Nee hoor, kijk maar eens goed naar de witte pijlen vlak voor de rotonde (waar de rode pijl door getekend staat)quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:26 schreef Quirine het volgende:
Maar.. je moet dus op de linkerbaan zitten (dus het verste af van de afslag) om af te slaan? Dus dan moet je de baan óversteken.. waar de mensen op rijden die juist op de rotonde willen blijven..
Ben ik de enige die dit gek vind?
Laat dat net de uitzondering zijn volgens jurispidentiequote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:24 schreef thenxero het volgende:
Volgens mij heb ik Koos Spee een keer horen zeggen dat je verplicht bent de richting waarin je voorgesorteerd staat te volgen, dus dan zal dat ook wel zo zijn.
Ah.. ja..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:27 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
Nee hoor, kijk maar eens goed naar de witte pijlen vlak voor de rotonde (waar de rode pijl door getekend staat)
Ik denk dat je observatie niet helemaal klopt, maar hoe dan ook is dit type rotonde tamelijk verwarrend. De meeste tweebaans rotondes die tegenwoordig worden aangelegd zijn dan ook Turborotondes (tenminste, alle recent aangelegde rotondes die ik de laatste tijd tegenkomt zien er zo uit)quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:26 schreef Quirine het volgende:
Maar.. je moet dus op de linkerbaan zitten (dus het verste af van de afslag) om af te slaan? Dus dan moet je de baan óversteken.. waar de mensen op rijden die juist op de rotonde willen blijven..
Ben ik de enige die dit gek vind?
TS is nog altijd degene die hier van rijbaan verwisseld zonder goed op te letten, TS zal dus 'officieel' (laten we hier even verzekeringstechnisch) zeker wel schuldig zijn.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:29 schreef Kings het volgende:
Jullie hadden precies omgekeerd moeten rijden.... Volgens mij heb jij officieel geen schuld aan de aanrijding, want de blauwe auto had op die baan de rotonde niet driekwart mogen nemen, maar het was van jouw kant slimmer geweest de buitenbaan te pakken...
dit is de correct uitleg.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:30 schreef RetepV het volgende:
Jij ging van baan verwisselen, dus jij deed een byzondere manouvre, dus jij had iedereen voorrang moeten geven. Waar die ander ook naartoe wilde. Er is geen wet die zegt dat als je op de buitenste baan rijdt, je ook de eerste afslag moet nemen.
Turborotondesquote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:30 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik denk dat je observatie niet helemaal klopt, maar hoe dan ook is dit type rotonde tamelijk verwarrend. De meeste tweebaans rotondes die tegenwoordig worden aangelegd zijn dan ook Turborotondes (tenminste, alle recent aangelegde rotondes die ik de laatste tijd tegenkomt zien er zo uit)
Helaas werkt dat niet zo, TS had er rekening mee moeten houden dat er nog iemand op die strook had kunnen rijden, sowieso omdat hij een baan oversteekt had hij er rekening mee moeten houden dat er iemand schuin achter of naast hem had kunnen rijden.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Och, blauw ging tegen de voorsortering in toch driekwart rond in plaats van rechtdoor de rotonde over, dus lijkt me op zijn minst gedeelde schuld. Mijn gevoel zegt me echter dat blauw de hoofdschuldige is, aangezien die door zich niet aan de regels te houden, ervoor gezorgd heeft dat deze aanrijding uberhaupt heeft kunnen plaatsvinden...
Ik kan me nog voorstellen dat de uitkomst inderdaad gedeelde schuld wordt, omdat blauw op z'n minst voor onduidelijkheid heeft gezorgd door onjuist voor te sorteren.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Helaas werkt dat niet zo, TS had er rekening mee moeten houden dat er nog iemand op die strook had kunnen rijden, sowieso omdat hij een baan oversteekt had hij er rekening mee moeten houden dat er iemand schuin achter of naast hem had kunnen rijden.
Tuurlijk had TS daar rekening mee moeten houden, maar TS reed op het juiste vak, in de juiste richting. Blauw niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:46 schreef Dennis101 het volgende:
Helaas werkt dat niet zo, TS had er rekening mee moeten houden dat er nog iemand op die strook had kunnen rijden, sowieso omdat hij een baan oversteekt had hij er rekening mee moeten houden dat er iemand schuin achter of naast hem had kunnen rijden.
Als TS op de binnenste baan rijdt zit hij eigenlijk ook op de verkeerde strook. Sowieso neemt dat niet weg dat je ineens niet meer goed moet kijken als je van baan wisselt.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk had TS daar rekening mee moeten houden, maar TS reed op het juiste vak, in de juiste richting. Blauw niet.
Maar goed, het recht is niet altijd recht...
Ik eerlijk gezegd niet. Sowieso zie ik geen pijl staan dat blauw verplicht af moet slaan.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:49 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik kan me nog voorstellen dat de uitkomst inderdaad gedeelde schuld wordt, omdat blauw op z'n minst voor onduidelijkheid heeft gezorgd door onjuist voor te sorteren.
niet correct. er staat nergens dat de rechterbaan niet de hele rotonde rond mag rijden.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk had TS daar rekening mee moeten houden, maar TS reed op het juiste vak, in de juiste richting. Blauw niet.
Maar goed, het recht is niet altijd recht...
Huh? Er staat rechts een pijl voor rechtdoor, en links een pijl voor rechtdoor en 'linksaf'.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:52 schreef z80 het volgende:
[..]
niet correct. er staat nergens dat de rechterbaan niet de hele rotonde rond mag rijden.
en ts zit in de linkerbaan, wat inhoud dat hij een rijstrook moet oversteken. dus altijd voorrang moet verlenen.
ja en? deze staan VOOR de rotonde. dus wettelijk gezien op een andere weg.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Huh? Er staat rechts een pijl voor rechtdoor, en links een pijl voor rechtdoor en 'linksaf'.
Hoe duidelijk wil je het hebben???
Dus bij elke kruising gelden de voorsorteervakken eigenlijk niet...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:58 schreef z80 het volgende:
ja en? deze staan VOOR de rotonde. dus wettelijk gezien op een andere weg.
Wellicht staat dat er ook, dat is wat lastig te zien op een foto van bovenaf....quote:indien de rechterbaan niet rond mag rijden had dit op de rotonde zelf aangegeven moeten worden.
Zou ik in dit geval dan zeer zeker doen.quote:dat de wegbeheerder er een zooitje van maakt kan de wetgever niets aan doen. hooguit kan ts de wegbeheerder aansprakelijk proberen te stellen voor het veroorzaken van een onduidelijke situatie.
Dat zei ik dus al...quote:maar dan nog blijft hij fout.
TS kan in ieder geval proberen op gedeelde schuld uit te komen, maar als de tegenpartij z'n poot stijf houdt, heeft TS waarschijnlijk wel pech ja.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:52 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik eerlijk gezegd niet. Sowieso zie ik geen pijl staan dat blauw verplicht af moet slaan.
Dat is niet waar.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:54 schreef Tism het volgende:
Los van het feit dat TS op de verkeerde rijstrook reed zijnde rechtdoorgaand verkeer,
Dat welquote:had hij beter moeten opletten, en had hij voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rechter baan..
Dan wil ik graag van TS één goede reden weten waarom hij in godsnaam voor de linkerbaan heeft gekozen op die rotonde..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:14 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
[..]
Dat welTS zit fout.
Wel onhandige rotonde trouwens, je kan als linkerauto nooit zien of iemand de rotonde daar echt gaat verlaten, dus kun je nooit met z'n 2en tegelijk hier rechtdoor over de rotonde.
Gezien de pijlen mag het, maar ik zou het niet zo doen. En zeker niet pas bij het afslaan de buitenbaan oversteken, maar eerder naar rechts gaan.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:16 schreef Tism het volgende:
[..]
Dan wil ik graag van TS één goede reden weten waarom hij in godsnaam voor de linkerbaan heeft gekozen op die rotonde..
Daar komt het inderdaad wel op neer.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:19 schreef Palomar het volgende:
Heb niet alle reacties gelezen, maar die pijlen zijn volgens mij helemaal niet relevant. TS moet gewoon niet tegen die andere auto aanrijden en is dus 100% fout naar mijn mening.
Omdat er een pijl stond dat ik voor die baan ook rechtdoor kon, dus waarom niet... Plus het was druk dus zo spreidde iedereen zich over de 2 banen, eerder wisselen kon door de drukte ook niet. Maar goed, ik verwachtte gewoon dat alles rechts van mij de rotonde al had verlaten. (gezien de pijlen eerder op de weg: rechterbaan is rechtdoor, dus rotonde verlaten)quote:Dan wil ik graag van TS één goede reden weten waarom hij in godsnaam voor de linkerbaan heeft gekozen op die rotonde..
Juist!..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:17 schreef Piles het volgende:
[..]
Gezien de pijlen mag het, maar ik zou het niet zo doen. En zeker niet pas bij het afslaan de buitenbaan oversteken, maar eerder naar rechts gaan.
Een verhoogde rijbaanafscheiding zou het hier wel makkelijker maken.
Dus eigenlijk had je de situatie niet helemaal overzien, en gokte je er maar op dat het zo kon?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:21 schreef KyraVZ het volgende:
[..]
Omdat er een pijl stond dat ik voor die baan ook rechtdoor kon, dus waarom niet... Plus het was druk dus zo spreidde iedereen zich over de 2 banen, eerder wisselen kon door de drukte ook niet. Maar goed, ik verwachtte gewoon dat alles rechts van mij de rotonde al had verlaten.
Tja, dat is natuurlijk wel een hele slechte aanname.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:21 schreef KyraVZ het volgende:
[..]
Omdat er een pijl stond dat ik voor die baan ook rechtdoor kon, dus waarom niet... Plus het was druk dus zo spreidde iedereen zich over de 2 banen, eerder wisselen kon door de drukte ook niet. Maar goed, ik verwachtte gewoon dat alles rechts van mij de rotonde al had verlaten.
Juist op zo'n rotonde is dat alles behalve logisch.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:24 schreef KyraVZ het volgende:
Ja maar goed wel logisch als je de pijlen ziet van het voorsorteren...
En ik begrijp natuurlijkwel dat je alsnog moet kijken
Da's geen goede reden..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:21 schreef KyraVZ het volgende:
[..]
Omdat er een pijl stond dat ik voor die baan ook rechtdoor kon, dus waarom niet... Plus het was druk dus zo spreidde iedereen zich over de 2 banen, eerder wisselen kon door de drukte ook niet. Maar goed, ik verwachtte gewoon dat alles rechts van mij de rotonde al had verlaten.
Desnoods rij je nog een rondje als je de situatie niet goed kan overzien.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:26 schreef Tism het volgende:
[..]
Da's geen goede reden..![]()
Volgende keer niet meer doen, en gewoon rustig de rechterbaan aanhouden bij het naderen van de rotonde (dus voor je erop rijd) als je halfrond op de rotonde gaat, anticiperen heet zoiets..
Da's idd ook nog een optie ja..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Desnoods rij je nog een rondje als je de situatie niet goed kan overzien.
quote:Mocht de tegenpartij de rechterbaan ook gebruiken om alsnog later de rotonde te verlaten of zit hij/zij fout...
Nou door bovenstaande woorden begon ik toch even te twijfelen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:29 schreef KyraVZ het volgende:
Nogmaals, ik begrijp heus wel dat ik had moeten kijken.
Nee dus.quote:Ik vroeg mij nog af of de tegenpartij fout zit gezien zij toch 3/4 ging terwijl zij voor rechtdoor voorsorteerde.
keizer karel plein in nijmegen nog zo 1tjequote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:28 schreef mazaru het volgende:
Pak het Hofplein maar eens een paar keer op vrijdagmiddag, dan leer je echt rotondes pakken.
Daar kun je je nog wel eens zwaar in vergissen...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:36 schreef Palomar het volgende:
TS, ik geef je gewoon erg weinig kans dat er ook maar 1% schuld naar die ander gaat...
Die krijgt hoogstens een boete, jij moet voor de schade opdraaien. Voorrangsregels gaan boven bijna alle andere verkeersregels.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:29 schreef KyraVZ het volgende:
Nogmaals, ik begrijp heus wel dat ik had moeten kijken.
Ik vroeg mij nog af of de tegenpartij fout zit gezien zij toch 3/4 ging terwijl zij voor rechtdoor voorsorteerde.
[..]
Ik denk het niet. TS had hem voorrang moeten verlenen, heeft hij niet gedaan.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daar kun je je nog wel eens zwaar in vergissen...
Een boete?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:41 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Die krijgt hoogstens een boete, jij moet voor de schade opdraaien. Voorrangsregels gaan boven bijna alle andere verkeersregels.
Jajaja... Als het allemaal zo simpel was....quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:41 schreef Dennis101 het volgende:
Ik denk het niet. TS had hem voorrang moeten verlenen, heeft hij niet gedaan.
Ander verhaal, tegenpartij doet hier naar mening weinig fout. TS had er rekening mee moeten houden dat er iemand naast hem had kunnen rijden. Dus ja, in dit geval lijkt het mij redelijk simpel.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jajaja... Als het allemaal zo simpel was....
Maat van me, rijdt met zijn auto een parkeerplein op. Althans, dat was de bedoeling. Iemand die stond te wachten om dat parkeerplein te verlaten ramde hem aan de voorkant omdat die met zijn linkeroog in zijn rechterbroekzak keek.
Verzekering wou 50-50 doen omdat ze zich beiden op een parkeerPLEIN bevonden en hoewel de tegenpartij zijn parkeerplaats wilde verlaten ook mijn maat had moeten uitkijken aangezien hoij zich op een parkeerplein bevond.
(Dus als de volgende keer als je bij het winkelcentrum naar een parkeeplek zoekt en iemand komt een parkeehaven uit, wees dan maar niet zo zeker dat je schade gedekt is...!)
Uiteindelijk werd het de verzekring duidelijk dat mijn maat nog niet op het parkeerPLEIN was, en de tegenpartij daar juist vanaf reed. Toen, en toen pas is alle schade vergoed. (En voor de bijdevoetjes...: Mijn maat had sowieso voorrang, al was het geen parkeerplein geweest.)
Ja man. Als jij over een parkeerplein rijdt op zoek naar een plekje en iemand komt uberlomp uit zijn parkeerhaven crossen ligt het ook aan jou zeker...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:52 schreef Dennis101 het volgende:
Ander verhaal, tegenpartij doet hier naar mening weinig fout. TS had er rekening mee moeten houden dat er iemand naast hem had kunnen rijden. Dus ja, in dit geval lijkt het mij redelijk simpel.
Dat heeft toch niks met deze zaak te makenquote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja man. Als jij over een parkeerplein rijdt op zoek naar een plekje en iemand komt uberlomp uit zijn parkeerhaven crossen ligt het ook aan jou zeker...
We zullen zien wat de verzekering van TS zegt...
Doet er niet toe. Die pijlen daarvoor zijn meer een indicatie dan een 'regel', dit soort rotondes zijn een andere situatie dan gewone voorsorteervakken. Daarnaast ben je als je iemand raakt als je van baan wisselt sowieso altijd de sjaak.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Tuurlijk had TS daar rekening mee moeten houden, maar TS reed op het juiste vak, in de juiste richting. Blauw niet.
Ja en wat als je 2 rondjes rijdt? Waar zijn je voorsorteerpijlen dan? Welke volg je dan?quote:Op zondag 29 januari 2012 12:30 schreef chrisje013 het volgende:
blauw is fout. je ziet de voorsoorteerpijlen voor de rotonde heel duidelijk. rechter rijstrook is dan voor rechtdoor, blauw had daar nooit linksaf gemogen.
dat er op de rotonde zelf geen pijlen zijn aangebracht doet er niet toe, de pijlen voor de rotonde bepalen de richting. daarom zijn het VOORSOORTEERpijlen...
Dat is een compleet andere situatie die jij beschrijft als het om verzekeren gaat... Die vlieger gaat in dit scenario dus niet ook meteen op..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jajaja... Als het allemaal zo simpel was....
Maat van me, rijdt met zijn auto een parkeerplein op. Althans, dat was de bedoeling. Iemand die stond te wachten om dat parkeerplein te verlaten ramde hem aan de voorkant omdat die met zijn linkeroog in zijn rechterbroekzak keek.
Verzekering wou 50-50 doen omdat 'ze zich beiden op een parkeerPLEIN bevonden en hoewel de tegenpartij zijn parkeerplaats wilde verlaten ook mijn maat had moeten uitkijken aangezien hij zich op een parkeerplein bevond.'
(Dus als de volgende keer als je bij het winkelcentrum naar een parkeerplek zoekt en iemand komt zonder te kijken een parkeerhaven uit, wees dan maar niet zo zeker dat je schade gedekt is...!)
Uiteindelijk (na tig foto's en Google Earth...) werd het de verzekering duidelijk dat mijn maat nog niet op het parkeerPLEIN was, en de tegenpartij daar juist vanaf reed. Toen, en toen pas is alle schade vergoed. (En voor de bijdevoetjes...: Mijn maat had sowieso voorrang, al was het geen parkeerplein geweest.)
Je zegt precies wat het zijn, voorsoorteer.... Als ze niet herhaald worden op de rotonde, hebben ze alleen waarde bij het oprijden van de rotonde, zodra je erop zit niet meer..quote:Op zondag 29 januari 2012 12:30 schreef chrisje013 het volgende:
blauw is fout. je ziet de voorsoorteerpijlen voor de rotonde heel duidelijk. rechter rijstrook is dan voor rechtdoor, blauw had daar nooit linksaf gemogen.
dat er op de rotonde zelf geen pijlen zijn aangebracht doet er niet toe, de pijlen voor de rotonde bepalen de richting. daarom zijn het VOORSOORTEERpijlen...
De inrichting van de rotonde in dit topic doet volgens mij ook vermoeden dat je alsnog rechtdoor kan rijdenquote:Beoordeling
1. Aan de betrokkene is als kentekenhouder bij inleidende beschikking een administratieve sanctie van ¤ 150,- opgelegd ter zake van “op een kruising niet de richting volgen die het voorsorteervak aangeeft”, welke gedraging zou zijn verricht op 28 oktober 2008 om 08.28 uur op de Kardinaal de Jongweg te Utrecht met het voertuig met het kenteken [AB-AB-00].
2. De betrokkene heeft in de procedure bij de kantonrechter aangevoerd dat zij stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor, maar dat zij alsnog besloot rechtsaf te slaan. De inrichting van de rotonde doet namelijk vermoeden dat er nog gekozen kan worden welke richting men opgaat, aangezien de rijstrook zich afsplitst in een gedeelte rechtdoor en een gedeelte rechtsaf. Zij hoefde daardoor niet van rijstrook te wisselen om rechtsaf te gaan. Op die splitsing was ook geen doorgetrokken of onderbroken streep toegepast. Feitelijk is de betrokkene dus niet van rijstrook gewisseld, maar heeft zij de rijstrook bereden die voortkomt uit het door de betrokkene gekozen voorsorteervak.
3. De kantonrechter heeft het beroep gedeeltelijk gegrond verklaard en de beslissing van de officier van justitie en de inleidende beschikking in zoverre gewijzigd dat de sanctie wordt vastgesteld op¤ 75,-. De officier van justitie heeft in hoger beroep aangevoerd dat de kantonrechter de sanctie op onjuiste gronden heeft gematigd.
Alleen is meneer hier niet tegen een auto aangereden, maar heeft wel een boete gekregen voor het niet volgen van de richting van het voorsorteervak.quote:De beslissing van de kantonrechter
De kantonrechter heeft het beroep van de betrokkene tegen de door de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie namens de officier van justitie in het arrondissement Utrecht genomen beslissing gedeeltelijk gegrond verklaard en de sanctie gematigd tot een bedrag van ¤ 75,-. De beslissing van de kantonrechter is aan dit arrest gehecht en maakt daarvan deel uit.
Bron: http://jure.nl/bl5984quote:Beslissing
Het gerechtshof:
vernietigt de beslissing van de kantonrechter;
verklaart het beroep ongegrond.
quote:10. Het hof stelt het volgende voorop. Anders dan de kantonrechter, is het hof van oordeel dat een rotonde moet worden aangemerkt als een kruispunt en niet als een cirkelvormige weg waarop slechts éénrichtingsverkeer is toegestaan. Het betreftimmers een kruising/splitsing van wegen (zie ook de definitie van rotonde in Van Dale's Groot Woordenboek der Nederlandse taal). De veronderstelling dat weggebruikers op een rotonde enkel rechtdoor kunnen rijden of rechtsaf kunnen slaan is daarom niet juist.
In het geval voor het kruispunt voorsorteerstroken zijn toegepast, houdt dat in dat bestuurders op het kruispunt de richting moeten volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevonden aangeeft. Door reeds voor het oprijden van de rotonde middelsde daartoe bestemde voorsorteerstroken de gewenste richting te kiezen wordt het verkeer op een rustige en ordelijke wijze over de rotonde in de gekozen richting geleid.
11. Voor de vaststelling of de onderhavige gedraging is verricht is bepalend welke richting de betrokkene uiteindelijk heeft gevolgd, nadat zij stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor. Dat de wegmarkering het toeliet om een andere richting te volgen, is voor die vaststelling dus niet relevant, evenmin als de omstandigheid dat nietvan rijstrook hoefde te worden gewisseld. Zowel uit de verklaring van de verbalisant als uit de verklaring van de betrokkene volgt dat de betrokkene stond voorgesorteerd in de richting rechtdoor, maar dat zij op de rotonde naar rechts is afgeslagen. Derhalve heeft de betrokkene niet de richting gevolgd van het voorsorteervak.
Stoppen op een rotonde???quote:Op zondag 29 januari 2012 18:34 schreef Warrick21 het volgende:
Ik zou zeggen dat schult bij TS ligt. Dat je de ander auto raakte betekent dat je niet keek voordat je ging afslaan. Je ging er vanuit dat er of niks stond of dat de auto naast je zou afslaan.
Zelfs keek je en had de auto naast je geen knipperlicht aan, jij ging alsnog ervan uit dat hij zou afslaan, in andere woorden enkel een aanname, wat altijd fout is.
Wat je hoort te doen is afremmen, kijken, indien je er niet langs kan, helemaal stoppen en wanneer mogelijk afslaan.
Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.quote:
Nou, dan zal ik wel blont zijn, maar als ik moet afslaan op een rotonde en ik zie dat het niet kan, dan rij ik gewoon een extra rondje.quote:Op zondag 29 januari 2012 19:47 schreef existenz het volgende:
[..]
Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.
Lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Je blokkeert dan in 1 keer het verkeer uit vier richtingen (op deze rotonde drie, maar meestal heeft een rotonde 4 "poten"). Je mag ook niet op een kruising stilstaan. Dus volgens mij ook niet op een rotonde (wat feitelijk 4 (of in dit geval 3) kruisingen achter elkaar zijn).quote:Op zondag 29 januari 2012 19:47 schreef existenz het volgende:
[..]
Jazeker, als je daarmee een gevaarlijke situatie voorkomt, dan mag je dat gewoon.. Het is alleen geen parkeerplaats of iets dergelijks.
Dit ligt er natuurlijk wel een beetje aan om wat voor rotonde het gaat. Bij een rotonde zoals hier in de OP lijkt het mij inderdaad niet echt bevorderlijk voor de veiligheid en doorstroming, maar op rotondes waarbij fietsers voorrang hebben ga je niet rondjes blijven rijden totdat je het geluk hebt dat er geen fietser aan komt. Het lijkt mij dat je daar ook gewoon stil mag staan.quote:Op zondag 29 januari 2012 20:24 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Je blokkeert dan in 1 keer het verkeer uit vier richtingen (op deze rotonde drie, maar meestal heeft een rotonde 4 "poten"). Je mag ook niet op een kruising stilstaan. Dus volgens mij ook niet op een rotonde (wat feitelijk 4 (of in dit geval 3) kruisingen achter elkaar zijn).
Ja, uiteraard. Anders rijd je rondjes tot de spits voorbij isquote:Op zondag 29 januari 2012 21:15 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Dit ligt er natuurlijk wel een beetje aan om wat voor rotonde het gaat. Bij een rotonde zoals hier in de OP lijkt het mij inderdaad niet echt bevorderlijk voor de veiligheid en doorstroming, maar op rotondes waarbij fietsers voorrang hebben ga je niet rondjes blijven rijden totdat je het geluk hebt dat er geen fietser aan komt. Het lijkt mij dat je daar ook gewoon stil mag staan.
Ik moet helaas bij deze vaststellen dat de enige persoon met verkeersinzicht een vrouw blijkt te zijn.quote:
Ik dacht dit initieel ook, maar toch vraag ik me af of dit wel zo is. Als een rotonde (zoals hierboven beschreven) gezien kan worden als een kruising waar je je dient te houden aan de richting aangegeven in de voorsorteervakken, had TS er vanuit mogen gaan dat de auto daar af sloeg. Hoewel van baan verwisselen zónder te kijken natuurlijk sowieso fout is.quote:Op zondag 29 januari 2012 18:34 schreef Warrick21 het volgende:
Ik zou zeggen dat schult bij TS ligt. Dat je de ander auto raakte betekent dat je niet keek voordat je ging afslaan. Je ging er vanuit dat er of niks stond of dat de auto naast je zou afslaan.
Zelfs keek je en had de auto naast je geen knipperlicht aan, jij ging alsnog ervan uit dat hij zou afslaan, in andere woorden enkel een aanname, wat altijd fout is.
Wat je hoort te doen is afremmen, kijken, indien je er niet langs kan, helemaal stoppen en wanneer mogelijk afslaan.
Zoals ik zei, is het dus niet altijd onnodig.quote:Op zondag 29 januari 2012 22:48 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik moet helaas bij deze vaststellen dat de enige persoon met verkeersinzicht een vrouw blijkt te zijn.
Wie gaat er nou onnodig stilstaan op een rotonde!
Ik vond het heel vreemd dat TS zonder te kijken en zonder voorrang te geven zomaar afslaat en een baan oversteektquote:Op maandag 30 januari 2012 14:33 schreef Blik het volgende:
Ik vind het heel vreemd dat er mensen vinden dat TS schuldig is. Blauw staat voorgesorteerd voor rechtdoor en veroorzaakt daarom een botsing. Die botsing was niet ontstaan als blauw wél goed voorgesorteerd was.
De botsing was niet ontstaan als TS naast zich had gekeken.quote:Op maandag 30 januari 2012 14:33 schreef Blik het volgende:
Ik vind het heel vreemd dat er mensen vinden dat TS schuldig is. Blauw staat voorgesorteerd voor rechtdoor en veroorzaakt daarom een botsing. Die botsing was niet ontstaan als blauw wél goed voorgesorteerd was.
Ik niet, er zijn voorsorteervakken aangemaakt voor de rotonde. Voor mij is een logische redenering dat je denkt dat de auto die op de rechterbaan rijdt in dit geval rechtdoor gaat. Anders is het complete nut van de rotonde weg (namelijk doorstroming van het verkeer)quote:Op maandag 30 januari 2012 14:34 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik vond het heel vreemd dat TS zonder te kijken en zonder voorrang te geven zomaar afslaat en een baan oversteekt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |