Waar wil je heen? Dat er een schaarste is aan grondstoffen door gebrek aan financiële middelen? Dat is nl. onzin. Er zit niet ineens meer olie in de grond als we geld afschaffen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 12:33 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ja en hoe komt die schaarste er denk je ?
Huh?quote:Waarom maakt iedereen zich druk tegenwoordig om zulke zaken ? juist omdat er nooit aandacht voor is.
Ik wil best kennis delen. Waar ik wel moeite mee heb is dat jij roeptoetert dat je de oplossing hebt (resource based economy), terwijl daar gewoon grote gaten in zitten. En als ik jou dan vertel waar dat gat zit (gebrek aan resources...) en dat ook nog wordt herhaald door Igen en 100% Tukker, dan ben ik ineens het probleem?quote:Leuk praten zo, maar je lost zelf ook niets op. Al helemaal niet door bijdehand te doen over de zogenaamde kennis die jij blijkt te bezitten ? Maar niet wil delen.
Ik heb in het begin al gevraagd om uitleg, maar meer dan wat tegen-websites met korte uitleg kwamen we ook niet.quote:Ik wil best kennis delen. Waar ik wel moeite mee heb is dat jij roeptoetert dat je de oplossing hebt (resource based economy), terwijl daar gewoon grote gaten in zitten. En als ik jou dan vertel waar dat gat zit (gebrek aan resources...) en dat ook nog wordt herhaald door Igen en 100% Tukker, dan ben ik ineens het probleem?
Daar pas ik voor.
Het vereist wel wat typwerk om die hele docu te becommentariëren. En aangezien daar heel veel over te vinden is op het internet heb ik je daar naar verwezen. Er was ook al een bijdrage van Igen geweest en om dat nu weer te herhalen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 12:49 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik heb in het begin al gevraagd om uitleg, maar meer dan wat tegen-websites met korte uitleg kwamen we ook niet.
Ik vrees dat het probleem is dat jij niet hoort wat je wil horen. Als je van mij verwacht dat ik een doorwrocht artikel ga schrijven.. dat doe ik natuurlijk niet. Ik geef je wel kernachtig aan waar de problemen zitten bij wat jij kennelijk wil. Bij een systeem wat niet rust op vertrouwen... dat bestaat niet. Bij RBE, het probleem van schaarste.quote:Ik ga jouw verder niet op de persoon aanvallen. Maar jouw bijdrage is niet echt waardevol geweest, evenmin die van mij, daar niet van.
Je zei net dat in het huidige systeem de rente over leningen deze verliezen dekt. Dat is natuurlijk indirect ook de maatschappij.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 12:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dit gaat niet leiden tot meer risico's? Want ik zie hier nu pas echt een afwenteling van verliezen op de maatschappij en winsten voor de private partijen. Zo zet je een stap in de verkeerde richting!
Dat laatste is echter wel een beetje wat er gebeurd is in landen als Spanje, Portugal, Griekenland. Dankzij hun deelname aan de Europese Unie, werd het economische vertrouwen in die landen groter en als gevolg daarvan werd geld lenen daar een stuk goedkoper. Waar men bijvoorbeeld in Griekenland eerder nog, pak 'm beet, 18% rente moest betalen voor leningen, daalde dat op termijn naar amper 5%. De gevolgen daarvan zien we nu.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:10 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Je zei net dat in het huidige systeem de rente over leningen deze verliezen dekt. Dat is natuurlijk indirect ook de maatschappij.Kale kippen waar echt niets meer te halen valt hou je toch.
Ik verwacht niet dat mensen ineens als een dolle massaal geld gaan lenen zodra ze een lening kunnen krijgen zonder rente daarover te moeten betalen. Maar misschien ben ik daar wat te optimistisch in.
Het is opvallend zo makkelijk als je bepaalde zaken slikt en andere zaken niet wenst te geloven, maar het staat je vrij.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:06 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Prima, je bent niets verplicht. Maar ik ben niet overtuigd van jouw gelijk.
Ik denk dat je met 15 minuten echt je best doen met google ook jezelf kan overtuigen dat je op het verkeerde pad zit. Maar ik denk ook dat je helemaal niet je best wil doen die richting op. Ik denk dat je vooral jezelf wil overtuigen dat je het wel goed ziet...quote:Maar ik zoek het wel verder uit en kom vanzelf een keer informatie tegen die het zal ondersteunen dan wel afdoen als niet op waarheid berustend.
Je kan niet zomaar een ander beleid gaan voeren op globaal niveau, zeker niet als dat inhoudt dat je tegen opkomende economiën moet gaan zeggen dat ze gewoon lekker arm moeten blijven.quote:Bij een probleem van schaarste ga je natuurlijk rigoreus ander beleid voeren lijkt mij ? Maar dat zal wel gebeuren als het echt op is zeker.
Uiteindelijk komt er altijd een oplossing. Op zich wordt er best die kant op gegaan. Waar denk jij dat duurzaamheid om draait? Om het milieu? Nee... het draait primair om het in stand houden van onze levenswijze.quote:We gaan het meemaken, ik hoop dat ze allemaal net zo intelligent zijn als de mensen die het zover hebben laten komen.
Dat laatste denk ik zeker.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:10 schreef 100% Tukker het volgende:
Je zei net dat in het huidige systeem de rente over leningen deze verliezen dekt. Dat is natuurlijk indirect ook de maatschappij.Kale kippen waar echt niets meer te halen valt hou je toch.
Ik verwacht niet dat mensen ineens als een dolle massaal geld gaan lenen zodra ze een lening kunnen krijgen zonder rente daarover te moeten betalen. Maar misschien ben ik daar wat te optimistisch in.
Ik ben minder negatief, maar de groei van de populatie maakt het inderdaad bepaald niet eenvoudiger. Probleem is alleen... hoe ga je dat tegen?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:28 schreef DemureStoic het volgende:
Oneindige groei is onmogelijk op een planeet die een eindige hoeveelheid grondstoffen heeft. Dat is zo'n beetje de crux. Een deel van de oplossing is om limieten te stellen aan het verbruik van grondstoffen (en vooral of misschien zelfs wel alleen maar grondstoffen te gebruiken die hernieuwbaar zijn), maar dat zie ik alleen maar gebeuren als de groei van de populatie een halt toegeroepen wordt -- of de mensheid als geheel zal zijn eisen zwaar naar beneden moeten bijstellen en vrijwillig werken aan depopulatie, maar genoegen nemen met minder valt de mens doorgaans zwaar. (Op basis van vrijwilligheid zie ik dat echt niet gebeuren.)
En waarom denk je dat die landen massaal nóg meer geld moesten lenen? Juist, om de rente op de gigantische oplopende staatsschulden te kunnen betalen en als het even kan de staatsschuld af te lossen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:38 schreef DemureStoic het volgende:
[..]
Dat laatste is echter wel een beetje wat er gebeurd is in landen als Spanje, Portugal, Griekenland. Dankzij hun deelname aan de Europese Unie, werd het economische vertrouwen in die landen groter en als gevolg daarvan werd geld lenen daar een stuk goedkoper. Waar men bijvoorbeeld in Griekenland eerder nog, pak 'm beet, 18% rente moest betalen voor leningen, daalde dat op termijn naar amper 5%. De gevolgen daarvan zien we nu.
Wat is het verschil met nu dan? Want dat zie ik eerlijk gezegd helemaal niet.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 14:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste denk ik zeker.
En risico's rechtstreeks kunnen afwentelen op de maatschappij zorgt m.i. voor roekeloosheid.
Nee dat is zo, vrijwillig wil niemand iets, maar dat is in de toekomst of nu wel noodzakelijk, geen idee hoe nijpent het werkelijk is. Maar men zal toch de verantwoording moeten gaan nemen ? op een zeker moment, hoe moeilijk ook.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:28 schreef DemureStoic het volgende:
Humanity has reached a fundamental turning point in its economic history. The expansionary trajectory of industrial civilization is colliding with non-negotiable natural limits.
Oneindige groei is onmogelijk op een planeet die een eindige hoeveelheid grondstoffen heeft. Dat is zo'n beetje de crux. Een deel van de oplossing is om limieten te stellen aan het verbruik van grondstoffen (en vooral of misschien zelfs wel alleen maar grondstoffen te gebruiken die hernieuwbaar zijn), maar dat zie ik alleen maar gebeuren als de groei van de populatie een halt toegeroepen wordt -- of de mensheid als geheel zal zijn eisen zwaar naar beneden moeten bijstellen en vrijwillig werken aan depopulatie, maar genoegen nemen met minder valt de mens doorgaans zwaar. (Op basis van vrijwilligheid zie ik dat echt niet gebeuren.)
Ons geldsysteem heeft een relatief kleine groep intussen wel in staat gesteld om de politieke besluitvorming in veel landen te beïnvloeden en via overkoepelende organisaties (o.a. NAFTA, EU, ASEAN -- One World Order?) probeert men iedereen in één richting uit te krijgen. Welke kant we opgaan, waar de rit eindigt en tegen welke prijs... wie zal het zeggen?
Zero sum denken, zegt je dat wat?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:28 schreef DemureStoic het volgende:
Oneindige groei is onmogelijk op een planeet die een eindige hoeveelheid grondstoffen heeft.
*diepe zucht*quote:Op vrijdag 10 februari 2012 14:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben minder negatief, maar de groei van de populatie maakt het inderdaad bepaald niet eenvoudiger. Probleem is alleen... hoe ga je dat tegen?
Je mist dat als de uitlener privaat is hij er voor zorgt dat de rente zoveel mogelijk nodig is voor winst en zo min mogelijk voor risico.quote:
Ik zit op het juiste pad ( Althans qua visie ), dat weet ik zeker. Of ik ook overal gelijk in heb is iets anders. Dat het 'even' het roer omgooien is, dat gaat ook niet.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 14:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is opvallend zo makkelijk als je bepaalde zaken slikt en andere zaken niet wenst te geloven, maar het staat je vrij.
[..]
Ik denk dat je met 15 minuten echt je best doen met google ook jezelf kan overtuigen dat je op het verkeerde pad zit. Maar ik denk ook dat je helemaal niet je best wil doen die richting op. Ik denk dat je vooral jezelf wil overtuigen dat je het wel goed ziet...
[..]
Je kan niet zomaar een ander beleid gaan voeren op globaal niveau, zeker niet als dat inhoudt dat je tegen opkomende economiën moet gaan zeggen dat ze gewoon lekker arm moeten blijven.
[..]
Uiteindelijk komt er altijd een oplossing. Op zich wordt er best die kant op gegaan. Waar denk jij dat duurzaamheid om draait? Om het milieu? Nee... het draait primair om het in stand houden van onze levenswijze.
Trouwens, hoe bedoel je daar zitten gaten in ? Waarom zijn er niet genoeg resources dan. Welke hebben we dan nodig en hoeveel dan ?quote:Ik wil best kennis delen. Waar ik wel moeite mee heb is dat jij roeptoetert dat je de oplossing hebt (resource based economy), terwijl daar gewoon grote gaten in zitten. En als ik jou dan vertel waar dat gat zit (gebrek aan resources...) en dat ook nog wordt herhaald door Igen en 100% Tukker, dan ben ik ineens het probleem?
Neem nou iets heel simpels: vis. Vis is gezond. Het zou daarom aan te raden zijn om meer vis te eten dan we nu doen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 17:53 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Trouwens, hoe bedoel je daar zitten gaten in ? Waarom zijn er niet genoeg resources dan. Welke hebben we dan nodig en hoeveel dan ?
We kunnen wel naar de Maan en naar Mars, satellieten in een baan om de aarde, maar een plan bedenken om de aarde zelf in redelijke banen te leiden is te moeilijk.
De RBE is een duidelijk concept die gewoon common sense gebruikt.
Zolang de economie groeit is er niets aan de hand. Maar dat kan niet goed blijven gaan.quote:
Wat is dit nou weer voor propaganda? Veel van die "feiten" in dat filmpje kloppen niet.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 02:33 schreef Dhalsim het volgende:
Deze documentaire zou eigenlijk een standaard onderdeel van de basisschool-lesstof moeten zijn. Als dat zo was geweest, had deze hele crisis nooit plaatsgevonden:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |