abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 26 januari 2012 @ 20:52:33 #1
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107272426
Het topic voor (potentiële) accountants!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107273160
nieuwe topic yay!

nja het maakt niet zoveel uit, ik wil gewoon mijn opleiding in 4 jaar halen en dan op naar me RA titel en genieten van mij beroep! Zoals jij al zegt, een opleiding krijg je niet cadeau ( of tenminste hoort niet). Die studenten zullen nooit de afstudeernorm halen ( als die ook niet verlaagd wordt :')) en OAT zal ook een Hell worden!
pi_107274177
Dat dus. En met wat zelfstudie en discipline moet dat ook wel te doen zijn.

Het probleem bij de meeste is dan ze de eerste 7 weken zo goed als niets doen. Geen huiswerk en tijdens de lessen alleen maar gamen/9gag'en. Tja, knap als je dan alles er nog in één week in kan stampen. Lukt het niet? -> dan maar zeuren over de stagenorm.
  donderdag 26 januari 2012 @ 21:31:26 #4
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107274636
Ja, die verhalen hoor ik wel vaker. In "mijn tijd" was iedereen enorm ambitieus. Het jaar daarna was het al vele malen minder (merkte ik zelf ook.. volgde een derdejaars vak in de vierde en de hele sfeer in de les was anders.. als iemand een vraag stelde dan werd die persoon uitgelachen. Wtf -O- ) Op de vervolgopleiding merk je het helaas ook. Die lui zijn allemaal ontzettend slim, maar hebben een studie-motivatie van een mbo'er :N
pi_107275137
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:31 schreef Maraca het volgende:
Ja, die verhalen hoor ik wel vaker. In "mijn tijd" was iedereen enorm ambitieus. Het jaar daarna was het al vele malen minder (merkte ik zelf ook.. volgde een derdejaars vak in de vierde en de hele sfeer in de les was anders.. als iemand een vraag stelde dan werd die persoon uitgelachen. Wtf -O- ) Op de vervolgopleiding merk je het helaas ook. Die lui zijn allemaal ontzettend slim, maar hebben een studie-motivatie van een mbo'er :N
Nou ik zeg eerlijk het niveau is omhoog in de derde. Niet zo griezelig als meneer Eng, maar toch wel redelijk omhoog. Als je helemaal niets doet, tja dan ga je onderuit. Tevens willen de studenten de consequenties,van niet leren maar niet snappen :') en overal maar punten bij snoepen. Als ik dit kwartiel voor AO een onvoldoende heb, zou dat verdiend zijn. Ik zou gewoon harder me best doen en een hoog cijfer volgend blok halen. Bij de gemiddelde fem student is het gelijk geklaag, ze gaan nu ook weer klagen over de o zo moeilijke herkansing belastingrecht 3.1 ( kom op belastingrecht, dat is echt niet het meest moeilijke vak van FEM ( misschien blok 1.1 ))
pi_107275475
Volgens mij hoor ik hier ook thuis :)

Ik heb ook wel gemerkt dat veel medestudenten lang niet zo ambitieus zijn, maar dat maakt voor mij niets uit, gewoon goede projectgroepen kiezen.
Ik ga vanaf volgende week stage lopen bij Accon AVM op een samenstelpraktijk, eens wat anders dan het controleren. Ik weet nog niet of ik wel RA wil worden, vind het vaak toch niet zo leuk met werkprogramma's en dergelijke.
pi_107275628
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:45 schreef Zechs het volgende:
Volgens mij hoor ik hier ook thuis :)

Ik heb ook wel gemerkt dat veel medestudenten lang niet zo ambitieus zijn, maar dat maakt voor mij niets uit, gewoon goede projectgroepen kiezen.
Ik ga vanaf volgende week stage lopen bij Accon AVM op een samenstelpraktijk, eens wat anders dan het controleren. Ik weet nog niet of ik wel RA wil worden, vind het vaak toch niet zo leuk met werkprogramma's en dergelijke.
Welkom! :D ( ik neem aan dat je nieuw bent :p)
pi_107275746
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:47 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Welkom! :D ( ik neem aan dat je nieuw bent :p)
Ik ben al een tijdje op FOK! aanwezig, maar dit was mijn eerste post in het Accountancy topic. Ik studeer op dit moment zowel Bedrijfseconomie als Accountancy, ik zit voor allebei in het derde jaar. Zijn er veel andere accountancy studenten of accountants op FOK?
pi_107275978
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:50 schreef Zechs het volgende:

[..]

Ik ben al een tijdje op FOK! aanwezig, maar dit was mijn eerste post in het Accountancy topic. Ik studeer op dit moment zowel Bedrijfseconomie als Accountancy, ik zit voor allebei in het derde jaar. Zijn er veel andere accountancy studenten of accountants op FOK?
Dit is een gezellige topic ja :) Ik weet niet precies hoeveel AC studenten er precies zijn, maar wel aardig veel.
pi_107276071
Accountancy is natuurlijk wel één van de grotere studies, dus ook niet zo raar :)
pi_107276221
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:57 schreef Zechs het volgende:
Accountancy is natuurlijk wel één van de grotere studies, dus ook niet zo raar :)
Dat klopt! Hoge instroom! Als ik aan mijn studenten ( ik ben tutor), vraag wat de voornaamste reden is voor het studeren van accountancy, dan is dat wel het salaris. Daarom blijven er in jaar 3 niet veel meer over, tenminste op het saxion niet :p
pi_107276728
Wat doe jij allemaal als tutor? Hoe is dat via school geregeld? Heb je veel studenten onder je?
pi_107277115
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:59 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Dat klopt! Hoge instroom! Als ik aan mijn studenten ( ik ben tutor), vraag wat de voornaamste reden is voor het studeren van accountancy, dan is dat wel het salaris. Daarom blijven er in jaar 3 niet veel meer over, tenminste op het saxion niet :p
Ik zit in de medezeggenschapsraad van mijn opleiding bij de Hanzehogeschool, hier zijn in de propedeuse de opleidingen AC, BE, Fiscaal Recht en Economie en Financial Services Management gebundeld. Maar dit jaar hadden we 18 nieuwe propedeuse klassen. Waarvan we er dan wel weer 2 klassen zijn kwijtgeraakt na 1 periode.
Maar overal waar je ze vraagt is het toch veel het geld, terwijl het mij erg lastig lijkt om zoveel jaren een vak te doen waar je passie niet ligt alleen maar voor het geld.
pi_107277143
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:09 schreef xminator het volgende:
Wat doe jij allemaal als tutor? Hoe is dat via school geregeld? Heb je veel studenten onder je?
Ik had ongeveer 25 studenten onder me uit jaar 1, verdeeld in 3 groepen. Wat wij tijdens deze uren deden, is het oplossen van PGO taken aan de hand van de 7-sprong. Deze taken kunnen te maken hebben met alle vakken die in het eerste jaar worden gegeven. Vroeger moesten tutoren ook projectopdrachten begeleiden maar dat is afgeschaft in verband met het nieuwe curriculum. Bij onze school is het geregeld op intranet, daar komt dan een vacature op te staan voor de functie "student-assistent". Uiteraard worden studenten uitgekozen zonder studievertraging etc. Het is een mooie ervaring en ik raad het elke ambitieuze Accountancy student aan om het te doen, want je leert er erg veel van ( vooral dingen uitleggen en presenteren).
pi_107277322
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:17 schreef Zechs het volgende:

[..]

Ik zit in de medezeggenschapsraad van mijn opleiding bij de Hanzehogeschool, hier zijn in de propedeuse de opleidingen AC, BE, Fiscaal Recht en Economie en Financial Services Management gebundeld. Maar dit jaar hadden we 18 nieuwe propedeuse klassen. Waarvan we er dan wel weer 2 klassen zijn kwijtgeraakt na 1 periode.
Maar overal waar je ze vraagt is het toch veel het geld, terwijl het mij erg lastig lijkt om zoveel jaren een vak te doen waar je passie niet ligt alleen maar voor het geld.
Inderdaad, ik denk dat als je het echt niet leuk vind, dat je het werk echt niet volhoudt, vooral in de accountancy, waar overuren niet heel onwaarschijnlijk zijn en de werkdruk hoog ligt.
  donderdag 26 januari 2012 @ 22:37:24 #16
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107278140
Ik heb deze week zaterdag gewerkt en vrijwel elke dag tot 20:00 bij de klant gezeten. Dat houd je echt niet vol als je het alleen maar voor het geld doet :N Ik vind het misschien té leuk.. :P mijn baas zei vandaag ook dat hij me echt weg moet trappen bij de klant O-)
pi_107278442
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:37 schreef Maraca het volgende:
Ik heb deze week zaterdag gewerkt en vrijwel elke dag tot 20:00 bij de klant gezeten. Dat houd je echt niet vol als je het alleen maar voor het geld doet :N Ik vind het misschien té leuk.. :P mijn baas zei vandaag ook dat hij me echt weg moet trappen bij de klant O-)
meneer Eng, gaat toch gelijk krijgen xD, Mijn vriendin gaat me afmaken als ik elke avond om 21:00 thuis ben en op zaterdag werk haha. Ik doe het toch! dit vak is geweldig :D. Moet ze maar begrip voor hebben ! :P
pi_107278444
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:17 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik had ongeveer 25 studenten onder me uit jaar 1, verdeeld in 3 groepen. Wat wij tijdens deze uren deden, is het oplossen van PGO taken aan de hand van de 7-sprong. Deze taken kunnen te maken hebben met alle vakken die in het eerste jaar worden gegeven. Vroeger moesten tutoren ook projectopdrachten begeleiden maar dat is afgeschaft in verband met het nieuwe curriculum. Bij onze school is het geregeld op intranet, daar komt dan een vacature op te staan voor de functie "student-assistent". Uiteraard worden studenten uitgekozen zonder studievertraging etc. Het is een mooie ervaring en ik raad het elke ambitieuze Accountancy student aan om het te doen, want je leert er erg veel van ( vooral dingen uitleggen en presenteren).
Maar heb je wekelijkse verplicht uren met je studenten?
En wat verdien jij hiermee?
pi_107278474
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:45 schreef xminator het volgende:

[..]

Maar heb je wekelijkse verplicht uren met je studenten?
En wat verdien jij hiermee?
Wekelijks verplichte uren ja! ongeveer 3-4 uur per week. Mijn salaris was volgens mij 10-11 euro per uur.
pi_107278607
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:46 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Wekelijks verplichte uren ja! ongeveer 3-4 uur per week. Mijn salaris was volgens mij 10-11 euro per uur.
Verplicht vanuit school of in overleg met je mentees?

Vraag een beetje veel hierover, omdat wij op de HES nu ook met tutorschap beginnen. Althans het is een pilot, ik was ook een tutor. Vroeg mij af hoe het bij jullie gaat. Hoelang bestaat tutorschap @ saxion?
pi_107278695
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:49 schreef xminator het volgende:

[..]

Vraag een beetje veel hierover, omdat wij op de HES nu ook met tutorschap beginnen. Althans het is een pilot, ik was ook een tutor. Vroeg mij af hoe het bij jullie gaat. Hoelang bestaat tutorschap @ saxion?
Bij ons op de Hanze zijn ze dit jaar ook eindelijk met student-assistenten begonnen, dit is echter alleen bij de struikelvakken als extra ondersteuning in de propedeuse, waarschijnlijk gaat dit ook verder naar hogere jaren. Natuurlijk zijn er ook nog altijd de studieloopbaanbegeleiders en Communicatieve Vaardigheden voor allemaal van die vage opdrachten.
pi_107278717
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:49 schreef xminator het volgende:

[..]

Het is verplicht vanuit school, als je die functie krijgt ( kortom je moet die uren maken, wordt ingeroosterd etc. ( als een docent)). Je hoeft uiteraard geen tutor te worden. Ik weet dat tutorschap heel lang bestaat, tenminste sindsdien ik al studeer aan het saxion. Je mag zoveel vragen stellen als je wilt, dat maakt mij niets uit :)
pi_107279363
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:52 schreef Zechs het volgende:

[..]

Bij ons op de Hanze zijn ze dit jaar ook eindelijk met student-assistenten begonnen, dit is echter alleen bij de struikelvakken als extra ondersteuning in de propedeuse, waarschijnlijk gaat dit ook verder naar hogere jaren. Natuurlijk zijn er ook nog altijd de studieloopbaanbegeleiders en Communicatieve Vaardigheden voor allemaal van die vage opdrachten.
Bij ons is het niet begeleiding bij struikelvakken, maar meer in het algemeen. We fungeren meer als aanspreekpunt en geven informatie over de opleiding e.d.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:53 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Het is verplicht vanuit school, als je die functie krijgt ( kortom je moet die uren maken, wordt ingeroosterd etc. ( als een docent)). Je hoeft uiteraard geen tutor te worden. Ik weet dat tutorschap heel lang bestaat, tenminste sindsdien ik al studeer aan het saxion. Je mag zoveel vragen stellen als je wilt, dat maakt mij niets uit :)
Ah, dat is opzicht wel handig, maar met enorm veel AC klassen en studenten lijkt dit mij niet in te roosteren.
pi_107279545
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 23:09 schreef xminator het volgende:

[..]

Bij ons is het niet begeleiding bij struikelvakken, maar meer in het algemeen. We fungeren meer als aanspreekpunt en geven informatie over de opleiding e.d.

[..]

Ah, dat is opzicht wel handig, maar met enorm veel AC klassen en studenten lijkt dit mij niet in te roosteren.
Dat valt wel mee bij Saxion Deventer. Zo heel groot is de instroom AC daar niet. Het merendeel kiest BE (alhoewel hun ook gewoon tutoruren hebben).

Jaar 3 AC in Deventer bestaat uit 10 a 15 studenten.

In Enschede liggen de aantallen wat hoger.
pi_107279955
Ongegeneerde TVP :D
pi_107281270
Mijn eerste post hier, terwijl ik al in het 4e jaar zit :P Hoe vonden jullie de OAT? Ik vond het nog wel meevallen, ik had in ieder geval erger verwacht. De vraag w.b. vreemde valuta wel volledig (op 1 vraag na) blanco gelaten. AO gedeelte uiteraard moeilijk, maar gewoon wat ingevuld en hopen dat ik er wat punten voor krijg. Denk niet dat een voldoende wordt, maar een 3 of zo zeker wel en dan vol voor de herkansing gaan.

Die vragen over de verwerving deelname kon je ook van te voren verwachten. Wel goed dat ik gewezen werd op het feit dat de goodwill t.l.v. het eigen vermogen wordt verwerkt i.p.v. te activeren. Scheelt toch 1 punt in de journaalpost. Die journaalposten over de voorzienen waren wel lastig, ook maar wat ingevuld.
pi_107283159
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 23:59 schreef L-D het volgende:
Mijn eerste post hier, terwijl ik al in het 4e jaar zit :P Hoe vonden jullie de OAT? Ik vond het nog wel meevallen, ik had in ieder geval erger verwacht. De vraag w.b. vreemde valuta wel volledig (op 1 vraag na) blanco gelaten. AO gedeelte uiteraard moeilijk, maar gewoon wat ingevuld en hopen dat ik er wat punten voor krijg. Denk niet dat een voldoende wordt, maar een 3 of zo zeker wel en dan vol voor de herkansing gaan.

Die vragen over de verwerving deelname kon je ook van te voren verwachten. Wel goed dat ik gewezen werd op het feit dat de goodwill t.l.v. het eigen vermogen wordt verwerkt i.p.v. te activeren. Scheelt toch 1 punt in de journaalpost. Die journaalposten over de voorzienen waren wel lastig, ook maar wat ingevuld.
Vreemde valuta vraag is van 34 punten. Ao proces is 40 punten.

Wil er niet veel over uitlaten, pas nadat ik mijn cijfer heb wil ik weer over de OAT gaan nadenken.

Het EV gedeelte ging niet super bij mij, had de termijncontracten ook niet volledig uitgewerkt. Alhoewel ik wel 95% van de vragen heb ingevuld.

Zelf vond ik wel dat het één van de makkelijkere OATs was buiten dat vreemde valuta/ev gebeuren heen.

Wanneer krijg jij uitslag?
  vrijdag 27 januari 2012 @ 05:30:25 #28
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107284381
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 22:45 schreef GK1206 het volgende:

[..]

meneer Eng, gaat toch gelijk krijgen xD, Mijn vriendin gaat me afmaken als ik elke avond om 21:00 thuis ben en op zaterdag werk haha. Ik doe het toch! dit vak is geweldig :D. Moet ze maar begrip voor hebben ! :P
Ja, je merkt toch wel dat niet alle partners van mijn collega's hier begrip voor hebben. Dat terwijl de meeste toch al een lange relatie hebben -O- De telefoons van degene die met een accountant zijn getrouwd gaat nooit af om te vragen waar ze in vredesnaam blijven "want het is al half 7". :P
  vrijdag 27 januari 2012 @ 11:06:32 #29
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107288417
Echt, je krijgt wel erkenning op je werk _O_ Kreeg een compliment dat ik mijn IFRS bundel mee had genomen en hem daadwerkelijk gebruikte ipv er alleen maar mee te showen itt vele anderen :+
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 27 januari 2012 @ 11:31:51 #30
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107289202
Ik ga sowieso mijn master A&C niet afronden dit studiejaar. Dit zal november worden(onder voorbehoud uiteraard). Worden de nieuwe lichting werknemers alleen in september aangenomen of start er ook een nieuwe groep in januari/februari?

Ben een beetje in dubio nu. Wellicht in deeltijd mijn studie afmaken als dat mogelijk is en wel in september proberen te beginnen met werken. Studie normaal afmaken en beginnen wanneer mogelijk....
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 27 januari 2012 @ 16:58:29 #31
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107299859
De meeste WO-trainees hier moesten hun MsC nog afronden en dat was geen enkel probleem. Volgens mij moest het wel binnen een bepaalde periode, maar het fijne weet ik er niet van. Denk ook niet dat het een hele erge belemmering is. Maar je kunt altijd contact opnemen met een recruiter voor meer informatie hierover :) Er is een mogelijkheid om in februari te beginnen en in september. Je bent waarschijnlijk nu wel te laat om per februari te starten.

Oh man ik ben toe aan weekend :') Stop over een half uurtje ofzo met werken en heb echt het gevoel dat het nog ochtend is _O-
pi_107304178
oh vandaag ging het assesment zoooo slecht..Ik had 2 assessoren, echt onmogelijk xD. De moeilijkste toets die ik ooit heb gehad echt xD.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 19:23:48 #33
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_107304426
Eindelijk weekend. Morgen nog maar een paar uurtjes werken :P :7
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_107305672
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 16:58 schreef Maraca het volgende:
De meeste WO-trainees hier moesten hun MsC nog afronden en dat was geen enkel probleem. Volgens mij moest het wel binnen een bepaalde periode, maar het fijne weet ik er niet van. Denk ook niet dat het een hele erge belemmering is. Maar je kunt altijd contact opnemen met een recruiter voor meer informatie hierover :) Er is een mogelijkheid om in februari te beginnen en in september. Je bent waarschijnlijk nu wel te laat om per februari te starten.

Oh man ik ben toe aan weekend :') Stop over een half uurtje ofzo met werken en heb echt het gevoel dat het nog ochtend is _O-
Wat ben je telkens aan het doen als je tijdens je werk hier kan posten als ik vragen mag ? :)
pi_107308739
Leuk dat er ook een Accountancy topic is.
Volgend jaar ga ik ook Bachelor accountancy volgen ;)
Zin an
  vrijdag 27 januari 2012 @ 23:02:21 #36
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107314256
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 19:54 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Wat ben je telkens aan het doen als je tijdens je werk hier kan posten als ik vragen mag ? :)
Ik controleer de jaarrekening van een organisatie. En af en toe heb ik een loos momentje omdat ik aan het scannen ben ofzo. Daarnaast ben ik de afgelopen weken van 7.30 tm 21.00 vaak incl reistijd voor mijn werk bezig geweest en als het moet ook in het weekend, dus op een dag 10 min op Fok! (als het niet minder is) moet wel kunnen. En niet bij elke klant heb ik internet dus het is wel een luxe :)
pi_107321125
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 19:17 schreef GK1206 het volgende:
oh vandaag ging het assesment zoooo slecht..Ik had 2 assessoren, echt onmogelijk xD. De moeilijkste toets die ik ooit heb gehad echt xD.
Was inderdaad pittig en er lag een behoorlijke tijdsdruk. Desalniettemin wel een leuke en leerzame dag :)
pi_107322592
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 09:05 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Was inderdaad pittig en er lag een behoorlijke tijdsdruk. Desalniettemin wel een leuke en leerzame dag :)
Daar ben ik het ook mee eens! :)
  zaterdag 28 januari 2012 @ 13:09:57 #39
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107325805
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 09:05 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

En? Zien jullie jezelf dit een paar jaar doen? :)
pi_107326310
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:09 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja dat wel! Het is heel uitdagend en je wordt steeds uitgedaagd, daar houd ik van :)
pi_107331822
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 01:14 schreef xminator het volgende:

[..]

Vreemde valuta vraag is van 34 punten. Ao proces is 40 punten.

Wil er niet veel over uitlaten, pas nadat ik mijn cijfer heb wil ik weer over de OAT gaan nadenken.

Het EV gedeelte ging niet super bij mij, had de termijncontracten ook niet volledig uitgewerkt. Alhoewel ik wel 95% van de vragen heb ingevuld.

Zelf vond ik wel dat het één van de makkelijkere OATs was buiten dat vreemde valuta/ev gebeuren heen.

Wanneer krijg jij uitslag?
Ja vreemde valuta inderdaad veel punten mede daardoor haal ik het dus niet denk ik. Inzage is iets van 15 of 16 februari uit me hoofd maar ik hoorde gisteren dat de uitslag al 9 februari bekend is. Herkansing is helaas pas in juni, dacht dat dit op 11 april was had beter uitgekomen in mijn geval.
  zondag 29 januari 2012 @ 07:57:35 #42
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107351596
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:29 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ja dat wel! Het is heel uitdagend en je wordt steeds uitgedaagd, daar houd ik van :)
Kijk! Dat is het belangrijkste en misschien wel de meest waardevolle les die je op zo'n dag kan leren. Ben echt fan van die opdracht O+ alhoewel ik net als jullie compleet gesloopt was aan het einde van de dag :+
pi_107362436
Zitten er hier ook mensen die het een en ander weten over de studie Fiscaal Recht? Ik zit nu in 6vwo, en dit lijkt me wel een optie. Ik vraag me alleen af of je hiervoor goed in wiskunde moet zijn en ben ook benieuwd of je veel met balansen te maken krijgt (van die M&O dingen).
pi_107364788
Wel belastingrecht als vak gehad, is een onderdeel van AC uiteraard. Kan best pittig zijn, maar zeker interessant want je hebt er echt iets aan, ook in de praktijk. Balansen kregen wij niet veel, maar dat komt omdat we alleen op de hoogte hoefden te zijn van de regels en hoe ze werkten. Het toepassen ervan d.m.v. balansen kost teveel tijd tijdens tentamens.
pi_107370521
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:00 schreef Paxcon het volgende:
Zitten er hier ook mensen die het een en ander weten over de studie Fiscaal Recht? Ik zit nu in 6vwo, en dit lijkt me wel een optie. Ik vraag me alleen af of je hiervoor goed in wiskunde moet zijn en ben ook benieuwd of je veel met balansen te maken krijgt (van die M&O dingen).
Fiscaal Recht is gewoon een kwestie van leren, wiskunde komt er niet in voor.
pi_107373464
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:00 schreef Paxcon het volgende:
Bij Fiscaal Recht op het HBO (tenminste, bij Saxion) krijg je ook de basis mee van vakken als AO, omgevingsanalyse, law, management accounting/control, accountantscontrole en investeren/financieren. Je krijgt dus ook 'veel met balansen te maken'. Dit komt omdat de opleiding vaak in de eerste twee jaren gecombineerd is met bedrijfseconomie en accountancy.

Fiscaal Recht op een universiteit is volgens mij wat meer recht en weinig qua bovenstaande vakken. Niet dat ik dit studeer, maar heb laatst ook eens naar een universitaire studie FR zitten googelen.

Wat meer recht dus (ook privaatrecht, publiekrecht en strafrecht). Kijk bijvoorbeeld eens naar de opleidingspagina's van universiteiten:

http://www.studeren.uva.n(...)0BE-68CE37AA0EB32640
http://www.esl.eur.nl/ond(...)eiding_fiscaal_recht

Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat bedrijven de meerwaarde ook wel inzien van iemand die eerst fiscaal op het HBO heeft gestudeerd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 13:09 schreef Maraca het volgende:

[..]

Jazeker!
Het was dan wel erg druk, maar wel interessant. Daarnaast is het nu ook nog wat lastiger aangezien je nog maar weinig kennis hebt en maar een klein gedeelte uit de theorie gebruikt. Mijn individuele taken tijdens het assessment waren bijvoorbeeld het maken van een werkprogramma debiteuren, werkprogramma/informatiebehoefte m.b.t. (de partieel roulerende inventarisatie van) de voorraden en het bepalen van restrisico's. Bij dat laatste punt moesten we als groep een aantal inherente risico's uit de casus halen. Bij de individuele taken moest je kijken naar hoe het bedrijf dit risico mitigeert met behulp van de AO/IB. Vervolgens bepaal je het restrisico (l/m/h).

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar een werkweek van een AA, maar dat gaan we tijdens de stage die volgende week begint. :)
pi_107374387
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 20:09 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Bij Fiscaal Recht op het HBO (tenminste, bij Saxion) krijg je ook de basis mee van vakken als AO, omgevingsanalyse, law, management accounting/control, accountantscontrole en investeren/financieren. Je krijgt dus ook 'veel met balansen te maken'. Dit komt omdat de opleiding vaak in de eerste twee jaren gecombineerd is met bedrijfseconomie en accountancy.

Fiscaal Recht op een universiteit is volgens mij wat meer recht en weinig qua bovenstaande vakken. Niet dat ik dit studeer, maar heb laatst ook eens naar een universitaire studie FR zitten googelen.

Wat meer recht dus (ook privaatrecht, publiekrecht en strafrecht). Kijk bijvoorbeeld eens naar de opleidingspagina's van universiteiten:

http://www.studeren.uva.n(...)0BE-68CE37AA0EB32640
http://www.esl.eur.nl/ond(...)eiding_fiscaal_recht

Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat bedrijven de meerwaarde ook wel inzien van iemand die eerst fiscaal op het HBO heeft gestudeerd.

[..]

Jazeker!
Het was dan wel erg druk, maar wel interessant. Daarnaast is het nu ook nog wat lastiger aangezien je nog maar weinig kennis hebt en maar een klein gedeelte uit de theorie gebruikt. Mijn individuele taken tijdens het assessment waren bijvoorbeeld het maken van een werkprogramma debiteuren, werkprogramma/informatiebehoefte m.b.t. (de partieel roulerende inventarisatie van) de voorraden en het bepalen van restrisico's. Bij dat laatste punt moesten we als groep een aantal inherente risico's uit de casus halen. Bij de individuele taken moest je kijken naar hoe het bedrijf dit risico mitigeert met behulp van de AO/IB. Vervolgens bepaal je het restrisico (l/m/h).

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar een werkweek van een AA, maar dat gaan we tijdens de stage die volgende week begint. :)
Zelf studeer ik o.a. fiscale economie (WO) en bij deze studie is er geen sprake van wiskunde. Kan het me niet voorstellen dat bij fiscaal recht dan wel sprake zal zijn van wiskunde. Je moet uiteraard weten wat optellen en aftrekken is, maar daar blijft het bij.
  zondag 29 januari 2012 @ 20:37:29 #48
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107374940
Fiscaal Recht zou ik in ieder geval niet aan Saxion doen tenzij het de enige optie is (lijkt me niet met vwo-diploma), dan zit je sowieso de eerste 2 jaar aan de gedeelde vakken van accountancy en bedrijfseconomie vast (dus ook bedrijfsadministratie e.d.).
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_107377819
Klopt, daarnaast is een WO-diploma natuurlijk ook meer waard.

Ik vind het alleen een beetje raar dat er zo weinig aan de bedrijfseconomie geschonken lijkt te worden. Als ik fiscalist in het economische gebied zou zijn, dan leek het mij best handig om wat kennis m.b.t. bedrijfseconomie te hebben.
pi_107400116
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:26 schreef GuitarJJ het volgende:
Klopt, daarnaast is een WO-diploma natuurlijk ook meer waard.

Ik vind het alleen een beetje raar dat er zo weinig aan de bedrijfseconomie geschonken lijkt te worden. Als ik fiscalist in het economische gebied zou zijn, dan leek het mij best handig om wat kennis m.b.t. bedrijfseconomie te hebben.
Volgens is er daarom ook een verschil tussen Fiscale economie en Fiscaal recht. Bij Fiscaal recht word je een jurist en mag je de titel ( mr. ) voeren. Dus ik denk dat er erg weinig aandacht wordt besteed aan economische vakken( bij fiscaal recht). Ik kan het ook totaal fout hebben :P
pi_107404287
Bij de VU is de eerste jaar van Fiscaal recht en Rechtsgeleerdheid hetzelfde. Pas later kan je je verdiepen in Fiscaal recht.

Maar bij de UvA kan je direct beginnen met Fiscaal recht. Ik vermoed alleen dat er heel veel overlappende vakken zijn met Rechtsgeleerdheid, vooral in het eerste jaar.
pi_107409003
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:49 schreef ASR.N het volgende:

[..]

Fiscaal Recht is gewoon een kwestie van leren, wiskunde komt er niet in voor.
Oke. Ik ben namelijk begonnen met twijfelen. Op de site van RuG stond hier namelijk niet echt uitdrukkelijk iets over verteld maar toen ik op de site van Qompas keek stond er bij Fiscaal recht dat je goed moest zijn in wiskunde (iets in de trend van: 'moeilijke berekeningen').

Ben ik de enige die niet echt een keuze kan maken m.b.t. z'n studie? Hadden jullie gelijk het idee van: ''Dit wil ik!''?
pi_107410595
Hoi, ik heb een accountancy vraagje.
Voor zover ik weet bestaat de Bachelor Accountancy niet meer (WO), waar die tot voor kort iig nog te kiezen was op de RUG. Wat voor studie kan ik het beste kiezen (afgezien van het Nyenrodetraject) als ik de accountancykant op wil?
pi_107411721
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:14 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Oke. Ik ben namelijk begonnen met twijfelen. Op de site van RuG stond hier namelijk niet echt uitdrukkelijk iets over verteld maar toen ik op de site van Qompas keek stond er bij Fiscaal recht dat je goed moest zijn in wiskunde (iets in de trend van: 'moeilijke berekeningen').

Ben ik de enige die niet echt een keuze kan maken m.b.t. z'n studie? Hadden jullie gelijk het idee van: ''Dit wil ik!''?
Ik wist ook niet goed wat ik wilde studeren toen ik begon. Ik heb eerst een jaar Management, Economie en Recht gedaan (soort van Bedrijfskunde op HBO niveau), maar vond dit veel te breed en kwam erachter dat mijn echte voorliefde bij cijfertjes lag. Lekker balansen maken en daarmee dingen uitzoeken. Volgens mij switcht 1/3e van alle studenten wel van studie.

quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 18:59 schreef Ronald78 het volgende:
Hoi, ik heb een accountancy vraagje.
Voor zover ik weet bestaat de Bachelor Accountancy niet meer (WO), waar die tot voor kort iig nog te kiezen was op de RUG. Wat voor studie kan ik het beste kiezen (afgezien van het Nyenrodetraject) als ik de accountancykant op wil?
Hmm, dat is wel raar. Ik zie inderdaad niet meer de BA Accountancy & Controlling op hun website staan terwijl voor de Master dat nog steeds wel een vereiste is. Echter zie ik bij de beschrijving van de Bachelor Bedrijfskunde dat je daar na het eerste jaar kan kiezen voor de richting Accountancy en Controlling en dat je ook met hun Bachelor accountant zou kunnen worden. (http://www.rug.nl/corpora(...)/bedrijfskunde/index)
Volgens mij is deze verandering geweest om mee eenduidigheid te creëren met het internationale Bachelor systeem. Waar Nederlandse scholen nu vaak nog zelf titels verzinnen als Bachelor of economics of Bachelor of commerce willen ze dit nu allemaal onder de titel Business Administration proppen.
pi_107430229
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 19:29 schreef Zechs het volgende:

[..]

Hmm, dat is wel raar. Ik zie inderdaad niet meer de BA Accountancy & Controlling op hun website staan terwijl voor de Master dat nog steeds wel een vereiste is. Echter zie ik bij de beschrijving van de Bachelor Bedrijfskunde dat je daar na het eerste jaar kan kiezen voor de richting Accountancy en Controlling en dat je ook met hun Bachelor accountant zou kunnen worden. (http://www.rug.nl/corpora(...)/bedrijfskunde/index)
Volgens mij is deze verandering geweest om mee eenduidigheid te creëren met het internationale Bachelor systeem. Waar Nederlandse scholen nu vaak nog zelf titels verzinnen als Bachelor of economics of Bachelor of commerce willen ze dit nu allemaal onder de titel Business Administration proppen.
Bedankt, dit wist ik nog niet.
Wel opvallend, ik had geleerd dat bedrijfskunde vooral naar het sociale, organisatorische aspect van een organisatie keek en bedrijfseconomie meer naar de financiële, cijfermatige kant. Ik dacht dus dat ik eerder richting bedrijfseconomie zou gaan, bedrijfskunde had ik al afgestreept omdat dat voor mij te weinig rekenwerk, wiskunde, cijfers is. Maar nu blijkt dus dat ik de bachelor bedrijfskunde moet kiezen (althans op de RUG) als ik later accountant wil worden.
pi_107446500
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 08:20 schreef Ronald78 het volgende:

[..]

Bedankt, dit wist ik nog niet.
Wel opvallend, ik had geleerd dat bedrijfskunde vooral naar het sociale, organisatorische aspect van een organisatie keek en bedrijfseconomie meer naar de financiële, cijfermatige kant. Ik dacht dus dat ik eerder richting bedrijfseconomie zou gaan, bedrijfskunde had ik al afgestreept omdat dat voor mij te weinig rekenwerk, wiskunde, cijfers is. Maar nu blijkt dus dat ik de bachelor bedrijfskunde moet kiezen (althans op de RUG) als ik later accountant wil worden.
Ja, voorheen was het nog niet op deze manier geregeld. Vanaf volgend jaar gaan bij de faculteit van economie (of hoe die ook precies heet) dus alle master- en bachelorstudies voor het eerst met het nieuwe curriculum draaien. Misschien dat ze inmiddels wel iets meer financiële vakken in de propedeuse van Bedrijfskunde hebben gestopt hierdoor, dat zou op z'n minst aardig zijn.
pi_107456503
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 17:07 schreef Zechs het volgende:

[..]

Ja, voorheen was het nog niet op deze manier geregeld. Vanaf volgend jaar gaan bij de faculteit van economie (of hoe die ook precies heet) dus alle master- en bachelorstudies voor het eerst met het nieuwe curriculum draaien. Misschien dat ze inmiddels wel iets meer financiële vakken in de propedeuse van Bedrijfskunde hebben gestopt hierdoor, dat zou op z'n minst aardig zijn.
Ik heb het even gecheckt. Dit zijn de vakken in de propedeuse:

quote:
Marketing
Accounting
Supply Chain Operations
Information Management
Organization and Technology
Organizational behaviour
Business Environment
Academische vaardigheden en technieken
Statistiek
Ik weet niet precies van elk vak wat het inhoudt, maar volgens mij zijn dit toch vooral vakken die naar het sociale deel van een bedrijf kijken. Niet echt wat mij aanspreekt.

Dit zijn de vakken in jaar 2 en 3 die je krijgt als je voor de richting Accountancy & Controlling kiest:
quote:
Gemeenschappelijk:
Corporate finance
Business law
Business ethics and corporate responsibility
Methodology
Bachelorthesis

Accountancy & controlling:
Financiering
Internal control
Boekhouden
Financial reporting and analysis
Auditing
Financial accounting
Management accounting
Management control
Belastingrecht
Ondernemingsrecht
Corporate governance
Financiële en actuariële rekenkunde
Hiervan kan ik me wel voorstellen dat je daar wat aan hebt als je accountant wil worden.

Als ik dit zo zie, lijkt het mij dat het eerste jaar heel anders is dan de twee jaren daarna. Is dat een goede conclusie?
pi_107456702
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 21:31 schreef Maraca het volgende:
Ja, die verhalen hoor ik wel vaker. In "mijn tijd" was iedereen enorm ambitieus. Het jaar daarna was het al vele malen minder (merkte ik zelf ook.. volgde een derdejaars vak in de vierde en de hele sfeer in de les was anders.. als iemand een vraag stelde dan werd die persoon uitgelachen. Wtf -O- ) Op de vervolgopleiding merk je het helaas ook. Die lui zijn allemaal ontzettend slim, maar hebb
en een studie-motivatie van een mbo'er :N
Uitlachen? Niks van aantrekken...Je zit er voor jezelf en niet de anderen. Als je geen vragen stelt is dat wmb een verloren les!
pi_107456704
Dat lijkt mij wel de juiste conclusie.
Enige vakken die je bij Accountancy ook zou hebben zijn:
Accounting (al is dit natuurlijk nog maar de basis)
Academische vaardigheden en technieken
Statistiek

En eventueel Information management, ik weet niet goed wat de inhoud van dat vak is. Maar als dat over de bestuurlijke informatievoorziening gaat dan zou het wel een accountancy vak zijn.
En de vakken Academische vaardigheden en technieken en Statistiek heb je vrijwel op iedere universitaire opleiding wel.
pi_107517300
OAT gehaald met een 7,4.

*O* *O* *O*
pi_107517397
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:02 schreef xminator het volgende:
OAT gehaald met een 7,4.

*O* *O* *O*
Gefeli! Erg mooi
pi_107517531
quote:
14s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:02 schreef xminator het volgende:
OAT gehaald met een 7,4.

*O* *O* *O*
Zow netjes! Hoe heb jij je er op voorbereid, misschien een idee voor mij volgend jaar :P
pi_107518195
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:05 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Gefeli! Erg mooi
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:09 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Zow netjes! Hoe heb jij je er op voorbereid, misschien een idee voor mij volgend jaar :P
Bedankt!!

quote:
18s.gif Op woensdag 11 januari 2012 00:36 schreef xminator het volgende:
OAT 17 januari...

Begin hem nu wel te stressen... Pas gister begonnen met leren...
Dus probeer mijn methode niet uit, wat je wel moet doen(wat ik ook gedaan heb): De lessen bijwonen en ACTIEF participeren.

En 2 keer een volledige OAT oefenen ( met de reële setting) en een goede groep vinden waarmee je kunt samenwerken.

Vervolgens goed studeren en je best doen!!
pi_107519759
Gefeliciteerd xminator. Mooi cijfer! *O*
pi_107526610
Netjes hoor xminator! ^O^
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_107529295
Hey,

Na al een langere tijd dit en andere accountancy topics te hebben gevolgd toch maar zelf ook even een account aangemaakt om te kunnen reageren.

Ik ben zelf begonnen met 3 jaar bedrijfseconomie (WO) te volgen echter in het derde jaar er achter gekomen dat de kant die ik op wou gaan niks voor mij was (Finance). Hierdoor verder gekeken en er achter gekomen dat accountancy/controlling veel meer mijn ding is.

Maar goed ik ben nu dus vierdejaars en ben bezig bepaalde accountancy vakken nog te halen zodat ik me bachelor accountancy kan halen. Helaas is het bij 1 vak niet gelukt om het dit jaar te halen mede vanwege een belachelijke toetsingsregeling. Hierdoor is er een aannemelijke kans dat ik nog een half jaar langer bezig ben om de bachelor accountancy te halen. Gevolg hiervan is dat ik te maken krijg met de langstudeerdersboete die voor een half jaar rond de 1500 is.

Nu is het zo dat wanneer ik volgend jaar het hele jaar, i.p.v. dus een half jaar, nog voor me bachelorfase gebruik ik naast me bachelor accountancy ook me bachelor bedrijfseconomie zou kunnen halen. Maar dat kost dan nog eens 1500 euro extra.

Nu is mijn dilemma een beetje hoeveel is een extra bachelor waard? Ik zelf heb zoiets van als ik na 4,5 jaar pas me bachelor binnen heb dan staat dat toch een stuk slechter dan wanneer je kan zeggen dat je na 5 jaar 2 bachelors hebt gehaald..

Lang verhaal excuses.. maar ik hoop dat jullie me hierbij wellicht kunnen helpen!
  donderdag 2 februari 2012 @ 21:29:41 #67
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107534303
Ik denk dat die eenmalige investering een extra bachelor wel waard is, die 1500 euro stelt als je eenmaal aan het werk bent ook niet súperveel meer voor (niet dat het heel weinig is ofzo, lijkt me).
pi_107540549
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 16:13 schreef GuitarJJ het volgende:
Gefeliciteerd xminator. Mooi cijfer! *O*
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2012 19:13 schreef KaBuf het volgende:
Netjes hoor xminator! ^O^
Bedankt ^O^

Grote slagingskans bij deze OAT heb ik gemerkt. Volgende keer zal de OAT denk wat lastiger worden...
pi_107553021
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 15:26 schreef xminator het volgende:

[..]

[..]

Bedankt!!

[..]

Dus probeer mijn methode niet uit, wat je wel moet doen(wat ik ook gedaan heb): De lessen bijwonen en ACTIEF participeren.

En 2 keer een volledige OAT oefenen ( met de reële setting) en een goede groep vinden waarmee je kunt samenwerken.

Vervolgens goed studeren en je best doen!!
Is het mogelijk al die boeken te lezen (+ samen te vatten). Zoals de boeken elementaire theorie, jaarverslaggeving etc. Of kun je beter je tijd besteden aan het maken en herhalen van opgaven?
  vrijdag 3 februari 2012 @ 20:57:13 #70
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107571421
Wauw xmninator _O_ feli!!

Heb ook goed nieuws. Heb de pre-master op Nyenrode helemaal afgesloten. Alle tentamens in 1x gehaald met als laagste cijfer een 7. Kom maar op met die master *O*
pi_107577576
Ik vroeg me af of iemand mij kon vertellen hoelang ik nog op school moet zitten tot RA-Accountant.
Route die ik volg:
Havo-->HBO accountancy--> pre master -->Master of sience in accountancy -->Post master RA.
Bij elkaar zo'n 8,5 jaar.Maar bij die Post master, werk je dan al of niet?
Ik it nu trouwens in het laatste jaar Havo en heb me al ingeschreven voor HBO accountancy, dus ben eigenlijk te laat met vragen.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 22:49:46 #72
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107577659
Waarschijnlijk wel, dan doe je de 4 dagen werk, 1 dag studie-route via je accountantskantoor.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 08:58:03 #73
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107586981
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 22:48 schreef FokNederland het volgende:
Ik vroeg me af of iemand mij kon vertellen hoelang ik nog op school moet zitten tot RA-Accountant.
Route die ik volg:
Havo-->HBO accountancy--> pre master -->Master of sience in accountancy -->Post master RA.
Bij elkaar zo'n 8,5 jaar.Maar bij die Post master, werk je dan al of niet?
Ik it nu trouwens in het laatste jaar Havo en heb me al ingeschreven voor HBO accountancy, dus ben eigenlijk te laat met vragen.
Wat je zelf wilt. Ik ben na mijn HBO Accountancy gaan werken en met de pre-master begonnen.
pi_107587704
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 20:57 schreef Maraca het volgende:

Heb ook goed nieuws. Heb de pre-master op Nyenrode helemaal afgesloten. Alle tentamens in 1x gehaald met als laagste cijfer een 7. Kom maar op met die master *O*
netjes! :D
Nog maar 3 jaar theorie te gaan ofniet :D?
  zaterdag 4 februari 2012 @ 11:02:33 #75
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107588540
Nog 4 jaar theorie en 3 jaar praktijkstage :Y O+
pi_107589678
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 11:02 schreef Maraca het volgende:
Op de nyenrode site hebben ze wel leuk beschreven dat het gehele gedeelte na hbo-ac in 3.5 jaar kan ( theorie dan). Dat zal waarschijnlijk wel zo,n truuk zijn om studenten te werven.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 11:47:25 #77
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107589843
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 11:42 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Op de nyenrode site hebben ze wel leuk beschreven dat het gehele gedeelte na hbo-ac in 3.5 jaar kan ( theorie dan). Dat zal waarschijnlijk wel zo,n truuk zijn om studenten te werven.
Excuus, je hebt gelijk. Had steeds in mijn hoofd dat de postmaster RA 2 jaar was, maar die is 1 jaar.
pi_107590904
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 11:47 schreef Maraca het volgende:

[..]

Excuus, je hebt gelijk. Had steeds in mijn hoofd dat de postmaster RA 2 jaar was, maar die is 1 jaar.
Volgens mij klopt dat over het algemeen ook :)
pi_107596220
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 20:57 schreef Maraca het volgende:

gefeliciteerd! Erg netjes
pi_107596302
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 11:02 schreef Maraca het volgende:
Als je al werkt, is die praktijk dan niet je werk? Of moet je daadwerkelijk nog 7 jaar?
  zaterdag 4 februari 2012 @ 18:49:26 #81
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107602881
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:22 schreef ejfaar het volgende:

[..]

gefeliciteerd! Erg netjes
Dankje O+

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 15:24 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Als je al werkt, is die praktijk dan niet je werk? Of moet je daadwerkelijk nog 7 jaar?
Nee, was het maar zo simpel :P Tijdens je praktijkstage moet je ook verslagen schrijven en dat doe ik nu niet. Ga waarschijnlijk met mijn praktijkstage beginnen als ik de master gehaald heb omdat ik dan een betere theoretische basis heb en ook 3 jaar werkervaring.
pi_107605401
Dus na je HBO ben je dus nog zo'n 8 jaar zoet. Jij werkt volgens mij veel en hard en bent heel enthousiast, maar hoe combineer jij dat dan met vrienden, hobbies, sporten en gezin als ik vragen mag?
pi_107606070
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:05 schreef ejfaar het volgende:
Dus na je HBO ben je dus nog zo'n 8 jaar zoet. Jij werkt volgens mij veel en hard en bent heel enthousiast, maar hoe combineer jij dat dan met vrienden, hobbies, sporten en gezin als ik vragen mag?
Later komt het er volgens mij zo uit te zien als je accountant bent:
vrienden = collega's
hobby = IFRS boeken lezen
sporten = Zo snel mogelijk boekhouden in 60minuten.
gezin = Jan Jaarverslag, Piet Jaarrekening en Klaas Directieverslag.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 20:37:29 #84
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107606540
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:05 schreef ejfaar het volgende:
Je kunt al met je praktijkstage beginnen tijdens je studie en ik las op de website van Nyenrode dat er ook een mogelijkheid is om nog een jaar sneller af te studeren en RA te worden. Maar als ik eerlijk ben heb ik mij daar niet verder in verdiept omdat het voor mij niet interessant is. Maar om RA te worden ben je wel even bezig ja. Gelukkig maar ;)

Vrienden, hobbies, sporten en gezin is een kwestie van goed plannen. Zondag is mijn vrije dag en die besteed ik aan vrienden en hobbies (alhoewel het lezen van boeken over de economie mijn hobby is dus eeh :P). Sporten probeer ik 's avonds doordeweeks te doen, maar als je pas om 21:00 thuis bent (je mag je werktas niet meenemen dus je moet eerst naar huis) dan is de motivatie toch wel snel weg. Gezin heb ik niet, woon alleen en mijn familie woont niet echt in de buurt. Als ik ze dan zie dan ben ik gelijk een weekend weg. Over weekenden weg gesproken.. vorig weekend was ik lekker op vakantie met een vriend O+ Morgen komt een vriend van me eten en gaan we naar de bios *; Dus ook sociaal is het allemaal goed te doen. Alleen is het een kwestie van goed plannen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:24 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Later komt het er volgens mij zo uit te zien als je accountant bent:
vrienden = collega's
hobby = IFRS boeken lezen
sporten = Zo snel mogelijk boekhouden in 60minuten.
gezin = Jan Jaarverslag, Piet Jaarrekening en Klaas Directieverslag.
Eens kijken wat mijn ervaringen zijn..

Vrienden = niet zozeer alleen collega's, maar wel allemaal mensen met affiniteit voor de financiële wereld.
Hobby = IFRS leest niet echt makkelijk weg :+ Maar wel boeken met betrekking tot de economie
Sporten = gewoon de sportschool en anders hardlopen ;) Veel van mijn collega's doen trouwens iets met een vechtsport :o
Gezin = Geen tijd :+
pi_107606749
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:37 schreef Maraca het volgende:

[..]

Je kunt al met je praktijkstage beginnen tijdens je studie en ik las op de website van Nyenrode dat er ook een mogelijkheid is om nog een jaar sneller af te studeren en RA te worden. Maar als ik eerlijk ben heb ik mij daar niet verder in verdiept omdat het voor mij niet interessant is. Maar om RA te worden ben je wel even bezig ja. Gelukkig maar ;)

Vrienden, hobbies, sporten en gezin is een kwestie van goed plannen. Zondag is mijn vrije dag en die besteed ik aan vrienden en hobbies (alhoewel het lezen van boeken over de economie mijn hobby is dus eeh :P). Sporten probeer ik 's avonds doordeweeks te doen, maar als je pas om 21:00 thuis bent (je mag je werktas niet meenemen dus je moet eerst naar huis) dan is de motivatie toch wel snel weg. Gezin heb ik niet, woon alleen en mijn familie woont niet echt in de buurt. Als ik ze dan zie dan ben ik gelijk een weekend weg. Over weekenden weg gesproken.. vorig weekend was ik lekker op vakantie met een vriend O+ Morgen komt een vriend van me eten en gaan we naar de bios *; Dus ook sociaal is het allemaal goed te doen. Alleen is het een kwestie van goed plannen.

[..]

Vrienden = niet zozeer alleen collega's, maar wel allemaal mensen met affiniteit voor de financiële wereld.
Hobby = IFRS leest niet echt makkelijk weg :+ Maar wel boeken met betrekking tot de economie
Sporten = gewoon de sportschool en anders hardlopen ;) Veel van mijn collega's doen trouwens iets met een vechtsport :o

Ik doe ook aan vechtsport :'), jarenlang muay thai en judo gedaan en nu MMA :P. Zit ik blijkbaar in het goede beroep :P Oja ik tennis ook. Boeken over economie zijn idd interessant.
Al met al, vond ik de reactie van John wel grappig :)
pi_107606930
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:37 schreef Maraca het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor je lange en duidelijke reactie.
Heb nog wel een jaar of 10 te gaan voor ik RA ben dan.
Het is wel een druk leven zo te lezen, maar als je het vak leuk vindt is het wel te doen denk ik.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 20:52:39 #87
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107607090
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:43 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik doe ook aan vechtsport :'), jarenlang muay thai en judo gedaan en nu MMA :P. Zit ik blijkbaar in het goede beroep :P Oja ik tennis ook. Boeken over economie zijn idd interessant.
Al met al, vond ik de reactie van John wel grappig :)
Hardlopen en vechtsport is populair binnen de Accountancy, dus je zit inderdaad goed ;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:48 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Bedankt voor je lange en duidelijke reactie.
Heb nog wel een jaar of 10 te gaan voor ik RA ben dan.
Het is wel een druk leven zo te lezen, maar als je het vak leuk vindt is het wel te doen denk ik.
Ik zeg altijd dat Accountancy geen beroep is, maar een levensstijl :+ Misschien lichtjes overdreven, maar als je je bedenkt dat je vaak 6 a 7 dagen per week van 's morgens vroeg tot 's avonds laat (en sommige van mijn collega's zijn nog 's nachts aan het werk in het echt en anders wel in hun dromen :')) ermee bezig bent dan zit er ergens wel een kern van waarheid in.
pi_107607349
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 20:52 schreef Maraca het volgende:

[..]

Hardlopen en vechtsport is populair binnen de Accountancy, dus je zit inderdaad goed ;)

[..]

Ik zeg altijd dat Accountancy geen beroep is, maar een levensstijl :+ Misschien lichtjes overdreven, maar als je je bedenkt dat je vaak 6 a 7 dagen per week van 's morgens vroeg tot 's avonds laat (en sommige van mijn collega's zijn nog 's nachts aan het werk in het echt en anders wel in hun dromen :')) ermee bezig bent dan zit er ergens wel een kern van waarheid in.
Ik ga jou laatste post aan me vriendin laten lezen :) alleen om haar te treiteren :).
pi_107607442
Ik laat die post maar niet lezen, dan wil ze niet dat ik accountant word :P
pi_107607828
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:02 schreef ejfaar het volgende:
Ik laat die post maar niet lezen, dan wil ze niet dat ik accountant word :P
watje :P!
pi_107608147
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:13 schreef GK1206 het volgende:

[..]

watje :P!
Haha :D
@Maraca
Overigens zie ik op de site van nyenrode staan dat Msc Ac + RA samen 3 jaar duurt. Met pre-master is dat zo'n 3.5-4,5 jaar na het HBO. Hoe kan jij er 8 jaar (jaar pre-master + 7 jaar) over doen?
pi_107608267
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:22 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Haha :D
@Maraca
Overigens zie ik op de site van nyenrode staan dat Msc Ac + RA samen 3 jaar duurt. Met pre-master is dat zo'n 3.5-4,5 jaar na het HBO. Hoe kan jij er 8 jaar (jaar pre-master + 7 jaar) over doen?
Maraca gaat er 5,5 jaar over doen!
pre master + master = 2,5 jaar
postmaster + stage = 3 jaar ( zij begint zijn praktijkstage samen met zijn post master opleiding)

dus totaal 9.5 jaar ( incl HBO)

[ Bericht 0% gewijzigd door GK1206 op 04-02-2012 21:30:27 ]
  zaterdag 4 februari 2012 @ 21:29:01 #93
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107608426
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:25 schreef GK1206 het volgende:

[..]

postmaster + stage = 3 jaar ( hij begint zijn praktijkstage samen met zijn post master opleiding)

Zij, denk ik ;) .
Maar 9,5 jaar... Nu ik dat zo zie staan lijkt het wel héél lang voor mij als 1ejaars hbo-accountancy :') ;(
pi_107608474
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:25 schreef GK1206 het volgende:

[..]

postmaster + stage = 3 jaar ( hij begint zijn praktijkstage samen met zijn post master opleiding)

Maraca had gepost 4 jaar theorie en 3 jaar praktijkstage.
Werd al wanhopig, 8 jaar doen over een studie. 5.5 jaar klinkt beter. Doe zelf BE dus zal nog jaartje langer duren voor mij.
pi_107608519
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:29 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Zij, denk ik ;) .
Maar 9,5 jaar... Nu ik dat zo zie staan lijkt het wel héél lang voor mij als 1ejaars hbo-accountancy :') ;(
Gewoon stap voor stap kijken. Eerst je HBO, dan (lekker) werken en studeren. Het is wel zo dat alleen je HBO in principe voltijd is en daarna niet meer. Bovendien moet je het leuk vinden en heb je wel een mooi diploma als het lukt.
pi_107608523
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:29 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Zij, denk ik ;) .
Ff snel ge- edit :P komt wel goed kerel! We zijn allemaal 1e jaars geweest :D
pi_107608544
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:31 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ff snel ge- edit :P komt wel goed kerel! We zijn allemaal 1e jaars geweest :D
Dit dus.
pi_107608571
@Gk1206: mag ik vragen wat jullie nu doen qua opleiding ? En welk jaar jullie zitten?
pi_107608715
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:33 schreef ejfaar het volgende:
@Gk1206: mag ik vragen wat jullie nu doen qua opleiding ? En welk jaar jullie zitten?
Ik zit nu in de derde van de HBO opleiding Accountancy. Jaar 1/2 was identiek aan de opleiding bedrijfseconomie. Dit jaar krijgen we dus de Accountancy hoofdvakken en wat ondersteunende vakken. De hoofdvakken zijn voornamelijk gericht ter voorbereiding van de OAT. Dinsdag begin ik aan mijn stage, bij een big 4 kantoor :D
pi_107608752
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:37 schreef GK1206 het volgende:

[..]

Ik zit nu in de derde van de HBO opleiding Accountancy. Jaar 1/2 was identiek aan de opleiding bedrijfseconomie. Dit jaar krijgen we dus de Accountancy hoofdvakken en wat ondersteunende vakken. De hoofdvakken zijn voornamelijk gericht ter voorbereiding van de OAT. Dinsdag begin ik aan mijn stage, bij een big 4 kantoor :D
Ah oke. Succes alvast met je stage! Hoe vroeg was je met solliciteren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')