quote:Rayonhoofden positief over ijsdiktes
De rayonhoofden van de Elfstedentocht zijn positief over de ijsdiktes die vanmiddag worden gemeten. Ondanks dat nog op bijna geen enkele plaats de 'heilige' 15 centimeter wordt gehaald, hebben ze er vertrouwen in.
Zelfs het rayonhoofd in Harlingen is positief over een eventuele tocht. In zijn deel van de tocht zou het ijs niet dik genoeg zijn, maar "daar kan geklûnd worden". In de ijsdiktes die vandaag worden gemeten zitten geen grote verschillen met gisteren. Vanavond komen de rayonhoofden bij elkaar.
Volgens het rayonhoofd van Hindeloopen is niet de dikte, maar de kwaliteit van het ijs essentieel. "Er ligt hier prachtig zwart ijs. dat is veel compacter dan 'fondantijs'. Ik zou hier mensen over 8 centimeter zwart ijs laten rijden." Hieronder vind je de laatst gemeten ijsdiktes per rayon.
quote:Laatst gemeten ijsdikte per rayon:
Zwette, gisteren 10cm
Dille, gisteren 10cm
Sneek, gisteren 10cm
IJlst, gisteren 9cm
Tussen IJlst en Woudsend, gisteren 9cm
Woudsend, vandaag 10 cm, gisteren 10cm
Slotermeer, gisteren8cm
Sloten, gisteren 8cm
Balk, vandaag 10 cm, gisteren 7cm
Fluessen (alternatieve route), vandaag 11cm, gisteren 10cm
Stavoren, vandaag 10 cm, gisteren 9cm
Workum, vandaag 11 cm, gisteren 11cm
Bolsward, gisteren 11cm
Harlingen, vandaag 8cm, gisteren 8cm
Wier, gisteren 12cm
Vrouwbuurt, gisteren 11cm
Franeker, gisteren 10cm
Oude Leije, gisteren 10cm
Bartlehiem, vandaag 11cm, gisteren 11cm
Burdaard, gisteren 13cm
Dokkum, gisteren 13cm
Leeuwarden, vandaag 10 cm, gisteren 10cm
Bartlehiem en Burdaard hebben 15 cm al gehaald. Bron: http://nos.nl/artikel/338636-15-cm-ijs-in-twee-rayons.html.quote:
Klopt..ik las eerder al ditquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:24 schreef baggerbaas het volgende:
[..]
Die 8cm in Harlingen moet 12 cm zijn.
quote:11:35 uur:
Update ijsdikte Harlingen: tussen de 8 en 14 centimeter. Onder enkele bruggen is het ijs wat minder, maar dat is volgens het rayonhoofd Harlingen, die 'zeker niet pessimistisch' is, niet onoverkomelijk: "Daar kan gekluund worden."
Ik hoop sowieso op zaterdag. Een Elfstedentocht met dooi en water op het ijs heeft veel minder uitstraling!quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:25 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik denk dat het zaterdag wordt, zondag is te risicovol lijkt me.
met lichte dooi schaatsen is geen probleem in principe. En dan kan op zaterdag het ijs nog wat groeien.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:25 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik denk dat het zaterdag wordt, zondag is te risicovol lijkt me.
twitter:elfstedentweets twitterde op woensdag 08-02-2012 om 13:18:30KNMI om 13:00 uur: 3 nachten 7-10 graden vorst / overdag GEEN dooi. Wat houdt de #elfstedentocht nog tegen? reageer retweet
Lijkt me ook niet inderdaad. Ik denk zelfs dat het ijs op zondag nog wel sterker zal zijn dan op zaterdag. Maar een Elfstedentocht die wordt gereden met 5 graden vorst vind ik mooier dan één met 2 graden dooi.quote:Op woensdag 8 februari 2012 13:28 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
met lichte dooi schaatsen is geen probleem in principe. En dan kan op zaterdag het ijs nog wat groeien.
quote:'Zondag goed elfstedenweer'
Het gaat er steeds meer naar uitzien dat een eventuele Elfstedentocht ook op zondag verreden zou kunnen worden (uiteraard onder de voorwaarde dat het ijs dik genoeg is). De afgelopen dagen werd er in de weersverwachtingen steeds uit gegaan van dooi op zondag. Op grond van de laatste inzichten komt er volgens NOS-weerman Gerrit Hiemstra nog steeds dooi op zondag, maar is die waarschijnlijk heel licht: niet meer dan ongeveer 2 graden boven nul in Friesland.
Bovendien is er zondag waarschijnlijk "droge dooi", dat wil zeggen een temperatuurstijging zonder ijzel of regen. Het enige dat er zondag lijkt te gebeuren is dat de wind gaat draaien naar het zuidwesten en later naar het westen. Daarbij blijft de windsnelheid gering, meer dan windkracht 4 lijkt het niet te gaan waaien.
Qua weer is zaterdag ook nog steeds een prima dag voor een eventuele tocht. Het is dan droog en helder vriesweer en en ook is er dan weinig wind. Het voordeel van de tocht op zondag is dat er dan geprofiteerd kan worden van een extra nacht met matige vorst. In de nacht van zaterdag op zondagochtend kan het nog -7 à -8 worden.
Dit is gewoon hét topic man! Ik ga niet al die andere topics afscannenquote:Op woensdag 8 februari 2012 15:50 schreef DonGorgon het volgende:
Heren, dames, jongens, meisjes:
Hier een aantal mooie topic over 11steden gezwets.
Gaarne dit topic over ons ontploffende atmosfeer gebruiken waarvoor het bedoeld is:)
Ach man, stel je niet aan. Over een week kan je hier weer van je rust genieten.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:50 schreef DonGorgon het volgende:
Gaarne dit topic over ons ontploffende atmosfeer gebruiken waarvoor het bedoeld is:)
quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:50 schreef DonGorgon het volgende:
welk water gebruik je dan kan ik misschien ook eens voelenquote:Op woensdag 8 februari 2012 15:52 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Ach man, stel je niet aan. Over een week kan je hier weer van je rust genieten.
It giet oan. Ik voel het aan mijn water.
Jouw gejank.quote:
IJswater! En ben jij mod hier? Mogen hier toch gewoon over de Elfstedentocht ouwehoeren, ofwa?quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
welk water gebruik je dan kan ik misschien ook eens voelen
We mogen hier best over het weer en het festijn der festijnen babbelen hoor, we bijten elkaar toch niet? Het is nu eenmaal zo dat bij extreem weer 'de burger' wij dus, massaal naar dit topic komt. Over een week zijn we weer weg hoorquote:Op woensdag 8 februari 2012 15:50 schreef DonGorgon het volgende:
Lief doen hierquote:Op woensdag 8 februari 2012 15:59 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Jouw gejank.
Tot over een week als je de drukte/verandering hier niet aan kan als rasautist.
[..]
IJswater! En ben jij mod hier? Mogen hier toch gewoon over de Elfstedentocht ouwehoeren, ofwa?
Excusi. Maar je bent het wel met mijn punten eens zie ik.quote:Op woensdag 8 februari 2012 16:05 schreef yvonne het volgende:
[..]
Lief doen hierDit is een lief forum en dit is een lief topic
ONZ is een paar deurtjes verderop.quote:
Ow sorry, kom ik nooitquote:Op woensdag 8 februari 2012 16:09 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
ONZ is een paar deurtjes verderop.
Dat is m'n weermattie hoorquote:
quote:Bewolking tempert 's nachts de afkoeling, maar beschermt het ijs overdag tegen de warme zon. Is de lucht echter droog dan is ook de verdamping groot, waardoor veel warmte aan het water wordt onttrokken. Onder die omstandigheden zal het ijs ook bij een luchttemperatuur van iets boven het vriespunt aangroeien. In vochtiger lucht is dat niet het geval en zal bij temperaturen boven nul water op het ijs komen te staan.
Wind versnelt het bevriezingsproces als er al een laagje ijs aanwezig is, omdat de warmte die vrijkomt bij bevriezing dan snel wordt afgevoerd.
Dat wel ja. Ik heb ook liever -10 met geen wind, dan dit weer.quote:Op woensdag 8 februari 2012 16:12 schreef yvonne het volgende:
Het kan allemaal wel zijn, maar het is hier -3 en ik heb het kouder dan van de week met dat -10
Toneelspelerquote:15:17 uur:
Ondanks het geslonken optimisme van voorzitter en ijsmeester is de tocht natuurlijk nog niet officieel afgezegd. Daarom blijven we ijzerenheinig de tussenstanden van de ijsdikten in de diverse rayons doorgeven. Rayon Dille: 12 centimeter...
http://www.lc.nl/frieslan(...)kan-nachtwerk-wordenquote:Elfstedenclub: vergadering kan nachtwerk worden
LEEUWARDEN - De vergadering van woensdagavond van de 22 rayonhoofden en het bestuur van de elfstedenvereniging kan zomaar nachtwerk worden.
Dit laat het bestuur van de vereniging De Friesche Elf Steden weten.
De kwaliteit van het ijs van de rayons wordt besproken. Als er problemen zijn, worden er mogelijke oplossingen voor aangedragen. Uiteindelijk hakt het bestuur de knoop door.
Na afloop van de vergadering geeft de vereniging een persconferentie.
Neejoh, RTL heeft niet voor niets een heel avondprogramma ingelastquote:Op woensdag 8 februari 2012 16:18 schreef aloa het volgende:
Die vergadering kan wel nachtwerk worden lees ik net. Ik dacht dat we het om 19.00 uur hoorden.
Nee het begint om 19:00h, ze zullen wel lang moeten ruziemaken en touwtrekken...quote:Op woensdag 8 februari 2012 16:18 schreef aloa het volgende:
Die vergadering kan wel nachtwerk worden lees ik net. Ik dacht dat we het om 19.00 uur hoorden.
[..]
http://www.lc.nl/frieslan(...)kan-nachtwerk-worden
Komt een vrouw bij de docter, zegt de docter het komt door kluun'nquote:Op woensdag 8 februari 2012 16:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Neejoh, RTL heeft niet voor niets een heel avondprogramma ingelast![]()
Het gaat gewoon door, hier en daar een stukje alternatief en soms wat klunen
Als het zolang duurt begeven ze zich wel op glad ijs. Ik neem aan dat ze zich wel goed beslagen ten ijs willen laten komen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 16:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nee het begint om 19:00h, ze zullen wel lang moeten ruziemaken en touwtrekken...
Een hele show eromheen, waarna uiteindelijk wordt verteld dat het niet doorgaat...quote:Op woensdag 8 februari 2012 16:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Neejoh, RTL heeft niet voor niets een heel avondprogramma ingelast![]()
Het gaat gewoon door, hier en daar een stukje alternatief en soms wat klunen
Dan hebben we iig een hoop voorpret gehadquote:Op woensdag 8 februari 2012 16:23 schreef aloa het volgende:
[..]
Een hele show eromheen, waarna uiteindelijk wordt verteld dat het niet doorgaat...
Misschien beslissen ze morgen pas, naar aanleiding van wat vannacht er bij vriest.quote:Op woensdag 8 februari 2012 16:23 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Als het zolang duurt begeven ze zich wel op glad ijs. Ik neem aan dat ze zich wel goed beslagen ten ijs willen laten komen.
Maar goed, hopelijk laten ze de beslissing niet over één nacht ijs gaan
En dát is het enige dat er veranderd lijkt te zijn door het internettijdperk.quote:Op woensdag 8 februari 2012 16:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dan hebben we iig een hoop voorpret gehad
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |