Als het de hele nacht ruim onder de -10 is moet dat met goede omstandigheden best mogelijk zijn toch?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:40 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja dat vond ik ook al een beetje vreemd, daar klopt iets niet, 6cm in 1 nacht??
Ik heb al een hoop ijs gezien, maar in 1 nacht 6cm ijs erbij heb ik nog niet meegemaakt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Als het de hele nacht ruim onder de -10 is moet dat met goede omstandigheden best mogelijk zijn toch?
Ik zeg 'the day after tomorrow'quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb al een hoop ijs gezien, maar in 1 nacht 6cm ijs erbij heb ik nog niet meegemaakt.
Maar de eisen, met korte ei, zullen toch steeds strenger zijn geworden? In 1909 zullen ze voor die 48 man geen 15 centimeter ijs nodig hebben gehad.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Een klein aantal? Al in de jaren '40 reden er duizenden mensen mee, en vanaf '63 al tienduizend mensen. De laatste drie edities waren er bijna 17.000 deelnemers.
Maar de eis voor het ijs zal sinds 1997 niet veel zijn veranderd. De kwaliteit van het ijs speelt volgens mij ook mee, liever 12 cm goed ijs dan 18 cm slecht ijs.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:49 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Maar de eisen, met korte ei, zullen toch steeds strenger zijn geworden? In 1908 zullen ze voor die 48 man geen 15 centimeter ijs nodig hebben gehad.
Publiek zal idd ook wel een rol spelen.
IJsvorming gaat relatief traag tot -5 graden, wanneer de temperatuur daar ver onder daalt neemt het snel toe, tot bijna een centimeter per graad. Natuurlijk, hoe dikker de ijslaag hoe minder het tempo zal zijn maar al met al moet er ook dan nog wel redelijk wat groei mogelijk zijn.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik heb al een hoop ijs gezien, maar in 1 nacht 6cm ijs erbij heb ik nog niet meegemaakt.
Het is vooral het publiek dat een rol speelt. De schaatsers gaan in groepjes van duizend van start en zullen al snel kleinere groepjes vormen. Ze gaan ook nog eens met een dermate hoge snelheid over het ijs dat de 15 centimeter bij lange na niet noodzakelijk is. Maar inderdaad, die tienduizenden die met zijn allen op het ijs staan, bij elkaar en warmte genererend zullen dat dus wel nodig hebben.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:49 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Maar de eisen, met korte ei, zullen toch steeds strenger zijn geworden? In 1909 zullen ze voor die 48 man geen 15 centimeter ijs nodig hebben gehad.
Publiek zal idd ook wel een rol spelen.
Dus dat is gewoon bullshit?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:40 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ja dat vond ik ook al een beetje vreemd, daar klopt iets niet, 6cm in 1 nacht??
Maar geen 6 centimeter in een nacht tijd. 3, hooguit.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:51 schreef Dven het volgende:
[..]
IJsvorming gaat relatief traag tot -5 graden, wanneer de temperatuur daar ver onder daalt neemt het snel toe, tot bijna een centimeter per graad. Natuurlijk, hoe dikker de ijslaag hoe minder het tempo zal zijn maar al met al moet er ook dan nog wel redelijk wat groei mogelijk zijn.
Ik schat de kans op een Elfstedentocht voor dit weekend zelf ongeveer in op 30-40% max. ofzo, zeker nu het er toch op lijkt dat het niet meer zo hard gaat vriezen. Sterker nog, dreigt donderdag naar 0 te gaan terwijl ze lijkt me nog wel 1 of 2 strenge nachtjes nodig hebben. Weet de noteringen op dit moment niet uit mijn hoofd. Gisteren stond ie op 2.00 dus toen heb ik er 5/10 op gegooid want ik vond dat iets te hoogquote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:53 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Dus dat is gewoon bullshit?
Even volgen om wedtechnische redenen.
Ik zie het meer als 50/50 eigenlijk. Een rayonhoofd bij Nieuwsuur wilde al nadenken over een alternatieve Elfstedentocht. En als er daadwerkelijk 6 cm bijkwam in 24 uur, zie ik het wel zitten.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:05 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Ik schat de kans op een Elfstedentocht voor dit weekend zelf ongeveer in op 30-40% max. ofzo, zeker nu het er toch op lijkt dat het niet meer zo hard gaat vriezen. Sterker nog, dreigt donderdag naar 0 te gaan terwijl ze lijkt me nog wel 1 of 2 strenge nachtjes nodig hebben. Weet de noteringen op dit moment niet uit mijn hoofd. Gisteren stond ie op 2.00 dus toen heb ik er 5/10 op gegooid want ik vond dat iets te hoog.
De weddenschap loopt echter wel tot april, dus mocht het zondag niet zijn, heb je altijd nog kans dat er in maart gekke dingen gebeuren.
Of zaterdag!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:07 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Ik zie het meer als 50/50 eigenlijk. Een rayonhoofd bij Nieuwsuur wilde al nadenken over een alternatieve Elfstedentocht. En als er daadwerkelijk 6 cm bijkwam in 24 uur, zie ik het wel zitten.
Donderdag blijft het gewoon vriezen, maandag zet de dooi pas in. Zondag is de dag.
Ze verwachten zondag 4 graden dooi...dan kun je geen 16000 man over het ijs sturen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:07 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Ik zie het meer als 50/50 eigenlijk. Een rayonhoofd bij Nieuwsuur wilde al nadenken over een alternatieve Elfstedentocht. En als er daadwerkelijk 6 cm bijkwam in 24 uur, zie ik het wel zitten.
Donderdag blijft het gewoon vriezen, maandag zet de dooi pas in. Zondag is de dag.
Ja als ze de boel om gaan leggen om de zwakke plekken eruit te houden is het inderdaad een coinflipje. De plaatsen waar het nu slechts 8cm is zullen de 15 sowieso niet meer gaan halen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:07 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Pas na middernacht toch? Of heb ik iets over het hoofd gezien?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:11 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ze verwachten zondag 4 graden dooi...dan kun je geen 16000 man over het ijs sturen.
Vet man, research doen om de value eruit te pikken. Heb je toch wel een beetje wedverslaving voor nodig.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:11 schreef RemcoW23 het volgende:
[..]
Ja als ze de boel om gaan leggen om de zwakke plekken eruit te houden is het inderdaad een coinflipje. De plaatsen waar het nu slechts 8cm is zullen de 15 sowieso niet meer gaan halen.
De meesten zitten echter al op de 11 - 13cm zoals ik het net in dat ELF-topic zag. Erg close, het blijft ook wel vriezen maar ik weet niet of lichte tot matige vorst genoeg is om de boel naar 15cm te krijgen. Daarbij was het ook van ik weet niet hoeveel factoren afhankelijk of er wat bij komt. Wind etc.
Ik houd het hier ook in de gaten, best spannend zo.
Hoeveelheid dooi en wanneer precies is nog erg onzeker, veranderd per run en is ook afhankelijk van weermodel.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:11 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ze verwachten zondag 4 graden dooi...dan kun je geen 16000 man over het ijs sturen.
Ik zit op het moment even nergens meer ivm drukte. En ik moet zeggen, het is best lekker om even een tijdje niets te doenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:12 schreef De_kromme het volgende:
[..]
Pas na middernacht toch? Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Zaterdag dan maar, moet ook wel lukken.
[..]
Vet man, research doen om de value eruit te pikken. Heb je toch wel een beetje wedverslaving voor nodig.![]()
Kom je nog eens buurten in WOS, of ben je verkast?
Een insider. Perfect. Deel je even je het actuele nieuws van je bazen? De TV zal wel als een van de eerste op de hoogte worden gesteld. Dan kan ik gratis geld ophalen bij de bookies.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:18 schreef TeringHenkie het volgende:
Er laatste elfstedentocht ooit (qua dag in het jaar) is trouwens 27 februari, dus er is nog van alles mogelijk, en er is ooit een elfstedentocht gereden met 3.8 graden boven nul![]()
En als de tocht doorgaat mag ik vrijdag richting Friesland om kabels te trekken (ik werk bij de tv).
Dus? Is toch mooi man, één groot volksfeest. Ik reis misschien ook wel af richting Leeuwarden. Mensen met ervaringen? Ik hoorde dat het een dag van tevoren ook wel een groot feest moet zijn? En welke steden/dorpen met bijbehorende kroegen zijn aan te raden?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:26 schreef Studiotje het volgende:
Ach, stel je hoort morgen dat het door gaatis het een en al gekte in het land en de Friezen moeten zich voorbereiden op al die zooi uit 't de overige provincies
Verwacht zelf dat de regionale media toch wel als één van de eersten wordt ingeschakeld hoor. Maar ik gis ook maar natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:21 schreef RemcoW23 het volgende:
Morgen persconferentie toch? Ik denk niet dat ze een Embargo-bericht sturen naar lokale/regionale media in dit soort gevallen. Lekt veel te snel.
Uiteraard is dit slechts een gedachte, verder weet ik er ook niet veel van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |