quote:SOEST - Na de strenge vorst van afgelopen nacht worden we morgen getrakteerd op een pak sneeuw. Vanuit het noordoosten komt dan een gebied met buien ons land binnen. Vandaag is de gevoelstemperatuur min 18. De eerste sneeuw valt al morgenochtend in het noorden en oosten.
Later trekt deze aaneengesloten buienlijn naar het zuidwesten. De sneeuwval in het midden en zuiden van ons land wordt pas morgenmiddag berekend. Volgens Weeronline.nl kan er 3 tot 8 centimeter sneeuw vallen. Ook zullen er plaatsen zijn waar het vermoedelijk in het geheel niet tot sneeuwval komt. Mogelijk ontstaan daarbij morgen problemen in de avondspits.
Komende nacht vriest het opnieuw streng. De vorst gaat onder de min 10 die afgelopen nacht als laagste minimum werd gemeten in delen van Oost- en Zuid-Nederland. Het vriest vannacht 8 tot lokaal 12 graden. Vandaag is het erg koud. Onder een strakblauwe hemel en bij een ijskoude noordoostenwind wordt het vanmiddag niet warmer dan min 3 tot min 6 graden.
Morgen loopt het kwik in het westen tijdelijk op tot rond of even boven nul. Na de passage van de sneeuwstoring draait de wind, die aanvankelijk vrijdag veranderlijk is, opnieuw overal naar het noordoosten. Er wordt dan een portie nieuwe ijskoude lucht aangevoerd. In de nachten naar zaterdag en zondag wordt strenge, mogelijk zeer strenge vorst verwacht met minima tussen min 10 en min 16 graden.
De vorst houdt in de nieuwe week onverminderd aan. Overdag vriest het licht, in de nachten matig tot streng. Op de meeste plaatsen in ons land ligt inmiddels natuurijs dat ook vandaag snel verder aangroeit. Op verschillende grote plassen wordt geschaatst, maar voor eigen risico, zoals gisteren op het Veluwemeer. Door de verwachte sneeuwval van vrijdag worden de ijscondities er zeker niet direct beter op.
quote:
Een enkel sneeuwvlokje ontregeld alles al bij de NSquote:Op donderdag 2 februari 2012 10:15 schreef RemcoDelft het volgende:
3-8 cm is toch geen "flink pak"? Het is hooguit genoeg om de NS en het wegverkeer volledig te ontregelen.
Bij een flink pak denk ik aan een halve meter
Best overdreven weer.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:15 schreef RemcoDelft het volgende:
3-8 cm is toch geen "flink pak"? Het is hooguit genoeg om de NS en het wegverkeer volledig te ontregelen.
Zodat er niemand op mijn verjaardag komt omdat ze niet door de sneeuw durven te rijden.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:18 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Sneeuw, precies op vrijdag![]()
en dan die temperatuur zodat het blijft liggen in het weekend
Voor Nederlandse begrippen is dat inmiddels 'een dik pak'quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Wie durft er nou niet te rijden met 3 - 8 cm sneeuw?quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:19 schreef mstx het volgende:
[..]
Zodat er niemand op mijn verjaardag komt omdat ze niet door de sneeuw durven te rijden.
Typische berichtgeving van deze tijd (niet alleen weergerelateerd, maar algemeen, alles is een vreselijke ramp, drama of erger). Echt, we komen binnenkort superlatieven tekort, wordt tijd dat er een paar bijkomen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:15 schreef RemcoDelft het volgende:
3-8 cm? Nederland ligt tegen die tijd platquote:Op donderdag 2 februari 2012 10:19 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wie durft er nou niet te rijden met 3 - 8 cm sneeuw?Komen er alleen bejaarden op je verjaardag ofzo..
quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:16 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Een enkel sneeuwvlokje ontregeld alles al bij de NS
Ondertussen in Nederland met 15 km/u.....quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ondertussen in Nederland :
[ afbeelding ]
Japanquote:Op donderdag 2 februari 2012 10:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Ondertussen in Nederland :
[ afbeelding ]
Gefeliciteerd hoorquote:Op donderdag 2 februari 2012 10:19 schreef mstx het volgende:
[..]
Zodat er niemand op mijn verjaardag komt omdat ze niet door de sneeuw durven te rijden.
Hoe hebben ze dat zo mooi strak voor elkaar gekregen?quote:
Wat een onzin. Ik heb zaterdag ook een verjaardag. Denk je dat ik me laat weerhouden door een beetje sneeuw. Snelwegen zijn vrij, stapvoets als er echt veel sneeuw ergens licht, dan doe ik er maar wat langer over. Boeiequote:Op donderdag 2 februari 2012 10:19 schreef mstx het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hoe hebben ze dat zo mooi strak voor elkaar gekregen?
Over sneeuwbalterroristen of zo?quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:20 schreef Casos het volgende:
[..]
Typische berichtgeving van deze tijd (niet alleen weergerelateerd, maar algemeen, alles is een vreselijke ramp, drama of erger). Echt, we komen binnenkort superlatieven tekort, wordt tijd dat er een paar bijkomen.
Sneeuw veeg je er zo vanafquote:Op donderdag 2 februari 2012 10:50 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat is slecht voor het ijs verdomme!
Valt wel mee, vanavond nog even goed vriezen en de meeste plassen zitten dicht. Dan is sneeuw geen probleem meer (behalve dat de ijs aangroei langzamer gaat omdat sneeuw isoleert)quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:50 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat is slecht voor het ijs verdomme!
ja maar dan moet er wel eerst ijs liggen!quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Sneeuw veeg je er zo vanaf
Als er geen ijs ligt dan boeit het ook niet dat het sneeuwt.quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
ja maar dan moet er wel eerst ijs liggen!
Punt is dat er hier op de meeste plekken wel ijs ligt, maar te dun om op te staan. Dus straks ligt daar een laag sneeuw op die je er niet af kan vegen.quote:Als er geen ijs ligt dan boeit het ook niet dat het sneeuwt.
quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:19 schreef penny-wise het volgende:
Eindelijk sneeuw..
En ik ga zaterdag een cabrio kopen
En dat kan niet met een beetje sneeuw, omdat?quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:21 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik wilde gvd schaatsen van het weekend.
Plaatje werkt nietquote:Op donderdag 2 februari 2012 11:21 schreef Frutsel het volgende:
Ik moet het nog zien met dat "pak" sneeuw![]()
noorden en westen kon wel eens buiten de boot vallen...
Ik hoop niet dat je naar de radar zelf kijkt?quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Plaatje werkt niet![]()
Volgens buienradar gaat het morgen in de loop van de ochtend gewoon sneeuwen in het noorden en westen
En jij noemt jezelf Straatcommandoquote:Op donderdag 2 februari 2012 11:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Flikker op man, alleen werkelozen, homo's en wijven houden van sneeuw
Winter
Snijdende klotewind
Sneeuw
Gladheid
Zomer
Warmte
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mij mag je er voor wakker maken.
Dit dus en dat terwijl we 'net' uit een kleine mini-ijstijd komen ongeveer 1720 - 1920 en dan klagen we nu over elk vlokje sneeuw.quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:39 schreef Elfletterig het volgende:
Het probleem is niet het laagje sneeuw dat valt, het probleem is de massahysterie die er in dit land ontstaat. Het soort hysterie waarmee een laagje van 3 tot 8 centimeter sneeuw al wordt betiteld als 'een flink pak sneeuw'.
Hoepel op, het stelt echt niks voor. Dit is doodgewoon winterweer voor een land als Nederland. Een flink pak sneeuw ligt in de Alpen, waar laatst een meter viel en waar mensen zich amper nog konden verplaatsen. Een laagje sneeuw waar net je schoenzolen in wegzakken, is niet een 'flink pak'. Extreme kou of een horrorwinter vind je in Polen, waar het -30 is, niet in Nederland waar we deze hele winter nog nauwelijks stenge vorst hebben kunnen noteren.
En misschien nog wel erger dan de massahysterie is dat mensen zich er ook nog naar gaan gedragen. Reserveer maar vast de voorpagina's van kranten, stel je maar vast in op panisch weggedrag van automobilisten, ellenlange files in de ochtendspits (records, records!!!) en sfeer-items in het NOS Journaal van mensen die met hun kinderen gaan sleetjerijden.
*zucht*
niet overdrijven daar zijn minstens een dozijn sneeuwvlokjes voor nodig heur!!!! met 1 sneeuwvlokje heb je hooguit kans op nog meer vertragingenquote:Op donderdag 2 februari 2012 10:16 schreef Computerfluisteraar het volgende:
[..]
Een enkel sneeuwvlokje ontregeld alles al bij de NS
Zelfs een klein beetje sneeuw kan voor enorm veel overlast zorgen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:39 schreef Elfletterig het volgende:
Het probleem is niet het laagje sneeuw dat valt, het probleem is de massahysterie die er in dit land ontstaat. Het soort hysterie waarmee een laagje van 3 tot 8 centimeter sneeuw al wordt betiteld als 'een flink pak sneeuw'.
Hoepel op, het stelt echt niks voor. Dit is doodgewoon winterweer voor een land als Nederland. Een flink pak sneeuw ligt in de Alpen, waar laatst een meter viel en waar mensen zich amper nog konden verplaatsen. Een laagje sneeuw waar net je schoenzolen in wegzakken, is niet een 'flink pak'. Extreme kou of een horrorwinter vind je in Polen, waar het -30 is, niet in Nederland waar we deze hele winter nog nauwelijks stenge vorst hebben kunnen noteren.
En misschien nog wel erger dan de massahysterie is dat mensen zich er ook nog naar gaan gedragen. Reserveer maar vast de voorpagina's van kranten, stel je maar vast in op panisch weggedrag van automobilisten, ellenlange files in de ochtendspits (records, records!!!) en sfeer-items in het NOS Journaal van mensen die met hun kinderen gaan sleetjerijden.
*zucht*
Het is wat hè, dat winterseizoen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:28 schreef erniee het volgende:
Bah ook nog sneeuwIk hoopte een beetje dat dit jaar de winter min of meer overgeslagen zou worden en we al snel zonder jas naar buiten zouden kunnen... Maar nee, het moet nog weer even gaan sneeuwen in februari
quote:The first River Thames frost fair was in 1607; the last in 1814
Als fietser heb ik liever sneeuw dan die verraderlijke ijzel.quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:43 schreef Madame_Paon het volgende:
Zelfs een klein beetje sneeuw kan voor enorm veel overlast zorgen.
Ik moet alles op de fiets doen en met sneeuw moet ik gewoon gaan lopen, omdat ik anders onderuit ga.
Sneeuw is gewoon enorm waardeloos als je ergens heen moet.
Het is al meermaals een horrorwinter genoemd in de media en bij weeralarmen klinkt er inmiddels ook al in het hele land hoongelach.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:20 schreef Casos het volgende:
[..]
Typische berichtgeving van deze tijd (niet alleen weergerelateerd, maar algemeen, alles is een vreselijke ramp, drama of erger). Echt, we komen binnenkort superlatieven tekort, wordt tijd dat er een paar bijkomen.
Op synoptische (grootschalig dus) gezien is er niet veel aan te merken op de nieuwe run. Echter: Hirlam06 is NIET consistent met de voorgaande run in ons aandachtsgebied. Met name de timing ven de positie van het laagje (1034 hPa !!!) wijkt af. I.p.v over het oosten van het land trekt dit laag nu over het westen en derhalve is de aanlandige wind minder sterk en ligt het zwaartepunt van de neerslag nu in het westen van het land. Verder valt op te merken dat Hirlam nu naar ECMWF toe getrokken is w.b. het behandelen van het laagquote:Op donderdag 2 februari 2012 11:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat je naar de radar zelf kijkt?
edit: ik zie dat het plaatje van vannacht alweer veranderd isNaja, we zullen wel zien waar het nu wel of niet valt...
De vogels van tegenwoordig kunnen ook al nergens meer tegen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:54 schreef yyyentle het volgende:
Voor de vogels hoop ik dat het niet te lang gaat duren, dit weer.
Preciesquote:Op donderdag 2 februari 2012 11:44 schreef SteveBudin het volgende:
Dit weer is ideaal, -8 en je hoeft niet eens te krabben 's ochtends. Sneeuw mag wat mij betreft wegblijven.
behalve de sneeuwuil natuurlijk, die floreert!quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:54 schreef yyyentle het volgende:
Het rechtdoor rijden zoals die Amtrac treinen doen in die filmpjes kunnen onze koplopers ook prima, het wordt wat lastiger als de wissels niet meer te bedienen zijn..quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:42 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
niet overdrijven daar zijn minstens een dozijn sneeuwvlokjes voor nodig heur!!!! met 1 sneeuwvlokje heb je hooguit kans op nog meer vertragingen
http://www.volkskrant.nl/(...)-gewoon-buiten.dhtmlquote:Tijger, bizon en ijsbeer blijven in dierentuin gewoon buiten
De Europese bizons in Artis, de ijsberen in Blijdorp en de Siberische tijgers in Dierenpark Emmen kunnen de huidige vrieskou wel waarderen. Daarentegen zoeken de zebra's, giraffen en gorilla's het liever warmer op in hun binnenverblijf. Dat blijkt vandaag uit een ronde langs de dierentuinen.
quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:35 schreef Frutsel het volgende:
Situatie A2 : vrijdagmiddag 3 februari 2012
[ afbeelding ]
Die zitten ook al verongelijkt te kleumen op een kluitjequote:Op donderdag 2 februari 2012 11:55 schreef Copycat het volgende:
[..]
De vogels van tegenwoordig kunnen ook al nergens meer tegen.
Yes! Lekker winterweer. Gezond. Rode wangen. Schaatsen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:50 schreef Frutsel het volgende:
Breaking: Punxsutawney Phil zag zijn schaduw... nog zes weken winter
#groundhogday
in de VS jaquote:Op donderdag 2 februari 2012 13:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Yes! Lekker winterweer. Gezond. Rode wangen. Schaatsen.
Het is gezond, laten we het daarbij houden.quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Yes! Lekker winterweer. Gezond. Rode wangen. Schaatsen.
quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:54 schreef yyyentle het volgende:
En ook een flink stel kruiperige creeps delven het onderspit. Mooi toch?quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..], Stel je voor al die zielige zwakke vogeltjes die het loodje leggen. Oh wacht dat is ook het voordeel van een strenge winter. het heeft een zuiverende werking op de populaties van de overwinteraars hier.
Dat ook, volgend jaar dus minder wespen als na een zachte winter.quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En ook een flink stel kruiperige creeps delven het onderspit. Mooi toch?
quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat ook, volgend jaar dus minder wespen als na een zachte winter.
LOL ik zie geen EC staan. Hirlam zegt ijzel jah in het zuidwesten, gezien de temperatuur op dat moment. GFS gaat voor sneeuw Frutsel. Zijn dezelfde kaarten die jij plaatstequote:Op donderdag 2 februari 2012 14:17 schreef Frutsel het volgende:
zijn dit weer nieuwe kaarten? of zijn ze hetzelfde als die ik postte van 1200 uur?
ik zie de ijzel niet
quote:Op donderdag 2 februari 2012 13:50 schreef Frutsel het volgende:
Breaking: Punxsutawney Phil zag zijn schaduw... nog zes weken winter
#groundhogday
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |