.ecp-auto-onder(...)78/motor/cilinderkop rechts onder Ze zijn er ook in siliconenrubber ,dus opnieuw te gebruiken in tegenstelling tot de kurken versie http://autos.groups.yahoo.com/group/vSAAB/message/33524 [ Bericht 17% gewijzigd door JerryLee op 06-04-2012 22:59:30 ] | |
#ANONIEM | zondag 8 april 2012 @ 13:01 |
Nou... echt een bak waarmee je naar een Oostblokland op vakantie gaat. ![]() | |
Anne | zondag 8 april 2012 @ 13:02 |
TS, gaan we er een projecttopic van maken? ![]() | |
Oksel | maandag 9 april 2012 @ 16:01 |
Thanks! Kan ik die gewoon in m'n Fordje plakken? | |
Oksel | maandag 9 april 2012 @ 16:03 |
Nou, aangezien ik erg weinig kennis heb post ik alles wat kapot gaat hier. Dus je zegt 't maar.. ![]() | |
JerryLee | maandag 9 april 2012 @ 16:08 |
motor is eender | |
Oksel | maandag 9 april 2012 @ 16:08 |
Thanks. | |
Oksel | zaterdag 14 april 2012 @ 19:47 |
Kut kut KUT kut KUT. Watertank- en benzinetankdop zitten naast elkaar.. je raadt het al. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Heb 'm al redelijk leeg gekregen door 't trucje met de slang. Maar ik weet dus niet hoeveel water er nog inzit. Denk erover de tank te demonteren.. of wellicht ergens een 12V pompje te kopen (ruitenwisserpompje?). Iemand advies? | |
theKiD | zaterdag 14 april 2012 @ 20:14 |
Slang erin, eraan zuigen en leeg laten lopen. Wet van communicerende vaten. ![]() | |
Oksel | zaterdag 14 april 2012 @ 21:55 |
Al gedaan.. Denk dat ik morgen de rest eruit pomp met de benzinepomp. Dan wat spiritus erbij in.. en weer voltanken. | |
sijs | zondag 15 april 2012 @ 00:29 |
zit er onder in de tank geen plug? of vlotter/benzineleiding aansluiting? | |
Oksel | zondag 15 april 2012 @ 18:50 |
Nee. Denk dat ik een 12V pompje regel, of dat ik met de benzinepomp de tank verder leeg pomp. | |
Turquaz52 | zondag 15 april 2012 @ 20:53 |
Haal bij je carburateur de brandstof slang er af en sluit daar een brandstof pomp op aan die zuigt, zuig alles leeg en gooi de tank vol met benzine, evt. nog carb. reiniger voor als je het echt safe-safe wilt spelen. ![]() | |
Oksel | dinsdag 17 april 2012 @ 20:17 |
Ja, dat wilde m'n pa inderdaad doen,maar dan gewoon met de brandstofpomp in de auto. Ik zelf wil het doen met een 12V pompje. En dan beetje spiritus erin, dopje, om te mengen met het water. | |
2cv | dinsdag 17 april 2012 @ 20:31 |
Waarom een apart pompje ? Je weet niet of die wel aanzuigt vanaf het onderste punt in de tank. De orginele pomp doet dat n.l. wel. | |
Resistor | dinsdag 17 april 2012 @ 21:15 |
Spiritus in de benzinetank zou ik niet doen, slecht voor de leidingen. Misschien een andere tip: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=192423 Gewoon de tank zo droog mogelijk zien te krijgen, en een hobbelig weggetje op zoeken met veel bochten om het gemengd een beetje in de motor te krijgen, het is geen moderne motor die geen druppel verkeerd kan hebben. -edit- http://www.ppo.nu/archive/index.php/t-219.html hmm... je zou de gok kunnen wagen. Wees blij dat het geen druppeltje diesel in de watertank is geweest, dat blijf je heel lang proeven ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 18 april 2012 @ 14:32 |
Voor het zelfde geldt heeft hij geen pomp in de tank maar eentje die mechanisch aangedreven is door de nokkenas ofzo.. i dunno, maar als je wel een pomp hebt in de tank dan gewoon daar 12volt op pleuren en zo alles er uit pompen. ![]() | |
Oksel | woensdag 18 april 2012 @ 20:49 |
Ja, wellicht is hij mechanisch aangedreven.. maargoed, dat ga ik zaterdag hopelijk uit vinden. | |
JerryLee | woensdag 18 april 2012 @ 21:01 |
Yep http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=88417 | |
Oksel | vrijdag 20 april 2012 @ 17:35 |
Kan toch gewoon met de startmotor de mechanische pomp aandrijven, en daarmee de tank leegpompen? | |
JerryLee | vrijdag 20 april 2012 @ 17:41 |
zou ik de bougies er ook uithalen ,scheelt een hoop tegendruk | |
Oksel | vrijdag 20 april 2012 @ 18:02 |
Okay. | |
2cv | vrijdag 20 april 2012 @ 18:22 |
Dan zou ik het overhevelen. De benzineslang VOOR de pomp loshalen, een lange(re) slang er aan vast maken (aan de orginele benzineslang) en het dan in een emmer ofzo laten lopen die op de grond staat. Anders start je zometeen je accu leeg. | |
Oksel | vrijdag 20 april 2012 @ 18:25 |
Dan zet ik m'n BMW ernaast, da's niet zo'n probleem. Grr. Hij's iig lekker droog van binnen. | |
2cv | vrijdag 20 april 2012 @ 19:04 |
Tegelijkertijd met benzine en startkabels klooien is niet verstandig. Dan is er n.l. een kans dat de brandweer alles weer nat komt maken. | |
Turquaz52 | vrijdag 20 april 2012 @ 23:40 |
Dan moet je echt een stumpert zijn om dat voor elkaar te krijgen.. ![]() Maar goed, ik denk dat je dat beter niet kunt doen TS met dat startmotor gedoe,. Gewoon ff na de sloop een gare kleine brandstof pompje halen voor een eurotje of 2-3 (bijwijzevan) en dat daarop aansluiten en op de accu en binnen 5-10 min de tank leegpompen.. ![]() xTurq. | |
2cv | zaterdag 21 april 2012 @ 23:55 |
Er is maar één vonk nodig Turq ... | |
Turquaz52 | zondag 22 april 2012 @ 16:00 |
Hoe groot is de kans..? ![]() | |
Oksel | maandag 30 april 2012 @ 17:58 |
Met een benzinepompje (op de accu) en een lange slang uiteindelijk de complete tank keurig leeggekregen (denken we). Hij loopt nog steeds als 'n zonnetje, dus het zal wel goed gegaan zijn. Nu afgelopen dagen 600km ermee gereden, dwars door de Eiffel, inclusief zeer stijle heuveltjes. Moest af en toe terug naar z'n 1!! Maar hij trok alles keurig heuvelop, motor werd niet veel warmer dan normaal. Waterpompjes voor wasbakjes moeten nog gefixed worden. Verder trekt de koelkast op 12V ook de startaccu leeg, dus daar moet een diode tussen. Komt nog 235 Wattpiek zonnepaneel op 't dak, met een acculader. Lampjes werken. Motor start werkelijkwaar nog sneller dan die van m'n gloednieuwe BMW. Enige is dat als ik heuvelaf rem op de motor het klinkt alsof ik een lepel in een leeg blikje doe, en dat blikje heen en weer schudt. En de kleppen lijken nu enorm te tikken, terwijl ze net gesteld zijn. Je kan met zo'n auto toch wel remmen op de motor? Of heb ik iets verkeerd gedaan.. Verder verbruikt tie tot nu toe geen olie, in ieder geval niet overdadig. Hij loopt 1:6,5 in de heuvels. Tja. | |
Oksel | maandag 30 april 2012 @ 17:59 |
Ohja, dikke radio ingebouwd (superontvangst!!) en extra cigarettenladers. We laden nu (tijdens het rijden) telefoons, laptops en navi's op. Gaat perfect. En wellicht dat ik er een andere dynamo ingooi. Deze levert maar 35 of 45 Ampere, da's niet zo veul voor 2 accu's + alle andere shit die we er aan hangen. | |
Oksel | donderdag 3 mei 2012 @ 11:30 |
Nog iemand tips op bovenstaande? | |
Turquaz52 | donderdag 3 mei 2012 @ 20:16 |
Tip: Doen. | |
Oksel | donderdag 3 mei 2012 @ 21:36 |
Terug ![]() ![]() | |
Oksel | zaterdag 12 mei 2012 @ 19:42 |
Omvormer besteld, 2x digitale voltmeters besteld, zonnepaneel ligt klaar.. ![]() | |
Herr.Flick | zondag 13 mei 2012 @ 13:11 |
Motor tikken tijdens afremmen op de motor... ik zou de distributieketting eens controleren dan, misschien dat deze wat klappert. | |
Oksel | zondag 13 mei 2012 @ 13:11 |
Is een riem! | |
Herr.Flick | zondag 13 mei 2012 @ 13:32 |
Ok, had ik niet verwacht van zo'n oud beestje, maar ook die moet op spanning liggen! ![]() | |
ovhees | maandag 14 mei 2012 @ 00:07 |
Nee, deze motor heeft geen distributieriem. Zelfs geen ketting, maar gewoon 2 tandwielen. Die op de krukas is van staal en die op de nokkenas is van nylon. (klinkt kwetsbaar, maar gaat eigenlijk nooit kapot..) Mocht je dat toch voor elkaar krijgen, dan slaat de motor alleen af. De kleppen raken de zuigers niet, dat is ook de oorzaak van de relatrief lage compressie Kleppen stellen zoi best wel kunnen, deze blokken hebben echt gelode benzine nodig. Er zitten geen klepzetels in, de kleppen zitten gewoon rechtstreeks in de gietijzeren koppen. Als je loodvrij rijdt, dan blijf je de kleppen stellen... | |
T42 | maandag 14 mei 2012 @ 09:12 |
waterprobleem opgelost? kon je niet gewoon de slang lostrekken onder de tank? | |
Oksel | dinsdag 15 mei 2012 @ 23:36 |
Ik mik er altijd lood bij in! En het waterprobleem is opgelost. Gewoon leeggepompt. Vandaag de camper weggebracht, wordt een zonnepaneel van 240 Wattpiek op gemonteerd.. ![]() Dan waterpompjes eruit halen, en kijken of ze werken. En elektra goed aanleggen. Dan is't wel beetje klaar. Twijfel erover of ik deze winter de voorkant demonteer, schuur, opvul en lak.. de plekken zijn toch wel erg slecht helaas. | |
Anne | dinsdag 15 mei 2012 @ 23:36 |
Tadum ![]() | |
JerryLee | woensdag 16 mei 2012 @ 00:21 |
Alternatief ? | |
sijs | woensdag 16 mei 2012 @ 18:18 |
let wel op dat je bij het 12 volt systeem voldoende dikke draad gebruikt.. er loop nl een hogere stroom door, ook je aansluitingen moet goed contact maken, anders krijg je daar warmteontwikkeling (overgangsweerstand) | |
Oksel | zaterdag 21 juli 2012 @ 13:26 |
Goed, nu 2x mee weg geweest, groot succes. Alleen tja, hij trok heuvelop (erg) slecht. Nougoed, dat zal d'r wel bij horen. Compressie was tenslotte goed. Nu op weg naar Italie, sloeg hij af na 300km gereden te hebben. Startte niet meer. Af laten koelen, toen startte hij weer. Snel naar schoonouders gereden, daar kreeg ik 'm de volgende dag helemaal niet meer gestart. Wegenwacht erbij, met heel veel pijn en moeite gestart gekregen, naar Ford garage. Met de wegenwacht alles nagekeken. Bougies (nieuw) waren pikzwart. 1 cilinder leek niet te werken. Bobine, benzinepomp & bougies werken allemaal. Ford garage; zeer slechte compressie, veel te weinig vermogen (wellicht verbrande ventielen?) en carb. moet gereviseerd worden, 1 onderdeel is slecht en hij mengt slecht (ofzo). ![]() Wegenwacht weer gebeld, misschien krijgen we vervangend vervoer. We zouden nog 3-4 weken naar Italie gaan, dat gaat 'm niet worden met dit gebakje. Goed, nu nadenken wat te doen met deze. Verkopen (op 't vlakke gaat het prima), motor reviseren of toch een andere motor erin.. | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 21 juli 2012 @ 14:24 |
schakel eerst eens over naar rationeel. wat kost een ruilmotor erin laten zetten? | |
Turquaz52 | zaterdag 21 juli 2012 @ 22:28 |
Gewoon een ander blok in lepelen gozer, vanwaar al dat moeite met revisie dit dat..? Je gaat er geen 80 jaar in rijden.. Niet eens 5 of 10 zeg ik zo.. Ander blok er in en doorkarren.. ![]() | |
Oksel | zaterdag 21 juli 2012 @ 23:35 |
Ja, alleen waar haal ik a) een ander blok vandaan wat goed / betaalbaar is, en b) wie gaat 't doen voor me. Wil d'r een diesel in. Moet ik een blok hebben uit een MKII ofzo. | |
Oksel | zaterdag 21 juli 2012 @ 23:37 |
Probleem voorlopig opgelost, dankzij de ANWB (topservice, vanochtend gebeld, vanavond stond 'ie er.)![]() | |
Turquaz52 | zondag 22 juli 2012 @ 02:19 |
Regel het blok en ruimte, woon je in de buurt van Limburg, dan wil ik je wel een helpende hand bieden.. ![]() | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:03 |
Tof. ![]() Moet eerst een geschikt blok vinden.. maargoed, een diesel betekent ook een andere bak plus alles anders volgens mij. | |
Oksel | woensdag 8 augustus 2012 @ 22:17 |
Maar een ander blok, dan moet het diesel worden.. dat betekent dus echt alles veranderen. Liever de carb revisereren / vervangen, en de motor weer netjes maken. Ofzo. | |
Turquaz52 | donderdag 9 augustus 2012 @ 17:46 |
Ik heb ook een Tukker vriend.. ![]() ![]() Een diesel betekend alleen andere blok&bak, evt. motorsteunen maar volgens mij geen subframe.. ![]() Je betaalt misschien meer dan een revisie van je huidige blok, maar dat verdien je heel gauw terug als je tankt voor 1.38 en niet voor 1.80.. ![]() | |
Oksel | donderdag 9 augustus 2012 @ 18:22 |
Er is geen diesel die in mijn shortnose Ford MK1 past. Dan moet je er een hele andere neus in zetten schijnbaar. Kortom; revisie of andere carb, en dan de valves van de motor etc. vervangen, en dan zou die weer moeten draaien. | |
Oksel | zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:49 |
Goed, heb op 1 cilinder nog maar 2 bar druk, dus de motor is naar de klote gedraaid. ![]() | |
Herr.Flick | zondag 26 augustus 2012 @ 10:47 |
Cilinderkopjes eraf en de klepjes laten controleren. Wat ik wel vreemd vind is dat alle cilinders ineens geen compressie meer hebben... dat kan geen toeval zijn. Motor niet geschikt voor loodvrije benzine, of kleppen te strak gesteld? | |
Oksel | zondag 26 augustus 2012 @ 23:03 |
Die andere 2 cilinders die ik testte hebben nog wel gewoon 6-8 bar druk. | |
blasphemmer | maandag 27 augustus 2012 @ 14:10 |
Er hangt een kat aan je bumper.. | |
Mikkie | maandag 10 september 2012 @ 13:46 |
Tijdje het topic niet gevolgd, maar zuur man! Ga je nu het blok compleet reviseren/vervangen? Wel een leipe ruilcamper heb je gekregen van de ANWB ![]() | |
RemcoDelft | maandag 10 september 2012 @ 14:57 |
Ik zat net te kijken, da's goedkoper dan huren ![]() | |
Fiorano | dinsdag 11 september 2012 @ 13:39 |
Zeker doorgegeven dat je een Ford Transit had, en je "gelijk waardig vervoer" terug kreeg ![]() | |
Oksel | woensdag 12 september 2012 @ 16:58 |
Zoiets ja ![]() A.s. vrijdag een 2.0 V6 oppikken. Die gaat er in. Hopelijk past het. The original displacement of the V6 was 1,998 cc (1.998 L; 121.9 cu in) with a 84.0 mm (3.31 in) bore and a 60.14 mm (2.368 in) stroke. Output was 85 hp (63 kW) and 151 N·m (111 lb·ft) or 90 hp (66 kW) and 158 N·m (117 lb·ft). 1977-1985 Ford Granada II | |
Oksel | zaterdag 15 september 2012 @ 13:02 |
Motor opgehaald. Dubbeltraps carb zit 'r op. Volgens monteur mooi motortje met voldoende vermogen ![]() Verder ga ik flink de slijptol in de auto zetten, buitenkant netjes maken, en wellicht de hele opbouw schuren + wit lakken. | |
ovhees | zondag 16 september 2012 @ 18:02 |
Waarom een zeldzame 2.0 V6? Pak dan gelijk een 2.8, die zijn er ook met geharde klepzittingen, zodat je op loodvrij kan rijden. Nu heb je een motor die wel erg mooi loopt, maar nauwelijks meer vermogen. (2.0, 2.3, 2.8 zijn hetzelfde, alleen de slag en boring verschilt) | |
2cv | zondag 16 september 2012 @ 19:45 |
Koppel kan hoger zijn. En veel koppel is fijn rijden. | |
Oksel | zondag 16 september 2012 @ 19:50 |
Tja. Omdat ik er geen verstand van heb. En me dit wel wat leek.. ![]() | |
Oksel | woensdag 3 oktober 2012 @ 23:15 |
Nieuwe motor hangt er in ![]() Verder nieuwe voorkant + motorkap gekocht $$.. | |
2cv | woensdag 3 oktober 2012 @ 23:52 |
Wanneer ge je hem om laten keuren ? Trouwens, heb je de orginele versnallingsbak er achter hangen ? | |
HeetBoven | zaterdag 20 oktober 2012 @ 23:14 |
Hoe staat het met deze? Mijn buurman van vroeger had exact dezelfde camper en als jongetje was ik er helemaal door gefascineerd ![]() ![]() | |
Oksel | zondag 21 oktober 2012 @ 16:51 |
Opnieuw laten keuren..? Ooit. Jep, originele versnellingsbak. Motor loopt. Radiator gekocht die past. Nu alles weer in elkaar ![]() |