Tyler kan iig heel hard krijsen en ik ben MOE roepen en niet gaan slapen. En oh wee als er 1 knuffeltje, of speentje een mm verkeerd ligt, dan is hij woedend.quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:35 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
dito met mijnes.
hangt zeker wat in de lucht ...
Sasha was daar destijds supersnel mee en Oscar ook helemaal niet.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:28 schreef Claudia_x het volgende:
Vraagje tussendoor: hoe goed kunnen jullie peuters zichzelf aankleden? Weten welke arm er in welke mouw moet, welk been in welke broekspijp, broek optrekken, schoenen aandoen? Ivan kan dat nog niet zo goed. Een leidster op het kinderdagverblijf heeft aan ons gevraagd of we ermee willen oefenen. Dat wil ik best, maar ik heb zelf al moeite om bijvoorbeeld een broek over zijn bolle billen te krijgen.Het lijkt me niet helemaal realistisch om van hem te verwachten dat hij dat zelf kan. Oefenen is prima, maar het is voor hemzelf ook maar frustrerend als ik hem niet help.
Evie slaapt thuis eigenlijk nog wel altijd hoor, en dan minimaal 2-3 uur. Alleen op de opvang weigert ze, ze is gewoon te nieuwsgierig en wil vooral niets van de gezelligheid missen... zelfde geldt als we op visite zijn ofzo, ook dan geeft ze niet toe aan de vermoeidheid. Op die dagen gaat ze dan gewoon door tot 19:30-20:00 uur...quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:24 schreef Lijnloos het volgende:
Och Miss, ook helemaal overheen gelezenDat lijkt me wel lastig om te moeten uitleggen...
BJ, slaapt Evie normaal gesproken niet meer tussen de middag? Ik tel echt mijn zegeningen op het moment dat Minke thuis is en 's middags effe gaat liggen. Het varieert van 1 tot 3-4 uur... maar zowel zij als ik hebben dat echt nog effe nodig.
Wat fijn om te lezen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:22 schreef wickie het volgende:
Hier gaat alles eigenlijk heel goed. Mette kletst je de oren van de kop. Eet best aardig (dankzij goede tips van de diëtiste). Haar peuterbuien vallen mee en is dan ook altijd best redelijk.
We hebben gewoon een hoop pret, alles begint weer een beetje normaal te worden eindelijk. Ze begint zelfs haar zusje wat leuker te vinden. Gewoondus.
kloptquote:Op woensdag 8 februari 2012 15:09 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Sasha was daar destijds supersnel mee en Oscar ook helemaal niet.![]()
Hij kan wel zelf zijn broek uittrekken en ook zijn jas over zijn hoofd aantrekken, maar daar houdt het wel een beetje bij op.
Ik dacht dat ik een tijdje terug eens las dat de oudste van Mignonne het ook al helemaal zelf kan.
fijn dat ze opgeknapt is! lekker een dagje bijkomen nuquote:Op donderdag 9 februari 2012 09:39 schreef Sorbootje het volgende:
Ze was vanmorgen overigens een stuk opgeknapt, maar we houden haar nog lekker een dagje thuis om aan te sterken.
Oh haha ze grijpt meteen der kans. Andere tip heb ik niet.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:39 schreef Sorbootje het volgende:
Al geprobeerd. Het enige verschil is dat ze dan meteen zelf d'r tussenuit naait.
Ff c/p van facebook hoor.quote:
t is een faaaaasequote:Op donderdag 9 februari 2012 12:59 schreef Sorbootje het volgende:
Evengoed bedankt voor de tips en de hierishetookzoverhalen.
Heeft ze van dr moederquote:Op donderdag 9 februari 2012 12:56 schreef mignonne het volgende:
Goeie stats Sorbo! je slanke deerne
Ja, dat kan ik me voorstellen! Zijn de tips van wickie misschien nuttig voor je?quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:30 schreef Vlindur het volgende:
Maar ik zou zo graag willen dat hij gewoon eens lekker zat te smullen..Wij dwingen hem verder ook niet. Ik zet het brood ook wel eens gewoon bij de salontafel neer. Maar hij eet soms en stukje of 4 maar vaker gewoon niks.
Lukt het een beetje om met Isabeau te onderhandelen? Dat werkt bij Ivan over het algemeen best goed. Ik vraag hem dan of we een afspraak zullen maken, en dat houdt meestal een compromis in. Hij zou dan bijvoorbeeld niet meteen van tafel mogen, maar wel eerder dan ik eigenlijk gewild had. Of hij mag daarna nog iets leuks doen of zo. Het is een kwestie van z'n soft spot vinden op dat moment.quote:Op donderdag 9 februari 2012 09:39 schreef Sorbootje het volgende:
Vanaf dat moment gaat ze draken dat ze uit haar stoel wil om te spelen. Ik wil dat eten aan tafel leuk en gezellig voro haar is en sta dus in dubio; enerzijds wil ik dat ze blijft zitten, omdat ik het idee heb dat ik het gedrag versterk door eraan toe te geven... anderzijds wil ik niet dat ze een negatief gevoel heeft bij aan tafel (moeten) zitten... Wat is wijsheid?!
Onze middelste is ook nooit een eter geweest. Die at net genoeg om niet ziek te worden. Zat ook geen groei in. Gek werd ik er van!quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:30 schreef Vlindur het volgende:
Eten.. Hier ook al zo'n drama. 'S ochtends pap wat er eigenlijk altijd wel in gaat, maar lunch tussen de middag kan ik vergeten. Hij wil het gewoon niet. Hij wilde nu niet eens proevenIk heb geprobeerd om er een stukje in te duwen, maar dat lukte ook niet. Dus dan maar niet. Hij krijgt wel genoeg drinken dus dat scheelt gelukkig. Savonds eet hij matig. Tegenwoordig eet hij voor de tv en weer een potje, dan kan ik het er tenminste gewoon inschuiven
Aan tafel is vaak niet te doen en vers eet hij maar een paar hapjes. Tenzij hutspot.
Rienk hoeft niet aan tafel te blijven zitten, Hij schreeuwt moord en brand als hij zn zin er af heeft. Een tuigje is helemaal drama. Hij is wel gegroeit, maar in de breedte komt hij niks aan. Koekjes hoeft hij niet, patat, pannekoeken of ander 'lekker eten' vind hij ook allemaal niet boeiend. Er is gewoon NIKS waar we Rienk blij mee maken en dat is heel frustrerend.
![]()
Hij praat ook nog steeds niet zoals de meeste van jullie kinderen, Hij begint nu net aan serieuze woorden.. Hij zij wel net voor het eerst 'nog een keer' ipv 'nog een' Dus daar gaat hij nu wel steeds beter mee.
Maar ik zou zo graag willen dat hij gewoon eens lekker zat te smullen..Wij dwingen hem verder ook niet. Ik zet het brood ook wel eens gewoon bij de salontafel neer. Maar hij eet soms en stukje of 4 maar vaker gewoon niks.
Dit is wel even een eyeopener voor me! Ik ook altijd met mijn spastische gedoe over etenquote:Op donderdag 9 februari 2012 14:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ergens is het ook wel frappant dat je je hierbij afvraagt of je wel streng in moet grijpen omdat ze anders negatieve associaties krijgt. Als ze een driftbui krijgt in de supermarkt omdat ze bijvoorbeeld een snoepje wil, dan zou je waarschijnlijk ook niet gauw zeggen: "Misschien maar niet al te streng ingrijpen, anders krijgt ze negatieve associaties met supermarkten." Voor onze generatie is eten best een gevoelig punt en misschien projecteren we dat wel te veel op onze kinderen.
Mijn zusje van 23 eet rijst en pasta nog steeds kaalquote:Op donderdag 9 februari 2012 14:32 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Die kale pasta/rijst zie ik bij alle kinderen in onze omgeving. Dat is nou echt een faaaaaaaaase. (Maar wel een lange is mijn ervaring) En het lijkt me zo goor zo zonder saus maar goed
Nee, want hij hoeft niks. Appels stopt hij mooi in mijn mond, van zijn banaan eet hij een hapje. En cakejes bakken hebben we ook gedaan. Hij likte aan het glazuur en voerde het vervolgens aan de poesquote:Op donderdag 9 februari 2012 13:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik me voorstellen! Zijn de tips van wickie misschien nuttig voor je?
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik zou weinig zou eten. Mijn voorgerecht bestond uit een salmiak lollyquote:Op donderdag 9 februari 2012 14:13 schreef mignonne het volgende:
Vlindur![]()
lijkt me lastig. Ik snap wel dat je graag zou zien dat je hem blij kon maken met iets te eten, maar sommige mensen hebben gewoon niks met eten. I know, ik kan me er ook niets bij voorstellenDie eten omdat het moet, omdat het nu eenmaal is wat je doet om 8 uur, 13 uur en 18 uur.
Mijn schoonmoeder is ook zo'n figuur, ze eet omdat je nu eenmaal moet eten op een dag, maar er is eigenlijk niets wat ze écht lekker vindt. Ze heeft geen lievelingsgerechten, geen dingen waar ze blij van wordt, geen producten die ze lekker vindt in of bij iets.
Ze heeft wel een overtreffende trap van niet lekkerdus een hoop producten vallen in de categorie "te hachelen" en een boel is ook "niet te hachelen", maar een categorie lekker! heeft ze niet.
Oh wat ga ik me vasthouden aan jouw post! Dat hij gewoon een keer het licht ziet en dan goed gaat eten. Ik kan niet wachten!quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:16 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Onze middelste is ook nooit een eter geweest. Die at net genoeg om niet ziek te worden. Zat ook geen groei in. Gek werd ik er van!
Nu is hij 8 en stouwt een boterham of 5 weg op een dag. Prak gaat nog steeds matig. Hij vindt meer dingen vies dan lekker maar hij durft tegenwoordig wel te proeven. Hij heeft gewoon niet zoveel met eten.
Zijn niet mijn genen iig ;')
Wat praten betreft...het kan hard gaan ineens he![]()
Mijn dochter heeft tot 2 jaar 3 maanden geen woord gezegd en ineens had ze het door. En nu bloeden mijn trommelvliezen soms van het geklets de hele dag
Ja, dat groente-zintuig is toch wel een wonderlijk ding.quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:26 schreef octopussy het volgende:
Claudia, tomatensaus gaat er absoluut niet in. Terwijl ze een paar maanden terug nog zat te smullen van pasta met tomatensaus en gehakten geblenderde groenten erdoor. Ik denk dat ze door heeft gehad dat ik groenten in de saus probeerde te sneaken en nu alle saus wantrouwt![]()
Mijn ervaring is dat Ivan dat wel snapt maar doet alsof hij het niet snapt. Moet je eens zien hoe snel ze een koekje kiest als je anders beide koekjes weghaalt.quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:26 schreef octopussy het volgende:
Keuzes laten maken snapt Hannah niet. Als je haar vraagt of ze dit koekje of dat koekje wilt dan roept ze "ja".het kan ook zijn dat ik een nerd heb
![]()
Oh, wat herkenbaar!quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:09 schreef MamaPurk het volgende:
Ik dacht hu ze denk echt na over dingen, was me nooit zo opgevallen, maar wow wat word ze dan groot!
Ja, het lijkt me helemaal niet gek om daar eens een frisse blik op te vragen van een buitenstaander, vooral als je er zelf mee zit.quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:15 schreef wickie het volgende:
En overleg eens met het cb, een keertje een bezoekje aan een diëtiste wagen?
Nee, Ik denk het niet. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet voor 100% durf vol te houden. Wij geven hem zelf gewoon nooit een keuze. Hij mag zelf zn potjes pakken, maar dat hij kan kiezen heeft hij niet door. Hij pakt gewoon een.. Meestal pakt hij die met de 'visse!' op het dekselquote:Op donderdag 9 februari 2012 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Is hij dan niet gewoon boos omdat hij ze niet allebei krijgt, Vlindur? Dat Ivan keuzes kan maken wil niet zeggen dat hij altijd blij is met de voorgegeven keuzes.
Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt als hij nog meer gaat praten. Om op je eerdere posting terug te komen: daar hoef je je niet gauw zorgen om te maken. De spreiding in de zich ontluikende taalontwikkeling is heel groot. Het ene kind begint heel vroeg, het andere veel later.
Grmbl. Moet alles per keer quoten, krijg het niet voor elkaar met dit kleine nootboekje.quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:15 schreef wickie het volgende:
Vlindur, Mette heeft ook echt geen reserves, we zijn niet voor niks doorgestuurd naar de diëtiste. Ze zit op de ondervoed grens.
Wij hebben deze manier onder begeleiding gedaan dat vond ik erg fijn. Ik was heel erg sceptisch over het eventuele nut van de diëtiste toendertijd. Ik kan je wel meer tips en eetlijsten pmen. Lijsten met voedsel waar ze meer van aankomen, dan hoef he er niks extra's in te proppen, maar groeien ze toch.
En een dikkewant het is heel moeilijk.
En overleg eens met het cb, een keertje een bezoekje aan een diëtiste wagen?
Dyon eet zn tosti ook niet helemaal op, meestal idd een paar happen...maar hij vindt het wel gezellig en lekker om samen een tosti te etenquote:Op donderdag 9 februari 2012 22:17 schreef Vlindur het volgende:
Edit:
Knakworsten en tosti's zijn ook geen succes. Hij neemt een paar happen en dan niks meer..
Dat weet ik ook wel, maar ik zou hem gewoon eens gezellig bij ons aan tafel zien 'bunkeren'quote:Op donderdag 9 februari 2012 22:23 schreef Meimeltje het volgende:
[..]
Dyon eet zn tosti ook niet helemaal op, meestal idd een paar happen...maar hij vindt het wel gezellig en lekker om samen een tosti te etenZoveel hebben ze gelukkig nog niet nodig qua voeding.
Je zegt het weer helemaal goedquote:Op donderdag 9 februari 2012 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
Een paar happen zijn toch weer een paar happen! Zo gaat het hier ook vaak, hoor. En als het maar vaak genoeg op een dag een paar happen zijn dan tikt het wel aan, vooral als je de producten slim kiest.
Maar het enige wat je kunt doen denk ik is hem zoveel mogelijk gevarieerd eten aanbieden. Uiteindelijk is het aan hem om te beslissen of hij wel of niet wil eten. En misschien is het precies zoals mignonne omschreef: hij maalt er gewoon niet om en eet alleen het hoogst noodzakelijke.
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 9 februari 2012 22:34 schreef Claudia_x het volgende:
Maar ik begrijp Vlindur heel goed, namelijk dat je je kind gewoon eens een bord leeg wilt zien eten, met plezier en zonder gedoe. Dat is ook fijn.
Eeh, Risotto eten we noiot en pasta alleen in bami en macaroni vormquote:Op donderdag 9 februari 2012 22:30 schreef Claudia_x het volgende:
Zou hij dan ook bijvoorbeeld emmentaler eten, Vlindur? Het lijkt me dat je het feit dat hij kaas graag eet best kunt gebruiken als uitgangspunt voor een verkenning van een grotere verscheidenheid aan smaken. En wat vindt hij ervan als hij kaas op zijn eten krijgt, bijvoorbeeld over de pasta of risotto?
Ivan is echt heel erg. Die schraapt zelfs met een lepel kaas van zijn brood om zoveel mogelijk van het lekkere en zo weinig mogelijk van het niet heel lekkere te eten.![]()
als ik iets geleerd heb bij Senna, is het wel dat wat ze vandaag of de afgelopen week heel graag wil, dat morgen ineens anders kan zijn. Dan wil ze dat juist absoluut niet! Dus misschien is hij wel klaar met de pindakaas voor nu en wil hij eens iets anders? Senna mag ook altijd kiezen uit de dingen die op tafel staan, waaronder pindakaas, appelstroop, roosviceejam, honing, iets van hagelslag, kaas, vlees. Er zit eigenlijk altijd wel iets tussen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 23:12 schreef Vlindur het volgende:
Ik smeer op tafel. Hij krijgt nu gewoon altijd pindakaas, want dat was het laatste wat hij goed at. Chocolade(achtig) kust hij niet. Zover zijn we al wel.
Goeie trouwens! Morgen zijn we niet thuis, maar zaterdag mag hij zelf zn brood smeren!
(de kaas eet hij zoals ik al zei van zn brood af)
Bedtijd. Trusten!
Precies, en hartig of light is helemaal niet perse gezond (zout, verzadigd vet, kunstmatige zoetstoffen, etc.).quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:44 schreef Sorbootje het volgende:
Er is helemaal niets mis met zoet. Het is ook niet per sé ongezonder dan hartig. Je moet alleen wel opletten wát voor zoet je geeft. Appelstroop of chocoladepasta, da's nogal een verschil.
Ik vind pindakaas hartigquote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:51 schreef Meimeltje het volgende:
Dyon heeft eigenlijk nooit zoet broodbeleg. Ik geloof dat hij er niet zo van houdt. Van een boterham met pindakaas proeft hij soms wel een hap van zn broer, maar dat spuugt hij weer uit.
Hoezo is dat zoet dan? Als je het vergelijkt met leverpastei verschilt het niet zoveel en er zitten veel meer gezonde (meervoudig onverzadigde) vetzuren in.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:54 schreef ymme het volgende:
Pipakaas (pindakaas) is hier helemaal the bom. Dat is natuurlijk ook zoet..
Niels lust geen kaas, behalve van die zachte verse kaas met kruiden erdoor.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 14:15 schreef Meimeltje het volgende:
Twinkly, pindakaas vind ik ook wel hartig hoor, maar het staat hier bij het zoete beleg
Wat fijn dat Niels het naar zn zin heeft gehad bij je vriendin!! Die is dus helemaal uitgeput
Dyon vertelt regelmatig dat hij bij de kindjes smeerkaas heeft gegeten, eet hij hier thuis ook regelmatig.
Oh, wat leuk!quote:Op vrijdag 10 februari 2012 17:49 schreef Poppejans het volgende:
Oh ik kreeg vanmorgen telefoon: Wolf start per 27/2 op de peuteropvang van de Vrije schoolecht spannend! Lijstje gekregen waarvoor we moeten zorgen dat hij het bij zich heeft enzo.. pff nu komt t wel heel dichtbij hoor!
Ik hoop zo dat Niels er ook gauw komt
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 20:38 schreef Claudia_x het volgende:
Lief loopt net naar boven. Ligt Ivan ineens in ons bed te slapen.En we hebben tegenwoordig nog wel een babyfoon op de overloop. Wat een boefje.
Die van mij snappen hoe je uit een rietje drinkt en hoe je er in blaastquote:Op zaterdag 11 februari 2012 15:19 schreef Claudia_x het volgende:
Poppejans, zo begrijpt Ivan weer niets van een rietje.
hahaquote:Op zaterdag 11 februari 2012 15:18 schreef Claudia_x het volgende:
Bij Ivan is het momenteel:
- een halve boterham met smeerkaas/pindakaas/appelstroop
- 2 stuks fruit
- een halve boterham met smeerkaas/pindakaas/appelstroop of een gebakken ei
- een rijstwafel of cracker
- een half bordje pasta/risotto/whatever, soms met yoghurt als toetje
En denk maar niet dat 'ie dunner wordt.
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 20:38 schreef Claudia_x het volgende:
Lief loopt net naar boven. Ligt Ivan ineens in ons bed te slapen.En we hebben tegenwoordig nog wel een babyfoon op de overloop. Wat een boefje.
ravi gaat eerder, die gaat woensdag alquote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:53 schreef freecell het volgende:
Vanaf de 20e gaan ze hier samen naar de PSZ
Dat wordt wel even wennen, hihi.
Nou ja, dat is op dit moment zo, hè? Over een tijdje kan hij zomaar weer ineens 4-5 boterhammen op een dag eten. En vanavond at hij zijn avondeten bijvoorbeeld met veel smaak op. Hoe hij heet hangt duidelijk samen met hoe fit hij is. Naarmate de vermoeidheid groter is eet hij minder.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 16:01 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wat weinig claudia, die van mij eten allebei het dubbele, minstens! (Ik ben mijn inlogcodes kwijt, maar blijk op mijn telefoon nog ingelegde te zijn.)
Vergeten op te reageren! Ik heb hem bij me laten slapen, maar dat was niet zo slim. We hebben alle drie slecht geslapen. De volgende keer mag hij mooi naar zijn eigen bed.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 07:06 schreef Poppejans het volgende:
[..]Laat hij zich dan makkelijk overleggen in eigen bed of is hij bij jullie gebleven?
quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:33 schreef lily het volgende:
Ah zo. Toch alvast gefeliciteerd
Haha, Leah en ik zijn ontzettend statisch. Haar haren staan voortdurend recht overeind en onze bank is voornamelijk de boosdoener.
Het knettert als een gek.
En Leah steeds; solly , solly mama
quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:04 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Zo, ik ben er weer (ook op mijn laptop nu).
Ik had de laatste tijd zo af en toe dat ik best wel ergens over mee wilde kletsen, dus nu toch maar even mijn best gedaan om wachtwoord enzo van de oude laptop af te halen.
Ja, begrijpelijk!quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, dat is op dit moment zo, hè? Over een tijdje kan hij zomaar weer ineens 4-5 boterhammen op een dag eten. En vanavond at hij zijn avondeten bijvoorbeeld met veel smaak op. Hoe hij heet hangt duidelijk samen met hoe fit hij is. Naarmate de vermoeidheid groter is eet hij minder.
Haha die neiging heb ik ook, maar die werkt hier echt averechts. Beste methode is het gezeur negeren en hopen dat er toch een par hapjes in gaanquote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:17 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh, ik maak me er ook niet druk om hoor. Al ben ik toch wel ouderwets strikt, geloof ik... Ik zeg soms letterlijk: "Geen gesodemieter, er wordt hier in huis fatsoenlijk gegeten, dat is goed voor je buik en daar wordt je groot en sterk van!"![]()
![]()
quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:17 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh, ik maak me er ook niet druk om hoor. Al ben ik toch wel ouderwets strikt, geloof ik... Ik zeg soms letterlijk: "Geen gesodemieter, er wordt hier in huis fatsoenlijk gegeten, dat is goed voor je buik en daar wordt je groot en sterk van!"![]()
![]()
Ach, als hij maat 6 niet meer past dan wordt het hoog tijd voor zindelijkheidstraining.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:17 schreef MamaPurk het volgende:
Echt past maat 6 bijna niet meer? Das wel lastig zeg!
bladder even terug, die heb ik hier van de week gedaan met tranen in mijn ogen ik vond het zo zieligquote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:20 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hier niet, best methode is hier: niet fatsoenlijk eten = geen toetje
Ja dat probeer ik ook, wil gewoon van die luiers af...quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ach, als hij maat 6 niet meer past dan wordt het hoog tijd voor zindelijkheidstraining.
Het gaat nog wel, hoor.
quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, en ik moet echt even trots doen.Van de week zei een leidster dat ze Ivan zo'n pientere jongen vond. Ze hebben op de groep een "dierentuin" en hij weet alle dieren zo goed te benoemen. Ja, goh, Ivan en dieren.
Die weet zelfs wat een okapi is.
Oh, dat is rot. Misschien moet ik erbij zeggen dat ik nooit iets van de een op de andere dag doe.Ik bouw altijd op en heb eigenlijk maar weinig strijd met ze. Het begint zeg maar met één erwtje opeten en dan toetje. De beloning is al snel verdiend.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:22 schreef MamaPurk het volgende:
[..]
bladder even terug, die heb ik hier van de week gedaan met tranen in mijn ogen ik vond het zo zielig
Wat hier goed werkt als hij iets niet wil eten: hij mag mij nootjes voeren.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Spelenderwijs herken ik wel, ik maak regelmatig rondedansjes en klap-zangsolo's als er weer iets geproefd of goed gegeten wordt. In de mond proppen doe ik (nog net) niet.
quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, en ik moet echt even trots doen.Van de week zei een leidster dat ze Ivan zo'n pientere jongen vond. Ze hebben op de groep een "dierentuin" en hij weet alle dieren zo goed te benoemen. Ja, goh, Ivan en dieren.
Die weet zelfs wat een okapi is.
Nou omdat je er als mam soms nog niet helemaal aan toe bent maar eigenlijk is het wel leuk, maar dan wil je het nog niet leuk vinden omdat je er dus nog niet aan toe bent, maar bij Jaël ben ik er wel aan toe die ontwikkeld zo lief en geweldig en leuk en die roept na de nacht 's morgens al dat ze me zoooooooooooo gemist heeftquote:
Wat grappig, ik had er helemaal niet zo bij stilgestaan dat dat ook het geval kan zijn. Ik voel me soms wel wat overrompeld door de taalontwikkeling.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:42 schreef MamaPurk het volgende:
[..]
Nou omdat je er als mam soms nog niet helemaal aan toe bent maar eigenlijk is het wel leuk, maar dan wil je het nog niet leuk vinden omdat je er dus nog niet aan toe bent, maar bij Jaël ben ik er wel aan toe die ontwikkeld zo lief en geweldig en leuk en die roept na de nacht 's morgens al dat ze me zoooooooooooo gemist heeftIk hou ervan!
Nou dat heb ik dus ook en dan denk ik ja hallo doe es niet, daar ben ik nog niet aan toequote:Op zaterdag 11 februari 2012 22:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat grappig, ik had er helemaal niet zo bij stilgestaan dat dat ook het geval kan zijn. Ik voel me soms wel wat overrompeld door de taalontwikkeling.
De iPad en tv kan ze volledig in opgaan. Verder eigenlijk niets zonder publiek/gezelschap.quote:Op zondag 12 februari 2012 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, wat lastig, miss! Wat losse vragen en opmerkingen:
- Is er niets wat ze zó leuk vindt om te doen dat ze erin opgaat?
- Je hebt recentelijk waarschijnlijk al veel opgeruimd, dus dit is misschien niet zo'n heel goede tip, maar ik denk dat over het algemeen selectiever speelgoed aanbieden kan werken. Dus dingen weghalen waar ze niet mee speelt en wat minder laten staan zodat het overzichtelijker wordt.
- Wat gebeurt er als je haar negeert als ze om aandacht vraagt nadat je hebt gezegd dat het tijd is om zelf te spelen?
- Misschien helpt het om het als iets te zien wat je op moet bouwen, dus beginnen met 5 minuten alleen spelen, niet verwachten dat het meteen goed gaat en dan langzaam uitbouwen?
- Hoe gaat dat op het kinderdagverblijf?
Hihi. Ze gooit gewoon al haar charme in de strijd.quote:Op zondag 12 februari 2012 11:23 schreef miss_sly het volgende:
En dan een paar keer per dag die vijf minuten doen?
Mijn eigen hangjongere hangt nu dus letterlijk aan mijn nek "ik wil met je knuffelen". Toen ik zei dat ik dit niet prettig vind en er een beetje verdrietig van wordt, draaide ze mijn hoofd naar zich toe en zei "ik zorg wel dat je niet verdrietig wordt, mama"
Tja![]()
Ik herken het ook wel van Ivan, hoor. Die zou het liefst de hele dag met mij bezig zijn. De vraag is er van hem uit dus altijd geweest. Het hoort waarschijnlijk ook gewoon bij haar (net als bij Ivan) dat ze zo'n sociaal dier is en het liefst de hele dag met jullie babbelt en bezig is! Het is ook niks verkeerds, maar het is ook geen gek idee om andere kanten van haar meer te stimuleren. En zelf kun je het momentje voor jezelf ook wel gebruiken!quote:Op zondag 12 februari 2012 11:26 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, dat is een vrij natuurlijk gegeven op het kdv. Toch hebben wij ons nooit fulltime met haar bezig gehouden, maar is die vraag van haar er altijd geweest. Ook als we bezig zijn, met wat dan ook, wil ze contact praten, moet je kijken, wil ze spelen. Er is niets, behalve de iPad en de tv, wat ze eventjes alleen kan. En het is echt niet dat ze zoveel op de iPad mag of tv mag kijken.
Precies dit inderdaad. Ze babbelt ook de hele dag en is echt met ons bezig. Niet alleen om haar te amuseren, maar ook met wat wij doen en waarom.quote:Op zondag 12 februari 2012 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik herken het ook wel van Ivan, hoor. Die zou het liefst de hele dag met mij bezig zijn. De vraag is er van hem uit dus altijd geweest. Het hoort waarschijnlijk ook gewoon bij haar (net als bij Ivan) dat ze zo'n sociaal dier is en het liefst de hele dag met jullie babbelt en bezig is! Het is ook niks verkeerds, maar het is ook geen gek idee om andere kanten van haar meer te stimuleren. En zelf kun je het momentje voor jezelf ook wel gebruiken!
Dat met de strijken doe ik ook zo (hypothetisch dan, want ik strijk nietquote:Op zondag 12 februari 2012 11:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Precies dit inderdaad. Ze babbelt ook de hele dag en is echt met ons bezig. Niet alleen om haar te amuseren, maar ook met wat wij doen en waarom.
Ik ga het met die vijf minuten per keer, aangekondigd inderdaad, gewoon proberen. E dan tussendoor als ik aan het strijken ben bijvoorbeeld, moet ze zich ook een beetje zelf amuseren, maar kan ik haar daar wel bij helpen door te reageren en dingen aan te moedigen. Maar die vijf minuten ga ik dan helemaal niet reageren, die moet ze echt zelf invullen. Zoiets?
dat weet ik missquote:Op zondag 12 februari 2012 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De iPad en tv kan ze volledig in opgaan. Verder eigenlijk niets zonder publiek/gezelschap.
We hebben inderdaad haar speelgoed al uitgezocht en er staat niet bijzonder veel: duplo, tekenspullen, wat auto's en treintjes die we pas een week hebben, boeken, pop met toebehoren. Nog meer wegzetten lijkt me niet handig, maar misschien toch proberen?
Dan hangt ze dus rond, letterlijk. Beetje op de bank hangen, beetje rondlopen, beetje proberen een gesprek aan te knopen, etc.
Ok 15 minuten is misschien wat veel om te starten, kunnen we beter korter doen.
Maar wat doen we dan als ze die 5 minuten niets doet? Hoe reageren we daar dan op? Op gewoon afspreken dat we 5 minuten geen aandacht geven, in de hoop dat als ze merkt dat dat zo is, ze vanzelf wel gaat spelen?
Nu hangt ze dus naast me, meekijken op de iPad, maar doet niets.
Simmu, Senna zal echt helemaal zichzelf moeten leren amuseren, want een broertje of zusje zit er niet in. En het middagdutje is hier voorbij, en van 's ochtends tot 's avondspits constant aandacht geven is best lastig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb je dat nog niet gedaan dan?!?quote:Op maandag 13 februari 2012 09:05 schreef Sorbootje het volgende:
Vanochtend door B. en Isabeau naar m'n werk gebracht. Vanaf de achterbank:
"Ik ben heel gerdrietig"
"Ik vind het heel vervelend"
"De wind waait heel erg hard"
"Mama gaat werken, tuuuurlijk, joepie joepie"
"Mama gaat werken en jij blijft bij papa"
"Ach meisje toch"
Wat denken jullie, moet ik de exorcist al bellen?
Dokter Bouwer heet die knakker.quote:Op maandag 13 februari 2012 09:38 schreef Asyniur het volgende:
Hier is overigens Bob de Bouwer ('bohbohboh') helemaal hip!
Ja precies dat doet Leander ook. Even iets laten zien, of iets vragen. En daarna gewoon weer verder spelen. Vooral met de duplo moet ik vaak even kijken en zeggen dat ie iets moois heeft gemaakt.quote:Op maandag 13 februari 2012 10:13 schreef Asyniur het volgende:
miss_sly, zul je altijd zien
Ow en tussendoor contact maken doet Harry ook hoor!
Ik denk dat mensen ook een andere definitie hebben van zelf/alleen spelen. Harry kan prima alleen spelen. Tussen door komt hij eens een auto laten zien en dan gaat hij weer verder waar hij mee bezig was. Of hij schuift even bij op de bank en gaat dan weer weg om te bouwen.
Maar ik noem dat dus allemaal alleen spelen omdat hij niet meer van mij nodig heeft dan even wat bevestiging.
Ow die kreeg ik wel als eerste in beeld toen ik bij youtube popcorn intypte, maar dacht ach dat zal het wel niet zijnquote:Op maandag 13 februari 2012 10:15 schreef Elmo76 het volgende:
MP hier ook zoeentje! Dan zegt of zingt ze iets en denk ik echt vanwaar heeft ze dat nu weer van? En ff later hoor/zie ik dat bij bijv. Umizoomi oid.
Enne, 'weefestokje' is deze hier:
Hogere verwachtingen dan dat heb ik ook niet, hoorquote:Op maandag 13 februari 2012 10:13 schreef Asyniur het volgende:
miss_sly, zul je altijd zien
Ow en tussendoor contact maken doet Harry ook hoor!
Ik denk dat mensen ook een andere definitie hebben van zelf/alleen spelen. Harry kan prima alleen spelen. Tussen door komt hij eens een auto laten zien en dan gaat hij weer verder waar hij mee bezig was. Of hij schuift even bij op de bank en gaat dan weer weg om te bouwen.
Maar ik noem dat dus allemaal alleen spelen omdat hij niet meer van mij nodig heeft dan even wat bevestiging.
Ja, maximaal? Lena speelt al veel langer dan dat alleen. Ivan is ook altijd zo geweest (op fases na waarin hij zich moeilijker kon vermaken).quote:Op maandag 13 februari 2012 09:07 schreef Twinkly het volgende:
Maximaal 15 minuten denk ik hoor, peuters hebben nog maar een korte aandachtsboog.
Hopelijk leg ik zo goed uit wat ik bedoel
Úit eigen ervaring, ik heb ze toen ik anderhalf was heel erg gehad!! En toen ik een jaar of 6 was weer, dus over nog een keer krijgen durf ik geen uitspraak te doen.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, maximaal? Lena speelt al veel langer dan dat alleen. Ivan is ook altijd zo geweest (op fases na waarin hij zich moeilijker kon vermaken).
Even een vraag aan jullie over een situatie die nu bij Lena speelt: hoe weet je nou zeker dat je kind de waterpokken heeft? Ik dacht dat ze bij Lena vrij duidelijk waren, maar ze heeft er niet zoveel en ze heeft er bovendien amper last van. Ik meen me te herinneren dat een van de peuters hier als dreumes ook erg weinig last ervan had gehad?
En zegt het ook iets over de kans dat het nog een keer terug kan komen? Of maakt het daarvoor niet uit hoe erg het is geweest?
Ja zeg, wat moet ik nou met zo'n onduidelijk antwoord.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:36 schreef MamaPurk het volgende:
[..]
Úit eigen ervaring, ik heb ze toen ik anderhalf was heel erg gehad!! En toen ik een jaar of 6 was weer, dus over nog een keer krijgen durf ik geen uitspraak te doen.
Jaël heeft ze hier wel gehad, maar was toen nog net geen 1 en toen vertelde de HA dat het dan een grillig verloop heeft, zij heeft ze dus ook niet erg gehad en geen last, volgens de HA kan ze ze zeker nog een keer krijgen. Het is dus een beetje lastig te zeggen...
Ja, dat klinkt zoals het hier is. Een paar dagen geleden had ze koorts, maar ze is verder zo vrolijk, lijkt geen jeuk te hebben en de pokken (als het pokken zijn) lijken al ingedroogd. Op een of andere manier vind ik het zo moeilijk te geloven dat dit het dan is.quote:Op maandag 13 februari 2012 12:48 schreef miss_sly het volgende:
Senna heeft ht overduidelijk gehad, maar er weinig last van gehad. Niet heel veel blaasjes, weinig jeuk, beetje verhoging, niet echt ziek. Over de kans het nog een keer te krijgen, durf ik niets te zeggen, maar ze was al twee, dus ik hoop dat echt voldoende was om er echt vanaf te zijn.
Interessant. Op Wikipedia vind ik:quote:Op maandag 13 februari 2012 12:57 schreef Ssserpente het volgende:
Lente had de waterpokken ook voordat ze één werd. Ons CB vertelde daarop dat de kans echter klein was dat ze ze nogmaals zou krijgen, omdat ze ze zo goed te pakken had. Daardoor had ze voldoende antistoffen.
Daaruit zou je kunnen opmaken dat de mate waarin ze er last van hebben wel degelijk een rol speelt.
Een kwartier is voor een kind wat er al moeite mee heeft volgens mij al heel lang. Niels speelt nu trouwens korter alleen dan toen hij jonger was, omdat hij nu meer fantasiespellen wil spelen (of dingen als verstoppertjes of hem duwen terwijl hij op zijn auto zit) waar wij in mee moeten doen (daarom baal ik ook zo dat hij niet naar de psz kan voorlopigquote:Op maandag 13 februari 2012 12:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, maximaal? Lena speelt al veel langer dan dat alleen. Ivan is ook altijd zo geweest (op fases na waarin hij zich moeilijker kon vermaken).
Oh, zeker! Daarom zou ik het eerst ook bij 5 minuten houden. Maar is het voor peuters in het algemeen lang gezien hun aandachtsspanne? Ik ben wel benieuwd wat daarover bekend is.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:07 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Een kwartier is voor een kind wat er al moeite mee heeft volgens mij al heel lang.
Hoewel ik het in het algemeen erg eens ben met een positieve benadering kan ik me hier niet zo in vinden. Niet alles in het leven is leuk of makkelijk en ik zou Ivan daar niet te veel tegen in bescherming willen nemen. Maar goed, ik geef dan ook bijvoorbeeld complimenten als hij goed gegeten heeft, dus het principe van straf en beloning maakt wel deel uit van onze opvoedstijl.quote:Miss Sly, ik zou toch zo min mogelijk nadruk leggen op het alleen spelen en zelfs voorkomen het hardop tegen haar te zeggen en al helemaal niet haar ervoor prijzen wanneer het lukt. Ik denk namelijk dat dat alleen maar averechts werkt omdat het dan een bepaalde prestatie wordt en voor faalangst zorgt.
Maar het is op dat moment toch ook veel gevraagd? Dat je wilt dat het ooit normaal wordt betekent niet dat dat het op dit moment ook is.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:13 schreef Twinkly het volgende:
Ik zal het eens opzoeken Claudia, maar volgens mij is dat meer in de richting van 5 minuten.
Als je als ouder nadruk op iets legt en prijst wanneer iets lukt geef je onbewust de boodschap mee dat iets bijzonder en moeilijk is, terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn om ook even iets voor jezelf te doen zodat mama even kan werken.
En dat benadruk en bevestig je door er zo bijzonder over te doen. Dat bedoel ik.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het is op dat moment toch ook veel gevraagd? Dat je wilt dat het ooit normaal wordt betekent niet dat dat het op dit moment ook is.
Of je benoemt en erkent het. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:17 schreef Twinkly het volgende:
[..]
En dat benadruk en bevestig je door er zo bijzonder over te doen. Dat bedoel ik.
Maar dat is wat anders dan prijzenquote:Op maandag 13 februari 2012 13:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of je benoemt en erkent het. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Ik geloof er niet zo in. Ik heb geen ervaring in hoe dit bij kleine kinderen werkt (behalve dan de ervaring die ik tot nog toe met Ivan heb), maar in de onderwijspraktijk heb ik gemerkt wat de kracht van complimenten geven is. En als ik iets niet goed vond dan zei ik dat ook eerlijk. Dat werd gewaardeerd en daardoor bleven mijn complimenten (waar ik overigens niet zuinig mee was, maar ook niet te scheutig) waardevol.quote:Op maandag 13 februari 2012 13:22 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Maar dat is wat anders dan prijzen
Het is net als met eten. Als je daar steeds de nadruk oplegt en prijst omdat een kind eet, dan is er een grotere kans dat het kind juist niet eet dan wanneer je heel normaal doet over eten: eten hoort er gewoon bij.
Wat is er intrinsiek aan het eerste in tegenstelling tot het tweede?quote:Op maandag 13 februari 2012 13:56 schreef Ssserpente het volgende:
Ik probeer zoveel mogelijk (en dat lukt dus lang niet altijd) de intrinsieke motivatie te stimuleren. Dus, zoals Davinia ook zegt, door bijv. te zeggen: "Wat ben jij lekker aan het eten, zeg," i.p.v.: "Goed zo, wat eet je goed."
Goed eten doet ze voor mij, want groot worden en weerstand opbouwen is voor haar nog te abstract. Lekker eten doet ze voor zichzelf.quote:Op maandag 13 februari 2012 14:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat is er intrinsiek aan het eerste in tegenstelling tot het tweede?
Ik vind het altijd zo'n non-onderscheid.
Dat zat er natuurlijk dik in!! Heeft hij er ook zo weinig last van??quote:Op maandag 13 februari 2012 20:11 schreef Claudia_x het volgende:
En nu heeft Ivan ook de waterpokken!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |