abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107750684
De peuters:

***30 januari 2008: Noah Arthur Dent, zoon van Mirage en Oversight***
09 februari 2008: Colin, zoon van Icicle
09 februari 2008: Jennifer Esmee, dochter van Ticootje
25 februari 2008: 'Saartje', dochter van Maneki.Neko
5 maart 2008: Mika, zoon van vrouwtje-theelepel
20 maart 2008: Lilah Marie, dochter van k_i_m
*** 26 maart 2008: Nienke Maria Simone, dochter van ET en Swets ***
27 maart 2008: Maja, dochter van Macka66
30 maart 2008: Annika, dochter van Popples en Prowl
***16 april 2008: Piet Stijn, zoon van Sjak en Schanulleke***
03 mei 2008: Rebecca, dochter van flowerbox
14 mei 2008: Bink, zoon van Mammietje
*** 18 mei 2008: Yade April, dochter van Silmarwen en Knut***
27 mei 2008: Marlien, dochter van Grijs
29 mei 2008: X (kitten), dochter van Pvoesss
24 juni 2008: Dana Jamie, dochter van Bla_Bla_Bla
28 juni 2008: Nika, dochter van KD-fotografie
28 juni 2008: Lotte, dochter van Mrien
*** 01 juli 2008: Koen, zoon van LovelyLady en Cryothic ***
14 juli 2008: Jade, dochter van Luxaja
06 augustus 2008: Selene, dochter van simmu en sangdrax
22 augustus 2008: Sten, zoon van Kaarr
15 september 2008: Isis, dochter van Jojogirl
21 oktober 2008: Mavie Cecilia Louise, dochter van geppie en poepoog
18 november 2008: Maarten Alexander, zoon van marie79
08 december 2008: Tyler Jeroen, zoon van _Ingrid_ en djeez
10 december 2008: Merel Joanna Elisabeth, dochter van Fuente en Buurvrouw_Rietman
28 december 2008: Jan, zoon van DJMO
03 januari 2009: Elin, dochter van Kleurdoos
05 januari 2009: Annicka Maria, dochter van GreatWhiteSilence
06 januari 2009: Sebastian Julius (Seb), zoon van Estrys en Tubby
11 januari 2009: Mila, dochter van Raissa en Milanese
11 januari 2009: Elodie, dochter van Bass-Miss
23 januari 2009: Lennon Thom Jeb, zoon van Diaan en peaceman
23 januari 2009: Ruben Sebastiaan, zoon van Jelief
23 januari 2009: Levi Dinand zoon van admiraal-anaal
28 januari 2009: Danique Nova, dochter van Fruppel
*** 30 maart 2009: Hannah Niesje, dochter van Texelonia en Micha ***
31 maart 2009: Bram Teunis George, zoon van Sugarsnap
12 mei 2009: Tessel Eloïse, dochter van Noli.
05 juni 2009: Morris, zoon van Memmel
07 juni 2009: Ko, zoon van Oeke
08 juni 2009: Tess, dochter van Vicky
14 juni 2009: "tweeling", zonen van mikoxx
14 juni 2009: Deniz Arda, zoon van JaleesaJoia
27 juni 2009: Jorja, dochter van Jeetjejom
12 juli 2009: Thijs, zoon van McLaura
17 juli 2009: Jaël, dochter van MamaPurk
*** 20 juli 2009: Senna, dochter van miss_sly en het_fokschaap ***
01 augustus 2009: Timo Ruben, zoon van Chan
03 augustus 2009: Iris, dochter van Nijna
08 augustus 2009: Willow, dochter van innepin
23 augustus 2009: Thomas, zoon van Ca.ra
*** 23 augustus 2009: Evi Mare, dochter van DuchessX en Juup©***
*** 24 augustus 2009: Oscar Morrison, zoon van Brighteyes en Stinkie ***
27 augustus 2009: Toby Benjamin, zoon van Kersjes
31 augustus 2009: Lena, dochter van Poppedein
11 september 2009: Lars, zoon van XXXKarinXXX
17 september 2009: Esmee, dochter van Stiemie
23 september 2009: Lente, dochter van Ssserpente
27 september 2009: 'Flip', zoon van RockabeIIa
28 september 2009: 'Driekus', zoon van mefke79
29 september 2009: 'Xeentje', dochter van Xenia
02 oktober 2009: Alexa, dochter van Takkembah
02 oktober 2009: Sem Yesse, zoon van Rekkie
12 oktober 2009: Isabeau, dochter van sorbootje
16 oktober 2009: Jamie, zoon van martine1984
19 oktober 2009: Jochem, zoon van Troel
22 oktober 2009: Niels, zoon van Twinkly
27 oktober 2009: Mette, dochter van Wickie
13 november 2009: Ivan, zoon van Claudia_x
18 november 2009: Thyn, zoon van DutchieBre
23 november 2009: Emma, dochter van WupWup
24 november 2009: Stef, zoon van Incantrix
27 november 2009: Ties, zoon van ziggyziggyziggy
05 december 2009: Evie Elleke, dochter van Beessie-Jen
10 december 2009: Wolf, zoon van Poppejans
15 december 2009: Elyas Yaël, zoon van Tan
17 december 2009: Rienk, zoon van Vlindur
18 december 2009: Dyon, zoon van Meimeltje
23 december 2009: Minke, dochter van lijnloos
30 december 2009: Isa dochter van NieuweUser
07 januari 2010, Aviva, dochter van DaviniaHR
15 januari 2010: Dijon Trevor, zoon van faja-lobi

Graag de lijstjes NIET zelf aanpassen, er verdwijnen nog wel eens kindjes van lijsten op die manier. De modjes lopen de lijstjes af en toe na.
pi_107750738
Laatste post:
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:35 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

dito met mijnes.
hangt zeker wat in de lucht ...
Tyler kan iig heel hard krijsen en ik ben MOE roepen en niet gaan slapen. En oh wee als er 1 knuffeltje, of speentje een mm verkeerd ligt, dan is hij woedend.
pi_107750876
Aankleden kan Leander eigenlijk best goed. Moet ik hem wel gewoon de tijd geven dan kan ie alles zelf. Maar Mikael daarin tegen was daar heel laat mee. Die lukte het steeds net niet zeg maar. Die leerde het pas echt goed toen ie al op school zat.
Echt een verschil tussen mijn mannen. Mikael was qau spraak heel snel maar motorisch loopt ie steeds iets achter, Leander is qau spraak een heel stuk achter maar die is motorisch met veel dingen weer heel snel. Ben benieuwd wat onze jongste gaat doen!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_107751761
Oh miss, ik walste wel over je kleine maar belangrijke opmerking heen. Wat moet het rot zijn om Senna uit te leggen dat er geen broertje of zusje komt. :*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 8 februari 2012 @ 15:09:43 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_107751878
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:28 schreef Claudia_x het volgende:
Vraagje tussendoor: hoe goed kunnen jullie peuters zichzelf aankleden? Weten welke arm er in welke mouw moet, welk been in welke broekspijp, broek optrekken, schoenen aandoen? Ivan kan dat nog niet zo goed. Een leidster op het kinderdagverblijf heeft aan ons gevraagd of we ermee willen oefenen. Dat wil ik best, maar ik heb zelf al moeite om bijvoorbeeld een broek over zijn bolle billen te krijgen. :+ Het lijkt me niet helemaal realistisch om van hem te verwachten dat hij dat zelf kan. Oefenen is prima, maar het is voor hemzelf ook maar frustrerend als ik hem niet help.
Sasha was daar destijds supersnel mee en Oscar ook helemaal niet. :N
Hij kan wel zelf zijn broek uittrekken en ook zijn jas over zijn hoofd aantrekken, maar daar houdt het wel een beetje bij op.

Ik dacht dat ik een tijdje terug eens las dat de oudste van Mignonne het ook al helemaal zelf kan.
pi_107752116
Dyon kan zich een beetje zelf aankleden, maar pyjamabroeken worden ook nog wel regelmatig verkeerd om aangedaan. Ik blijf maar herhalen dat het labeltje aan de achterkant moet zitten ;) Komt vanzelf wel, zelf zn broer doet het wel eens andersom (omdat hij niet op zit te letten).

Jas doet hij net als Sacha over zn hoofd aan, zoals ze het op het kdv leren. Rits dicht doen probeert hij ook zelf, aangezien mama meestal in eerste instantie niet mag helpen. Uiteindelijk komt hij toch wel naar mij toe.
pi_107752279
Miss; lijkt me een emo-momentje... :* Lieve Senna O+

en aankleden doet Evie ook nog niet hoor. Moet ook eerlijk bekennen dat ik het haar ook nog niet zo vaak heb laten proberen. *zal ik eens doen*. Ze kan wel zelf laarsjes aandoen...
en uitkleden kan ze wel met een beetje begeleiding.

Evie ligt op bed, was ze erg aan toe.... 2 dagen op de opvang geweest en dus geen middagdut gedaan, en dat resulteert dus in een peuter die errrrrg moe is, en er niet aan toe wil geven, vandaar die draakmodus... gisteravond al, en dus rond de middag vandaag weer... :@ En jemig, Evie heeft echt een ijzeren wil, en dat is soms best lastig...
Nu was ze om 14 uur ineens zo moe, dat ze het ook eens toe durfte te geven, en dus lekker naar dr bedje gebracht kon worden.. :Z
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_107752283
Miss :*

Mette is dol op kleren, dus ook op het aantrekken en uittrekken. Sokken en schoenen doet ze zeldstandig. De rest doen wij, heb geen zijn in getreuzel :') maar ze kan een broek uittrekken, aantrekken lukt soms. Een trui wel uit, niet echt aan.
Eerlijk gezegd had ik het me nog nooit afgevraagd, dat komt vanzelf toch wel.

Hier gaat alles eigenlijk heel goed. Mette kletst je de oren van de kop. Eet best aardig (dankzij goede tips van de diëtiste). Haar peuterbuien vallen mee en is dan ook altijd best redelijk.
We hebben gewoon een hoop pret, alles begint weer een beetje normaal te worden eindelijk. Ze begint zelfs haar zusje wat leuker te vinden. Gewoon O+ dus.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_107752361
Och Miss, ook helemaal overheen gelezen :* Dat lijkt me wel lastig om te moeten uitleggen...

BJ, slaapt Evie normaal gesproken niet meer tussen de middag? Ik tel echt mijn zegeningen op het moment dat Minke thuis is en 's middags effe gaat liggen. Het varieert van 1 tot 3-4 uur... maar zowel zij als ik hebben dat echt nog effe nodig.
pi_107752590
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:24 schreef Lijnloos het volgende:
Och Miss, ook helemaal overheen gelezen :* Dat lijkt me wel lastig om te moeten uitleggen...

BJ, slaapt Evie normaal gesproken niet meer tussen de middag? Ik tel echt mijn zegeningen op het moment dat Minke thuis is en 's middags effe gaat liggen. Het varieert van 1 tot 3-4 uur... maar zowel zij als ik hebben dat echt nog effe nodig.
Evie slaapt thuis eigenlijk nog wel altijd hoor, en dan minimaal 2-3 uur. Alleen op de opvang weigert ze, ze is gewoon te nieuwsgierig en wil vooral niets van de gezelligheid missen... zelfde geldt als we op visite zijn ofzo, ook dan geeft ze niet toe aan de vermoeidheid. Op die dagen gaat ze dan gewoon door tot 19:30-20:00 uur...
alleen de dagen dat ze op de opvang is geweest; eindigen dus best vaak in een humeurig moe meisje...
best sneu....
(ook voor mama haha).
pi_107752630
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:22 schreef wickie het volgende:

Hier gaat alles eigenlijk heel goed. Mette kletst je de oren van de kop. Eet best aardig (dankzij goede tips van de diëtiste). Haar peuterbuien vallen mee en is dan ook altijd best redelijk.
We hebben gewoon een hoop pret, alles begint weer een beetje normaal te worden eindelijk. Ze begint zelfs haar zusje wat leuker te vinden. Gewoon O+ dus.
Wat fijn om te lezen. O+ Wat voor soort tips hebben nou geholpen?

Het gaat hier ook heel lekker. Ivan is een grote lieverd. Ik sta er bovendien van versteld hoe hij bezig is met werkwoorden vervoegen. Dan zegt hij ineens: "Papa heeft pasta kopen... gekoopt in de supermarkt." Hij begrijpt gewoon de regel en ik vind het superknap. O+
pi_107752753
Jeetje wat knap die lange zinnen Claudia! Hier zijn het meestal 2-3 woordjes.

Over slaapjes gesproken. Ik moet Dyon maar eens wakker gaan maken. Lag er pas later in omdat we waren geen schaatsen, maar geen zin in een wakkere peuter vanavond ;)

Ow en die tips over het eten hoor ik ook graag Wickie! :D
pi_107752770
O Claudia; Evie kan dat ook ineens zo goed! en ze heeft het niet meer alleen over Evie of papa en mama, maar ook over ik; jij en jou :) Vind ik ook zo knap!
dat ze die taaltechnische dingen ineens snappen...

@Wicks; wat fijn dat het met Mette dr eten zoveel beter gaat!
pi_107752905
Wauw, wat goed van Ivan die hele zinnen! Minke doet het deels... zo van: "Papa broodjes koopt!" = papa heeft broodjes gekocht. Vind ik al heel wat. En waar we echt versteld van staan nu is de logica of koppelingen die ze nu weet te snappen :o
pi_107752933
Ja, het gebruiken van ik, jij, jou, hier en daar is ook zo'n wonderlijke ontwikkeling weer! Ik kan er nog steeds niet over uit hoe leuk het is om met je kind gesprekken te voeren. O+

Als ze 's avonds naast elkaar aan tafel zitten en met elkaar zitten te ginnegappen dan voel ik me zo rijk. Dat ik die twee op de wereld heb gezet. En nu al zulke persoontjes. Ongelooflijk.
pi_107752959
Evie gister; voordat ze dr hele onderarmen in ging kleuren met stiften:

Mama; jij daar (wijst met vinger naar keuken) lopen, eten koken, Evie tekenen. _O-

Of eigenlijk bedoelt ze:
mama; wegwezen, zodat ik even lekker mezelf onder kan kliederen, zonder dat jij je ermee bemoeit.. :X
pi_107753259
Ik vond het ook wel even moeilijk en confronterend. Als ze ouder is, kan ik het beter en echt goed uitleggen, natuurlijk, maar voor nu was ze vooral teleurgesteld, en dat vond ik toch wel verdrietig.

Maar we hebben het wel heel fijn, hoor, met z'n drietjes O+
Senna zegt al beter "ik" en "jou" en "wij" dan ik zelf. Ik heb nog steeds de neiging om eht over Senna, papa en mama te hebben, maar dat hoeft helemaal niet meer :D Ik dacht dat haar taalontwikkeling niet op korte termijn nog beter zou worden, maar het is soms echt bizar wat er uit komt. Wel ontzettend gezellig, echte gesprekken en hele verhalen!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_107754374
Claudia, ik denk niet dat je van een kind van ruim 2 kan verwachten dat die zichzelf kan aankleden.
uitzonderingen daargelaten.

Miss :*
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_107754813
Miss dat zijn altijd dingen die erbij komen zonder dat je daar eigenlijk bij nadenkt dat zij daar wel mee bezig is. Beetje kromme zin. Bijna iedereen heeft tegenwoordig ook bijna een broertje of zusje.
pi_107755114
Miss, dat is helemaal niet makkelijk zeg. ;(
En het doet natuurlijk ook pijn, omdat je het zelf ook hebt moeten loslaten. :* :*
Maar heerlijk dat jullie zo kunnen genieten met zijn drietjes. O+
Volgens mij zou Ko het op dit moment wel best vinden met zijn drietjes, zijn favoriet, die hoor je de hele dag door: Mama, papa, Kobus. O+

Claudia, misschien bedoelde de leidster meer het 'meewerken'? Althans op de kresj, heb je duidelijk kindjes die actief mee helpen met aankleden, door de arm te strekken of de benen op de tillen en je hebt ook kindjes die zich 'slap' houden. Dus niet mee werken maar ook niet tegenwerken.
Nouja, het was een inval, misschien bedoelde ze wel heel iets anders, moeilijk is dat altijd om opmerkingen dan te interpreteren, als je er zelf niet bij was.
Ko doet ook nog niet echt aan aankleden trouwens. Ik ben hem nu wel aan het leren zijn spullen op de kapstok te hangen zelf etc.

Kootje is al een paar dagen ziek, hij leek beter maar is toch vrij lethargisch, dus vandaag weer niet naar de kresj gegaan. Hij wil graag de hele dag bij papa of mama zitten. Gister zat hij ineens weer in de doek bij papa. O+
Hopelijk is hij snel weer de oude, dan kan hij ook nog even in de sneeuw spelen.
Mijn kleine jongetje, ik ben zo gelukkig met hem!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_107757300

Zielig ziek mupke.

We doen aan bankhangen, ik ben natuurlijk hóógzwanger en zij ziek...er zit niks anders op <3
pi_107763084
Arme Sorbo ;) Lijdensweg daar ;)
Wel beterschap :)

Uhm, aankleden... Boxer gaat zelf,sokken ook, broek, hangt er vanaf welke broek. En jas +wanten kan hij ook zelf (moet ik rits vast doen)
En hij heeft liever dat ik het doe _O-

Praten gaat hier super :D Bij de oudste that is. De jongste zegt niks.
pi_107763494
hier praten ze allebei. alleen de een in peuternederlands en de ander in koeterwaals met her en der wat peuternederlands :+

ravi heeft trouwens echt 2de kindje syndroom met zijn praatontwikkeling. die gaat volkomen anders dan hoe selene het deed/doet. selene deed echt eerst losse woordjes en toen zinnetjes. ravi brabbelt van begin af aan al in hele zinnen (in koeterwaals dus :P ) en begint nu steeds herkenbaarder te praten. maarrrr (en hier het intredende 2de kindje syndroom): hij laat zich de aandacht van zijn zusje lekker aanhangen. en die heeft letterlijk aan een half woord genoeg om hem op zn wenken te bedienen :o

dus sinds een weekje ben ik heel streng geworden en wordt ook aan ravi direct dingen gevraagd. ik merkte namelijk dat hij best veel snapt, dus ik dwing hem uit zijn luiheid :Y ipv hem een bekertje drinken toeschuiven vraag ik hem nu ook of hij wil en handel daar naar. en het gaat op maar een week tijd al direct vooruit he!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_107765228
F-je wil wel praten volgens mij... Het lukt gewoon niet.
En ik snap vaak genoeg niet wat hij bedoelt en L snapt al helemaal niet wat hij bedoelt (ze vinden elkaar niet zo aardig :+ )

L zegt dingen als: Mama, toen ik ging slapen deed mijn been zeer, daar bij mij knie! Gaat jij mij nu troosten?

En tegen mijn moeder: Mijn mama is in jouw buik gegroeid, in welke buik ben jij gegroeid?

Best een leuke zin :P
pi_107765516
Leuke zin en goed over nagedacht ook!
pi_107768300
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:09 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Sasha was daar destijds supersnel mee en Oscar ook helemaal niet. :N
Hij kan wel zelf zijn broek uittrekken en ook zijn jas over zijn hoofd aantrekken, maar daar houdt het wel een beetje bij op.

Ik dacht dat ik een tijdje terug eens las dat de oudste van Mignonne het ook al helemaal zelf kan.
klopt :Y
Ze wilde het vaak zelf doen en ik heb het ook een beetje gestimuleerd waar kon. Maar goed, groot deel is natuurlijk mazzel, zoals met alle dingen met kinders en opvoeding :') :D

dingen zelf uit zijn logischer wijs makkelijker voor haar dan dingen aan, knoopjes dicht doen kan ze nog niet zelf maar verder gaat het eigenlijk heel goed. Ik zei vorige keer dat ze maar even kleren moest gaan uitzoeken en dat we dan zouden aankleden en toen had ze zelfs een hemd en onderbroek erbij gepakt :D *trots*

En verder heb ik heel weinig te melden. Het gaat buitengewoon goed hier, ik ben heel trots op mn lieve grote. Ze is een deugniet maar wel een heel lieve. Ze praat volop, in goede duidelijk begrijpelijke zinnen van 5 tot 8 woorden. En ze is heel goed in het weergeven van haar gevoel, het klinkt zo droog als zo'n dreutel zegt "nee niet doen, dat vind ik niet fijn" :') whatever happened to NEE!!! *duw* :P
Ze is erg op haar plek bij de gastouder, ze vindt het heel leuk daar en met de andere kinders.
Ze vindt het heerlijk om thuis grapjes uit te halen (krokodil bijt in je bil is favoriet nu :') ), te knutselen, stickers plakken, fruit eten en met Elin knuffelen zijn haar favoriete dingen op het moment.

En ehm. Mja dat was het.

Ohja beterschap voor Isebeauke :*
en die foto van Minke is hilarisch :D lekker ding haha
:)
pi_107769152
Wat fijn dat het zo lekker gaat Mignonne!

't Beauke was net weer even wakker. Lag ze te huilen: "Ik ben zo gerdrietig mama" "Pijn in mn oogjes"

:'( Niet leuk.

Gelukkig knapte ze wel op van wat TLC en een paar liedjes. Toen mocht ik weer "Naar meneden" Maar ik vrees dat dit zo'n nacht wordt met om het uur liedjes en knuffels. Maar ja, dat mag ook als je ziek bent.
pi_107769796
och prul toch. Zoiets hadden we hier een tijdje terug ook, ontstoken oogjes en allemaal troep dr uit enzo. Zo zielig.

Succes voor de nacht :*
pi_107770879
Arme Isabeauke :{

Mignonne je grootste O+

Eettips: alle strijd de deur uit, dat was de belangrijkste. Gebruik eten echt niet als machtsmiddel. Ze kunnen op deze leeftijd leven op bijna niks (echt bizar). Natuurlijk heb je wel regels, zoals altijd aan tafel zitten ook als ze niet wil eten. Maar na 2x vragen of ze wil eten er geen halszaak van maken. Als jezelf klaar bent, haar bord ook weghalen (als ze moeilijk doet over het eten). Dus je behoud de regie maar zonder strijd.
Wij worden nooit meer boos aan tafel, ook al zit ze te schreeuwen, koel blijven en eigenlijk niet op reageren werkt het beste en de buien, smijtwerk en demonstratief niet eten verdwenen haast.
Soms eet ze nog steeds niks hoor met het avond eten, meestal wel een paar maaltijden per week. Maar so be it, we zitten er niet mee en dat is een enorme verlossing.
Overdag geef ik wat vaker een tussendoortje en maken we echt samen lekkere dingetjes, oftewel het eten gewoon heel leuk proberen maken. 's Ochtends als ze niet echt heeft ontbeten, dan maak ik meestal tosti's en gaan we samen tekenen aan tafel. Zonder dat ze het dan echt doorheeft eet ze best wel wat. Of tijdens een boekje lezen appeltjes eten.
Om er wat meer vet aan te krijgen geef ik haar meer notenpasta's (pindakaas is de grootste favo) en dan lekker dik erop. Ook chocopasta. Ze eet graag olijven, dus die koop ik op oliebasis. Ik geef geen water meer maar alleen nog rosevicee en diksap. Dit puur alleen omdat alle kleine beetjes helpen en zo ook met drinken. Ze drinkt nog steeds graag water hoor, maar zo krijgt ze toch wat extra's weer binnen.
Vis eet ze inmiddels ook weer, dus 2x vis in de week.
Oja nog een regel van de dietiste, wel altijd proberen of ze willen proeven.
pi_107780148
Strijd maken we er hier niet van, aan tafel is de enige regel dat je moet blijven zitten.
En onze oudste eet al ...uhm... anderhalf jaar denk ik?.... Geen warm. Hij vond het heerlijk, tot hij 2,5 was. Pizza lust hij wel een hapje en pannenkoeken, patat en 'zure komkommers' (plakjes komkommer met peper en azijn) kan hij niet genoeg van krijgen. Die hebben we er dus vaak wel bij.
Toetje hoeft hij ook niet :+

Overdag ongeveer 6 boterhammen (vaak met pindakaas en pure hagelslag), een half pak rijstwafels, veel drinken, fruit...

Dus zou ik me niet druk moeten maken.
Ware het niet dat hij net iets meer dan 12 KG is in maat 98 :X

Maar ik kan er geen avondeten instampen en ik betwijfel ook of dat het verschil zou maken als ik kijk wat hij wel eet...
pi_107780543
Het zal hopelijk wel weer komen Free. En dat postuur heeft hij niet van een vreemde toch. Seb zit met zijn 14 kilo ook wat aan de lage kant in de groeicurve. Het CB raadde me hier aan om vooral te investeren in zetmeel. Hoe laat je hem nu wel wat eten dan? Ik maak uit je post op dat je het er niet instampt maar ook niet maar kijkt wat hij wel eet.

Mignonne wat klink je toch heerlijk gelukkig. En wat fijn dat je grote het zo naar haar zin heeft bij de gastouder.

Soms smelt ik gewoon van mijn peuter. Dinsdag was Seb met zijn vader een spelletje aan het doen op de Ipad. Kruipt hij dicht tegen papa aan: 'Papa ik vind jou lief! Ik mis jou!' O+ Hij ziet zijn vader iedere ochtend en avond maar gewoon een manier om te laten merken dat hij het zo fijn vindt om samen iets te doen.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_107780569
Ik laat hem :)
Ik schep een beetje op, dat mag hij opeten en hij moet aan tafel blijven zitten. En verder houden we het gezellig aan tafel. Ik moedig hem wel aan om te proeven, maar dat is eigenlijk vrij zinloos :D
Al heeft hij eergisteren zowaar 2 losse spaghetti's gehad :D
pi_107780620
Oh Seb! O+

Herkenbaar hoor, het niet willen eten. En de tips van Wickie geven me toch het gevoel in de goede richting bezig te zijn. Geen druk, geen strijd.

Ik heb een rare peuter, gister zei hij ineens: haren knippen.
Dus nu heeft hij weer een kort koppie, althans aan de voor- en zijkant, achter heeft hij een matje. :P
Vind ik zo leuk staan bij mijn kleine hooligan. :@
pi_107781537
FOTO Oeke!

Over dat aan tafel blijven zitten, dat vind ik dus echt een lastig punt. Wat zouden jullie doen?

Isabeau eet momenteel niet geweldig tot best slecht. Ik maak er geen strijd van, maar het punt is vooral het aan tafel blijven zitten. Zelfs als ze iets wél lekker vindt krijgt na een paar minuten in d'r hoofd dat ze iets anders wil doen. Dan zeg ik dat we eerst even eten en dan schuift ze onmiddellijk haar bordje aan de kant met de mededeling: "genoeg gegeten!"

Vanaf dat moment gaat ze draken dat ze uit haar stoel wil om te spelen. Ik wil dat eten aan tafel leuk en gezellig voro haar is en sta dus in dubio; enerzijds wil ik dat ze blijft zitten, omdat ik het idee heb dat ik het gedrag versterk door eraan toe te geven... anderzijds wil ik niet dat ze een negatief gevoel heeft bij aan tafel (moeten) zitten... Wat is wijsheid?!
pi_107781548
Ze was vanmorgen overigens een stuk opgeknapt, maar we houden haar nog lekker een dagje thuis om aan te sterken.
pi_107781676
selene eet ook al een tijdje nauwelijks avondeten. eigenlijk eet ze alleen worst :o
maar hier ook; aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is. ze mag wel als ze klaar is liedjes zingen. klooien met bordje levert enkel dat het bordje verdwijnt.
pi_107781689
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:39 schreef Sorbootje het volgende:
Ze was vanmorgen overigens een stuk opgeknapt, maar we houden haar nog lekker een dagje thuis om aan te sterken.
fijn dat ze opgeknapt is! lekker een dagje bijkomen nu :Y
pi_107782157
Sorbo fijn dat ze opgeknapt is.

Tyler eet amper avondeten sinds hij zijn arm gebroken heeft gehad. Dus al heel lang niet meer. Soms wel vlees. Pizza gaat bijna altijd goed, van die kleine ronde. En frikandel ook. Maar ja dat krijgt hij niet vaak! Hij is gek op pindakaas en chocopasta. Laatste mag hij van mij niet te vaak, vind ik niet eerlijk tegenover Kim.

Enne hij praat dus in korte zinnetjes ineens en veel meer woordjes!
pi_107782308
wat fijn ingrid :)
go tyler *O* *O* *O*
  donderdag 9 februari 2012 @ 10:12:13 #40
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107782387
free, ik heb er hier eentje die avondeten over het algemeen bunkert en toch is hij klein en smal.

Harry zit nog steeds in een tuigje aan tafel. Als we hem zonder laten zitten, wil hij er steevast na enkele minuten uit, ongeacht wat we eten en of hij het wel of niet lekker vindt. In het tuigje blijft hij gewoon zitten en doet eigenlijk zelden een poging om eruit te komen (hij kán het wel).
Aangezien ik geen zin had in een hele maaltijd alleen maar zeggen dat hij moet blijven zitten, blijft het tuigje gehanteerd ;)

Hij is niet zo'n goede broodeter (lijkt op zijn moeder) maar dan lezen we aan tafel gewoon een boekje of hij zet van te voren wat speelgoed op de tafel waar hij wat mee speelt terwijl ik de stukjes boterham naar binnen stop ;)
Sinds kort eet hij zijn boterhammen zonder korst. De stukjes met korst gaf hij steed snetjes terug. Ik vermoed dat hij last heeft van de laatste kiezen die nog moeten doorkomen dus ik laat het maar even zo.

Drinken is lastiger. Soms zijn er dagen dan lurkt hij zo zijn melk op en drinkt hij de hele dag prima. Andere dagen krijg ik er moeilijk iets in. Dan probeer ik er meestal wel nog ergens een toetje bij te duwen ivm vocht.

Ingrid, wat tof dat Tyler opeens zinnen gaat praten zeg!
pi_107782730
Seb begint steevast het avondeten met ik wil nieeehiet eeeeten, ik hoef niks, ik heb geen mondje meeeeer. Dan zeggen wij altijd, dan kom je toch maar aan tafel zitten. Binnen een minuut begint hij dan toch te eten. We mogen dus niet klagen, behalve over het aan tafel blijven zitten. Daar schort het nog wel eens aan.

Ik kan hier nu wel gaan roepen dat Seb aan tafel blijft zitten tot we klaar zijn en in theorie vind ik dat ook wel dat dat moet maar als we zitten te eten en Seb is na tien minuten klaar, dan rekken we dat nog een beetje, met vragen hoe zijn dag was en hem laten vertellen. Dat gaat steeds beter. Maar moet ik bekennen dat ik toch wel regelmatig kies voor het gemak en de rust en dan gaat Seb toch vrij snel van tafel. :@ Maar hij eet in ieder geval wel goed :P
pi_107782817
Leander zit ook nooit lang aan tafel. Als we dat doen gooit ie alleen maar zijn kop ertegen in en eet ie niks. Nu zit ie af en toe, loopt ie weer even weg, gaat ie weer zitten en zo gaat het door. Maar ondertussen eet ie wel heel veel. Dus we laten hem mooi gaan. Nu ie maar kan vertellen blijft ie ook wel langer zitten.
pi_107782866
Ja maar Isabeau vindt het eten dus wel lekker, maar heeft meer zin om iets anders te doen en dan verliest ze haar interesse. Ze zit in een tuigje, maar ghaat gewoon krijsen en brullen als ze er niet uit mag. Vaak al na één of zelfs geen hap. En ik heb het idee dat het erger wordt als we toegeven, maar ik ben dus bang dat ze een afkeer ontwikkelt van samen aan tafel zitten en dat wil ik ook niet. Ik vind het echt lastig!
pi_107782929
En als je der op een gewone stoel zet dan? Leander zit op een iets ingekorte barkruk. Bij mijn ouders zit ie ook "vast" in een stoel en dat is altijd drama.

Deze heeft ie thuis!!
pi_107783023
Al geprobeerd. Het enige verschil is dat ze dan meteen zelf d'r tussenuit naait.
pi_107783050
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 10:39 schreef Sorbootje het volgende:
Al geprobeerd. Het enige verschil is dat ze dan meteen zelf d'r tussenuit naait.
Oh haha ze grijpt meteen der kans. Andere tip heb ik niet.
pi_107783057
Seb wil nu ook steeds vaker op een gewone stoel. Je kan van die zitverhogers kopen voor gewone eetkamerstoelen. Seb zit op een omgekeerde speelgoedbak van Ikea :)

Sorbo lastig hoor als ze zo snel afgeleid zijn. Je zou haar af moeten leiden met iets aan tafel is mijn eerste gedachte, maar wat? Je wil ook niet dat ze een boekje gaat zitten lezen natuurlijk :D
Naarmate ze wat ouder wordt gaat het vast wel beter. Toen Seb echt dingen ging vertellen over zijn dag ging het wel beter. Maar daar heb je nu weinig aan besef ik -O-
pi_107783190
Mja ze vertelt al dingen over haar dag... ze is altijd aan het vertellen en ouwehoeren. En een gewone hoge stoel helpt dus ook niet. Ik denk dat we maar gewoon door het gekrijs heenmoeten en zelf toch lief en vrolijk blijven doen? Zoiets?
pi_107784238
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 10:09 schreef simmu het volgende:
wat fijn ingrid :)
go tyler *O* *O* *O*
Ff c/p van facebook hoor.
Jeej! Tyler zei een lange zin voor het eerst! Hij klom op de vensterbank en ik zei (alweer) dat het niet mag. Dat hij kan vallen en zich pijn kan doen. Zegt hij ´Dan moet ik naar het ziekenhuis!´
Voor Tyler is dat zo knap! Ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het wel goedkomt!
As maandag krijgen we de uitslag van het ontwikkelingsonderzoek ben benieuwd naar de uitslag!
pi_107784392
Lastig hoor Sorbo, Tyler zit in de kinderstoel, hij kan er zelf niet uit, maar wel als er een grote stoel naast staat, heeft zn zus hem geleerd. Die leert hem stoute dingen doen. :{
Zoals in de vensterbank klimmen en op tafel staan. Maar goed, doen vast alle peutertjes wel. Toch?!

Had ik al gezegd dat hij erg lief en toch ook boefachtig op de foto staat die bij de psz is gemaakt? O+
pi_107785092
Wat goed van Tyler zeg! :D

B. is vanmorgen met Isabeau naar het CB geweest. Ze woog 11,5kg (vorige keer, zeven maanden geleden 11,2 kilo.) en is nu 89,5cm. (vorige keer 83,5). Ze is dus wel flink de lucht ingeschoten. Geen wonder dat ik vond dat het babyvet eraf ging!
pi_107785120
Verder heeft ze zich flink uit staan sloven; tot twintig tellen, kleuren benoemen, in 't engels tellen...dat soort ongein. Uitsloofster!
pi_107785183
Knap van Tyler!

Senna moet hier wel aan tafel blijven zitten tot wij ook klaar zijn, maar we maken er dan geënterd lang uitgebreid tafelen van. Soms als wij ook klaar zijn, gaat ze van tafelen en blijven wij nog even zitten om te kletsen ofzo. Maar ik vind dat ze toch een minuut of 10-15 moet kunnen blijven zitten inmiddels. Ik zou proberen om even het krijsen te negeren en proberen zelf vooral "gezellig" Verder te tafelen. En dan echt volledig negeren tot er iets nogmaals uitkomt. Ow ja, en sommige ze wel wat eerder van tafel, maar alleen als ze dat netjes vraagt.
pi_107785287
Ja ik denk dat wij het ook maar zo moeten proberen miss.. De pest is dat ik zelf zo'n liefhebber ben van gezéllig tafelen en dat is 't niet met een krijsend kind. Maar goed, het is voor een goed doel.
pi_107785535
Ik denk dat ze eerder leert gezellig te tafelen door aan tafel te blijven en te zien bij jullie hoe gezellig tafelen kan zijn, dan wanneer ze iedere keer van tafel is terwijl jullie gezellig tafelen ;)
  donderdag 9 februari 2012 @ 12:09:48 #56
150191 Elmo76
2 little wonders!
pi_107786228
B. is vanmorgen met Isabeau naar het CB geweest. Ze woog 11,5kg (vorige keer, zeven maanden geleden 11,2 kilo.) en is nu 89,5cm. (vorige keer 83,5). Ze is dus wel flink de lucht ingeschoten. Geen wonder dat ik vond dat het babyvet eraf ging!

Reactie op bovenstaande (quoten werkt niet):
Wij moeten volgende week met Tirza!
Ik heb zo het idee dat we op ongeveer hetzelfde gaan uitkomen qua lengte en gewicht!! O+

En dat niet eten/niet willen blijven zitten: check!
Tirza vindt het nodig om na een paar hapjes haar bord weg te schuiven en zegt: genoeg egeten, ik wil spelen!
Als wij dan zeggen dat ze nog even moet blijven zitten tot wij klaar zijn, dan gaat ze in haar stoel staan! Zucht. We moeten haar dan wel pakken, anders valt ze. Meestal gaat ze dan bij een van ons (lees:bijna altijd bij papa!) op schoot zitten en dan is het goed.
Vaak hebben we wel iets kleins waar ze mee kan spelen oid, maar als het 'r niet zint, wordt daar alleen maar mee gegooid. :')
*You little wonder, little wonder you*
*I have wished for so long, how i wish for you today*
  donderdag 9 februari 2012 @ 12:22:56 #57
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107786648
Sorbo, haar iets te spelen geven, zou dat helpen?
pi_107787693
Goeie stats Sorbo! je slanke deerne ;)

Aan tafel zitten hmm, het is niet echt een probleem bij ons, maar we moeten het ook niet langer dan 10-15 minuten gaan maken. Ze wil tegenwoordig niet meer 's avonds eten en dan begint ze al zodra ik het op tafel zet "ik hoef niet eten, ik heb niet hommer (honger :') )" tsja. Dan eet ej niet, maar we blijven wel even zitten. Gelukkig doet ze dat wel aardig. Tegenwoordig wil ze loewen (roeren...) en dan krijgt ze wat eten in haar bordje en een vork erbij en is ze de hele tijd bezig met de boel door elkaar roeren. Heel soms gaat er dan ook nog een hapje naar binnen omdat ze even wil proeven wat ze gekookt heeft :') :D
pi_107787783
Goh... leuk spul man, die peuters :D
pi_107787793
Evengoed bedankt voor de tips en de hierishetookzoverhalen.
pi_107787816
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 12:59 schreef Sorbootje het volgende:
Evengoed bedankt voor de tips en de hierishetookzoverhalen.
t is een faaaaase :*
pi_107787863
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 12:56 schreef mignonne het volgende:
Goeie stats Sorbo! je slanke deerne ;)
Heeft ze van dr moeder :')
pi_107787898
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2012 13:01 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Heeft ze van dr moeder :')
:D druif
pi_107788916
Eten.. Hier ook al zo'n drama. 'S ochtends pap wat er eigenlijk altijd wel in gaat, maar lunch tussen de middag kan ik vergeten. Hij wil het gewoon niet. Hij wilde nu niet eens proeven :N Ik heb geprobeerd om er een stukje in te duwen, maar dat lukte ook niet. Dus dan maar niet. Hij krijgt wel genoeg drinken dus dat scheelt gelukkig. Savonds eet hij matig. Tegenwoordig eet hij voor de tv en weer een potje, dan kan ik het er tenminste gewoon inschuiven :') Aan tafel is vaak niet te doen en vers eet hij maar een paar hapjes. Tenzij hutspot. :{ Rienk hoeft niet aan tafel te blijven zitten, Hij schreeuwt moord en brand als hij zn zin er af heeft. Een tuigje is helemaal drama. Hij is wel gegroeit, maar in de breedte komt hij niks aan. Koekjes hoeft hij niet, patat, pannekoeken of ander 'lekker eten' vind hij ook allemaal niet boeiend. Er is gewoon NIKS waar we Rienk blij mee maken en dat is heel frustrerend. -O-

Hij praat ook nog steeds niet zoals de meeste van jullie kinderen, Hij begint nu net aan serieuze woorden.. Hij zij wel net voor het eerst 'nog een keer' ipv 'nog een' Dus daar gaat hij nu wel steeds beter mee.

Maar ik zou zo graag willen dat hij gewoon eens lekker zat te smullen.. ;( Wij dwingen hem verder ook niet. Ik zet het brood ook wel eens gewoon bij de salontafel neer. Maar hij eet soms en stukje of 4 maar vaker gewoon niks.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_107789724
Hier is het probleem tegenwoordig eerder dat ik ze niet meer van tafel krijg. Als die twee beginnen met eten dan lijkt er geen einde aan te komen. En als we dan maar besluiten dat het genoeg is geweest dan moet er ineens heel nodig nog een stuk aardappel naar binnen gewerkt worden. Of toch niet. Of toch wel. Of toch niet.
pi_107789789
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 13:30 schreef Vlindur het volgende:

Maar ik zou zo graag willen dat hij gewoon eens lekker zat te smullen.. ;( Wij dwingen hem verder ook niet. Ik zet het brood ook wel eens gewoon bij de salontafel neer. Maar hij eet soms en stukje of 4 maar vaker gewoon niks.
Ja, dat kan ik me voorstellen! Zijn de tips van wickie misschien nuttig voor je?
pi_107790089
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:39 schreef Sorbootje het volgende:

Vanaf dat moment gaat ze draken dat ze uit haar stoel wil om te spelen. Ik wil dat eten aan tafel leuk en gezellig voro haar is en sta dus in dubio; enerzijds wil ik dat ze blijft zitten, omdat ik het idee heb dat ik het gedrag versterk door eraan toe te geven... anderzijds wil ik niet dat ze een negatief gevoel heeft bij aan tafel (moeten) zitten... Wat is wijsheid?!
Lukt het een beetje om met Isabeau te onderhandelen? Dat werkt bij Ivan over het algemeen best goed. Ik vraag hem dan of we een afspraak zullen maken, en dat houdt meestal een compromis in. Hij zou dan bijvoorbeeld niet meteen van tafel mogen, maar wel eerder dan ik eigenlijk gewild had. Of hij mag daarna nog iets leuks doen of zo. Het is een kwestie van z'n soft spot vinden op dat moment.

Ik moet zeggen dat ik geneigd zou zijn om voet bij stuk te houden. Samen aan tafel eten vind ik dan ook belangrijk en daar is niet heel veel onderhandelingsruimte in. Ik kan me niet voorstellen dat Isabeau negatieve associaties ontwikkelt met aan tafel zitten zolang je realistische verwachtingen van haar hebt. (Dus niet dwingen te eten, niet uren aan tafel zitten, wel aandacht aan haar besteden en haar hier en daar er doorheen proberen te loodsen.)

Op het moment dat ze zo'n driftbui heeft zou ik een van de driftbuitechnieken van stal halen. Ik denk dat negeren wel effectief zou kunnen zijn bij Isabeau. Misschien heeft Stiemie nog tips?

[disclaimer] Doet ze dit normaliter ook en niet alleen omdat ze nu niet lekker is? [/disclaimer]
pi_107790162
Ergens is het ook wel frappant dat je je hierbij afvraagt of je wel streng in moet grijpen omdat ze anders negatieve associaties krijgt. Als ze een driftbui krijgt in de supermarkt omdat ze bijvoorbeeld een snoepje wil, dan zou je waarschijnlijk ook niet gauw zeggen: "Misschien maar niet al te streng ingrijpen, anders krijgt ze negatieve associaties met supermarkten." Voor onze generatie is eten best een gevoelig punt en misschien projecteren we dat wel te veel op onze kinderen.
pi_107790390
Vlindur :*
lijkt me lastig. Ik snap wel dat je graag zou zien dat je hem blij kon maken met iets te eten, maar sommige mensen hebben gewoon niks met eten. I know, ik kan me er ook niets bij voorstellen :+ Die eten omdat het moet, omdat het nu eenmaal is wat je doet om 8 uur, 13 uur en 18 uur.

Mijn schoonmoeder is ook zo'n figuur, ze eet omdat je nu eenmaal moet eten op een dag, maar er is eigenlijk niets wat ze écht lekker vindt. Ze heeft geen lievelingsgerechten, geen dingen waar ze blij van wordt, geen producten die ze lekker vindt in of bij iets.
Ze heeft wel een overtreffende trap van niet lekker :P dus een hoop producten vallen in de categorie "te hachelen" en een boel is ook "niet te hachelen", maar een categorie lekker! heeft ze niet.
  donderdag 9 februari 2012 @ 14:16:28 #70
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_107790483
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 13:30 schreef Vlindur het volgende:
Eten.. Hier ook al zo'n drama. 'S ochtends pap wat er eigenlijk altijd wel in gaat, maar lunch tussen de middag kan ik vergeten. Hij wil het gewoon niet. Hij wilde nu niet eens proeven :N Ik heb geprobeerd om er een stukje in te duwen, maar dat lukte ook niet. Dus dan maar niet. Hij krijgt wel genoeg drinken dus dat scheelt gelukkig. Savonds eet hij matig. Tegenwoordig eet hij voor de tv en weer een potje, dan kan ik het er tenminste gewoon inschuiven :') Aan tafel is vaak niet te doen en vers eet hij maar een paar hapjes. Tenzij hutspot. :{ Rienk hoeft niet aan tafel te blijven zitten, Hij schreeuwt moord en brand als hij zn zin er af heeft. Een tuigje is helemaal drama. Hij is wel gegroeit, maar in de breedte komt hij niks aan. Koekjes hoeft hij niet, patat, pannekoeken of ander 'lekker eten' vind hij ook allemaal niet boeiend. Er is gewoon NIKS waar we Rienk blij mee maken en dat is heel frustrerend. -O-

Hij praat ook nog steeds niet zoals de meeste van jullie kinderen, Hij begint nu net aan serieuze woorden.. Hij zij wel net voor het eerst 'nog een keer' ipv 'nog een' Dus daar gaat hij nu wel steeds beter mee.

Onze middelste is ook nooit een eter geweest. Die at net genoeg om niet ziek te worden. Zat ook geen groei in. Gek werd ik er van!
Nu is hij 8 en stouwt een boterham of 5 weg op een dag. Prak gaat nog steeds matig. Hij vindt meer dingen vies dan lekker maar hij durft tegenwoordig wel te proeven. Hij heeft gewoon niet zoveel met eten.
Zijn niet mijn genen iig ;')

Wat praten betreft...het kan hard gaan ineens he ;)
Mijn dochter heeft tot 2 jaar 3 maanden geen woord gezegd en ineens had ze het door. En nu bloeden mijn trommelvliezen soms van het geklets de hele dag :P
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_107790849
Sorbootje, ik heb precies hetzelfde dillema met mijn madam. Ik heb haar wel eens op de gang gezet omdat ze enorm zat te jengelen omdat ze niet van tafel mocht :') Dat was ook geen succes (begrijpt ze niet).
Ze wil tegenwoordig alleen nog maar kale pasta/rijst en vlees zonder saus. Alleen bij patatjes kan ze niet genoeg mayo krijgen :D Groenten zijn echt een no-go. Toetjes zijn ook niet meer boeiend, behalve als er smarties doorheen zitten :')

We hebben haar verpest :'(
pi_107790920
Die kale pasta/rijst zie ik bij alle kinderen in onze omgeving. Dat is nou echt een faaaaaaaaase. (Maar wel een lange is mijn ervaring -O- ) En het lijkt me zo goor zo zonder saus maar goed :')
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_107791003
ohja, hier krijg ik ze ook niet blijer dan met kale rijst ja :D

maar dat vind ik zelf ook best lekker :+
pi_107791013
Ook geen tomatensaus, octo? Die van mij zijn daar belachelijk gek op.
pi_107792301
ooo eetproblemen; hier ook hoor ;) Zal dr wel bij horen... soms gaat het een paar dagen ok, maar soms is het ook een hele poos drama, 1 of 2 hapjes, demonstratief bord wegschuift en 'klaar' of 'ik niet meer eten.."... tja, soms lukt het ons om dr dan nog wel te laten zitten, maar soms ook niet...
Ik heb me ook altijd voorgenomen om van eten geen strijd te maken, en dat lukt eigenlijk vrij goed.

en de mijnes houdt niet van pannekoeken, eet soms een hapje groentje (of 2-3 maar echt niet meer), is dol op vlees... en pasta gaat ook meestal redelijk.

Enige wat eigenlijk nooit problemen geeft is fruit.
pi_107792588
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 14:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ergens is het ook wel frappant dat je je hierbij afvraagt of je wel streng in moet grijpen omdat ze anders negatieve associaties krijgt. Als ze een driftbui krijgt in de supermarkt omdat ze bijvoorbeeld een snoepje wil, dan zou je waarschijnlijk ook niet gauw zeggen: "Misschien maar niet al te streng ingrijpen, anders krijgt ze negatieve associaties met supermarkten." Voor onze generatie is eten best een gevoelig punt en misschien projecteren we dat wel te veel op onze kinderen.
Dit is wel even een eyeopener voor me! Ik ook altijd met mijn spastische gedoe over eten :D

Ze doet het al een paar weken zo, dus het heeft niets met het niet lekker zijn te maken (ook al weer over trouwens!).

Onderhandelen werkt NIET. Daar doet Isabeau niet aan. Ze begrijpt het donsdersgoed, maar it's her way or the highway. :') Anderzijds trekt ze vaak ook vrij snel de concusie dat iets kennelijk echt niet gaat lukken en legt zich er dan bij neer. We gaan haar toch maar weer aan tafel houden (minuut of tien) en d'r het beste van maken.
pi_107792725
volgens de moeders die ik ken van de peuterspeelzaal hoort het erbij en kan je het maar beter gewoonweg negeren :Y echt, ze hebben allemaal wel ergens een keer zo'n fase. de een wat langer dan de ander, maar echt allemaal
pi_107792737
Hier wordt ook niet meer goed gegeten, hoor. At ze tot een paar maanden gelden vaak 2-4 boterhammen bij nabije of lunch, is dat nu vaak niet eens een hele boterham. Avondeten ook maar een paar hapjes. Wel redelijk wat fruit, gelukkig. Ook fijn omdat ze nog steeds weinig drinkt. Wij hebben vanaf het begin iedere maaltijd aan tafel gegeten, en dat gaat meestal ook goed. Ze kletst wat af en als ze niet echt meer wat te vertellen heeft, gaat ze verhaaltjes vertellen over spoken en heksen enzo:D
pi_107792812
selene en ik hebben trouwens ons eerste gezamelijke afspraakje O+
zij mag spelen met een klasgenootje en ik kan ff beppen met die moeder over de openbare school hier. ravi mag ook mee en er zijn daar ook nog 2 broertjes en zusjes *O*

ze zei al wel 'ik ben kritisch hoor!' dus ik ben benieuwd
pi_107792866
Onderhandelen werkt hier wel goed, eigenlijk. Ik schep altijd van alles wat we eten een beetje op haar bord. Soms begint ze dan ergens aan dat ze lekker vindt, en dat zijn dan nooit de groente, maar bijvoorbeeld ht druppeltje mayonaise dat ze bij de aardappeltjes krijgt. Als ze dat opheeft, wil ze meer, en dan krijgt ze dat pas als ze bijvoorbeeld twee strontjes broccoli op heeft. Werkdier prima, maar we komen nog steeds niet op een maaltijd uit, hoor.
pi_107794925
Wat een herkenbare eetverhalen (of beter gezegd: niet-eetverhalen!). Mijn peuter wil ook regelmatig na een paar happen van tafel, en omdat ze zelf uit haar stoel kan, gebeurt dit dan ook. Meestal wil ze gaan slapen op de bank, wat betekent dat ze de kussens op de grond gooit, twee seconden gaat liggen met de plaid over zich heen, en dan gaat jengelen. Is ook niet zo gek, met haar chronische slaaptekort, dat ze zo moe is dan. We zijn al een stuk eerder gaan eten, en dat helpt wel wat, maar niet veel. Ze eindigtmeestal bij haar vader op schoot, en eet dan nog wat, maar niet veel.
pi_107798060
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 14:32 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Die kale pasta/rijst zie ik bij alle kinderen in onze omgeving. Dat is nou echt een faaaaaaaaase. (Maar wel een lange is mijn ervaring -O- ) En het lijkt me zo goor zo zonder saus maar goed :')
Mijn zusje van 23 eet rijst en pasta nog steeds kaal :D :o

Hier is aan tafel blijven zitten geen probleem, maar wij tafelen ook echt niet lang moet ik erbij zeggen.
Eten is zeer wisselend, overal waar maar vlees doorheen zit eet hij heel goed.
Groente is echt niks tot vrijwel niks als dat zeg maar ''los'' is, dus bij aardappels. Maar groente door alle sauzen eet hij wel goed.
Brood heeft hij altijd heel goed gegeten (2 's ochtends en 2 's middags) en kaas is favoriet.
Lopen we in de supermarkt langs de versafdelling : ''kaasje mmmh!''... poeven?''
Hij weet het gewoon nog exact waar bordjes staan om iets van te proeven/bij winkels waar hij ooit eens wat heeft gehad.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_107802255
Ik jok trouwens. Ik bedenk me nu ,omdat Poppejans het er over heeft, dat Rienk gek is op kaas, worst en toetjes. Maar ik kan hem toch niet alleen dat voorzetten omdat hij verder nergens voor te paaien is?

Ik kan wel een boterham met kaas voor zetten, maar dan eet hij de kaas er af.

Hij heeft vandaag zn potje weer op. Voor Hopla :')
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 13:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, dat kan ik me voorstellen! Zijn de tips van wickie misschien nuttig voor je?
Nee, want hij hoeft niks. Appels stopt hij mooi in mijn mond, van zijn banaan eet hij een hapje. En cakejes bakken hebben we ook gedaan. Hij likte aan het glazuur en voerde het vervolgens aan de poes :')
Hij probeert wel eens iets, maar na een hapje legt hij het weg. Inmiddels legt hij het gewoon op de tafel :P

quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 14:13 schreef mignonne het volgende:
Vlindur :*
lijkt me lastig. Ik snap wel dat je graag zou zien dat je hem blij kon maken met iets te eten, maar sommige mensen hebben gewoon niks met eten. I know, ik kan me er ook niets bij voorstellen :+ Die eten omdat het moet, omdat het nu eenmaal is wat je doet om 8 uur, 13 uur en 18 uur.

Mijn schoonmoeder is ook zo'n figuur, ze eet omdat je nu eenmaal moet eten op een dag, maar er is eigenlijk niets wat ze écht lekker vindt. Ze heeft geen lievelingsgerechten, geen dingen waar ze blij van wordt, geen producten die ze lekker vindt in of bij iets.
Ze heeft wel een overtreffende trap van niet lekker :P dus een hoop producten vallen in de categorie "te hachelen" en een boel is ook "niet te hachelen", maar een categorie lekker! heeft ze niet.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik zou weinig zou eten. Mijn voorgerecht bestond uit een salmiak lolly :')
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 14:16 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

Onze middelste is ook nooit een eter geweest. Die at net genoeg om niet ziek te worden. Zat ook geen groei in. Gek werd ik er van!
Nu is hij 8 en stouwt een boterham of 5 weg op een dag. Prak gaat nog steeds matig. Hij vindt meer dingen vies dan lekker maar hij durft tegenwoordig wel te proeven. Hij heeft gewoon niet zoveel met eten.
Zijn niet mijn genen iig ;')

Wat praten betreft...het kan hard gaan ineens he ;)
Mijn dochter heeft tot 2 jaar 3 maanden geen woord gezegd en ineens had ze het door. En nu bloeden mijn trommelvliezen soms van het geklets de hele dag :P
Oh wat ga ik me vasthouden aan jouw post! Dat hij gewoon een keer het licht ziet en dan goed gaat eten. Ik kan niet wachten! *O*

En nee, mijn genen zijn het ook niet. Maar Johan is idd ook zo. Die vind ook niks onwijs lekker en eet eigenlijk ook omdat hij honger heeft enzo. Wat hij eet boeit hem vrij weinig. :{

En onderhandelen heeft weinig zin. Hij snapt het nog niet.

Vanmiddag moest hij zn duplo opruimen, dat ging 20 blokken goed en daarna ging hij eikelen, onder de tafel spelen, knuffelen, ergens anders spelen, alles behalve opruimen, dus 3 keer waarschuwen en maar weer laten opruimen, geen reactie. Nou Rienkelmans, naar de trap. Hij huppelt nog net niet naar de deur :D Hij gaat mooi zitten, handjes op de knieen ( :D O+ _O- ) En zit mooi te zitten. Dus even later kind weer naar binnen 'goed gesprek' en weer opruimen. Na 5 blokjes weer het zelfde verhaal, dus Rienk weer naar de trap. Rienk gaat een beetje spelen. Maar blijft mooi op de trap. Weer een goed gesprek, weer 5 blokjes en weer naar de trap :')
Na 4 keer trap hadden we het opgeruimd hoor :D

Hij was niet boos, ik was niet boos, hij had alles opgeruimd en ik beschik over een engelengeduld :D ^O^ En zo leert hij wel dat de trap niet tof is, want hij mocht tv kijken als alles was opgeruimd. Die hele tv is er dus zo niet van gekomen. (maar daar dacht ie al niet eens meer aan, want hij mocht in bad)

Lekker onsamenhangend verhaal, maar ik vind Rienk zo leuk O+ Mn kleine knuffelkont O+ Mn boef, mn etterbak O+
pi_107803667
Claudia, tomatensaus gaat er absoluut niet in. Terwijl ze een paar maanden terug nog zat te smullen van pasta met tomatensaus en gehakten geblenderde groenten erdoor. Ik denk dat ze door heeft gehad dat ik groenten in de saus probeerde te sneaken en nu alle saus wantrouwt ;(

Het erge is dat ik zelf ook een hele slechte groente-eter ben :@ Maar juist om haar het goede voorbeeld te geven eet ik het wel gewoon. Ze kan het dus niet bij mij afgekeken hebben, en het zal wel iets zijn wat bij het peuterschap hoort (bij mij is het nooit overgegaan haha). Onderhandelen werkt hier zeer beperkt en alleen bij een geringe weerstand tegen het eten. Niet als ze het echt niet lekker vindt.
Keuzes laten maken snapt Hannah niet. Als je haar vraagt of ze dit koekje of dat koekje wilt dan roept ze "ja". :') het kan ook zijn dat ik een nerd heb :P

Ben hier nu wel heel illegaal aan het posten trouwens, want ze is nog geen peuter officieel o|O
pi_107803750
Sorboo, wij laten dus mevrouwtje gewoon haar stervende zwaan act opvoeren aan tafel. En wij spelen dan gewoon mooi weer :D
Ik had er echt een hard hoofd in maar ik merk dat het beter is geworden. Ze begrijpt nu dat wij niet toegeven maar ook niet boos worden.
En ze kan zelf op en af de stoel. Als ze ervan af ging, zette wij haar weer terug, wat ze not amusing vond dan. Nu begint ze te luisteren en gaat ze er meestal niet meer vanaf. Soms als compromis komt ze dan bij ons op schoot.

En als ze niet wil eten, nou dan niet. Maar dan krijgt ze daarna ook niks meer. En ze heeft dan waarschijnlijk ook geen honger, ze wordt immers nooit wakker bijvoorbeeld.
Het loslaten van dat eten niet hoeft was de grootste verlossing.

Dus Vlindur, ik zou het gewoon laten. Misschien ook maar eens dat potje wat je er dan geeft voor de tv (ik ken het, dat deden wij ook, alleen dan met de laptop met YouTube filmpjes).
En ja, dan eet hij maar niks. Kijken wat er gebeurd.
En dan maar kijken of het ongemerkt neerzetten als hij aan het spelen is?
Ik at als kind alleen omdat het moest, ik vond eten bij andere mensen verschrikkelijk want ik lustte niks (ik heb 20 jaar geleefd op aardappelen, appelmoes en gehakt. Ik at nooit groente en bijna geen ander vlees).
Toen ik opmezelf ging wonen heb ik leren eten en eet nu eigenlijk alles en geniet er enorm van.
Ik heb geen trauma aan vroeger overgehouden omdat mijn ouders er goed mee omgingen en geen druk uitvoerde. Daar ben ik ze eeuwig dankbaar om. En dat was wat de diëtiste onderstreepte. Die druk en strijd kan voor grotere eetproblemen zorgen als dat doorgaat op latere leeftijd. En dan ben he verder van huis.
Graadmeter is, komt hij genoeg aan groeit hij goed. Is hij niet lustelozer enz. Gaat dit goed, dan gewoon maar niet tot weinig eten. Door diksap te laten drinken en melk en die paar kleine hapjes op een dag komen ze toch aan de benodigde voedingsstoffen.
Voor de rest uitzitten en rechtlijnig zijn in je aanpak
(ik citeer nu gewoon letterlijk de diëtiste)

Voor ons heeft het geholpen. Al is het alleen maar al de rust in mn kop omdat ik me niet suf pieker.

Pffff wat een lang verhaal om te typen op de telefoon :')
pi_107804538
Zoals jij het beschrijft, doen wj het eigenlijk al vanaf het begin. Drama's aan tafel hebben we eigenlijk zelden, maar eten gaat de laatste tijd toch niet goed. Ik ga er maar vanuit dat het een fase is :P

Nou heeft ze ook voldoende reserves, en dat maakt het voor ons wel gemakkelijker m het los te laten, denk ik. Ze is bepaald niet te dun en ze is zelden ziek, dus weinig om ns zorge over te maken :)
pi_107805520
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:26 schreef octopussy het volgende:
Claudia, tomatensaus gaat er absoluut niet in. Terwijl ze een paar maanden terug nog zat te smullen van pasta met tomatensaus en gehakten geblenderde groenten erdoor. Ik denk dat ze door heeft gehad dat ik groenten in de saus probeerde te sneaken en nu alle saus wantrouwt ;(
Ja, dat groente-zintuig is toch wel een wonderlijk ding. :D Nou ja, komt wel weer goed dan! Ivan eet zelfs weer komkommer, soms. :o

Sterker nog, vandaag aan tafel wou hij mij komkommer geven. Let wel, ik vind komkommer echt heel vreselijk. "Mama, wil je ook een stukje komkommer?" "Nee, dank je." "Kom, mama, kom." "Nee, Ivan, ik wil niet. "Mama, mondje open!" "Nee, Ivan, ik lust geen komkommer." <duwt een stuk komkommer tussen m'n lippen> "IVAN IK WIL GEEN KOMKOMMER, LAAT ME MET RUST!"

Omgekeerde wereld hier. :')
pi_107805570
Ja, maar Rienk echt *geen* reserves.. Ik vind het dus erg belangrijk dat hij eet. Want alleen op brinta 's ochtends kun je toch niet slapen?
pi_107805611
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 20:26 schreef octopussy het volgende:
Keuzes laten maken snapt Hannah niet. Als je haar vraagt of ze dit koekje of dat koekje wilt dan roept ze "ja". :') het kan ook zijn dat ik een nerd heb :P
Mijn ervaring is dat Ivan dat wel snapt maar doet alsof hij het niet snapt. Moet je eens zien hoe snel ze een koekje kiest als je anders beide koekjes weghaalt. :+

Mijn vader gaf trouwens al-tijd dat soort antwoorden. Zijn soort humor was dat. Heel vermoeiend.
pi_107805654
Claudia _O-

Zo propt Rienk dus de appel in mijn mond :D
pi_107805828
Echt zo herkenbaar al die eet moeilijkheden. Hier word als ik alleen nog maar begin met koken al geroepen dat mevrouw het niet lust, ze vind alles bij voorbaat niet lekker. Het zij zo, ze heeft reserves genoeg, maar niet eten betekent hier ook geen toetje.

Vandaag met Jaël mee geweest naar de 20 weken echo van mijn zusje :D Echt leuk en het word een meisje, dus we hadden het steeds over de baby en dat het een meisje word. Komt er in ene vanaf de achterbank een erg leuke vraag: "heeft de baby eigenlijk ook een naam". Ik dacht hu ze denk echt na over dingen, was me nooit zo opgevallen, maar wow wat word ze dan groot!
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_107805898
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:09 schreef MamaPurk het volgende:
Ik dacht hu ze denk echt na over dingen, was me nooit zo opgevallen, maar wow wat word ze dan groot!
Oh, wat herkenbaar!
pi_107805920
Rienk snapte dat dus niet dat kiezen. Hij kreeg met zn laatste schoenen de keuze van twee auto's van de mevrouw. Rienk snapte het niet. Dus gaf hem de kleinste ( :') ) toen ze de andere weer terug legde ging Rienk languit op de grond liggen huilen. Ze hield hem immers nog een voor. Waarom mag hij die dan niet?

Dus Rienk krijgt geen keuze. Soms testen we het, maar hij lijkt het nog steeds niet te snappen..
pi_107806059
Is hij dan niet gewoon boos omdat hij ze niet allebei krijgt, Vlindur? Dat Ivan keuzes kan maken wil niet zeggen dat hij altijd blij is met de voorgegeven keuzes.

Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt als hij nog meer gaat praten. Om op je eerdere posting terug te komen: daar hoef je je niet gauw zorgen om te maken. De spreiding in de zich ontluikende taalontwikkeling is heel groot. Het ene kind begint heel vroeg, het andere veel later.
pi_107806095
Vlindur, Mette heeft ook echt geen reserves, we zijn niet voor niks doorgestuurd naar de diëtiste. Ze zit op de ondervoed grens.

Wij hebben deze manier onder begeleiding gedaan dat vond ik erg fijn. Ik was heel erg sceptisch over het eventuele nut van de diëtiste toendertijd. Ik kan je wel meer tips en eetlijsten pmen. Lijsten met voedsel waar ze meer van aankomen, dan hoef he er niks extra's in te proppen, maar groeien ze toch.
En een dikke :* want het is heel moeilijk.

En overleg eens met het cb, een keertje een bezoekje aan een diëtiste wagen?
pi_107806147
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:15 schreef wickie het volgende:
Ja, het lijkt me helemaal niet gek om daar eens een frisse blik op te vragen van een buitenstaander, vooral als je er zelf mee zit.

Merk je dat Rienk in bepaalde sociale situaties meer of makkelijker eet, bijvoorbeeld als hij met andere kinderen samen is?
pi_107806504
Ik pak even de netbook. Toch makkelijker dan mobiel. Brb
pi_107806981
Hier ook een erg kieskeurige eter. Hij is verslaafd aan fruit en komkommer. Qua avondeten valt kale pasta nog het beste in de smaak :P
Kyllian was net als Dyon en alhoewel hij nog steeds geen grote eter is eet hij nu altijd wel genoeg boterhammen als ontbijt en luch. Avondeten gaat wisselvallig.

Slank uitslovertje die Isabeau :D :P

Hier volgende week weer naar het CB, ben erg benieuwd! Zal ook niet heel veel van Isabeau (en Tirza) verschillen denk ik.
pi_107807077
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Is hij dan niet gewoon boos omdat hij ze niet allebei krijgt, Vlindur? Dat Ivan keuzes kan maken wil niet zeggen dat hij altijd blij is met de voorgegeven keuzes.

Ik ben benieuwd hoe zich dat ontwikkelt als hij nog meer gaat praten. Om op je eerdere posting terug te komen: daar hoef je je niet gauw zorgen om te maken. De spreiding in de zich ontluikende taalontwikkeling is heel groot. Het ene kind begint heel vroeg, het andere veel later.
Nee, Ik denk het niet. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet voor 100% durf vol te houden. Wij geven hem zelf gewoon nooit een keuze. Hij mag zelf zn potjes pakken, maar dat hij kan kiezen heeft hij niet door. Hij pakt gewoon een.. Meestal pakt hij die met de 'visse!' op het deksel :D

En ik hoop ook dat hij gauw goed volmondig praten gaat. Duurt me lang genoeg zo. Ik merk echt wel dat hij vooruit gaat. Daar ben ik enorm blij mee. :Y
pi_107807483
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:15 schreef wickie het volgende:
Vlindur, Mette heeft ook echt geen reserves, we zijn niet voor niks doorgestuurd naar de diëtiste. Ze zit op de ondervoed grens.

Wij hebben deze manier onder begeleiding gedaan dat vond ik erg fijn. Ik was heel erg sceptisch over het eventuele nut van de diëtiste toendertijd. Ik kan je wel meer tips en eetlijsten pmen. Lijsten met voedsel waar ze meer van aankomen, dan hoef he er niks extra's in te proppen, maar groeien ze toch.
En een dikke :* want het is heel moeilijk.

Grmbl. Moet alles per keer quoten, krijg het niet voor elkaar met dit kleine nootboekje. :(

Ik zou heel graag die lijst van je willen krijgen!. mijn mail is voornaam@achternaam.net :+
En we moeten rond half april voor Rienk naar het CB, ik ga het dan ook zeker aangeven. Ik weet voor mijn gevoel wel dat we het goed doen, want ik ben echt vel tegen 'proppen', op de gang zitten of aan tafel blijven zitten tot het op is. Ik heb daar zelf best een trauma aan over gehouden. (Mijn ouders vonden spruiten terug achter de vriezer :6 )
Maar voor 2 soorten groentes op tafel ben ik ook niet voor. Ik wil gewoon dat hij eet. Het maakt nu echt niet uit wat we eten. Hij eet gewoon niet goed mee.

Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat wij vaak laat eten. J. is pas om 18:45-19:00 thuis. We eten dan rond 18:45-19:00. Dat is soms voor Rienk ook gewoon laat. Dus nu kijk ik eerst naar Rienk of hij eerder moet eten. Want als hij te moe is krijg je er alleen nog maar toetjes in. (Die eet hij altijd wel en krijgt hij ook altijd (2 Grote danoontjes. ) ) Ik kook dan of vers wat J. dan later opgewarmd krijgt of bij aparter eten (bami of burrito's ofzo) dan krijgt hij dus een potje. En dan eet hij dus voor het gemak voor de tv. Als we met ons drieen eten dan eten we aan tafel en is de tv uit. (de tv staat aan de andere kant van de kamer, vanuit de eethoek is de tv niet te zien) Rienk eet dan een paar happen en hoeft dan niet meer. Met hopla aan (laptop) blijft hij zitten en eet dan ook meer.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden nog.

[ Bericht 17% gewijzigd door Vlinder op 09-02-2012 21:44:42 ]
pi_107808992
Ik zou persoonlijk geen twee grote toetjes geven. Dyon zou iig heel goed door hebben dat hij grote toetjes gaat krijgen als hij niet/ weinig eet.

Ik ben helemaal niet voor strijd tijdens het eten, maar niet eten/proeven is hier gewoon geen toetje en ik vind Dyon daar nu ook wel oud genoeg voor om te begrijpen. Kyllian kent die regel en als hij dus echt niet wil eten vraagt hij wel hoeveel hapjes hij moet eten om toch nog een toetje te krijgen :D (gelukkig is dat maar een uitzondering ;))

Het late eten zou er best mee te maken kunnen hebben! Wij eten soms ook laat en hier wordt ook vaak slechter gegeten des te later we eten. Als papa (te) laat thuis komt zijn wij gewoon al aan het eten :D

[ Bericht 5% gewijzigd door Meimeltje op 09-02-2012 22:10:24 ]
pi_107809415
Het avondeten is natuurlijk maar één eetmoment. Er zijn nog zoveel gelegenheden op een dag om eten aan te bieden. Ik vind het heel leuk om eitjes te bakken 's middags en daar genieten Lena en Ivan ook erg van.

Als er over de dag verdeeld het een en ander naar binnen gaat wordt het avondeten ineens een stuk minder belangrijk en is het makkelijker loslaten, lijkt me. Maar goed, makkelijk praten hier.
pi_107809486
Op de woensdag of vrijdag mogen ze hier ook vaak kiezen wat we als lunch eten, tosti of knakworstjes zijn dan populair. Dyon is dol op gekookt eitje.
pi_107809742
Rienk eet altijd twee toetjes, of hij nou eet of niet.
Mijn ouders deden dat ook, niet eten-geen toetje. Dus wij vroegen bij sommige gerechten gelijk al wat het toetje zou zijn :+
En dat wil ik ook wel gaan invoeren, maar zoals ik al zei, alles wat hij wel eet moet hij ook vooral eten. Dus nee, de toetjes laat ik niet achterwege.

Eten bij andere kindjes valt wel mee. Meestal gaan uiteindelijk de andere kinderen er met zijn eten vandoor omdat hij het niet opeet :') :P

En tussendoortjes hoeft hij niet dus. Ei vind hij ook maar matig

(ben aan het voeden, dus maar 1 hand)

Edit:
Knakworsten en tosti's zijn ook geen succes. Hij neemt een paar happen en dan niks meer..
pi_107809977
Als er hier wordt gezegd dat hij vol zit (en niets heeft gegeten) dan past er gewoon ook geen toetje meer bij :P Als hij iets echt niet lust vind ik dat wat anders.
pi_107809993
Hier aten we ook altijd laat. Maar sinds ik consequent tussen 17 en 17.30 eet met de meisjes gaat het wel redelijk. Dus daar kan het wel aan liggen, maar het ligt natuurlijk wel aan het hele dag ritme, als alles op de dag later plaats vind, zou je denken dat laat eten niet erg zou zijn.
Het lijkt mij in ieder geval heel lastig als je kindje niet tot nauwelijks eet en weinig tot geen reserves heeft.

Wat hier wel opvalt is dat Jaël bij mij de "strijd" (die ik probeer neit aan te gaan)steeds probeert aan te gaan, terwijl als er iemand oppast dan eet ze in eens heel goed haar bordje leeg en wil ze zelfs meer.. Hierdoor krijg ik hier wel het gevoel dat ze er een macht spelletje van probeert te maken.. Alleen ik probeer het spelletje niet meer te spelen al is dat wel eens lastig en trap ik er soms toch in.
pi_107810093
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:17 schreef Vlindur het volgende:

Edit:
Knakworsten en tosti's zijn ook geen succes. Hij neemt een paar happen en dan niks meer..
Dyon eet zn tosti ook niet helemaal op, meestal idd een paar happen...maar hij vindt het wel gezellig en lekker om samen een tosti te eten :) Zoveel hebben ze gelukkig nog niet nodig qua voeding.
pi_107810169
Ja mama uitproberen is natuurlijk het leukste het MP ;)
pi_107810298
Een paar happen zijn toch weer een paar happen! Zo gaat het hier ook vaak, hoor. En als het maar vaak genoeg op een dag een paar happen zijn dan tikt het wel aan, vooral als je de producten slim kiest.

Maar het enige wat je kunt doen denk ik is hem zoveel mogelijk gevarieerd eten aanbieden. Uiteindelijk is het aan hem om te beslissen of hij wel of niet wil eten. En misschien is het precies zoals mignonne omschreef: hij maalt er gewoon niet om en eet alleen het hoogst noodzakelijke.
pi_107810366
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:23 schreef Meimeltje het volgende:

[..]

Dyon eet zn tosti ook niet helemaal op, meestal idd een paar happen...maar hij vindt het wel gezellig en lekker om samen een tosti te eten :) Zoveel hebben ze gelukkig nog niet nodig qua voeding.
Dat weet ik ook wel, maar ik zou hem gewoon eens gezellig bij ons aan tafel zien 'bunkeren' ;(

Oh. chips lust hij wel. graag ook. Maar dat vind ik geen kindereten. Net als snoep. :N
Hij krijgt wel eens nibbits, maar hoge uitzondering. Als we bij mn schoonouders zijn eet hij veel kaas. Dán bunkert hij wel. (terwijl je het dán liever niet hebt' :') )
pi_107810488
Zou hij dan ook bijvoorbeeld emmentaler eten, Vlindur? Het lijkt me dat je het feit dat hij kaas graag eet best kunt gebruiken als uitgangspunt voor een verkenning van een grotere verscheidenheid aan smaken. En wat vindt hij ervan als hij kaas op zijn eten krijgt, bijvoorbeeld over de pasta of risotto?

Ivan is echt heel erg. Die schraapt zelfs met een lepel kaas van zijn brood om zoveel mogelijk van het lekkere en zo weinig mogelijk van het niet heel lekkere te eten. :')
pi_107810526
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
Een paar happen zijn toch weer een paar happen! Zo gaat het hier ook vaak, hoor. En als het maar vaak genoeg op een dag een paar happen zijn dan tikt het wel aan, vooral als je de producten slim kiest.

Maar het enige wat je kunt doen denk ik is hem zoveel mogelijk gevarieerd eten aanbieden. Uiteindelijk is het aan hem om te beslissen of hij wel of niet wil eten. En misschien is het precies zoals mignonne omschreef: hij maalt er gewoon niet om en eet alleen het hoogst noodzakelijke.

Je zegt het weer helemaal goed O+ En dat probeer ik dus ook te doen zonder alleen zijn lekkere dingen op tafel te zetten. :Y
pi_107810599
Ow ik ben juist wel blij dat ze hier geen bunkeraars zijn :D

Kyllian heeft een vriendje die dus echt nooit uitgegeten is. Hij mag nu van zn moeder niet meer dan 2 boterhammen bij de lunch, maar als hij bij ons speelt vraagt hij een kwartier daarna al om iets te eten (meestal om snoep). Ik merk dat ik me dan ineens aan vaste tijden moet gaan houden (ik noem dan een tijd waarop we wat gaan drinken en ze er een koekje/ snoepje bij krijgen). Ik vind dat dus eigenlijk veel lastiger, ben ik natuurlijk ook niet gewend. Hier zullen ze niet zo snel uit zichzelf om iets te eten vragen.
pi_107810660
Ik ben ook blij dat Ivan gestopt is met bunkeren en kritischer is geworden. Daardoor merk ik dat hij toch zoiets als een verzadigingsgevoel heeft. Maar ik begrijp Vlindur heel goed, namelijk dat je je kind gewoon eens een bord leeg wilt zien eten, met plezier en zonder gedoe. Dat is ook fijn.
pi_107810732
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:34 schreef Claudia_x het volgende:
Maar ik begrijp Vlindur heel goed, namelijk dat je je kind gewoon eens een bord leeg wilt zien eten, met plezier en zonder gedoe. Dat is ook fijn.
Helemaal mee eens!
pi_107810809
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:30 schreef Claudia_x het volgende:
Zou hij dan ook bijvoorbeeld emmentaler eten, Vlindur? Het lijkt me dat je het feit dat hij kaas graag eet best kunt gebruiken als uitgangspunt voor een verkenning van een grotere verscheidenheid aan smaken. En wat vindt hij ervan als hij kaas op zijn eten krijgt, bijvoorbeeld over de pasta of risotto?

Ivan is echt heel erg. Die schraapt zelfs met een lepel kaas van zijn brood om zoveel mogelijk van het lekkere en zo weinig mogelijk van het niet heel lekkere te eten. :')
Eeh, Risotto eten we noiot en pasta alleen in bami en macaroni vorm :@ Emmentaler zegt me niet zoveel. Ik weet dat het kaas is :@ :@ Ik ben niet zo creatief met voedsel. We eten het standaard spul graag. Aardappelen met vlees en groentes en bami, Of van die pakketen. *burrito's lasagne, wraps, dat soort.)

En over de boterham hoeft hij ook geen kaas. Dus net als mijn man alleen kaas in het handje :Y
pi_107811458
Ik vraag me af wat er gebeurt als je hem meer controle geeft, Vlindur. Smeer je bijvoorbeeld boterhammen voor hem om daarna aan tafel te gaan zitten, of smeer je ze terwijl jullie aan tafel zitten? Mag hij zelf boterhammen smeren en beleggen? Laat je hem wel eens zelf kaas over zijn eten doen en ervaren dat er dan kaas overheen zit?

Ik zeg maar wat, hoor. 't Is een beetje brainstormen.
pi_107812298
Ik smeer op tafel. Hij krijgt nu gewoon altijd pindakaas, want dat was het laatste wat hij goed at. Chocolade(achtig) kust hij niet. Zover zijn we al wel.

Goeie trouwens! Morgen zijn we niet thuis, maar zaterdag mag hij zelf zn brood smeren!

(de kaas eet hij zoals ik al zei van zn brood af)

Bedtijd. Trusten!
pi_107813017
Moeilijk hoor Vlindur. Maar ik herken wel wat in de tips die Claudia geeft, Ko mag ook altijd kiezen, vaak tussen pindakaas, appelstroop en tartex of smeerkaas. Dat geeft hem volgens mij meer controle of macht over wat hij eet.
Hopelijk vind Rienk het ook leuk om zelf zijn broodje te smeren! :*

Ko mag hier trouwens wel van tafel, terugzetten doen we niet. Soms zitten we lang te tafelen en dan snap ik wel dat hij dat niet leuk vind. Maar eigenlijk zit hij 95% van de tijd gewoon aan tafel, en graag. Hij vind het gezellig. Dat hij zo goed als niks eet, tja, daar heb ik me maar bij neergelegd. :')
Als hij groter is, mag hij van mij ook van tafel, als hij het eerst netjes vraagt. En afhankelijk van de situatie zou hij dan wel of niet van tafel mogen.

[ Bericht 20% gewijzigd door oeke op 10-02-2012 09:38:34 ]
pi_107813551
Voor wie het interesant vind, wij volgen vanaf maart de Hennencursus speciaal voor ouders waar de kinderen nog niet of goed praten.
http://www.hanen.org/
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_107815356
Vlindur, ik ga je morgenavond een lange mail sturen, ik herken bijna alles wel waar je mee vecht. Precies Mette.

En de allergrootste must is dat jij je frustratie loslaat, hij hoeft niet te bunkeren. Hoe meer je wil, hoe minder hun willen.
En die paar happen is genoeg, en de kaas van het brood is ook weer wat binnen.

En wat Claudia zegt. Hem ook regie geven over het eten. Hij moet ook leren zelf aan te geven te willen eten en dat gaat niet van de een op andere dag, wij zijn nu vanaf half december met deze aanpak bezig en het gaat heel geleidelijk beter.
Ze krijgt weer bolle wangetjes O+ het ribben tellen wordt steeds wat minder. En het belangrijkste, ze vindt eten stiekem best leuk, heeft ze ontdekt.

Maar ik ga je mailen!
pi_107817528
Kijk dan hoe mijn peuter al sinds gisteravond rondloopt. Hij wilde er zelfs in slapen O+
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 09:34:53 #123
5428 crew  miss_sly
pi_107818225
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 23:12 schreef Vlindur het volgende:
Ik smeer op tafel. Hij krijgt nu gewoon altijd pindakaas, want dat was het laatste wat hij goed at. Chocolade(achtig) kust hij niet. Zover zijn we al wel.

Goeie trouwens! Morgen zijn we niet thuis, maar zaterdag mag hij zelf zn brood smeren!

(de kaas eet hij zoals ik al zei van zn brood af)

Bedtijd. Trusten!
als ik iets geleerd heb bij Senna, is het wel dat wat ze vandaag of de afgelopen week heel graag wil, dat morgen ineens anders kan zijn. Dan wil ze dat juist absoluut niet! Dus misschien is hij wel klaar met de pindakaas voor nu en wil hij eens iets anders? Senna mag ook altijd kiezen uit de dingen die op tafel staan, waaronder pindakaas, appelstroop, roosviceejam, honing, iets van hagelslag, kaas, vlees. Er zit eigenlijk altijd wel iets tussen.
pi_107818739
alk 2 weken was selene om de haverklap (en vanuit het niets) steeds angstig, wilde me niet uit zicht laten en piepte steeds over "mama kwijt"

gister kreeg ze uit school het werkboekje van de nationale voorleesdagen mee naar huis. het boek wat ze al 2 weken lezen:

doh :|W
  vrijdag 10 februari 2012 @ 10:29:10 #125
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_107819449
Herkenbaar, de eetverhalen hier. :D Aviva eet ook slecht. En eerlijk gezegd weet ik niet precies wat ze eet. Ze zit braaf aan tafel, en roert wat in haar eten. Ik vind alles even prachtig. Zij leeft ook van de lucht en mijn melk. Als ik het even bij elkaar optel wat ze eet, naast de borstvoeding:
Een klein beetje cruesli, een stuk fruit, 1 boterham, tussendoortje (soms dat niet eens), 1,5 hap avondeten maximaal. (Behalve zalm, dat gaat erg goed.) Dat is alles. En ze doet het nog steeds. :D

En waarom ligt de focus zo op avondeten? Overdag gaat er ongemerkt meestal ook best veel in. Wellicht hebben ze dan gewoon geen honger?

Bij ons hoeven ze trouwens niet aan tafel te blijven zitten. Ze moeten even vragen of ze van tafel mogen (tenminste Eli, Aviva is nog te klein), en als ze van tafel af zijn, krijgen ze ook niets meer. Simpel.

Vwb aan tafel blijven zitten. Is het een idee om een kookwekker te gebruiken? Dat ze moeten blijven zitten tot de kookwekker gaat? Maakt het ook overzichtelijker.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_107819681
Kookwekker hebben we bij Mikael ook tijdje gebruikt. Hielp idd ook wel. En wat ook heel goed geholpen heeft is een kaars op tafel. Bleef ie zitten totdat ie zijn bord leeg had dan mocht ie de kaars uitblazen.
pi_107820166
Simmu, nu snap ik de uil die Dyon op het kdv had gemaakt en waar achterop stond 'mama kwijt' :D
  vrijdag 10 februari 2012 @ 11:35:52 #128
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107821390
Vlindur, Harry eet ook wisselend en kiezen lijkt hij ook niet te snappen.
Maar ik onderhandel wel met hem. Hij heeft graag vlees bijv. Dan mag hij van mij vlees als hij een hapje aardappel/groenten heeft geprobeerd.
Of ik smeer een boterham met stroop en hij houdt na 3 happen op met eten. Dan leg ik nog een paar stukjes opzij die hij moet opeten en de rest geven we dan aan de vogeltjes.
Harry krijgt bij opa en oma 2 plakken worst, dan 2 sneetjes brood en een gekookt ei tussen de middag.

Qua toetje, dat krijgt Harry altijd. Hij krijgt wisselend volle kwark zonder suiker (soms met wat jam/fruit erin) of als wij een toetje hebben dan gewoon hetzelfde als wij.
Mijn zus hanteerde bij haar jongens: gewoon/goed gegeten, 'lekker' toetje, slecht gegeten (niet willen proeven), gewone yoghurt. Dus wel altijd een toetje.

Als Harry moe is, eet hij slecht ongeacht of hij het normaal lekker vindt of niet. Ik vind 18:45u eten eigenlijk ook wel heel erg laat voor een jongetje van 2 :@

wickie, ik ben wel geïnteresseerd in de voedingsmiddelen met wat extra calorieën want die kan Harry ook wel gebruiken.
  Moderator vrijdag 10 februari 2012 @ 11:46:16 #129
5428 crew  miss_sly
pi_107821743
Wij eten altijd tussen 18.15 uur en 18.45 uur. Ze is niet anders gewend, dus als we eerder eten, eet ze zelfs slechter. Ik denk dat regelmaat belangrijker is dan tijdstip. Dus altijd om 17 uur of altijd om 18.30, maar misschien gaat het bij ons wel erg gemakkelijk.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 11:55:54 #130
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107822133
Nou ja, misschien is het ook mijn vertekende beeld. Wij eten altijd tussen 17 en 17:30u. Harry ligt in bed tussen half 7 en 7.

Vlindur, aangezien hij 's morgens wel goed brinta eet: wil hij dat 's middags niet?

Ow en Harry geeft ook weinig om koekjes ed.
Op dit moment is rijstwafel weer even helemaal hot terwijl hij daar een tijd geleden helemaal niks van moest hebben.
pi_107822324
Die etenstijd kan wel echt een verschil maken hoor vind ik. Wij aten altijd tussen 18 en 18.30. Toen gingen beide dametjes slecht eten dus het eten naar voren gehaald omdat ik het idee had dat ze te moe waren om te eten en daarbij een beetje over hun grote trek heen waren.. En sinds we een uurtje eerder eten gaat het wel beter. Bij de kleinste gaat het nu super maar die hoort hier niet en bij Jaël ligt het er echt aan wat we eten en hoe haar pet staat.
pi_107822502
Ik heb vanmorgen eens bijgehouden wat Leander eet tot nu net 12:00.
07:30 2 broodjes pindakaas en plakje ham
08:15 rijstewafel met smeerkaas
09:30 banaan en kiwi
10:45 2 plakjes ham
11:45 1 broodje pindakaas, 1 broodje ham en een gekookt ei (is ie nu nog mee bezig!)

Dat is al best veel voor alleen een ochtend

:o Leander neemt met een schaar zo een knip uit zijn haar :o
Gelukkig moet ie om 16:00 naar de kapper :')
pi_107822789
Hier moet ik ook echt op tijd zijn met het eten want als Hannah moe is dan gooit ze de kont tegen de krib en is alles NEE. Wij eten meestal rond zessen.

Ik prijs me wel gelukkig met een grote broodeter. Overdag eet ze 3-4 boterhammen, en dan vaak nog wat fruit (of knijpfruit) en een koekje/soepstengel/bakje kroepoek.
En als ze dan bijna niets heeft gegeten van het avondeten krijgt ze een fles melk voor het slapengaan. Dit omdat ze anders dus wel 's nachts wakker wordt en naar 'meele' wil voor een 'broteham' met 'mieworst'.

Vandaag heb ik haar voor de eerste keer thuis gehouden van het KDV. Ze heeft een dubbele oorontsteking (gisteren geconstateerd door de HA) en ondanks dat ze overdag lief speelde werd ze 's middags thuis meteen lamlendig en zielig. Ook vandaag is ze vrolijk en lijkt ze geen pijn te hebben, maar ik moest haar net van de grond af plukken waar ze bezig was om met speen en nijntje in slaap te vallen. Uiteraard is ze niet gaan slapen in haar bedje, maar zit nu te spelen met duplo-autootjes :')
  vrijdag 10 februari 2012 @ 13:15:09 #134
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107824628
Och octo, wat sneu! Beterschap voor haar!

MeNicole! :o
zowel voor de hoeveelheid als voor de knip uit zijn haar

MP, dat heb ik dus ook. Idem voor slapen. Als ik Harry te laat in bed leg, dan slaapt hij slechter en korter dan als hij gewoon bijtijds in bed ligt.

Hier is vanochtend opgegaan: 2 sneetjes brood zonder korst met vleesbeleg, bekertje melk, 1 minirijstwafel, 1 partje mandarijn (het andere partje heeft hij 1 uur! mee rond gelopen in zijn mond :X ), zakje knijpfruit, bekertje water, 1,5 snee brood zonder korst met hagelslag en bodempje karnemelk.
pi_107824806
hier vanochtend per kind

selene:
2 bordjes special k + melk (want dat eet ik, dus wil ze ook)
1 peer (heel gegeven)
2.5 droge minicracker
2.5 maaltijdcrackers met sesam (vitalu) met smeerkaas

ravi:
hetzelfde, maar dan met een extra cracker. die vond hij lekker. het was een experimentje mijnerzijds

hoeveel ze drinken heb ik niet altijd oog op omdat ravi op het moment nogal van de omgooien is. ze krijgen zoveel als ze willen. limo met veeeeel water.
pi_107824852
en beterschap voor hannah :*
pi_107824884
Herkenbaar Asy, ook dat naar bed gaan idd. Soms wel lastig, gister waren we later thuis dan normaal en meteen twee huilende meisjes die niets meer wilden..

Octo je arme meisje wat sneu :*

Ik weet bijna precies wat Jaël op een dag eet.
1 boterham met zoet + melk
dorakoekje of rozijntjes + grote beker limonade
1 boterham met kaas +melk
fruit meestal minimaal 1 mandarijn, nog een kwart banaan en een halve kiwi ofzo en weer een beker limonade een enkele keer thee, maar dan meot ze er zelf om vragen anders drinkt ze het niet.
dan warme hap als het meezit een normale portie en als het tegenzit 3 happen + yoghurt
voor het slapen gaan drinkt ze na het tanden poetsen altijd nog een half bekertje water.
Ik vind het eigenlijk wel een heel netjes eetschema :)

(Sarah eet bijna dezelfde hoeveelheden!! :o )
pi_107825227
Drinken weet ik ook nooit. Leander heeft de hele dag drinken in een antiliekbeker op tafel staan. En met de maaltijden krijgt ie melk of thee in een beker!!
pi_107825463
Zo te lezen krijgen jullie kindjes best wel vaak 'zoet' op brood?
Ik meende altijd dat dit 'slecht' was voor zowel kind als tanden.
Ik ben ook erg bekrompen betreft zoet (snoep etc) omdat Mart al van zichzelf aan de grote kant is.

Hij zal ondertussen nu wel 15,5 kilo wegen met 93 cm en nog geen 2 (2 maart wel).

Hij eet op een dag gemiddeld:

Bordje pap of een boterham met smeerkaas/kaas/leverpastei/vleeswaren/jam light.
Tussendoor fruit/rijstewafel/rozijntjes/dora koekje
Lunch: 1 of 2 boterhammen soms met een ei erbij
Tussendoor weer het zelfde rijtje en is het dan allemaal óf hè.
Avond eten, verschillend. Wat wij eten (aardappels/pasta groente en vlees/vis)
Soms eet hij zijn bord leeg en soms neemt hij maar één hap!
5 keer per week yogurt/kwart na.

Zoet op brood krijgt hij alleen in het weekend.

Maar ik merk zo dat als ik zie dat hij een snoepje krijgt van iemand (opa-oma etc) dan slaat mijn hart over. En zie ik hem al later op bootcamp zitten voor te dikke kinderen of 'help mijn kind is te dik'.
Dat is echt mijn kronkel ik weet het. Maar tja.
pi_107825607
Er is helemaal niets mis met zoet. Het is ook niet per sé ongezonder dan hartig. Je moet alleen wel opletten wát voor zoet je geeft. Appelstroop of chocoladepasta, da's nogal een verschil.
pi_107825678
om 4 uur krijgen ze hier een dorakoekje (eentje ;) ) en om kwart over 6 eten we. selene eet vandaag droge rijst en komkommer en dat zuurspul. ravi rijst met sajoerboontjes en rendangvlees

ymme, ik denk altijd maar: "beter dat ze leren dat nu en dan snoep best mag en dan maat leren houden dan dat ze later berserk gaan op snoep omdat ze het niet kennen". straks gaan ze zelf vriendjes selecteren en dan krijg je dus een selectieprocedure zo van "daar mag ik snoep, daar is altijd tv aan en daar hebben ze een kekke spelcomputer" :+
pi_107825794
Niels eet:
- 's morgens ongeveer 1,5 boterham (korstjes zijn namelijk giftig ;) ) met jam, hummus, appelstroop, pindakaas, af en toe wat hagelslag (maar dat vindt hij eigenlijk helemaal niet lekker, het is meer omdat hij het zijn vader ziet eten).
- halverwege de ochtend fruit (halve appel of peer)
- als de ochtend lang duurt een volkoren knäckebröd, eventueel met pindakaas
- lunch hetzelfde als 's morgens
- na het middagslaapje een volkoren knäckebröd met pindakaas of af en toe een doosje rozijntjes.
- nog een keer fruit
- avondeten met toe volle yoghurt, eventueel met muesli.
Hij drinkt thee, water, hele slappe diksap, melk en karnemelk.

Hij zit tijdens het ontbijt, de lunch en het avondeten aan tafel en wij zijn juist degenen die het wachten soms zat zijn, hij eet zoooo langzaam :') Maar als hij af en toe van de stoel wil terwijl wij nog aan het eten zijn dan mag dat niet, dan zeggen we dat je op elkaar moet wachten en dat we daarna nog samen een toetje gaan eten.
Fruit en crackers eet hij tijdens het spelen.

Als ik Niels te laat naar bed breng of als hij overdag te weinig geslapen heeft slaapt hij ook heel slecht in.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:44 schreef Sorbootje het volgende:
Er is helemaal niets mis met zoet. Het is ook niet per sé ongezonder dan hartig. Je moet alleen wel opletten wát voor zoet je geeft. Appelstroop of chocoladepasta, da's nogal een verschil.
Precies, en hartig of light is helemaal niet perse gezond (zout, verzadigd vet, kunstmatige zoetstoffen, etc.).
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_107825809
Dyon heeft eigenlijk nooit zoet broodbeleg. Ik geloof dat hij er niet zo van houdt. Van een boterham met pindakaas proeft hij soms wel een hap van zn broer, maar dat spuugt hij weer uit. Hagelslag lust hij wel, maar dan eet hij alleen een paar hageltjes op.

Hij krijgt wel af en toe een snoepje uit de snoeptrommel, aangezien Kyllian dat ook krijgt., Dyon kiest dan eigenlijk meestal rozijntjes of een lolly. Fruit is meer 'snoep' voor hm, je maakt hm blijer met een mandarijn :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Meimeltje op 10-02-2012 14:18:15 ]
pi_107825890
Niels is vanmorgen voor het eerst (bewust) een hele ochtend zonder mij bij iemand anders thuis geweest. Ik moest wat doen en een vriendin met twee kindjes van 3 en bijna 2 heeft op hem gepast. Het ging heel goed, maar hij is nu wel kapot merk ik. Vanmorgen was hij al om 5.30 uur klaarwakker en nadat we boodschappen gedaan hadden is hij om 11 uur in slaap gevallen bij mij op de fiets. Ik kon hem gewoon slapend uitkleden, zijn pyjama aantrekken en in bed leggen en ondanks dat hij dus nog niet gegeten heeft slaapt hij nog steeds :o
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_107825918
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:51 schreef Meimeltje het volgende:
Dyon heeft eigenlijk nooit zoet broodbeleg. Ik geloof dat hij er niet zo van houdt. Van een boterham met pindakaas proeft hij soms wel een hap van zn broer, maar dat spuugt hij weer uit.
Ik vind pindakaas hartig :P Ik geef het Niels heel vaak omdat het vol goede vetten zit en het is een eiwitbron (omdat we vegetarisch eten let ik daar wel op).

Hij heeft trouwens gisteren drie plakjes worst (echt vlees dus), in een keer, opgegeten toen we bij de vriendin bleven lunchen na het oppassen _O-
pi_107825934
Pipakaas (pindakaas) is hier helemaal the bom. Dat is natuurlijk ook zoet..
Maar wel weer een gezonde zoet ;) Chocopasta, hagelslag etc komt hier maar zelden voor. Soms een keer gekleurde hagelslag (in het weekend omdat hij het mij dan ziet eten op een beschuitje.

Verder drinkt hij water/thee soms sap of ranja met veel water.
pi_107826125
we zitten hier geregeld met zn drieen te wachten tot ravi klaar is met eten hoor. niet dat hij zo langzaam eet, maar zo smakelijk en soms zo veel :P
pi_107826510
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:54 schreef ymme het volgende:
Pipakaas (pindakaas) is hier helemaal the bom. Dat is natuurlijk ook zoet..
Hoezo is dat zoet dan? Als je het vergelijkt met leverpastei verschilt het niet zoveel en er zitten veel meer gezonde (meervoudig onverzadigde) vetzuren in.

Aardbeienjam: 50 gr koolhydraten, 50 gr suikers
Calve Pindakaas: 9 gr koolhydraten, 2,5 gr suikers
Leverpastei: 3 gr koolhydraten, 1 gr suikers.
pi_107826676
Twinkly, pindakaas vind ik ook wel hartig hoor, maar het staat hier bij het zoete beleg :P
Wat fijn dat Niels het naar zn zin heeft gehad bij je vriendin!! Die is dus helemaal uitgeput :D

Dyon vertelt regelmatig dat hij bij de kindjes smeerkaas heeft gegeten, eet hij hier thuis ook regelmatig.
pi_107826793
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 14:15 schreef Meimeltje het volgende:
Twinkly, pindakaas vind ik ook wel hartig hoor, maar het staat hier bij het zoete beleg :P
Wat fijn dat Niels het naar zn zin heeft gehad bij je vriendin!! Die is dus helemaal uitgeput :D

Dyon vertelt regelmatig dat hij bij de kindjes smeerkaas heeft gegeten, eet hij hier thuis ook regelmatig.
Niels lust geen kaas, behalve van die zachte verse kaas met kruiden erdoor.

Ik had ook verwacht dat ze uitgeput zou zijn, drie kleine kinderen ineens! Maar het viel mee zei ze, hij heeft vooral alleen gespeeld met al het speelgoed wat hij nog niet kende. Ze heeft alleen wel een bijna ontplofte poepluier moeten verschonen :D En dat is een prestatie, als hij tenminste net zo ligt te vechten bij het poepluierverschonen als bij mij de laatste tijd :X :'(

Hij heeft haar zoontje ook op het potje zien poepen en dat wil hij nu ook steeds, maar dan wel met kleren aan. Hij heeft ook al twee fictieve plasjes door de wc gespoeld gistermiddag :D
pi_107834005
Wat stoer dat Niels ergens anders is gaan spelen zonder jou erbij Twinkly!
Hij ziet jou tenslotte bijna 24 u per dag, dus had ook makkelijk gekund dat hij het er moeilijk mee zou hebben.

Oeh ik hou van lijstjes lezen :D hier die van Wolf, eigenlijk al eeuwen hetzelfde
6.00/7.00 2 bruine boterhammen met korst (broodbeleg op 1 kant, andere kant er dus opgeklapt) en beleg appelstroop/vleeswaren/pindakaas/smeerkaas/kaas/chocopasta/jam hij lust alles
+beker water
9.30 1 stuk fruit geschild sinaasappel is momenteel favoriet maar lust tegenwoordig alle soorten
12.00 2 bruine boterhammen met korst+beker karnemelk met smaakje (Campina heeft dat) of drinkyoghurt
14/15.00: tussendoortje wat kan bestaan uit paar kleine biscuitjes,knijpfruitje,doosje rozijntjes oid
+beker roosvicee tot zn beschikking
17.00 avondeten, zeer wisselende hoeveelheden wat hij binnenkrijgt. + 1 toetje (klein nepdanoontje of soms een grote)

Oh ik kreeg vanmorgen telefoon: Wolf start per 27/2 op de peuteropvang van de Vrije school *O* echt spannend! Lijstje gekregen waarvoor we moeten zorgen dat hij het bij zich heeft enzo.. pff nu komt t wel heel dichtbij hoor!
Ik hoop zo dat Niels er ook gauw komt O+
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_107840537
Lief loopt net naar boven. Ligt Ivan ineens in ons bed te slapen. :D En we hebben tegenwoordig nog wel een babyfoon op de overloop. Wat een boefje.
pi_107840641
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 17:49 schreef Poppejans het volgende:

Oh ik kreeg vanmorgen telefoon: Wolf start per 27/2 op de peuteropvang van de Vrije school *O* echt spannend! Lijstje gekregen waarvoor we moeten zorgen dat hij het bij zich heeft enzo.. pff nu komt t wel heel dichtbij hoor!
Ik hoop zo dat Niels er ook gauw komt O+
Oh, wat leuk! *O*
pi_107851187
Lijstje van mijn peuter:

Ontbijt: 1 volkoren boterham met worst / pindakaas en beker melk
Fruit: momenteel eet ze vooral appels, maar ook wel peer of banaan, met wat water.
Lunch: zie ontbijt
Tussendoor: ontbijtkoekje / bert en erniekoekje met beker diksap
Avondeten: wisselt enorm hoeveel ze daarvan eet, toe meestal nog wat fruit. Ze heeft heel lang yoghurt gehd, maar dat wil ze nu meestal niet meer.

Verder heeft ze altijd wel een beker water staan, en op dagen dat hij overdag thuis is snaait ze ze van het ontbijt van haar vader nog wel een plakje worst en/of kokosbrood mee.
pi_107853071
quote:
17s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 20:38 schreef Claudia_x het volgende:
Lief loopt net naar boven. Ligt Ivan ineens in ons bed te slapen. :D En we hebben tegenwoordig nog wel een babyfoon op de overloop. Wat een boefje.
O+ Laat hij zich dan makkelijk overleggen in eigen bed of is hij bij jullie gebleven?

Moeders v herfst/winter 2009 peuters (die dus nog geen 2,5 zijn): kan jullie kind al drinken uit een open beker?(ik weet dat Ivan het kan)
Wolf kan dat nog niet, en op de peuterspeelzaal hebben ze alleen open bekers dus vroeg me af of hij daar laat mee is.
Ik oefen wel(niet dagelijks) en hij kan er goed uit slokjes drinken maar houdt de beker niet zelf vast. Hij drinkt al sinds hij 8 maanden oud is uit een open beker met rietje erin, en dan staat de beker dus op tafel. Maar zoiets komt dan vanzelf wel toch, meer dan oefenen kan ik niet doen denk ik
pi_107853090
Poppejans, ja die van mij kan dat al een tijd. Heeft ze op t kdv geleerd, neem ik aan, want thuis hebben we daar weinig aan gedaan. Toen ze begon met zelf open bekers pakken (ze zoekt altijd zelf een bord en beker uit voor haar maaltijden) deden we er maar een bodempje drinken in, omdat t bijna altijd omging, aldan niet expres. Nu gaat dat al een stuk beter.
pi_107853179
F drinkt eigenlijk altijd uit een open beker, al best lang, maar die pakte gewoon die van zijn broer af :)

Nog drie dagen en dan 2! Peuters. Zou het schelen dat hij nog geen nee kan zeggen? :+
pi_107853938
Hier sinds enkele weken (geloof iets van 2 maanden nu) ook drinken uit een open beker of glas.
Zo ineens, zonder oefenen. Het komt dus vanzelf wel :)
  zaterdag 11 februari 2012 @ 09:51:10 #159
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107853946
Claudia, wat een deugniet! :D

Poppejans, dat is ook al snel! Spannend! :Y
Harry drinkt al vanaf 6 maanden uit een open beker/glas, maar pas sinds een 2 maanden zelf. En nog heeft hij het liefst dat wij het even naar binnen gieten want dan gaat het sneller ;)
hij stond van de week te 'drinken' uit het halve liter bierglas van mijn man :D
Laat je wel een bekertje op tafel staan met een bodempje water?

Overigens was mijn lijstje alleen maar wat hij díe ochtend gegeten heeft.
Harry heeft graag vleesbeleg (boterhamworst, gebraden gehakt, ham, maar geen smeerworst) op zijn brood dus dat doe ik er meestal op, maar sinds we de nieuwe keuken hebben, staat het zoet beleg in een diepe la waar hij bij kan. Soms haalt hij zelf dus de hagelslag eruit. Als ik dan iets anders erop doe, dan weigert hij te eten. Logisch, hij had tenslotte iets anders gekozen ;)
Hij heeft ook graag appelstroop op zijn brood.
Pindakaas heb ik heel lang geleden eens geprobeerd maar was toen geen succes. Misschien nog maar eens proberen.

Vandaag (en morgen) vieren we Harry's verjaardag. Hij is in elk geval al hel erg blij met de balonnen O+
pi_107853984
Veel plezier Asy *O*
pi_107854003
Zozo Harry, 2 dagen feest zeg :)

Heel veel plezier! *O*
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:07:50 #162
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107854113
2 dagen feest is noodzaak (2x2 uurtjes). Mijn directe familie is al zo groot dat er daarnaast niemand meer bij past ;)
pi_107854129
Dat is soms het voordeel met een zeer kleine familie :)
(Ik en mijn broer/schoonzus en ouders, mijn man,broer/zwager en moeder)
pi_107854256
Onze peuter krijgt kleuterzus te logeren op haar kamer vanavond, eens even kijken hoe dat gaat... Als dat lukt kunnen ze ook bij opa en oma op 1 kamer misschien ;) dan kan het ledikantje weg ;).
Fake it till you make it...
pi_107854876
och wat lief Nijna! O+ samen slapen <3
en Ivan ook al zo schattig :D

eten hm. Mijn grote eet, gemiddeld genomen:

* 1 tot 1,5 boterham met vleeswaar of (vruchten)hagelslag/pindakaas/appelstroop
* tussendoor fruit
* weer 1 tot 1,5 boterham, zelfde als 's morgens
* tussendoor fruit
* tussendoor voor de lekker, van die doosjes fruitstukjes van hema (die vreet ze met doosje en al op, die zakjes met likkoekjes vindt ze niet boeiend :') )
* tussendoor, als ik sta te koken een bakje met rauwkost, paprika ofzo of tomaat
* avondeten, meestal alleen droge rijst, soms een vleesje, en ze is gek op bonen zoals kidneybonen of chilibonen dus die eten we ook regelmatig.
pi_107861323
Bij Ivan is het momenteel:

- een halve boterham met smeerkaas/pindakaas/appelstroop
- 2 stuks fruit
- een halve boterham met smeerkaas/pindakaas/appelstroop of een gebakken ei
- een rijstwafel of cracker
- een half bordje pasta/risotto/whatever, soms met yoghurt als toetje

En denk maar niet dat 'ie dunner wordt. :+
pi_107861358
Poppejans, zo begrijpt Ivan weer niets van een rietje. :Y)
pi_107862480
Wat weinig claudia, die van mij eten allebei het dubbele, minstens! (Ik ben mijn inlogcodes kwijt, maar blijk op mijn telefoon nog ingelegde te zijn.)
pi_107862500
Ingelogd.
pi_107862552
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 15:19 schreef Claudia_x het volgende:
Poppejans, zo begrijpt Ivan weer niets van een rietje. :Y)
Die van mij snappen hoe je uit een rietje drinkt en hoe je er in blaast :P
Hier geen rietjes dus :D
pi_107862567
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 15:18 schreef Claudia_x het volgende:
Bij Ivan is het momenteel:

- een halve boterham met smeerkaas/pindakaas/appelstroop
- 2 stuks fruit
- een halve boterham met smeerkaas/pindakaas/appelstroop of een gebakken ei
- een rijstwafel of cracker
- een half bordje pasta/risotto/whatever, soms met yoghurt als toetje

En denk maar niet dat 'ie dunner wordt. :+
haha

hier ook, ze eet haast niks maar blijft lekker bovenin de curve

Ze drinkt uit een open beker maar ook met een rietje. 'S morgens krijgt ze nog een flesje warme melk, is ze erg aan gehecht.
pi_107862612
hey Groofsken :W
pi_107862851
Hey! :-D
pi_107865198
quote:
17s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 20:38 schreef Claudia_x het volgende:
_O- hebben we hier ook een keer gehad :)

Poppejans wat spannend, Jaël mag begin maart hier naar de psz :)

Asy wat leuk!

Groofs wb :W
pi_107865658
Vanaf de 20e gaan ze hier samen naar de PSZ :o
Dat wordt wel even wennen, hihi.
pi_107865685
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 17:53 schreef freecell het volgende:
Vanaf de 20e gaan ze hier samen naar de PSZ :o
Dat wordt wel even wennen, hihi.
ravi gaat eerder, die gaat woensdag al :P
  zaterdag 11 februari 2012 @ 19:25:45 #177
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107868593
Nou hier een vermoeiende middag achter de rug. Eerste helft van zijn verjaardagsfeestje. Morgen de andere helft. Hij moest net heel hard huilen toen ik hem in bed legde dus maar weer even mee naar beneden genomen, met z'n drietjes op de bank gezeten en nu ligt meneertje toch alweer een half uurtje stil in zijn bed.
Morgen nog zo'n middagje en dan is het weer voorbij ;)

Ow en over geen snoepkont hebbende: ik heb cake, taart, vlaai en spekjes aangeboden maar hij wilde er niks van weten. Hij was wel heel erg blij met zijn rijstwafeltje O+
pi_107869835
Hey, is Harry jarig?

Ooh, gefeliciteerd zeg! *O*
  zaterdag 11 februari 2012 @ 20:29:02 #179
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107870791
Woensdag pas, maar nu vast feestje ivm carnaval ;)
pi_107870985
Ah zo. Toch alvast gefeliciteerd ;)

Haha, Leah en ik zijn ontzettend statisch. Haar haren staan voortdurend recht overeind en onze bank is voornamelijk de boosdoener.
Het knettert als een gek.

En Leah steeds; solly , solly mama O+
pi_107874281
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 16:01 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wat weinig claudia, die van mij eten allebei het dubbele, minstens! (Ik ben mijn inlogcodes kwijt, maar blijk op mijn telefoon nog ingelegde te zijn.)
Nou ja, dat is op dit moment zo, hè? Over een tijdje kan hij zomaar weer ineens 4-5 boterhammen op een dag eten. En vanavond at hij zijn avondeten bijvoorbeeld met veel smaak op. Hoe hij heet hangt duidelijk samen met hoe fit hij is. Naarmate de vermoeidheid groter is eet hij minder.
pi_107874338
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 07:06 schreef Poppejans het volgende:

[..]

O+ Laat hij zich dan makkelijk overleggen in eigen bed of is hij bij jullie gebleven?
Vergeten op te reageren! Ik heb hem bij me laten slapen, maar dat was niet zo slim. We hebben alle drie slecht geslapen. De volgende keer mag hij mooi naar zijn eigen bed. :Y) Waarschijnlijk had hij dat ook prima geaccepteerd.
pi_107874403
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 20:33 schreef lily het volgende:
Ah zo. Toch alvast gefeliciteerd ;)

Haha, Leah en ik zijn ontzettend statisch. Haar haren staan voortdurend recht overeind en onze bank is voornamelijk de boosdoener.
Het knettert als een gek.

En Leah steeds; solly , solly mama O+
_O-

Ik krijg telkens een elektrische schok als Lena me een kusje geeft.
pi_107874520
Zo, ik ben er weer (ook op mijn laptop nu).
Ik had de laatste tijd zo af en toe dat ik best wel ergens over mee wilde kletsen, dus nu toch maar even mijn best gedaan om wachtwoord enzo van de oude laptop af te halen :P .
pi_107874532
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:04 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Zo, ik ben er weer (ook op mijn laptop nu).
Ik had de laatste tijd zo af en toe dat ik best wel ergens over mee wilde kletsen, dus nu toch maar even mijn best gedaan om wachtwoord enzo van de oude laptop af te halen :P .
pi_107874759
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 21:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou ja, dat is op dit moment zo, hè? Over een tijdje kan hij zomaar weer ineens 4-5 boterhammen op een dag eten. En vanavond at hij zijn avondeten bijvoorbeeld met veel smaak op. Hoe hij heet hangt duidelijk samen met hoe fit hij is. Naarmate de vermoeidheid groter is eet hij minder.
Ja, begrijpelijk!
Die van mij eten zeg maar volgens Wolfs lijstje, maar dan met wat meer zoetigheid (tussendoortje, toetje en chips op zaterdag :-p).
pi_107874809
Mijn grote peuter/ bijna kleuter is trouwens echt aan het bunkeren nu. Die zal wel de lengte inschieten binnenkort (drie boterhammen per maaltijd is geen uitzondering).
pi_107874954
Ik vermoed dat Ivan op het kinderdagverblijf wel altijd flink eet. Ik weet het niet precies en het interesseert me ook niet meer. Ik heb het echt helemaal losgelaten. :+

Het enige wat een beetje jammer is, is dat de grootste maat luiers hem bijna niet meer past. :X
pi_107875043
Echt past maat 6 bijna niet meer? Das wel lastig zeg!

Jaël begint nu echt slank te worden :) Maar die eet ook niet geweldig, maar goed genoeg vind ik ;)
pi_107875055
Oh, ik maak me er ook niet druk om hoor. Al ben ik toch wel ouderwets strikt, geloof ik... Ik zeg soms letterlijk: "Geen gesodemieter, er wordt hier in huis fatsoenlijk gegeten, dat is goed voor je buik en daar word je groot en sterk van!" :7 :Y) :P
pi_107875127
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:17 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh, ik maak me er ook niet druk om hoor. Al ben ik toch wel ouderwets strikt, geloof ik... Ik zeg soms letterlijk: "Geen gesodemieter, er wordt hier in huis fatsoenlijk gegeten, dat is goed voor je buik en daar wordt je groot en sterk van!" :7 :Y) :P
Haha die neiging heb ik ook, maar die werkt hier echt averechts. Beste methode is het gezeur negeren en hopen dat er toch een par hapjes in gaan :)
pi_107875158
Hier niet, best methode is hier: niet fatsoenlijk eten = geen toetje ~O>
pi_107875201
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:17 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oh, ik maak me er ook niet druk om hoor. Al ben ik toch wel ouderwets strikt, geloof ik... Ik zeg soms letterlijk: "Geen gesodemieter, er wordt hier in huis fatsoenlijk gegeten, dat is goed voor je buik en daar wordt je groot en sterk van!" :7 :Y) :P
:D

Het maakt me niet uit hoe ze eten. Als ze veel eten zullen ze het wel nodig hebben, als ze weinig eten zullen ze er wel niet zo'n behoefte aan hebben. Mijn lief is een grillig eter en tja, dat hoort nou eenmaal bij hem. Mijn slechte eetgewoontes zijn daarentegen regelrecht van mijn ouders gekopieerd.

Ik vind het wel belangrijk dat Ivan zoveel mogelijk van zijn eten probeert en probeer daar hier en daar in te onderhandelen. Maar dat gaat meer spelenderwijs en is niet zozeer een principekwestie.
pi_107875235
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:17 schreef MamaPurk het volgende:
Echt past maat 6 bijna niet meer? Das wel lastig zeg!
Ach, als hij maat 6 niet meer past dan wordt het hoog tijd voor zindelijkheidstraining. :Y)

Het gaat nog wel, hoor.
pi_107875253
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:20 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hier niet, best methode is hier: niet fatsoenlijk eten = geen toetje ~O>
bladder even terug, die heb ik hier van de week gedaan met tranen in mijn ogen ik vond het zo zielig ;(
pi_107875279
Spelenderwijs herken ik wel, ik maak regelmatig rondedansjes en klap-zangsolo's als er weer iets geproefd of goed gegeten wordt. In de mond proppen doe ik (nog net) niet.

Ik ben zelf zo opgevoed en heb juist een hele gezonde relatie met eten, dus ik gok erop dat dat voor mijn kinderen ook zo werkt. :X
pi_107875295
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ach, als hij maat 6 niet meer past dan wordt het hoog tijd voor zindelijkheidstraining. :Y)

Het gaat nog wel, hoor.
Ja dat probeer ik ook, wil gewoon van die luiers af...
En ze weet het precies hoor poepie moet op de wc plasje moet op het potje en waar doen we het allemaal in de luier :+
pi_107875325
Oh, en ik moet echt even trots doen. :+ Van de week zei een leidster dat ze Ivan zo'n pientere jongen vond. Ze hebben op de groep een "dierentuin" en hij weet alle dieren zo goed te benoemen. Ja, goh, Ivan en dieren. O+ Die weet zelfs wat een okapi is.
pi_107875373
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, en ik moet echt even trots doen. :+ Van de week zei een leidster dat ze Ivan zo'n pientere jongen vond. Ze hebben op de groep een "dierentuin" en hij weet alle dieren zo goed te benoemen. Ja, goh, Ivan en dieren. O+ Die weet zelfs wat een okapi is.
^O^
pi_107875384
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:22 schreef MamaPurk het volgende:

[..]

bladder even terug, die heb ik hier van de week gedaan met tranen in mijn ogen ik vond het zo zielig ;(
Oh, dat is rot. Misschien moet ik erbij zeggen dat ik nooit iets van de een op de andere dag doe.Ik bouw altijd op en heb eigenlijk maar weinig strijd met ze. Het begint zeg maar met één erwtje opeten en dan toetje. De beloning is al snel verdiend. ;)
pi_107875421
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Spelenderwijs herken ik wel, ik maak regelmatig rondedansjes en klap-zangsolo's als er weer iets geproefd of goed gegeten wordt. In de mond proppen doe ik (nog net) niet.
Wat hier goed werkt als hij iets niet wil eten: hij mag mij nootjes voeren. :')

Dat vindt hij zo leuk om te doen. En intussen leer ik hem hoe de verschillende noten heten. Hij kan inmiddels cashewnoten, amandelen, pecannoten, walnoten en hazelnoten van elkaar onderscheiden. Dat doe ik trouwens ook zo met nagels knippen, de verschillende vingers benoemen. Ivan heeft een merkwaardige preoccupatie met opsommingen.
pi_107875456
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
:D *O*
pi_107875522
Knappe Ivan :D (nare mama, ik ben diep gekwetst door je opmerking in het babietjestopic ;( ;) )
pi_107875718
Ik vind dat weer zo'n mooie ontwikkeling in het ouderschap, dat je merkt dat je je kind dingen kunt leren. Natuurlijk leer je je kind meteen al allerlei dingen, maar nu wordt het zo snel opgepikt. Het is precies zoals ik me had voorgesteld. O+
pi_107875805
Ja en dat je opeens ziet dat ze over dingen nadenken. Zo gaaf!! Eigenlijk is het erg leuk dat ze groter en wijzer worden :D
pi_107875897
Hoezo 'eigenlijk'? :D
pi_107876105
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
Hoezo 'eigenlijk'? :D
Nou omdat je er als mam soms nog niet helemaal aan toe bent maar eigenlijk is het wel leuk, maar dan wil je het nog niet leuk vinden omdat je er dus nog niet aan toe bent, maar bij Jaël ben ik er wel aan toe die ontwikkeld zo lief en geweldig en leuk en die roept na de nacht 's morgens al dat ze me zoooooooooooo gemist heeft :D Ik hou ervan!
pi_107876194
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:42 schreef MamaPurk het volgende:

[..]

Nou omdat je er als mam soms nog niet helemaal aan toe bent maar eigenlijk is het wel leuk, maar dan wil je het nog niet leuk vinden omdat je er dus nog niet aan toe bent, maar bij Jaël ben ik er wel aan toe die ontwikkeld zo lief en geweldig en leuk en die roept na de nacht 's morgens al dat ze me zoooooooooooo gemist heeft :D Ik hou ervan!
Wat grappig, ik had er helemaal niet zo bij stilgestaan dat dat ook het geval kan zijn. Ik voel me soms wel wat overrompeld door de taalontwikkeling.
pi_107876345
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat grappig, ik had er helemaal niet zo bij stilgestaan dat dat ook het geval kan zijn. Ik voel me soms wel wat overrompeld door de taalontwikkeling.
Nou dat heb ik dus ook en dan denk ik ja hallo doe es niet, daar ben ik nog niet aan toe :+ Maar ja dat maakt ze helemaal niets uit, die meiden van mij doen lekker waar ze zelf zin in hebben :)
  zondag 12 februari 2012 @ 08:49:30 #210
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107883804
lily, hier is de boel ook vreselijk statisch.

Nou gelukkig ging na de moeizame start, de nacht wel goed.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 10:59:22 #211
5428 crew  miss_sly
pi_107884999
Ik heb een vraag, misschien dat iemand hier een idee heeft.
Hoe kun je een kind stimuleren zelf te spelen?

Het ging hier even best goed, maar het is weer helemaal mis. De hele dag door moeten we met haar bezig zijn. Alleen spelen met de iPad of tv kijken kan ze alleen. Ik heb het kookwekkertje er maar eens bij gepakt ennet bijvoorbeeld 20 minuten met haar gespeeld met de duplo. Uitgelegd Vanseveren dat als ht wekkertje gaat, het tijd is voor haar om zelf te spelen. Ook daarvoor het wekkertje gezet, op 15 minuten om te starten. Maar ze doet ht gewoon niet. Sterker nog, ze weigert letterlijk om zelf te spelen. Ook als ze weet dat als ht wekkertje gaat, ze met een van ons mag spelen of op de iPad mag. Ze hangt dan gewoon wat rond, verder niets.

Dus: iemand tips hoe je zelf spelen kan stimuleren?

Spelen is trouwens heel breed, hoor. Lezen, spelen, liedjes zingen, pop duplo, tekenen, wat dan ook, maar eigenlijk zichzelf even amuseren.
pi_107885098
Miss_sly: misschien is meteen 15 minuten wat lang, eerst eens beginnen met 5 of zo? Verder denk ik dat je t prima doet, eerst even samen, haar laten zien wat ze zou kunnen doen, en dan alleen (en prijzen als dat lukt). Verder weet ik t ook niet, ik ben gezegend met een peuter die heel goed zelf kan spelen...
pi_107885146
Oh, wat lastig, miss! Wat losse vragen en opmerkingen:

- Is er niets wat ze zó leuk vindt om te doen dat ze erin opgaat?

- Je hebt recentelijk waarschijnlijk al veel opgeruimd, dus dit is misschien niet zo'n heel goede tip, maar ik denk dat over het algemeen selectiever speelgoed aanbieden kan werken. Dus dingen weghalen waar ze niet mee speelt en wat minder laten staan zodat het overzichtelijker wordt.

- Wat gebeurt er als je haar negeert als ze om aandacht vraagt nadat je hebt gezegd dat het tijd is om zelf te spelen?

- Misschien helpt het om het als iets te zien wat je op moet bouwen, dus beginnen met 5 minuten alleen spelen, niet verwachten dat het meteen goed gaat en dan langzaam uitbouwen?

- Hoe gaat dat op het kinderdagverblijf?
pi_107885187
selene heeft er ook onwijs veel moeite mee. aangezien ze ook net in de fase dagslaapje-wel-of-niet zit, heb ik die 2 problemen gecombineerd gefixt: er staat nu boven op de gang een doos barbies (mijn oude punkbarbies O+ ) waar ze mee mag spelen als ze geen slaap heeft :Y

het probleem lost zich verder vanzelf op, aangezien ravi altijd wel in is om selene trouw te volgen. en daarom gaat ravi dus absurd vroeg al naar de peuterspeelzaal proberen ;)
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:11:24 #215
5428 crew  miss_sly
pi_107885196
Ze heeft in die 15 minuten geen poging gedaan iets te doen,behalve met mij praten. Dus nog een keer het wekkertje gezet, nu op 10 minuten. Ze gaat nu zelf spelen, zegt ze, wat betekent dat ze nu naastmeeenboekje voor zit te lezen :') als ze geen reactie verwacht, reken ikhet maar goed ;)

Misschien is 15 minuten wel lang, maar we zijn alweer dagen constant met haar in de weer, dus een kwartiertje niet lijkt me zo fijn. Zelfs als we beiden iets aan ht doen zijn (administratie en strijken) hangt ze gewoon maar wat rond, maar speelt niet.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:18:06 #216
5428 crew  miss_sly
pi_107885316
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, wat lastig, miss! Wat losse vragen en opmerkingen:

- Is er niets wat ze zó leuk vindt om te doen dat ze erin opgaat?

- Je hebt recentelijk waarschijnlijk al veel opgeruimd, dus dit is misschien niet zo'n heel goede tip, maar ik denk dat over het algemeen selectiever speelgoed aanbieden kan werken. Dus dingen weghalen waar ze niet mee speelt en wat minder laten staan zodat het overzichtelijker wordt.

- Wat gebeurt er als je haar negeert als ze om aandacht vraagt nadat je hebt gezegd dat het tijd is om zelf te spelen?

- Misschien helpt het om het als iets te zien wat je op moet bouwen, dus beginnen met 5 minuten alleen spelen, niet verwachten dat het meteen goed gaat en dan langzaam uitbouwen?

- Hoe gaat dat op het kinderdagverblijf?
De iPad en tv kan ze volledig in opgaan. Verder eigenlijk niets zonder publiek/gezelschap.

We hebben inderdaad haar speelgoed al uitgezocht en er staat niet bijzonder veel: duplo, tekenspullen, wat auto's en treintjes die we pas een week hebben, boeken, pop met toebehoren. Nog meer wegzetten lijkt me niet handig, maar misschien toch proberen?

Dan hangt ze dus rond, letterlijk. Beetje op de bank hangen, beetje rondlopen, beetje proberen een gesprek aan te knopen, etc.

Ok 15 minuten is misschien wat veel om te starten, kunnen we beter korter doen.
Maar wat doen we dan als ze die 5 minuten niets doet? Hoe reageren we daar dan op? Op gewoon afspreken dat we 5 minuten geen aandacht geven, in de hoop dat als ze merkt dat dat zo is, ze vanzelf wel gaat spelen?

Nu hangt ze dus naast me, meekijken op de iPad, maar doet niets.

Simmu, Senna zal echt helemaal zichzelf moeten leren amuseren, want een broertje of zusje zit er niet in. En het middagdutje is hier voorbij, en van 's ochtends tot 's avondspits constant aandacht geven is best lastig.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:20:25 #217
5428 crew  miss_sly
pi_107885360
Ik zal het eens navragen trouwens op het kdv, maár volgens mij gaat het daar prima.
pi_107885366
Ja, ik zou het rondhangen echt negeren. Ik begrijp dat het frustrerend is, nu al een hangjongere en wel in je eigen huis in plaats van de portiek. :+ Maar ze moet zichzelf misschien wat opnieuw uitvinden en dat kan tijd nodig hebben.

Ik denk dat het wel goedkomt als je het de tijd geeft en rustig uitbouwt. Er zijn bepaalde gewoontes en patronen ontstaan en bijbehorende verwachtingen. Het is altijd even lastig om daaruit te komen.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:23:41 #219
5428 crew  miss_sly
pi_107885414
En dan een paar keer per dag die vijf minuten doen?

Mijn eigen hangjongere hangt nu dus letterlijk aan mijn nek "ik wil met je knuffelen". Toen ik zei dat ik dit niet prettig vind en er een beetje verdrietig van wordt, draaide ze mijn hoofd naar zich toe en zei "ik zorg wel dat je niet verdrietig wordt, mama"

Tja O+ :')
pi_107885418
Ik vermoed dat het op het kinderdagverblijf wel prima gaat omdat ze weet dat ze zich daar zelf moet vermaken. Ze hebben er eenvoudigweg niet de mogelijkheden om aan elk kind zoveel aandacht te besteden als thuis gebeurt en dus ontstaan er andere patronen.
pi_107885463
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:23 schreef miss_sly het volgende:
En dan een paar keer per dag die vijf minuten doen?

Mijn eigen hangjongere hangt nu dus letterlijk aan mijn nek "ik wil met je knuffelen". Toen ik zei dat ik dit niet prettig vind en er een beetje verdrietig van wordt, draaide ze mijn hoofd naar zich toe en zei "ik zorg wel dat je niet verdrietig wordt, mama"

Tja O+ :')
Hihi. Ze gooit gewoon al haar charme in de strijd. :+

Ja, meerdere keren per dag aangekondigd 5 minuten klinkt goed. Om jezelf tegen haar charmes in bescherming te nemen kun je iets doen zoals aan het kookeiland gaan zitten of aan de eettafel in plaats van op de bank ploffen of zo. En dan dus gewoon negeren, wat er ook gebeurt. En dan na de 5 minuten (waar je ook een kookwekker voor kunt gebruiken) gewoon weer aandacht geven, wat ze daarvoor ook heeft gedaan. Ik geloof dat ik het zo aan zou pakken. (Ik zou dus niet als ze heel vervelend heeft gedaan die 5 minuten de tijd ineens verlengen of zo.)

En misschien gaat het de eerste dagen wel helemaal niet goed, maar het lukt vast wel. Ik vind het gezien haar leeftijd niet te veel gevraagd om op z'n minst 15 minuten alleen te spelen. Ze moeten even over die drempel heen. Als je de eerste hobbel hebt genomen gaat het uitbouwen vast makkelijker!
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:26:41 #222
5428 crew  miss_sly
pi_107885464
Klopt, dat is een vrij natuurlijk gegeven op het kdv. Toch hebben wij ons nooit fulltime met haar bezig gehouden, maar is die vraag van haar er altijd geweest. Ook als we bezig zijn, met wat dan ook, wil ze contact praten, moet je kijken, wil ze spelen. Er is niets, behalve de iPad en de tv, wat ze eventjes alleen kan. En het is echt niet dat ze zoveel op de iPad mag of tv mag kijken.

Het is ook vervelend dat het zo koud is en ze daar niets aan vindt. Als het minder koud is, gaan we veel meer naar buiten, wandelen, fietsen, Artis, stad, van alles. Dat is ook beter te doen dan hele dagen binnen wat nu aan de orde is. Daar ligt misschien ook wel een stukje van de frustratie van beide kanten, bedenk ik me nu ineens.
pi_107885528
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:26 schreef miss_sly het volgende:
Klopt, dat is een vrij natuurlijk gegeven op het kdv. Toch hebben wij ons nooit fulltime met haar bezig gehouden, maar is die vraag van haar er altijd geweest. Ook als we bezig zijn, met wat dan ook, wil ze contact praten, moet je kijken, wil ze spelen. Er is niets, behalve de iPad en de tv, wat ze eventjes alleen kan. En het is echt niet dat ze zoveel op de iPad mag of tv mag kijken.
Ik herken het ook wel van Ivan, hoor. Die zou het liefst de hele dag met mij bezig zijn. De vraag is er van hem uit dus altijd geweest. Het hoort waarschijnlijk ook gewoon bij haar (net als bij Ivan) dat ze zo'n sociaal dier is en het liefst de hele dag met jullie babbelt en bezig is! Het is ook niks verkeerds, maar het is ook geen gek idee om andere kanten van haar meer te stimuleren. En zelf kun je het momentje voor jezelf ook wel gebruiken!

Dat laatste vind ik ook wel een helder inzicht. De leidsters op het kinderdagverblijf vinden dit ook een lastigere periode omdat ze de kinderen meer binnen moeten vermaken.
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:33:22 #224
5428 crew  miss_sly
pi_107885591
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik herken het ook wel van Ivan, hoor. Die zou het liefst de hele dag met mij bezig zijn. De vraag is er van hem uit dus altijd geweest. Het hoort waarschijnlijk ook gewoon bij haar (net als bij Ivan) dat ze zo'n sociaal dier is en het liefst de hele dag met jullie babbelt en bezig is! Het is ook niks verkeerds, maar het is ook geen gek idee om andere kanten van haar meer te stimuleren. En zelf kun je het momentje voor jezelf ook wel gebruiken!
Precies dit inderdaad. Ze babbelt ook de hele dag en is echt met ons bezig. Niet alleen om haar te amuseren, maar ook met wat wij doen en waarom.

Ik ga het met die vijf minuten per keer, aangekondigd inderdaad, gewoon proberen. E dan tussendoor als ik aan het strijken ben bijvoorbeeld, moet ze zich ook een beetje zelf amuseren, maar kan ik haar daar wel bij helpen door te reageren en dingen aan te moedigen. Maar die vijf minuten ga ik dan helemaal niet reageren, die moet ze echt zelf invullen. Zoiets?
pi_107885662
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Precies dit inderdaad. Ze babbelt ook de hele dag en is echt met ons bezig. Niet alleen om haar te amuseren, maar ook met wat wij doen en waarom.

Ik ga het met die vijf minuten per keer, aangekondigd inderdaad, gewoon proberen. E dan tussendoor als ik aan het strijken ben bijvoorbeeld, moet ze zich ook een beetje zelf amuseren, maar kan ik haar daar wel bij helpen door te reageren en dingen aan te moedigen. Maar die vijf minuten ga ik dan helemaal niet reageren, die moet ze echt zelf invullen. Zoiets?
Dat met de strijken doe ik ook zo (hypothetisch dan, want ik strijk niet :+). En dan geef ik inderdaad wel flink aandacht. Tijdens die 5 minuten helemaal niet reageren klinkt goed.

And remember: It gets worse before it gets better.

:+
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 11:39:10 #226
5428 crew  miss_sly
pi_107885722
Ja, en how is it working for you? :D

Moet ik alleen schaap nog even goed instrueren, want als ze haar charmes of zielige snoetje n de strijd gooit, gaat hij steevast voor de bijl. Niet voor niets dat ze nog steeds vaak door papa de trap opgedragen wordt, bijvoorbeeld :')
pi_107886790
Hoi, (stiekem vanaf mijn werk ;))
Ik herken wat je zegt erg Miss. Jaël heeft het ook. En als ik dan zeg dat ze echt iets voro zichzelf moet gaan doen gaat ze haar zusje pesten, door op haar te gaan liggen en aan haar te gaan trekken enzo.. Heel flauw.
Maar goed daar zeg ik altijd wat van, word er ook boos om. En benadruk dat ze echt even iets voor zichzelf moet doen, dan jengelt ze nog wat om de tv en ipad maar als ze door heeft dat ik echt niet toe ga geven, kiest ze eieren voor haar geld. Eerst gaat ze dan nog een beetje rondhangen en uiteindelijk pakt ze iets van speelgoed en als ze daaar eenmaal aan begint dan gaat ze vaak echt helemaal op in haar spel. Het heeft wel tijd gekost voor we dit bereikt hebben hoor. En ik merk dat sinds ik iets meer thuis ben dat het steeds beter gaat.
Hopelijk gaat het bij jullie ook lukken!
pi_107887026
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

De iPad en tv kan ze volledig in opgaan. Verder eigenlijk niets zonder publiek/gezelschap.

We hebben inderdaad haar speelgoed al uitgezocht en er staat niet bijzonder veel: duplo, tekenspullen, wat auto's en treintjes die we pas een week hebben, boeken, pop met toebehoren. Nog meer wegzetten lijkt me niet handig, maar misschien toch proberen?

Dan hangt ze dus rond, letterlijk. Beetje op de bank hangen, beetje rondlopen, beetje proberen een gesprek aan te knopen, etc.

Ok 15 minuten is misschien wat veel om te starten, kunnen we beter korter doen.
Maar wat doen we dan als ze die 5 minuten niets doet? Hoe reageren we daar dan op? Op gewoon afspreken dat we 5 minuten geen aandacht geven, in de hoop dat als ze merkt dat dat zo is, ze vanzelf wel gaat spelen?

Nu hangt ze dus naast me, meekijken op de iPad, maar doet niets.

Simmu, Senna zal echt helemaal zichzelf moeten leren amuseren, want een broertje of zusje zit er niet in. En het middagdutje is hier voorbij, en van 's ochtends tot 's avondspits constant aandacht geven is best lastig.
dat weet ik miss :*
ik wilde alleen maar zeggen dat het zich hier vanzelf oplost en dat zulks ook niet altijd ideaal is. het is bij selene altijd een probleem geweest. alleen thuis hoor, op de psz of op bezoek ergens kan en doet ze het wel. maar thuis verwacht ze permanent bezig gehouden te worden.
pi_107887107
Klinkt als een goede aanpak zo Miss_Sly! En het kan inderdaad best even duren voor je echt bereikt wat je wilt bereiken, maar het lukt vast. Ze kan het nl wel, weet je van het kdv.

Mijn peuter is trouwens ook erg schattig op het moment, ze pikt de geboorte van haar broertje zo goed op! Ze weet bijvoorbeeld heel goed dat hij bij mij melk drinkt. Ik heb al een keer, terwijl ik zat te voeden, haar knuffel (aap) erbij gekregen voor de andere borst, maar vanochtend kon Apie ook bij haar drinken. En Pietjes beertje ook. Zat ze tegenover me, in pyjama, met die aap en beer tegen zich aan op borsthoogte O+ .
  zondag 12 februari 2012 @ 12:47:33 #230
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107887642
Bleie O+

miss_sly, als ik Harry gewoon negeer en iets voor mezelf ga doen, dan begint hij vaak toch te rommelen tussen zijn speelgoed.
En heel lang geleden (nog voordat ik zelf een kind had) heb ik ook eens de uitspraak gehoord: kinderen mogen zich ook vervelen. Dat hoort erbij. Dus als ze maar wat rondhangt en niks doet, wiens probleem is dat dan? Zo lang ze jou niet 'lastig valt'.
In geval van MP is dat wat lastiger want zusje pesten is moeilijk te negeren...
pi_107895590
ze moet er van huilen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_107896032
:D omg
  zondag 12 februari 2012 @ 18:58:41 #233
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107901077
Och arm ding!
Harry vindt het juist grappig. Als we elkaar aanraken krijgen we een schokje en dan voelt hij nog een keer en lacht :D
pi_107906220
Miss, ik herken het erg van meike. Heb destijds de wvk thuis gehad omdat ik echt gek werd van het geplak.
Ik moest zelf benoemen wat ik ging doen, bijv lezen, en dat ze zelf moest gaan spelen met....(iets benoemen want spelen an sich is te breed) vervolgens een wekkertje zetten en vantevoren zeggen dat als de tijd om is ik er weer voor haar ben. En ondertussen haar negeren.
Het werd toen wel iets beter, maar ze is nu bijna 5, en het blijft lastig.... Ze wil graag bij me zijn en samen dingetjes doen.

En vlindur, diezelfde kleuter als hierboven beschreven eet ook al jaren slecht.
Frustrerend!!!
Wij proberen er zo relaxt mogelijk mee om te gaan, wil ze niet eten, dan niet, zelf weten.
Tuurlijk maak je je zorgen, ik heb er de laatste keer dat ik met lars op het cb was nog over gehad. Meike duikt onder de -2 lijn qua gewicht, maar ik kon dat wel loslaten zolang ze op school goed meekomt, niet lusteloos oogt en energie genoeg heeft. Nou, dat heeft ze wel....
Maar je kunt je zorgen altijd delen op het cb, dan ben jij het even kwijt.

Hee groofs! Welkom trug!

Wolf al bijna naar de opvang, spannend! Lars zou ook bijna beginnen, maar ik heb het maar weer een half jaar uitgesteld.... Mjn ouders genieten zo van hem op de oppasdagen, en mijn vader is wat ziekig enz, en lars houdt hem nog een beetje in de benen.

Twinkly, wat goed van niels, zonder jou gespeeld. Wel fijn zeg!

Met lars alles goed, heeeeeerlijk ventje!!! Hij kan zo geweldig spelen, met fantasie, echt prachtig om te zien.
En hij hoort zijn zus kletsen en praat alles na, zo was ik hem laatst aan het afdrogen na het badderen zegt ie ineens: "mama, jij peelt vals!"
Hahah yeah right
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zondag 12 februari 2012 @ 22:18:35 #235
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_107911757
Miss_sly, helpt het als je haar meer betrekt bij jouw bezigheden? Als je aan het strijken bent, dat zij ook op een plankje iets (bijv. poppenkleertjes) kan strijken, of als je schoonmaakt dat ze ook een doekje heeft? Of is dat nou net wat je niet wilt?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  Moderator zondag 12 februari 2012 @ 22:30:00 #236
5428 crew  miss_sly
pi_107912558
Ik ben wel blij te lezen dat er meer kinderen moeite mee hebben. Als ik soms lees of hoor dat een peuter gemakkelijk een uur zichzelf kan vermaken, begin ik me af te vragen of de mijne nou zo exceptioneel high maintenance is, maar dat valt dus nogal mee!

Grijs, ik zou dat ook prima vinden, maar dat is tot nu toe ook nog geen succes. Enige dat ze leuk vindt om mee te helpen is de was in de wasmachine doen, want dan mag ze als alles er in zit op het knopje drukken om te starten :D

Vanmiddag weer een poging gedaan met de vijf minuten, en toen was ze erg bezig om toch aandacht te krijgen en deed dus maar dingen die niet mogen, met name omdat ze gevaarlijk zijn. Anders kan ik wel negeren, maar gevaarlijke dingen niet en dat heeft ze goed door. Maar ik geef nit op, we gaan het eens een tijdje met die vijf minuten per keer proberen. We hebben vandaag in ieder geval samen geweldig leuk met de duo gespeeld, ook met wekkertje, maar dan vijftien minuten om een aanzet te geven voor haar spel. Ik merk dat dat voor mij ook fijn werkt, want ik vind het ook fijn te weten dat het eindig is en ze niet onafgebroken mijn aandacht kan opeisen.

Ik ben nog bijna dagelijks blij met de aanschaf van het kookwekkertje :+
pi_107913024
Ow hier ook een kookwekker eigenlijk alleen voor naast de ipad. Ze speelt nogal de stervende zwaan als ze hem uit moet zetten.. Nu nog steeds maar toch wel minder, lleen had ze van de week even zlf aan dat ding gedraaid endas nou net niet de bedoling.
  maandag 13 februari 2012 @ 08:25:33 #238
353071 kitty_hello
Met dochter én zwanger van nr2
pi_107920468
Lily :D

Ik heb er ook zo 1 :D

en weer weg :D

[ Bericht 37% gewijzigd door kitty_hello op 13-02-2012 09:25:43 ]
Wees maar klein, je hoeft nog lang niet groot te zijn!
pi_107920672
Miss het lijkt me lastig. Ik ken het probleem helemaal niet, maar je aanpak klinkt gedegen.
pi_107920813
kitty :D oh my haha wat een droog gezicht zo!
en wat een heerlijke prul heb je O+

mijn prullie is ziek ;(
gister al 40.1 s morgens en s avonds 40.3 en nu heeft ze weer 40.1
Ze is ook echt lamlendig en zielig. Ik heb besloten om maar thuis te blijven, kan ze lekker de hele dag plakken en hangen. arm ding. Ze heeft vanmorgen gespuugd ook in mijn haar terwijl ze naast me lag in bed :X , ze is echt een beetje sneutjes.
pi_107920863
Ja met die temperatuur is iedereen sneutjes :'( Arm prulleke! Heel veel beterschap voor haar!
pi_107920866
_O- Die statische kinders :D

Och Mignonne, dat klinkt wel heel erg sneu inderdaad -O- Beterschap.

Hier wil peuter ook het liefst dat ik de hele dag meedoe, of dat we ergens heen gaan. Nu veel erger dan normaal trouwens.
Of wel alleen spelen,maar wel constant in gesprek willen zijn.
Het helpt hier om de keuken te gaan schrobben oid. In ieder geval duidelijk druk bezig te zijn :+
pi_107920892
Oeh, Mignonne, ziek prulleke. Sterkte!

Kitty, wat is je meisje mooi! Hoe is het eigenlijk met r? Ik kan of herinneren dat je een tijd geleden een filmpje plaatste van dr driftbuien. Heeft ze die nog?
pi_107920967
Vanochtend door B. en Isabeau naar m'n werk gebracht. Vanaf de achterbank:

"Ik ben heel gerdrietig"
"Ik vind het heel vervelend"
"De wind waait heel erg hard"
"Mama gaat werken, tuuuurlijk, joepie joepie"
"Mama gaat werken en jij blijft bij papa"
"Ach meisje toch"

Wat denken jullie, moet ik de exorcist al bellen?
pi_107921006
Je arme Oudste, Mignonne. Beterschap! :* En gatver, in je haar gespuugd :X

Niels is ook bijna altijd in gesprek met mij en als ik niet reageer, omdat ik met iets anders bezig ben, blijft hij het gewoon net zo lang herhalen tot ik wel reageer :P
Zelf spelen kan hij wel, maar dan is hij ondertussen dus ook bezig met mij dingen laten zien en erover vertellen. Maar dat vind ik ook wel logisch. Als ik achter de computer zit wil hij trouwens juist meer aandacht dan wanneer ik druk bezig ben met iets (wat Freecell zegt dus).

Miss Sly, ik denk dat ik minder aandacht zou vestigen op het alleen spelen zodat het voor Senna niet teveel lading krijgt en daardoor voor haar heel moeilijk lijkt. Ik zou aangeven dat ik na bijvoorbeeld nog een keer een toren bouwen/ boekje voorlezen, etc. even wat voor mezelf moet doen en het dus omdraaien: over 5 minuten ben ik klaar met -wat ik voor mezelf wilde doen- ipv over 5 minuten mag je weer samen met mij spelen. Als ze dan aandacht vraagt terwijl jij bezig bent geef je aan dat je je even moet concentreren en als de email ofzo af is dat je dan wee rmet haar gaat spelen en dan een voorbeeldje geven waarmee ze kan spelen. Dan kun je waarschijnlijjk vanzelf de tijd waarin je voor jezelf bezig bent steeds wat meer rekken. Maximaal 15 minuten denk ik hoor, peuters hebben nog maar een korte aandachtsboog.
Hopelijk leg ik zo goed uit wat ik bedoel ;)
pi_107921038
Haha Isabeautje. Ik pastte vorige week op een jongetje dat precies even oud is als Isabeau en hij deed precies zo :D Het is vast een leeftijdsfase. Hij wilde een cakeje en riep dat hij heel ziek was en heel zielig :'( :D Ook een verkeersbord en een auto waren heel zielig en er moesten traantjes bij weggeveegd worden.
  maandag 13 februari 2012 @ 09:19:15 #247
150191 Elmo76
2 little wonders!
pi_107921170
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 09:05 schreef Sorbootje het volgende:
Vanochtend door B. en Isabeau naar m'n werk gebracht. Vanaf de achterbank:

"Ik ben heel gerdrietig"
"Ik vind het heel vervelend"
"De wind waait heel erg hard"
"Mama gaat werken, tuuuurlijk, joepie joepie"
"Mama gaat werken en jij blijft bij papa"
"Ach meisje toch"

Wat denken jullie, moet ik de exorcist al bellen?
Heb je dat nog niet gedaan dan?!? :P

Onze peuterdame ligt nog lekker te slapen!
mag ook wel na een druk weekend, waarbij ze zaterdag helemaal geen middagslaap heeft gedaan en gisteren een uurtje in de auto heeft geslapen. Nu even bijslapen dus!

Die statische haren! ^O^ Zo ziet het er hier ook regelmatig uit! Zal proberen er straks een foto van te maken.

Dat alleen spelen lukt hier vaak wel. Ze is dan niet echt altijd aan het spelen, soms ook gewoon dingen door de kamer aan het zeulen. Maar ze hangt niet de hele tijd aan me als ik even niet met haar bezig ben. Vorige week kwam ze wel een paar keer uit zichzelf: mama ik wil bij jou hangen, even knuffelen O+ *smelt*
En vorige week zei ze ineens tegen Brabo:Ik voel een tandje doorkomt! *) Wij voelen daarna (ze moet nog de laatste vier kiezen krijgen) en ja hoor, we voelden een stuk kies!
pi_107921367
Ja hoor, wat een rare Truus is 't ook, met d'r tandje O+

Isabeau speelt juist heel veel alleen. Dan wil ik met haar meedoen met de trein en krijg ik een beaus "Nee mama, jij mag niet met de trein!" naar mijn hoofd geslingerd. Misschien onze dames weer eens bij elkaar zetten Miss? Kunnen ze een beetje van elkaar opsteken.
  maandag 13 februari 2012 @ 09:31:05 #249
353071 kitty_hello
Met dochter én zwanger van nr2
pi_107921390
Mignonne Beterschap, het is altijd zo zielig van die ukjes die ziek zijn!

Ssserpente Dank je :@ We zijn er achter dat elke keer na zo'n periode driftbuien ze weer wat meer kan dus het zijn de bekende sprongetjes die haar dan even behoorlijk in de weg zitten..
Ze heeft er afgelopen week ook behoorlijk last van gehad, een week lang slecht slapen, bijna de hele dag huilen/boosheid/driftbuien, van opstaan tot slapen gaan en in de nacht ook meerdere keren zo. Gelukkig is het sinds vandaag echt weer helemaal over dus even afwachten wat ze nu extra kan :D

Sorbo _O-

@alleen spelen, hier liever ook niet alleen, ik probeer haar altijd een beetje tegemoet te komen dat ze dan bv een boekje naast me leest of toch even de tv aan (vissies kijken/finding nemo kijken O+ )
Wees maar klein, je hoeft nog lang niet groot te zijn!
pi_107921404
Mignonne je sneue grote :*

Sorbo wat een leuk meisje hebben jullie O+ Het is ben zo verdrietig zinnetje komt hier ook vaak voorbij, vooral als ze iets neit mag :')

Twinkly wat een goede om het spelen van Senna uit deze hoek te bekijken en het zo op te pakken ik denk zomaar dat het ook best zou werken, had het zelf niet zo bedacht!

Elmo wat goed dat ze dat tandje zelf voelt en dat ze het ook zo kan benoemen!!

Ow en de meisjes met statische haren _O- gewelidige foto's :)
pi_107921441
Hier is K3 momenteel heilig trouwens.

"Mama ik wil K3 kijken en dan moet jij dansen"
  maandag 13 februari 2012 @ 09:38:46 #252
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107921515
och mignonne, wat sneu zeg! Beterschap voor je mup!

Hier een overprikkeld jongetje dat niet zo best heeft geslapen vannacht. Zelfs tot aan huilen met dikke tranen toe. Hij is nu lekker met opa en oma mee. Kan ik strakjes ook even bijslapen.

Hier is overigens Bob de Bouwer ('bohbohboh') helemaal hip!
pi_107921608
beterschap voor je grote mignonne :*
pi_107921620
quote:
2s.gif Op maandag 13 februari 2012 09:38 schreef Asyniur het volgende:
Hier is overigens Bob de Bouwer ('bohbohboh') helemaal hip!
Dokter Bouwer heet die knakker.

Sterkte met je overprikkelde ventje!
  maandag 13 februari 2012 @ 09:47:33 #255
150191 Elmo76
2 little wonders!
pi_107921701
Beterschap voor je grote mignonne! :* (helemaal vergeten net, sorry)

Tirza is fan van het popcorn filmpje op joetjoep van 'weefestokje' (rara wat is dat?!)
pi_107921716
Leander speelt ook altijd alleen. Ik mag nooit mee doen. Hele verhalen heeft ie op zijn manier. Tegen zijn auto's, boerderijdieren, Bobo poppetjes. En die doen altijd stoute dingen en Leander doet dat nooit ;) :P Neeej mama Bobo dat!!
pi_107921872
weefestokje? Géén idee!
pi_107921976
Google vind niet sop weefestokje ;) Ik zou het niet weten..

Hier trouwens nog steeds Dora helemaal hip en het umizoomiteam vind ze leuk, En het is best erg maar ze kent een heleboel beginliedjes van die series uit haar hoofd kwam ik laatst achter.. Hoe bedoel je mijn kind kijkt veel tv. (het valt wel mee hoor, maar in de periode dat Sarah veel huilde was ik wel erg makkelijk met ach kijk maar tv dan had ik tenminste echt mijn handen vrij voor Sarah.)
  Moderator maandag 13 februari 2012 @ 10:06:12 #259
5428 crew  miss_sly
pi_107922059
Om mijn vraag om tips volledig overbodig te doen lijken, speelt ze al bijna de hele morgen zelf. We met contact- en aandachtspunten, natuurlijk, maar ik hoef niet mee te doen, alleen te reageren. Ze speelt wel bloot, want ze wil niet aankleden :')

Beterschap voor je grote, mignonne.

Haha Tirza :D wat goed dat ze dat weet van die tand.

Sorbootje, we moeten ze bij elkaar zetten!
  maandag 13 februari 2012 @ 10:13:01 #260
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107922200
miss_sly, zul je altijd zien :D

Ow en tussendoor contact maken doet Harry ook hoor!
Ik denk dat mensen ook een andere definitie hebben van zelf/alleen spelen. Harry kan prima alleen spelen. Tussen door komt hij eens een auto laten zien en dan gaat hij weer verder waar hij mee bezig was. Of hij schuift even bij op de bank en gaat dan weer weg om te bouwen.
Maar ik noem dat dus allemaal alleen spelen omdat hij niet meer van mij nodig heeft dan even wat bevestiging.
  maandag 13 februari 2012 @ 10:15:18 #261
150191 Elmo76
2 little wonders!
pi_107922258
MP hier ook zoeentje! Dan zegt of zingt ze iets en denk ik echt van :? waar heeft ze dat nu weer van? En ff later hoor/zie ik dat bij bijv. Umizoomi oid.

Enne, 'weefestokje' is deze hier:

pi_107922264
quote:
2s.gif Op maandag 13 februari 2012 10:13 schreef Asyniur het volgende:

Ik denk dat mensen ook een andere definitie hebben van zelf/alleen spelen. Harry kan prima alleen spelen. Tussen door komt hij eens een auto laten zien en dan gaat hij weer verder waar hij mee bezig was. Of hij schuift even bij op de bank en gaat dan weer weg om te bouwen.
Maar ik noem dat dus allemaal alleen spelen omdat hij niet meer van mij nodig heeft dan even wat bevestiging.
Ja precies dat doet Leander ook. Even iets laten zien, of iets vragen. En daarna gewoon weer verder spelen. Vooral met de duplo moet ik vaak even kijken en zeggen dat ie iets moois heeft gemaakt.
pi_107922327
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 10:15 schreef Elmo76 het volgende:
MP hier ook zoeentje! Dan zegt of zingt ze iets en denk ik echt van :? waar heeft ze dat nu weer van? En ff later hoor/zie ik dat bij bijv. Umizoomi oid.

Enne, 'weefestokje' is deze hier:

Ow die kreeg ik wel als eerste in beeld toen ik bij youtube popcorn intypte, maar dacht ach dat zal het wel niet zijn _O-
Maar wat is nou weefestokje want die snap ik nog even niet...

Jaël maakt ook van alles een toverstaf en roept dan abakadabra!! (is van mickey mouse clubhouse ;))
  maandag 13 februari 2012 @ 10:38:23 #264
150191 Elmo76
2 little wonders!
pi_107922709
Weefestokje = Zweedse kokje ;)
pi_107922718
Logisch
pi_107922743
Maar goed, hier dus vooral van die treinspotters filmpjes. En dan beledigd zijn als ik de verkeerde opzet. Ze wil steeds het filmpje van groene hondekoptreinen bij Utrecht :')
pi_107922785

Deze mag ook
  Moderator maandag 13 februari 2012 @ 10:49:04 #268
5428 crew  miss_sly
pi_107922946
quote:
2s.gif Op maandag 13 februari 2012 10:13 schreef Asyniur het volgende:

Hogere verwachtingen dan dat heb ik ook niet, hoor ;)
Ik verwacht zeker niet dat ze zich heel lang alleen kan vermaken zonder enig contact en ik vind contact ook niet erg.

Twinkly, wat jij zegt doen we al heeeeel lang, zonder resultaat.

Ze wil echt het liefst de hele dag rollenspellen spelen, waarbij wij achtereenvolgens roodkapje, de wolf, Dora, klein duimpje of wat dan ook zijn. Ik heb al verschillende malen gezegd en voor gedaan hoe ze met haar popjes van alles kan naspelen, maar dat is kennelijk niet voldoende. Die zijn ook vrij statisch natuurlijk, hebben geen echte inbreng.

Van de andere kant bedacht ik me vanochtend dat het nog maar anderhalf jaar duurt, en dan gaat ze naar school. Dus misschien toch nog maar even van genieten dat ze nog zoveel bij ons is en met ons wil doen ;)
pi_107922951
HAha Isabeau :)

En ja logisch, Jaël noemt hem gewoon kokkie ;)
pi_107923613
Lente dr babypop heet Nils, hoor ik zojuist. :')
pi_107923652
O, nu Laura.

Moet ik me zorgen maken?
  maandag 13 februari 2012 @ 11:30:17 #272
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_107924056
Nee, popje is gewoon óf schizofreen óf heeft een multipele persoonlijkheid. Niks van aantrekken ;)

Weefestokje :D
pi_107924647
Tyler kan zich prima alleen vermaken. Alleen snap ik neit altijd waar hij mee wil spelen. Doen we hints :D
Hij was vanmorgen verdrietig en heel boos. Kwam er ineens uit IK WIL KIM NU!
Miste hij Kim gewoon. O+
pi_107925849
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 09:07 schreef Twinkly het volgende:
Maximaal 15 minuten denk ik hoor, peuters hebben nog maar een korte aandachtsboog.
Hopelijk leg ik zo goed uit wat ik bedoel ;)
Ja, maximaal? Lena speelt al veel langer dan dat alleen. Ivan is ook altijd zo geweest (op fases na waarin hij zich moeilijker kon vermaken).

Even een vraag aan jullie over een situatie die nu bij Lena speelt: hoe weet je nou zeker dat je kind de waterpokken heeft? Ik dacht dat ze bij Lena vrij duidelijk waren, maar ze heeft er niet zoveel en ze heeft er bovendien amper last van. Ik meen me te herinneren dat een van de peuters hier als dreumes ook erg weinig last ervan had gehad?

En zegt het ook iets over de kans dat het nog een keer terug kan komen? Of maakt het daarvoor niet uit hoe erg het is geweest?
pi_107926045
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, maximaal? Lena speelt al veel langer dan dat alleen. Ivan is ook altijd zo geweest (op fases na waarin hij zich moeilijker kon vermaken).

Even een vraag aan jullie over een situatie die nu bij Lena speelt: hoe weet je nou zeker dat je kind de waterpokken heeft? Ik dacht dat ze bij Lena vrij duidelijk waren, maar ze heeft er niet zoveel en ze heeft er bovendien amper last van. Ik meen me te herinneren dat een van de peuters hier als dreumes ook erg weinig last ervan had gehad?

En zegt het ook iets over de kans dat het nog een keer terug kan komen? Of maakt het daarvoor niet uit hoe erg het is geweest?
Úit eigen ervaring, ik heb ze toen ik anderhalf was heel erg gehad!! En toen ik een jaar of 6 was weer, dus over nog een keer krijgen durf ik geen uitspraak te doen.
Jaël heeft ze hier wel gehad, maar was toen nog net geen 1 en toen vertelde de HA dat het dan een grillig verloop heeft, zij heeft ze dus ook niet erg gehad en geen last, volgens de HA kan ze ze zeker nog een keer krijgen. Het is dus een beetje lastig te zeggen...
pi_107926360
Mila had de waterpokken op onze trouwdag.. :X
In het begin leek het best mee te vallen, ze is er niet ziek van geweest maar na een paar dagen zat ze toch wel behoorlijk onder de pokjes.. Gelukkig heeft ze weinig last gehad van jeuk verder :)
pi_107926366
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:36 schreef MamaPurk het volgende:

[..]

Úit eigen ervaring, ik heb ze toen ik anderhalf was heel erg gehad!! En toen ik een jaar of 6 was weer, dus over nog een keer krijgen durf ik geen uitspraak te doen.
Jaël heeft ze hier wel gehad, maar was toen nog net geen 1 en toen vertelde de HA dat het dan een grillig verloop heeft, zij heeft ze dus ook niet erg gehad en geen last, volgens de HA kan ze ze zeker nog een keer krijgen. Het is dus een beetje lastig te zeggen...
Ja zeg, wat moet ik nou met zo'n onduidelijk antwoord. }:|

Ik heb ooit begrepen dat de kans dat je de waterpokken een tweede keer krijgt héél klein is als je ze al een keer hebt gehad (dus niet nihil maar wel erg klein), en dat de enige uitzondering daarop waterpokken krijgen in het eerste levensjaar is. Maar ik kan dat nu ook niet zo 123 terugvinden. En Lena is al 1 geweest; in hoeverre het nou strikt voor het eerste levensjaar geldt?
  Moderator maandag 13 februari 2012 @ 12:48:21 #278
5428 crew  miss_sly
pi_107926380
Senna heeft ht overduidelijk gehad, maar er weinig last van gehad. Niet heel veel blaasjes, weinig jeuk, beetje verhoging, niet echt ziek. Over de kans het nog een keer te krijgen, durf ik niets te zeggen, maar ze was al twee, dus ik hoop dat echt voldoende was om er echt vanaf te zijn.
pi_107926441
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:48 schreef miss_sly het volgende:
Senna heeft ht overduidelijk gehad, maar er weinig last van gehad. Niet heel veel blaasjes, weinig jeuk, beetje verhoging, niet echt ziek. Over de kans het nog een keer te krijgen, durf ik niets te zeggen, maar ze was al twee, dus ik hoop dat echt voldoende was om er echt vanaf te zijn.
Ja, dat klinkt zoals het hier is. Een paar dagen geleden had ze koorts, maar ze is verder zo vrolijk, lijkt geen jeuk te hebben en de pokken (als het pokken zijn) lijken al ingedroogd. Op een of andere manier vind ik het zo moeilijk te geloven dat dit het dan is. :+ Ik ben er zelf ontzettend ziek van geweest (toen ik een jaar of 6 was).

Ons buurmeisje heeft trouwens waterpokken gehad. Daar zou ze het dan waarschijnlijk van hebben. Op het kinderdagverblijf vermoedden ze vrijdag ook waterpokken. Ik zal vandaag wel even vragen of ze dat nu nog denken; ze hebben toch meer ervaring.
  Moderator maandag 13 februari 2012 @ 12:53:05 #280
5428 crew  miss_sly
pi_107926507
Bij Senna waren ze inderdaad ook vrij snel ingedroogd. Ik zat eigenlijk nog te wachten op een enorme uitbraak, maar die is nooit geweest.
Ik ben er zelf ook erg ziek van geweest, was ook een jaar of zes.

Er is weinig van te zeggen. Dat van voor het eerste jaar heb ik ook gehoord, geen idee hoe strikt dat is.
pi_107926638
Lente had de waterpokken ook voordat ze één werd. Ons CB vertelde daarop dat de kans echter klein was dat ze ze nogmaals zou krijgen, omdat ze ze zo goed te pakken had. Daardoor had ze voldoende antistoffen.

Daaruit zou je kunnen opmaken dat de mate waarin ze er last van hebben wel degelijk een rol speelt.
pi_107926768
@claudia sorry voor mijn onduidelijkheid ;) ALs je zeker wilt weten of het de waterpokken zijn zou ik er door de HA naar laten kijken denk ik.

En dat je het na een keer goed gehad te hebben de kans klein is het weer te krijgen daarin was iuk dus een van de ongelukkigen die het nog een keer kreeg ;) De eerste keer had ik ze overal, op mijn voetzolen, in mijn mond, tussen mijn tenen, ik was gewoon veranderd in een enorme waterpok ;) Genoeg antistoffen zou je denken, maar nee hoor :P Nou ja ik heb het overleeft en als mijn meiden het krijgen kan ik er vrij zeker van zijn dat ik genoeg antistoffen heb :)
pi_107926774
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:57 schreef Ssserpente het volgende:
Lente had de waterpokken ook voordat ze één werd. Ons CB vertelde daarop dat de kans echter klein was dat ze ze nogmaals zou krijgen, omdat ze ze zo goed te pakken had. Daardoor had ze voldoende antistoffen.

Daaruit zou je kunnen opmaken dat de mate waarin ze er last van hebben wel degelijk een rol speelt.
Interessant. Op Wikipedia vind ik:

"Besmetting treedt meestal op via de luchtwegen. Baby's die in hun eerste levensjaar waterpokken doormaken, hebben soms een lichte vorm doordat ze nog antistoffen van hun moeder meedragen. Ze ontwikkelen dan echter zelf een lagere afweer tegen de ziekte en kunnen deze later nog eens krijgen, wederom in het algemeen niet hevig."

Dat bevestigt je verhaal dus. Het helpt me alleen niet helemaal verder omdat Lena ouder is. Aan de andere kant: ze kreeg wel nog borstvoeding. Misschien maakt dat ook nog verschil?
pi_107926962
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 12:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een kwartier is voor een kind wat er al moeite mee heeft volgens mij al heel lang. Niels speelt nu trouwens korter alleen dan toen hij jonger was, omdat hij nu meer fantasiespellen wil spelen (of dingen als verstoppertjes of hem duwen terwijl hij op zijn auto zit) waar wij in mee moeten doen (daarom baal ik ook zo dat hij niet naar de psz kan voorlopig :{ dat zou juist zo goed zijn in deze fase).

Miss Sly, ik zou toch zo min mogelijk nadruk leggen op het alleen spelen en zelfs voorkomen het hardop tegen haar te zeggen en al helemaal niet haar ervoor prijzen wanneer het lukt. Ik denk namelijk dat dat alleen maar averechts werkt omdat het dan een bepaalde prestatie wordt en voor faalangst zorgt.
pi_107927110
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:07 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Een kwartier is voor een kind wat er al moeite mee heeft volgens mij al heel lang.
Oh, zeker! Daarom zou ik het eerst ook bij 5 minuten houden. Maar is het voor peuters in het algemeen lang gezien hun aandachtsspanne? Ik ben wel benieuwd wat daarover bekend is.

quote:
Miss Sly, ik zou toch zo min mogelijk nadruk leggen op het alleen spelen en zelfs voorkomen het hardop tegen haar te zeggen en al helemaal niet haar ervoor prijzen wanneer het lukt. Ik denk namelijk dat dat alleen maar averechts werkt omdat het dan een bepaalde prestatie wordt en voor faalangst zorgt.
Hoewel ik het in het algemeen erg eens ben met een positieve benadering kan ik me hier niet zo in vinden. Niet alles in het leven is leuk of makkelijk en ik zou Ivan daar niet te veel tegen in bescherming willen nemen. Maar goed, ik geef dan ook bijvoorbeeld complimenten als hij goed gegeten heeft, dus het principe van straf en beloning maakt wel deel uit van onze opvoedstijl.
pi_107927190
Ik zal het eens opzoeken Claudia, maar volgens mij is dat meer in de richting van 5 minuten.

Als je als ouder nadruk op iets legt en prijst wanneer iets lukt geef je onbewust de boodschap mee dat iets bijzonder en moeilijk is, terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn om ook even iets voor jezelf te doen zodat mama even kan werken. Daarom denk ik dat het averechts werkt.
pi_107927225
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:13 schreef Twinkly het volgende:
Ik zal het eens opzoeken Claudia, maar volgens mij is dat meer in de richting van 5 minuten.

Als je als ouder nadruk op iets legt en prijst wanneer iets lukt geef je onbewust de boodschap mee dat iets bijzonder en moeilijk is, terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn om ook even iets voor jezelf te doen zodat mama even kan werken.
Maar het is op dat moment toch ook veel gevraagd? Dat je wilt dat het ooit normaal wordt betekent niet dat dat het op dit moment ook is.
pi_107927307
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar het is op dat moment toch ook veel gevraagd? Dat je wilt dat het ooit normaal wordt betekent niet dat dat het op dit moment ook is.
En dat benadruk en bevestig je door er zo bijzonder over te doen. Dat bedoel ik.
pi_107927370
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:17 schreef Twinkly het volgende:

[..]

En dat benadruk en bevestig je door er zo bijzonder over te doen. Dat bedoel ik.
Of je benoemt en erkent het. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. :+
pi_107927499
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Of je benoemt en erkent het. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. :+
Maar dat is wat anders dan prijzen ;)

Het is net als met eten. Als je daar steeds de nadruk oplegt en prijst omdat een kind eet, dan is er een grotere kans dat het kind juist niet eet dan wanneer je heel normaal doet over eten: eten hoort er gewoon bij.
  Moderator maandag 13 februari 2012 @ 13:24:54 #291
5428 crew  miss_sly
pi_107927577
Straffen en belonen doen we hier eigenlijk niet (alleen laatst ten einde raad met een stoeltje toen ze maar niet wilde slapen al weken), maar benoemen en erkennen doen we wel. Maar dan ook echt benoemen, dus niet een 'goed zo', maar een 'wat vind ik het fijn dat je even mee opgeruimd hebt'.

Wat betreft dat voor zichzelf bezig zijn, of niet, dat was een goede van jou Asy over dat mogen vervelen, vind ik dat ze best mag weten dat ik dat van haar verwacht, dat ze dat moet leren (ook letterlijk zo benoemd) en dat we daar dan samen aan werken. Ik heb niet het idee dat we er dan bijzonder over doen, maar het beestje gewoo bij zijn naam noemen.
pi_107927787
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:22 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Maar dat is wat anders dan prijzen ;)

Het is net als met eten. Als je daar steeds de nadruk oplegt en prijst omdat een kind eet, dan is er een grotere kans dat het kind juist niet eet dan wanneer je heel normaal doet over eten: eten hoort er gewoon bij.
Ik geloof er niet zo in. Ik heb geen ervaring in hoe dit bij kleine kinderen werkt (behalve dan de ervaring die ik tot nog toe met Ivan heb), maar in de onderwijspraktijk heb ik gemerkt wat de kracht van complimenten geven is. En als ik iets niet goed vond dan zei ik dat ook eerlijk. Dat werd gewaardeerd en daardoor bleven mijn complimenten (waar ik overigens niet zuinig mee was, maar ook niet te scheutig) waardevol.

Dan kun je je nog afvragen of je wel wilt dat kinderen iets doen om jou te behagen. Mijn streven zou zijn om ze volwassenen te laten worden die geen goedkeuring van anderen nodig hebben. Maar aan de andere kant zou het ook een grove miskenning zijn van hoe kinderen in elkaar zitten. Het raakt hier vaak ondergesneeuwd in al het recalcitrante peutergedrag, maar voor kinderen is erkenning en goedkeuring van hun ouders erg belangrijk. En ik denk ook dat het een bredere, sociaal-maatschappelijke functie heeft dat mensen het belangrijk vinden wat anderen van hun gedrag vinden.

Hiernaast blijf ik het ook belangrijk vinden dat het systeem van straf en beloning al overal aanwezig is. Op school worden bijvoorbeeld cijfers uitgedeeld, op de arbeidsplaats worden beoordelingsgesprekken gevoerd en salarisverhogingen en bonussen gegeven. Een kind dat niet leert om daarmee om te gaan (zowel de blijdschap als de teleurstelling) lijkt mij vatbaarder voor zoiets als faalangst.

Ik denk ook dat je niet zomaar kunt stellen dat zeggen dat iets moeilijk is faalangst in de hand werkt. Faalangst is volgens mij complexer dan dat en houdt onder andere relatie tot het hebben van realistische verwachtingen. En omgaan met falen hoort er ook bij. (Ik heb daar zelf vrij veel moeite mee gehad omdat de meeste dingen me zo makkelijk afgingen. )

Nou ja, dat was zomaar een relaas van een niet-deskundige. :Y)
  maandag 13 februari 2012 @ 13:40:43 #293
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_107928080
Je kan toch prima zeggen "ben je lekker zelf aan het spelen?" + aai over de bol en een kusje :)

Zo doen wij het ook met eten. Als er goed wordt gegeven vraag ik of ze het lekker vindt en dat ik blij ben dat ze zo aan het smikkelen is. Positieve aandacht, zonder er een heel "issue" van te maken.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_107928567
Ik probeer zoveel mogelijk (en dat lukt dus lang niet altijd) de intrinsieke motivatie te stimuleren. Dus, zoals Davinia ook zegt, door bijv. te zeggen: "Wat ben jij lekker aan het eten, zeg," i.p.v.: "Goed zo, wat eet je goed."

Ik hoop dat dit op de lange termijn beter werkt dan haar te belonen met een materiële gift of een uitgesproken goedkeuring.

En bovenstaande zit 'm niet alleen in straffen en belonen. Op vakantie bijvoorbeeld, wilde Lente me graag insmeren met zonnebrandcrème. I.p.v. tijdens het smeren te zeggen: "wat doe je dat goed", zei ik: "Lekker, zeg!" Hiermee is haar beloning dus dat ze míj pleziert i.p.v. dat ik háár plezier met een beloning.

Maar nogmaals, dit is een nobel streven en w.m.b. lang niet altijd toepasbaar. Hoewel, misschien wel altijd toepasbaar, maar niet altijd iets waar ik zin in heb of wat ik nuttig vind. Als Lente bewust haar grenzen opzoekt, eindigt ze na twee waarschuwingen best wel eens op de gang.
pi_107928581
Verrek, dat is UP!

[ Bericht 52% gewijzigd door Ssserpente op 13-02-2012 14:08:54 ]
pi_107929241
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:56 schreef Ssserpente het volgende:
Ik probeer zoveel mogelijk (en dat lukt dus lang niet altijd) de intrinsieke motivatie te stimuleren. Dus, zoals Davinia ook zegt, door bijv. te zeggen: "Wat ben jij lekker aan het eten, zeg," i.p.v.: "Goed zo, wat eet je goed."
Wat is er intrinsiek aan het eerste in tegenstelling tot het tweede?

Ik vind het altijd zo'n non-onderscheid.
pi_107929325
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat is er intrinsiek aan het eerste in tegenstelling tot het tweede?

Ik vind het altijd zo'n non-onderscheid.
Goed eten doet ze voor mij, want groot worden en weerstand opbouwen is voor haar nog te abstract. Lekker eten doet ze voor zichzelf.

Het gaat mij er eigenlijk vooral om dat ze eten niet als machtsmiddel kan gebruiken. :+

[ Bericht 5% gewijzigd door Ssserpente op 13-02-2012 14:40:40 ]
pi_107929409
Ik geef wel complimenten. Op beide manieren :)

Mijn jongste heeft gisteren per ongeluk een hap gehad van iets waar ei in zit,vandaag vrolijk :)
Het begint er steeds meer op te lijken dat die gilbuien ed toch echt veroorzaakt werden door melk.

En nu begint hij sinds deze week ook ineens weer met praten O+ Niet veel,maar hij kletst en soms kan je er wat van maken :+
pi_107943040
En nu heeft Ivan ook de waterpokken!
pi_107943665
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 20:11 schreef Claudia_x het volgende:
En nu heeft Ivan ook de waterpokken!
Dat zat er natuurlijk dik in!! Heeft hij er ook zo weinig last van??
pi_107944475
Dan maar dicht!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')