nietvandezewereld: Boeddhisme gaat ook over respect voor andere spirituele paden. Zoals je misschien weet zegt de Dalai Lama dat iedereeen die op zoek is naar spiritualiteit eerst in zijn eigen cultuur moet zoeken.quote:Dit is meer een vraag gericht aan de agnostici/atheïsten hier:
Welk geloof of welke stroming zou je kiezen als je echt moest kiezen en waarom?
Je moet kiezen!
Hoe specifieker hoe beter.
En voor de gelovigen: als je je reeds hebt aangesloten bij een stroming aub uitleggen wat de doorslag gaf voor je overtuiging.
Ben erg benieuwd naar de antwoorden.
PS: aub wel serieuze reacties en geen "Spaghetti Monster" antwoorden
Een beetje overdreven. Dat van het brood is wel erg summier.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:29 schreef hoatzin het volgende:
Paulus weet helemaal niets van wat wij het levensverhaal van Jezus zouden noemen, BEHALVE de kruisiging, de opstanding en de hemelvaart.
imho sterk overdreven.
Als men hier een serieus, en degelijk antwoord op kan geven. Waarom dan niet?quote:PS: aub wel serieuze reacties en geen "Spaghetti Monster" antwoorden
Tevens, dit.quote:
quote:Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.
Ik ben atheïst, en ik kan me uitstekend gedragen. Zou dat wellicht meer te maken hebben met het gebrek aan arbitraire doch absolute regeltjes in zowel het boeddhisme als het atheïsme, dan met het gelijk van het boeddhisme?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:23 schreef RetepV het volgende:
Alle geloven zijn handleidingen, programma's, om jezelf te leren gedragen tussen je medemensen, en om je te helpen bij het oplossen van moeilijke vraagstukken in je leven.
Behalve Boeddhisme. Boeddhisme leert jou zelf jezelf te leren gedragen, en leert jou zelf hoe je je moeilijke vraagstukken in het leven kunt oplossen.
Dus iedere gelovige die daadwerkelijk iets geleerd heeft tijdens zijn opleiding tot volwassene in deze wereld zal uiteindelijk uitkomen bij Boeddhisme.
Boeddhisme makes sense wanneer je het allemaal al weet. Alle andere geloven zijn alleen maar verschillende manieren om tot dezelfde conclusies te komen als Boeddhisme.
Alleen als je niet verder komt dan het volgen van de regeltjes van je geloof. Als je er niks van leert, maar de regeltjes alleen maar toepast. Dan zul je in je geloof blijven hangen.
Uiteindelijk is ook Boeddhisme niet het uiterste doel. Uiteindelijk is het uiterste doel om helemaal NIKS meer te hoeven geloven. Om met de wereld en de samenleving om te kunnen gaan ZONDER gebruik te hoeven maken van kant-en-klare regels.
Imo dan allemaal, hé...
Nope. Jij kan je gedragen omdat jouw ouders jou TOCH met Christelijke waarden en normen hebben opgevoed. Het is nou eenmaal onmogelijk om in Nederland de Christelijke normen en waarden te negeren.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik ben atheïst, en ik kan me uitstekend gedragen. Zou dat wellicht meer te maken hebben met het gebrek aan arbitraire doch absolute regeltjes in zowel het boeddhisme als het atheïsme, dan met het gelijk van het boeddhisme?
Waarom? Ik ben als atheist opgevoed en geef geen fuck om christelijke waardes. Dat er enkele zijn die overeen komen met mijn ethiek is fijn, maar doet niet terzake.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nope. Jij kan je gedragen omdat jouw ouders jou TOCH met Christelijke waarden en normen hebben opgevoed. Het is nou eenmaal onmogelijk om in Nederland de Christelijke normen en waarden te negeren.
Wat wil je daarmee zeggen? Ik volg het niet helemaal.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nope. Jij kan je gedragen omdat jouw ouders jou TOCH met Christelijke waarden en normen hebben opgevoed. Het is nou eenmaal onmogelijk om in Nederland de Christelijke normen en waarden te negeren.
Zou je mij, en andere users, kunnen uitleggen waarom?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
@Kellogs.quote:Mooi hoor zo'n ronde vorm
quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:56 schreef Robmeister het volgende:
[..]
@Kellogs.
Die foto die je in het andere draadje hebt geplakt is natuurlijk geen planeet,maan of zon en dus ook geen hemellichaam. die foto is een foto van een komeet en dat is natuurlijk wat anders. Kometen is ruimte puin en geen hemellichaam.
Dus slaap lekker verder he!
`Kometen` zijn kleine hemellichamen die in vaak erg elliptische banen rond een ster draaien en uit ijs, gas en stof bestaanquote:Op vrijdag 27 januari 2012 09:48 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Bv ik durf te beweren dat alle hemellichamen de ronde vorm hebben. Bv alle planeten,manen en zonnen zijn rond van vorm.
Boeddhisme in zijn meest kale vorm is inderdaad down-to-earth:quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik ben atheïst, en ik kan me uitstekend gedragen. Zou dat wellicht meer te maken hebben met het gebrek aan arbitraire doch absolute regeltjes in zowel het boeddhisme als het atheïsme, dan met het gelijk van het boeddhisme?
Overigens lijken de doelstellingen van het boeddhisme heel veel op de doelstellingen van de (post-)Socratici. Ook zij stelden een 'religie' samen waarin goed leven belangrijker was dan regeltjes volgen.
Leeftijd zegt vrij weinig, want het Jodendom is nog ouder, en het Hindoeïsme nog veel ouder.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:10 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Boeddhisme in zijn meest kale vorm is inderdaad down-to-earth:
• doe niet een ander aan wat je zelf ook niet zou willen ondergaan.
• elk oorzaak (of dat nou een handeling is of een gedachte) heeft een gevolg; goede handelingen leiden tot goede gevolgen, slechte handelingen tot slechte gevolgen.
• alleen inzicht leidt tot kennis (met andere woorden: geloof niets)
Voordeel van Boedhisme is dat ze al 2500 ervaring hebben met het verkrijgen van inzichtin dit soort zaken en daar een soort handleiding voor hebben ontwikkeld: het Boeddhistisch Pad. Waarbij ze wel weer aangeven dat ook de handleiding met een zekere behoedzaamheid moet worden bekeken. Niet alles is op jou van toepassing en pas als je alle kleine lettertje begrijpt, heb je er wat aan.
Dus je vind dat vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen? Dat homo's gestenigd moeten worden en dat slavernij gewoon weer ingevoerd moet worden?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ja dat beweren de religies wel ja. Het christendom voorop. Ze menen ook dat alle goede moreel louter door (via) de bijbel komt. Al het ander is zondig en slecht.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:28 schreef Semisane het volgende:
Het idee dat mensen zonder religie totaal moreel los zouden slaan is gewoon weg niet hard te maken.
Er is een heel simpele manier om mensen te tonen dat religie of god niet belangrijk zijn voor moraal. Je moet ze gewoon het volgende voorleggen:quote:Op vrijdag 27 januari 2012 16:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat beweren de religies wel ja. Het christendom voorop. Ze menen ook dat alle goede moreel louter door (via) de bijbel komt. Al het ander is zondig en slecht.
Oh?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 16:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat beweren de religies wel ja. Het christendom voorop. Ze menen ook dat alle goede moreel louter door (via) de bijbel komt. Al het ander is zondig en slecht.
Mmmm...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 16:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Er is een heel simpele manier om mensen te tonen dat religie of god niet belangrijk zijn voor moraal. Je moet ze gewoon het volgende voorleggen:
"Stel, jouw god komt morgen naar jou toe, en zegt dat jij zo'n goed persoon bent geweest dat de regels niet meer voor jou gelden. Je kunt letterlijk doen wat je wilt, maar je komt altijd op de hoogste plaats in de hemel. Er is totaal geen twijfel aan: het is echt god, en hij legt het je voor zonder bijbedoelingen. Je bent volledig vrij.
Zou je dan bijvoorbeeld gaan moorden en verkrachten, of zou je je nog steeds aan (bepaalde) regels houden?"
Antwoorden ze dat ze lekker gaan plunderen, dan moet je het op een loopje zetten, want dan heb je met een psychopaat van doen. Als ze antwoorden dat ze zich toch aan regels zouden houden, kun je hen erop wijzen dat dat betekent dat ze ook moreel kunnen handelen zonder dat god dat eist.
erm...quote:
Precies, de meeste mensen hebben de neiging niet eens. Toch zijn er religieuzen die beweren dat alle moraliteit vanuit hun god komt, en, in extenso, dat god het enige is dat tussen de mens en zulk gedrag in staat. Met het bovenstaande kun je mooi laten zien dat dat niet zo is: zelfs als god uit de vergelijking wordt gehaald, hebben mensen niet de neiging om het slechte te doen (of: de neiging om het slechte niet te doen).quote:Op vrijdag 27 januari 2012 16:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Mmmm...
Je gaat er hier wellicht van uit dat het lekker zou zijn om te moorden en te verkrachten, en dat moreel, al of niet door een godsdienst geïnspireerd, dat zou verhinderen.
Dat zal beslist voor een groep mensen gelden, wellicht ook voor jou ?, maar bijvoorbeeld niet voor mij. Ik heb geen enkele neiging iemand te verkrachten. Ik kan me er niets bij voorstellen. Moorden ook niet.
Maar de strekking van je betoog is me wel duidelijk. Misschien moet je wat andere "zonden" verzinnen aan welke deze uitverkoren persoon zich te buiten zou kunnen gaan.
Inderdaad. Mensen hebben geloof helemaal niet nodig om zich te gedragen. Mensen willen namelijk sowieso liever leven in een samenleving waarin iedereen zich gedraagt. Daar hebben ze echt geen God voor nodig.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:28 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het idee dat mensen zonder religie totaal moreel los zouden slaan is gewoon weg niet hard te maken.
Lees het nog eens door en vertel me dan eens of je poging tot atheïst-bashen jammerlijk is mislukt.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 18:34 schreef SingleCoil het volgende:
Een belangrijk aspect van religie is het regelende gedeelte, en dat is, zoals tijn ook zegt, meer een juridisch aspect dan een religieus. Hoewel een atheist het verschil niet zal willen zien natuurlijk.
Gedaan, nee hoor.Het creeren van een ordelijke maatschappij is het doel van het recht. Dat heeft an sich niets met religie te maken maar e.e.a. loopt natuurlijk wel snel door elkaar heen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 18:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lees het nog eens door en vertel me dan eens of je poging tot atheïst-bashen jammerlijk is mislukt.
Dat wordt niet vergetenquote:Op vrijdag 27 januari 2012 18:34 schreef SingleCoil het volgende:
Een belangrijk aspect van religie is het regelende gedeelte, en dat is, zoals tijn ook zegt, meer een juridisch aspect dan een religieus. Hoewel een atheist het verschil niet zal willen zien natuurlijk.
Als regelen behoort tot religie, hoe kan het dan tegelijk niet behoren tot religie? Om te illustreren:quote:Op vrijdag 27 januari 2012 18:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Gedaan, nee hoor.Het creeren van een ordelijke maatschappij is het doel van het recht. Dat heeft an sich niets met religie te maken maar e.e.a. loopt natuurlijk wel snel door elkaar heen.
Ik dacht dat je dat wel zou snappen.
Oftewel, regelen behoort tot religiequote:Een belangrijk aspect van religie is het regelende gedeelte,
Maar hoewel het er een deel van uitmaakt, behoort het niet tot religie.quote:en dat is, zoals tijn ook zegt, meer een juridisch aspect dan een religieus.
BASHBASHBASHquote:Hoewel een atheist het verschil niet zal willen zien natuurlijk.
Je lijkt het verschil tussen religie en religeus gedrag niet te begrijpenquote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als regelen behoort tot religie, hoe kan het dan tegelijk niet behoren tot religie? Om te illustreren:
[..]
Oftewel, regelen behoort tot religie
[..]
Maar hoewel het er een deel van uitmaakt, behoort het niet tot religie.
[..]
BASHBASHBASH
Je lijkt niet in te zien dat ook religie evolueertquote:Op vrijdag 27 januari 2012 19:04 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dat wordt niet vergeten
We weten dat er regels nodig zijn (anarchisten uitgezonderd) maar gaan ervan uit dat regels en weteen soms aangepast moeten worden als de situatie veranderd en/of door voortschrijdend inzicht.
Wat vanuit religie moeilijk gaat als de regels zijn bepaald door een woestijnvolk een paar 1000 jaar geleden en vervolgens zijn opgeschreven in een heilig boek.
Is dat je antwoord op alles? "Je lijkt het niet te begrijpen". Misschien moet je wat simpeler zijn, kennelijk is je niveau te hoog voor ons.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je lijkt het verschil tussen religie en religeus gedrag niet te begrijpen
Nou nee, religie zelf evolueert niet. De regels die 4000 jaar geleden geldig waren zijn dat nog steeds volgens het oude én het nieuwe testament.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je lijkt niet in te zien dat ook religie evolueert
Ik wel.quote:Wat dat betreft heb ik b.v. het feit van een gebrek aan historische aspecten in Paulus' verhaal als onderbouwing voor een "gnostische interpretatie" van Paulus niet altijd even sterk gevonden.
Zeker als men er van uitgaat dat men nooit deze brieven geredigeerd heeft, of brieven aan toegevoegde ( die zelfs helemaal niet van Paulus waren,) zoals:quote:Cognitor kwam overigens een tijd geleden met een lijstje historische verwijzingen (*)van Paulus naar Jezus, die ik toendertijd gekopieerd heb:
Klopt het, dat Paulus zegt dat hij de broers van Jezus kent en zelfs met één van hen, Jakobus, heeft gesproken (1 Kor. 9:5; Gal. 1:19; 2:9)?
Klopt het, dat Paulus zegt met Petrus en Johannes te hebben gesproken (Gal. 1-2)?
Klopt het, dat Paulus schrijft dat Jezus gekruisigd is (Gal. 3:1; 1 Kor. 2:2; 5:7 etc. etc.) door de Joden in Judea (1 Tess. 2:14-15)?
Klopt het, dat Paulus zegt dat Jezus een mens was (1 kor. 15:21; Gal. 4:4) uit het geslacht van Abraham (Gal. 3:16), zoon van David (Rom. 1:3), een Jood onder de Joodse wet (Gal. 4:4; Rom. 15:8)?
Klopt het, dat Paulus schrijft dat Jezus een laatste maaltijd hield voor zijn dood (1 Kor. 11:23)?
Klopt het, dat Paulus spreuken van Jezus kende (1 Tess. 4:15; 1 Kor. 7:10.25.40; 1 Kor. 9:14; 11:23-25)?
Nee religie evolueert niet. Sterker nog zal ik je eens iets uitleggen. evolutie is sowieso een fabel. Evolutie zou in de toekomst de geschiedenis in gaan als de grootste wetenschappelijke blunder sinds mensenheugenis. maar goed dat is natuurlijk een ander verhaal.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 22:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je lijkt niet in te zien dat ook religie evolueert
Gelukkig kan jij aantonen dat evolutie een fabel is...quote:Op zondag 29 januari 2012 10:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nee religie evolueert niet. Sterker nog zal ik je eens iets uitleggen. evolutie is sowieso een fabel. Evolutie zou in de toekomst de geschiedenis in gaan als de grootste wetenschappelijke blunder sinds mensenheugenis. maar goed dat is natuurlijk een ander verhaal.
Evolutie wordt tegenwoordig op alles toegepast. Niet alleen maar op het leven en het universum maar echt op alles. ook op maatschappijen,Samenlevingen en zelfs religeeen. Lijkt me een ernstige denkfout!
Heb je bewijs voor die verandering in denkrichting binnen de wetenschap? Want Darwins On The Origin Of Species is inmiddels meer dan 150 jaar oud en de steun voor de evolutietheorie binnen wetenschappelijke kringen is nagenoeg unaniem. Niet bepaald een basis voor een verandering in inzicht zoals jij het voorstelt.quote:Op zondag 29 januari 2012 10:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
evolutie is sowieso een fabel. Evolutie zou in de toekomst de geschiedenis in gaan als de grootste wetenschappelijke blunder sinds mensenheugenis.
Tja, dat iemand gelovig is kan, maar dat men dan zo wanhopig wetenschappelijke bevindingen niet willen accepteren is toch eigenlijk wel triest, naast het feit dat het vervelend en irritant is om maar elke keer weer de zelfde onzin aan te horen, kan je ook eigenlijk niks meer dan medelijden hebben met mensen die zo'n uit het lood geslagen beeld van de realiteit hebben.quote:Op zondag 29 januari 2012 11:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heb je bewijs voor die verandering in denkrichting binnen de wetenschap? Want Darwins On The Origin Of Species is inmiddels meer dan 150 jaar oud en de steun voor de evolutietheorie binnen wetenschappelijke kringen is nagenoeg unaniem. Niet bepaald een basis voor een verandering in inzicht zoals jij het voorstelt.
het is nu zo dat de steun binnen de vakgebieden nagenoeg unaniem is.quote:Op zondag 29 januari 2012 11:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heb je bewijs voor die verandering in denkrichting binnen de wetenschap? Want Darwins On The Origin Of Species is inmiddels meer dan 150 jaar oud en de steun voor de evolutietheorie binnen wetenschappelijke kringen is nagenoeg unaniem. Niet bepaald een basis voor een verandering in inzicht zoals jij het voorstelt.
Jij leeft nog in een hol en leeft van visvangst, wortels, knollen en af en toe een konijn?quote:Op zondag 29 januari 2012 10:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Evolutie is sowieso een fabel.Evolutie wordt tegenwoordig op alles toegepast. Niet alleen maar op het leven en het universum maar echt op alles. ook op maatschappijen,Samenlevingen en zelfs religeeen. Lijkt me een ernstige denkfout!
Het Jodendom is met de komst van Christus geëvolueerd naar het Christendom. Het Christendom is vervolgens weer geëvolueerd naar wat we nu de Katholieke kerk zouden willen noemen, etcetera. Een aardig boek hieromtrent isquote:
Je post is weer es moeilijk te lezen. Bedoel je dat jouw standpunt plausibel wordt als je aanneemt dat de brieven van Paulus later aangepast zijn, en dat de brieven die jij hier noemt niet oorspronkelijk door Paulus geschreven zijn?quote:Op zondag 29 januari 2012 10:08 schreef ATON het volgende:
Haushofer:
[..]
Ik wel.
[..]
Zeker als men er van uitgaat dat men nooit deze brieven geredigeerd heeft, of brieven aan toegevoegde ( die zelfs helemaal niet van Paulus waren,) zoals:
* Romeinen
* 1 Korintiërs
* 2 Korintiërs
* Galaten
* Filippenzen
* 1 Tessalonicenzen
* Filemon
(*) Brief Historische Verwijzingen volgens Cognitor aan Haushofer.
Boeddhisme is wat minder dogmatisch heb ik het idee, daar ligt het wellicht ook aan? Wellicht staat het idee van een soort allesomvattende goddelijke politie entiteit mensen ook wat minder aan, iets waar het Boeddhisme, zover ik weet, wat minder last van heeft?quote:Op maandag 30 januari 2012 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Opvallend dat boeddhisme zo populair is. Als reactie op het westerse materialisme/cunsumptiemaatschappij? Of het resultaat van de new age golf vanaf de jaren 60?
Dat voor mij inderdaad. Als ik moet kiezen dan maar een keuze waarbij een god niet zo wordt opgedragen.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:05 schreef Semisane het volgende:
[..]
Boeddhisme is wat minder dogmatisch heb ik het idee, daar ligt het wellicht ook aan? Wellicht staat het idee van een soort allesomvattende goddelijke politie entiteit mensen ook wat minder aan, iets waar het Boeddhisme, zover ik weet, wat minder last van heeft?
Ja, dat denk ik.quote:Op maandag 30 januari 2012 11:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je post is weer es moeilijk te lezen. Bedoel je dat jouw standpunt plausibel wordt als je aanneemt dat de brieven van Paulus later aangepast zijn, en dat de brieven die jij hier noemt niet oorspronkelijk door Paulus geschreven zijn?
Ik kan écht niet beter hoor.quote:Misschien ligt het aan mij, maar je formulering is wmb niet altijd even helder
Boeddhisme is inderdaad niet zo van de dogma's. Dat lijkt makkelijk maar het is eigenlijk een van de ingewikkeldste religies ter wereld. Alles staat continu ter discussie, enerzijds om 'de waarheid' te achterhalen, anderzijds om jezelf en anderen te onderwijzen en bewust te laten worden van je daden.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:05 schreef Semisane het volgende:
[..]
Boeddhisme is wat minder dogmatisch heb ik het idee, daar ligt het wellicht ook aan? Wellicht staat het idee van een soort allesomvattende goddelijke politie entiteit mensen ook wat minder aan, iets waar het Boeddhisme, zover ik weet, wat minder last van heeft?
Het lijkt me dat de new age golf er wel aan heeft bijgedragen ja, door deze beweging is het bekent(der) geworden in West-Europa.
quote:Op dinsdag 31 januari 2012 00:02 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Hier is trouwens een voorbeeldje van zo'n discussie.
Ik denk vooral als reactie op de overmaat aan regels die in veel religies naar voren komen. Wat dat betreft misschien wel dezelfde reden als de opkomst van het Christendom, als we de evangelieën mogen gelovenquote:Op maandag 30 januari 2012 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Opvallend dat boeddhisme zo populair is. Als reactie op het westerse materialisme/cunsumptiemaatschappij? Of het resultaat van de new age golf vanaf de jaren 60?
Ok, maar dan moet je niet verbaasd zijn als mensen om tekstuele argumenten gaan vragen daaromquote:
Er zijn grote verschillen met het Christendom, maar de overeenkomsten vind ik eigenlijk veel interessanter. In de evangelieën lees je over een Jezus die de achterliggende gedachte van regels benadrukt, en de intentie. Zover ik tot nu toe begrepen heb is dat ook een leidmotief in het Boeddhisme: regels zijn een indicatie, maar als je de "juiste" intentie hebt heb je die regels helemaal niet meer nodig.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 00:02 schreef freeDragon het volgende:
Boeddhisme is inderdaad niet zo van de dogma's.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens er zijn zat wetenschappers en goede denkers die evolutie aan de kan schuiven als bijna onmogelijk. Kijk alleen in jullie ogen zijn die geniale mensen, Die overigens net zo geniaal zijn als de evolutiewetenschappers geen wetenschappers, Maar evangelisten of pseudowetenschappers. de meeste mensen zijn namelijk niet meer bereid om na beide kanten van het verhaal te luisteren. Die lopen als een kip zonder kop achter de moderne wetenschap aan.quote:Op zondag 29 januari 2012 11:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er zijn ook zat wetenschappers en goede denkers die het Christendom aan de kant schuiven.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:03 schreef Robmeister het volgende:
Daar ben ik het absoluut niet mee eens er zijn zat wetenschappers en goede denkers die evolutie aan de kan schuiven als bijna onmogelijk.
Ja, tunnelvisie zie je overal.quote:Die lopen als een kip zonder kop achter de moderne wetenschap aan.
Ik hoop niet voor je dat je dat werkelijk gelooft.Als ik wil weten hoe het geloof in elkaar steekt dan lees ik wel de Bijbel. dat is natuurlijk de bron van de religie. zoals de Koran de bron voor de Moslim is. God uit de Bijbel die Jezus genoemd wordt is altijd het zelfde. God veranderd niet.quote:Op maandag 30 januari 2012 11:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het Jodendom is met de komst van Christus geëvolueerd naar het Christendom. Het Christendom is vervolgens weer geëvolueerd naar wat we nu de Katholieke kerk zouden willen noemen, etcetera. Een aardig boek hieromtrent is
[ afbeelding ]
Volstaat dit als ik je enkele bronnen opgeef ?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 09:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, maar dan moet je niet verbaasd zijn als mensen om tekstuele argumenten gaan vragen daaromIk heb het al eens eerder aangestipt: methodisch gezien is het statement "de teksten zijn vroeger aangepast" nogal willekeurig.
Probleem is namelijk dat wat de joden onder ' messias ' verstonden ( uit het O.T.) een andere betekenis had. Ik denk dat dit hier ook al meermaals ter sprake geweest is.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:17 schreef Robmeister het volgende:
Als de Joden bv Jezus hadden geaccepteerd als de aangekondigte messias zoals het in het OT staat beschreven dan had het Jodendom geen bestaan meer gehad dan waren het Christenen geweest.
Dat vind ik juist mooi. Een religie hoort niet makkelijk te zijn, het hoort juist een continue zoektocht te zijn naar verlichting. Simpelweg jezelf achter een stel regeltjes verschuilen kan iedereen wel, maar dat heeft imho weinig met spiritualiteit te maken.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 00:02 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Boeddhisme is inderdaad niet zo van de dogma's. Dat lijkt makkelijk maar het is eigenlijk een van de ingewikkeldste religies ter wereld. Alles staat continu ter discussie, enerzijds om 'de waarheid' te achterhalen, anderzijds om jezelf en anderen te onderwijzen en bewust te laten worden van je daden.
Ja dat klopt maar dat wil niet zeggen dat ze dan bij het rechte eind hadden. Dat ze juist hebben gehandeld.De Joden hoopte op een verlosser zoals Mozes. Iemand die ten strijde zou trekken tegen de Romeinen en het volk ervan zou verlossen. Maar Jezus werdt in die zin een bittere pil. Sterker nog eigenlijk geloven ze dat nu nog steeds. Dat de messias iemand zou zijn die hun dus verlost van al hun vijanden. Maar dat zal niet gebeuren hoor.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Probleem is namelijk dat wat de joden onder ' messias ' verstonden ( uit het O.T.) een andere betekenis had. Ik denk dat dit hier ook al meermaals ter sprake geweest is.
Dat is gewoon niet waar. Het is geen kwestie van ermee eens zijn of niet, het is een feit. Er zullen heus mensen te vinden zijn die kritisch zijn over de evolutietheorie, maar het aantal is niet significant. Als je 1000 willekeurige wetenschappers ondervraagt, is het aantal dat z'n twijfels heeft bij het bestaan van evolutie nooit meer dan een handje vol.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:03 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Daar ben ik het absoluut niet mee eens er zijn zat wetenschappers en goede denkers die evolutie aan de kan schuiven als bijna onmogelijk.
Ten eerste is het gewoon flauwekul waar je mee aankomt maar goed daar ga ik niet eens op in. En ten tweede maak je de cruciale fout door uit te gaan van de meerderheid. Wat je wil zeggen er zijn meer wetenschappers die in evolutie geloven als die het afwijzen en dus is evolutie waar. Dat is natuurlijk geen bewijs maar een aanname. En uitgaan van de meerderheid. Nu kan ik je tal van voorbeelden geven waarin blijkt dat de meerderheid het meestal onjuist heeft gehad door de eeuwen heen en dat er tal van misvattingen waren.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Het is geen kwestie van ermee eens zijn of niet, het is een feit. Er zullen heus mensen te vinden zijn die kritisch zijn over de evolutietheorie, maar het aantal is niet significant. Als je 1000 willekeurige wetenschappers ondervraagt, is het aantal dat z'n twijfels heeft bij het bestaan van evolutie nooit meer dan een handje vol.
Dit is slechts (een) geschiedschrijving, ik zou niet weten waarom we dit niet voor het Christendom kunnen doen. Bovendien staat er in de bijbel niet echt hoe het Christendom na de eerste eeuw ontwikkeld is (als je Handelingen ziet als een getrouwe bron voor de ontwikkeling in de 1e eeuw).quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:17 schreef Robmeister het volgende:
Ik hoop niet voor je dat je dat werkelijk gelooft.
Ja, als deze auteurs je claim vanuit de tekst kunnen beargumenteren, dan ben ik daar erg benieuwd naar.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Volstaat dit als ik je enkele bronnen opgeef ?
- R.E.Friedman ( 1988 Who wrote the Bible )
- Burton L.Mack ( 1995 Who wrote the New Testament )
- R.L.Fox ( 1991 The Unauthorized version )
- K.Dietzfelbinger ( 2000 Mysteriescholen ) vert.: Mysterienschulen
Dat is gebeurd. En omdat dat is gebeurd wordt de evolutietheorie als beste model om de ontwikkeling van leven beschouwd. Door de meeste wetenschappers.quote:Als je evolutie wil aantonen moet dat ook op wetenschappelijke manier en niet op basis van aantal gelovers.
Daar zijn we het al mee eens.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:32 schreef Robmeister het volgende:
Ja dat klopt maar dat wil niet zeggen dat ze dan bij het rechte eind hadden. Dat ze juist hebben gehandeld.De Joden hoopte op een verlosser zoals Mozes. Iemand die ten strijde zou trekken tegen de Romeinen en het volk ervan zou verlossen.
Wat bedoel je daar mee ? Denk je dat Jezus niet de bedoeling had om messias te spelen zoals Mozes of Josia ? Als dit niet zijn bedoeling was is de logische conclusie dat hij voor de joden niet de verwachte messias was.quote:Maar Jezus werdt in die zin een bittere pil.
Maar dat zijn nog enkel de ultra-orthodoxe joden hoor.quote:Sterker nog eigenlijk geloven ze dat nu nog steeds.
En daar ga jij voor zorgen ? :-)quote:Dat de messias iemand zou zijn die hun dus verlost van al hun vijanden. Maar dat zal niet gebeuren hoor.
Je gebrek aan kennis van evolutie en de evolutietheorie is nog geen reden om het flauwekul te vinden, laat staan dat het daarom geen goede wetenschappelijke theorie is.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:39 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ten eerste is het gewoon flauwekul waar je mee aankomt maar goed daar ga ik niet eens op in. En ten tweede maak je de cruciale fout door uit te gaan van de meerderheid. Wat je wil zeggen er zijn meer wetenschappers die in evolutie geloven als die het afwijzen en dus is evolutie waar. Dat is natuurlijk geen bewijs maar een aanname. En uitgaan van de meerderheid. Nu kan ik je tal van voorbeelden geven waarin blijkt dat de meerderheid het meestal onjuist heeft gehad door de eeuwen heen en dat er tal van misvattingen waren.
Als je evolutie wil aantonen moet dat ook op wetenschappelijke manier en niet op basis van aantal gelovers.
Nee, dat wil ik helemaal niet zeggen.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:39 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ten eerste is het gewoon flauwekul waar je mee aankomt maar goed daar ga ik niet eens op in. En ten tweede maak je de cruciale fout door uit te gaan van de meerderheid. Wat je wil zeggen er zijn meer wetenschappers die in evolutie geloven als die het afwijzen en dus is evolutie waar.
Uiteraard. Het is ook goed om ons te realiseren dat de kans dat we het fout hebben groter is dan de kans dat we het goed hebben. Daarom stoppen we ook niet met onderzoeken. Wanneer nieuwe bewijzen zich presenteren, krijgen nieuwe hypotheses de kans zich te bewijzen. Tot in de eeuwigheid. Geen enkele wetenschapper beweert ooit de wijsheid in pacht te hebben. Maar hij kan in elk geval zeggen dat hij z'n best doet de waarheid te achterhalen, in plaats van tevreden te zijn met de status quo.quote:Dat is natuurlijk geen bewijs maar een aanname. En uitgaan van de meerderheid. Nu kan ik je tal van voorbeelden geven waarin blijkt dat de meerderheid het meestal onjuist heeft gehad door de eeuwen heen en dat er tal van misvattingen waren.
De evolutietheorie heeft een sterke wetenschappelijke basis. Het aantal mensen dat vindt dat een theorie aannemelijk is, is geen oorzaak van de juistheid van de theorie, het is een gevolg.quote:Als je evolutie wil aantonen moet dat ook op wetenschappelijke manier en niet op basis van aantal gelovers.
De meeste gelovigen zullen dat over hun eigen theorieen ook vindenquote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:56 schreef Tijn het volgende:
Het aantal mensen dat vindt dat een theorie aannemelijk is, is geen oorzaak van de juistheid van de theorie, het is een gevolg.
Natuurlijk. Maar niemand beweert dan ook dat een religie met minder aanhangers ook minder waar is dan een religie met meer aanhangers, toch?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De meeste gelovigen zullen dat over hun eigen theorieen ook vinden
En daar heb je alles mee gezegt. Nergens lees ik dan ook wetenschappelijkheden. Het enige wat ik lees de evolutie is een feit,De meerderheid,Gebrek aan kennis als je het niet gelooft. Nu als ze van dat soort argumenten moeten hebben dan vraag ik me af welke wetenschappelijke stellingen ze erdan tegen aan kunnen zetten. Want als je met dat soort argumentatie moet aankomen dan heb je geen andere argumenten.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De meeste gelovigen zullen dat over hun eigen theorieen ook vinden
Dan lees je niet wat ik zeg.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:21 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Het enige wat ik lees de evolutie is een feit,De meerderheid,Gebrek aan kennis als je het niet gelooft.
Je gelooft ook dat er meer dan 300.000 jaar geleden mensen waren? En toen er nog dinosaurussen rondliepen, toen waren er ook al mensen? En toen er alleen nog leven in de oceaan voor kwam, toen waren er ook al mensen?quote:Ik heb dan ook geen enkele rede om aan te nemen dat mensen ooit anderz zijn geweest dan mensen,Dat mensen altijd mensen zullen blijven.
Sorry, kan het niet laten.:quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:23 schreef Tijn het volgende:
En toen er nog dinosaurussen rondliepen, toen waren er ook al mensen?
quote:In quest for fire zong Iron Maiden het volgende:
In a time when dinosaurs walked the earth
Als je een echte discussie wilt aangaan, waarin je ook wetenschappelijk bewijs zal krijgen over de evolutie, dan adviseer ik je om het volgende topic te bezoeken [ Centraal ] Evolutie discussie & vragentopic.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:21 schreef Robmeister het volgende:
[..]
En daar heb je alles mee gezegt. Nergens lees ik dan ook wetenschappelijkheden. Het enige wat ik lees de evolutie is een feit,De meerderheid,Gebrek aan kennis als je het niet gelooft. Nu als ze van dat soort argumenten moeten hebben dan vraag ik me af welke wetenschappelijke stellingen ze erdan tegen aan kunnen zetten. Want als je met dat soort argumentatie moet aankomen dan heb je geen andere argumenten.
Even voor de goede orde, de big bang is een geheel op zichzelf staande wetenschappelijke theorie en heeft niks te doen met de evolutietheorie of zelfs maar met de biologische evolutie op Aarde.quote:Ik ben ook evolutionist geweest,Atheist. Maar ik ben gaan nadenken over de claims en beweringen die ze maken. En ik begon me af te vragen of alles wat ze beweren ook wel waar is. Dat mensen uit een bacterie zouden zijn geevolueerd. Dat alles is ontstaan door een bigbang. Hoe aannemelijk is zoiets. daardoor ben ik me er in gaan verdiepen en ben tot de conclusie gekomen dat de beweringen die ze claimen haast onmogelijk is. Zeker binnen de wetenschap. Evolutie komt alleen maar voor in de soort en niet buiten de soorten om. Ik heb dan ook geen enkele rede om aan te nemen dat mensen ooit anderz zijn geweest dan mensen,Dat mensen altijd mensen zullen blijven.
Belangrijk in Boeddhisme is begrip: het heeft geen zin om allerlei Boeddhistische handelingen (zoals mediteren of mantra's reciteren) uit te voeren zonder dat je weet wat het schterliggende doel is. Als je begrijpt wat het doel is, doe je het misschien wel helemaal niet!quote:Op dinsdag 31 januari 2012 09:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er zijn grote verschillen met het Christendom, maar de overeenkomsten vind ik eigenlijk veel interessanter. In de evangelieën lees je over een Jezus die de achterliggende gedachte van regels benadrukt, en de intentie. Zover ik tot nu toe begrepen heb is dat ook een leidmotief in het Boeddhisme: regels zijn een indicatie, maar als je de "juiste" intentie hebt heb je die regels helemaal niet meer nodig.
<knipperdeknip>
Makkelijk zeggen, als je zelf niet met een alternatief hoeft aan te komen wat aan dezelfde wetenschappelijke standaarden voldoetquote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:21 schreef Robmeister het volgende:
Dat alles is ontstaan door een bigbang. Hoe aannemelijk is zoiets.
Hoe ben je tot die conclusie gekomen?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:21 schreef Robmeister het volgende:
...en ben tot de conclusie gekomen dat de beweringen die ze claimen haast onmogelijk is. Zeker binnen de wetenschap.
Ik geloof in een jonge Aarde. Rond de 6000 en 10.000 jaar oud. Er zijn tal van limieten op aarde waarmee je de ouderdom kan schatten. Bv het zoutgehalte van de oceanen. Het zoutgehalte neemt elk jaar iets toe. Als je terug rekend na een waarde waarin er geen zout in het water zou zijn dan kom je uit op ongeveer 10.000 jaar.quote:Je gelooft ook dat er meer dan 300.000 jaar geleden mensen waren? En toen er nog dinosaurussen rondliepen, toen waren er ook al mensen? En toen er alleen nog leven in de oceaan voor kwam, toen waren er ook al mensen?
wat een onzinquote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik geloof in een jonge Aarde. Rond de 6000 en 10.000 jaar oud. Er zijn tal van limieten op aarde waarmee je de ouderdom kan schatten. Bv het zoutgehalte van de oceanen. Het zoutgehalte neemt elk jaar iets toe. Als je terug rekend na een waarde waarin er geen zout in het water zou zijn dan kom je uit op ongeveer 10.000 jaar.
Als de aarde ouder zou zijn waarom is het water dan niet zouter...
Bv Kometen hebben ongeveer een levensduur van 10.000 jaar alvorens het volledig is opgebrand. Nu de simpele vraag waarom zijn er dan nog kometen als alles miljoenen jaren oud zou zijn?
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden waarmee je een schatting kan maken van de maximale ouderdom.
Is dat een serieuze vraag of troll?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:32 schreef Robmeister het volgende:
Bv Kometen hebben ongeveer een levensduur van 10.000 jaar alvorens het volledig is opgebrand. Nu de simpele vraag waarom zijn er dan nog kometen als alles miljoenen jaren oud zou zijn?
Is het wel es in je opgekomen dat mensen dit soort desinformatie op internet rondslingeren om mensen zoals jij te misleiden?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik geloof in een jonge Aarde. Rond de 6000 en 10.000 jaar oud. Er zijn tal van limieten op aarde waarmee je de ouderdom kan schatten. Bv het zoutgehalte van de oceanen. Het zoutgehalte neemt elk jaar iets toe. Als je terug rekend na een waarde waarin er geen zout in het water zou zijn dan kom je uit op ongeveer 10.000 jaar.
Aan jou eerst es de simpele vraag waar je deze claim vandaan haalt.quote:Bv Kometen hebben ongeveer een levensduur van 10.000 jaar alvorens het volledig is opgebrand. Nu de simpele vraag waarom zijn er dan nog kometen als alles miljoenen jaren oud zou zijn?
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden waarmee je een schatting kan maken van de maximale ouderdom.
Verklaar jij het feit eens dat als men gaat graven in oude aardlagen dat de fossielen die te voorschijn komen steeds eenvoudiger worden naarmate men dieper, dus in een oudere laag graaft.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:21 schreef Robmeister het volgende:
[..]
En daar heb je alles mee gezegt. Nergens lees ik dan ook wetenschappelijkheden. Het enige wat ik lees de evolutie is een feit,De meerderheid,Gebrek aan kennis als je het niet gelooft. Nu als ze van dat soort argumenten moeten hebben dan vraag ik me af welke wetenschappelijke stellingen ze erdan tegen aan kunnen zetten. Want als je met dat soort argumentatie moet aankomen dan heb je geen andere argumenten.
Ik ben ook evolutionist geweest,Atheist. Maar ik ben gaan nadenken over de claims en beweringen die ze maken. En ik begon me af te vragen of alles wat ze beweren ook wel waar is. Dat mensen uit een bacterie zouden zijn geevolueerd. Dat alles is ontstaan door een bigbang. Hoe aannemelijk is zoiets. daardoor ben ik me er in gaan verdiepen en ben tot de conclusie gekomen dat de beweringen die ze claimen haast onmogelijk is. Zeker binnen de wetenschap. Evolutie komt alleen maar voor in de soort en niet buiten de soorten om. Ik heb dan ook geen enkele rede om aan te nemen dat mensen ooit anderz zijn geweest dan mensen,Dat mensen altijd mensen zullen blijven.
Dat mag natuurlijk. Maar realiseer je wel dat dat een nog veel obscuurdere theorie dan evolutie of de big bang is.quote:
Je zit er met een factor van ongeveer een miljoen naast, begin hier maar eens eerst even:quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik geloof in een jonge Aarde. Rond de 6000 en 10.000 jaar oud. Er zijn tal van limieten op aarde waarmee je de ouderdom kan schatten.
Je gelooft niet in de evolutie, want dat zoiets als een mens in miljarden jaren kan evolueren uit eenvoudige ééncelligen dat gaat er bij jou niet in. Dat is tè fantastisch en te gecompliceerd.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Maar ondertussen wèl alle geneugten van de wetenschap benutten. Dat noemt men selectieve perceptie.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:41 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je zit er met een factor van ongeveer een miljoen naast, begin hier maar eens eerst even:
http://www.talkorigins.org/faqs/faq-age-of-earth.html
Edit: aan de ene kant verbaas ik me echt over het feit dat er mensen zijn die daar nog in geloven en aan de andere kant is het toch ook wel triest. Je zo af willen sluiten van algemeen geaccepteerde wetenschap dat er niks over blijft dan een zeer verwrongen beeld van de wereld en het Universum.
! 1e dag van de schepping duurde ongeveer 700.000.000 jaarquote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja maar dan nog blijft het een logischer idee als dat het is komen aanwaaien..Was een flinke westenwind of niet?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 15:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gelooft niet in de evolutie, want dat zoiets als een mens in miljarden jaren kan evolueren uit eenvoudige ééncelligen dat gaat er bij jou niet in. Dat is tè fantastisch en te gecompliceerd.
Je gelooft echter wel in iets anders dat onvoorstelbaar gecompliceerd is, namelijk een god die alles kan toveren. Floep en het is er.
Je hebt het hier over stratificatie...Weet je wel dat di lagen helemaal niet een voor een op elkaar worden gemaakt. die lagen worden tegelijk gemaakt. een fossiel wat in een diepere laag ligt kan dus jonger zijn als een fossiel wat in een hogere laag ligt..quote:Op dinsdag 31 januari 2012 14:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Verklaar jij het feit eens dat als men gaat graven in oude aardlagen dat de fossielen die te voorschijn komen steeds eenvoudiger worden naarmate men dieper, dus in een oudere laag graaft.
In de oudste lagen komen geen hogere vormen voor, wel lagere.
een laag kan door erosie en het omhoog drukken van de aardkorst hoger komen te liggen dan nieuwere lagen.quote:Op woensdag 1 februari 2012 08:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Je hebt het hier over stratificatie...Weet je wel dat di lagen helemaal niet een voor een op elkaar worden gemaakt. die lagen worden tegelijk gemaakt. een fossiel wat in een diepere laag ligt kan dus jonger zijn als een fossiel wat in een hogere laag ligt..
In dat geval hadden alle fossielen door elkaar moeten liggen en dat doen ze niet.quote:Maar ik begrijp dat wij hier op het forum dus nog geloven in stratificatie met lagen die op elkaar worden gemaakt ipv zijdelings.
Erosie dat komt natuurlijk voor...Maar in de praktijk zie je alleen happen uit een berg. En niet een hele laag wat weg is. Zo'n hap kan alleen maar gebeuren door de kracht van het water. Dat water is zo krachtig dat het hele stukken berg in een keer meer sleurt. Bv de grand canyon kan alleen maar gevormd worden onder water. Aangezien de Grand canyon bestaat moet er heel veel water hebben gelegen. Als het erosie zou zijn dan zouden hele lagen weg moeten zijn,Maar dat zien wij niet.quote:een laag kan door erosie en het omhoog drukken van de aardkorst hoger komen te liggen dan nieuwere lagen.
Is dat van die Hovind-brol? Je argumenten doen me namelijk erg aan de zijne denken. Ze zijn allemaal van een ontstellend laag niveau.quote:Op woensdag 1 februari 2012 09:38 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Erosie dat komt natuurlijk voor...Maar in de praktijk zie je alleen happen uit een berg. En niet een hele laag wat weg is. Zo'n hap kan alleen maar gebeuren door de kracht van het water. Dat water is zo krachtig dat het hele stukken berg in een keer meer sleurt. Bv de grand canyon kan alleen maar gevormd worden onder water. Aangezien de Grand canyon bestaat moet er heel veel water hebben gelegen. Als het erosie zou zijn dan zouden hele lagen weg moeten zijn,Maar dat zien wij niet.
Ik kan je een serie aanraden The Genesis Conflict genaamd. Zeer interessant.
In de praktijk zie ik ook heuvellandschappen die vroeger bergen zijn geweest en tegenwoordig laaggebergte vormen. En de Grand Canyon is gevormd door stromend water uit rivieren. Zoals je misschien weet stroomt water in de natuur van boven naar beneden - dus langs de punten met het laagste niveau. De Canyon is gedurende miljoenen jaren door de rivier de Colorado uitgesleten; hij is zo diep geworden, omdat het hele landschap omhoog gedrukt is door tectonische werking.quote:Op woensdag 1 februari 2012 09:38 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Erosie dat komt natuurlijk voor...Maar in de praktijk zie je alleen happen uit een berg. En niet een hele laag wat weg is. Zo'n hap kan alleen maar gebeuren door de kracht van het water. Dat water is zo krachtig dat het hele stukken berg in een keer meer sleurt. Bv de grand canyon kan alleen maar gevormd worden onder water. Aangezien de Grand canyon bestaat moet er heel veel water hebben gelegen. Als het erosie zou zijn dan zouden hele lagen weg moeten zijn,Maar dat zien wij niet.
Ik kan je een serie aanraden The Genesis Conflict genaamd. Zeer interessant.
Dat weet ik niet. Het idee van een scheppende God verplaatst het probleem alleen maar. Want waar komt die God vandaan. Ik weet best dat je antwoord is dat God er altijd is geweest maar dat is ook een dogma wat je dan weer moet geloven.quote:Op woensdag 1 februari 2012 08:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja maar dan nog blijft het een logischer idee als dat het is komen aanwaaien..Was een flinke westenwind of niet?
Trouwens waar kwam de wind vandaan?hehe
Het zal je niet verbazen dat de wetenschap tot heel andere conclusies komt. En natuurlijk zijn er tegenwoordig talloze websites die krampachtig proberen aan te tonen dat men het mis heeft maar die websites worden altijd aangezwengeld door behoudend religieuze organisaties.quote:Op woensdag 1 februari 2012 08:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Je hebt het hier over stratificatie...Weet je wel dat di lagen helemaal niet een voor een op elkaar worden gemaakt. die lagen worden tegelijk gemaakt. een fossiel wat in een diepere laag ligt kan dus jonger zijn als een fossiel wat in een hogere laag ligt..
Maar ik begrijp dat wij hier op het forum dus nog geloven in stratificatie met lagen die op elkaar worden gemaakt ipv zijdelings.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |