abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 26 januari 2012 @ 20:52:33 #1
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107272426
Het topic voor (potentiële) accountants!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107273160
nieuwe topic yay!

nja het maakt niet zoveel uit, ik wil gewoon mijn opleiding in 4 jaar halen en dan op naar me RA titel en genieten van mij beroep! Zoals jij al zegt, een opleiding krijg je niet cadeau ( of tenminste hoort niet). Die studenten zullen nooit de afstudeernorm halen ( als die ook niet verlaagd wordt :')) en OAT zal ook een Hell worden!
pi_107274177
Dat dus. En met wat zelfstudie en discipline moet dat ook wel te doen zijn.

Het probleem bij de meeste is dan ze de eerste 7 weken zo goed als niets doen. Geen huiswerk en tijdens de lessen alleen maar gamen/9gag'en. Tja, knap als je dan alles er nog in één week in kan stampen. Lukt het niet? -> dan maar zeuren over de stagenorm.
  donderdag 26 januari 2012 @ 21:31:26 #4
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107274636
Ja, die verhalen hoor ik wel vaker. In "mijn tijd" was iedereen enorm ambitieus. Het jaar daarna was het al vele malen minder (merkte ik zelf ook.. volgde een derdejaars vak in de vierde en de hele sfeer in de les was anders.. als iemand een vraag stelde dan werd die persoon uitgelachen. Wtf -O- ) Op de vervolgopleiding merk je het helaas ook. Die lui zijn allemaal ontzettend slim, maar hebben een studie-motivatie van een mbo'er :N
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107275137
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:31 schreef Maraca het volgende:
Ja, die verhalen hoor ik wel vaker. In "mijn tijd" was iedereen enorm ambitieus. Het jaar daarna was het al vele malen minder (merkte ik zelf ook.. volgde een derdejaars vak in de vierde en de hele sfeer in de les was anders.. als iemand een vraag stelde dan werd die persoon uitgelachen. Wtf -O- ) Op de vervolgopleiding merk je het helaas ook. Die lui zijn allemaal ontzettend slim, maar hebben een studie-motivatie van een mbo'er :N
Nou ik zeg eerlijk het niveau is omhoog in de derde. Niet zo griezelig als meneer Eng, maar toch wel redelijk omhoog. Als je helemaal niets doet, tja dan ga je onderuit. Tevens willen de studenten de consequenties,van niet leren maar niet snappen :') en overal maar punten bij snoepen. Als ik dit kwartiel voor AO een onvoldoende heb, zou dat verdiend zijn. Ik zou gewoon harder me best doen en een hoog cijfer volgend blok halen. Bij de gemiddelde fem student is het gelijk geklaag, ze gaan nu ook weer klagen over de o zo moeilijke herkansing belastingrecht 3.1 ( kom op belastingrecht, dat is echt niet het meest moeilijke vak van FEM ( misschien blok 1.1 ))
pi_107275475
Volgens mij hoor ik hier ook thuis :)

Ik heb ook wel gemerkt dat veel medestudenten lang niet zo ambitieus zijn, maar dat maakt voor mij niets uit, gewoon goede projectgroepen kiezen.
Ik ga vanaf volgende week stage lopen bij Accon AVM op een samenstelpraktijk, eens wat anders dan het controleren. Ik weet nog niet of ik wel RA wil worden, vind het vaak toch niet zo leuk met werkprogramma's en dergelijke.
pi_107275628
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:45 schreef Zechs het volgende:
Volgens mij hoor ik hier ook thuis :)

Ik heb ook wel gemerkt dat veel medestudenten lang niet zo ambitieus zijn, maar dat maakt voor mij niets uit, gewoon goede projectgroepen kiezen.
Ik ga vanaf volgende week stage lopen bij Accon AVM op een samenstelpraktijk, eens wat anders dan het controleren. Ik weet nog niet of ik wel RA wil worden, vind het vaak toch niet zo leuk met werkprogramma's en dergelijke.
Welkom! :D ( ik neem aan dat je nieuw bent :p)
pi_107275746
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:47 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Welkom! :D ( ik neem aan dat je nieuw bent :p)
Ik ben al een tijdje op FOK! aanwezig, maar dit was mijn eerste post in het Accountancy topic. Ik studeer op dit moment zowel Bedrijfseconomie als Accountancy, ik zit voor allebei in het derde jaar. Zijn er veel andere accountancy studenten of accountants op FOK?
pi_107275978
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:50 schreef Zechs het volgende:

[..]

Ik ben al een tijdje op FOK! aanwezig, maar dit was mijn eerste post in het Accountancy topic. Ik studeer op dit moment zowel Bedrijfseconomie als Accountancy, ik zit voor allebei in het derde jaar. Zijn er veel andere accountancy studenten of accountants op FOK?
Dit is een gezellige topic ja :) Ik weet niet precies hoeveel AC studenten er precies zijn, maar wel aardig veel.
pi_107276071
Accountancy is natuurlijk wel één van de grotere studies, dus ook niet zo raar :)
pi_107276221
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:57 schreef Zechs het volgende:
Accountancy is natuurlijk wel één van de grotere studies, dus ook niet zo raar :)
Dat klopt! Hoge instroom! Als ik aan mijn studenten ( ik ben tutor), vraag wat de voornaamste reden is voor het studeren van accountancy, dan is dat wel het salaris. Daarom blijven er in jaar 3 niet veel meer over, tenminste op het saxion niet :p
pi_107276728
Wat doe jij allemaal als tutor? Hoe is dat via school geregeld? Heb je veel studenten onder je?
pi_107277115
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:59 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Dat klopt! Hoge instroom! Als ik aan mijn studenten ( ik ben tutor), vraag wat de voornaamste reden is voor het studeren van accountancy, dan is dat wel het salaris. Daarom blijven er in jaar 3 niet veel meer over, tenminste op het saxion niet :p
Ik zit in de medezeggenschapsraad van mijn opleiding bij de Hanzehogeschool, hier zijn in de propedeuse de opleidingen AC, BE, Fiscaal Recht en Economie en Financial Services Management gebundeld. Maar dit jaar hadden we 18 nieuwe propedeuse klassen. Waarvan we er dan wel weer 2 klassen zijn kwijtgeraakt na 1 periode.
Maar overal waar je ze vraagt is het toch veel het geld, terwijl het mij erg lastig lijkt om zoveel jaren een vak te doen waar je passie niet ligt alleen maar voor het geld.
pi_107277143
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:09 schreef xminator het volgende:
Wat doe jij allemaal als tutor? Hoe is dat via school geregeld? Heb je veel studenten onder je?
Ik had ongeveer 25 studenten onder me uit jaar 1, verdeeld in 3 groepen. Wat wij tijdens deze uren deden, is het oplossen van PGO taken aan de hand van de 7-sprong. Deze taken kunnen te maken hebben met alle vakken die in het eerste jaar worden gegeven. Vroeger moesten tutoren ook projectopdrachten begeleiden maar dat is afgeschaft in verband met het nieuwe curriculum. Bij onze school is het geregeld op intranet, daar komt dan een vacature op te staan voor de functie "student-assistent". Uiteraard worden studenten uitgekozen zonder studievertraging etc. Het is een mooie ervaring en ik raad het elke ambitieuze Accountancy student aan om het te doen, want je leert er erg veel van ( vooral dingen uitleggen en presenteren).
pi_107277322
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:17 schreef Zechs het volgende:

[..]

Ik zit in de medezeggenschapsraad van mijn opleiding bij de Hanzehogeschool, hier zijn in de propedeuse de opleidingen AC, BE, Fiscaal Recht en Economie en Financial Services Management gebundeld. Maar dit jaar hadden we 18 nieuwe propedeuse klassen. Waarvan we er dan wel weer 2 klassen zijn kwijtgeraakt na 1 periode.
Maar overal waar je ze vraagt is het toch veel het geld, terwijl het mij erg lastig lijkt om zoveel jaren een vak te doen waar je passie niet ligt alleen maar voor het geld.
Inderdaad, ik denk dat als je het echt niet leuk vind, dat je het werk echt niet volhoudt, vooral in de accountancy, waar overuren niet heel onwaarschijnlijk zijn en de werkdruk hoog ligt.
  donderdag 26 januari 2012 @ 22:37:24 #16
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107278140
Ik heb deze week zaterdag gewerkt en vrijwel elke dag tot 20:00 bij de klant gezeten. Dat houd je echt niet vol als je het alleen maar voor het geld doet :N Ik vind het misschien té leuk.. :P mijn baas zei vandaag ook dat hij me echt weg moet trappen bij de klant O-)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107278442
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:37 schreef Maraca het volgende:
Ik heb deze week zaterdag gewerkt en vrijwel elke dag tot 20:00 bij de klant gezeten. Dat houd je echt niet vol als je het alleen maar voor het geld doet :N Ik vind het misschien té leuk.. :P mijn baas zei vandaag ook dat hij me echt weg moet trappen bij de klant O-)
meneer Eng, gaat toch gelijk krijgen xD, Mijn vriendin gaat me afmaken als ik elke avond om 21:00 thuis ben en op zaterdag werk haha. Ik doe het toch! dit vak is geweldig :D. Moet ze maar begrip voor hebben ! :P
pi_107278444
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:17 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik had ongeveer 25 studenten onder me uit jaar 1, verdeeld in 3 groepen. Wat wij tijdens deze uren deden, is het oplossen van PGO taken aan de hand van de 7-sprong. Deze taken kunnen te maken hebben met alle vakken die in het eerste jaar worden gegeven. Vroeger moesten tutoren ook projectopdrachten begeleiden maar dat is afgeschaft in verband met het nieuwe curriculum. Bij onze school is het geregeld op intranet, daar komt dan een vacature op te staan voor de functie "student-assistent". Uiteraard worden studenten uitgekozen zonder studievertraging etc. Het is een mooie ervaring en ik raad het elke ambitieuze Accountancy student aan om het te doen, want je leert er erg veel van ( vooral dingen uitleggen en presenteren).
Maar heb je wekelijkse verplicht uren met je studenten?
En wat verdien jij hiermee?
pi_107278474
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:45 schreef xminator het volgende:

[..]

Maar heb je wekelijkse verplicht uren met je studenten?
En wat verdien jij hiermee?
Wekelijks verplichte uren ja! ongeveer 3-4 uur per week. Mijn salaris was volgens mij 10-11 euro per uur.
pi_107278607
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:46 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Wekelijks verplichte uren ja! ongeveer 3-4 uur per week. Mijn salaris was volgens mij 10-11 euro per uur.
Verplicht vanuit school of in overleg met je mentees?

Vraag een beetje veel hierover, omdat wij op de HES nu ook met tutorschap beginnen. Althans het is een pilot, ik was ook een tutor. Vroeg mij af hoe het bij jullie gaat. Hoelang bestaat tutorschap @ saxion?
pi_107278695
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:49 schreef xminator het volgende:

[..]

Verplicht vanuit school of in overleg met je mentees?

Vraag een beetje veel hierover, omdat wij op de HES nu ook met tutorschap beginnen. Althans het is een pilot, ik was ook een tutor. Vroeg mij af hoe het bij jullie gaat. Hoelang bestaat tutorschap @ saxion?
Bij ons op de Hanze zijn ze dit jaar ook eindelijk met student-assistenten begonnen, dit is echter alleen bij de struikelvakken als extra ondersteuning in de propedeuse, waarschijnlijk gaat dit ook verder naar hogere jaren. Natuurlijk zijn er ook nog altijd de studieloopbaanbegeleiders en Communicatieve Vaardigheden voor allemaal van die vage opdrachten.
pi_107278717
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:49 schreef xminator het volgende:

[..]

Verplicht vanuit school of in overleg met je mentees?

Vraag een beetje veel hierover, omdat wij op de HES nu ook met tutorschap beginnen. Althans het is een pilot, ik was ook een tutor. Vroeg mij af hoe het bij jullie gaat. Hoelang bestaat tutorschap @ saxion?
Het is verplicht vanuit school, als je die functie krijgt ( kortom je moet die uren maken, wordt ingeroosterd etc. ( als een docent)). Je hoeft uiteraard geen tutor te worden. Ik weet dat tutorschap heel lang bestaat, tenminste sindsdien ik al studeer aan het saxion. Je mag zoveel vragen stellen als je wilt, dat maakt mij niets uit :)
pi_107279363
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:52 schreef Zechs het volgende:

[..]

Bij ons op de Hanze zijn ze dit jaar ook eindelijk met student-assistenten begonnen, dit is echter alleen bij de struikelvakken als extra ondersteuning in de propedeuse, waarschijnlijk gaat dit ook verder naar hogere jaren. Natuurlijk zijn er ook nog altijd de studieloopbaanbegeleiders en Communicatieve Vaardigheden voor allemaal van die vage opdrachten.
Bij ons is het niet begeleiding bij struikelvakken, maar meer in het algemeen. We fungeren meer als aanspreekpunt en geven informatie over de opleiding e.d.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:53 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Het is verplicht vanuit school, als je die functie krijgt ( kortom je moet die uren maken, wordt ingeroosterd etc. ( als een docent)). Je hoeft uiteraard geen tutor te worden. Ik weet dat tutorschap heel lang bestaat, tenminste sindsdien ik al studeer aan het saxion. Je mag zoveel vragen stellen als je wilt, dat maakt mij niets uit :)
Ah, dat is opzicht wel handig, maar met enorm veel AC klassen en studenten lijkt dit mij niet in te roosteren.
pi_107279545
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 23:09 schreef xminator het volgende:

[..]

Bij ons is het niet begeleiding bij struikelvakken, maar meer in het algemeen. We fungeren meer als aanspreekpunt en geven informatie over de opleiding e.d.

[..]

Ah, dat is opzicht wel handig, maar met enorm veel AC klassen en studenten lijkt dit mij niet in te roosteren.
Dat valt wel mee bij Saxion Deventer. Zo heel groot is de instroom AC daar niet. Het merendeel kiest BE (alhoewel hun ook gewoon tutoruren hebben).

Jaar 3 AC in Deventer bestaat uit 10 a 15 studenten.

In Enschede liggen de aantallen wat hoger.
pi_107279955
Ongegeneerde TVP :D
pi_107281270
Mijn eerste post hier, terwijl ik al in het 4e jaar zit :P Hoe vonden jullie de OAT? Ik vond het nog wel meevallen, ik had in ieder geval erger verwacht. De vraag w.b. vreemde valuta wel volledig (op 1 vraag na) blanco gelaten. AO gedeelte uiteraard moeilijk, maar gewoon wat ingevuld en hopen dat ik er wat punten voor krijg. Denk niet dat een voldoende wordt, maar een 3 of zo zeker wel en dan vol voor de herkansing gaan.

Die vragen over de verwerving deelname kon je ook van te voren verwachten. Wel goed dat ik gewezen werd op het feit dat de goodwill t.l.v. het eigen vermogen wordt verwerkt i.p.v. te activeren. Scheelt toch 1 punt in de journaalpost. Die journaalposten over de voorzienen waren wel lastig, ook maar wat ingevuld.
pi_107283159
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 23:59 schreef L-D het volgende:
Mijn eerste post hier, terwijl ik al in het 4e jaar zit :P Hoe vonden jullie de OAT? Ik vond het nog wel meevallen, ik had in ieder geval erger verwacht. De vraag w.b. vreemde valuta wel volledig (op 1 vraag na) blanco gelaten. AO gedeelte uiteraard moeilijk, maar gewoon wat ingevuld en hopen dat ik er wat punten voor krijg. Denk niet dat een voldoende wordt, maar een 3 of zo zeker wel en dan vol voor de herkansing gaan.

Die vragen over de verwerving deelname kon je ook van te voren verwachten. Wel goed dat ik gewezen werd op het feit dat de goodwill t.l.v. het eigen vermogen wordt verwerkt i.p.v. te activeren. Scheelt toch 1 punt in de journaalpost. Die journaalposten over de voorzienen waren wel lastig, ook maar wat ingevuld.
Vreemde valuta vraag is van 34 punten. Ao proces is 40 punten.

Wil er niet veel over uitlaten, pas nadat ik mijn cijfer heb wil ik weer over de OAT gaan nadenken.

Het EV gedeelte ging niet super bij mij, had de termijncontracten ook niet volledig uitgewerkt. Alhoewel ik wel 95% van de vragen heb ingevuld.

Zelf vond ik wel dat het één van de makkelijkere OATs was buiten dat vreemde valuta/ev gebeuren heen.


Wanneer krijg jij uitslag?
  vrijdag 27 januari 2012 @ 05:30:25 #28
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107284381
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:45 schreef GK1206 het volgende:

[..]

meneer Eng, gaat toch gelijk krijgen xD, Mijn vriendin gaat me afmaken als ik elke avond om 21:00 thuis ben en op zaterdag werk haha. Ik doe het toch! dit vak is geweldig :D. Moet ze maar begrip voor hebben ! :P
Ja, je merkt toch wel dat niet alle partners van mijn collega's hier begrip voor hebben. Dat terwijl de meeste toch al een lange relatie hebben -O- De telefoons van degene die met een accountant zijn getrouwd gaat nooit af om te vragen waar ze in vredesnaam blijven "want het is al half 7". :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 27 januari 2012 @ 11:06:32 #29
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107288417
Echt, je krijgt wel erkenning op je werk _O_ Kreeg een compliment dat ik mijn IFRS bundel mee had genomen en hem daadwerkelijk gebruikte ipv er alleen maar mee te showen itt vele anderen :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 27 januari 2012 @ 11:31:51 #30
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107289202
Ik ga sowieso mijn master A&C niet afronden dit studiejaar. Dit zal november worden(onder voorbehoud uiteraard). Worden de nieuwe lichting werknemers alleen in september aangenomen of start er ook een nieuwe groep in januari/februari?

Ben een beetje in dubio nu. Wellicht in deeltijd mijn studie afmaken als dat mogelijk is en wel in september proberen te beginnen met werken. Studie normaal afmaken en beginnen wanneer mogelijk....
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 27 januari 2012 @ 16:58:29 #31
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107299859
De meeste WO-trainees hier moesten hun MsC nog afronden en dat was geen enkel probleem. Volgens mij moest het wel binnen een bepaalde periode, maar het fijne weet ik er niet van. Denk ook niet dat het een hele erge belemmering is. Maar je kunt altijd contact opnemen met een recruiter voor meer informatie hierover :) Er is een mogelijkheid om in februari te beginnen en in september. Je bent waarschijnlijk nu wel te laat om per februari te starten.

Oh man ik ben toe aan weekend :') Stop over een half uurtje ofzo met werken en heb echt het gevoel dat het nog ochtend is _O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107304178
oh vandaag ging het assesment zoooo slecht..Ik had 2 assessoren, echt onmogelijk xD. De moeilijkste toets die ik ooit heb gehad echt xD.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 19:23:48 #33
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_107304426
Eindelijk weekend. Morgen nog maar een paar uurtjes werken :P :7
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_107305672
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 16:58 schreef Maraca het volgende:
De meeste WO-trainees hier moesten hun MsC nog afronden en dat was geen enkel probleem. Volgens mij moest het wel binnen een bepaalde periode, maar het fijne weet ik er niet van. Denk ook niet dat het een hele erge belemmering is. Maar je kunt altijd contact opnemen met een recruiter voor meer informatie hierover :) Er is een mogelijkheid om in februari te beginnen en in september. Je bent waarschijnlijk nu wel te laat om per februari te starten.

Oh man ik ben toe aan weekend :') Stop over een half uurtje ofzo met werken en heb echt het gevoel dat het nog ochtend is _O-
Wat ben je telkens aan het doen als je tijdens je werk hier kan posten als ik vragen mag ? :)
pi_107308739
Leuk dat er ook een Accountancy topic is.
Volgend jaar ga ik ook Bachelor accountancy volgen ;)
Zin an
  vrijdag 27 januari 2012 @ 23:02:21 #36
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107314256
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 19:54 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Wat ben je telkens aan het doen als je tijdens je werk hier kan posten als ik vragen mag ? :)
Ik controleer de jaarrekening van een organisatie. En af en toe heb ik een loos momentje omdat ik aan het scannen ben ofzo. Daarnaast ben ik de afgelopen weken van 7.30 tm 21.00 vaak incl reistijd voor mijn werk bezig geweest en als het moet ook in het weekend, dus op een dag 10 min op Fok! (als het niet minder is) moet wel kunnen. En niet bij elke klant heb ik internet dus het is wel een luxe :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107321125
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 19:17 schreef GK1206 het volgende:
oh vandaag ging het assesment zoooo slecht..Ik had 2 assessoren, echt onmogelijk xD. De moeilijkste toets die ik ooit heb gehad echt xD.
Was inderdaad pittig en er lag een behoorlijke tijdsdruk. Desalniettemin wel een leuke en leerzame dag :)
pi_107322592
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 09:05 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Was inderdaad pittig en er lag een behoorlijke tijdsdruk. Desalniettemin wel een leuke en leerzame dag :)
Daar ben ik het ook mee eens! :)
  zaterdag 28 januari 2012 @ 13:09:57 #39
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107325805
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 09:05 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Was inderdaad pittig en er lag een behoorlijke tijdsdruk. Desalniettemin wel een leuke en leerzame dag :)
En? Zien jullie jezelf dit een paar jaar doen? :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107326310
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:09 schreef Maraca het volgende:

[..]

En? Zien jullie jezelf dit een paar jaar doen? :)
Ja dat wel! Het is heel uitdagend en je wordt steeds uitgedaagd, daar houd ik van :)
pi_107331822
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 01:14 schreef xminator het volgende:

[..]

Vreemde valuta vraag is van 34 punten. Ao proces is 40 punten.

Wil er niet veel over uitlaten, pas nadat ik mijn cijfer heb wil ik weer over de OAT gaan nadenken.

Het EV gedeelte ging niet super bij mij, had de termijncontracten ook niet volledig uitgewerkt. Alhoewel ik wel 95% van de vragen heb ingevuld.

Zelf vond ik wel dat het één van de makkelijkere OATs was buiten dat vreemde valuta/ev gebeuren heen.

Wanneer krijg jij uitslag?
Ja vreemde valuta inderdaad veel punten mede daardoor haal ik het dus niet denk ik. Inzage is iets van 15 of 16 februari uit me hoofd maar ik hoorde gisteren dat de uitslag al 9 februari bekend is. Herkansing is helaas pas in juni, dacht dat dit op 11 april was had beter uitgekomen in mijn geval.
  zondag 29 januari 2012 @ 07:57:35 #42
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107351596
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:29 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ja dat wel! Het is heel uitdagend en je wordt steeds uitgedaagd, daar houd ik van :)
Kijk! Dat is het belangrijkste en misschien wel de meest waardevolle les die je op zo'n dag kan leren. Ben echt fan van die opdracht O+ alhoewel ik net als jullie compleet gesloopt was aan het einde van de dag :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107362436
Zitten er hier ook mensen die het een en ander weten over de studie Fiscaal Recht? Ik zit nu in 6vwo, en dit lijkt me wel een optie. Ik vraag me alleen af of je hiervoor goed in wiskunde moet zijn en ben ook benieuwd of je veel met balansen te maken krijgt (van die M&O dingen).
pi_107364788
Wel belastingrecht als vak gehad, is een onderdeel van AC uiteraard. Kan best pittig zijn, maar zeker interessant want je hebt er echt iets aan, ook in de praktijk. Balansen kregen wij niet veel, maar dat komt omdat we alleen op de hoogte hoefden te zijn van de regels en hoe ze werkten. Het toepassen ervan d.m.v. balansen kost teveel tijd tijdens tentamens.
pi_107370521
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:00 schreef Paxcon het volgende:
Zitten er hier ook mensen die het een en ander weten over de studie Fiscaal Recht? Ik zit nu in 6vwo, en dit lijkt me wel een optie. Ik vraag me alleen af of je hiervoor goed in wiskunde moet zijn en ben ook benieuwd of je veel met balansen te maken krijgt (van die M&O dingen).
Fiscaal Recht is gewoon een kwestie van leren, wiskunde komt er niet in voor.
pi_107373464
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:00 schreef Paxcon het volgende:
Zitten er hier ook mensen die het een en ander weten over de studie Fiscaal Recht? Ik zit nu in 6vwo, en dit lijkt me wel een optie. Ik vraag me alleen af of je hiervoor goed in wiskunde moet zijn en ben ook benieuwd of je veel met balansen te maken krijgt (van die M&O dingen).
Bij Fiscaal Recht op het HBO (tenminste, bij Saxion) krijg je ook de basis mee van vakken als AO, omgevingsanalyse, law, management accounting/control, accountantscontrole en investeren/financieren. Je krijgt dus ook 'veel met balansen te maken'. Dit komt omdat de opleiding vaak in de eerste twee jaren gecombineerd is met bedrijfseconomie en accountancy.

Fiscaal Recht op een universiteit is volgens mij wat meer recht en weinig qua bovenstaande vakken. Niet dat ik dit studeer, maar heb laatst ook eens naar een universitaire studie FR zitten googelen.

Wat meer recht dus (ook privaatrecht, publiekrecht en strafrecht). Kijk bijvoorbeeld eens naar de opleidingspagina's van universiteiten:

http://www.studeren.uva.n(...)0BE-68CE37AA0EB32640
http://www.esl.eur.nl/ond(...)eiding_fiscaal_recht

Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat bedrijven de meerwaarde ook wel inzien van iemand die eerst fiscaal op het HBO heeft gestudeerd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:09 schreef Maraca het volgende:

[..]

En? Zien jullie jezelf dit een paar jaar doen? :)
Jazeker!
Het was dan wel erg druk, maar wel interessant. Daarnaast is het nu ook nog wat lastiger aangezien je nog maar weinig kennis hebt en maar een klein gedeelte uit de theorie gebruikt. Mijn individuele taken tijdens het assessment waren bijvoorbeeld het maken van een werkprogramma debiteuren, werkprogramma/informatiebehoefte m.b.t. (de partieel roulerende inventarisatie van) de voorraden en het bepalen van restrisico's. Bij dat laatste punt moesten we als groep een aantal inherente risico's uit de casus halen. Bij de individuele taken moest je kijken naar hoe het bedrijf dit risico mitigeert met behulp van de AO/IB. Vervolgens bepaal je het restrisico (l/m/h).

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar een werkweek van een AA, maar dat gaan we tijdens de stage die volgende week begint. :)
pi_107374387
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:09 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Bij Fiscaal Recht op het HBO (tenminste, bij Saxion) krijg je ook de basis mee van vakken als AO, omgevingsanalyse, law, management accounting/control, accountantscontrole en investeren/financieren. Je krijgt dus ook 'veel met balansen te maken'. Dit komt omdat de opleiding vaak in de eerste twee jaren gecombineerd is met bedrijfseconomie en accountancy.

Fiscaal Recht op een universiteit is volgens mij wat meer recht en weinig qua bovenstaande vakken. Niet dat ik dit studeer, maar heb laatst ook eens naar een universitaire studie FR zitten googelen.

Wat meer recht dus (ook privaatrecht, publiekrecht en strafrecht). Kijk bijvoorbeeld eens naar de opleidingspagina's van universiteiten:

http://www.studeren.uva.n(...)0BE-68CE37AA0EB32640
http://www.esl.eur.nl/ond(...)eiding_fiscaal_recht

Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat bedrijven de meerwaarde ook wel inzien van iemand die eerst fiscaal op het HBO heeft gestudeerd.

[..]

Jazeker!
Het was dan wel erg druk, maar wel interessant. Daarnaast is het nu ook nog wat lastiger aangezien je nog maar weinig kennis hebt en maar een klein gedeelte uit de theorie gebruikt. Mijn individuele taken tijdens het assessment waren bijvoorbeeld het maken van een werkprogramma debiteuren, werkprogramma/informatiebehoefte m.b.t. (de partieel roulerende inventarisatie van) de voorraden en het bepalen van restrisico's. Bij dat laatste punt moesten we als groep een aantal inherente risico's uit de casus halen. Bij de individuele taken moest je kijken naar hoe het bedrijf dit risico mitigeert met behulp van de AO/IB. Vervolgens bepaal je het restrisico (l/m/h).

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar een werkweek van een AA, maar dat gaan we tijdens de stage die volgende week begint. :)
Zelf studeer ik o.a. fiscale economie (WO) en bij deze studie is er geen sprake van wiskunde. Kan het me niet voorstellen dat bij fiscaal recht dan wel sprake zal zijn van wiskunde. Je moet uiteraard weten wat optellen en aftrekken is, maar daar blijft het bij.
  zondag 29 januari 2012 @ 20:37:29 #48
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107374940
Fiscaal Recht zou ik in ieder geval niet aan Saxion doen tenzij het de enige optie is (lijkt me niet met vwo-diploma), dan zit je sowieso de eerste 2 jaar aan de gedeelde vakken van accountancy en bedrijfseconomie vast (dus ook bedrijfsadministratie e.d.).
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_107377819
Klopt, daarnaast is een WO-diploma natuurlijk ook meer waard.

Ik vind het alleen een beetje raar dat er zo weinig aan de bedrijfseconomie geschonken lijkt te worden. Als ik fiscalist in het economische gebied zou zijn, dan leek het mij best handig om wat kennis m.b.t. bedrijfseconomie te hebben.
pi_107400116
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:26 schreef GuitarJJ het volgende:
Klopt, daarnaast is een WO-diploma natuurlijk ook meer waard.

Ik vind het alleen een beetje raar dat er zo weinig aan de bedrijfseconomie geschonken lijkt te worden. Als ik fiscalist in het economische gebied zou zijn, dan leek het mij best handig om wat kennis m.b.t. bedrijfseconomie te hebben.
Volgens is er daarom ook een verschil tussen Fiscale economie en Fiscaal recht. Bij Fiscaal recht word je een jurist en mag je de titel ( mr. ) voeren. Dus ik denk dat er erg weinig aandacht wordt besteed aan economische vakken( bij fiscaal recht). Ik kan het ook totaal fout hebben :P
pi_107404287
Bij de VU is de eerste jaar van Fiscaal recht en Rechtsgeleerdheid hetzelfde. Pas later kan je je verdiepen in Fiscaal recht.

Maar bij de UvA kan je direct beginnen met Fiscaal recht. Ik vermoed alleen dat er heel veel overlappende vakken zijn met Rechtsgeleerdheid, vooral in het eerste jaar.
pi_107409003
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:49 schreef ASR.N het volgende:

[..]

Fiscaal Recht is gewoon een kwestie van leren, wiskunde komt er niet in voor.
Oke. Ik ben namelijk begonnen met twijfelen. Op de site van RuG stond hier namelijk niet echt uitdrukkelijk iets over verteld maar toen ik op de site van Qompas keek stond er bij Fiscaal recht dat je goed moest zijn in wiskunde (iets in de trend van: 'moeilijke berekeningen').

Ben ik de enige die niet echt een keuze kan maken m.b.t. z'n studie? Hadden jullie gelijk het idee van: ''Dit wil ik!''?
pi_107410595
Hoi, ik heb een accountancy vraagje.
Voor zover ik weet bestaat de Bachelor Accountancy niet meer (WO), waar die tot voor kort iig nog te kiezen was op de RUG. Wat voor studie kan ik het beste kiezen (afgezien van het Nyenrodetraject) als ik de accountancykant op wil?
pi_107411721
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:14 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Oke. Ik ben namelijk begonnen met twijfelen. Op de site van RuG stond hier namelijk niet echt uitdrukkelijk iets over verteld maar toen ik op de site van Qompas keek stond er bij Fiscaal recht dat je goed moest zijn in wiskunde (iets in de trend van: 'moeilijke berekeningen').

Ben ik de enige die niet echt een keuze kan maken m.b.t. z'n studie? Hadden jullie gelijk het idee van: ''Dit wil ik!''?
Ik wist ook niet goed wat ik wilde studeren toen ik begon. Ik heb eerst een jaar Management, Economie en Recht gedaan (soort van Bedrijfskunde op HBO niveau), maar vond dit veel te breed en kwam erachter dat mijn echte voorliefde bij cijfertjes lag. Lekker balansen maken en daarmee dingen uitzoeken. Volgens mij switcht 1/3e van alle studenten wel van studie.

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:59 schreef Ronald78 het volgende:
Hoi, ik heb een accountancy vraagje.
Voor zover ik weet bestaat de Bachelor Accountancy niet meer (WO), waar die tot voor kort iig nog te kiezen was op de RUG. Wat voor studie kan ik het beste kiezen (afgezien van het Nyenrodetraject) als ik de accountancykant op wil?
Hmm, dat is wel raar. Ik zie inderdaad niet meer de BA Accountancy & Controlling op hun website staan terwijl voor de Master dat nog steeds wel een vereiste is. Echter zie ik bij de beschrijving van de Bachelor Bedrijfskunde dat je daar na het eerste jaar kan kiezen voor de richting Accountancy en Controlling en dat je ook met hun Bachelor accountant zou kunnen worden. (http://www.rug.nl/corpora(...)/bedrijfskunde/index)
Volgens mij is deze verandering geweest om mee eenduidigheid te creëren met het internationale Bachelor systeem. Waar Nederlandse scholen nu vaak nog zelf titels verzinnen als Bachelor of economics of Bachelor of commerce willen ze dit nu allemaal onder de titel Business Administration proppen.
pi_107430229
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 19:29 schreef Zechs het volgende:

[..]

Hmm, dat is wel raar. Ik zie inderdaad niet meer de BA Accountancy & Controlling op hun website staan terwijl voor de Master dat nog steeds wel een vereiste is. Echter zie ik bij de beschrijving van de Bachelor Bedrijfskunde dat je daar na het eerste jaar kan kiezen voor de richting Accountancy en Controlling en dat je ook met hun Bachelor accountant zou kunnen worden. (http://www.rug.nl/corpora(...)/bedrijfskunde/index)
Volgens mij is deze verandering geweest om mee eenduidigheid te creëren met het internationale Bachelor systeem. Waar Nederlandse scholen nu vaak nog zelf titels verzinnen als Bachelor of economics of Bachelor of commerce willen ze dit nu allemaal onder de titel Business Administration proppen.
Bedankt, dit wist ik nog niet.
Wel opvallend, ik had geleerd dat bedrijfskunde vooral naar het sociale, organisatorische aspect van een organisatie keek en bedrijfseconomie meer naar de financiële, cijfermatige kant. Ik dacht dus dat ik eerder richting bedrijfseconomie zou gaan, bedrijfskunde had ik al afgestreept omdat dat voor mij te weinig rekenwerk, wiskunde, cijfers is. Maar nu blijkt dus dat ik de bachelor bedrijfskunde moet kiezen (althans op de RUG) als ik later accountant wil worden.
pi_107446500
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 08:20 schreef Ronald78 het volgende:

[..]

Bedankt, dit wist ik nog niet.
Wel opvallend, ik had geleerd dat bedrijfskunde vooral naar het sociale, organisatorische aspect van een organisatie keek en bedrijfseconomie meer naar de financiële, cijfermatige kant. Ik dacht dus dat ik eerder richting bedrijfseconomie zou gaan, bedrijfskunde had ik al afgestreept omdat dat voor mij te weinig rekenwerk, wiskunde, cijfers is. Maar nu blijkt dus dat ik de bachelor bedrijfskunde moet kiezen (althans op de RUG) als ik later accountant wil worden.
Ja, voorheen was het nog niet op deze manier geregeld. Vanaf volgend jaar gaan bij de faculteit van economie (of hoe die ook precies heet) dus alle master- en bachelorstudies voor het eerst met het nieuwe curriculum draaien. Misschien dat ze inmiddels wel iets meer financiële vakken in de propedeuse van Bedrijfskunde hebben gestopt hierdoor, dat zou op z'n minst aardig zijn.
pi_107456503
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 17:07 schreef Zechs het volgende:

[..]

Ja, voorheen was het nog niet op deze manier geregeld. Vanaf volgend jaar gaan bij de faculteit van economie (of hoe die ook precies heet) dus alle master- en bachelorstudies voor het eerst met het nieuwe curriculum draaien. Misschien dat ze inmiddels wel iets meer financiële vakken in de propedeuse van Bedrijfskunde hebben gestopt hierdoor, dat zou op z'n minst aardig zijn.
Ik heb het even gecheckt. Dit zijn de vakken in de propedeuse:

quote:
Marketing
Accounting
Supply Chain Operations
Information Management
Organization and Technology
Organizational behaviour
Business Environment
Academische vaardigheden en technieken
Statistiek
Ik weet niet precies van elk vak wat het inhoudt, maar volgens mij zijn dit toch vooral vakken die naar het sociale deel van een bedrijf kijken. Niet echt wat mij aanspreekt.

Dit zijn de vakken in jaar 2 en 3 die je krijgt als je voor de richting Accountancy & Controlling kiest:
quote:
Gemeenschappelijk:
Corporate finance
Business law
Business ethics and corporate responsibility
Methodology
Bachelorthesis

Accountancy & controlling:
Financiering
Internal control
Boekhouden
Financial reporting and analysis
Auditing
Financial accounting
Management accounting
Management control
Belastingrecht
Ondernemingsrecht
Corporate governance
Financiële en actuariële rekenkunde
Hiervan kan ik me wel voorstellen dat je daar wat aan hebt als je accountant wil worden.

Als ik dit zo zie, lijkt het mij dat het eerste jaar heel anders is dan de twee jaren daarna. Is dat een goede conclusie?
pi_107456702
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:31 schreef Maraca het volgende:
Ja, die verhalen hoor ik wel vaker. In "mijn tijd" was iedereen enorm ambitieus. Het jaar daarna was het al vele malen minder (merkte ik zelf ook.. volgde een derdejaars vak in de vierde en de hele sfeer in de les was anders.. als iemand een vraag stelde dan werd die persoon uitgelachen. Wtf -O- ) Op de vervolgopleiding merk je het helaas ook. Die lui zijn allemaal ontzettend slim, maar hebb
en een studie-motivatie van een mbo'er :N
Uitlachen? Niks van aantrekken...Je zit er voor jezelf en niet de anderen. Als je geen vragen stelt is dat wmb een verloren les!
pi_107456704
Dat lijkt mij wel de juiste conclusie.
Enige vakken die je bij Accountancy ook zou hebben zijn:
Accounting (al is dit natuurlijk nog maar de basis)
Academische vaardigheden en technieken
Statistiek

En eventueel Information management, ik weet niet goed wat de inhoud van dat vak is. Maar als dat over de bestuurlijke informatievoorziening gaat dan zou het wel een accountancy vak zijn.
En de vakken Academische vaardigheden en technieken en Statistiek heb je vrijwel op iedere universitaire opleiding wel.
pi_107517300
OAT gehaald met een 7,4.

*O* *O* *O*
pi_107517397
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:02 schreef xminator het volgende:
OAT gehaald met een 7,4.

*O* *O* *O*
Gefeli! Erg mooi
pi_107517531
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:02 schreef xminator het volgende:
OAT gehaald met een 7,4.

*O* *O* *O*
Zow netjes! Hoe heb jij je er op voorbereid, misschien een idee voor mij volgend jaar :P
pi_107518195
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:05 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Gefeli! Erg mooi
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:09 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Zow netjes! Hoe heb jij je er op voorbereid, misschien een idee voor mij volgend jaar :P
Bedankt!!

quote:
18s.gif Op woensdag 11 januari 2012 00:36 schreef xminator het volgende:
OAT 17 januari...

Begin hem nu wel te stressen... Pas gister begonnen met leren...
Dus probeer mijn methode niet uit, wat je wel moet doen(wat ik ook gedaan heb): De lessen bijwonen en ACTIEF participeren.

En 2 keer een volledige OAT oefenen ( met de reële setting) en een goede groep vinden waarmee je kunt samenwerken.

Vervolgens goed studeren en je best doen!!
pi_107519759
Gefeliciteerd xminator. Mooi cijfer! *O*
pi_107526610
Netjes hoor xminator! ^O^
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_107529295
Hey,

Na al een langere tijd dit en andere accountancy topics te hebben gevolgd toch maar zelf ook even een account aangemaakt om te kunnen reageren.

Ik ben zelf begonnen met 3 jaar bedrijfseconomie (WO) te volgen echter in het derde jaar er achter gekomen dat de kant die ik op wou gaan niks voor mij was (Finance). Hierdoor verder gekeken en er achter gekomen dat accountancy/controlling veel meer mijn ding is.

Maar goed ik ben nu dus vierdejaars en ben bezig bepaalde accountancy vakken nog te halen zodat ik me bachelor accountancy kan halen. Helaas is het bij 1 vak niet gelukt om het dit jaar te halen mede vanwege een belachelijke toetsingsregeling. Hierdoor is er een aannemelijke kans dat ik nog een half jaar langer bezig ben om de bachelor accountancy te halen. Gevolg hiervan is dat ik te maken krijg met de langstudeerdersboete die voor een half jaar rond de 1500 is.

Nu is het zo dat wanneer ik volgend jaar het hele jaar, i.p.v. dus een half jaar, nog voor me bachelorfase gebruik ik naast me bachelor accountancy ook me bachelor bedrijfseconomie zou kunnen halen. Maar dat kost dan nog eens 1500 euro extra.

Nu is mijn dilemma een beetje hoeveel is een extra bachelor waard? Ik zelf heb zoiets van als ik na 4,5 jaar pas me bachelor binnen heb dan staat dat toch een stuk slechter dan wanneer je kan zeggen dat je na 5 jaar 2 bachelors hebt gehaald..

Lang verhaal excuses.. maar ik hoop dat jullie me hierbij wellicht kunnen helpen!
  donderdag 2 februari 2012 @ 21:29:41 #67
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107534303
Ik denk dat die eenmalige investering een extra bachelor wel waard is, die 1500 euro stelt als je eenmaal aan het werk bent ook niet súperveel meer voor (niet dat het heel weinig is ofzo, lijkt me).
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_107540549
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:13 schreef GuitarJJ het volgende:
Gefeliciteerd xminator. Mooi cijfer! *O*
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2012 19:13 schreef KaBuf het volgende:
Netjes hoor xminator! ^O^
Bedankt ^O^

Grote slagingskans bij deze OAT heb ik gemerkt. Volgende keer zal de OAT denk wat lastiger worden...
pi_107553021
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:26 schreef xminator het volgende:

[..]

[..]

Bedankt!!

[..]

Dus probeer mijn methode niet uit, wat je wel moet doen(wat ik ook gedaan heb): De lessen bijwonen en ACTIEF participeren.

En 2 keer een volledige OAT oefenen ( met de reële setting) en een goede groep vinden waarmee je kunt samenwerken.

Vervolgens goed studeren en je best doen!!
Is het mogelijk al die boeken te lezen (+ samen te vatten). Zoals de boeken elementaire theorie, jaarverslaggeving etc. Of kun je beter je tijd besteden aan het maken en herhalen van opgaven?
  vrijdag 3 februari 2012 @ 20:57:13 #70
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107571421
Wauw xmninator _O_ feli!!

Heb ook goed nieuws. Heb de pre-master op Nyenrode helemaal afgesloten. Alle tentamens in 1x gehaald met als laagste cijfer een 7. Kom maar op met die master *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107577576
Ik vroeg me af of iemand mij kon vertellen hoelang ik nog op school moet zitten tot RA-Accountant.
Route die ik volg:
Havo-->HBO accountancy--> pre master -->Master of sience in accountancy -->Post master RA.
Bij elkaar zo'n 8,5 jaar.Maar bij die Post master, werk je dan al of niet?
Ik it nu trouwens in het laatste jaar Havo en heb me al ingeschreven voor HBO accountancy, dus ben eigenlijk te laat met vragen.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 22:49:46 #72
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107577659
Waarschijnlijk wel, dan doe je de 4 dagen werk, 1 dag studie-route via je accountantskantoor.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 08:58:03 #73
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107586981
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 22:48 schreef FokNederland het volgende:
Ik vroeg me af of iemand mij kon vertellen hoelang ik nog op school moet zitten tot RA-Accountant.
Route die ik volg:
Havo-->HBO accountancy--> pre master -->Master of sience in accountancy -->Post master RA.
Bij elkaar zo'n 8,5 jaar.Maar bij die Post master, werk je dan al of niet?
Ik it nu trouwens in het laatste jaar Havo en heb me al ingeschreven voor HBO accountancy, dus ben eigenlijk te laat met vragen.
Wat je zelf wilt. Ik ben na mijn HBO Accountancy gaan werken en met de pre-master begonnen.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107587704
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 20:57 schreef Maraca het volgende:
Wauw xmninator _O_ feli!!

Heb ook goed nieuws. Heb de pre-master op Nyenrode helemaal afgesloten. Alle tentamens in 1x gehaald met als laagste cijfer een 7. Kom maar op met die master *O*
netjes! :D
Nog maar 3 jaar theorie te gaan ofniet :D?
  zaterdag 4 februari 2012 @ 11:02:33 #75
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107588540
Nog 4 jaar theorie en 3 jaar praktijkstage :Y O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107589678
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 11:02 schreef Maraca het volgende:
Nog 4 jaar theorie en 3 jaar praktijkstage :Y O+
Op de nyenrode site hebben ze wel leuk beschreven dat het gehele gedeelte na hbo-ac in 3.5 jaar kan ( theorie dan). Dat zal waarschijnlijk wel zo,n truuk zijn om studenten te werven.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 11:47:25 #77
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107589843
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 11:42 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Op de nyenrode site hebben ze wel leuk beschreven dat het gehele gedeelte na hbo-ac in 3.5 jaar kan ( theorie dan). Dat zal waarschijnlijk wel zo,n truuk zijn om studenten te werven.
Excuus, je hebt gelijk. Had steeds in mijn hoofd dat de postmaster RA 2 jaar was, maar die is 1 jaar.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107590904
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 11:47 schreef Maraca het volgende:

[..]

Excuus, je hebt gelijk. Had steeds in mijn hoofd dat de postmaster RA 2 jaar was, maar die is 1 jaar.
Volgens mij klopt dat over het algemeen ook :)
pi_107596220
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 20:57 schreef Maraca het volgende:
Wauw xmninator _O_ feli!!

Heb ook goed nieuws. Heb de pre-master op Nyenrode helemaal afgesloten. Alle tentamens in 1x gehaald met als laagste cijfer een 7. Kom maar op met die master *O*
gefeliciteerd! Erg netjes
pi_107596302
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 11:02 schreef Maraca het volgende:
Nog 4 jaar theorie en 3 jaar praktijkstage :Y O+
Als je al werkt, is die praktijk dan niet je werk? Of moet je daadwerkelijk nog 7 jaar?
  zaterdag 4 februari 2012 @ 18:49:26 #81
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107602881
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:22 schreef ejfaar het volgende:

[..]

gefeliciteerd! Erg netjes
Dankje O+

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:24 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Als je al werkt, is die praktijk dan niet je werk? Of moet je daadwerkelijk nog 7 jaar?
Nee, was het maar zo simpel :P Tijdens je praktijkstage moet je ook verslagen schrijven en dat doe ik nu niet. Ga waarschijnlijk met mijn praktijkstage beginnen als ik de master gehaald heb omdat ik dan een betere theoretische basis heb en ook 3 jaar werkervaring.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107605401
Dus na je HBO ben je dus nog zo'n 8 jaar zoet. Jij werkt volgens mij veel en hard en bent heel enthousiast, maar hoe combineer jij dat dan met vrienden, hobbies, sporten en gezin als ik vragen mag?
pi_107606070
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:05 schreef ejfaar het volgende:
Dus na je HBO ben je dus nog zo'n 8 jaar zoet. Jij werkt volgens mij veel en hard en bent heel enthousiast, maar hoe combineer jij dat dan met vrienden, hobbies, sporten en gezin als ik vragen mag?
Later komt het er volgens mij zo uit te zien als je accountant bent:
vrienden = collega's
hobby = IFRS boeken lezen
sporten = Zo snel mogelijk boekhouden in 60minuten.
gezin = Jan Jaarverslag, Piet Jaarrekening en Klaas Directieverslag.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 20:37:29 #84
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107606540
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:05 schreef ejfaar het volgende:
Dus na je HBO ben je dus nog zo'n 8 jaar zoet. Jij werkt volgens mij veel en hard en bent heel enthousiast, maar hoe combineer jij dat dan met vrienden, hobbies, sporten en gezin als ik vragen mag?
Je kunt al met je praktijkstage beginnen tijdens je studie en ik las op de website van Nyenrode dat er ook een mogelijkheid is om nog een jaar sneller af te studeren en RA te worden. Maar als ik eerlijk ben heb ik mij daar niet verder in verdiept omdat het voor mij niet interessant is. Maar om RA te worden ben je wel even bezig ja. Gelukkig maar ;)

Vrienden, hobbies, sporten en gezin is een kwestie van goed plannen. Zondag is mijn vrije dag en die besteed ik aan vrienden en hobbies (alhoewel het lezen van boeken over de economie mijn hobby is dus eeh :P). Sporten probeer ik 's avonds doordeweeks te doen, maar als je pas om 21:00 thuis bent (je mag je werktas niet meenemen dus je moet eerst naar huis) dan is de motivatie toch wel snel weg. Gezin heb ik niet, woon alleen en mijn familie woont niet echt in de buurt. Als ik ze dan zie dan ben ik gelijk een weekend weg. Over weekenden weg gesproken.. vorig weekend was ik lekker op vakantie met een vriend O+ Morgen komt een vriend van me eten en gaan we naar de bios *; Dus ook sociaal is het allemaal goed te doen. Alleen is het een kwestie van goed plannen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:24 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Later komt het er volgens mij zo uit te zien als je accountant bent:
vrienden = collega's
hobby = IFRS boeken lezen
sporten = Zo snel mogelijk boekhouden in 60minuten.
gezin = Jan Jaarverslag, Piet Jaarrekening en Klaas Directieverslag.
Eens kijken wat mijn ervaringen zijn..

Vrienden = niet zozeer alleen collega's, maar wel allemaal mensen met affiniteit voor de financiële wereld.
Hobby = IFRS leest niet echt makkelijk weg :+ Maar wel boeken met betrekking tot de economie
Sporten = gewoon de sportschool en anders hardlopen ;) Veel van mijn collega's doen trouwens iets met een vechtsport :o
Gezin = Geen tijd :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107606749
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:37 schreef Maraca het volgende:

[..]

Je kunt al met je praktijkstage beginnen tijdens je studie en ik las op de website van Nyenrode dat er ook een mogelijkheid is om nog een jaar sneller af te studeren en RA te worden. Maar als ik eerlijk ben heb ik mij daar niet verder in verdiept omdat het voor mij niet interessant is. Maar om RA te worden ben je wel even bezig ja. Gelukkig maar ;)

Vrienden, hobbies, sporten en gezin is een kwestie van goed plannen. Zondag is mijn vrije dag en die besteed ik aan vrienden en hobbies (alhoewel het lezen van boeken over de economie mijn hobby is dus eeh :P). Sporten probeer ik 's avonds doordeweeks te doen, maar als je pas om 21:00 thuis bent (je mag je werktas niet meenemen dus je moet eerst naar huis) dan is de motivatie toch wel snel weg. Gezin heb ik niet, woon alleen en mijn familie woont niet echt in de buurt. Als ik ze dan zie dan ben ik gelijk een weekend weg. Over weekenden weg gesproken.. vorig weekend was ik lekker op vakantie met een vriend O+ Morgen komt een vriend van me eten en gaan we naar de bios *; Dus ook sociaal is het allemaal goed te doen. Alleen is het een kwestie van goed plannen.

[..]

Eens kijken wat mijn ervaringen zijn..

Vrienden = niet zozeer alleen collega's, maar wel allemaal mensen met affiniteit voor de financiële wereld.
Hobby = IFRS leest niet echt makkelijk weg :+ Maar wel boeken met betrekking tot de economie
Sporten = gewoon de sportschool en anders hardlopen ;) Veel van mijn collega's doen trouwens iets met een vechtsport :o
Gezin = Geen tijd :+

Ik doe ook aan vechtsport :'), jarenlang muay thai en judo gedaan en nu MMA :P. Zit ik blijkbaar in het goede beroep :P Oja ik tennis ook. Boeken over economie zijn idd interessant.
Al met al, vond ik de reactie van John wel grappig :)
pi_107606930
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:37 schreef Maraca het volgende:

[..]

Je kunt al met je praktijkstage beginnen tijdens je studie en ik las op de website van Nyenrode dat er ook een mogelijkheid is om nog een jaar sneller af te studeren en RA te worden. Maar als ik eerlijk ben heb ik mij daar niet verder in verdiept omdat het voor mij niet interessant is. Maar om RA te worden ben je wel even bezig ja. Gelukkig maar ;)

Vrienden, hobbies, sporten en gezin is een kwestie van goed plannen. Zondag is mijn vrije dag en die besteed ik aan vrienden en hobbies (alhoewel het lezen van boeken over de economie mijn hobby is dus eeh :P). Sporten probeer ik 's avonds doordeweeks te doen, maar als je pas om 21:00 thuis bent (je mag je werktas niet meenemen dus je moet eerst naar huis) dan is de motivatie toch wel snel weg. Gezin heb ik niet, woon alleen en mijn familie woont niet echt in de buurt. Als ik ze dan zie dan ben ik gelijk een weekend weg. Over weekenden weg gesproken.. vorig weekend was ik lekker op vakantie met een vriend O+ Morgen komt een vriend van me eten en gaan we naar de bios *; Dus ook sociaal is het allemaal goed te doen. Alleen is het een kwestie van goed plannen.

[..]

Eens kijken wat mijn ervaringen zijn..

Vrienden = niet zozeer alleen collega's, maar wel allemaal mensen met affiniteit voor de financiële wereld.
Hobby = IFRS leest niet echt makkelijk weg :+ Maar wel boeken met betrekking tot de economie
Sporten = gewoon de sportschool en anders hardlopen ;) Veel van mijn collega's doen trouwens iets met een vechtsport :o
Gezin = Geen tijd :+

Bedankt voor je lange en duidelijke reactie.
Heb nog wel een jaar of 10 te gaan voor ik RA ben dan.
Het is wel een druk leven zo te lezen, maar als je het vak leuk vindt is het wel te doen denk ik.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 20:52:39 #87
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107607090
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:43 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik doe ook aan vechtsport :'), jarenlang muay thai en judo gedaan en nu MMA :P. Zit ik blijkbaar in het goede beroep :P Oja ik tennis ook. Boeken over economie zijn idd interessant.
Al met al, vond ik de reactie van John wel grappig :)
Hardlopen en vechtsport is populair binnen de Accountancy, dus je zit inderdaad goed ;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:48 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Bedankt voor je lange en duidelijke reactie.
Heb nog wel een jaar of 10 te gaan voor ik RA ben dan.
Het is wel een druk leven zo te lezen, maar als je het vak leuk vindt is het wel te doen denk ik.
Ik zeg altijd dat Accountancy geen beroep is, maar een levensstijl :+ Misschien lichtjes overdreven, maar als je je bedenkt dat je vaak 6 a 7 dagen per week van 's morgens vroeg tot 's avonds laat (en sommige van mijn collega's zijn nog 's nachts aan het werk in het echt en anders wel in hun dromen :')) ermee bezig bent dan zit er ergens wel een kern van waarheid in.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107607349
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:52 schreef Maraca het volgende:

[..]

Hardlopen en vechtsport is populair binnen de Accountancy, dus je zit inderdaad goed ;)

[..]

Ik zeg altijd dat Accountancy geen beroep is, maar een levensstijl :+ Misschien lichtjes overdreven, maar als je je bedenkt dat je vaak 6 a 7 dagen per week van 's morgens vroeg tot 's avonds laat (en sommige van mijn collega's zijn nog 's nachts aan het werk in het echt en anders wel in hun dromen :')) ermee bezig bent dan zit er ergens wel een kern van waarheid in.
Ik ga jou laatste post aan me vriendin laten lezen :) alleen om haar te treiteren :).
pi_107607442
Ik laat die post maar niet lezen, dan wil ze niet dat ik accountant word :P
pi_107607828
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:02 schreef ejfaar het volgende:
Ik laat die post maar niet lezen, dan wil ze niet dat ik accountant word :P
watje :P!
pi_107608147
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:13 schreef GK1206 het volgende:

[..]

watje :P!
Haha :D
@Maraca
Overigens zie ik op de site van nyenrode staan dat Msc Ac + RA samen 3 jaar duurt. Met pre-master is dat zo'n 3.5-4,5 jaar na het HBO. Hoe kan jij er 8 jaar (jaar pre-master + 7 jaar) over doen?
pi_107608267
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:22 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Haha :D
@Maraca
Overigens zie ik op de site van nyenrode staan dat Msc Ac + RA samen 3 jaar duurt. Met pre-master is dat zo'n 3.5-4,5 jaar na het HBO. Hoe kan jij er 8 jaar (jaar pre-master + 7 jaar) over doen?
Maraca gaat er 5,5 jaar over doen!
pre master + master = 2,5 jaar
postmaster + stage = 3 jaar ( zij begint zijn praktijkstage samen met zijn post master opleiding)

dus totaal 9.5 jaar ( incl HBO)

[ Bericht 0% gewijzigd door GK1206 op 04-02-2012 21:30:27 ]
  zaterdag 4 februari 2012 @ 21:29:01 #93
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107608426
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:25 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Maraca gaat er 5,5 jaar over doen!
pre master + master = 2,5 jaar
postmaster + stage = 3 jaar ( hij begint zijn praktijkstage samen met zijn post master opleiding)

dus totaal 9.5 jaar ( incl HBO)
Zij, denk ik ;) .
Maar 9,5 jaar... Nu ik dat zo zie staan lijkt het wel héél lang voor mij als 1ejaars hbo-accountancy :') ;(
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_107608474
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:25 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Maraca gaat er 5,5 jaar over doen!
pre master + master = 2,5 jaar
postmaster + stage = 3 jaar ( hij begint zijn praktijkstage samen met zijn post master opleiding)

dus totaal 9.5 jaar ( incl HBO)
Maraca had gepost 4 jaar theorie en 3 jaar praktijkstage.
Werd al wanhopig, 8 jaar doen over een studie. 5.5 jaar klinkt beter. Doe zelf BE dus zal nog jaartje langer duren voor mij.
pi_107608519
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:29 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Zij, denk ik ;) .
Maar 9,5 jaar... Nu ik dat zo zie staan lijkt het wel héél lang voor mij als 1ejaars hbo-accountancy :') ;(
Gewoon stap voor stap kijken. Eerst je HBO, dan (lekker) werken en studeren. Het is wel zo dat alleen je HBO in principe voltijd is en daarna niet meer. Bovendien moet je het leuk vinden en heb je wel een mooi diploma als het lukt.
pi_107608523
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:29 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Zij, denk ik ;) .
Maar 9,5 jaar... Nu ik dat zo zie staan lijkt het wel héél lang voor mij als 1ejaars hbo-accountancy :') ;(
Ff snel ge- edit :P komt wel goed kerel! We zijn allemaal 1e jaars geweest :D
pi_107608544
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:31 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ff snel ge- edit :P komt wel goed kerel! We zijn allemaal 1e jaars geweest :D
Dit dus.
pi_107608571
@Gk1206: mag ik vragen wat jullie nu doen qua opleiding ? En welk jaar jullie zitten?
pi_107608715
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:33 schreef ejfaar het volgende:
@Gk1206: mag ik vragen wat jullie nu doen qua opleiding ? En welk jaar jullie zitten?
Ik zit nu in de derde van de HBO opleiding Accountancy. Jaar 1/2 was identiek aan de opleiding bedrijfseconomie. Dit jaar krijgen we dus de Accountancy hoofdvakken en wat ondersteunende vakken. De hoofdvakken zijn voornamelijk gericht ter voorbereiding van de OAT. Dinsdag begin ik aan mijn stage, bij een big 4 kantoor :D
pi_107608752
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:37 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik zit nu in de derde van de HBO opleiding Accountancy. Jaar 1/2 was identiek aan de opleiding bedrijfseconomie. Dit jaar krijgen we dus de Accountancy hoofdvakken en wat ondersteunende vakken. De hoofdvakken zijn voornamelijk gericht ter voorbereiding van de OAT. Dinsdag begin ik aan mijn stage, bij een big 4 kantoor :D
Ah oke. Succes alvast met je stage! Hoe vroeg was je met solliciteren?
pi_107608911
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:38 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ah oke. Succes alvast met je stage! Hoe vroeg was je met solliciteren?
Ik was heel erg vroeg. Ik begon in mei 2011 en had in juni 2011 mijn stageplaats :). Ik adviseer jou ook om gewoon vroeg te beginnen hoor! Ik kreeg alleen maar complimenten!
pi_107609023
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:42 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik was heel erg vroeg. Ik begon in mei 2011 en had in juni 2011 mijn stageplaats :). Ik adviseer jou ook om gewoon vroeg te beginnen hoor! Ik kreeg alleen maar complimenten!
Volgend jaar Februari scriptiestage. Ga dan ook in Mei maar eens solliciteren! Zou je kunnen pm'en bij welk kantoor je stage loopt?
pi_107609088
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:44 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Volgend jaar Februari scriptiestage. Ga dan ook in Mei maar eens solliciteren! Zou je kunnen pm'en bij welk kantoor je stage loopt?
Oh dat is niet zo,n geheim hoor. Ik ga stage lopen bij KPMG :)
pi_107609142
Waarom heb je voor KPMG gekozen en niet een andere big four?
pi_107609307
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:47 schreef ejfaar het volgende:
Waarom heb je voor KPMG gekozen en niet een andere big four?
Nou ik heb bij alle vier gesolliciteerd, capaciteitentesten gehaald en de procedures gevolgd etc. , maar bij KPMG kreeg ik een goed gevoel, dit komt ook doordat ik in mijn eerste jaar een assesment heb afgelegd bij KPMG en de organisatie in principe al een beetje kende! :)
pi_107609341
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:52 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Nou ik heb bij alle vier gesolliciteerd, capaciteitentesten gehaald en de procedures gevolgd etc. , maar bij KPMG kreeg ik een goed gevoel, dit komt ook doordat ik in mijn eerste jaar een assesment heb afgelegd bij KPMG en de organisatie in principe al een beetje kende! :)
Ah ok. Hoe lang duurde het bij alle vier voor je reactie had? (alle vier in Mei aangeschreven?)
Het valt me overigens op dat ik op FOK! eigenlijk alleen mensen van KPMG zie, en geen pwc,ey en deloitte
pi_107609456
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:53 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ah ok. Hoe lang duurde het bij alle vier voor je reactie had? (alle vier in Mei aangeschreven?)
Ja alle vier in mei aangeschreven. Het verschilt behoorlijk, bij de een duurt het 2 dagen bij de ander 2 weken.
pi_107609497
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:56 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ja alle vier in mei aangeschreven. Het verschilt behoorlijk, bij de een duurt het 2 dagen bij de ander 2 weken.
2 weken valt op zich ook nog mee. Heb je een goede CV of heb je ook alleen bijbaantjes als vakkenvullen.
Zelf zit ik te denken om bij EY te solliciteren, heb daar inhousedag gehad me school en sprak me erg aan. Wat vond jij van EY?
pi_107609861
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:57 schreef ejfaar het volgende:

[..]

2 weken valt op zich ook nog mee. Heb je een goede CV of heb je ook alleen bijbaantjes als vakkenvullen.
Zelf zit ik te denken om bij EY te solliciteren, heb daar inhousedag gehad me school en sprak me erg aan. Wat vond jij van EY?
Destijds had ik alleen schoonmaakwerk in mijn CV staan :D en dat ik vrijwilligerswerk deed voor een stichting die zich bezig houdt met ontwikkelingshulp. EY onderscheidde zich al bij de capaciteitentest :'). Ik vond die test zelf vreselijk, volgens mij F-test genoemd op FOK. Ik heb hem wel gehaald, maar het was geen pleziertje :P. De organisatie zelf was niet mis, ik voelde me alleen beter bij KPMG :). Als ik mijn docenten bekijk ( meeste zijn afkomstig van EY), zijn het volgens mij wel uitstekende collega's om mee te werken. Vooral de oude partner van EY ( meneer V), wat een grappige man is dat! :')
pi_107609976
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:06 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Destijds had ik alleen schoonmaakwerk in mijn CV staan :D en dat ik vrijwilligerswerk deed voor een stichting die zich bezig houdt met ontwikkelingshulp. EY onderscheidde zich al bij de capaciteitentest :'). Ik vond die test zelf vreselijk, volgens mij F-test genoemd op FOK. Ik heb hem wel gehaald, maar het was geen pleziertje :P. De organisatie zelf was niet mis, ik voelde me alleen beter bij KPMG :). Als ik mijn docenten bekijk ( meeste zijn afkomstig van EY), zijn het volgens mij wel uitstekende collega's om mee te werken. Vooral de oude partner van EY ( meneer V), wat een grappige man is dat! :')
De EY test is dus het moeilijkst. Zal denk ik ook eens een meeloopdag aanvragen bij KPMG en EY. Hier zijn veel positieve berichten over KPMG namelijk. Heb zelf ook niet echt een heel goede CV, maar dat hebben de meeste studenten niet krijg ik het gevoel.
pi_107610064
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:09 schreef ejfaar het volgende:

[..]

De EY test is dus het moeilijkst. Zal denk ik ook eens een meeloopdag aanvragen bij KPMG en EY. Hier zijn veel positieve berichten over KPMG namelijk. Heb zelf ook niet echt een heel goede CV, maar dat hebben de meeste studenten niet krijg ik het gevoel.
Ik vond die test het moeilijkst, omdat je erg weinig tijd had en ik heb niets met figuurtjes die veranderen door een bepaalde toets ( f1 , f2 etc.). Ik vind statistiek, numeriek redeneren , verbaal redeneren, logisch redeneren etc. makkelijker :P
pi_107610191
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:12 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik vond die test het moeilijkst, omdat je erg weinig tijd had en ik heb niets met figuurtjes die veranderen door een bepaalde toets ( f1 , f2 etc.). Ik vind statistiek, numeriek redeneren , verbaal redeneren, logisch redeneren etc. makkelijker :P
Ik heb nog nergens iets over de EY test gelezen, wat bedoel je met die figuren die veranderen door een bepaalde toets?
pi_107610299
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:14 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ik heb nog nergens iets over de EY test gelezen, wat bedoel je met die figuren die veranderen door een bepaalde toets?
bijvoorbeeld:

cijfer 4 + Toets F1 = cijfer 5

wat is dan ?: Cijfer 10 + Toets F1

alleen dan met figuurtjes, ik kan het me niet goed herinneren. Het is niet zo makkelijk als mijn voorbeeld, dat zeg ik je wel :P
pi_107610410
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:17 schreef GK1206 het volgende:

[..]

bijvoorbeeld:

cijfer 4 + Toets F1 = cijfer 5

wat is dan ?: Cijfer 10 + Toets F1

alleen dan met figuurtjes, ik kan het me niet goed herinneren. Het is niet zo makkelijk als mijn voorbeeld, dat zeg ik je wel :P
Je voorbeeld is al moeilijk :P kan 11 maar ook 12.5 zijn :P
Bedankt iig voor al je reacties!
pi_107610519
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:19 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Je voorbeeld is al moeilijk :P kan 11 maar ook 12.5 zijn :P
Bedankt iig voor al je reacties!
Je hebt gelijk, sorry geen goed voorbeeld, maar je snapt wat ik bedoel ;) Geen dank!
pi_107610559
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:21 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, sorry geen goed voorbeeld, maar je snapt wat ik bedoel ;) Geen dank!
Ik snap het inderdaad, was flauwe reactie ;)
pi_107610686
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:22 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ik snap het inderdaad, was flauwe reactie ;)
Merkte ik! :P
pi_107610965
Voor Ernst en Young heb je maar één capaciteitentest die je moet maken en die zal ongeveer 20 minuten duren. Ik heb nooit eerder zo´n test gezien dus oefenlinks kan ik je niet geven. De test is vooral op het begin heel makkelijk, zorg ervoor dat je hier niet onnodig veel tijd verspeelt en dus snel de eerste 20 vragen doet. Vanaf dat moment wordt ie een stukje moeilijker en zal je dus je tijd meer dan nodig hebben.

Een vraag komt neer op:

quote:
3 regels, per regel vindt een transformatieproces plaats wat wordt bepaald door functietoetsen. Aan de hand hiervan kan je de functies van de functietoetsen afleiden waarna je zelf een opgave krijgt. Het juiste antwoord is afhankelijk van de functietoetsen die je moet gebruiken en de gegeven beginsituatie. Zie hieronder voor een voorbeeldje:

1. zwart vierkantje [f1] wit vierkantje
2. wit vierkantje zonder streep [f2] wit vierkantje met streep
3. vierkantje [f3] driehoekje

vraag: wit driehoekje [f1] [f2] = ?

Vraag: defineer ?

Antwoord:
? = zwart driehoekje met streep
Is het zo duidelijk?
pi_107610990
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:32 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Dank!
pi_107611065
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:32 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dank!
Ik heb nog een stukje geëdit, nu is het denk ik helemaal duidelijk. Zeker goed te doen, succes ermee!
pi_107611095
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:34 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Ik heb nog een stukje geëdit, nu is het denk ik helemaal duidelijk. Zeker goed te doen, succes ermee!
Dank je wel! Over paar maanden solliciteren dus ben ik (hopelijk) ook de klos :P
pi_107611097
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:43 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik doe ook aan vechtsport :'), jarenlang muay thai en judo gedaan en nu MMA :P. Zit ik blijkbaar in het goede beroep :P Oja ik tennis ook. Boeken over economie zijn idd interessant.
Al met al, vond ik de reactie van John wel grappig :)
:D Ik doe ook muay thai. Grappig, accountants en vechtsport, niet iets wat je op het eerste moment zou denken!
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 4 februari 2012 @ 22:36:28 #123
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107611139
Ik heb tien jaar Pencak Silat gedaan :+. Ook een vechtsport :P
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_107611143
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:35 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

:D Ik doe ook muay thai. Grappig, accountants en vechtsport, niet iets wat je op het eerste moment zou denken!
Misschien daarom juist ;)
pi_107611232
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:36 schreef borisz het volgende:
Ik heb tien jaar Pencak Silat gedaan :+. Ook een vechtsport :P
oke dit begint eng te worden :@.
pi_107611599
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:35 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

:D Ik doe ook muay thai. Grappig, accountants en vechtsport, niet iets wat je op het eerste moment zou denken!
Van de meeste mensen die aan vechtsport doet zou je het niet verwachten, en van wie je het wel verwacht die doen het niet. Veel ecto's doen ook aan vechtsport.
pi_107611649
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:48 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Van de meeste mensen die aan vechtsport doet zou je het niet verwachten, en van wie je het wel verwacht die doen het niet. Veel ecto's doen ook aan vechtsport.
Ja zeker. Altijd leuke reacties van nieuwelingen als onze trainer vertelt dat hij bezig met zijn Phd. in scheikunde :D
  zondag 5 februari 2012 @ 10:19:40 #128
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107620841
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:30 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Maraca had gepost 4 jaar theorie en 3 jaar praktijkstage.
Werd al wanhopig, 8 jaar doen over een studie. 5.5 jaar klinkt beter. Doe zelf BE dus zal nog jaartje langer duren voor mij.
Klopt, maar later postte ik dat ik een foutje gemaakt had en dat het nog 3 jaar is :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:29 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Zij, denk ik ;) .
Maar 9,5 jaar... Nu ik dat zo zie staan lijkt het wel héél lang voor mij als 1ejaars hbo-accountancy :') ;(
Ik ben inderdaad een zij :D
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:31 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Gewoon stap voor stap kijken. Eerst je HBO, dan (lekker) werken en studeren. Het is wel zo dat alleen je HBO in principe voltijd is en daarna niet meer. Bovendien moet je het leuk vinden en heb je wel een mooi diploma als het lukt.
Precies! Het is inderdaad niet nog 9,5 jaar fulltime studeren. Je werkt waardoor je een salaris hebt, je hebt een auto en volgt daarnaast een studie. Het is een heerlijke levensstijl en je leert eng veel in zo'n korte tijd.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:38 schreef GK1206 het volgende:

[..]

oke dit begint eng te worden :@.
Told you :+

Zo, mijn onderwerp voor mijn referaat is goedgekeurd. Wat houd ik van docenten die in het weekend mailen O+ Kan ik vandaag lekker actief op zoek gaan naar informatie *O*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107623137
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 10:19 schreef Maraca het volgende:

[..]

Klopt, maar later postte ik dat ik een foutje gemaakt had en dat het nog 3 jaar is :)

[..]

Ik ben inderdaad een zij :D

[..]

Precies! Het is inderdaad niet nog 9,5 jaar fulltime studeren. Je werkt waardoor je een salaris hebt, je hebt een auto en volgt daarnaast een studie. Het is een heerlijke levensstijl en je leert eng veel in zo'n korte tijd.

[..]

Told you :+

Zo, mijn onderwerp voor mijn referaat is goedgekeurd. Wat houd ik van docenten die in het weekend mailen O+ Kan ik vandaag lekker actief op zoek gaan naar informatie *O*
haha :D, net voor mijn stage word ik ziek =.= typisch mij hoor
  zondag 5 februari 2012 @ 12:24:23 #130
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107623291
Je gaat toch wel gewoon he?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107623328
quote:
11s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:24 schreef Maraca het volgende:
Je gaat toch wel gewoon he?
Tuurlijk! Ik laat een griepje me niet in de weg staan! Zelf al had ik een longonsteking :') ik heb veels te lang gewacht!
  zondag 5 februari 2012 @ 12:32:37 #132
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107623548
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:25 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Tuurlijk! Ik laat een griepje me niet in de weg staan! Zelf al had ik een longonsteking :') ik heb veels te lang gewacht!
That's the spirit *O* Maar wel beterschap :*
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107624179
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

That's the spirit *O* Maar wel beterschap :*
Thanks het moet wel lukken met mijn wonderthee :D
pi_107624337
Zoveel dingen nog te doen: stageverslag etc. Wordt een zwaar blok deze periode, ook nog een vak uit de tweede.
pi_107627477
@ Maraca
Ik heb een vraagje :P Dinsdag begin ik dus aan mijn stage en krijg ik dus een laptop. Moet ik een eigen laptop tas meenemen of krijg ik die van de organisatie? En wat is handig om mee te nemen voor mijn eerste dag?
  zondag 5 februari 2012 @ 14:06:38 #136
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107627672
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:03 schreef GK1206 het volgende:
@ Maraca
Ik heb een vraagje :P Dinsdag begin ik dus aan mijn stage en krijg ik dus een laptop. Moet ik een eigen laptop tas meenemen of krijg ik die van de organisatie?
Die krijg je erbij met waarschijnlijk ook wat standaard spullen als een muis, toetsenbord en zo'n houder waardoor je het scherm wat hoger kan zetten.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107627758
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:06 schreef Maraca het volgende:

[..]

Die krijg je erbij met waarschijnlijk ook wat standaard spullen als een muis, toetsenbord en zo'n houder waardoor je het scherm wat hoger kan zetten.
En wat is handig om mee te nemen naar de stage? Of krijg je daar alles wat je nodig hebt?:P
  zondag 5 februari 2012 @ 14:09:25 #138
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107627833
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:08 schreef GK1206 het volgende:

[..]

En wat is handig om mee te nemen naar de stage? Of krijg je daar alles wat je nodig hebt?:P
Ik neem aan dat je weet dat je strak in pak moet komen ;) verder is het handig om een map met notitieblok en pen mee te nemen. Vermoed eigenlijk dat je die daar wel krijgt, maar just in case zou ik dat meenemen. Verder een bankpas voor de lunch (niemand neemt eigen brood mee) en eventueel een markeerstift en natuurlijk een rekenmachine :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107628545
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:09 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je weet dat je strak in pak moet komen ;) verder is het handig om een map met notitieblok en pen mee te nemen. Vermoed eigenlijk dat je die daar wel krijgt, maar just in case zou ik dat meenemen. Verder een bankpas voor de lunch (niemand neemt eigen brood mee) en eventueel een markeerstift en natuurlijk een rekenmachine :P
Dankjewel! :) Ja pak is duidelijk :P
  zondag 5 februari 2012 @ 14:37:41 #140
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_107629180
Niemand neemt eigen brood mee? Huh?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 5 februari 2012 @ 14:38:44 #141
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_107629230
Oh, en als je naar de klant gaat is het wellicht handig nietmachine en perferator mee te nemen!
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_107629362
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:38 schreef KaBuf het volgende:
Oh, en als je naar de klant gaat is het wellicht handig nietmachine en perferator mee te nemen!
Morgen maar eens naar de winkel :D
  zondag 5 februari 2012 @ 14:49:56 #143
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107629747
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:37 schreef KaBuf het volgende:
Niemand neemt eigen brood mee? Huh?
Nope, we eten altijd in de bedrijfskantine of op kantoor in de kantine :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 5 februari 2012 @ 14:50:26 #144
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107629772
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:38 schreef KaBuf het volgende:
Oh, en als je naar de klant gaat is het wellicht handig nietmachine en perferator mee te nemen!
Heb een perforator gekregen op mijn eerste dag. Ding ligt inmiddels thuis stof te vangen. Lang leve het digitaal dossier :+ Nietmachine is wel handig. Al is het maar om de stukken die je van de klant krijgt weer netjes te nieten als je ze teruggeeft :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107634261
At op mijn stage zowat nooit in de kantine, maar dat kwam ook omdat ik het lekkerder vond om buiten te lopen in de pauze (ook al was het koud). Frisse lucht kan geen kwaad.
pi_107635886
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:22 schreef L-D het volgende:
At op mijn stage zowat nooit in de kantine, maar dat kwam ook omdat ik het lekkerder vond om buiten te lopen in de pauze (ook al was het koud). Frisse lucht kan geen kwaad.
Ging je nooit bij collegas zitten dan?
pi_107638271
Studeer op dit moment HBO-accountancy. Wil mijn p behalen en vervolgens naar de UaV economie en bedrijfskunde. Vanaf het 2e jaar kan je specialiseren op accounting & control.

Zijn hier mensen die deze route hebben afgelegd? Je moet ook een wiskunde certificaat behalen. Wat moet ik me hierbij voorstellen? erg moeilijk? als er mensen zijn die dit hebben gedaan of mensen kennen die dit hebben gedaan willen jullie je ervaringen delen.

Bij voorbaat dank.

ps; zijn er ook nog andere universiteiten waarin je accountancy kunt volgen? (bachelor)
  zondag 5 februari 2012 @ 18:00:38 #148
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107638507
Nyenrode :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107638567
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 18:00 schreef Maraca het volgende:
Nyenrode :)
Wil nog niet leren én studeren tegelijkertijd.
pi_107638945
Tilburg
Rotterdam
Groningen
Amsterdam
Maastricht

:)
pi_107641280
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 20:57 schreef Maraca het volgende:
Wauw xmninator _O_ feli!!

Heb ook goed nieuws. Heb de pre-master op Nyenrode helemaal afgesloten. Alle tentamens in 1x gehaald met als laagste cijfer een 7. Kom maar op met die master *O*
Bedankt!! Jij ook gefeliciteerd *O* , probeer alvast tijd in te plannen voor je masterscriptie. Levert veel problemen op heb ik gemerkt op kantoor.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:37 schreef Maraca het volgende:

Sporten probeer ik 's avonds doordeweeks te doen, maar als je pas om 21:00 thuis bent (je mag je werktas niet meenemen dus je moet eerst naar huis) dan is de motivatie toch wel snel weg. G
Hmm, als je sportschool kluisjes heeft kan je werktas toch wel mee?

Grote voordeel van Ernst&Young; eigen fitnesscentrum O+ . Nu tijdens het afstuderen maak ik er dus ook graag gebruik van :D
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:09 schreef ejfaar het volgende:

[..]

De EY test is dus het moeilijkst. Zal denk ik ook eens een meeloopdag aanvragen bij KPMG en EY. Hier zijn veel positieve berichten over KPMG namelijk. Heb zelf ook niet echt een heel goede CV, maar dat hebben de meeste studenten niet krijg ik het gevoel.
Mwa, zelf vond ik hem het makkelijkst (na deloitte). Heb ze alle vier gedaan en ook behaald.
Oftewel kan per persoon verschillen. De meeste studenten die ik ken doen wel nevenactiveiten en of hebben baantjes op hun CV staan. Grote nadeel bij jou is dat je de BE opleiding volgt.

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:19 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Je voorbeeld is al moeilijk :P kan 11 maar ook 12.5 zijn :P
Bedankt iig voor al je reacties!
Kan toch alleen 11 zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Zijn voorbeeld is niet geheel correct, dat van Ouidipous komt beter overeen.

quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:08 schreef GK1206 het volgende:

[..]

En wat is handig om mee te nemen naar de stage? Of krijg je daar alles wat je nodig hebt?:P
Niks, helemaal niks. Althans zo heb ik het ervaren.
Kreeg gewoon laptop, tas, muis, toetsenbord, kabels e.d. en je hebt ook een voorraadkast waarin pennen, nietmachines, perforators, kladblok, rekenmachientjes etc. inzitten die je gewoon zelf kan ophalen. (misschien dat het bij KPMG ander is, verwacht van niet)
  zondag 5 februari 2012 @ 19:17:06 #152
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107641413
quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:13 schreef xminator het volgende:

[..]

Bedankt!! Jij ook gefeliciteerd *O* , probeer alvast tijd in te plannen voor je masterscriptie. Levert veel problemen op heb ik gemerkt op kantoor.

[..]

Hmm, als je sportschool kluisjes heeft kan je werktas toch wel mee?

Grote voordeel van Ernst&Young; eigen fitnesscentrum O+ . Nu tijdens het afstuderen maak ik er dus ook graag gebruik van :D
Bedankt *O* En je zou mijn laptoptas moeten zien. Ding is megagroot :o Dat past van z'n leven niet in zo'n kluisje _O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 5 februari 2012 @ 19:17:58 #153
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107641454
quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:13 schreef xminator het volgende:
Niks, helemaal niks. Althans zo heb ik het ervaren.
Kreeg gewoon laptop, tas, muis, toetsenbord, kabels e.d. en je hebt ook een voorraadkast waarin pennen, nietmachines, perforators, kladblok, rekenmachientjes etc. inzitten die je gewoon zelf kan ophalen. (misschien dat het bij KPMG ander is, verwacht van niet)
Denk ook wel dat je alles daar krijgt. Voorraadkast is per kantoor verschillend. Bij de meeste -behalve waar ik werk }:| - kun je het zelf pakken.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 5 februari 2012 @ 19:21:27 #154
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_107641586
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:17 schreef Maraca het volgende:

[..]

Bedankt *O* En je zou mijn laptoptas moeten zien. Ding is megagroot :o Dat past van z'n leven niet in zo'n kluisje _O-
Komt bekend voor |:(
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_107642463
Gisteren maar even zo'n map met pen en notitieblok bij de V&D gekocht. Lijkt me wel handig m.b.t. de stage. Mocht ik hem daar niet nodig hebben, dan komt hij later vast nog wel eens van pas.

Ik heb er in ieder geval veel zin in. Dinsdag is mijn eerste stagedag. :)
pi_107643849
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:17 schreef Maraca het volgende:

[..]

Bedankt *O* En je zou mijn laptoptas moeten zien. Ding is megagroot :o Dat past van z'n leven niet in zo'n kluisje _O-
I know, dat van mij is ook huge _O-. Laat laptop, toetsenbord, accu, muis e.d. gewoon achter in mijn kluisje @ kantoor. En neem mn eigen kleine tas mee of helemaal niks.
Maar dat kun jij niet doen omdat je naar de klant moet..
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:39 schreef GuitarJJ het volgende:
Gisteren maar even zo'n map met pen en notitieblok bij de V&D gekocht. Lijkt me wel handig m.b.t. de stage. Mocht ik hem daar niet nodig hebben, dan komt hij later vast nog wel eens van pas.

Ik heb er in ieder geval veel zin in. Dinsdag is mijn eerste stagedag. :)
Meewerkstage in de audit? Dan krijg je alles geleverd! No worries ;)

Jij zat toch bij PwC? Daar waren de stagiairs toch vorige woensdag begonnen?
pi_107647624
quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:13 schreef xminator het volgende:

[..]

Bedankt!! Jij ook gefeliciteerd *O* , probeer alvast tijd in te plannen voor je masterscriptie. Levert veel problemen op heb ik gemerkt op kantoor.

[..]

Hmm, als je sportschool kluisjes heeft kan je werktas toch wel mee?

Grote voordeel van Ernst&Young; eigen fitnesscentrum O+ . Nu tijdens het afstuderen maak ik er dus ook graag gebruik van :D

[..]

Mwa, zelf vond ik hem het makkelijkst (na deloitte). Heb ze alle vier gedaan en ook behaald.
Oftewel kan per persoon verschillen. De meeste studenten die ik ken doen wel nevenactiveiten en of hebben baantjes op hun CV staan. Grote nadeel bij jou is dat je de BE opleiding volgt.

[..]

Kan toch alleen 11 zijn, of zie ik iets over het hoofd?

Zijn voorbeeld is niet geheel correct, dat van Ouidipous komt beter overeen.

[..]

Niks, helemaal niks. Althans zo heb ik het ervaren.
Kreeg gewoon laptop, tas, muis, toetsenbord, kabels e.d. en je hebt ook een voorraadkast waarin pennen, nietmachines, perforators, kladblok, rekenmachientjes etc. inzitten die je gewoon zelf kan ophalen. (misschien dat het bij KPMG ander is, verwacht van niet)
kan niet alleen 11 zijn

4+ (4/4)= 5

10+ (10/4) = 12,5

efjaar bedoelde dat :P
pi_107648448
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 21:10 schreef GK1206 het volgende:

[..]

kan niet alleen 11 zijn

4+ (4/4)= 5

10+ (10/4) = 12,5

efjaar bedoelde dat :P
Ah oke, maar bij de F-test verandert de functie dus niet op zo een manier. Oftewel 11 zou het juiste antwoord zijn.
pi_107648544
quote:
12s.gif Op zondag 5 februari 2012 21:22 schreef xminator het volgende:

[..]

Ah oke, maar bij de F-test verandert de functie dus niet op zo een manier. Oftewel 11 zou het juiste antwoord zijn.
Al met al vond ik het een rottoets ondanks het feit dat ik hem gehaald had :D
KPMG,PWC en Deloitte waren makkelijk :')
pi_107648638
Ik ben woensdag begonnen met mijn stage bij een samenstelpraktijk van Accon AVM. Het ritme is sowieso erg wennen. Maar verder heb ik nog niet echt spannende dingen mogen doen, voornamelijk dingen inboeken en dossiers voorbereiden.
Volgende week zal ik wel beginnen met mijn eerste jaarrekeningen maken. Zijn er hier meer mensen die ook op een samenstelpraktijk hebben stage gelopen?
pi_107648703
quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 19:13 schreef xminator het volgende:


Grote voordeel van Ernst&Young; eigen fitnesscentrum O+ . Nu tijdens het afstuderen maak ik er dus ook graag gebruik van :D
Wist ik niet. Waar is dat fitnesscentrum ? :D

quote:
Mwa, zelf vond ik hem het makkelijkst (na deloitte). Heb ze alle vier gedaan en ook behaald.
Oftewel kan per persoon verschillen. De meeste studenten die ik ken doen wel nevenactiveiten en of hebben baantjes op hun CV staan. Grote nadeel bij jou is dat je de BE opleiding volgt.
Een recruiter van EY zei tegen mij dat ze ook BE'ers aannemen. Degenen met nevenactiviteiten, hoe oud zijn die gemiddeld als ik vragen mag? Ik bedoel, iemand van 27 heeft meer nevenactiviteiten kunnen doen dan iemand van 21


quote:
Kan toch alleen 11 zijn, of zie ik iets over het hoofd?
+1 of + 25%
pi_107652277
woei :D belastingrecht een 9 :D
pi_107652596
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 22:12 schreef GK1206 het volgende:
woei :D belastingrecht een 9 :D
Netjes!
pi_107655782
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 20:05 schreef xminator het volgende:
Meewerkstage in de audit? Dan krijg je alles geleverd! No worries ;)

Jij zat toch bij PwC? Daar waren de stagiairs toch vorige woensdag begonnen?
Meewerkstage inderdaad (zowel samenstel- als de controlepraktijk).

En nee, ik zit niet bij PwC. Ik kwam toen niet door de tests heen. De cijfertest was zo goed als foutloos, echter de taaltest had ik ondergemiddeld gemaakt.

Ik zit nu bij een iets kleiner kantoor die meerdere vestigingen in de regio heeft. Ik denk dat de vestiging waar ik kom zo'n 30 werknemers heeft.
pi_107661486
Ik volg momenteel de Master accounting & finance. Daarvoor deed ik 3 jaar bedrijfseconomie op de Erasmus.

Ik weet niet of meer mensen dat hebben, maar ik twijfel echt of ik het RA-traject wil gaan volgen.

Benefits: geld, geld en nog eens geld
Costs: nog langer studeren en veel te lange dagen maken.

Ik was trouwens ook van plan mijn Master thesis bij een accountancykantoor te gaan schrijven.
Is dat aan te raden?
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_107674175
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 10:19 schreef Maraca het volgende:

Zo, mijn onderwerp voor mijn referaat is goedgekeurd. Wat houd ik van docenten die in het weekend mailen O+ Kan ik vandaag lekker actief op zoek gaan naar informatie *O*
Waar gaat je referaat over, en voor welk vak moet je dat maken?
pi_107674250
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 21:25 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Wist ik niet. Waar is dat fitnesscentrum ? :D

[..]

Een recruiter van EY zei tegen mij dat ze ook BE'ers aannemen. Degenen met nevenactiviteiten, hoe oud zijn die gemiddeld als ik vragen mag? Ik bedoel, iemand van 27 heeft meer nevenactiviteiten kunnen doen dan iemand van 21

[..]

+1 of + 25%

Gewoon in het kantoor zelf, niet super groot. Maar heeft wel alles aanwezig: kluisjes, douches, fitnessaparatuur, handdoekjes, fruit en drankjes. En bovenal het belangrijkste GOEDE begeleiding :D. Je moet natuurlijk niet de keuze van de Big 4 kantoor hierop baseren, maar het is wel mooi meegenomen.

Gewoon rond de 20/21 jaar. Natuurlijk nemen ze ook BE'ers aan, maar tijdens een gesprek zullen die het iets lastiger hebben imo.

quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 22:12 schreef GK1206 het volgende:
woei :D belastingrecht een 9 :D
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 23:18 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Meewerkstage inderdaad (zowel samenstel- als de controlepraktijk).

En nee, ik zit niet bij PwC. Ik kwam toen niet door de tests heen. De cijfertest was zo goed als foutloos, echter de taaltest had ik ondergemiddeld gemaakt.

Ik zit nu bij een iets kleiner kantoor die meerdere vestigingen in de regio heeft. Ik denk dat de vestiging waar ik kom zo'n 30 werknemers heeft.
Ah dat is jammer, gelukkig heb je wel een plekje gevonden. Succes dan maar ^O^
pi_107683515
Geweldig Dhr. H "praat niet negatief over je school". Bij de stage kick-off :')
  maandag 6 februari 2012 @ 21:03:16 #169
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107690883
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 14:58 schreef Accountancystudent het volgende:

[..]

Waar gaat je referaat over, en voor welk vak moet je dat maken?
Derivaten voor externe verslaggeving. :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107722566
Zo, mijn eerste stagedag zit erop! Erg leuk en leerzaam. Ik voelde me echt nuttig!

De samenstelafdeling bestaat wel voor zo'n 80% uit vrouwen, maar oké.. Vandaag alle bankafschriften van een kleine dienstverlenende eenmanszaak ingeboekt. Heb een vast kantoor met eigen bureau etc., dus geen flexplek.

Volgende week waarschijnlijk met de vestigingsleider mee naar de eerste controleklant! *O*

Tevens mag ik in april mee naar het bedrijfsuitje in Frankrijk! :D
pi_107722643
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 18:52 schreef GuitarJJ het volgende:
Zo, mijn eerste stagedag zit erop! Erg leuk en leerzaam. Ik voelde me echt nuttig!

De samenstelafdeling bestaat wel voor zo'n 80% uit vrouwen, maar oké.. Vandaag alle bankafschriften van een kleine dienstverlenende eenmanszaak ingeboekt. Heb een vast kantoor met eigen bureau etc., dus geen flexplek.

Volgende week waarschijnlijk met de vestigingsleider mee naar de eerste controleklant! *O*

Tevens mag ik in april mee naar het bedrijfsuitje in Frankrijk! :D
Leuk zeg !
Je kan het ook zo zien: er zijn 20% mannen ;)
Chill dat je een eigen plek hebt en volgende week al mee mag.
Bedrijfsuitje is uiteraard ook nooit verkeerd!
pi_107723247
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 21:03 schreef Maraca het volgende:

[..]

Derivaten voor externe verslaggeving. :)
Je werkt toch niet voor KPMG? Dan even de Vestia-partner bellen. ;)
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 7 februari 2012 @ 19:39:53 #173
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107724653
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 19:09 schreef nostra het volgende:

[..]

Je werkt toch niet voor KPMG? Dan even de Vestia-partner bellen. ;)
Hehe, wil er nog langer werken dan vandaag :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107724687
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 18:54 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Leuk zeg !
Je kan het ook zo zien: er zijn 20% mannen ;)
Chill dat je een eigen plek hebt en volgende week al mee mag.
Bedrijfsuitje is uiteraard ook nooit verkeerd!
Haha, zo kun je het ook zien inderdaad! Verder wel aardige en relatief jonge collega's. :)
pi_107725488
nou mijn eerste stagedag zit er ook op :D. Het was een erg leuke dag. Ik heb weliswaar nog geen werk verricht, maar wel iedereen leren kennen. Ik had dus blijkbaar niets hoeven mee te nemen, alles was geregeld! Morgen eerste controleklant :D
  dinsdag 7 februari 2012 @ 20:12:12 #176
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_107726373
Mooi, mooi. Succes morgen dan! ;)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_107733756
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 20:12 schreef KaBuf het volgende:
Mooi, mooi. Succes morgen dan! ;)
thanks! :)
pi_107733810
Net een item over vakgebied accountancy in het nauw bij Nieuwsuur.
pi_107862725
Hoe is jou eerste week verlopen GuitarJJ?
pi_107863080
Beetje laat maar.. gefeliciteerd xminator!!
pi_107885928
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 16:11 schreef GK1206 het volgende:
Hoe is jou eerste week verlopen GuitarJJ?
Prima!

Ben met 2 klanten bezig geweest. Een eenmanszaak en een kleine BV. Het was nu nog vooral het inboeken van in- en verkoopfacturen, om vervolgens de bankafschriften hieraan te koppelen. Een beetje de beginnerswerkzaamheden om de programmatuur te leren kennen.

Daarna bezig geweest met het samenstellen van de jaarrekening van de eenmanszaak. Posten controleren, specificaties in excel maken, werkprogramma's nagaan en paragraferen en een attentiepuntenlijst bijhouden.

Komende week mee naar de eerste controle.

De werkzaamheden zijn dus nogal verschillend en lopen door elkaar. Het is meer zo dat als ze iets leuks/leerzaams op de planning hebben staan, ze mij daarin betrekken.

Hoe gaat het bij jou? Nog iets van een introductie gehad? Heb je trouwens al cijfers terug m.u.v. belastingrecht?
pi_107889201
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 11:48 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Prima!

Ben met 2 klanten bezig geweest. Een eenmanszaak en een kleine BV. Het was nu nog vooral het inboeken van in- en verkoopfacturen, om vervolgens de bankafschriften hieraan te koppelen. Een beetje de beginnerswerkzaamheden om de programmatuur te leren kennen.

Daarna bezig geweest met het samenstellen van de jaarrekening van de eenmanszaak. Posten controleren, specificaties in excel maken, werkprogramma's nagaan en paragraferen en een attentiepuntenlijst bijhouden.

Komende week mee naar de eerste controle.

De werkzaamheden zijn dus nogal verschillend en lopen door elkaar. Het is meer zo dat als ze iets leuks/leerzaams op de planning hebben staan, ze mij daarin betrekken.

Hoe gaat het bij jou? Nog iets van een introductie gehad? Heb je trouwens al cijfers terug m.u.v. belastingrecht?
Ja, ik heb AO terug :) Ik heb er een 6 voor :'). Ik had ook niet meer verwacht eigenlijk, voor de OAT leer ik wel goed voor dit onderdeel. Nu nog wachten op controleleer :). Stage is wel goed verlopen, dinsdag was meer een algemene introductie. Woensdag echt controleren en donderdag zat ik zonder werk dus moest ik gaan scannen en iets ophalen bij de klant. :)
pi_107890158
Is het verplicht/noodzakelijk dat je een rijbewijs hebt wanneer je net begint bij een accountancykantoor?
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
  zondag 12 februari 2012 @ 14:02:25 #184
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107890485
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:54 schreef waaromniet1988 het volgende:
Is het verplicht/noodzakelijk dat je een rijbewijs hebt wanneer je net begint bij een accountancykantoor?
Het is praktisch, laat ik het zo zeggen. Veel klanten zitten ergens op een industrieterrein waar je niet kunt komen met het OV.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107891080
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 14:02 schreef Maraca het volgende:

[..]

Het is praktisch, laat ik het zo zeggen. Veel klanten zitten ergens op een industrieterrein waar je niet kunt komen met het OV.
Ik dacht altijd dat je de eerste paar jaren met anderen meereed naar klanten
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_107891184
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 14:19 schreef waaromniet1988 het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat je de eerste paar jaren met anderen meereed naar klanten
Ligt aan het kantoor denk ik. Bij de Big 4, is het denk ik bijna een MUST! Het ligt er ook aan of je AA of RA wilt worden. De AA zal denk ik vaker op kantoor zijn.
  zondag 12 februari 2012 @ 14:22:16 #187
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107891222
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2012 14:19 schreef waaromniet1988 het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat je de eerste paar jaren met anderen meereed naar klanten
Niet bij de Big4. Is ook niet handig :N
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107923148
Heeft iemand de uitwerkingen van 'Jaarverslaggeving opgaven 6e druk' door Epe en Koetzier? De docente wil ze niet geven 'omdat jullie anders alles overschrijven en niks leren' :') Ik heb ze toch echt nodig als ik goed cijfer wil halen.
pi_107927715
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:31 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ja, ik heb AO terug :) Ik heb er een 6 voor :'). Ik had ook niet meer verwacht eigenlijk, voor de OAT leer ik wel goed voor dit onderdeel. Nu nog wachten op controleleer :). Stage is wel goed verlopen, dinsdag was meer een algemene introductie. Woensdag echt controleren en donderdag zat ik zonder werk dus moest ik gaan scannen en iets ophalen bij de klant. :)
Gewoon bikkelen voor AO, je kunt echt veel punten scoren hiermee op de OAT.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 16:24 schreef ballenbak015 het volgende:
Beetje laat maar.. gefeliciteerd xminator!!
Het is nooit te laat, bedankt ^O^
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 13:54 schreef waaromniet1988 het volgende:
Is het verplicht/noodzakelijk dat je een rijbewijs hebt wanneer je net begint bij een accountancykantoor?
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 14:22 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet bij de Big4. Is ook niet handig :N
Nja, ik ken wel een aantal mensen die geen autos hebben en gewoon meerijden. Het is wel mogelijk, maar uiteindelijk moet je zelf hiervoor veel regelen. En je wordt dan niet opgehaald van huis oid :').
Ergo: Een rijbewijs is enorm handig.


quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 10:57 schreef ballenbak015 het volgende:
Heeft iemand de uitwerkingen van 'Jaarverslaggeving opgaven 6e druk' door Epe en Koetzier? De docente wil ze niet geven 'omdat jullie anders alles overschrijven en niks leren' :') Ik heb ze toch echt nodig als ik goed cijfer wil halen.
Die staan toch, bijna allemaal, op hun website?
http://www.jaarverslaggev(...)/_assets/7599d42.pdf

[ Bericht 6% gewijzigd door xminator op 13-02-2012 13:35:12 ]
pi_107946076
Leuk een Accountancy topic. Dan meld ik me ook maar even! Op het moment volg ik een derdejaars stage. Nog een week of 8/9 en dan mag ik weer terug naar school. Het gaat toch wel heel snel.
Feyenoord Rotterdam
pi_107946392
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:06 schreef Fuszy het volgende:
Leuk een Accountancy topic. Dan meld ik me ook maar even! Op het moment volg ik een derdejaars stage. Nog een week of 8/9 en dan mag ik weer terug naar school. Het gaat toch wel heel snel.
Hamvraag: waar loop je stage? En waar studeer jij?
pi_107946700
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:06 schreef Fuszy het volgende:
Leuk een Accountancy topic. Dan meld ik me ook maar even! Op het moment volg ik een derdejaars stage. Nog een week of 8/9 en dan mag ik weer terug naar school. Het gaat toch wel heel snel.
Welkom ! :)
pi_107946776
quote:
14s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:29 schreef xminator het volgende:

[..]

Gewoon bikkelen voor AO, je kunt echt veel punten scoren hiermee op de OAT.

[..]

Het is nooit te laat, bedankt ^O^

[..]

[..]

Nja, ik ken wel een aantal mensen die geen autos hebben en gewoon meerijden. Het is wel mogelijk, maar uiteindelijk moet je zelf hiervoor veel regelen. En je wordt dan niet opgehaald van huis oid :').
Ergo: Een rijbewijs is enorm handig.

[..]

Die staan toch, bijna allemaal, op hun website?
http://www.jaarverslaggev(...)/_assets/7599d42.pdf
Voor de OAT zal ik zeker keihard gaan leren. Ik wil hem in één keer halen en daarna te concentreren op uni :) Waar ga jij afstuderen?
pi_107946871
quote:
14s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:11 schreef xminator het volgende:

[..]

Hamvraag: waar loop je stage? En waar studeer jij?
Ik studeer aan de Avans in Den Bosch en ik loop momenteel stage bij Joanknecht & Van Zelst in Eindhoven.
Feyenoord Rotterdam
pi_107947127
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:18 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Voor de OAT zal ik zeker keihard gaan leren. Ik wil hem in één keer halen en daarna te concentreren op uni :) Waar ga jij afstuderen?
Zo een AO tentamen is een veel makkelijkere variant dan dat je op de OAT krijgt. Want wij hadden bijv. Detailhandel verkoopproces gekregen. Easy peasy zou je denken maar de meesten hadden maar 24 van de 40 punten...
En het is zeer zeker aan te raden om OAT de 1e keer meteen te halen. Slagingspercentages van afgelopen OAT bij ons op school:
studenten die hem voor het eerst maken:
Circa 70% heeft een voldoende behaald.
Herkansers: circa 15%


Mja je moet ook niet te veel hiervan schrikken, als je goed je best doet haal je het sowieso wel.

Zelf ben ik bezig @ Ernst & Young, schrijf scriptie daar.
pi_107947195
Zo, net een mailtje binnen met een 7 voor AO. Had eigenlijk op een 8 gehoopt, maar ben verder wel tevreden. :)

Vandaag met stage bezig geweest met het opstellen van een jaarrapport. Het is wel tof om steeds meer dingen uit m'n studie terug te zien tijdens m'n werkzaamheden. Dingen uit het eerste jaar, maar ook onderdelen m.b.t. consolidatie, belastingen (zoals vermogensetikettering of gemengde kosten) belastinglatenties en uiteraard bedrijfsadministratie/journaalposten/creditnota's. :)
pi_107951024
Ik dacht dat iedereen OAT moest maken, blijkt dat het alleen geldt voor HBO Accountancy :')
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_107957894
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:25 schreef xminator het volgende:

[..]

Zo een AO tentamen is een veel makkelijkere variant dan dat je op de OAT krijgt. Want wij hadden bijv. Detailhandel verkoopproces gekregen. Easy peasy zou je denken maar de meesten hadden maar 24 van de 40 punten...
En het is zeer zeker aan te raden om OAT de 1e keer meteen te halen. Slagingspercentages van afgelopen OAT bij ons op school:
studenten die hem voor het eerst maken:
Circa 70% heeft een voldoende behaald.
Herkansers: circa 15%

Mja je moet ook niet te veel hiervan schrikken, als je goed je best doet haal je het sowieso wel.

Zelf ben ik bezig @ Ernst & Young, schrijf scriptie daar.
Ik weet wel dat het percentage op mijn school voor de eerste keer, vele malen lager zal zijn :P
Als ik de AO cijfers hoor :P Onze beschrijving was qua moeilijkheid niets te vergelijken met de OAT en veel meer tijd, dan worden er toch 2en en 3en gehaald. Ik denk dat het wel lukt, ik ga er gewoon voor knallen. Dat is volgend jaar, nu stage! :)
pi_107960869
Aande ra/aa's hier:
Wat is jullie reden geweest om aa te worden en geen ra? Of andersom
  dinsdag 14 februari 2012 @ 18:40:31 #200
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107977385
quote:
Accountants moeten na acht jaar rouleren
Laatste update: 14 februari 2012 16:33 info .DEN HAAG - Een accountant mag niet langer dan 8 jaar achter elkaar de boekhouding controleren van een financiële onderneming of beursgenoteerd bedrijf. Hij mag bovendien geen advieswerk meer doen bij het bedrijf waar hij ook de boekhouding controleert.

Foto: Thinkstock De Tweede Kamer heeft daar dinsdag mee ingestemd.

Vorig week bleek tijdens het debat erover al dat minister Jan Kees de Jager (Financiën) niet zit te wachten op deze wijzigingen.

Een groot deel van de oppositie, gesteund door gedoogpartner PVV, verwacht echter dat na 8 jaar een nieuwe accountant met een frisse blik in de boeken kijkt en bedrijven daardoor blijvend kritisch worden gevolgd.

Kosten

De Jager is tegen de verplichte roulatie. Hij vreest een lagere kwaliteit van de controle en hogere kosten voor de bedrijven. Daarnaast zijn er Europese regels in aantocht en zouden die kunnen afwijken van die in ons land.

De Jager erkent wel het belang van onafhankelijkheid bij de accountant en zag om die reden meer in een regelmatige aanbesteding van het controlewerk.
-O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107978928
Dus je krijgt als RA elke 8 jaar een nieuw klantenbestand?
pi_107979052
Ik snap de achtergrond wel en het is best goed om meer onafhankelijkheid en objectiviteit te creëren, echter lijkt het me nou niet echt effectief voor de grote kantoren.
pi_107984044
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 10:44 schreef ejfaar het volgende:
Aande ra/aa's hier:
Wat is jullie reden geweest om aa te worden en geen ra? Of andersom
Opleidingsniveau lijkt mij
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_107984112
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 18:40 schreef Maraca het volgende:

[..]

-O-
Geldt overigens enkel voor OOB's..... dus de beursgenoteerde bedrijven / financials e.d.

Juist daar met de enorme complexiteit is het een slechte zaak. Bij nieuwe klanten (beursgenoteerde bedrijven) merk je juist dat je een paar jaar hebt om er ECHT goed in te zitten. Andere jaren doe je ook wel voldoende maar feeling met het bedrijf en de business heb je mijns inziens meer als je er langer zit.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 21:12:30 #205
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107984123
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:10 schreef waaromniet1988 het volgende:

[..]

Opleidingsniveau lijkt mij
Mag hopen van niet
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 14 februari 2012 @ 21:14:49 #206
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107984257
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:12 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Geldt overigens enkel voor OOB's..... dus de beursgenoteerde bedrijven / financials e.d.

Juist daar met de enorme complexiteit is het een slechte zaak. Bij nieuwe klanten (beursgenoteerde bedrijven) merk je juist dat je een paar jaar hebt om er ECHT goed in te zitten. Andere jaren doe je ook wel voldoende maar feeling met het bedrijf en de business heb je mijns inziens meer als je er langer zit.
Klopt! Heb nu ook een paar klanten waarvan ik steeds hoor "over 1 a 2 jaar snap je deze onderneming". In het begin doe je dus de simpelere dingen en later naarmate je groeit dan 'groei' je ook binnen je klanten en pak je steeds moeilijkere posten op. Dus voor de ontwikkeling van nieuwe accountants is dit niet handig.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107984485
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:12 schreef Maraca het volgende:

[..]

Mag hopen van niet
Wat is jou reden geweest als aanstaand ra?
  dinsdag 14 februari 2012 @ 21:27:27 #208
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107984952
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:19 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Wat is jou reden geweest als aanstaand ra?
De werkzaamheden van een RA vind ik interessanter dan van een AA. Heb tijdens mijn stage beide gedaan en ik merkte dat ik het 'onderzoekende' leuker vond dan het 'perfectioneren'. Ook het klantencontact is anders. Bij AA is het tas droppen en weg is de klant :W en bij de controle zit je bij de klant en zie je ook wat van de organisatie. Grappig genoeg wil ik ook absoluut geen kantoorbaan :P Ik houd heel erg van veranderingen (doodsvonnis voor een accountant :+) en ik vind het heerlijk om de ene week bij een projectorganisatie te zitten en de andere keer bij een verzekeraar etc. Heb het idee dat ik mij ook veel meer ontwikkel als RA dan dat ik persoonlijk zou doen als AA. Ook het hele land doorcrossen vind ik een geweldige bijkomstigheid. Zit nu ook in een hotel en dat vind ik eigenlijk best heel leuk :@

Nee, een AA baan zou niks voor mij zijn :@
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107985420
Ok duidelijk. Bedankt voor je antwoord.
Vandaag werd mij verteld dat een AA meer persoonlijk contact heeft met de klant dan een RA. Aangezien ik graag met mensen wil werken is dit erg belangrijk voor me. Wil niet hele tijd saai in mn uppie op kantoor zitten. Heb verder geen ervaring in samenstel/controle. Weet je misschien iets zodat ik achtet mijn voorkeur kan komen?
  dinsdag 14 februari 2012 @ 21:41:20 #210
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107985660
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:36 schreef ejfaar het volgende:
Ok duidelijk. Bedankt voor je antwoord.
Vandaag werd mij verteld dat een AA meer persoonlijk contact heeft met de klant dan een RA. Aangezien ik graag met mensen wil werken is dit erg belangrijk voor me. Wil niet hele tijd saai in mn uppie op kantoor zitten. Heb verder geen ervaring in samenstel/controle. Weet je misschien iets zodat ik achtet mijn voorkeur kan komen?
Als ik jou was zou ik eens een middelgroot kantoor bellen en vragen of je eens 2 dagen ofzo mee mag lopen op zowel de samenstel- als controleafdeling. Ik heb trouwens best veel contact met mijn klanten. Zowel persoonlijk (sta ook rustig te socializen met bijv. de controller) als via de mail. Dus je zit zeker niet in je uppie.. sowieso niet want je werkt in een team en ik ben nu 6 maanden werkzaam als aankomend RA en er is gewoon serieus geen dag geweest dat ik op mijn werk niet gelachen heb :D Onderschat wordt hoe sociaal dit beroep is. Een collega zei ook "we zijn eigenlijk mini-psychologen" :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107985695
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:36 schreef ejfaar het volgende:
Ok duidelijk. Bedankt voor je antwoord.
Vandaag werd mij verteld dat een AA meer persoonlijk contact heeft met de klant dan een RA. Aangezien ik graag met mensen wil werken is dit erg belangrijk voor me. Wil niet hele tijd saai in mn uppie op kantoor zitten. Heb verder geen ervaring in samenstel/controle. Weet je misschien iets zodat ik achtet mijn voorkeur kan komen?
Ik denk dat het wel klopt als je een wat hogere functie hebt als AA.

Ik zit op stage naast mijn stagebegeleider. Zij is relatiebeheerder/manager en ik merk inderdaad dat er om de 5 minuten wel met cliënten wordt gebeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door GuitarJJ op 14-02-2012 22:22:24 ]
pi_107985774
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:41 schreef Maraca het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik eens een middelgroot kantoor bellen en vragen of je eens 2 dagen ofzo mee mag lopen op zowel de samenstel- als controleafdeling. Ik heb trouwens best veel contact met mijn klanten. Zowel persoonlijk (sta ook rustig te socializen met bijv. de controller) als via de mail. Dus je zit zeker niet in je uppie.. sowieso niet want je werkt in een team en ik ben nu 6 maanden werkzaam als aankomend RA en er is gewoon serieus geen dag geweest dat ik op mijn werk niet gelachen heb :D Onderschat wordt hoe sociaal dit beroep is. Een collega zei ook "we zijn eigenlijk mini-psychologen" :+
Leuk om te horen
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_107985965
Dank @ maraca en guitar!
pi_108046801
At this moment zit ik ook te twijfelen om accountancy te gaan volgen op het HBO.
Zit tot heden op het MBO, niveau4 en ik volg daar de opleiding bedrijfsadministrateur (assistent accountant) zelf vroeg ik mij af wat je als accountant echt doet. zit je dagen lang op een kantoortje de boekhouding te controloleren, of is dat slechts een fabeltje ?

en is mijn huidige opleiding goed om op het HBO in te stromen ?
pi_108048398
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 15:45 schreef Sparkieh het volgende:
At this moment zit ik ook te twijfelen om accountancy te gaan volgen op het HBO.
Zit tot heden op het MBO, niveau4 en ik volg daar de opleiding bedrijfsadministrateur (assistent accountant) zelf vroeg ik mij af wat je als accountant echt doet. zit je dagen lang op een kantoortje de boekhouding te controloleren, of is dat slechts een fabeltje ?

en is mijn huidige opleiding goed om op het HBO in te stromen ?
De werkzaamheden verschillen per soort accountant (aa/ra)
Met alleen HBO word je assistent-accountant.
Je opleiding is prima. Zijn er best veel die van MBO administrateut naar HBO accountancy gaan.
pi_108058446
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2012 16:38 schreef ejfaar het volgende:

[..]

De werkzaamheden verschillen per soort accountant (aa/ra)
Met alleen HBO word je assistent-accountant.
Je opleiding is prima. Zijn er best veel die van MBO administrateut naar HBO accountancy gaan.
Met een HBO opleiding ben je slechts een Assistent ? Graag zou ik naar klanten willen, en op de weg zijn. Wat zijn de verschillen van AA of RA accountant ?
pi_108058916
quote:
Accountant tilt ING Australië voor 37 miljoen euro

16-02-2012 10:23 • NOS
De Australische tak van ING is voor tientallen miljoenen opgelicht door een medewerker van de bank. De vrouw, die als accountant werkte, stal in vijf jaar tijd omgerekend ruim 37 miljoen euro.

De accountant maakte zo'n 200 keer geld over naar haar eigen rekening of ze kocht er direct juwelen en huizen van, zo meldt de NOS. Ze gebruikte de inloggegevens van voormalige leidinggevenden om de transacties goed te keuren of uit de banksystemen te verwijderen. De vrouw is veroordeeld tot 15 jaar cel, waarvan ze er minstens zeven moet uitzitten. Volgens Australische media is het een van de grootste individuele fraudezaken in de geschiedenis van het land. bron: www.accountancynews.nl
Zo zie je maar dat de IT steeds belangrijker wordt en de controle op een degelijke IT ook steeds groter en belangrijker wordt tijdens het hele controleproces.
Feyenoord Rotterdam
pi_108059757
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 21:13 schreef Sparkieh het volgende:

[..]

Met een HBO opleiding ben je slechts een Assistent ? Graag zou ik naar klanten willen, en op de weg zijn. Wat zijn de verschillen van AA of RA accountant ?
Met alleen HBO ben je niks en kun je vrij weinig.

Na je HBO kun je een post-HBO doen om je AA-titel te halen, of een universitaire master om RA te worden. AA staat niet voor assistent accountant, maar voor accountant administratieconsulent.

Kijk hier eens, zou ik zeggen:

http://www.wateenaccounta(...)d-ik-accountant.html
pi_108061051
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 21:36 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Met alleen HBO ben je niks en kun je vrij weinig.

Na je HBO kun je een post-HBO doen om je AA-titel te halen, of een universitaire master om RA te worden. AA staat niet voor assistent accountant, maar voor accountant administratieconsulent.

Kijk hier eens, zou ik zeggen:

http://www.wateenaccounta(...)d-ik-accountant.html
Mm ik denk zelf, als ik heel eerlijk moet zijn, dat universitair te hoog is voor mij. Ik ben echt onder aan de lat begonnen met school, namelijke VMBO-KADER. Volgend jaar ga ik naar het HBO, en ik denk wel dat dat het hoogste is wat er in mij zit. Maar heb geen zin om de rest van mijn leven als assistent door te gaan.. haha
pi_108061130
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 22:01 schreef Sparkieh het volgende:

[..]

Mm ik denk zelf, als ik heel eerlijk moet zijn, dat universitair te hoog is voor mij. Ik ben echt onder aan de lat begonnen met school, namelijke VMBO-KADER. Volgend jaar ga ik naar het HBO, en ik denk wel dat dat het hoogste is wat er in mij zit. Maar heb geen zin om de rest van mijn leven als assistent door te gaan.. haha
Waarom zover op de feiten vooruitlopen? Je kan na je HBO altijd nog kiezen voor de RA-route. Je komt er vanzelf wel achter wat je eigenlijke niveau eigenlijk is op het HBO.
pi_108066270
Dat is waar, maar ik bekijk graag doelstellingen met een realistische blik. Vandaar dat ik, met mijn eigen zelf kennis, denk dat ik geen Uni aan kan .. Wat houdt de RA-route in ?
pi_108069433
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 23:51 schreef Sparkieh het volgende:
Dat is waar, maar ik bekijk graag doelstellingen met een realistische blik. Vandaar dat ik, met mijn eigen zelf kennis, denk dat ik geen Uni aan kan .. Wat houdt de RA-route in ?
Voor jou betekent het: HBO, pre-master, master, post-master
  vrijdag 17 februari 2012 @ 11:36:25 #223
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108073895
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 21:13 schreef Sparkieh het volgende:

[..]

Met een HBO opleiding ben je slechts een Assistent ? Graag zou ik naar klanten willen, en op de weg zijn. Wat zijn de verschillen van AA of RA accountant ?
Zelfs met een MsC ben je nog een assistent accountant. Pas na je post master RA ben je accountant. De verschillen zijn tig keer gevraagd in deze reeks dus lees eens terug zou ik zeggen (sowieso verstandig om te doen)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_108113991
Net even in de vluggigheid paar pagina's terug gelezen. Daar stond dat ik vanaf heb HBO nog 9,5 jaar bezig bent met te studeren. Op dit moment ben ik 18jaar (zit nog op het MBO) dus stel, als ik HBO Accountancy en heet hele traject ga afleggen ben ik 28jaar als ik een keer afgestudeerd ben? Ik kan tot die leeftijd nooit rond komen, vriendin (?) weet wel zeker dat mijn ouders tegen die leeftijd mij het huis uitgekickt hebben, dus moet ik ook nog een huis zien te betalen ..

werkend leren kwam natuurlijk ook voorbij, maar is dit eigenlijk een soort van verplicht? En gaat dit van school uit?
pi_108114065
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 13:14 schreef Sparkieh het volgende:
Net even in de vluggigheid paar pagina's terug gelezen. Daar stond dat ik vanaf heb HBO nog 9,5 jaar bezig bent met te studeren. Op dit moment ben ik 18jaar (zit nog op het MBO) dus stel, als ik HBO Accountancy en heet hele traject ga afleggen ben ik 28jaar als ik een keer afgestudeerd ben? Ik kan tot die leeftijd nooit rond komen, vriendin (?) weet wel zeker dat mijn ouders tegen die leeftijd mij het huis uitgekickt hebben, dus moet ik ook nog een huis zien te betalen ..

werkend leren kwam natuurlijk ook voorbij, maar is dit eigenlijk een soort van verplicht? En gaat dit van school uit?
Je kan er voor kiezen om toch zelf naar de universiteit te gaan en daar het traject te volgen. Uiteindelijk kom je toch in het traject dat je een 3jarige praktijkstage moet doen. Dat zal niet onbetaald zijn.
Feyenoord Rotterdam
  zaterdag 18 februari 2012 @ 13:44:34 #226
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108114883
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 13:14 schreef Sparkieh het volgende:
Net even in de vluggigheid paar pagina's terug gelezen. Daar stond dat ik vanaf heb HBO nog 9,5 jaar bezig bent met te studeren. Op dit moment ben ik 18jaar (zit nog op het MBO) dus stel, als ik HBO Accountancy en heet hele traject ga afleggen ben ik 28jaar als ik een keer afgestudeerd ben? Ik kan tot die leeftijd nooit rond komen, vriendin (?) weet wel zeker dat mijn ouders tegen die leeftijd mij het huis uitgekickt hebben, dus moet ik ook nog een huis zien te betalen ..

werkend leren kwam natuurlijk ook voorbij, maar is dit eigenlijk een soort van verplicht? En gaat dit van school uit?
Vanaf het HBO heb je nog 3,5 jaar theorie (0,5 jaar pre-master, 2 jaar master, 1 jaar post-master) en daarnaast heb je nog een praktijkstage van 3 jaar welke je tijdens je theorie kunt lopen. Hoe je dit gaat doen kun je zelf bepalen. Je kan na je HBO beginnen met werken, maar je kunt ook na je MsC beginnen. Dat is afhankelijk van je eigen wensen.

Mag ik trouwens vragen waarom je overweegt HBO Accountancy te gaan studeren als je bepaalde basiskennis omtrent accountancy niet weet?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_108116151
Bij meerdere studie keuze testen kwam accountancy er uit.. Net zoals bedrijfs economie. Vandaar dat ik zo veel mogelijk te weten wil komen betreft deze 2 opleidingen.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 15:37:13 #228
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108118044
Kijk eens op www.wateenaccountantdoet.nl :) Houd er wel rekening mee dat accountant een 'zwaar' beroep is. En dan doel ik met name op de uren die je maakt + de studie die je ernaast volgt.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_108120417
Ik doe momenteel de Master Accounting & Finance op de Erasmus. Echter ik heb een boel deficiëntievakken niet gedaan.

Moet ik na deze master dan eerst die vakken doen voordat ik mag beginnen aan een Post-master?

Wat gebeurt er als je post-master uiteindelijk niet haalt, moet je dan alles terugbetalen aangezien je werkgever tot die tijd het meeste had vergoed?
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
  zaterdag 18 februari 2012 @ 20:33:41 #230
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108127058
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 16:57 schreef waaromniet1988 het volgende:
Ik doe momenteel de Master Accounting & Finance op de Erasmus. Echter ik heb een boel deficiëntievakken niet gedaan.

Moet ik na deze master dan eerst die vakken doen voordat ik mag beginnen aan een Post-master?

Wat gebeurt er als je post-master uiteindelijk niet haalt, moet je dan alles terugbetalen aangezien je werkgever tot die tijd het meeste had vergoed?
1. Kijk wat er in de OER staat
2. Kijk wat er in je arbeidsvoorwaarden staat
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zaterdag 18 februari 2012 @ 20:35:45 #231
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_108127134
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 14:28 schreef Sparkieh het volgende:
Bij meerdere studie keuze testen kwam accountancy er uit.. Net zoals bedrijfs economie. Vandaar dat ik zo veel mogelijk te weten wil komen betreft deze 2 opleidingen.
Er is volgens mij ook nog ergens een bedrijfseconomie topic. Goed verstopt, maar het is er wel.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_108193848
Ik ben nieuw op het forum. Las het al wel een tijdje en het leek me leuk om af en toe ook mee te praten!
Ik studeer op dit moment HBO-Accountancy en maak mits ik mijn P haal volgend jaar de overstap naar Nyenrode. Dit even als uiterst korte introductie ;) !
pi_108195651
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 17:36 schreef Jeekee het volgende:
Ik ben nieuw op het forum. Las het al wel een tijdje en het leek me leuk om af en toe ook mee te praten!
Ik studeer op dit moment HBO-Accountancy en maak mits ik mijn P haal volgend jaar de overstap naar Nyenrode. Dit even als uiterst korte introductie ;) !
Werk je vier dagen en 1 dag school? Of ga je Nyenrode zelf betalen? Welkom overigens.
pi_108195759
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2012 18:23 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Werk je vier dagen en 1 dag school? Of ga je Nyenrode zelf betalen? Welkom overigens.
Ik ga inderdaad volgend jaar 4 dagen werken en 1 dag naar school. Zelf betalen zit er voor mij niet in haha!
pi_108195932
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 18:26 schreef Jeekee het volgende:

[..]

Ik ga inderdaad volgend jaar 4 dagen werken en 1 dag naar school. Zelf betalen zit er voor mij niet in haha!
Mag ik vragen waar je werkt? Je hebt Havo gedaan neem aan. Hoe oud ben je dan?
pi_108196376
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2012 18:31 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar je werkt? Je hebt Havo gedaan neem aan. Hoe oud ben je dan?
Ik werk nog nergens, ga volgend jaar beginnen bij Mazars (ik begin ook volgend jaar op Nyenrode). Ik heb inderdaad eerst Havo gedaan. Ben nu twee maanden 18.
pi_108197451
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 18:44 schreef Jeekee het volgende:

[..]

Ik werk nog nergens, ga volgend jaar beginnen bij Mazars (ik begin ook volgend jaar op Nyenrode). Ik heb inderdaad eerst Havo gedaan. Ben nu twee maanden 18.
Heb je al gerelateerde bijbanen oid gedaan?
Succes iig met je werk/studie straks. Lijkt me wel zwaar.
pi_108206708
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:13 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Heb je al gerelateerde bijbanen oid gedaan?
Succes iig met je werk/studie straks. Lijkt me wel zwaar.
Ik voer op dit moment de administratie van een handelsbedrijf uit en heb een bestuursfunctie in een plaatselijke vereniging van +/- 200 leden. Verder organiseer ik veilingen welke ik in zijn geheel afhandel. Het is niet allemaal even gerelateerd, alleen de eerste komt wel een beetje in de buurt. Bij de twee andere 'banen' heb ik echter wel veel met communicatieve vaardigheden te maken!

Bedankt! Ik zie ook in dat het zeker geen gemakkelijke weg zal worden, ik heb er echter ontzettend veel zin in en ben van mening wanneer je iets wilt en dit binnen je capaciteiten ligt je er voor moet gaan.
  maandag 20 februari 2012 @ 22:07:43 #239
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108206778
Wauw. Netjes Jeekee. Zie je niet vaak op jouw leeftijd
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_108206911
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:07 schreef Maraca het volgende:
Wauw. Netjes Jeekee. Zie je niet vaak op jouw leeftijd
Dankjewel! Vind het erg leuk om te doen, dat is in mijn ogen ook erg belangrijk, ik heb dan namelijk niet echt het idee dat ik aan het werk ben.
  maandag 20 februari 2012 @ 22:13:07 #241
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108207062
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:10 schreef Jeekee het volgende:

[..]

Dankjewel! Vind het erg leuk om te doen, dat is in mijn ogen ook erg belangrijk, ik heb dan namelijk niet echt het idee dat ik aan het werk ben.
Kijk! En dat is zo ontzettend belangrijk :) Mag ik trouwens vragen waarom je voor Mazars bent gegaan en niet voor een Big4 kantoor? Niet dat er iets mis is met Mazars hoor, want Mazars is een leuk kantoor O+ Ben gewoon benieuwd :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_108207711
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:13 schreef Maraca het volgende:

[..]

Kijk! En dat is zo ontzettend belangrijk :) Mag ik trouwens vragen waarom je voor Mazars bent gegaan en niet voor een Big4 kantoor? Niet dat er iets mis is met Mazars hoor, want Mazars is een leuk kantoor O+ Ben gewoon benieuwd :P
Natuurlijk mag je dat vragen. Ik ken iemand die op dit moment, als ik het goed zeg, 7 jaar bij Mazars werkt. Met hem ben ik in gesprek gegaan over zowel de opleiding als Mazars. Vervolgens ben ik mij meer in Mazars gaan verdiepen. Voornamelijk het 'Rules don't Rule' concept van Mazars sprak mij zo erg aan, voornamelijk omdat het erg innovatief is. Toen ben ik twee maal op gesprek geweest bij Mazars en hier werd deze indruk alleen nog maar versterkt.

Ik geloof ook dat de Big4 kantoren erg leuk zullen zijn daar niet van! Al is Mazars ook weer niet zo heel erg klein, dit wou ik namelijk niet, vanwege de - denk ik - mindere kennis en ervaring met de Nyenrode opleiding.

Waar werk jij eigenlijk? En zou jij eerder een Big4 kantoor prefereren?

Ik hoop dat ik je zo een beetje een indruk heb gegeven.
pi_108208892
http://www.rulesdontrule.nl/carriere/default.aspx?partid=2

Wel mooi enzo, maar zo een site kan je toch niet meer serieus nemen :')

Los van dat, goed van jou dat je al weet wat je wilt. En dat je al van alles hebt geregeld.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 00:00:58 #244
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108212132
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:25 schreef Jeekee het volgende:

[..]

Natuurlijk mag je dat vragen. Ik ken iemand die op dit moment, als ik het goed zeg, 7 jaar bij Mazars werkt. Met hem ben ik in gesprek gegaan over zowel de opleiding als Mazars. Vervolgens ben ik mij meer in Mazars gaan verdiepen. Voornamelijk het 'Rules don't Rule' concept van Mazars sprak mij zo erg aan, voornamelijk omdat het erg innovatief is. Toen ben ik twee maal op gesprek geweest bij Mazars en hier werd deze indruk alleen nog maar versterkt.

Ik geloof ook dat de Big4 kantoren erg leuk zullen zijn daar niet van! Al is Mazars ook weer niet zo heel erg klein, dit wou ik namelijk niet, vanwege de - denk ik - mindere kennis en ervaring met de Nyenrode opleiding.

Waar werk jij eigenlijk? En zou jij eerder een Big4 kantoor prefereren?

Ik hoop dat ik je zo een beetje een indruk heb gegeven.
Leuk dat je je serieus verdiept hebt O+

Ik heb nog een boek over de geschiedenis van Mazars in de kast staan. Kun je bestellen via de site als je nog meer wilt weten :) En ze zijn zeker niet klein, alhoewel het natuurlijk wel regio afhankelijk is. Maar dat geldt ook voor de Big4 kantoren..

Zelf werk ik bij een Big4 kantoor. Heb stage gelopen bij een middelgroot kantoor, maar voor mijn gevoel was dat het "net niet". Werkzaamheden waren leuk, maar teveel een 9-5 mentaliteit en daar kan ik heel slecht tegen. Misschien dat ik het net slecht heb getroffen met dat kantoor - dat hoop ik dan maar- maar niemand leek zijn baan echt oprecht leuk te vinden. Ik vind de sfeer bij de Big4 kantoor heel anders. Meer een mentaliteit van "we gaan ervoor! *O*" Ook dulden zij meer tegenspraak van mij dan een middelgroot kantoor waar ze echt duidelijk maakten dat ik de laagste functie had :{w Nu kan ik rustig tegen iemand met een veel hogere rang zeggen "zeg.. die controle.. moet dat niet anders? :7 " En dan leggen ze rustig uit waarom en hoe en waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. In plaats van te vragen of ik niet eens koffie moet gaan halen.

Was ik niet aangenomen bij een Big4 dan was ik naar Mazars gegaan :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_108218189
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 00:00 schreef Maraca het volgende:

[..]

Leuk dat je je serieus verdiept hebt O+

Ik heb nog een boek over de geschiedenis van Mazars in de kast staan. Kun je bestellen via de site als je nog meer wilt weten :) En ze zijn zeker niet klein, alhoewel het natuurlijk wel regio afhankelijk is. Maar dat geldt ook voor de Big4 kantoren..

Zelf werk ik bij een Big4 kantoor. Heb stage gelopen bij een middelgroot kantoor, maar voor mijn gevoel was dat het "net niet". Werkzaamheden waren leuk, maar teveel een 9-5 mentaliteit en daar kan ik heel slecht tegen. Misschien dat ik het net slecht heb getroffen met dat kantoor - dat hoop ik dan maar- maar niemand leek zijn baan echt oprecht leuk te vinden. Ik vind de sfeer bij de Big4 kantoor heel anders. Meer een mentaliteit van "we gaan ervoor! *O*" Ook dulden zij meer tegenspraak van mij dan een middelgroot kantoor waar ze echt duidelijk maakten dat ik de laagste functie had :{w Nu kan ik rustig tegen iemand met een veel hogere rang zeggen "zeg.. die controle.. moet dat niet anders? :7 " En dan leggen ze rustig uit waarom en hoe en waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. In plaats van te vragen of ik niet eens koffie moet gaan halen.

Was ik niet aangenomen bij een Big4 dan was ik naar Mazars gegaan :Y
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik hoop ook dat op het kantoor waar ik terecht kom de juiste mentaliteit heerst, in de eerste indruk leek dit wel het geval, maar daar heb ik simpelweg nog nauwelijks ervaring mee. Ik kijk in eerste instantie wat korter vooruit, want moet dit jaar natuurlijk nog wel mijn propedeuse halen!

Zijn hier meer studenten die het Nyenrode van begin af aan volgen? Hoe hebben jullie dit ervaren?
pi_108218258
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:49 schreef xminator het volgende:
http://www.rulesdontrule.nl/carriere/default.aspx?partid=2

Wel mooi enzo, maar zo een site kan je toch niet meer serieus nemen :')
Hoezo vind je dat? Als ik dat mag vragen..
pi_108218910
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 10:51 schreef Jeekee het volgende:

[..]

Hoezo vind je dat? Als ik dat mag vragen..
Leuke site voor hun als ze een creatieve bureau oid. Zouden zijn. Of je doelgroep artistieke studenten is.

Maar voor accountants? Spreekt mij in iedergeval niet aan.
pi_108218982
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 11:13 schreef xminator het volgende:

[..]

Leuke site voor hun als ze een creatieve bureau oid. Zouden zijn. Of je doelgroep artistieke studenten is.

Maar voor accountants? Spreekt mij in iedergeval niet aan.
Dan delen wij deze mening in ieder geval niet. Ik zie niet in waarom ze naar buiten moeten treden als een strak en 'stoffig' bedrijf, juist deze uitstraling heeft mij zo aangetrokken. Maar dit zal een persoonlijke mening zijn..
Ik zie wel in wat je bedoelt, maar ben het er zelf duidelijk niet mee eens.
pi_108231734
quote:
14s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:49 schreef xminator het volgende:
http://www.rulesdontrule.nl/carriere/default.aspx?partid=2

Wel mooi enzo, maar zo een site kan je toch niet meer serieus nemen :')

Los van dat, goed van jou dat je al weet wat je wilt. En dat je al van alles hebt geregeld.
Ik heb tijdens mijn zoektocht naar een stage ook expres niet bij Mazars aangeklopt. Dat komt o.a. door hun site, inderdaad.

Ze proberen naar mijn idee wat 'te hip' te doen. De site ziet er nu erg onoverzichtelijk uit en heeft een irritant lettertype. Als je bijvoorbeeld eens kijkt naar de carrieresite van KPMG, zie je dat die er al een stuk overzichtelijker uit ziet.

Rules don't rule? Ik dacht dat wet- en regelgeving juist belangrijk was binnen de accountancy.

We hebben vorig jaar ook een presentatie van Mazars gehad. Erg interessant om te horen wat ze daar elke dag eten in de bedrijfskantine. 8)7
  dinsdag 21 februari 2012 @ 18:07:49 #250
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_108231976
Het is op zich wel een mooi gebouwde site van Mazars, maar accountants lijken me toch een wat serieuzere doelgroep waarbij een duidelijk menu en lettertype toch wat meer voorop staat dan 'hip en creatief'.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_108232927
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 18:01 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Rules don't rule? Ik dacht dat wet- en regelgeving juist belangrijk was binnen de accountancy.
Het blijkt hieruit wel dat je helaas niet verder dan alleen de titel hebt gelezen..
pi_108234244
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 18:37 schreef Jeekee het volgende:

[..]

Het blijkt hieruit wel dat je helaas niet verder dan alleen de titel hebt gelezen..
Klopt. Die motivatie om verder te lezen krijg ik ook niet.
pi_108234747
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 19:10 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Klopt. Die motivatie om verder te lezen krijg ik ook niet.
Dat kan, was bij mij wel het geval en ben er ontzettend blij mee dat ik deze kleine moeite heb genomen!
pi_108277843
Wie heeft een scriptiestage gekregen bij 1 van de big four?

Is het mogelijk om nu nog te solliciteren voor een scriptiestage vanaf Mei?
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_108279096
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 20:43 schreef waaromniet1988 het volgende:
Wie heeft een scriptiestage gekregen bij 1 van de big four?

Is het mogelijk om nu nog te solliciteren voor een scriptiestage vanaf Mei?
Ik en waaromniet! :P

Ik zou het niet weten. Bel eens rond. De recruiters zijn zo te vinden op de websites.
pi_108279163
Erg vroeg ben je niet, maar niet geschoten is altijd mis.
pi_108286533
Hey allen,

Ik volg dit topic ook af en toe. Ik twijfel nu een beetje wat ik verder moet gaan doen komende jaar dus misschien hebben jullie tips.

Ik volg nu een bachelor bedrijfskunde op de VU. Zit momenteel in het 3e (laatste) jaar en in mijn keuzeruimte doe ik accountancy vakken zodat ik gelijk door kan stromen naar de Master accounting & control aan de VU.

Nu begin ik echter te twijfelen of ik gelijk door moet gaan met m'n master of beter eerst wat ervaring kan opdoen en dus studeren in deeltijd (zoals 4 dage werk en 1 dag school). Ook omdat ik eigenlijk alleen nog maar theorie gehad heb en nog totaal geen praktijk ervaring.

Wat is jullie idee hierover? Fulltime Doorstuderen en daarna een baan zoeken OF beter nu (na de bachelor) alvast een baan zoeken (als dat al lukt zonder ervaring) en in deeltijd doorstuderen met de master? (Of eventueel een ander alternatief).
  vrijdag 24 februari 2012 @ 19:20:03 #258
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108356727
Er is geen route die "beter" is. Zowel theorie als praktijk is belangrijk binnen de accountancy. Daarom kun je werken + studeren ook met elkaar combineren. Kies de route die jij zelf wil volgen..
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_108383309
Ik zal me ook eens melden hier. Derdejaars Accountancy duaal aan de Hanze in Groningen. Eerste anderhalf jaar heb ik nog voltijd gedaan, dus ben nu net een jaar in de praktijk aan de slag. Werk bij een klein, groeiend MKB-kantoor in Groningen.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_108430144
Heb me ook geregistreerd, zit nog op de middelbare school. Ik ga dit jaar als het goed is slagen en dan beginnen aan mijn vervolgopleiding. Ik twijfel tussen Bedrijfseconomie en Accountancy dus wil ik wat informatie uit deze topic halen.

Wat zijn voor- en nadelen aan de opleiding Accountancy?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)
pi_108443962
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 19:50 schreef Abelow het volgende:
Heb me ook geregistreerd, zit nog op de middelbare school. Ik ga dit jaar als het goed is slagen en dan beginnen aan mijn vervolgopleiding. Ik twijfel tussen Bedrijfseconomie en Accountancy dus wil ik wat informatie uit deze topic halen.

Wat zijn voor- en nadelen aan de opleiding Accountancy?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)
Als je niet zeker weet welke je wilt doen zou ik bedrijfseconomie kiezen. Je kan met bedrijfseconomie makkelijker een accountant worden, dan dat je met accountancy een controller kan worden (tenzij RA).
pi_108446058
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2012 22:58 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Als je niet zeker weet welke je wilt doen zou ik bedrijfseconomie kiezen. Je kan met bedrijfseconomie makkelijker een accountant worden, dan dat je met accountancy een controller kan worden (tenzij RA).
Wat bedoel je met controller?
Maar 1e jaar is opleiding BE en Accountancy toch hetzelfde?
pi_108446238
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 23:43 schreef Abelow het volgende:

[..]

Wat bedoel je met controller?
Maar 1e jaar is opleiding BE en Accountancy toch hetzelfde?
Dat is verschillend per hogeschool. Soms is zelfs de eerste twee jaar hetzelfde.
De 'standaard' weg na een opleiding BE is dat je (assistent-) controller wordt.
Echter kan je na BE ook nog (assistent-) accountant worden.
Als je AC gedaan hebt, kan je moeilijker controller worden (de 'standaard' baan voor BE'ers).
Als controller werk je in een bedrijf en stippel je min of meer de financiele koers uit.

Kortom: met BE kan je meer kanten op dan met AC.
pi_108446316
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2012 23:47 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dat is verschillend per hogeschool. Soms is zelfs de eerste twee jaar hetzelfde.
De 'standaard' weg na een opleiding BE is dat je (assistent-) controller wordt.
Echter kan je na BE ook nog (assistent-) accountant worden.
Als je AC gedaan hebt, kan je moeilijker controller worden (de 'standaard' baan voor BE'ers).
Als controller werk je in een bedrijf en stippel je min of meer de financiele koers uit.

Kortom: met BE kan je meer kanten op dan met AC.
Ahh oke ;) het is al beetje duidelijk. Wat doe jij zelf dan en waarom heb je dat gekozen?
pi_108446441
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 23:49 schreef Abelow het volgende:

[..]

Ahh oke ;) het is al beetje duidelijk. Wat doe jij zelf dan en waarom heb je dat gekozen?
Doe zelf BE omdat ik ook niet goed wist wat ik wilde. Heb daarom gekozen voor een bredere opleiding. Nu ben ik er achter gekomen dat ik toch accountant wil worden, en ga daarom na deze opleiding ook solliciteren bij een BIG4 kantoor, waarbij ik dus verder kan leren om accountant te worden.

Mijn mening is: kies AC als je zeker weet dat je AC wilt doen. Weet je dat niet, kies BE en kan je altijd nog switchen. De RA-route is voor een BE'er maar 1 jaar langer dan voor een AC'er.(overigens wilt niet iedere accountant RA worden uiteraard)
pi_108446670
quote:
1s.gif Op zondag 26 februari 2012 23:51 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Doe zelf BE omdat ik ook niet goed wist wat ik wilde. Heb daarom gekozen voor een bredere opleiding. Nu ben ik er achter gekomen dat ik toch accountant wil worden, en ga daarom na deze opleiding ook solliciteren bij een BIG4 kantoor, waarbij ik dus verder kan leren om accountant te worden.

Mijn mening is: kies AC als je zeker weet dat je AC wilt doen. Weet je dat niet, kies BE en kan je altijd nog switchen. De RA-route is voor een BE'er maar 1 jaar langer dan voor een AC'er.(overigens wilt niet iedere accountant RA worden uiteraard)
Dus eigenlijk heb je voor niks BE gedaan of kom je met een opleiding BE ook wel aan de bak bij een accountantskantoor.
  zondag 26 februari 2012 @ 23:57:22 #267
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_108446691
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 23:56 schreef Abelow het volgende:

[..]

Dus eigenlijk heb je voor niks BE gedaan of kom je met een opleiding BE ook wel aan de bak bij een accountantskantoor.
Lees jij wel?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_108446814
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 23:56 schreef Abelow het volgende:

[..]

Dus eigenlijk heb je voor niks BE gedaan of kom je met een opleiding BE ook wel aan de bak bij een accountantskantoor.
Nee. Door mijn BE opleiding heb ik kans om aangenomen te worden. Ik ga persoonlijk voor RA. Dat kost na BE nog 6.5 jaar en na AC 5.5 jaar dacht ik. Het is dus niet zo dat ik mijn BE voor niets gedaan heb, alleen duurt het wel iets langer om RA te worden. Zonder BE zou het nog langer duren. Heb het dus zeker niet voor niets gedaan.
pi_108447032
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:00 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Nee. Door mijn BE opleiding heb ik kans om aangenomen te worden. Ik ga persoonlijk voor RA. Dat kost na BE nog 6.5 jaar en na AC 5.5 jaar dacht ik. Het is dus niet zo dat ik mijn BE voor niets gedaan heb, alleen duurt het wel iets langer om RA te worden. Zonder BE zou het nog langer duren. Heb het dus zeker niet voor niets gedaan.
ow zo, dus jij hebt BE gedaan en gaat solliciteren voor accountant, hoelang gaat dat duren voordat je accountant bent bij 'BIG4'. Je zegt dat je daar dus nog moet leren om accountant te worden?
pi_108447072
Met een opleiding HBO accountancy ben je nog geen accountant. Je bent dan een assistent-accountant ;)
Met BE ben je dan ook assistent-accountant. Om RA (je hebt ook AA, zoek maar op wat het is) te worden duurt het dus een jaar langer. Dan pas ben je een accountant (of AA, maar dat is een andere opleiding dan RA).
pi_108447089
Ga naar een opendag van een hogeschool.

Als ik kijk naar de curriculum bij mijn school, merk ik gewoon dat het qua vakkenpakket hetzelfde is. Alleen bij BE ga je overal maar een beetje algemeen in, terwijl AC meer verdiepend is.
pi_108447173
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:05 schreef ejfaar het volgende:
Met een opleiding HBO accountancy ben je nog geen accountant. Je bent dan een assistent-accountant ;)
Met BE ben je dan ook assistent-accountant. Om RA (je hebt ook AA, zoek maar op wat het is) te worden duurt het dus een jaar langer. Dan pas ben je een accountant (of AA, maar dat is een andere opleiding dan RA).
Ah oke ;) bedankt! Maar als je gelijk opleiding van RA wilt doen moet je toch op uni zitten?
pi_108447180
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:05 schreef xminator het volgende:
Ga naar een opendag van een hogeschool.

Als ik kijk naar de curriculum bij mijn school, merk ik gewoon dat het qua vakkenpakket hetzelfde is. Alleen bij BE ga je overal maar een beetje algemeen in, terwijl AC meer verdiepend is.
Ja klopt, AC is meer gespecialiseerd zeker? Welke school zit je , ik ga denk ik voor hogeschool rotterdam.
pi_108447314
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:07 schreef Abelow het volgende:

[..]

Ah oke ;) bedankt! Maar als je gelijk opleiding van RA wilt doen moet je toch op uni zitten?
RA is inderdaad op een uni.
Je hebt in hoofdlijnen 2 kanten (AA en RA)
RA is voor jou: HBO, pre-master, master, post-master
AA is voor jou : HBO, post-HBO (dacht ik)

Een RA controleert meer, en werkt meestal bij grotere klanten.
Een AA is meer bezig met samenstellen en werkt meestal bij kleinere klanten.

Correct me if i'm wrong
pi_108447403
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:10 schreef ejfaar het volgende:

[..]

RA is inderdaad op een uni.
Je hebt in hoofdlijnen 2 kanten (AA en RA)
RA is voor jou: HBO, pre-master, master, post-master
AA is voor jou : HBO, post-HBO (dacht ik)

Een RA controleert meer, en werkt meestal bij grotere klanten.
Een AA is meer bezig met samenstellen en werkt meestal bij kleinere klanten.

Correct me if i'm wrong
ah oke thank you !
Nog 1 vraagje, je zegt dus dat je bij BIG4 gaat solliciteren voor AA (of niet) maar je moet daar nog leren om accountant te worden doordat je BE hebt. Hoelang gaat dat dan nog duren? Want stel ik maak de zelfde 'fout' als jou en kies voor BE maar wil uiteindelijk toch accountant worden (AA) hoeveel langer doe ik er dan over.
pi_108447428
Kort antwoord op jou oorspronkelijke vraag is dus:
Voordeel BE: breed
Nadeel BE: als je evt AC wilt worden duurt het iets langer, niet gespecialiseerd dus.

Voordeel AC: gespecialiseerd, weet wat je later gaat doen
Nadeel AC: ook het gespecialiseerde, kan niet echt meer switchen als je eenmaal de opleiding afgerond hebt.
pi_108447525
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:12 schreef Abelow het volgende:

[..]

ah oke thank you !
Nog 1 vraagje, je zegt dus dat je bij BIG4 gaat solliciteren voor AA (of niet) maar je moet daar nog leren om accountant te worden doordat je BE hebt. Hoelang gaat dat dan nog duren? Want stel ik maak de zelfde 'fout' als jou en kies voor BE maar wil uiteindelijk toch accountant worden (AA) hoeveel langer doe ik er dan over.
Nee, ik ga solliciteren om RA te mogen worden, maar moet ook nog afstuderen en dus een stageplaats hebben. AA's werken meestal op kleinere kantoren. Het duurt na deze opleiding nog 6.5 jaar. Hoelang AA duurt weet ik niet.
Ik heb nergens spijt van hoor, het is namelijk van tevoren moeilijk te weten of je echt accountant wilt worden. Meesten die HBO AC doen komen van het MBO en weten al beter wat ze willen (meer voorkennis en zijn ouder).

Tip: lees deze hele reeks eens rustig door. Er staat heel veel info over het vak in.
pi_108447704
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:15 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Nee, ik ga solliciteren om RA te mogen worden, maar moet ook nog afstuderen en dus een stageplaats hebben. AA's werken meestal op kleinere kantoren. Het duurt na deze opleiding nog 6.5 jaar. Hoelang AA duurt weet ik niet.
Ik heb nergens spijt van hoor, het is namelijk van tevoren moeilijk te weten of je echt accountant wilt worden. Meesten die HBO AC doen komen van het MBO en weten al beter wat ze willen (meer voorkennis en zijn ouder).

Tip: lees deze hele reeks eens rustig door. Er staat heel veel info over het vak in.
ow oke! Dus eigenlijk ben je nu al AA (door BE), of zie ik dit verkeerd. Maar bij opleiding BE krijg je dan zeker wel veel meer stof dan bij opleiding AC? Dus jij hebt gewoon extra gestudeerd of niet:P

Haha jaa, ik ga dat zeker even doen! Toch bedankt voor je hulp;)
pi_108447803
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:19 schreef Abelow het volgende:

[..]

ow oke! Dus eigenlijk ben je nu al AA (door BE), of zie ik dit verkeerd. Maar bij opleiding BE krijg je dan zeker wel veel meer stof dan bij opleiding AC? Dus jij hebt gewoon extra gestudeerd of niet:P

Haha jaa, ik ga dat zeker even doen! Toch bedankt voor je hulp;)
AA staat niet voor assistent-accountant. AA is accountant administratieconsulent . Daarvoor moet je nog een opleiding hebben na het HBO.
Als je BE hebt gedaan en dan alsnog AC doet heb je iets meer stof gehad. Logisch, want je hebt dan een jaar langer gestudeerd. Echter is het niet heel veel extra hoor.

Graag gedaan, als je nog vragen hebt horen we het wel :)
pi_108447867
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:21 schreef ejfaar het volgende:

[..]

AA staat niet voor assistent-accountant. AA is accountant administratieconsulent (dacht ik). Daarvoor moet je nog een opleiding hebben na het HBO.
Als je BE hebt gedaan en dan alsnog AC doet heb je iets meer stof gehad. Logisch, want je hebt dan een jaar langer gestudeerd. Echter is het niet heel veel extra hoor.

Graag gedaan, als je nog vragen hebt horen we het wel :)
Maar je mist wel enorm veel basiskennis, wat je bij AC wel krijgt. Oftewel indirect nog een half jaar extra studeren zou ik zeggen.
pi_108452411
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:23 schreef xminator het volgende:

[..]

Maar je mist wel enorm veel basiskennis, wat je bij AC wel krijgt. Oftewel indirect nog een half jaar extra studeren zou ik zeggen.
Daarom duurt de pre-master ook een jaar langer
  maandag 27 februari 2012 @ 14:04:06 #282
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_108461951
WTF, leest die Abelow gewoon niet of ben ik echt de enige die steeds een duidelijk, uitgebreid antwoord ziet en dan vervolgens een vraag van Abelow over wat net beantwoord is?

"Ik heb BE gedaan maar ik kan nu alsnog accountant worden, dus dat was voor mij wel handig toen ik het nog niet precies wist."
"Dus je hebt voor niks BE gedaan???"

"Ik wil RA worden."
"Je wil toch voor AA solliciteren?"

Tering zeg.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_108469115
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 14:04 schreef MacorgaZ het volgende:
WTF, leest die Abelow gewoon niet of ben ik echt de enige die steeds een duidelijk, uitgebreid antwoord ziet en dan vervolgens een vraag van Abelow over wat net beantwoord is?

"Ik heb BE gedaan maar ik kan nu alsnog accountant worden, dus dat was voor mij wel handig toen ik het nog niet precies wist."
"Dus je hebt voor niks BE gedaan???"

"Ik wil RA worden."
"Je wil toch voor AA solliciteren?"

Tering zeg.
Haha ja het is inderdaad wel een beetje zo. Maar goed, misschien dat hij nu de hele reeks gaat lezen :)
Bedankt voor je compliment btw :P
pi_108471356
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 14:04 schreef MacorgaZ het volgende:
WTF, leest die Abelow gewoon niet of ben ik echt de enige die steeds een duidelijk, uitgebreid antwoord ziet en dan vervolgens een vraag van Abelow over wat net beantwoord is?

"Ik heb BE gedaan maar ik kan nu alsnog accountant worden, dus dat was voor mij wel handig toen ik het nog niet precies wist."
"Dus je hebt voor niks BE gedaan???"

"Ik wil RA worden."
"Je wil toch voor AA solliciteren?"

Tering zeg.
Nee ik bedoel niet je hebt BE voor niks gedaan maar ik bedoel meer van, nu moet je een jaar extra voor niks doen.

En ze gaat toch voor AA solliciteren, ik neem aan dat je met BE niet gelijk RA kunt worden was het maar zo een feest. Ik vroeg "Je wil toch voor AA solliciteren?" omdat ik dat raar vond dat dat kon met BE.

En als ik niet goed lees, jammer dan. Ieder zijn niveau he ;)
pi_108471768
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:11 schreef Abelow het volgende:

[..]

Nee ik bedoel niet je hebt BE voor niks gedaan maar ik bedoel meer van, nu moet je een jaar extra voor niks doen.
Niet voor niets. Extra kennis + heb meer tijd gehad om na te kunnen denken over wat ik wil

quote:
En ze gaat toch voor AA solliciteren,
Het is hij. Bovendien zeg ik al 3x RA en niet AA

quote:
ik neem aan dat je met BE niet gelijk RA kunt worden was het maar zo een feest. Ik vroeg "Je wil toch voor AA solliciteren?" omdat ik dat raar vond dat dat kon met BE.
Met AC kan je ook niet gelijk RA worden. Nogmaals, ik ga niet voor AA solliciteren.


quote:
En als ik niet goed lees, jammer dan. Ieder zijn niveau he
Als je nu nog niet snapt dat ik geen AA wil worden, zou ik toch maar eens gaan denken of je het niveau wel aan kunt.
pi_108471809
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:24 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Niet voor niets. Extra kennis + heb meer tijd gehad om na te kunnen denken over wat ik wil

[..]

Het is hij. Bovendien zeg ik al 3x RA en niet AA

[..]

Met AC kan je ook niet gelijk RA worden. Nogmaals, ik ga niet voor AA solliciteren.

[..]

Als je nu nog niet snapt dat ik geen AA wil worden, zou ik toch maar eens gaan denken of je het niveau wel aan kunt.
Beetje jammer dat je mensen in dit topic gaat verbeteren in taal. :')
pi_108471839
quote:
14s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:26 schreef FokNederland het volgende:

[..]

Beetje jammer dat je mensen in dit topic gaat verbeteren in taal. :')
Wat is er dan?
pi_108472438
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:27 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Wat is er dan?
Dat je mensen gaat verbeteren in taalfouten terwijl het werkelijke doel van dit topic is het delen van ervaringen etc.
Bij KLB of ONZ doen ze dat ook.
  maandag 27 februari 2012 @ 19:02:41 #289
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_108473219
Ontopic: deze week vier jaarrekeningcontroles in één week :D *O*
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_108473821
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:44 schreef FokNederland het volgende:

[..]

Dat je mensen gaat verbeteren in taalfouten terwijl het werkelijke doel van dit topic is het delen van ervaringen etc.
Bij KLB of ONZ doen ze dat ook.
Ik verbeterde hem niet qua taalfouten hoor.
pi_108473848
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:02 schreef KaBuf het volgende:
Ontopic: deze week vier jaarrekeningcontroles in één week :D *O*
leuk, maar wel heel veel of niet?
pi_108475031
Vandaag weer een samenstelopdracht afgemaakt. Het is leuk om gewoon zelf een gehele onderneming te behandelen. Van het inboeken van gegevens, afgaan van werkprogramma's, het maken van specificaties tot het maken van het uiteindelijke accountantsrapport.

Ik moet zeggen dat ik de AA-kant toch ook wel erg leuk begin te vinden. :)

Morgen weer eens met controle mee naar een productiebedrijf. Ik ben benieuwd!
pi_108475215
Ik ben ook benieuwd. Wil je morgen je ervaring delen? Veel plezier en succes iig!
pi_108475586
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:48 schreef ejfaar het volgende:
Ik ben ook benieuwd. Wil je morgen je ervaring delen? Veel plezier en succes iig!
Tuurlijk! :)

Mijn vorige en tevens eerste controle, bij een groep bouwbedrijven, was trouwens wel erg anders dan verwacht.

Ik verwachte met een groot team een week bij de klant te zitten. Echter werd ik de eerste dag met een assistent-accountant naar het bedrijf gestuurd. We moesten zelfstandig meerdere posten controleren. Heb nog wat steekproeven uitgevoerd (en heb daardoor meteen btw-suppletie veroorzaakt :P) en moest verschillende documenten opvragen en analyseren. Verder moest natuurlijk een controlememo bijgehouden worden.

De dag erna ging de vennoot van het kantoor ook mee. Hij controleerde ons werk van de dag ervoor, deed de lastigere posten en voerde de gesprekken met de directie/boekhouder/controller.

Bij één van de Big4-kantoren zul je vast met een heel team gaan, maar dit was net weer wat anders. Desalniettemin nog steeds erg leerzaam! Je ziet weer veel lesstof, zoals de POC-methode bij onderhanden werk, voorbij komen.
pi_108475711
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:56 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Tuurlijk! :)

Mijn vorige en tevens eerste controle, bij een groep bouwbedrijven, was trouwens wel erg anders dan verwacht.

Ik verwachte met een groot team een week bij de klant te zitten. Echter werd ik de eerste dag met een assistent-accountant naar het bedrijf gestuurd. We moesten zelfstandig meerdere posten controleren. Heb nog wat steekproeven uitgevoerd (en heb daardoor meteen btw-suppletie veroorzaakt :P) en moest verschillende documenten opvragen en analyseren. Verder moest natuurlijk een controlememo bijgehouden worden.

De dag erna ging de vennoot van het kantoor ook mee. Hij controleerde ons werk van de dag ervoor, deed de lastigere posten en voerde de gesprekken met de directie/boekhouder/controller.

Bij één van de Big4-kantoren zul je vast met een heel team gaan, maar dit was net weer wat anders. Desalniettemin nog steeds erg leerzaam! Je ziet weer veel lesstof, zoals de POC-methode bij onderhanden werk, voorbij komen.
Wat is btw-suppletie?

Wel leuk dat je dingen van school terugziet zoals die POC. Zo te lezen heb je het reuze naar je zin.
Jij werkt niet bij een big4 dus?
pi_108475790
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:56 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Tuurlijk! :)

Mijn vorige en tevens eerste controle, bij een groep bouwbedrijven, was trouwens wel erg anders dan verwacht.

Ik verwachte met een groot team een week bij de klant te zitten. Echter werd ik de eerste dag met een assistent-accountant naar het bedrijf gestuurd. We moesten zelfstandig meerdere posten controleren. Heb nog wat steekproeven uitgevoerd (en heb daardoor meteen btw-suppletie veroorzaakt :P) en moest verschillende documenten opvragen en analyseren. Verder moest natuurlijk een controlememo bijgehouden worden.

De dag erna ging de vennoot van het kantoor ook mee. Hij controleerde ons werk van de dag ervoor, deed de lastigere posten en voerde de gesprekken met de directie/boekhouder/controller.

Bij één van de Big4-kantoren zul je vast met een heel team gaan, maar dit was net weer wat anders. Desalniettemin nog steeds erg leerzaam! Je ziet weer veel lesstof, zoals de POC-methode bij onderhanden werk, voorbij komen.
Werk bij één v.d. Big4 maar zit soms ook maar met twee andere mensen bij de klant. Dat is erg klantafhankelijk. Wat voor posten deed de partner dan? Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een partner posten controleert, zelfs geen lastige posten.
pi_108479228
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:59 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Wat is btw-suppletie?

Wel leuk dat je dingen van school terugziet zoals die POC. Zo te lezen heb je het reuze naar je zin.
Jij werkt niet bij een big4 dus?
Als je er bijvoorbeeld achter komt dat je in 2009 een factuur niet goed hebt geboekt, waardoor je de belastingdienst nog 5000 euro schuldig bent, dan moet je dat aangeven d.m.v. een suppletie. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld nog recht op geld hebt.

Soms kun je het bedrag ook in de eerstvolgende btw-aangifte verwerken.

Tijdens de steekproef kwam ik erachter een creditnota niet goed geboekt was en dat de onderneming daardoor een paar honderd euro terug moest betalen.

Klopt, ik zit niet bij een Big4-kantoor, maar bij een wat kleiner SRA-kantoor. :)

quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:01 schreef Abeba het volgende:

[..]

Werk bij één v.d. Big4 maar zit soms ook maar met twee andere mensen bij de klant. Dat is erg klantafhankelijk. Wat voor posten deed de partner dan? Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een partner posten controleert, zelfs geen lastige posten.
Vooral de post OHW met een behoorlijk saldo erop. Het ging namelijk om behoorlijk ingewikkelde contracten en posities. Wij, als assistent en stagiair, konden er vrij weinig van maken.
pi_108479262
Laat ik ook even meedoen, heb ook een vraag namelijk.
Ik studeer nu bedrijfseconomie op het hbo. Als ik vervolgens op vacaturesite's zoek naar banen met de functie controller. Dan zie ik heel vaak dat ze om een RA vragen en werkervaring bij de big-4. Dus moet je dan om de eindstreep(droom kandidaat) te behalen, het hbo afmaken>master>big-4 werken en dan via hun je RA halen?

Omdat ze bij de big-4 vaak in de functies om een master diploma vragen, heb ik dat ertussen gezet.
  maandag 27 februari 2012 @ 21:07:02 #299
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_108479951
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:02 schreef KaBuf het volgende:
Ontopic: deze week vier jaarrekeningcontroles in één week :D *O*
Succes _O- Wij moesten er 3 in 2 weken en draaiden al 70 uur per week :P

Referaat is goedgekeurd *O* Zelfs met een extra complimentje van de docent O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_108480516
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:55 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Als je er bijvoorbeeld achter komt dat je in 2009 een factuur niet goed hebt geboekt, waardoor je de belastingdienst nog 5000 euro schuldig bent, dan moet je dat aangeven d.m.v. een suppletie. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld nog recht op geld hebt.

Soms kun je het bedrag ook in de eerstvolgende btw-aangifte verwerken.

Tijdens de steekproef kwam ik erachter een creditnota niet goed geboekt was en dat de onderneming daardoor een paar honderd euro terug moest betalen.

Klopt, ik zit niet bij een Big4-kantoor, maar bij een wat kleiner SRA-kantoor. :)

[..]

Vooral de post OHW met een behoorlijk saldo erop. Het ging namelijk om behoorlijk ingewikkelde contracten en posities. Wij, als assistent en stagiair, konden er vrij weinig van maken.
Ah okee, zat er tussen de assistent en de partner niemand? (een manager bijv.)
pi_108480560
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 21:07 schreef Maraca het volgende:

[..]

Succes _O- Wij moesten er 3 in 2 weken en draaiden al 70 uur per week :P

Referaat is goedgekeurd *O* Zelfs met een extra complimentje van de docent O+
Gefeliciteerd!

edit: Hellup! Het topic is gesloten en ik weet niet hoe ik een nieuwe moet openen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')