abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 februari 2012 @ 15:43:25 #1
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107596909
Aangezien ik veel fotografeer en over een half jaar een DTP-opleiding ga doen, ben ik op zoek naar een laptop voor onderweg, die geschikt is voor beeldbewerking. Ik werk als ik thuis ben op een Windows PC, maar eventueel is wat mij betreft een Macbook Pro ook een optie.

Wat voor mij belangrijk is:
- kleurweergave en kijkhoek moeten goed zijn (liefst een IPS-panel, maar begrijp dat die bijna niet meer in laptops worden gestopt? En klopt het dat de kleurweergave van een Macbook-scherm erg goed is voor een TN-panel?)
- goede videokaart (photoshop vindt werken met een goede videokaart wel fijn, en ik wil er af en toe op kunnen gamen)
- minstens 8GB werkheugen
- schermmaat rond de 15" (kleiner is niet lekker met fotobewerking ben ik bang, en groter wordt weer zo lomp)
- moet wel weer een aantal jaartjes mee kunnen.

Budget weet ik nog niet precies. Als ik voor 700 een goede laptop kan krijgen voor wat ik nodig heb is dat mooi, maar als het niet goedkoper kan dan 1200 moet dat maar. Zat al te kijken naar een MBP 15", maar die is wel echt aan de bovenzijde van m'n budget.

Iemand goede tips?
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_107597280
Macbook Pro is leuk design, maar value for money is ronduit shit.

Kijk even bij Sony en Asus: dat zijn de topmerken. Dell is wat goedkoper, maar ook goed spul; zoek ook even een discount coupon op internet als je bij Dell bestelt, scheelt je zo nog eens 10%. :)

Voor beeldbewerking vind ik trouwens 15" te klein; zou zelf voor 17" (of nog groter) gaan.
pi_107597320
Dell XPS 15 of 17 met FHD scherm
Volgens http://www.notebookcheck.(...)otebook.41509.0.html is het scherm heel goed.
"Our high-end model came with the full HD B+RG LED screen. After calibrating and testing the ICC profile we determined that the screen exhibits a very broad color space. sRGB and AdobeRGB are both covered to good extent. In terms of color space, our test notebook ranks in just behind the XPS 16 with an RGB LED display.
The display attributes are quite impressive. The screen shows a maximum brightness of 265 cd/m² and an average of 246 cd/m². On top of that, it exhibits quite a good brightness distribution of 86%. Due to the low black level of 0.45 cd/m², the screen has an excellent contrast ratio of 558:1.Not only are the numbers good, the appearance of colors makes a good impression on the naked eye as well. Black areas on the screen appear jet black—although it's hard to tell because of the reflections that pop up. We also didn't notice any shadows or streaks showing up on bright-colored areas of the screen. All in all, the colors appear vivid and crisp and the picture sharp. "

Plus er zit een goede videokaart in, werkgeheugen kan je altijd zelf uitbreiden. 15 of 17 inch.
700 euro moet lukken..

overigens laatst had Dell "per ongeluk" de Dell XPS 17 met 2x SSD voor 1099 te koop staan.. verkoop je de SSD door dan heb je praktisch een gratis laptop :P http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490298
  zaterdag 4 februari 2012 @ 15:57:59 #4
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_107597355
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:55 schreef TimMer1981 het volgende:
100% zeker dat een macbook pro langer mee gaat dan een sony, asus en dell.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_107597421
quote:
:')

Verder: spaar door en ga voor die Macbook Pro met alles wat je wil. 100% dat je er nooit spijt van krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2012 15:59:37 ]
pi_107597476
Behalve dat TS af en toe op wilt kunnen gamen..
pi_107597483
quote:
Heb de eerste macbook pro, zelf nog uitgebreid door de jaren heen met 8GB ram en een 1TB hdd, en het loopt nog steeds heerlijk, zelfs video montage in final cut pro. Om me heen loopt iedereen te huilen over kapotte laptops, plastic casing's die gebarsten zijn, mousepads die niet meer werken, toetsen die schuin staan, windows gezeik.

Dus vertel mij eens hoe de value of money shit is.
pi_107597504
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:57 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

100% zeker dat een macbook pro langer mee gaat dan een sony, asus en dell.
Moet je zeggen tegen een vriendin van me; kocht een MacBook Pro voor 1900 euro, anderhalf jaar later kapte het scherm ermee. Reparatiekosten: 600 euro, geen garantie.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:01 schreef igottagun het volgende:

[..]

Heb de eerste macbook pro, zelf nog uitgebreid door de jaren heen met 8GB ram en een 1TB hdd, en het loopt nog steeds heerlijk, zelfs video montage in final cut pro. Om me heen loopt iedereen te huilen over kapotte laptops, plastic casing's die gebarsten zijn, mousepads die niet meer werken, toetsen die schuin staan, windows gezeik.

Dus vertel mij eens hoe de value of money shit is.
Omdat je veel teveel betaalt voor de onderdelen die erin zitten en dat gare OSX. Niet echt vergelijkbaar met het laptopje wat de gemiddelde Jan Lul koopt voor 400 euro, wel? We hebben het nu over een XPS 17 van Dell (bijvoorbeeld) voor 1000-1100 euro.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:04:45 #9
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_107597584
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:02 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Moet je zeggen tegen een vriendin van me; kocht een MacBook Pro voor 1900 euro, anderhalf jaar later kapte het scherm ermee. Reparatiekosten: 600 euro, geen garantie.

[..]

Omdat je veel teveel betaalt voor de onderdelen die erin zitten en dat gare OSX. Niet echt vergelijkbaar met het laptopje wat de gemiddelde Jan Lul koopt voor 400 euro, wel? We hebben het nu over een XPS 17 van Dell (bijvoorbeeld) voor 1000-1100 euro.
je moet er ook niet mee gooien ;)

ik kocht er een 8 jaar geleden. doet het nog prima. ^O^
pi_107597609
De BTO performance reeks schijnt ontzettend goede schermen te leveren, en voor de rest alles high-end. Zelf gebruik ik een Alienware M14X ( GT 555M , CUDA ) voor beeldbewerking en mobiel werken.

Stukken sneller dan MBP en gamen gaat perfect. Accu duur ligt rond de 6/7 uur. Echter prefereer ik nog steeds mijn desktop, de Alienware is meer als het echt mobiel of op locatie moet. Thuis gebruik ik hem wel voor net-render, 2 keer een i7 scheelt weer tijd. :)

En zoals inderdaad eerder gezegd, de XPS15 is ook een absoluut goede keuze voor het geld.

Ik zou persoonlijk juist ASUS en Sony even buiten beschouwing laten, dat is het allemaal nét niet.
It's you my love, you who are the stranger
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:05:57 #11
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_107597614
quote:
en dat gare OSX...
oke. ik ben weg :')
pi_107597641
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:05 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

oke. ik ben weg :')
:W
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:06:38 #13
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107597647
MacBook Pro lijkt me ook geweldig, werkt ook super en het scherm schijnt erg goed te zijn. Gamen zou moeten kunnen op een MBP, dmv Bootcamp toch?

Dell klinkt ook goed, daar ook maar eens even naar kijken...
pi_107597682
quote:

[..]

Vriend van me kocht een keer een BMW, ging na 3 weken stuk, alle BMWs zijn kut.

[..]

Teveel betaald voor een prima unibody systeem? Veel betaald, niet teveel, dat is relatief en zegt meer over jou. Ook is 'Het gare OSX' een suffe mening, tevens wilt TS een DTP opleiding gaan doen, aangezien OSX zowat overgenomen heeft in die markt, lijkt het mij redelijk logisch om bekend te worden met het OS en de systemen. Maarja een random Dell laptop met windows en een adobe pakketje is ook lekker.

.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:11:12 #15
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107597793
Hoeft hier geen Mac vs Windows-topic te worden, ik weet dat je voor een MBP relatief veel betaalt voor de hardware, maar de keren dat ik een macbook gebruikt hebt was ik wel onder de indruk van de degelijkheid en hoe fijn OSX werkt. Maar het gaat me nu vooral om de kleurechtheid van het scherm, het scherm moet goed te kalibreren zijn. Ik ga eventjes kijken naar Dell :)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:22:20 #16
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_107598131
Geen Asus, Dell XPS of een Alienware?

Hou er rekening mee wanneer je een laptop op je schoot zet, dat je je schoot kan verbranden oftewel je laptop word heel erg heet.
Macbook Air is een domme keus. Want haast geen warmte afvoer door dunne behuizing.

Misschien moet je een dikke laptop bijv. Alienware kopen.

Neem een glanzend scherm, dan is de scherm helderder en scherper ( geen matte scherm).
Nadeel: reflecteert als een spiegel en zie je dus jezelf op de beeldscherm.
stof- en veegvuiltjes zie je duidelijker.
werken in een omgeving met veel licht onmogelijk.

[ Bericht 16% gewijzigd door PandaDrop op 04-02-2012 16:31:13 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_107598206
Macbook air is uberhoud nooit een optie geweest ivm grafische toepassingen...
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:30:27 #18
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107598322
Dell/Alienware en Asus zijn zeker opties. Macbook Air inderdaad niet, dan zou het gaan om de MB Pro. Heb net even zitten kijken naar de Sony S-serie, maar dan zit je voor een beetje nette configuratie ook al aan de prijs van een MBP.
pi_107598796
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:25 schreef igottagun het volgende:
Werkt hier perfect hoor, als webdesigner.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:49:57 #20
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_107598934
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:25 schreef igottagun het volgende:
Ware het niet dat de dingen die TS kennelijk wil gaan doen niet echt een bijzondere videokaart vereisen.
Ik ga naar huis.
pi_107598993
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:04 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

je moet er ook niet mee gooien ;)
En daar komen de kutexcuusjes alweer. ;) Zij is er altijd bijzonder voorzichtig mee omgesprongen, nooit gegooid, nooit laten vallen, altijd stabiel geplaatst, beschermd opgeslagen, etc.

Apple is simpelweg troep: ik lees ook niet anders dan verhalend over barstende Iphone displays zonder dat iemand er ook maar iets mee heeft gedaan. Ken nu al vijf mensen die dit probleem hebben.

Mijn punt: wil je een hipster zijn zonder technische kennis? Koop Apple. Hoor je bij de rest die wel nadenkt? Koop geen Apple.

Ik zit al jaren in de ICT-wereld en audiowereld, ik heb met de nodige Apple-bakken gewerkt, maar ik blijf erbij: Apple is overpriced en overrated. Voor zover mijn relaas hierover; mijn aanbevelingen vielen al eerder in dit topic te lezen.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:52:22 #22
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107599018
Niet een bijzondere videokaart, maar wel een degelijke. Wil er ook wel eens een filmpje op kunnen kijken in de trein, spelletje spelen, en ik heb begrepen dat Photoshop (en misschien ook Illustrator) erg gebaat zijn bij een goede videokaart.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:53:28 #23
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_107599047
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:52 schreef Benelli het volgende:
Niet een bijzondere videokaart, maar wel een degelijke. Wil er ook wel eens een filmpje op kunnen kijken in de trein, spelletje spelen, en ik heb begrepen dat Photoshop (en misschien ook Illustrator) erg gebaat zijn bij een goede videokaart.
Games wel, moet je inderdaad geen air voor hebben. Photoshop en Illustrator echt niet. Die worden eerder blij van de SSD in een MacBook Air.
Ik ga naar huis.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:54:19 #24
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_107599082
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:51 schreef TimMer1981 het volgende:
Apple is simpelweg troep: ik lees ook niet anders dan verhalend over barstende Iphone displays zonder dat iemand er ook maar iets mee heeft gedaan. Ken nu al vijf mensen die dit probleem hebben.
En ik ken d'r een stuk of vijftig die geswitched naar de Mac zijn en never terug willen. Je punt is?
Ik ga naar huis.
pi_107599112
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:52 schreef Benelli het volgende:
Klopt; beetje stevig klusje en ik zit hier aan de 5GB gebruik (inclusief GPU RAM).
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:54 schreef nietzman het volgende:

[..]

En ik ken d'r een stuk of vijftig die geswitched naar de Mac zijn en never terug willen. Je punt is?
Mijn punt is: het is jammer dat er meer en meer mensen niet meer zelfstandig na kunnen denken en simpelweg achter de hersenloze massa aanlopen. Wil je genaaid worden? Be my guest, maar open dan geen topic met als achterliggend idee dat je nog aan het rondkijken bent als je toch al besloten hebt een slecht geïnformeerd meelopertje te worden. :)

Gelukkig is TS dus wat verstandiger in dit opzicht, maar bepaalde reageerders helaas niet...
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:59:31 #26
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_107599278
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:55 schreef TimMer1981 het volgende:
...hersenloze massa... ....slecht geïnformeerd meelopertje...
:')_.
Ik ga naar huis.
pi_107599580
Zo'n beetje de hele grafische industrie draait op Apple, dat zegt toch wel iets denk ik.
pi_107599605
Houden we het verder wel leuk ja?
pi_107600245
-kappen-

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2012 17:37:46 ]
  zaterdag 4 februari 2012 @ 18:09:33 #30
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107601477
Zoals gezegd sta ik open voor beide opties; windows of OSX. MacBook Pro is inderdaad duur, en wat Apple vraagt voor bijvoorbeeld een RAM-upgrade is volslagen idioot. Maar feit blijft dat het goed en fijn werkt (niet per se beter dan Windows, anders, maar zeker goed), dat de schermen erg goed (schijnen te) zijn en dat inderdaad de hele grafische industrie er op draait. Vandaar dat ik neig naar een MBP; maar als iemand een andere optie heeft voor aanzienlijk minder geld (vind het verschil tussen een Sony S en een MBP te klein bijvoorbeeld), laat maar weten :) Maar vooral het scherm is belangrijk voor me. De harde specs kom ik zelf redelijk uit, maar welke laptop een goed scherm heeft kom ik zo snel niet uit :)

Ohja, ik weet dat SSD erg rap is, maar voor mijn doeleinden helaas wat te beperkt in opslag (of veel te duur).
pi_107601588
Ik heb een top sony s-serie, kost niet meer dan een fatsoenlijke mbp met een 15" scherm. :').
Anywho, succes. Kijk ook naar een Processor en wat inDesign nodig heeft, als dtp-er heb je dat ook nodig
pi_107602038
SSD, Ram en HDD upgrades kun je voor macbooks het beste zelf uitvoeren, scheelt enorm.
pi_107602129
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 18:09 schreef Benelli het volgende:
Zoals gezegd sta ik open voor beide opties; windows of OSX. MacBook Pro is inderdaad duur, en wat Apple vraagt voor bijvoorbeeld een RAM-upgrade is volslagen idioot. Maar feit blijft dat het goed en fijn werkt (niet per se beter dan Windows, anders, maar zeker goed), dat de schermen erg goed (schijnen te) zijn en dat inderdaad de hele grafische industrie er op draait. Vandaar dat ik neig naar een MBP; maar als iemand een andere optie heeft voor aanzienlijk minder geld (vind het verschil tussen een Sony S en een MBP te klein bijvoorbeeld), laat maar weten :) Maar vooral het scherm is belangrijk voor me. De harde specs kom ik zelf redelijk uit, maar welke laptop een goed scherm heeft kom ik zo snel niet uit :)

Ohja, ik weet dat SSD erg rap is, maar voor mijn doeleinden helaas wat te beperkt in opslag (of veel te duur).
Ik heb zelf een kleine SSD (64GB) gecombineerd met mijn oude HDD (500GB) voor opslag, de oude HDD zit op de plek van mijn dvd-drive met een speciale caddy. Upgrade met een snelle SSD is dan niet zo duur als je niet meteen een grote SSD nodig hebt :)
pi_107602339
Voor 840 euro heb je een BTO die even snel is als de MBP van 1600 euro. MBP is kwalitatief misschien iets beter gebouwd, maar voor bijna 800 euro meer. Oh en de BTO heeft een hogere resolutie en 2 jaar garantie ipv 1 jaar.

Oh en voor net iets meer heb je een waar 4 RAM bankjes inpassen en met 95% Gamut scherm
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zaterdag 4 februari 2012 @ 19:24:08 #35
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107603935
Klinkt goed! Ook maar even naar kijken!
pi_107604655
Voor 700 euro heb ik nog geen enkel goed scherp en neutraal scherm gezien. Na lang wikken en wegen ben ik tijd terug ook bij MBP beland, en kan het wel aanraden. Al draait photoshop/illustrator net zo lekker onder Windows. Als het niet mobiel hoeft te zijn heb je voor 700 euro wel een tof generisch systeem. Je moet tegenwoordig al heel wat doen om Photoshop te laten vastlopen hoor, je hebt echt geen i5 met 8GB RAM nodig. Wees niet te gierig op je scherm vooral, want dat is belangrijk hier. Een 120 euro Samsung is gewoon slecht ivm een even groot/kleiner scherm in de 200-euro range.
graag verwijderen
pi_107605741
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:55 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Klopt; beetje stevig klusje en ik zit hier aan de 5GB gebruik (inclusief GPU RAM).

[..]

Mijn punt is: het is jammer dat er meer en meer mensen niet meer zelfstandig na kunnen denken en simpelweg achter de hersenloze massa aanlopen. Wil je genaaid worden? Be my guest, maar open dan geen topic met als achterliggend idee dat je nog aan het rondkijken bent als je toch al besloten hebt een slecht geïnformeerd meelopertje te worden. :)

Gelukkig is TS dus wat verstandiger in dit opzicht, maar bepaalde reageerders helaas niet...
Even kijken of ik het goed begrijp; als je een Apple koopt denk je niet meer zelfstandig na, loop je achter de hersenloze massa aan, word je genaaid en ben je een slecht geïnformeerd meelopertje.

Mvg,
een Apple gebruiker
pi_107606229
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 19:45 schreef fyah het volgende:
Voor 700 euro heb ik nog geen enkel goed scherp en neutraal scherm gezien. Na lang wikken en wegen ben ik tijd terug ook bij MBP beland, en kan het wel aanraden. Al draait photoshop/illustrator net zo lekker onder Windows. Als het niet mobiel hoeft te zijn heb je voor 700 euro wel een tof generisch systeem. Je moet tegenwoordig al heel wat doen om Photoshop te laten vastlopen hoor, je hebt echt geen i5 met 8GB RAM nodig. Wees niet te gierig op je scherm vooral, want dat is belangrijk hier. Een 120 euro Samsung is gewoon slecht ivm een even groot/kleiner scherm in de 200-euro range.
Kan je dan niet beter gewoon een laptop kopen een extra IPS beeldscherm? Die van Dell zijn 200 euro voor een 1920*1200 scherm.
pi_107606310
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 19:45 schreef fyah het volgende:
Oh of koop dan voor hetzelde geld een Lenovo W520. Die heeft tenminste een echt goed beeldscherm. En tenminste ook niet glanzend. Importeer hem uit Amerika en hij is nog goedkoper na verzendkosten en importkosten. (1400 euro).
pi_107618752
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:15 schreef drbarisart het volgende:

[..]

Even kijken of ik het goed begrijp; als je een Apple koopt denk je niet meer zelfstandig na, loop je achter de hersenloze massa aan, word je genaaid en ben je een slecht geïnformeerd meelopertje.

Mvg,
een Apple gebruiker
Yep, correct. Iedere serieuze ICT-er op aarde lacht om Apple en haar aanhang.

Ik ben absoluut geen Windows fanboy, want Windows begint nu pas een beetje een serieus OS neer te zetten met Windows 7, maar wat Apple voor haar producten, die veel beperkter zijn qua functionaliteit, vraagt is ronduit belachelijk.
pi_107618826
Schaf in ieder geval een kleurmeter met bijbehorende calibratiesoftware aan, zeker bij laptops zijn de fabrieksinstellingen belabberd. En ja, ook bij MacBook Pro's.
  zondag 5 februari 2012 @ 11:09:14 #42
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_107621616
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 02:58 schreef TimMer1981 het volgende:
:')_.
Ik ga naar huis.
pi_107624791
quote:
17s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 18:33 schreef DutchErrorist het volgende:
Voor 840 euro heb je een BTO die even snel is als de MBP van 1600 euro. MBP is kwalitatief misschien iets beter gebouwd, maar voor bijna 800 euro meer. Oh en de BTO heeft een hogere resolutie en 2 jaar garantie ipv 1 jaar.

Oh en voor net iets meer heb je een waar 4 RAM bankjes inpassen en met 95% Gamut scherm
Ik vind het 95% gamut scherm beter dan het MBP scherm als ik ze naast elkaar houdt. :) Ze zijn iets logger wellicht, minder fancy design, maar zeker een stúk sneller. Het is maar wat je voorkeur heeft. Zelf hecht ik niet veel waarde aan het design. Als het gaat om zulke prijsverschillen.
It's you my love, you who are the stranger
  zondag 5 februari 2012 @ 13:09:07 #44
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_107625071
Asus G74, monsterlijk snel, airflow naar achteren, draait alles zonder moeite en is voor zien van veel RAM en grote schijven, en een briljant scherm :)

en die eeuwige mac vs windows discussie begint wel een beetje vervelend te worden...
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_107625158
quote:

[..]

En iedereen in de schaats wereld lacht ICT'ers uit, your point?
Serieus wat the fuck is dat voor reactie, ''ja euh elke ict'er lacht dit merk uit koop het niet hoor hihi''

Wat een kneus ben jij. Echt ongelofelijk wat een kneus. Hoe kun jij 30 zijn, mijn god zeg. Anyways ontopic svp maar weer.
  zondag 5 februari 2012 @ 13:17:47 #46
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107625446
Ik had kunnen verwachten dat dit weer een apple/windows-bashtopic zou worden :P Ik denk dat ik mijn vraag iets concreter kan maken. Ik heb het gevoel dat ik met een MacBook Pro 15" goed zit voor de komende jaren, maar die is erg aan de prijs. Ik ben eigenlijk benieuwd of er tot 1000 euro een laptop is met een goed scherm (goed kalibreerbaar), die minstens zo snel is als de MBP. Als ik het zo zie is een BTO wel een erg goede optie, alleen jammer dat die prijzen zonder besturingssysteem zijn.

Hoe is de bouwkwaliteit van een BTO eigenlijk, iemand ervaring daarmee?
Die Asus G74 ziet er ook geweldig uit, vooral die videokaart is idioot; maar toch wel erg prijzig.
  zondag 5 februari 2012 @ 13:24:51 #47
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_107625755
Eerlijk is eerlijk, de G74 is aan de prijs en de NL versie is vrij karig, ik heb zelf de SX uit de VS laten komen met 12Gb intern en 1,5Tb opslag, als je 15"zoekt met een goed scherm dan zouden onze tweakervrienden waarschijnlijk uitkomen op de Dell XPS15, daar word doorlopend verliefd over gedaan door een moderator daar die een harde piemel krijgt van gruwelijk goede schermen...
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1482510
overigens is de enorme plus van de G74 de uitlaten aan de achterkant, wat ik ook doe (3d renderen, Photoshop, filmpjes knippen etc.) hij blijft koel en de lucht wordt naar achteren weggeblazen...
  zondag 5 februari 2012 @ 13:28:31 #48
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107625919
Over die XPS15 hoor ik goede dingen, maar wel dat de bouwkwaliteit ruk is. Anders was dat denk ik wel een goede optie geweest.

Ik heb nog even naar BTO zitten kijken, maar ten eerste is die site echt te onprofessioneel voor woorden, en ten tweede zit ik vrolijk een laptopje samen te stellen en zie ik later dat de actieprijs voor die laptop maar gold tot 31/12/2011. Die lopen lekker bij zeg :P
pi_107625959
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:17 schreef Benelli het volgende:
Ik had kunnen verwachten dat dit weer een apple/windows-bashtopic zou worden :P Ik denk dat ik mijn vraag iets concreter kan maken. Ik heb het gevoel dat ik met een MacBook Pro 15" goed zit voor de komende jaren, maar die is erg aan de prijs. Ik ben eigenlijk benieuwd of er tot 1000 euro een laptop is met een goed scherm (goed kalibreerbaar), die minstens zo snel is als de MBP. Als ik het zo zie is een BTO wel een erg goede optie, alleen jammer dat die prijzen zonder besturingssysteem zijn.

Hoe is de bouwkwaliteit van een BTO eigenlijk, iemand ervaring daarmee?
Die Asus G74 ziet er ook geweldig uit, vooral die videokaart is idioot; maar toch wel erg prijzig.
Ik zie het zo: welke laptop je ook koopt, op het moment van aanschaf zijn ze allemaal retesnel. De processors van tegenwoordig zijn allemaal zo geavanceerd, daar hoef je je eigenlijk niet druk om te maken. Die paar gigahertz verschil ga je waarschijnlijk toch niet merken.

Wat je wel gaat merken is het verschil qua OS. Apple gebruikers zijn zoals je weet laaiend enthousiast over OS X en komen 9 van de 10 van Windows vandaan. Windows gebruikers zijn vaak negatief over Apple maar hebben 9 van de 10 keer nog nooit een Mac aangeraakt en baseren hun mening puur op de specs.

Op het moment van aanschaf is elke laptop snel. Het is eigenlijk veel interessanter om te kijken welke laptop snel blijft. Macs vergen geen onderhoud en blijven altijd even snel. Met een Windows laptop zal je toch aan de virusscanners, registry cleaners en defragmentatie tools moeten, en is het alsnog aftellen tot de onvermijdelijke reinstall.
  zondag 5 februari 2012 @ 13:36:18 #50
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107626252
Ik heb vaak genoeg ook op een Mac gewerkt, en het is erg fijn inderdaad... Maar het verhaal dat een Mac snel blijft trek ik in twijfel. Het ligt er natuurlijk aan hoe je er mee om gaat, maar op mijn opleiding lopen de Macs enorm snel vast. Daarentegen heb ik al jaren Windows pc's waar ik zuinig mee om ga, en die lopen ook lang als een zonnetje... Ik vind het een erg lastige keus.

Ik heb eerst ook nog zitten kijken naar een MBP 13", omdat die qua prijs wel interessanter is. Ben alleen bang dat ik het scherm te klein vind om op te werken en dat ik voor het zelfde geld iets VEEL snellers kan kopen. Correct me if I'm wrong ;)
pi_107628277
quote:

[..]

:')!
Ik hoop voor je dat het jaartal in je username niet je geboortejaar is, anders gedraag je je wel extreem kinderachtig voor je leeftijd.
  zondag 5 februari 2012 @ 17:10:24 #52
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_107636513
quote:
14s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:29 schreef drbarisart het volgende:
Met een Windows laptop zal je toch aan de virusscanners, registry cleaners en defragmentatie tools moeten, en is het alsnog aftellen tot de onvermijdelijke reinstall.
Onzin, ik heb hier 4 laptops met Vista en Win 7 draaien die verder nooit onderhoud nodig hebben, een virusscanner ja, maar dat is noodzakelijk kwaad en merk je met de resources van tegenwoordig weinig meer van, en dat heeft natuurlijk niks met Windows te maken maar met klootzakjes die het leuk vinden om zich daar mee bezig te houden, Android bijvoorbeeld heeft er ook massaal last van, en als Apple zo doorgaat met het omhoog marcheren met de verkopen zal dat ook interessant genoeg worden voor virusschrijvers om zich daarop te richten, wat nog een wel een probleem voor ze zal worden aangezien het snel patchen van problemen nou niet bepaald hun sterkste kant is...
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:36 schreef Benelli het volgende:
Het ligt er natuurlijk aan hoe je er mee om gaat, maar op mijn opleiding lopen de Macs enorm snel vast.
:D
Wat doen ze ermee dan? Dat OSX niet altijd probleemloos is weet ik ook wel maar enorm snel vastlopen is nieuw voor me, wat overigens Windows met 7 eigenlijk ook nooit meer doet...
  zondag 5 februari 2012 @ 17:32:41 #53
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_107637420
Gekeken naar de benodigde specs heb je met een PC gewoon goedkoper uit. Inderdaad wordt er standaard een prima scherm geleverd in de Macs. Maar bij sommigen neemt het idee over de kwaliteit ervan bijna mythische proporties aan. Verschillende series van Dell, HP en Acer hebben vanaf een bepaald budget beter beoordeelde schermen (bron: Notebookcheck). De overige merken (wat ook de betere merken zijn; van Acer en HP zal ik niet zo snel een notebook kopen) zul je wat dieper voor in de buidel moeten tasten voor een bovengemiddeld scherm icm de specs die je nodig hebt.

En aangezien je met beeldbewerking profiteert van geheugen en processorkracht, krijg je bij Dell voor hetzelfde geld dus iets beters dan bij Apple, puur gekeken naar het functionele.
Kwa videokaart voor gamen, hoef je sowieso niet naar Apple te kijken. De garantie is helaas bij beiden gewoon slechts één jaar. Al zou je je Mac natuurlijk ook ergens anders kunnen kopen dan bij een Mac-only retailer. Dell is wel eens wat coulanter met gevallen die net na een jaar uitvallen, als ik de verhalen moet geloven.
pi_107637506
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 17:10 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Onzin, ik heb hier 4 laptops met Vista en Win 7 draaien die verder nooit onderhoud nodig hebben, een virusscanner ja, maar dat is noodzakelijk kwaad en merk je met de resources van tegenwoordig weinig meer van, en dat heeft natuurlijk niks met Windows te maken maar met klootzakjes die het leuk vinden om zich daar mee bezig te houden, Android bijvoorbeeld heeft er ook massaal last van, en als Apple zo doorgaat met het omhoog marcheren met de verkopen zal dat ook interessant genoeg worden voor virusschrijvers om zich daarop te richten, wat nog een wel een probleem voor ze zal worden aangezien het snel patchen van problemen nou niet bepaald hun sterkste kant is...

Waar zijn de virussen voor iOS dan? Of is het nog niet groot genoeg?
  zondag 5 februari 2012 @ 17:39:27 #55
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_107637706
quote:
14s.gif Op zondag 5 februari 2012 17:34 schreef drbarisart het volgende:

[..]

Dit laatste. Voor virusmakers is iOS niet interessant genoeg. Verder heeft iOS ook standaard wt beveiligingsmiddelen ingebouwd. Net als bijv. Linux dat ook heeft. En Windows vast ook wel. Maar het absoluut grootste deel van de computers draait op Windows. En het is niet zo dat er veel virusmakers zijn voor wie er een doel is dat profiteert van specifiek OSX-gebruikers.
pi_107638551
Vraag me af wanneer virusmakers iOS wel interessant gaan vinden, aangezien iOS garant staat voor 60% van het marktaandeel op 25 miljoen wat ze gelijk op nr1 brengt. Android staat op 2 en heeft veel last van virussen en beschikt zelfs over norton, mcafee en anti-spyware apps. Laten virusmakers iOS echt links liggen... of heeft Apple het kwa inhouse virusbestrijding gewoon gruwelijk goed opgezet.. :)
  zondag 5 februari 2012 @ 18:15:39 #57
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_107639126
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 18:01 schreef igottagun het volgende:
Vraag me af wanneer virusmakers iOS wel interessant gaan vinden, aangezien iOS garant staat voor 60% van het marktaandeel op 25 miljoen wat ze gelijk op nr1 brengt. Android staat op 2 en heeft veel last van virussen en beschikt zelfs over norton, mcafee en anti-spyware apps. Laten virusmakers iOS echt links liggen... of heeft Apple het kwa inhouse virusbestrijding gewoon gruwelijk goed opgezet.. :)
Damn, ik ging mee in het noemen van iOS door drbarisart. Het gaat natuurlijk over OSX vs Windows.

Overigens vraag ik me wel af waar je die 60% op baseert, en over welke 25 miljoen je het hebt.
Kwa malwarebestrijding is Apple inderdaad effectief. Maar het open karakter van Android heeft als automatisch gevolg dat je meer malware krijgt. Een sterkte die zijn zwakte heeft.
pi_107640222
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 18:15 schreef Xaobotnik het volgende:

[..]
Overigens vraag ik me wel af waar je die 60% op baseert, en over welke 25 miljoen je het hebt.
4de kwartaal cijfers 2011 van de wereldwijde smartphone OS markt
pi_107640602
quote:

[..]

Waar zijn de virussen voor iOS dan?
Die komen nog, Brapi.
  zondag 5 februari 2012 @ 19:12:17 #60
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_107641231
quote:
Nogmaals, ik heb geen zin in de Windows vs Mac discussie, maar het antwoord hierop weet je natuurlijk zelf ook wel, de hele Appstore zit volledig dichtgetimmerd door Apple en ze checken alles eerst voor het erin komt, ergo, virusmakers hebben geen kans, wat bij Android en z'n open systeem natuurlijk de deur wijd open laat voor kwaadwillenden.
Gaan we nu weer over Benelli's nieuwe laptop praten?
pi_107641256
quote:
18s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:12 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Gaan we nu weer over Benelli's nieuwe laptop praten?
Dit lijkt mij een prima plan, de rest wordt namelijk gewoon verwijderd.
  zondag 5 februari 2012 @ 19:15:19 #62
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107641338
Graag :)

Zo'n Dell 15z ziet er goed uit, weet iemand uit ervaring de minpunten van dat model?
pi_107641585
Dit is ook geen slechte laptop: http://tweakers.net/price(...)-296nl.html#tab:info

quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:15 schreef Benelli het volgende:
Graag :)

Zo'n Dell 15z ziet er goed uit, weet iemand uit ervaring de minpunten van dat model?
De 15z schijnt geen goede bouwkwaliteit te hebben. Zie deze review:
http://tweakers.net/produ(...)-15z-(15z-2198).html
pi_107641711
-nee-

[ Bericht 58% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2012 19:30:40 (Welk deel van mijn post snap je niet?) ]
  zondag 5 februari 2012 @ 19:27:07 #65
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107641878
@editoor, had ik ook gezien.
Vraag me alleen af of er een groot verschil zit tussen een i7 2630 en 2670.
  zondag 5 februari 2012 @ 19:35:33 #66
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107642263
Ik ben er toch wel steeds meer van overtuigd dat een Windows pc meer 'bang for buck' geeft. Is er één site die erg naar schermkwaliteit kijkt?
pi_107642288
De 2670 is bijna 10% sneller dan de 2630.

Die Dell is wel veelste duur voor wat je er voor krijgt. Die zou ik persoonlijk niet nemen.
pi_107642564
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:35 schreef Benelli het volgende:
Is er één site die erg naar schermkwaliteit kijkt?
Die vraag kan je denk ik beter bij tweakers vragen. Die hebben daar wel wat meer verstand van over het algemeen.
  Donald Duck held zondag 5 februari 2012 @ 19:52:05 #69
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_107643067
quote:
14s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:29 schreef drbarisart het volgende:

Op het moment van aanschaf is elke laptop snel. Het is eigenlijk veel interessanter om te kijken welke laptop snel blijft. Macs vergen geen onderhoud en blijven altijd even snel. Met een Windows laptop zal je toch aan de virusscanners, registry cleaners en defragmentatie tools moeten, en is het alsnog aftellen tot de onvermijdelijke reinstall.
Windows kan dichtslibben ja, als je van alles installeert. Maar de schade is te beperken.
Zo draai ik zelf bij voorkeur portable versies van programma's. Die draaien direct na uitpakken vanuit hun eigen map. Geen installatie, geen bestanden in systeemmappen en geen veranderingen in het register.
Programma's die wel installatie vereisen, draai ik in een sandbox. Zo raken ze Windows zelf niet, maar wordt het alleen tijdens het draaien realtime erin geïntegreerd. Na afsluiten worden alle wijzigingen gevangen in de sandbox en is Windows onaangeroerd.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 5 februari 2012 @ 20:05:41 #70
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107643857
Ik ben een beetje het overzicht aan het kwijt raken... Ik kwam deze tegen aan de bovenzijde van mn budget, vooral de SSD + HDD spreekt me aan. Iemand een idee of dit scherm geschikt is voor beeldbewerking of waar ik dat zou kunnen vinden?
  Donald Duck held zondag 5 februari 2012 @ 20:10:42 #71
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_107644151
Geen idee wat die qua beeldkwaliteit doet. Het is scherm is Full HD, dat is alvast wel fijn. Zelf heb ik ook 1920x1080 op m'n 15.6", past lekker veel informatie tegelijk op zo. Zeker bij videobewerken zul je nogal veel verschillende panelen hebben openstaan.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_107644315
Ik denk dat videobewerken met externe scherm sowieso een pre is.
pi_107644535
Ik ben zelf nu een aantal maanden in het bezit van een BTO laptop (17CL35) en ik ben er zeeeeer tevreden mee!

De bouwkwaliteit is erg goed ookal is hij van plastic i.p.v. aluminium.

De site is inderdaad erg onprofessioneel maar dat komt omdat het een erg klein bedrijf is. Het bedrijf is verder zeer professioneel en wellicht moet ik ze eens een mailtje sturen of ik een nieuwe site voor ze kan ontwerpen :P

M'n SSD is laatst zomaar kapot gegaan (Corsair P3 128GB), maar dat is niet aan BTO te wijten, was gewoon een raar hardware-falen.

Ik kon gewoon windows op m'n 2e harde schijf installeren (die zit op de plek van de dvdspeler bij mij, bij andere modellen kan je tot 3 HDD's plaatsen). De SSD kon ik los opsturen en een week later had ik een nieuwe. Geweldige service!
  zondag 5 februari 2012 @ 20:23:07 #74
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_107644894
De XPS 15z doet het kwa scherm redelijk, maar niet meer dan dat voor een laptop uit deze prijscategorie. Het scherm op de Asus G53SX zal op zeker beter zijn, aangezien daar overal zeer positieve reacties op komen. Scherm is ook mat.

Maar het is wel een gamelaptop he? Ik zou wel even kijken naar hoe hij het doet op de batterij, en of hij kwa uiterlijk een beetje aanspreekt. Het heeft geen schreeuwende kleuren oid, maar toch is het design op gamers gericht. Een maat van mij heeft de 17" versie, en die stoort zich er niet aan (gamet ook vrij veel overigens). Maar mensen zullen wel meteen zien dat het een game-laptop is.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2012 20:27:23 (Doe maar gewoon helemaal niet.) ]
  zondag 5 februari 2012 @ 20:34:01 #75
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_107645554
Overigens, als je ook voor een 17" wil gaan, zou je ook kunnen kijken naar de Toshiba Qosmio X770. Is wel een flink ding, maar ook zeer goed uitgerust. De GT-serie van MSI doet het ook wel goed, maar dat is de 17" die liggen aardig boven de 1200 euro als je een i7 wil. De 15" GE-serie echter niet. Ik durf alleen niet te zeggen of de schermkwaliteit hetzelfde is. Voordeel van de MSI is dat deze er wat serieuzer uit ziet en net als de Asus 2 jaar pick up and return garantie hebben.
De Toshiba heeft zlefs 3 jaar pickup and return garantie. Heeft echter wel wat kleuren, maar dat is de Qosmio-eigen. Mensen mogen best zien dat je een Qosmio hebt.

[ Bericht 30% gewijzigd door Xaobotnik op 05-02-2012 20:50:24 ]
pi_107647756
Wellicht is dit wat: http://www.bto.eu/html/co(...)roductID=520&lang=nl

Review van deze laptop staat hier ( zelfde laptop, andere naam ): http://www.notebookcheck.(...)W150HRM.53559.0.html

Heeft een erg mooi scherm, en de combinatie i7 + GT 555M is wel ideaal voor beeldbewerking denk ik, niet te slap, maar ook geen dikke overkill.
  zondag 5 februari 2012 @ 22:24:32 #77
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_107653314
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 20:05 schreef Benelli het volgende:
Ik ben een beetje het overzicht aan het kwijt raken... Ik kwam deze tegen aan de bovenzijde van mn budget, vooral de SSD + HDD spreekt me aan. Iemand een idee of dit scherm geschikt is voor beeldbewerking of waar ik dat zou kunnen vinden?
Dit is het kleine broertje van de G73, de voorloper van de G74, en die is er wel in 15"uitvoering, verwacht sowieso van gamemmachines geen lange accutijd, de mijne doet op office stand amper 2,5 uur met zn accu, en op full load een half uurtje ofzo :')
Wel heeft ook de G53 een airflow naar de achterkant wat onwijs prettig is en het zijn goed gebouwde doordachte achines waar met wat gegoogle, zeker omdat het een ouder model is, veel ifno over te vinden is :)
http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/ <-Asus gebruikers&nerds (8>
  zondag 5 februari 2012 @ 22:58:28 #78
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107654655
En de bovengenoemde BTO was ik al eerder tegengekomen en lijkt me wel wat. Moet alleen de opties even bekijken zoals t anti-glare scherm en wat voor HDD ik dan zou willen... ik vind het één van de interessantste opties iig :)
pi_107654792
BTO is prima inderdaad, anti-glare is sowieso aan te raden. Als HDD zou ik gewoon een SATA-schijf met veel opslagruimte nemen, helpt toch niet bij het renderen. (ik zal ook maar eens een duit in het zakje doen hier ;))
  zondag 5 februari 2012 @ 23:03:12 #80
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_107654905
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 22:24 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Dit is het kleine broertje van de G73, de voorloper van de G74, en die is er wel in 15"uitvoering, verwacht sowieso van gamemmachines geen lange accutijd, de mijne doet op office stand amper 2,5 uur met zn accu, en op full load een half uurtje ofzo :')
Wel heeft ook de G53 een airflow naar de achterkant wat onwijs prettig is en het zijn goed gebouwde doordachte achines waar met wat gegoogle, zeker omdat het een ouder model is, veel ifno over te vinden is :)
http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/ <-Asus gebruikers&nerds (8>
Dat idee over het gebruik had ik ook al zoals ik eerder aangaf. Maar ik bedacht me dat je tegenwoordig natuurlijk dat Optimus hebt waar de Nvidia GPU afgewisseld wordt met de interne Intel GPU. Maakt wel verschil natuurlijk.

Die BTO is inderdaad ook een mooie optie. In dezelfde klasse kwa prijs en specs heb je ook de MSI GE620DX (wel grotere HDD) en heeft pickup and return ipv carry-in. Scherm zijn mensen ook tevreden over. Wel glare volgens mij.

quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 23:00 schreef LompeHork het volgende:
BTO is prima inderdaad, anti-glare is sowieso aan te raden. Als HDD zou ik gewoon een SATA-schijf met veel opslagruimte nemen, helpt toch niet bij het renderen. (ik zal ook maar eens een duit in het zakje doen hier ;))
Ik heb de ballen verstand van renderen, maar profiteer je daar niet van een snellere schijf? Ik dacht dat dat de bottleneck was in de meeste gevallen? Maar goed, de ruimte kan je sowieso gebruiken, lijkt me.
pi_107657312
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 23:03 schreef Xaobotnik het volgende:

[..]

Dat idee over het gebruik had ik ook al zoals ik eerder aangaf. Maar ik bedacht me dat je tegenwoordig natuurlijk dat Optimus hebt waar de Nvidia GPU afgewisseld wordt met de interne Intel GPU. Maakt wel verschil natuurlijk.

Die BTO is inderdaad ook een mooie optie. In dezelfde klasse kwa prijs en specs heb je ook de MSI GE620DX (wel grotere HDD) en heeft pickup and return ipv carry-in. Scherm zijn mensen ook tevreden over. Wel glare volgens mij.

[..]

Ik heb de ballen verstand van renderen, maar profiteer je daar niet van een snellere schijf? Ik dacht dat dat de bottleneck was in de meeste gevallen? Maar goed, de ruimte kan je sowieso gebruiken, lijkt me.
Voordeel van de BTO is dat er twee HDD's in zouden kunnen.
pi_107657446
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 23:03 schreef Xaobotnik het volgende:

[..]

Nah, voor renderen gebruik je meer je GPU/werkgeheugen, je schijf heeft enkel te maken met het wegschrijven van data en dat kan prima met een SATA-schijf!
pi_107657453
quote:
17s.gif Op zondag 5 februari 2012 23:54 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Drie zelfs, als het moet ;)
pi_107657565
quote:
14s.gif Op zondag 5 februari 2012 23:58 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Drie zelfs, als het moet ;)
Oh ja natuurlijk :D
pi_107658567
quote:
17s.gif Op zondag 5 februari 2012 23:54 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Moet je wel de optische schijf voor laten gaan. Persoonlijk zou ik dat alleen maar over hebben voor een design idee (oftwel een zeer dunne laptop, en die bestaan niet met dit soort specs).
quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 23:58 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Nah, voor renderen gebruik je meer je GPU/werkgeheugen, je schijf heeft enkel te maken met het wegschrijven van data en dat kan prima met een SATA-schijf!
Maar is het niet zo dat renderen op de software (en dus op de CPU ipv een bepaalde hardwarematige engine in een GPU) voor minder beeldfouten zorgt? En is het niet vaak een of of verhaal? Of renderen op de GPU òf renderen op de CPU?.

Trouwens, op de een of andere manier was de Asus N75/N55 mij ook ontgaan. Zijn ook uitgerust met diezelfde CPU en GPU, plus gunstige garantievoorwaarden.

Hoe goed zijn die BTO's eigenlijk kwa uitvalpercentage. Vind dat altijd moeilijk in te schatten bij die barebook dingen. En is BTO een beetje snel kwa afwikkeling? Iemand überhaupt ervaring mee? Zijn toch dingen die je moet meenemen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Xaobotnik op 06-02-2012 00:47:46 ]
  maandag 6 februari 2012 @ 08:09:29 #86
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107662448
Ik ben ook wel benieuwd naar de kwaliteit van die BTO's. Zou mooi zijn als iemand ervaring heeft met die laptops :)
pi_107663436
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 08:09 schreef Benelli het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd naar de kwaliteit van die BTO's. Zou mooi zijn als iemand ervaring heeft met die laptops :)
Ik heb er 1, volgens mij gebruiken ze dezelfde laptop behuizingen al Asus.

Service is goed tot nu toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')