quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:15 schreef Glijdt_licht het volgende:
Heb een zeer groot wak van de Noordzee gemaakt
Open water, hele route.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:17 schreef Mercer het volgende:
Beter alleen de route zelf........ wat gaan we doen? Heel weinig, of heel veel ijs?
Ik heb ook eens een site gevonden, wordt die binnen 5 minuten vakkundig gemold door Fok!...quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:17 schreef Mercer het volgende:
Beter alleen de route zelf........ wat gaan we doen? Heel weinig, of heel veel ijs?
Als het morgenavond -10 wordt hebben we alsnog een koudegolfquote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:18 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
De Bilt stijgt nog steeds onder de bewolking.
-12,8 nu.
Als het om 01.00 nog streng vriest, hebben we de koudegolf vannacht al te pakken.
Aantonen dat het niet betrouwbaar isquote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:26 schreef Tourniquet het volgende:
Wat is de fun om zo'n site te verzieken?? Als iedereen het normaal invult is het juist superhandig.
Denk eerder dat het dan maandag of dinsdag wordt.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:42 schreef Sebas1986 het volgende:
De Bilt al -11,2. Loopt erg snel op nu...eventueel morgenavond dan maar die koudegolf pakken!
Oh, echt? Misschien had ze een cocktailparty tussen de uitzendingen door...quote:Op zondag 5 februari 2012 00:00 schreef Adelante het volgende:
En Margot Ribberink heeft nog steeds dezelfde feestjurk aan als om 18uur
Denken dat dat nu live isquote:Op zondag 5 februari 2012 00:00 schreef Adelante het volgende:
En Margot Ribberink heeft nog steeds dezelfde feestjurk aan als om 18uur
Dat denk ik wel ja, die gaan toch niet om 18 uur het nieuws van 24 uur insprekenquote:
Nee, wordt na de 19.50u-versie opgenomen.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:08 schreef Adelante het volgende:
[..]
Dat denk ik wel ja, die gaan toch niet om 18 uur het nieuws van 24 uur inspreken
Zelfde effect als -18Cquote:
Geen idee, dat zie ik niet voor me. Ook geen behoefte aanquote:
Ja, duh: Laatste officiële koudegolf was in 1997.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 20:56 schreef SpeedyGJ het volgende:
Yes voor een koudegolf is er minimaal nog een -10 nodig om die te kunnen pakken
Er moet minimaal 5 ijsdagen zijn waarvan 3 met nachttemps van -10
Neen.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:24 schreef Mercer het volgende:
Jullie krijgen het er stiekem wel warm van
Oh, 1898 vind ik wel tof eigenlijk. Maar wat zij aan heeft lijkt meer een maandagochtend-gordijn.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:35 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
WTF! Dat retro in is wil niet zeggen dat je grootmoes jurk uit 1898 moet aantrekken.
Ik kan haar ook heel erg waarderen, net als Helgaquote:Op zondag 5 februari 2012 00:39 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Blijft verder wel gewoon een goede weervrouw. Reinier en Margot, dat zijn de besten. Passie voor alle soorten weer, en waar mogelijk altijd een beetje achtergrond en verdieping.
Beter dan een Timofeeff die zichtbaar haat heeft voor winter, en liever dag in dag uit Costa del Sol plaatjes wil laten zien dan, ik noem maar iets, foto's van bijna nooit voorkomende winterverschijnselen.
'Die vieze sneeuw' heeft hij ooit ook eens gezegd.
Dat, beste mensen, is geen weerman.
Helga is leukquote:Op zondag 5 februari 2012 00:40 schreef minthy het volgende:
[..]
Ik kan haar ook heel erg waarderen, net als Helga
Als het nou echt Victoriaans was dan wel.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:37 schreef Eska het volgende:
[..]
Oh, 1898 vind ik wel tof eigenlijk. Maar wat zij aan heeft lijkt meer een maandagochtend-gordijn.
Als het na 1:00 <-10 is dan is er geen koudegolfquote:Op zondag 5 februari 2012 00:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, duh: Laatste officiële koudegolf was in 1997.
Maar ik bedoelde of dat dan na 1:00 uur moet zijn, dus als het om 0:15 uur -10 is en om 1:15 -9 dat dan als minimum die -9 telt en niet die -10.
Jij noemde die 1:00 uur.
Dat idd.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:42 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als het nou echt Victoriaans was dan wel.
Hier zit niet zo heel veel model aan. understatement
Zo kun je het ook zien, ja.quote:Maar ok, props voor het durven experimenteren.
Hier staat 0:00 tot 0:00 uur, dus dan zou voor zondag al lager dan -10 tellen. Nog 1 keer nodig voor een koudegolf dan.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
Als het na 1:00 <-10 is dan is er geen koudegolfmocht het later zijn dan wel.
Echter vraag ik me af hoe ze dat gaan controleren gezien b.v 1:01 de temp -9.9 aangeeft terwijl om 1 uur nog -10.0 is b.v, dan zou het betekenen dat de temperatuur van 1:15 die dan b.v -9.3 is dat die dan niet mee telt.
0:00 tot 0:00 GMT.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Hier staat 0:00 tot 0:00 uur, dus dan zou voor zondag al lager dan -10 tellen. Nog 1 keer nodig voor een koudegolf dan.
Hoe kom jij bij die 1:00 uur dan?
Balen, zo gaat m'n auto het nooit meer doen... Garage kan er niets aan vinden, wil niet starten door de kouquote:Op zondag 5 februari 2012 00:53 schreef Mercer het volgende:
We gaan volgende week weer een diepere pluim krijgen
Kom maar op. Als er maar geen sneeuw meer komt!quote:Op zondag 5 februari 2012 00:53 schreef Mercer het volgende:
quote:Op zondag 5 februari 2012 01:02 schreef DonGorgon het volgende:
Balen .. volgens Meteo De Bilt was het om 1:00 -9,6
True.quote:
Dunno. Denk het wel.quote:Op zondag 5 februari 2012 01:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
True.
Raar, zou in Engeland dan wel 0:00 - 0:00 lokale tijd gelden?
Fuck... lente terasjes wil ik hebben.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:53 schreef Mercer het volgende:
Inderdaad, minumum zat gewoon onder -10 zaterdag.quote:Op zondag 5 februari 2012 01:04 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Waarom wordt die hoerenzooi dan ook in GMT gemeten???!?!??!!?!?!?!??!?!
Ik zie het ook, hoe kan dit!quote:Op zondag 5 februari 2012 01:07 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
weergrafieken.buienradar.nl meldt hem nog als -10,1 !!!!
Zou het dan toch???
quote:De temperatuur op 01:00 uur was de gemiddelde meting over 00:50 t/m 01:00uur.
Dus de meting die om 01:10 binnen komt telt pas voor vandaag.
Sowieso nog niet, toch? Dit zou pas de 2e keer -10 zijn geweest...quote:Op zondag 5 februari 2012 01:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
We hebben zojuist de kouegolf binnen!!!!!
quote:Op zondag 5 februari 2012 01:09 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Oke, iemand op Weerwoord zegt:
[..]
Jawel, de derde keer. Daar gaat het nu al de hele avond om.quote:Op zondag 5 februari 2012 01:10 schreef Arcee het volgende:
[..]
Sowieso nog niet, toch? Dit zou pas de 2e keer -10 zijn geweest...
quote:Op zondag 5 februari 2012 01:11 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Jawel, de derde keer. Daar gaat het nu al de hele avond om.![]()
![]()
Komt altijd pas de volgende ochtend.quote:
Je heb maar 7u slaap nodig hoor...quote:Op zondag 5 februari 2012 01:13 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Ik wilde eigenlijk morgen vroeg op staan om te gaan schaatsen, maar het is dus toch een late nacht geworden door deze ongein.
True, true, maar ik twijfelde even door die 1:00 UT-crap.quote:Op zondag 5 februari 2012 01:15 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Komt altijd pas de volgende ochtend.
Je weet toch zelf ook wel dat we vanochtend -18,9 hebben gehaald in De Bilt?
Nou, geloof me, waar ik wil schaatsen staan al weer vroeg koters op het ijs.quote:Op zondag 5 februari 2012 01:15 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Je heb maar 7u slaap nodig hoor...
Toetertjesquote:Op zondag 5 februari 2012 01:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
We hebben zojuist de kouegolf binnen!!!!!
Het zijn intense tijden voor de weerliefhebber. Soms gaat er daarboven dan wel eens een draadje los.quote:Op zondag 5 februari 2012 01:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
True, true, maar ik twijfelde even door die 1:00 UT-crap.
Maar is dit nou wel of niet een bewijs?quote:Op zondag 5 februari 2012 01:16 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Het zijn intense tijden voor de weerliefhebber. Soms gaat er daarboven dan wel eens een draadje los.
Nee, helaasquote:Op zondag 5 februari 2012 01:17 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar is dit nou wel of niet een bewijs?
Hoe officieel?quote:Op zondag 5 februari 2012 01:26 schreef Rabieluh het volgende:
Ik moet echt een officiële bevestiging krijgen anders kan ik niet slapen.
Nu al jaquote:
Een gerenommeerd weerman/weervrouw moet het me vertellen!quote:
Oke, joepie danquote:Op zondag 5 februari 2012 01:28 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Nu al ja
Het kan in de loop van de nacht nog wat kouder worden ... Hoewel Almere steeds warmer wordt op dit moment![]()
Hmm, durven ze misschien pas als de ijsdag vandaag helemaal voorbij is.quote:Op zondag 5 februari 2012 01:28 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Een gerenommeerd weerman/weervrouw moet het me vertellen!
Heb ik ook, inderdaad.quote:Op zondag 5 februari 2012 01:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Geweldig dit...dit voelt aan als een Robben die winnende goal in een WK-finale maakt.
quote:Voor het eerst in 14 jaar een koudegolf in Nederland
Zeist, 5 februari 2012 om 01:23 door Marthijn Tabak
Voor het eerst sinds 1997 beleeft Nederland een officiële koudegolf. Vanaf 7 uur in de ochtend op 29 januari is de temperatuur in de Bilt niet meer boven nul uitgekomen. Bovendien vroor het afgelopen nacht voor de derde achtereenvolgende nacht harder dan -10, dit blijkt uit gegevens van weeronline.nl.
Volgens meteoroloog van weeronline.nl, Joralf Quist, is de koudegolf zeer bijzonder: “Het is inmiddels 14 jaar geleden dat we konden spreken van de tegenhanger van de hittegolf. Voor die tijd kwam vaker een koudegolf voor, alleen in de jaren 80 al vijf keer“. Deze koudegolf kent een van de koudste minimumtemperaturen aldus Quist: “Van de 32 koudegolven is de huidige golf goed voor een gedeelde derde plaats qua minimumtemperatuur”.
Voordat er kan worden gesproken van een koudegolf dient de temperatuur minimaal 5 dagen niet boven het vriespunt te komen in de Bilt. Daarnaast moet het minimaal drie nachten streng vriezen met temperaturen van -10 of kouder. Aan die criteria wordt vandaag voldaan aangezien de temperatuur ook vandaag nauwelijks boven de -5 komt.
Temperaturen
In de nacht naar zondag werd het in de Bilt wederom kouder dan -10. Gisternacht zakte het kwik naar -18.9 en de eerste strenge vorstnacht reikte het kwik tot -10.7 graden Celsius. De kou van de afgelopen dagen is mede toe te schrijven aan het sneeuwdek waardoor er ’s nachts onder een heldere hemel veel uitstraling ontstaat. Lelystad beleefde in de nacht naar zaterdag de koudste nacht ooit op die plaats. Met -22.9 graden was het sinds 1956 niet zo koud in februari in Nederland.
Elfstedentocht en koudegolf
Er kwam sinds 1901 32 keer een koudegolf voor. Opvallend is dat, sinds het bestaan van de Elfstedentocht, bij slechts 10 koudegolven dat jaar geen Elfstedentocht werd uitgeschreven.
Ook komende week zien we nauwelijks verandering in het weerbeeld. Tot en met volgend weekend lijken we vrij zeker in de diepvrieskou te blijven. Zo nu en dan krijgen we te maken met een sneeuwbuitje.
Alleen in het uiterste westen is er morgen kans op motsneeuw. Dus die "bui" blijft grotendeels weg.quote:Op zondag 5 februari 2012 03:03 schreef Steff_meister het volgende:
zou die bui miss toch het land bereiken, zal wel niet toch?
dat hoorde ik ook, en de berekeningen waren er ook niet naar,quote:Op zondag 5 februari 2012 03:08 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Alleen in het uiterste westen is er morgen kans op motsneeuw. Dus die "bui" blijft grotendeels weg.
Tsja, ik heb ook liever een fikse sneeuwbui...:Pquote:Op zondag 5 februari 2012 03:09 schreef Steff_meister het volgende:
[..]
dat hoorde ik ook, en de berekeningen waren er ook niet naar,
maar wat als haha, Maandag een grotere puinhuip
Hoop doet leven.quote:Op zondag 5 februari 2012 03:03 schreef Steff_meister het volgende:
zou die bui miss toch het land bereiken, zal wel niet toch?
mag van mij een paar meter vallen hierquote:Op zondag 5 februari 2012 03:10 schreef BradleyQ het volgende:
[..]
Tsja, ik heb ook liever een fikse sneeuwbui...:P
Morgen avond/nacht weerquote:Op zondag 5 februari 2012 09:10 schreef fotostarter het volgende:
Krijgen we nog nieuwe sneeuw?
Ben niet zo goed in kaarten lezen
Dat zou prettig zijn!quote:Op zondag 5 februari 2012 09:42 schreef aloa het volgende:
GFS en Hirlam laten geen sneeuw zien voor Nederland.
Waarom bericht de hele media er over dan?quote:Op zondag 5 februari 2012 08:09 schreef horned_reaper het volgende:
Vreemd hoor, al die reacties hier!
De koudegolf is namelijk pas officieel als het aankomende nacht na 01:00 uur nog niet boven de -0,1 graden is geweest in de Bilt.
Maargoed, die kans is natuurlijk wel zeer groot.
Denk dat ze het niet weten.. maar het zal wel niet boven nul gaan komen.quote:Op zondag 5 februari 2012 09:50 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Waarom bericht de hele media er over dan?
Maar met een paar nachten goede strenge vorst erbij? Zonder sneeuw?quote:Op zondag 5 februari 2012 09:55 schreef Luck het volgende:
Ben vanochthend met een niet nader te noemen weerman een groot deel van "de route" afgegaan. Moet eerlijk zeggen dat het ons niet is meegevallen. Op veel plaatsen krap 4,5 / 5 cm..
Dikste wat is gemeten was 9.
Yep die heb ik even opgeslagenquote:Op zondag 5 februari 2012 09:49 schreef aloa het volgende:
Heeft iemand toevallig de ijspluim voor het noorden? Die van het midden ziet er zeer goed uit. Van het noorden is volgens mij nog beter.
[ afbeelding ]
Het blijft gewoon lastig met die sneeuw, zolang er geen nieuwe sneeuw bij komt en paar nachten fink gaan vriezen kan het nog wat cm's opleveren maar het zal al met al nog flink moeten vriezen willen we de tocht gaan krijgen, ik ben alleen bang dat tegen die tijd opnieuw heeft gesneeuwd, als het ook maar 1X tot 20cm aan sneeuw komt...dan kunnen we het wel vergeten.quote:Op zondag 5 februari 2012 09:57 schreef Zapato het volgende:
[..]
Maar met een paar nachten goede strenge vorst erbij? Zonder sneeuw?
godverdommequote:Op zondag 5 februari 2012 10:09 schreef mazaru het volgende:
Nieuwegeins meisje vriest met tong aan lantaarnpaal![]()
[ afbeelding ]
http://www.ad.nl/ad/nl/93(...)n-lantaarnpaal.dhtml
Ziet er goed uit. Ik weet niet hoe diep de vaarten e.d. hier zijn. Zal wel niet heel veel zijn.quote:Op zondag 5 februari 2012 10:01 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Yep die heb ik even opgeslagen
[ afbeelding ]
Ziet er goed uit, die temp moet je niks van aantrekken dat komt wel weer goed
Voor de rest, ijspluim geeft maar voor wateren van 2m, helaas is het op de meeste plaatsen stuk meer dan 2m, en dan met de sneeuw die er op sommige plaatsen nog ligt....het is nog altijd maar afwachten, als ze het goed willen doen pleur er dan een bak water over het ijs heen
quote:Op zondag 5 februari 2012 10:09 schreef mazaru het volgende:
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk had ze het niet helemaal begrepen toen haar vriendinnen het over likken aan de paal hadden...quote:Op zondag 5 februari 2012 10:09 schreef mazaru het volgende:
[ afbeelding ]
Dumb & Dumber anybodyquote:Op zondag 5 februari 2012 10:09 schreef mazaru het volgende:
[ afbeelding ]
Ze sparen het ijs voor de elfstedentocht!quote:Op zondag 5 februari 2012 10:34 schreef mazaru het volgende:
Ik dacht dat het van die schaatsliefhebbers waren in Friesland. Het ziet er maar uitgestorven uit.
[ afbeelding ]
Twee verdwaalde kinderen!![]()
[ afbeelding ]
kleine ijstijdquote:Op zondag 5 februari 2012 10:39 schreef Professor-Barabas het volgende:
Ik weet niet wat jullie zien, maar ik zie de aankomende 10 a 14 dagen nog geen einde komen aan de kou. Onvoorstelbaar!!!
Dat bedoel ik, ik snap best dat mensen graag een elfstedentocht willen zien. Maar we moeten wel reëel blijven.quote:Op zondag 5 februari 2012 09:55 schreef Luck het volgende:
Ben vanochthend met een niet nader te noemen weerman een groot deel van "de route" afgegaan. Moet eerlijk zeggen dat het ons niet is meegevallen. Op veel plaatsen krap 4,5 / 5 cm..
Dikste wat is gemeten was 9.
Ik had verwachtd at het wel wat kouder zou zijnquote:De nacht fan sneon op snein wie der neffens Piet Paulusma ien mei matige froast. Yn Bakkefean, dêr't yn de nacht fan freed op sneon de leechtste temperatuer fan Fryslân metten waard, sakke it kwik nei de min 12,5 graden. Ek yn plakken as Kollum, Boalsert en Grou kaam de temperatuer om de -12 graden te lizzen. Oan de kust en op it Waad waarden temperatueren fan min acht graden helle.
Neffens Piet Paulusma bliuwt it kâlde waar noch seker oant it kommend wykein.
quote:Op zondag 5 februari 2012 10:35 schreef Coelho het volgende:
[..]
Waarschijnlijk had ze het niet helemaal begrepen toen haar vriendinnen het over likken aan de paal hadden...
dom dom domquote:Op zondag 5 februari 2012 10:09 schreef mazaru het volgende:
[ afbeelding ]
Heb nu al weer zin in het lentezonnetje.quote:Op zondag 5 februari 2012 10:39 schreef Professor-Barabas het volgende:
Ik weet niet wat jullie zien, maar ik zie de aankomende 10 a 14 dagen nog geen einde komen aan de kou. Onvoorstelbaar!!!
Die kunnen we gemakkelijk afwenden... gewoon massaal methaangas de atmosfeer in blazen. Hoe? Door overal methaanhydraat in de oceaanbodem te ontdooien. Wereldwijd een temperatuurstijging van 5 graden gegarandeerd!quote:
quote:Op zondag 5 februari 2012 11:09 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Die kunnen we gemakkelijk afwenden... gewoon massaal methaangas de atmosfeer in blazen. Hoe? Door overal methaanhydraat in de oceaanbodem te ontdooien. Wereldwijd een temperatuurstijging van 5 graden gegarandeerd!
.
Van die fijne terugkoppelingen jaquote:Op zondag 5 februari 2012 11:09 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Die kunnen we gemakkelijk afwenden... gewoon massaal methaangas de atmosfeer in blazen. Hoe? Door overal methaanhydraat in de oceaanbodem te ontdooien. Wereldwijd een temperatuurstijging van 5 graden gegarandeerd!
Zo'n ijstijd zal trouwens als gevolg hebben dat iedereen harder moet gaan stoken, met als gevolg dat er flink wat meer CO2 geproduceerd wordt en dat werkt de afkoeling van de Aarde alweer tegen.
Je bedoelt dat zonlicht reflecteert via wolken en ijs, waardoor de omgeving nog sneller afkoelt als het er eenmaal is?quote:Op zondag 5 februari 2012 11:34 schreef Norrage het volgende:
[..]
Van die fijne terugkoppelingen jamaar niet zo duidelijk als ijs en wolk albedo feedback
Iedereen verhuizen naar warmere oorden, en klaar is het stookprobleem.quote:Op zondag 5 februari 2012 11:09 schreef DemonRage het volgende:
Zo'n ijstijd zal trouwens als gevolg hebben dat iedereen harder moet gaan stoken, met als gevolg dat er flink wat meer CO2 geproduceerd wordt en dat werkt de afkoeling van de Aarde alweer tegen.
Op zondag?quote:Op zondag 5 februari 2012 11:57 schreef Swomp het volgende:
Grappig om te horen hoe iemand hier post door een totaal bevroren brievenbus probeert te duwen
Waar woon jij? In die 31 jaar dat ik hier woon, heb ik nog nooit post op zondag gekregen.quote:Op zondag 5 februari 2012 11:57 schreef Swomp het volgende:
Grappig om te horen hoe iemand hier post door een totaal bevroren brievenbus probeert te duwen
Reclame is ook post. Die bezorgen ze bij ons ook op Zondag.quote:Op zondag 5 februari 2012 12:00 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Waar woon jij? In die 31 jaar dat ik hier woon, heb ik nog nooit post op zondag gekregen.
Alsof alle post door postbezorgers rond wordt gebracht. Iedereen kan een brief door een brievenbus duwen. Of een poging daartoe doen danquote:Op zondag 5 februari 2012 12:00 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Waar woon jij? In die 31 jaar dat ik hier woon, heb ik nog nooit post op zondag gekregen.
Mag dat wel?quote:Op zondag 5 februari 2012 12:01 schreef Qwea het volgende:
[..]
Reclame is ook post. Die bezorgen ze bij ons ook op Zondag.
Weet ik veel. Like I give a sjit.quote:
Dit dus, en het was ook nog eens propaganda van de kerk...quote:Op zondag 5 februari 2012 12:01 schreef Qwea het volgende:
[..]
Reclame is ook post. Die bezorgen ze bij ons ook op Zondag.
hoppa, zo de kliko in.quote:Op zondag 5 februari 2012 12:13 schreef Swomp het volgende:
[..]
Dit dus, en het was ook nog eens propaganda van de kerk...
quote:Op zondag 5 februari 2012 12:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
-Gelukkig krijg ik mper tot geen post van de kerk
Momenteel is het helemaal helder en de zon schint uitbundighoezo bewolkte dag
-5.3 graden weer een lekkere koude ijsdag
Hier ook zon, en blauwe lucht. Alhoewel ik in de verte wel wat wolken zie, maar die zijn nog niet echt boeiend.quote:-6.3°C is de buitentemperatuur nu in Sneek.
Hierbij waait het matig uit richting ZO.
De wind maakt het voor het gevoel -12.0°C. en dat is aanzienelijk kouder.
Vast weer volgens de kwikbarometer welke op 1031.5hPa staat.
Het verloop over de afgelopen 3 uur is rustig stijgend.
De luchtvochtigheid is hoog met 75%.
Ik weet het niet, de sneeuw kan nog steeds roet in het eten gooien. Ik weet niet hoe dik het ijs nu is op de zwakste plek?quote:
Ach met die strenge vorst de komende week,moet het wel! volgens mij word er voorlopig geen sneeuw voorspeldquote:Op zondag 5 februari 2012 12:51 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik weet het niet, de sneeuw kan nog steeds roet in het eten gooien. Ik weet niet hoe dik het ijs nu is op de zwakste plek?
Het zou Vandaag/Morgen gaan sneeuwen maar dat is zo te zien ook al weer verandert. Zoals het er nu uitziet blijft het voorlopig nog even droog + vrieskou.quote:Op zondag 5 februari 2012 12:51 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik weet het niet, de sneeuw kan nog steeds roet in het eten gooien. Ik weet niet hoe dik het ijs nu is op de zwakste plek?
Daarom moeten die friezen vegenquote:Op zondag 5 februari 2012 12:51 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, ik zie het nu ook, gisteren werd er volgens mij nog sneeuw voorspeld op maandag/dinsdag voor geheel Nederland. Dus dat is op zich wel positief.quote:Op zondag 5 februari 2012 12:54 schreef Infection het volgende:
[..]
Het zou Vandaag/Morgen gaan sneeuwen maar dat is zo te zien ook al weer verandert. Zoals het er nu uitziet blijft het voorlopig nog even droog + vrieskou.
En anders kunnen ze altijd nog even gaan vegen met z'n allen.quote:Op zondag 5 februari 2012 12:57 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, ik zie het nu ook, gisteren werd er volgens mij nog sneeuw voorspeld op maandag/dinsdag voor geheel Nederland. Dus dat is op zich wel positief.
Tel je een alternatieve Elfstedentocht mee? Want volgens mij is sinds 1986 alleen nog in 1997 een elfstedentocht geweest.quote:Op zondag 5 februari 2012 12:55 schreef Wessell het volgende:
Dit zou dan de derde elfsteden tocht worden die ik meemaakde eerste uit 86 niet mee gerekend want toen was ik twee
Ja die van dit jaar als ik het natuurlijk goed hebtquote:Op zondag 5 februari 2012 12:58 schreef Felagund het volgende:
[..]
Tel je een alternatieve Elfstedentocht mee? Want volgens mij is sinds 1986 alleen nog in 1997 een elfstedentocht geweest.
Gristentuigquote:Op zondag 5 februari 2012 12:13 schreef Swomp het volgende:
[..]
Dit dus, en het was ook nog eens propaganda van de kerk...
Ze komen vanaf Leeuwarden door het kanaal langs de N354.quote:Op zondag 5 februari 2012 12:56 schreef Qwea het volgende:
door welk kanaal komen ze hier in Sneek eigenlijk?
-15 's nachts levert misschien nog 1 cm nieuw ijs op, maar -3 overdag kan voor dooi zorgen onder de sneeuw.quote:Op zondag 5 februari 2012 12:53 schreef Wessell het volgende:
[..]
Ach met die strenge vorst de komende week,moet het wel! volgens mij word er voorlopig geen sneeuw voorspeld
Heeft dat kanaal nog een naam? Dan kan ik gaan kijken als het niet bagger ver is hoe dat ijs erbij ligtquote:Op zondag 5 februari 2012 13:05 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ze komen vanaf Leeuwarden door het kanaal langs de N354.
Dan gaanz e rechtdoor waar de N354 naar links gaat op de rotonde.
Het kanaal blijven volgen tot de Prins Hendrikkade, dan naar rechts, langs de Westersingel.
Dan naar rechts, langs de Geeuwkade, en Sneek uit.
1986, 1997 en 2012quote:Op zondag 5 februari 2012 13:01 schreef Wessell het volgende:
[..]
Ja die van dit jaar als ik het natuurlijk goed hebt
Okequote:Op zondag 5 februari 2012 13:07 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
-15 's nachts levert misschien nog 1 cm nieuw ijs op, maar -3 overdag kan voor dooi zorgen onder de sneeuw.
leg is uit, -3 is toch -3quote:Op zondag 5 februari 2012 13:07 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
-15 's nachts levert misschien nog 1 cm nieuw ijs op, maar -3 overdag kan voor dooi zorgen onder de sneeuw.
Sneeuw isoleert, dus waarschijnlijk zal de temperatuur onder de sneeuw boven het vriespunt uitkomen.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:16 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
leg is uit, -3 is toch -3dat het met sneeuw minder snel gaat snap ik door de beperkte uitstraling, maar dat het zelfs zou dooien...?
Misschien omdat het water onder het ijs natuurlijk warm is. En dan onder een goed isolerend laagje smelt het ijs dan aan de onderkant. Gaandeweg wordt het water daardoor natuurlijk steeds iets kouder, maar er zit veelal genoeg warm water onder het ijs.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:16 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
leg is uit, -3 is toch -3dat het met sneeuw minder snel gaat snap ik door de beperkte uitstraling, maar dat het zelfs zou dooien...?
Eigenlijk zou 2 dagen lichte dooi overdag ideaal zijn, dan smelt mooi alle sneeuw weg!quote:Op zondag 5 februari 2012 13:08 schreef ZaZoe het volgende:
Op veel plaatsen in Friesland is het ijs op veel plaatsen krap 4,5 / 5 cm dik schreef hier iemand vanmorgen. En dat in een week tijd.
Oorzaken zijn de sneeuw en de te harde wind in de eerste week.
Volgende Zondag zou het dan misschien 10-12 cm dik zijn, als het reeds liggende sneeuwdek meehelpt.
Als het na het volgende weekend nog flink vriest geef ik het een kans.
dat is helderquote:Op zondag 5 februari 2012 13:18 schreef Cootz het volgende:
[..]
Misschien omdat het water onder het ijs natuurlijk warm is. En dan onder een goed isolerend laagje smelt het ijs dan aan de onderkant. Gaandeweg wordt het water daardoor natuurlijk steeds iets kouder, maar er zit veelal genoeg warm water onder het ijs.
(tot zover mijn boerenverstand)
Of gewoon de hele route schoonvegenquote:Op zondag 5 februari 2012 13:19 schreef Cootz het volgende:
[ afbeelding ]
Er ligt trouwens maar een paar centimeter. Ik las allerlei berichten over 10-15 centimeter sneeuw, maar dat valt dus wel mee.
1 dag dooi zou geniaal zijn...
door de redelijk sterke zon, verdwijnt er langzaam toch al een deel van de sneeuwquote:Op zondag 5 februari 2012 13:19 schreef Cootz het volgende:
[ afbeelding ]
Er ligt trouwens maar een paar centimeter. Ik las allerlei berichten over 10-15 centimeter sneeuw, maar dat valt dus wel mee.
Dat sneeuw isoleert betekent vooral dat de temperatuurwisseling minder is onder sneeuw, maar omdat de temperatuur überhaupt niet boven 0 uitkomt zie ik niet in waarom de temperatuur boven 0 uit zou moeten komen onder de sneeuw.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:17 schreef Infection het volgende:
[..]
Sneeuw isoleert, dus waarschijnlijk zal de temperatuur onder de sneeuw boven het vriespunt uitkomen.
Warm water onder het ijs. Naja warm, het is in ieder geval boven 0, want anders was het ijs.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:25 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat sneeuw isoleert betekent vooral dat de temperatuurwisseling minder is onder sneeuw, maar omdat de temperatuur überhaupt niet boven 0 uitkomt zie ik niet in waarom de temperatuur boven 0 uit zou moeten komen onder de sneeuw.
Het water onder het ijs is waarschijnlijk ook rond de 0 graden, dus zoveel invloed zal dat niet hebben.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:26 schreef Cootz het volgende:
[..]
Warm water onder het ijs. Naja warm, het is in ieder geval boven 0, want anders was het ijs.
Voor de rest heb ik er ook niet heel veel verstand van... Maar volgensmij heeft het sneeuw wel ermee te maken dat de temperatuur onder de sneeuw minder word. Alleen is dat dacht ik niet de enige oorzaakquote:Op zondag 5 februari 2012 13:25 schreef Felagund het volgende:
[..]
Dat sneeuw isoleert betekent vooral dat de temperatuurwisseling minder is onder sneeuw, maar omdat de temperatuur überhaupt niet boven 0 uitkomt zie ik niet in waarom de temperatuur boven 0 uit zou moeten komen onder de sneeuw.
In een kanaal van 5 meter diep, is het water geen 0 graden. Ik denk 4, tegen de bodem. En dat water stijgt naar boven/mengt, uiteindelijk ook naar het ijs.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:28 schreef Felagund het volgende:
[..]
Het water onder het ijs is waarschijnlijk ook rond de 0 graden, dus zoveel invloed zal dat niet hebben.
Maar dat heb je ook als er geen sneeuw ligt. Daarnaast zal de temperatuur onder de sneeuw nog een paar graden onder nul zijn, dus dan groeit het ijs nog steeds een beetje aan. Daarnast is er ook nog een positief effect van sneeuw, namelijk dat het de directe zonlicht overdag tegenhoudt.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:37 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
In een kanaal van 5 meter diep, is het water geen 0 graden. Ik denk 4, tegen de bodem. En dat water stijgt naar boven/mengt, uiteindelijk ook naar het ijs.
Daarom, het gaat hier om een klein beetje sneeuw, niet om 10 cm of meer. Zo'n grote invloed zal het daarom niet hebben, zeker niet als het weggeveegd wordt.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:43 schreef Tourniquet het volgende:
Maar je hebt dacht ik ook nog een effect van uitstraling van aardwarmte. Zonder sneeuw kan dat direct de atmosfeer in (helemaal zonder wolkendek), een laag sneeuw werkt isolerend dus de warmte blijft dan daaronder hangen en warmt het water onder het ijs weer op.
Als de zon schijnt is het effect van een klein beetje sneeuw juist ook weer positief, omdat het de warmte van de zon weerkaatst. Het is een vrij complexe wisselwerking.
Totdat er eentje vastvriest.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:59 schreef Tourniquet het volgende:
Hier voor de deur is nog een vrij groot wak. De eenden houden het best nog lang open.
[ afbeelding ]
Geen flauw ideequote:Op zondag 5 februari 2012 13:08 schreef Qwea het volgende:
[..]
Heeft dat kanaal nog een naam? Dan kan ik gaan kijken als het niet bagger ver is hoe dat ijs erbij ligt
Uhuh... hier ook. inclusief gansquote:Op zondag 5 februari 2012 13:59 schreef Tourniquet het volgende:
Hier voor de deur is nog een vrij groot wak. De eenden houden het best nog lang open.
[ afbeelding ]
Als die cijfers kloppen dan kan al volgend weekend het startsein gegeven worden lijkt me.quote:Op zondag 5 februari 2012 14:08 schreef bbfakir het volgende:
De ijsdiktes die tot nu toe bekend zijn:
Leeuwarden: 10 centimeter
Sneek: 9 centimeter
IJlst: 8 centimeter
Sloten: 10 centimeter
Stavoren: niet bekend
Hindeloopen: 8 centimeter
Workum: 10 centimeter
Bolsward: 9 centimeter
Harlingen: 8 centimeter
Franeker: 7 centimeter
Dokkum: 11 centimeter
Bartlehiem: 12 centimeter
Bron:
http://sneeuwverwachting.(...)lfstedentocht_bijeen
quote:vele Friezen zijn volop bezig om de sneeuw van het ijs af te halen ten behoeve van de ijsaangroei
-35/-40 ofzo, 't is voornamelijk vet en totaal geen water.quote:Op zondag 5 februari 2012 14:07 schreef mazaru het volgende:
Bij welke temperatuur bevriest een mezenbol?
Er loopt iemand met een quad rondjes te scheurenquote:Op zondag 5 februari 2012 14:20 schreef bbfakir het volgende:
Ze zijn zich al aan het warmrijden.
http://www.omropfryslan.nl/alvestedentochtwebcam
das lopend nog best een end van het zhuisquote:Op zondag 5 februari 2012 14:02 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Geen flauw idee
Heb je hier wat aan?
[ afbeelding ]
Waarom nou pas weer morgenquote:De alvestêdeferiening hâldt sneintejûn syn earste byienkomst oer in eventuele tocht. De 22 rayonhaden komme byelkoar om de dikte fan it iis te bepraten. Dy moat oeral op syn minst 15 sentimeter wêze foardat de tocht hâlden wurde kin.
De útkomsten fan de byienkomst wurde moandeitemoarn bekend makke op in parsekonferinsje.
*route dinges aanslingertquote:Op zondag 5 februari 2012 14:33 schreef Glijdt_licht het volgende:
Omdat je anders Telegraafgezeik krijgt.
Maar iig, tis nog verder van mn werkplek dan van jouw ziekenhuis
Door de zon is er gisteren alweer sneeuw verdwenen op sommige plekken. Dat zie je ook als je de sneeuwdek kaart van gisteren en vandaag vergelijkt.quote:Op zondag 5 februari 2012 13:19 schreef Cootz het volgende:
[ afbeelding ]
Dank jequote:Op zondag 5 februari 2012 14:14 schreef SiGNe het volgende:
[..]
-35/-40 ofzo, 't is voornamelijk vet en totaal geen water.
Ik denk zo een kans van 1 op 3 nog steeds. Over het algemeen stemmen de kaarten er wel mee in dat het in ieder geval tot volgend weekend blijft vriezen, daarna lijkt de dooi in te vallen. Maar de onzekerheid op die termijn is wel een stuk groter. Gewoon hopen en dan zien we het wel! Blijft jammer van die sneeuw op het ijs though...quote:Op zondag 5 februari 2012 14:55 schreef YazooW het volgende:
Grappig om te zien dat de GFS gisteren nog aardig wat neerslag voorspelde voor maandag op dinsdag, vandaag geen neerslag meer te bekennen op de GFS kaarten.
Hoe groot achten jullie de kans op een Elfstedentocht nu?
Dat idee is ook algeopperd, maar dan moet je voor elke gemeente een vergunning aanvragen en daar gaat weer weken overheenquote:Op zondag 5 februari 2012 10:08 schreef Zapato het volgende:
Wat ik niet begrijp, ze kunnen die sneeuw toch gewoon van de route halen? Desnoods met een helikopter ofzo?
Lijkt me een bijzonder gezicht!quote:Op zondag 5 februari 2012 15:27 schreef Kreupeldicht het volgende:
[..]
Dat idee is ook algeopperd, maar dan moet je voor elke gemeente een vergunning aanvragen en daar gaat weer weken overheenWel heb ik begrepen dat enkelen morgen het met aangepaste hovercrafts gaan proberen ..
De onzekerheid is altijd groot, en de kaarten van vorige week toonden dat deze week de dooi in zou vallen en blablaablaa..quote:Op zondag 5 februari 2012 15:02 schreef Sebas1986 het volgende:
[..]
Ik denk zo een kans van 1 op 3 nog steeds. Over het algemeen stemmen de kaarten er wel mee in dat het in ieder geval tot volgend weekend blijft vriezen, daarna lijkt de dooi in te vallen. Maar de onzekerheid op die termijn is wel een stuk groter. Gewoon hopen en dan zien we het wel! Blijft jammer van die sneeuw op het ijs though...
Erg klein. Vanaf zaterdag al weer temperaturen boven 0, toch? Volgens het USA-model.quote:Op zondag 5 februari 2012 14:55 schreef YazooW het volgende:
Grappig om te zien dat de GFS gisteren nog aardig wat neerslag voorspelde voor maandag op dinsdag, vandaag geen neerslag meer te bekennen op de GFS kaarten.
De meeste members gaan er nog wel mee in, maar ben benieuwd hoe dat over een paar dagen isquote:Op zondag 5 februari 2012 16:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Erg klein. Vanaf zaterdag al weer temperaturen boven 0, toch? Volgens het USA-model.
Grappig, dat vliegtuig vliegt zo'n beetje boven het huis van m'n ouders.quote:
Voorlopig geen sneeuw van betekenis.quote:Op zondag 5 februari 2012 16:21 schreef yvonne het volgende:
Vanavond werken,
glad? sneeuw? Iets? Dordt dus.
Das een week verder! Een week geleden dachten de modellen ook dat het dit weekend zou gaan dooien, dat is niet echt geluktquote:Op zondag 5 februari 2012 16:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Erg klein. Vanaf zaterdag al weer temperaturen boven 0, toch? Volgens het USA-model.
het schuift iedere dag weer langer opquote:Op zondag 5 februari 2012 15:29 schreef Retronix het volgende:
[..]
De onzekerheid is altijd groot, en de kaarten van vorige week toonden dat deze week de dooi in zou vallen en blablaablaa..
En jij gelooft daar in,wedden dat de kou de hele maand februari doorzetquote:Op zondag 5 februari 2012 16:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
in ieder geval tot ergens halverwegequote:Op zondag 5 februari 2012 17:22 schreef Wessell het volgende:
[..]
En jij gelooft daar in,wedden dat de kou de hele maand februari doorzet
Eergister was dat vanaf donderdag. De dooi word telkens uitgesteld.quote:Op zondag 5 februari 2012 16:15 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit geschaatstquote:Op zondag 5 februari 2012 18:03 schreef DonGorgon het volgende:
Wauw
Daarnet sinds een jaar of 15 weer op schaatsen gestaan. Schaatsen verleer je niet zeggen ze. Nou het ging ook niet al te soepel![]()
Ik heb nu al spierpijn bij de hamstrings en last van de heupen ... niets gewend natuurlijk
Op het moment dat de elfmerentocht gehouden kan worden geef ik de elfstedentocht een goede kans.quote:Op zondag 5 februari 2012 14:55 schreef YazooW het volgende:
Ik heb de hele dag op de schaatsen gestaan, ik heb de nodige kilometers weer achter de rug, hoeveel weet ik niet.quote:Op zondag 5 februari 2012 18:03 schreef DonGorgon het volgende:
Wauw
Daarnet sinds een jaar of 15 weer op schaatsen gestaan. Schaatsen verleer je niet zeggen ze. Nou het ging ook niet al te soepel![]()
Ik heb nu al spierpijn bij de hamstrings en last van de heupen ... niets gewend natuurlijk
Idd, de meren zijn vanwege de wind van vorige week de zwakste schakel. Als er daar kan worden gereden, dan gaat de tocht der tochten ook door.quote:Op zondag 5 februari 2012 18:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op het moment dat de elfmerentocht gehouden kan worden geef ik de elfstedentocht een goede kans.
Mijn langste afstand... 20 meterquote:
quote:Op zondag 5 februari 2012 18:35 schreef Klonk het volgende:
en toen kwam je erachter dat de maas niet bevroren was
wanneer was het eigenlijk voor het laatst dat de maas dichtzat, in de 18 jaar dat ik nu in Limburg woon is dat nog niet voorgekomenquote:
Als ze al spreken over schaatscondities op het Ijsselmeer welke toereikend zijn voor tochten, dan mag je er toch ook wel vanuitgaan dat de Alvestedetocht ook doorgang zal vinden?quote:Op zondag 5 februari 2012 18:41 schreef DonGorgon het volgende:
Siberische kou
In de tweede helft van de week is de vorst streng, later weer zeer streng. Rond het nieuwe weekeinde lijkt een wel nieuwe koude Siberische lucht naar West-Europa te komen. Op steeds meer plaatsen kan er deze week volop geschaatst worden. Ook op het IJsselmeer worden de schaatscondities deze week toereikend voor tochten. Vandaag moet nog risico worden betracht op grote plassen en door de sneeuw die rond windwakken voorkomt.
Sinds 1901 is er 32 keer een koudegolf voorgekomen in Nederland. De huidige golf is goed voor een gedeelde derde plaats qua minimumtemperatuur. De kou van de afgelopen dagen is mede toe te schrijven aan het sneeuwdek. Daardoor ontstaat er 's nachts onder een heldere hemel veel uitstraling.
Ahquote:Op zondag 5 februari 2012 18:45 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Bron was overigens de Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11448906/__Eerste_koudegolf_sinds__97__.html
Volgens mij niet per sé. In beide vorige winters vroor het IJsselmeer dicht en schaatsten er mensen overheen, in beide winters moesten mensen die de lengte ervan onderschatten van het ijs gered worden.quote:Op zondag 5 februari 2012 18:45 schreef DonGorgon het volgende:
[..]
Als ze al spreken over schaatscondities op het Ijsselmeer welke toereikend zijn voor tochten, dan mag je er toch ook wel vanuitgaan dat de Alvestedetocht ook doorgang zal vinden?
Bron was overigens de Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11448906/__Eerste_koudegolf_sinds__97__.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |