Bruno Santanera en de Biostabil
door: Ruud Oldenbeuving
U kent hem vast wel: de reclame die te pas en te onpas op TelSell uitgezonden wordt. Hierin speelt een oude Italiaan, Bruno Santanera, die overigens al sinds jaar en dag in Nederland woont, die vertelt over zijn geweldige uitvinding de “Biostabil2000”. Het is een collier met ketting, waar een magneetje in zit, met, naar beweerd wordt, geneeskrachtige werking. Om mensen over te halen deze Biostabil te kopen heeft Bruno de hulp ingeroepen van Tv-persoonlijkheid Tineke de Nooij (u weet wel, van 1,2,3,4,5,6,7,8,9 Tiiiiiiieeeeeneke). Zij vertelt over haar geweldige ervaringen met de Biostabil en hoe het haar van spanning ontlaadt. Volgens Bruno is de werking “niet een kwestie van fantasie, maar een kwestie van natuurkundig” (Nederlands spreken is duidelijk niet zijn beste kant). Natuurlijk ga ik opletten wat iemand met zo’n [druppeltje sarcasme] charismatische uitstraling [/druppeltje sarcasme] te vertellen heeft over de natuurkundige werking van het magneetje dat hij voor maarliefst 120 euro aan de man/vrouw probeert te brengen. De strekking van zijn verhaal: De mens van tegenwoordig krijgt allemaal storingen van buitenaf, “electrosmog” geheten. Hierdoor krijgen mensen spanningen, die door de Biostabil het lichaam uitgeleid kunnen worden. “Het ei van Columbus” zoals hij het zelf noemt. Als je namelijk positief geladen bent, dan draait de hanger, zodat de negatieve kant van de Biostabil naar je lichaam staat. Andersom, met negatieve lading, draait de positieve kant naar je lichaam toe. Dit zou ervoor zorgen dat de spanning die in je lichaam zit ontladen wordt. Op zijn website staat een uitleg over de biostabil. Dus ik ging maar eens een kijkje nemen, want ik vroeg me toch sterk af hoe een magneet elektrische lading kan wegnemen. Volgens zijn eigen website (
http://biostabil2000.nl) is het volgende het geval:
“Deze website bevat belangrijke informatie voor iedereen die een antwoord wil hebben voor zijn psychische en/of lichamelijke problemen. Hier vindt u wetenschappelijke informatie over (electro)magnetische velden en de invloeden daarvan op het menselijk lichaam.”
Verder schrijft hij dat het lichaam een elektrische centrale is, waarin het hart te vergelijken is met een dynamo, die elektriciteit genereert. Elektriciteit heeft altijd twee ladingen: positief (+) en negatief (-). “De hersenen zijn te vergelijken met een accu (Accumulator) die via het zenuwstelsel de elektrische impulsen doorgeeft. Voor een optimaal functioneren van het lichaam, moeten deze twee ladingen in evenwicht zijn.” En dan wordt het interessant: “De Biostabil2000 heeft dezelfde functie o het menselijk lichaam als b.v. de spanningsregelaar op de auto… dus hoe drukker wij ons maken, hoe harder ons hart pompt. Met de consequentie dat de spanning die naar onze hersenen stroomt wordt verhoogd en het teveel aan positieve of negatieve lading een uitweg zoekt via ons zenuwstelsel naar de zwakke punten. Wereldwijd dragen meer dan 600.000 mensen de BioStabil 2000, de unieke spanningsregelaar in de vorm van een sierlijk medaillon. Zij ervaren de opvallende resultaten van de natuurkundige werking van dit wereldpatent. Door zijn enorme kracht van 12.000 Gauss positief en 12.000 Gauss negatief (Gauss = de eenheid van magnetische inductie , zie encyclopedie) en zijn uniek zelfdraaiend systeem heeft het als doel het lichaam in evenwicht te brengen en te ontladen van een teveel aan positieve of negatieve spanning. Ook de spanning van deze moderne tijd hoort daarbij, deze gooit er nog een schepje bovenop. Door de onvermijdelijke blootstelling aan statische elektriciteit en elektromagnetische velden, ook wel elektrosmog genoemd, wordt onze natuurlijke spanning verstoort en nadelig beïnvloedt.”
Nou, hij gooit er veel natuurkundige termen tegenaan waar hij duidelijk geen kaas van heeft gegeten. Al met al gebruikt hij veel fysische woorden om mensen op het verkeerde been te zetten. Toch jammer dat hij zichzelf ook op het verkeerde been heeft gezet. Zo stond er bijvoorbeeld op zijn website:
“Magnetisch veld: permanent positief +12.000 Gauss en negatief –12.000 Gauss.” Hij beweert dus glashard dat een magneet een positief en negatief magnetisch veld kan hebben.
“Curietemperatuur: -310 graden Celcius.” Met andere woorden: zijn magneten kunnen nooit magnetisch zijn, aangezien het altijd warmer is dan -310 graden Celcius (de beste man weet blijkbaar niet dat het absolute nulpunt een luttele 37 K hoger ligt).
Verder stond er op zijn website een stukje over de “Magnetobron” die water kon magnetiseren door het door een permanent magnetisch veld van 4,8 T te leiden. Ik zou hierdoor haast willen voorstellen dat Bruno een Nobelprijs verdient: als hij echt permanente magneten heeft van 4,8 T dan is hij toch echt mijn held (want voor zover ik weet is het maximale veld van een permanente magneet 1,4 T, daarna is het materiaal verzadigd van veldlijnen en zal het dus vrij lastig worden om hoger te gaan, zonder supergeleiding).
Tijd voor mij om een briefje naar de heer Santanera te sturen dus.
(
http://www.arago.utwente.nl/comms/klat/brieven/briefje.pdf)
Blijkbaar vindt hij het niet nodig om hierop te reageren; hij zal het wel te druk hebben met natuurkundige onwaarheden te verzinnen.
Hij heeft wel een fax gestuurd waarin hij reageert op zijn TV optreden in Radar (zie ook hieronder). Deze fax is te lezen op
http://www.arago.utwente.(...)en_fax_santanera.gif Na het sturen van mijn brief werd het natuurlijk tijd om zijn website eens grondig door te spitten. Wát een kerel zeg! Geweldig! Magnetisme, elektriciteit, straling; alles is hetzelfde voor die man. Zo beweert hij: “Enkele patiënten met derdegraads brandwonden, die bijna negentig procent van het lichaamsoppervlak bedekten, werden blootgesteld aan negatieve magnetische straling. Zij bereikten een bijna volledige verlichting van de pijn door het "absorberen" van de polariserende ionen (straling).” Tsja, toch leuk dat “negatieve magnetische straling”, die niet bestaat, door het lichaam opgenomen kan worden als polariserende ionenstraling… Zoals ik al eerder zei: die man verdient de Nobelprijs voor de Natuurkunde, tsja… of niet natuurlijk… Ik begin steeds meer m’n twijfels te krijgen.
Bruno weet mij verder te verbazen door te stellen: “De BioStabil 2000 heeft een permanente (!) kracht van 24.000 Gaus. Aan de ene kant van de BioStabil 2000 bevindt zich een positieve lading (aangeduid met een + en een Yang) van 12.000 Gauss, aan de andere kant een negatieve lading (aangeduid met een - en een Yin) van eenzelfde sterkte.”
Hij beweert dus dat je het magneetveld van de noord en zuidpool bij elkaar op mag tellen.
Hij vervolgt “Verklaring: Wanneer ons lichaam een te negatieve spanning heeft zal de BioStabil 2000 de pluszijde (+) tegen het lichaam plaatsen. De min (-) zijde zal het lichaam dan niet accepteren (twee negatieve ladingen stoten elkaar af). Wanneer ons lichaam een teveel aan positieve spanning heeft zal, de BioStabil 2000 de min (-) zijde tegen het lichaam plaatsen. De plus (+) zijde zal het lichaam niet accepteren (twee positieve ladingen stoten elkaar af). Het principe is heel eenvoudig: wanneer u twee magneten in handen neemt zult u ontdekken, dat de pluszijden van de magneten elkaar afstoten, evenals de beide minzijden. Alleen wanneer u een plus (+) en een min (-) zijde samenbrengt zullen deze elkaar aantrekken.”
Ach, wat zullen we daar eens over zeggen, blijkbaar kun je een magneet bij een batterij houden en wordt ‘ie óf aangetrokken óf afgestoten.
Hierna zijn enkele quotes van “internationale wetenschappers” te lezen. Hij weet deze quotes zo uit hun verband te rukken dat hij Heisenberg misbruikt om “aan te tonen” dat hij gelijk heeft met z’n magnetische verhaaltjes. Verder staat hij zelf óók bij dit rijtje internationale wetenschappers met de tekst: “De almachtige God heeft aan alle artsen en therapeuten in het biomagnetisme een wonderbaarlijk geheim geschonken. Dit voor hen niet verborgen gehouden maar openbaar gemaakt door de duizenden en duizenden successen van wetenschappers over de hele wereld. Doch deze openbaring gaat maar zover dat het noodzakelijk is dat men zich in de werking van het biomagnetisme moet gaan verdiepen i.p.v. het te ontkennen (onwetendheid).Wie de magneet (vroeger de mineraal 29 c, nu de BioStabil 2000) gebruikt, zal vaststellen dat hij zonder hem niets kan uitrichten tegen vele ziektes. Ik zou zoveel over zijn therapeutische krachten kunnen schrijven en mededelen en veel over zijn wonderbaarlijke eigenschappen kunnen uitweiden. Het biomagnetisme is een meesterstuk voor de kunstenaar in artsenij zoals er wijd en zijd geen andere te vinden zijn. God legt er iets voor, niet helemaal voorgekauwd, maar wel aangebeten.”
De man is dus niet alleen een natuurkundige kwakzalver, ook nog een Godslasteraar. Het is jammer dat er zoveel mensen in zijn verhaaltje trappen, maar het is nog veel jammerder dat hij zijn verhaaltje zo vaak heeft verteld, dat hij het zelf gelooft.
Hij weet ons verder over hoogspanningskabels te melden:
“Gevaarlijke kabels Santanera's uitspraak, dat de gemiddelde Nederlander aan teveel straling wordt blootgesteld werd begin 1989 al onderbouwd door een werkgroep van het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. In dit medisch onderzoek wordt geconcludeerd, dat de hoeveelheid straling waaraan wij dagelijks blootstaan "drie keer zo hoog is als de straling die ons land bereikte na de kernramp in Tsjernobyl". De werkgroep adviseert dat artsen voorzichtig moeten zijn met het aanvragen van onderzoeken, waarbij patienten worden blootgesteld aan zogenaamde ioniserende straling (electromagnetische golven).” Blijkbaar is elektromagnetische straling precies hetzelfde als radioactieve straling. Zo leer je nog eens wat!
Nog een passage van zijn website:
“Het "wonder" van de brandende tl-buizen "Kijk, die van mij branden ook!" schreeuwde Tineke de Nooy van RTL4 verrast, toen ze een tweetal tl-buizen omhoog hield onder een hoogspanningsleiding. Samen met het camerateam moest ze toegeven dat tl-buizen zonder stroom kunnen branden... De ontdekker van dit "wonder" is Bruno Santanera”
Nou, laten we Philips maar vast aanschrijven dat hun tl-buizen licht geven. Zullen ze vast leuk vinden om te horen dat dit “wonder” werkt op de manier zoals zij zelf hadden bedacht; op hoogspanning. Maar het mooiste moet nog komen: zijn verklaring waarom de tl-buis ging branden.
“Ik dacht, potverdorie, electromagnetische golven! Ik kwam thuis met de mededeling dat ik een tl-buis in mijn hand kon laten oplichten, midden in het weiland. Mijn vrouw en kinderen lachten mij uit, alsof ik een grap maakte.Een van mijn zoons wilde zelfs wedden om duizend gulden dat dat onmogelijk was. 's Avonds toen het donker was, gingen ze met me mee het weiland in. Ik nam plaats onder een hoogspanningskabel (380 kilovolt), hield in de ene hand de tl-buis en richtte de andere richting de hoogspanningskabel.Je had hun gezichten moeten zien toen de buis plotseling ging gloeien! De lamp brandde! Mijn theorie gaf mij gelijk!". Santanera verzekert dat het geen wonder is: "Het is natuurkundig te verklaren; het electromagnetische veld trekt namelijk het magnetische veld aan, of andersom".”
Nou, daar hebben we een verklaring, met stevige natuurkundige onderbouwing!
Nu viel het Radar (een consumentenprogramma) ook op dat de Biostabil2000 zo vaak werd aangeprezen door TelSell. Zij stelden een onderzoekje in en lieten de TU Delft de biostabil doormeten. Nu bleek dat de magneet helemaal geen veld van 12.000 Gauss had, maar een factor tien minder; 1.200 Gauss.
(de opname is te vinden op:
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)0:09:24&end=00:26:44 )
Verder beweerde Santanera, in het Nieuwsblad van het Noorden, dat er geen magneet in zijn hanger zit, maar aarde uit Zaïre. Even doormeten bewees dat er gewoon een neodynium magneetje in zat.
Hij werd geconfronteerd met deze bevindingen. Hij had uiteraard zijn antwoord al klaar: “Neodynium ís aarde”. En over de wetenschappers die hem afkraakten wist hij te melden: “Wetenschappers zijn, en ik onderstreep het, flapdrollen”. Vervolgens komt hij met een verhaaltje op de proppen hoe wetenschappers te werk gaan; ze laten een spin lopen naar een batterij, de spin doet er 3 seconden over. Ze trekken de spin een pootje uit, en de spin doet er iets langer over. Dit gaat zo door tot het laatste pootje is uitgetrokken. Dan komt de spin niet meer aan. Bruno beweert nu dat wetenschappers dan zeggen dat de spin doof is geworden… Tsja, mij ontgaat de logica, maar blijkbaar is het voor deze man erg logisch om zulke conclusies te trekken.
Concluderend: Wetenschappers zijn flapdrollen en Bruno verdient de Nobelprijs.
Groet,
Ruud Oldenbeuving
36e (ondertussen ex-) secretaris der S.V. Arago
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."