Telegraaf:quote:
Stekelenburg: Leef in Italië mee met Ajax
Maarten Stekelenburg leeft bijna 2000 kilometer ver van Amsterdam nog altijd mee met zijn oude club Ajax. „Wat er nu gebeurt bij de club doet me pijn. Ik ken de jongens allemaal zo goed en met Frank de Boer heb ik een goede band. Ik hoopte zo dat Ajax net als vorig jaar weer voor de titel zou kunnen spelen. Toen stonden we ook heel ver achter na 20 wedstrijden. Toch sleepten we de titel nog binnen. Maar dat wordt moeilijk na de nederlaag tegen FC Utrecht, die ook nog eens bovenop het verlies bij Feyenoord volgde.”
De beelden van FC Utrecht had hij gisteravond nog niet bekeken omdat hij zelf net zijn gewonnen topwedstrijd tegen Internazionale achter de rug had. „Ik weet dat Ajax veel blessures heeft.”
Zelf traint hij bij AS Roma op een iets andere manier. „Ik denk dat ik langer en vaker op het veld sta, maar het is meer tactisch hoe we trainen dan voorheen bij Ajax.”
quote:
Harde kritiek op aanpak Ajax
Raymond Verheijen, assistent-bondscoach van Wales en oprichter van de particuliere Voetbal Academie in Nederland, heeft harde kritiek geleverd aan het adres van de technische staf van Ajax. Verheijen zegt dat de trainingsmethoden bij Ajax verkeerd zijn en leiden tot massale blessures.
De man achter de periodisering in het voetbalvak laat via Twitter weten dat Ajax voor de vierde keer in twee seizoenen van FC Utrecht heeft verloren en nu „een grote prijs betaalt voor de incompetente trainingsmethoden van de club.” Verheijen vraagt zich ook af welke media de financiële plaatjes durven te maken van „het blessurefiasco” bij Ajax.
Opmerkelijk is dat Frank de Boer recentelijk aangaf de trainingsmethodiek van Verheijen toe te passen bij Ajax. Volgens Verheijen zijn de vele spierblessures bij Ajax het gevolg van de verkeerde manier van trainen. „Theo Janssen heeft nu weer een spierblessure. Als je naar het sterkste elftal van Ajax kijkt, dan ontbreken er nu acht man door een blessure. Ik weet zeker dat de incompetente methoden van de coaches Ajax miljoenen euro’s kosten. Er zijn al meer dan 30 blessures geweest.’’
quote:
Rodney Sneijder: Niet leuk
De beste Ajacied speelde in het shirt van FC Utrecht: Rodney Sneijder. De middenvelder hield ondanks de knappe zege van de domstedelingen gemengde gevoelens aan de wedstrijd over.
„De situatie in Amsterdam is niet leuk. Het is vervelend om Ajax zo te zien worstelen”, zei de kleine Utrechter. „Ik heb twaalf jaar voor Ajax gespeeld en er altijd van gedroomd om vast in dit stadion te spelen.”
Het antwoord op de vraag of dat nog steeds zo is, liet hij in het midden. „Ik sta tot 2013 bij Ajax onder contract en denk dat ik in het huidige elftal niet zou misstaan. Maar er is veel gebeurd. Ook rond deze wedstrijd. Wat? Dat maakt niet uit”, zei Sneijder die in de slotfase het slachtoffer werd van de frustratie van de Ajax-fans. „Er is maar één echte Sneijder”, klonk er van de tribune.
quote:
Janssen: De trainer beslist
Theo Janssen was na de nederlaag (0-2) van Ajax tegen FC Utrecht duidelijk in zijn commentaar. "We missen een speler of acht", was zijn conslusie.
"Het is duidelijk dat het niet gaat zoals we willen. Ik denk dat het meer aan alle geblesseerden ligt dan aan de speelwijze”, vervolgde Janssen. "Met Dmitri Bulykin zouden we opportunistischer kunnen spelen. Maar de trainer beslist en daar gaan de spelers in mee.”
quote:
Van der Sar geniet van reunië Ajax
De wedstrijd Ajax tegen FC Utrecht deed de 150 oud-spelers van Ajax 1 pijn aan de ogen. Desondanks genoot Edwin van der Sar van de door hoofdsponsor Aegon georganiseerde reünie.
"Het is mooi dat dit ook bij Ajax gebeurt. Hopelijk is dit een evenement dat lang blijft bestaan”, aldus de oud-doelman.
quote:
Dramatische start AjaxAjax is het jaar 2012 Ajax-onwaardig begonnen. Als een ranglijst wordt gemaakt van de drie eredivisiespeelronden na de winterstop staat Ajax met één punt uit drie duels op de zeventiende plaats.
Alleen NAC deed het – door een minder doelsaldo – nog slechter. Die club is zaterdag in Breda de tegenstander van het elftal van Frank de Boer, waardoor er nu al van het duel tussen de lamme en de blinde kan worden gesproken. Voorafgaand aan de wedstrijden tegen AZ (1-1), Feyenoord (4-2) en FC Utrecht (0-2) werd in bekerverband ook nog van AZ verloren (2-3).
![stand_957481f.jpg]()
quote:
Column Cruijff: Het verstand van Ajax
"Ik had de afgelopen week nog de stille hoop, dat er een oplossing zou komen voor de problemen binnen Ajax", vertelt Johan Cruijff in zijn exclusieve column voor De Telegraaf/Telesport. "Helaas is dat niet gelukt en zit er niks anders op dan morgen de uitslag van de rechter af te wachten."
"Ik heb daar een heel raar gevoel bij. Al drie maanden vraagt de club, met 73 procent grootaandeelhouder van Ajax, aan de raad van commissarissen om op te stappen. Hoewel ze weten dat ze niet meer gewild zijn, blijven ze toch zitten. Intussen hebben ze een directeur aangesteld, die niet uitvoert wat een jaar geleden met de technische leiding van de club is afgesproken. Dus wordt alles geblokkeerd, wat vanuit de door de club gekozen visie uitgevoerd zou moeten worden."
150 oud-spelers
"Ik zag gisteren de beelden van 150 oud-spelers, die door sponsor Aegon voor Ajax-Utrecht waren uitgenodigd. Daaronder zaten ook veel van de huidige jeugdtrainers. Wat het beeld mij vooral zei, was dat daar het verstand van voetbal zat. Verstand dat van Ajax zou moeten zijn."
AD:quote:
Cruijff: De situatie bij Ajax is waanzinnig
In het hoger beroep tussen de NV Ajax en Johan Cruijff over de aanstellingen van Louis van Gaal, Martin Sturkenboom en Danny Blind bij de Amsterdamse club is morgen de uitspraak. Uiteraard kijkt de voormalige nummer 14 in zijn wekelijkse column in De Telegraaf vooruit. 'Hoe meer ik er over nadenk, hoe waanzinniger deze situatie eigenlijk is.'
Cruijff meldt in zijn column 'een raar gevoel te hebben' bij de rechtszaak. 'Al drie maanden vraagt de vereniging, met 73 procent grootaandeelhouder van Ajax, aan de raad van commissarissen om op te stappen. Hoewel ze weten dat ze niet meer gewild zijn, blijven ze toch zitten. Intussen hebben ze een directeur aangesteld, die niet uitvoert wat een jaar geleden met de technische leiding van de club is afgesproken. Dus wordt alles geblokkeerd, wat vanuit de door de club gekozen visie uitgevoerd zou moeten worden.'
Volgens Cruijff dwarsboomt Ajax de technische visie. 'Zo is er in de clubvisie geen plaats meer voor de technisch directeur, maar kijk wat deze rvc in al zijn wijsheid voor elkaar heeft gekregen. De man die vorig jaar nog de assistent van Frank de Boer was, is ineens de baas van Frank geworden. Verder staat zwart-op-wit dat het technisch hart het technisch beleid bepaalt, maar ook daar hebben de commissarissen en directeuren maling aan. Hoe meer ik er over nadenk, hoe waanzinniger deze situatie eigenlijk is. Met z'n allen hebben we binnen de club iets afgesproken, maar hoewel Ajax grootaandeelhouder is, hebben we niets te zeggen over een stel commissarissen en directeuren die onze visie negeren.'
quote:
'Shirt Ajax is 5 miljoen in waarde verminderd'
Het shirt van Ajax is door de bestuurlijke en sportieve malaise aanzienlijk minder waard geworden. Dat meldt Studio Voetbal vanavond.
Jan Driessen, directeur communicatie van Ajax' hoofdsponsor AEGON, zou dat vandaag hebben gezegd tijdens een reünie van oud-spelers rondom de wedstrijd Ajax - FC Utrecht (0-2).
Het bedrijf heeft een expert ingeschakeld om de waarde te onderzoeken en die kwam tot de slotsom dat het shirt momenteel niet meer dan 7 zeven miljoen euro waard is. Aegon betaalt nu zo'n 12 miljoen per jaar en het contract loopt na dit seizoen nog drie jaar door.
Al eerder stelde sportmarketeer Frank van den Wall Bake in AD dat de waarde van het Ajax-shirt in rap tempo is gedaald. 'Duidelijk is dat het shirt van Ajax om een aantal redenen minder waard geworden is', aldus Van den Wall Bake in januari.
'Nee, dat ligt zeer zeker niet alleen aan de recessie. De bestuurlijke wanorde, de almaar voortdurende soap met hoofdrollen voor bekende bestuurders en oud-spelers van Ajax is slecht voor het imago van de club.'
quote:
Verheijen vernietigend over trainingsmethode Ajax
Raymond Verheijen heeft vernietigend uitgehaald naar de manier van trainen van Ajax. Volgens de assistent-bondscoach van Wales en voormalige rechterhand van Guus Hiddink leiden 'incompetente trainingsmethoden' tot de blessuregolf in de Arena. Dat meldt hij via zijn twitteraccount.
Verheijen, die internationaal bekendheid geniet vanwege zijn periodisering, gaf Ajax er via twitter flink van langs na de nederlaag gisteren in eigen huis tegen FC Utrecht (0-2). 'Ajax betaalt een hoge prijs voor de incompetente trainingsmethoden van de club.'
Ook vraagt Verheijen, die in Nederland de particuliere Voetbal Academie oprichtte, zich af welke journalist uitzoekt hoeveel 'het blessurefiasco' Ajax heeft gekost.
Volgens Verheijen is de spierblessuregolf bij Ajax het gevolg van een verkeerde manier van trainen, meldt hij in een andere tweet. 'Er zijn bij Ajax al meer dan 30 spierblessures geweest. Als je naar de potentiële basiself van Ajax kijkt, dan ontbreken er nu acht man door blessures. Dat kost Ajax miljoenen euro's.'
Feyenoord, dat de methodiek van Verheijen volgt, wordt dit seizoen nauwelijks geteisterd door spierblessures.
AN:quote:
Duel Jong Ajax afgelast; Boilesen moet langer wachten op rentree
Het duel van Jong Ajax in de beloftencompetitie tegen Jong NEC/FC Oss op de Toekomst is afgelast. De KNVB heeft het hele programma voor de beloftencompetite vanwege de weersomstandigheden van het programma gehaald. Nicolai Boilesen zal iets langer moeten wachten op zijn rentree. De verdediger hoopte maandag zijn rentree op het veld te kunnen maken na maanden blessureleed.
quote:
Telegraaf: rechtszaak gaat door; gesprekken leiden niet tot aftreden RvC
Telegraaf journalist Valentijn Driessen meldde vanavond bij Eredivisie Live dat het komende week komt tot een uitspraak van de rechtbank in het hoger beroep tussen Ajax NV en het kamp Cruijff over de aanstellingen van Van Gaal, Sturkenboom en Blind. Volgens de krant hebben er de afgelopen week gesprekken plaatsgevonden tussen leden van de vereniging en de Raad van Commissarissen. Johan Cruijff had op basis daarvan hoop dit weekend met de gehele RvC af te kunnen treden en daarmee een uitspraak van de rechtbank te voorkomen. Gesprekken daartoe hebben echter niet tot het gewenste resultaat geleid.
quote:
'Ajax volgt Elfsborg-talent Oscar Hiljemark'
Volgens fotbolldirekt.se volgt Ajax de Zweedse middenvelder Oscar Hiljemark. Hiljemark, geboren in 1992, is een middenvelder die uitkomt voor IF Elfsborg. Hij debuteerde nog maar ene jaar geleden in het eerste van Elfsborg en een prestigieuze Zweedse voetbalprijs voor talenten achter zijn naam staan. De club zelf is niet happig op een vertrek van het talent: "Wij geven er de voorkeur aan dat hij zijn prima ontwikkeling bij ons doorzet. We beseffen dat het in de voetballerij snel kan gaan, maar het langdurige contract dat we met hem getekend hebben zal ons beschermen. Mochten we ergens over moeten beslissen, dan kunnen we altijd nog met de speler overleggen. Dat hebben we in december ook gedaan toen er belangstelling was en noch wij, noch Oscar voelde zich goed bij een vertrek," aldus manager Bo Johansson.
VI:quote:
Negatieve primeur voor De Boer als trainer van Ajax
De sportieve crisis bij Ajax kreeg zondagmiddag een nieuwe dimensie met de ontluisterende nederlaag tegen FC Utrecht (0-2). Voetbal International zet een aantal opmerkelijke zaken uit het duel op een rij.
Eerste thuisnederlaag onder De Boer
FC Utrecht bezorgde Ajax-trainer Frank de Boer zijn eerste thuisnederlaag in competitieverband. Tot vóór het duel met de club uit de Domstad had Ajax in zestien thuisduels onder de voormalige topverdediger twaalf keer gewonnen en vier keer gelijkgespeeld. Die reeks behelsde de laatste acht thuisoptredens van vorig seizoen en de eerste acht van deze jaargang.
Zeldzame prestatie FC Utrecht
De zege van FC Utrecht krijgt een prominent plaatsje in de Eredivisiehistorie. Utrecht is pas de tweede club die erin slaagt vier keer op rij (twee keer thuis, twee keer uit) te winnen van Ajax. In het seizoen 2010/11 werd het 1-2 in De Arena en 3-0 in De Galgenwaard. Deze jaargang won FC Utrecht zijn thuisduel met Ajax met 6-4. De enige andere club die er in de Eredivisie in slaagde vier keer op rij te winnen van de Amsterdammers, was Feyenoord in de periode 1960-61 (3-0, 9-5, 0-1 en 1-3).
Opnieuw geen clean sheet
Ajax slaagde er tegen FC Utrecht opnieuw niet in de nul te houden in een competitieduel voor eigen publiek. In negen thuiswedstrijden lukte dat dit seizoen pas één keer, op 18 december 2011 tegen ADO Den Haag, 4-0. In de overige acht duels in De Arena incasseerde Ajax elf doelpunten. De laaggeklasseerde clubs De Graafschap en FC Utrecht zijn de enige andere twee clubs met slechts één clean sheet in thuiswedstrijden dit seizoen.
Al dertig tegendoelpunten
Het aantal tegentreffers van Ajax tijdens dit seizoen liep door de nederlaag tegen FC Utrecht op naar dertig in twintig competitiewedstrijden. Dat zijn er nu al evenveel als tijdens de hele vorige jaargang, toen Ajax zijn dertigste landstitel veroverde. Door de twee tegentreffers blijft het totaal aantal clean sheets van de formatie van De Boer in dit Eredivisieseizoen staan op vier.
Nog zonder zege in 2012
Ajax is dit kalenderjaar bijzonder zwak begonnen. Na vier officiële optredens wachten de Amsterdammers nog altijd op hun eerste zege in 2012. Ajax begon het jaar met een bekernederlaag tegen AZ (2-3), speelde daarna bij de hervatting van de Eredivisie gelijk tegen de Alkmaarders (1-1) en verloren vervolgens in competitieverband van Feyenoord (4-2) en FC Utrecht (0-2).
quote:
Jordy Brouwer maakte het seizoen af bij Almere City FC Het contract van de aanvaller bij ADO Den Haag was recentelijk ontbonden Met de komst van Brouwer, die ooit nog bij Liverpool onder contract stond, heeft Almere-trainer Dick de Boer meer aanvallende opties
quote:
Sneijder: 'Zou in het huidige Ajax-elftal niet misstaan'
Rodney Sneijder won zondagmiddag met FC Utrecht van Ajax, dat het jongere broertje van Oranje-international Wesley heeft verhuurd aan de Domstedelingen. De winst én de spreekkoren ('Er is maar één echte Sneijder') aan zijn adres zorgden voor gemengde gevoelens.
'De situatie in Amsterdam is niet leuk', aldus Sneijder na afloop van het met 2-0 gewonnen duel. 'Het is vervelend om Ajax zo te zien worstelen. Ik heb twaalf jaar voor de club gespeeld en heb er altijd van gedroomd in de Arena te spelen.'
'Dit is niet goed voor het Nederlandse voetbal. Ajax heeft vandaag nauwelijks uitgespeelde kansen gehad. Dat zegt genoeg, lijkt me.'
Sneijder, wiens contract in Amsterdam tot 2013 doorloopt, denkt voor het huidige Ajax wel een toegevoegde waarde te zijn. 'Ik denk dat ik in het huidige elftal niet zou misstaan. Maar er is veel gebeurd. Ook rond deze wedstrijd.'
quote:
Cruijff: 'De situatie is zo langzamerhand waanzinnig'
Dinsdag doet de rechter uitspraak bij Ajax in het hoger beroep inzake de handelwijze van een deel van de raad van commissarissen alsmede de rechtsgeldigheid van de beoogde benoeming van Louis van Gaal tot algemeen directeur. Johan Cruijff, een van de leden van de raad van commissarissen, wacht het moment met spanning af.
'Ik had de afgelopen week nog de stille hoop dat er een oplossing zou komen voor de problemen binnen Ajax', aldus Cruijff in zijn column in De Telegraaf. 'Helaas is dat niet gelukt en zit er niets anders op dan de uitslag van de rechter af te wachten.'
'Ik heb daar een heel raar gevoel bij. Al drie maanden vraagt de vereniging, met 73 procent grootaandeelhouder van Ajax, aan de rvc om op te stappen. Hoewel ze weten dat ze niet meer gewild zijn, blijven ze toch zitten.'
'Intussen hebben ze een technisch directeur aangesteld die niet uitvoert wat een jaar geleden met de technische leiding van de club is afgesproken. Dus wordt alles geblokkeerd wat vanuit de door de club gekozen visie uitgevoerd zou moeten worden.'
Volgens Cruijff is de club de laatste maanden niets opgeschoten. 'Zo is er in de clubvisie geen plaats meer voor een technisch directeur, maar kijk wat deze rvc in al zijn wijsheid voor elkaar heeft gekregen. De man die vorig jaar nog de assistent van Frank de Boer was, is ineens de baas van Frank geworden.'
'Verder staat zwart op wit dat het technisch hart het technisch beleid bepaalt, maar ook daar hebben de commissarissen en directeuren maling aan. Daardoor is er zoveel vertraging, dat als dit te lang duurt ook het nieuwe seizoen gevaar gaat lopen. Hoe meer ik er over nadenk, hoe waanzinniger deze situatie eigenlijk is.'
[ Bericht 9% gewijzigd door j0rdiiii op 06-02-2012 09:30:39 ]