abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 februari 2012 @ 15:43:25 #1
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107596909
Aangezien ik veel fotografeer en over een half jaar een DTP-opleiding ga doen, ben ik op zoek naar een laptop voor onderweg, die geschikt is voor beeldbewerking. Ik werk als ik thuis ben op een Windows PC, maar eventueel is wat mij betreft een Macbook Pro ook een optie.

Wat voor mij belangrijk is:
- kleurweergave en kijkhoek moeten goed zijn (liefst een IPS-panel, maar begrijp dat die bijna niet meer in laptops worden gestopt? En klopt het dat de kleurweergave van een Macbook-scherm erg goed is voor een TN-panel?)
- goede videokaart (photoshop vindt werken met een goede videokaart wel fijn, en ik wil er af en toe op kunnen gamen)
- minstens 8GB werkheugen
- schermmaat rond de 15" (kleiner is niet lekker met fotobewerking ben ik bang, en groter wordt weer zo lomp)
- moet wel weer een aantal jaartjes mee kunnen.

Budget weet ik nog niet precies. Als ik voor 700 een goede laptop kan krijgen voor wat ik nodig heb is dat mooi, maar als het niet goedkoper kan dan 1200 moet dat maar. Zat al te kijken naar een MBP 15", maar die is wel echt aan de bovenzijde van m'n budget.

Iemand goede tips?
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_107597280
Macbook Pro is leuk design, maar value for money is ronduit shit.

Kijk even bij Sony en Asus: dat zijn de topmerken. Dell is wat goedkoper, maar ook goed spul; zoek ook even een discount coupon op internet als je bij Dell bestelt, scheelt je zo nog eens 10%. :)

Voor beeldbewerking vind ik trouwens 15" te klein; zou zelf voor 17" (of nog groter) gaan.
pi_107597320
Dell XPS 15 of 17 met FHD scherm
Volgens http://www.notebookcheck.(...)otebook.41509.0.html is het scherm heel goed.
"Our high-end model came with the full HD B+RG LED screen. After calibrating and testing the ICC profile we determined that the screen exhibits a very broad color space. sRGB and AdobeRGB are both covered to good extent. In terms of color space, our test notebook ranks in just behind the XPS 16 with an RGB LED display.
The display attributes are quite impressive. The screen shows a maximum brightness of 265 cd/m² and an average of 246 cd/m². On top of that, it exhibits quite a good brightness distribution of 86%. Due to the low black level of 0.45 cd/m², the screen has an excellent contrast ratio of 558:1.Not only are the numbers good, the appearance of colors makes a good impression on the naked eye as well. Black areas on the screen appear jet black—although it's hard to tell because of the reflections that pop up. We also didn't notice any shadows or streaks showing up on bright-colored areas of the screen. All in all, the colors appear vivid and crisp and the picture sharp. "

Plus er zit een goede videokaart in, werkgeheugen kan je altijd zelf uitbreiden. 15 of 17 inch.
700 euro moet lukken..

overigens laatst had Dell "per ongeluk" de Dell XPS 17 met 2x SSD voor 1099 te koop staan.. verkoop je de SSD door dan heb je praktisch een gratis laptop :P http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490298
  zaterdag 4 februari 2012 @ 15:57:59 #4
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_107597355
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:55 schreef TimMer1981 het volgende:
100% zeker dat een macbook pro langer mee gaat dan een sony, asus en dell.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_107597421
quote:
:')

Verder: spaar door en ga voor die Macbook Pro met alles wat je wil. 100% dat je er nooit spijt van krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2012 15:59:37 ]
pi_107597476
Behalve dat TS af en toe op wilt kunnen gamen..
pi_107597483
quote:
Heb de eerste macbook pro, zelf nog uitgebreid door de jaren heen met 8GB ram en een 1TB hdd, en het loopt nog steeds heerlijk, zelfs video montage in final cut pro. Om me heen loopt iedereen te huilen over kapotte laptops, plastic casing's die gebarsten zijn, mousepads die niet meer werken, toetsen die schuin staan, windows gezeik.

Dus vertel mij eens hoe de value of money shit is.
pi_107597504
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:57 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

100% zeker dat een macbook pro langer mee gaat dan een sony, asus en dell.
Moet je zeggen tegen een vriendin van me; kocht een MacBook Pro voor 1900 euro, anderhalf jaar later kapte het scherm ermee. Reparatiekosten: 600 euro, geen garantie.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:01 schreef igottagun het volgende:

[..]

Heb de eerste macbook pro, zelf nog uitgebreid door de jaren heen met 8GB ram en een 1TB hdd, en het loopt nog steeds heerlijk, zelfs video montage in final cut pro. Om me heen loopt iedereen te huilen over kapotte laptops, plastic casing's die gebarsten zijn, mousepads die niet meer werken, toetsen die schuin staan, windows gezeik.

Dus vertel mij eens hoe de value of money shit is.
Omdat je veel teveel betaalt voor de onderdelen die erin zitten en dat gare OSX. Niet echt vergelijkbaar met het laptopje wat de gemiddelde Jan Lul koopt voor 400 euro, wel? We hebben het nu over een XPS 17 van Dell (bijvoorbeeld) voor 1000-1100 euro.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:04:45 #9
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_107597584
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:02 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Moet je zeggen tegen een vriendin van me; kocht een MacBook Pro voor 1900 euro, anderhalf jaar later kapte het scherm ermee. Reparatiekosten: 600 euro, geen garantie.

[..]

Omdat je veel teveel betaalt voor de onderdelen die erin zitten en dat gare OSX. Niet echt vergelijkbaar met het laptopje wat de gemiddelde Jan Lul koopt voor 400 euro, wel? We hebben het nu over een XPS 17 van Dell (bijvoorbeeld) voor 1000-1100 euro.
je moet er ook niet mee gooien ;)

ik kocht er een 8 jaar geleden. doet het nog prima. ^O^
pi_107597609
De BTO performance reeks schijnt ontzettend goede schermen te leveren, en voor de rest alles high-end. Zelf gebruik ik een Alienware M14X ( GT 555M , CUDA ) voor beeldbewerking en mobiel werken.

Stukken sneller dan MBP en gamen gaat perfect. Accu duur ligt rond de 6/7 uur. Echter prefereer ik nog steeds mijn desktop, de Alienware is meer als het echt mobiel of op locatie moet. Thuis gebruik ik hem wel voor net-render, 2 keer een i7 scheelt weer tijd. :)

En zoals inderdaad eerder gezegd, de XPS15 is ook een absoluut goede keuze voor het geld.

Ik zou persoonlijk juist ASUS en Sony even buiten beschouwing laten, dat is het allemaal nét niet.
It's you my love, you who are the stranger
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:05:57 #11
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_107597614
quote:
en dat gare OSX...
oke. ik ben weg :')
pi_107597641
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:05 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

oke. ik ben weg :')
:W
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:06:38 #13
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107597647
MacBook Pro lijkt me ook geweldig, werkt ook super en het scherm schijnt erg goed te zijn. Gamen zou moeten kunnen op een MBP, dmv Bootcamp toch?

Dell klinkt ook goed, daar ook maar eens even naar kijken...
pi_107597682
quote:

[..]

Vriend van me kocht een keer een BMW, ging na 3 weken stuk, alle BMWs zijn kut.

[..]

Teveel betaald voor een prima unibody systeem? Veel betaald, niet teveel, dat is relatief en zegt meer over jou. Ook is 'Het gare OSX' een suffe mening, tevens wilt TS een DTP opleiding gaan doen, aangezien OSX zowat overgenomen heeft in die markt, lijkt het mij redelijk logisch om bekend te worden met het OS en de systemen. Maarja een random Dell laptop met windows en een adobe pakketje is ook lekker.

.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:11:12 #15
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107597793
Hoeft hier geen Mac vs Windows-topic te worden, ik weet dat je voor een MBP relatief veel betaalt voor de hardware, maar de keren dat ik een macbook gebruikt hebt was ik wel onder de indruk van de degelijkheid en hoe fijn OSX werkt. Maar het gaat me nu vooral om de kleurechtheid van het scherm, het scherm moet goed te kalibreren zijn. Ik ga eventjes kijken naar Dell :)
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:22:20 #16
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_107598131
Geen Asus, Dell XPS of een Alienware?

Hou er rekening mee wanneer je een laptop op je schoot zet, dat je je schoot kan verbranden oftewel je laptop word heel erg heet.
Macbook Air is een domme keus. Want haast geen warmte afvoer door dunne behuizing.

Misschien moet je een dikke laptop bijv. Alienware kopen.

Neem een glanzend scherm, dan is de scherm helderder en scherper ( geen matte scherm).
Nadeel: reflecteert als een spiegel en zie je dus jezelf op de beeldscherm.
stof- en veegvuiltjes zie je duidelijker.
werken in een omgeving met veel licht onmogelijk.

[ Bericht 16% gewijzigd door PandaDrop op 04-02-2012 16:31:13 ]
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_107598206
Macbook air is uberhoud nooit een optie geweest ivm grafische toepassingen...
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:30:27 #18
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107598322
Dell/Alienware en Asus zijn zeker opties. Macbook Air inderdaad niet, dan zou het gaan om de MB Pro. Heb net even zitten kijken naar de Sony S-serie, maar dan zit je voor een beetje nette configuratie ook al aan de prijs van een MBP.
pi_107598796
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:25 schreef igottagun het volgende:
Werkt hier perfect hoor, als webdesigner.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:49:57 #20
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_107598934
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:25 schreef igottagun het volgende:
Ware het niet dat de dingen die TS kennelijk wil gaan doen niet echt een bijzondere videokaart vereisen.
Ik ga naar huis.
pi_107598993
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:04 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

je moet er ook niet mee gooien ;)
En daar komen de kutexcuusjes alweer. ;) Zij is er altijd bijzonder voorzichtig mee omgesprongen, nooit gegooid, nooit laten vallen, altijd stabiel geplaatst, beschermd opgeslagen, etc.

Apple is simpelweg troep: ik lees ook niet anders dan verhalend over barstende Iphone displays zonder dat iemand er ook maar iets mee heeft gedaan. Ken nu al vijf mensen die dit probleem hebben.

Mijn punt: wil je een hipster zijn zonder technische kennis? Koop Apple. Hoor je bij de rest die wel nadenkt? Koop geen Apple.

Ik zit al jaren in de ICT-wereld en audiowereld, ik heb met de nodige Apple-bakken gewerkt, maar ik blijf erbij: Apple is overpriced en overrated. Voor zover mijn relaas hierover; mijn aanbevelingen vielen al eerder in dit topic te lezen.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:52:22 #22
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_107599018
Niet een bijzondere videokaart, maar wel een degelijke. Wil er ook wel eens een filmpje op kunnen kijken in de trein, spelletje spelen, en ik heb begrepen dat Photoshop (en misschien ook Illustrator) erg gebaat zijn bij een goede videokaart.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:53:28 #23
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_107599047
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:52 schreef Benelli het volgende:
Niet een bijzondere videokaart, maar wel een degelijke. Wil er ook wel eens een filmpje op kunnen kijken in de trein, spelletje spelen, en ik heb begrepen dat Photoshop (en misschien ook Illustrator) erg gebaat zijn bij een goede videokaart.
Games wel, moet je inderdaad geen air voor hebben. Photoshop en Illustrator echt niet. Die worden eerder blij van de SSD in een MacBook Air.
Ik ga naar huis.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 16:54:19 #24
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_107599082
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:51 schreef TimMer1981 het volgende:
Apple is simpelweg troep: ik lees ook niet anders dan verhalend over barstende Iphone displays zonder dat iemand er ook maar iets mee heeft gedaan. Ken nu al vijf mensen die dit probleem hebben.
En ik ken d'r een stuk of vijftig die geswitched naar de Mac zijn en never terug willen. Je punt is?
Ik ga naar huis.
pi_107599112
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:52 schreef Benelli het volgende:
Klopt; beetje stevig klusje en ik zit hier aan de 5GB gebruik (inclusief GPU RAM).
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 16:54 schreef nietzman het volgende:

[..]

En ik ken d'r een stuk of vijftig die geswitched naar de Mac zijn en never terug willen. Je punt is?
Mijn punt is: het is jammer dat er meer en meer mensen niet meer zelfstandig na kunnen denken en simpelweg achter de hersenloze massa aanlopen. Wil je genaaid worden? Be my guest, maar open dan geen topic met als achterliggend idee dat je nog aan het rondkijken bent als je toch al besloten hebt een slecht geïnformeerd meelopertje te worden. :)

Gelukkig is TS dus wat verstandiger in dit opzicht, maar bepaalde reageerders helaas niet...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')