abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108213748
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 13:04 schreef Turquaz52 het volgende:
Wtf.. Gemiddeld hoort een benzine motor tussen de 9 en 12 te hebben en diesels het dubbele..

Kan ook mee te maken hebben met het verouderd techniek.. :)
je hebt het over een oud v-4 tje hoor, dan zijn het heel mooie waardes
pi_108216083
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 13:04 schreef Turquaz52 het volgende:
Wtf.. Gemiddeld hoort een benzine motor tussen de 9 en 12 te hebben en diesels het dubbele..

Kan ook mee te maken hebben met het verouderd techniek.. :)
http://www.baconsdozen.co.uk/motorhome/essexengine.htm

Engines were available in low compression form (7.7 to 1) and high 9.1 to 1 for the smaller unit and 8.9 to 1 for the larger.
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_108217067
73pk.. dat is niet eens slecht. Als daar nog 65pk van over is, kan die best een 1700kg auto trekken. Hij's niet zo heel zwaar, vind ik.. 1700kg.
pi_108234558
Hij loopt nu 95 :)

Distri wordt nog vervangen, oliefilter ook nog. Dus morgen ophalen.

Vind eigenlijk dat hij 110 moet lopen, gewoon uit veiligheid. Wellicht dat ik met m'n pa nog wat ga proberen aan de ontstekingstijd ofzo, of wellicht een lichte tuning.
pi_108234607
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:17 schreef Oksel het volgende:
Hij loopt nu 95 :)

Distri wordt nog vervangen, oliefilter ook nog. Dus morgen ophalen.

Vind eigenlijk dat hij 110 moet lopen, gewoon uit veiligheid. Wellicht dat ik met m'n pa nog wat ga proberen aan de ontstekingstijd ofzo, of wellicht een lichte tuning.
Misschien staat de distributie niet op tijd, dat scheelt ook vermogen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_108234784
Wat kun je veranderen aan zo'n motor, waardoor hij wat meer pit krijgt? De brandstofpomp? Ik denk met 10-15pk meer, dat je al een eind komt..
pi_108234940
quote:
ik heb een V4 met 2L benzine gehad, die liep 1 : 5
als je met deze motor op gas gaat rijden 1 : 4, moeten er andere kleppen en zittingen in (dure grap)
advies; zoek een goede gebruikte dieselmotor, rendament hoger en groter koppel
wel opnieuw laten keuren i.v.m. brandstof wijziging
Hanno
Van ander forum. 1:5 is wel pijnlijk..

Alleen ben ik nog geen dieselmotor tegengekomen die er simpelweg in kan.
pi_108235067
Stel je doet 7500km.. dat is 1500 liter benzine, tegen 1,60 EUR, met de huidige motor. Kost je 2400 EUR.

Nu doe je dezelfde km's met een diesel, die 1:8 doet. Dan heb je 950 liter nodig, tegen 1,30 EUR. Dat is 1250 EUR.

Kortom, als een nieuwe motor je 1000 EUR kost heb je 'm er in 1 jaar al uit.
pi_108235605
Of op gas, alleen je kan niet overal gas krijgen. En gas inbouwen is ook niet goedkoop, plus grote tank erin.
pi_108236031
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:22 schreef Oksel het volgende:
Wat kun je veranderen aan zo'n motor, waardoor hij wat meer pit krijgt? De brandstofpomp? Ik denk met 10-15pk meer, dat je al een eind komt..
Nee dat gaat geen verschil maken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_108237117
Die plant die op de foto's staat.. op pagina 1.. herkennen jullie 'm?



8-) :7
pi_108241289
Geen hotlinken toegestaan ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_108241463
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 22:23:09 #164
53151 T42
Pinball Wizard
pi_108244030
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 10:11 schreef Oksel het volgende:
73pk.. dat is niet eens slecht. Als daar nog 65pk van over is, kan die best een 1700kg auto trekken. Hij's niet zo heel zwaar, vind ik.. 1700kg.
mijn camper weegt ook 1700kg en heeft 55pk en doet makkelijk 110kmh
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:30 schreef Oksel het volgende:
Stel je doet 7500km.. dat is 1500 liter benzine, tegen 1,60 EUR, met de huidige motor. Kost je 2400 EUR.

Nu doe je dezelfde km's met een diesel, die 1:8 doet. Dan heb je 950 liter nodig, tegen 1,30 EUR. Dat is 1250 EUR.

Kortom, als een nieuwe motor je 1000 EUR kost heb je 'm er in 1 jaar al uit.
voor 1000 heb je een 2ehands motor... met miscchien ook kwaaltjes.
LPG kun je misschien niet overal krijgen maar dan kun je nog altijd op benzine rijden voor nood.
pi_108244313
Net opgehaald, hij loopt als een zonnetje, en hij trekt echt goed op. Hij zit snel op de 60, dan in z'n 3 even door naar de 80, schakelen naar z'n 4.. en het is over. Die 4 doet echt niets. De koppeling is top, dat is het probleem niet. Hij gaat wel van 60 naar 80 in z'n 4 trouwens, en dan heeeeeeeeeeel langzaam met plankgas naar de 90. Maar dan is het echt klaar.

Als hij echt 1 op 5 loopt dan gaat er zeer snel een diesel in. Die heb ik dan in een jaar terugverdiend.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 22:41:30 #166
53151 T42
Pinball Wizard
pi_108244951
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:28 schreef Oksel het volgende:
Net opgehaald, hij loopt als een zonnetje, en hij trekt echt goed op. Hij zit snel op de 60, dan in z'n 3 even door naar de 80, schakelen naar z'n 4.. en het is over. Die 4 doet echt niets. De koppeling is top, dat is het probleem niet. Hij gaat wel van 60 naar 80 in z'n 4 trouwens, en dan heeeeeeeeeeel langzaam met plankgas naar de 90. Maar dan is het echt klaar.

Als hij echt 1 op 5 loopt dan gaat er zeer snel een diesel in. Die heb ik dan in een jaar terugverdiend.
dan loopt mijn luchtgekoelde nog zuininger :P 1:10 en die vind ik al zuipen. meer dan zijn baasje.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 22:42:39 #167
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_108245005
Ik heb inhoudelijk niks te melden, maar wat een gaaf topic om te lezen. Een hobby mag geld kosten en daar zit het probleem volgens mij niet bij TS, dus kan ik Oksel alleen maar heel veelplezier wensen met onthaastende vakanties!
pi_108249094
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:28 schreef Oksel het volgende:
Net opgehaald, hij loopt als een zonnetje, en hij trekt echt goed op. Hij zit snel op de 60, dan in z'n 3 even door naar de 80, schakelen naar z'n 4.. en het is over. Die 4 doet echt niets. De koppeling is top, dat is het probleem niet. Hij gaat wel van 60 naar 80 in z'n 4 trouwens, en dan heeeeeeeeeeel langzaam met plankgas naar de 90. Maar dan is het echt klaar.

Als hij echt 1 op 5 loopt dan gaat er zeer snel een diesel in. Die heb ik dan in een jaar terugverdiend.
denk dat je dan met zn luchtweerstand en zo idd aan zn max zit
diesel kan wel, maar zoals ik al eerder aangaf, dan moet je er een dieselneus en een andere vooras/motorsteunen en radiator inzetten..redelijk ingrijpend maar wel te doen

gas betekend je kop aanpassen, -geharde klepzittingen-maar nog belangrijker..omdat je gas niet op het originele kenteken staat wordt hij bij keuring gemeten volgens de uitstoot normen 2012, en dat redt je motor simpelweg niet

nb houd je er wel rekening mee dat je bij tanken loodvervanger toevoegt?
deze oude motoren hebben dat nog nodig, zij mogen niet op ongelode benzine draaien ivm smering van je klepzittingen
pi_108251497
Zou er eventueel een ontstekingsvervroeger op kunnen zitten die kapot is?
pi_108272135
Er kan een diesel in zonder neusverlenging, de fan wordt vervangen door een elektronische, en dan past het net. Geen andere motorsteunen / as, wel andere radiator, bak en motor.

Gas vind ik niet aantrekkelijk, is niet overal goed verkrijgbaar, en teveel aanpassingen voor de winst. Bij het tanken gaat er inderdaad loodvervanger bij.

Vandaag nieuwe banden erop laten zetten, de oude waren 18 jaar oud.. :X 1994. Geen scheurtje, en keurig profiel. Binnen gestaan dus. Verder was het bandencentrum verbaasd over hoe hard de onderkant is. Echt helemaal gaaf. Ook geen speling op de stuurinrichting, de remmen voor en achter doen beiden 3000nM, voor een verschil tussen de remmen van 1%, achter van 2%. Dat is ook verbazingwekkend goed.

Goed, met de nieuwe banden (4,5 bar achter, 4 bar voor) loopt hij redelijk makkelijk 85-90, achter een vrachtwagen aan gaat net.

Ik kijk het verbruik even aan, en zoek ondertussen door naar een complete dieselmotor :)
pi_108272192
Banden gaan op marktplaats, zijn nog mooi voor onder een aanhanger.
pi_108272792
quote:
type: Aangeboden
datum: 22/02 2012 -- 14:18
omschrijving: ik bied aan ford transit camper opknapper diesel wegenbelastingvrij dubbellucht achteras zonnecel op dak zithoekje ontbreekt keuken compleet leuke camper voor hobbyist
prijs: 1400 euro
Of ik koop er gewoon nog 1, zet de motor om, knap de andere licht op, en verkoop hem weer.
pi_108274844
Haha, die vent van die andere camper belde net. Heeft een MK1 te koop staan, met een 1900CC diesel motor erin, 60.000km heeft die gelopen. Is een veel zwaardere (dubbellucht), en loopt 110-120 met die diesel, verbruik 1:7-1:8.

Koop ik hem voor 1400 EUR, moet ik hem ophalen, motor omzetten, en weer verkopen. Wellicht nog wat opknappen, APK'tje erop, en op Marktplaats..
  † In Memoriam † woensdag 22 februari 2012 @ 22:57:11 #174
25682 2cv
Niet subtiel
pi_108284987
Of je verkoopt je huidige en gaat voor die diesel.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_108290655
Ook een optie, alleen dan heb je de kans dat er weer heeeeeeeeel veel aan moet gebeuren. Nieuwe banden, motorrevisie, slechte koppeling, en de binnenkant is sowieso niet zo netjes. Vanmiddag kijken. 1 op 5/6 met een benzine is me echt te gek.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 09:24:22 #176
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108335681
Leuk project om te volgen :)
censuur :O
pi_108358734
Hij liep met de oude banden (te zacht) en flink doortrappen op de snelweg (testen) 1:6. Normaal rijden en nieuwe banden.. ik gok 1:7. Nouja. Kan slechter. Verder gekeken naar een diesel-uitvoering, had ik kunnen kopen voor 1000 EUR. Alles superroestig, maar wel redelijk nieuwe Diesel-motor, plus diesel-neusje.



Groot ding trouwens, dubbellucht.

pi_108358807
heerlijke retrostriping
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_108375319
voor je het weet heb je een hele serie transit campertjes op je oprit staan.... ;)
  zondag 26 februari 2012 @ 18:17:24 #180
58560 Oksel
Gezellig.
pi_108425830
Gisteren de hele dag geklust. Hij heeft de afgelopen 10 maanden buiten gestaan, godzijdank staat hij nu binnen. Op 2 plekken vochtig. Verder werkt nu alle electra, en hebben we ontdekt dat de temp. sensor in het blok kapot is. Maar als je 'm eruit draait, loopt je koelvloeistof eruit.. :D
pi_108426628
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:17 schreef Oksel het volgende:
Gisteren de hele dag geklust. Hij heeft de afgelopen 10 maanden buiten gestaan, godzijdank staat hij nu binnen. Op 2 plekken vochtig. Verder werkt nu alle electra, en hebben we ontdekt dat de temp. sensor in het blok kapot is. Maar als je 'm eruit draait, loopt je koelvloeistof eruit.. :D
Nieuwe kopen en heel snel wisselen.
Los draaien, en meteen de nieuwe erin.
Heb ik ook wel eens gedaan, er loopt niet gek veel koelvloeistof uit.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 26 februari 2012 @ 21:23:22 #182
58560 Oksel
Gezellig.
pi_108437125
Ik had al bedacht gewoon de bus op z'n kant te zetten. Dan loopt het er namelijk ook niet uit.. :)
pi_108443506
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 21:23 schreef Oksel het volgende:
Ik had al bedacht gewoon de bus op z'n kant te zetten. Dan loopt het er namelijk ook niet uit.. :)
Grappenmaker :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_108451960
quote:
2s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:40 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Nieuwe kopen en heel snel wisselen.
Los draaien, en meteen de nieuwe erin.
Heb ik ook wel eens gedaan, er loopt niet gek veel koelvloeistof uit.
als je een hulpje hebt die even zn duim voor het gaatje houdt (a'la hans brinkers)
loopt er helemaal niet veel vloeistof uit...
pi_108475930
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 07:32 schreef sijs het volgende:

[..]

als je een hulpje hebt die even zn duim voor het gaatje houdt (a'la hans brinkers)
loopt er helemaal niet veel vloeistof uit...
Beetje skills en je kan het zelf ;)

Wel met koude motor uiteraard :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_108476568
Hulpje.

Zo'n tempsensor hebben ze niet bij de lokale parts-boer. Wel bij de Ford dealer. 40 EUR. Beh.
pi_108478693
Heb je een art. nummer van Ford?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † maandag 27 februari 2012 @ 21:56:18 #188
25682 2cv
Niet subtiel
pi_108482921
Je kan natuurlijk ook meteen de koelvloeistof gaan verversen ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_108482937
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:14 schreef Oksel het volgende:
Hulpje.

Zo'n tempsensor hebben ze niet bij de lokale parts-boer. Wel bij de Ford dealer. 40 EUR. Beh.
deze ;?

http://www.burtonpower.com/xtt14.html

zijn er in verschillende temperaturen ,he .
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_108512783
Ja die ja, en dan de witte inderdaad. Tering, dat is 30 EUR verschil.
pi_108512926
22 EUR verschil, groot verschil.
pi_108512981
Thanks :)
  zondag 4 maart 2012 @ 04:16:27 #193
181802 theKiD
Ons Gusje
pi_108688082
Dit topic blijf ik eens volgen. gave camper Oksel!!
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
  maandag 5 maart 2012 @ 12:27:55 #194
58560 Oksel
Gezellig.
pi_108737438
Gisteren grote schoonmaak gehouden, ziet er weer netjes uit.

Moet alleen zeggen dat het lijkt alsof de roestplekken met de dag groeien, dus daar gaat binnenkort de tol op.

Verder nog nieuwe gordijntjes, en wellicht nieuwe kussens + bekleding (om lekker op te slapen).

Gaststel werkt, waterpompjes werken, maar pompen nog geen water (hebben ws. water nodig om te kunnen pompen).

Koelkast nog niet werkend gekregen op 12V.

Verder loopt een accu continue leeg, dat is irritant. Staat ergens iets wat stroom trekt, moet ik nog vinden.

Dan nog een zonnepaneel op het dak, en een lader erin voor m'n notebook.
pi_108737468
Hi Oksel,

Ik rij al ondertussen 9 jaar een Transit MK2. Welke met de 2.0 benzine motor. Ik heb zelf de motor al een keer moeten vervangen, en heb daar een krachtigere 2.0 in geplaatst met 5 bak. Aanradertje!

Ik zou persoonlijk zoeken naar de 2.4 diesel die zowel als in de MK2 als 3 te vinden is. Sterke zuinige motor. In theorie zou hij met 2 weekenden klussen omgebouwd moeten worden.

dingen zoals de motorsteunen zitten bij de meeste fords uit die tijd om de zelfde plek. Je zou dus zelfs een cossworth in kunnen bouwen.

Harder rijden? Al aan grotere banden gedacht? Mijn verlengde en hoge bus met dubbel lucht achter heeft een top van 140 ofzo. Maar relaxte cruise speed is tegen de 100 km/h.

Vergeet deze site niet: http://www.motomobil.com/ Heeft alles voor je bus. Origineel, of reproductie.
  maandag 5 maart 2012 @ 12:30:48 #196
58560 Oksel
Gezellig.
pi_108737548
Hey Vrugtman,

Bedankt voor je bericht. Wat voor verbruik heeft zo'n 2.4 diesel dan? En is het een V6? Nadeel is dat die erg krap gaat passen..

Hoe heet die motor?
  maandag 5 maart 2012 @ 12:32:19 #197
58560 Oksel
Gezellig.
pi_108737601
En als er een diesel ingaat; dan moet echt alles vervangen worden. $$$.
pi_108788884
Hi Oksel,

Het gaat om de 2.5 TD diesel die zowel in de mk2 als mk3 te vinden is (4 cyl). Aangezien de motorruimte zowat het zelfde is als de MK2 is de ombouw goed te doen.

Een maatje van me heeft standaard MK2 diesel transit uit 84 met korte wielbasis. Die rijd op de lange stukken 1 op 12. Gezien het extra gewicht en luchtweerstand zal dat bij jou op de 1 op 9 a 10 zijn. Wat voor zon oude bak erg netjes is.

Ik zou de oude V6 motoren vermijden. Die bieden wel het vermogen, maar zijn er niet zuiniger op. De V6 die ook in de MK1 werd geplaatst is vrij zeldzaam (engelse motor) en schijnt 1 op 5 gemiddeld op benzine te rijden. Leuk feitje is dat deze combinatie erg populair was onder bakrovers vroeger...

De motoren uit de granada? Nee kijk voor de 2.5 diesel. Die is niet kapot te krijgen.

Je moet je alleen afvragen is het de moeite waard? Ik rij nog geen 10k per jaar met mijn auto, en als je zo gaat omrekenen is het helemaal niet zo duur rijden. Hou er rekening mee dat je nu een goed blok hebt, als je een donor gaat vinden neem je een risico. Daarnaast zal (afhankelijk van de type motor) het geen grote winst opleveren. Bij mij was het meer een grote droom dan werkelijk sommige plannen.

Je hebt een auto waar erg makkelijk veel mee te spelen valt. Je gaf aan dat je een handige pa had. Dan zit zon motor er gelijk in. Zorg dan dat je een hele donor auto hebt, voordeel daarvan is dat je de motor kan testen, en nog onderdelen kan jatten!
  woensdag 7 maart 2012 @ 08:18:00 #199
58560 Oksel
Gezellig.
pi_108809832
Thanks voor het advies :)
  vrijdag 16 maart 2012 @ 20:53:36 #200
58560 Oksel
Gezellig.
pi_109182261
Morgen nieuwe temp-sensor erin, en kijken of er een zonnepaneel op 't dak past. Wil er eventueel een 3e accu in (is nog ruimte op de diode), en daar de koelkast + zonnepaneel op aansluiten, met schakelaar, dat ik naar accu 2 (verlichting / pompjes) kan overschakelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')