Elasticiteit.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:13 schreef ATuin-hek het volgende:
Bij dat verhaal over grote kraters die niet zouden kloppen, hoe verklaren jullie waar de kracht vandaan komt die voor de rebound komt? Waarom blijft de krater niet gewoon bol naar binnen staan?
quote:Of misschien nog beter, waarom prikt de grote steen de bol niet gewoon lek?
De aardkorst is minder dik of minder elastisch?quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:27 schreef Ticker het volgende:
@Jokkebrok, maar de aarde is heel anders dan de maan. Had niets overgebleven geweest van de aarde, als wij diezelfde impacts hadden moeten ervaren.
Jij vind een magische "gravitational balance" een zinnige verklaring? Ik niet iig.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:16 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Daarvoor zou je het stuk tekst moeten lezen. Luilak.
[..]
True.
De aarde is groter dan de maan en denk dat deze het prima zou kunnen doorstaan. Echter erg gezond voor het leven op aarde is zo'n meteorenregen niet.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:27 schreef Ticker het volgende:
[..]
@Jokkebrok, maar de aarde is heel anders dan de maan. Had niets overgebleven geweest van de aarde, als wij diezelfde impacts hadden moeten ervaren.
Ik vraag me af of je wel goed gelezen hebt, want ik lees niet dat "gravitational balance" een verklaring is:quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:38 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Jij vind een magische "gravitational balance" een zinnige verklaring? Ik niet iig.
Ik denk dat het rebounce effect best een logische verklaring kan zijn van de verhoging in het midden van de krater (zoals hieronder te zien is).quote:Hollow planets do not require massive compression to deflect inward at the point of celestial impact. Decompression is not required for surfaces to rebound. Larger impacts simply push the planetary wall inward over a large area. This deflects the surface away from natural gravitational balance. Deflection dampens the excavating power of the impact force. After the impact, the planetary wall 'falls' back out into gravitational balance. This happens rapidly, providing the reason for peaks in medium craters. Peaks do not remain in large craters because the volume of matter involved is large enough to fall back and level out with the floor of the crater. The surface within a major impact may rise and fall several times before coming to rest at gravitational balance. This can be compared to ripples on water after a stone is thrown in. This action produces the concentric rings and cracked surfaces seen inside large craters.
Dan ga je dus ervan uit dat de aarde bestaat uit een keiharde mantel? Ergens verstopt tussen de aarde?quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
De aarde is groter dan de maan en denk dat deze het prima zou kunnen doorstaan. Echter erg gezond voor het leven op aarde is zo'n meteorenregen niet.
Uh...quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:45 schreef Ticker het volgende:
[..]
Dan ga je dus ervan uit dat de aarde bestaat uit een keiharde mantel? Ergens verstopt tussen de aarde?
Was het niet zo dat de aarde grotendeels bestaat uit... aarde
Wat is er meer magisch aan dan aan andere natuurkundige fenomenen?quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:38 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Jij vind een magische "gravitational balance" een zinnige verklaring? Ik niet iig.
Dus dit is totaal anders dan de maan... niet te vergelijken. De aarde heeft een veel zachtere korst.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:46 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Uh...
De aardkorst is de buitenste laag van de vaste Aarde, die voornamelijk bestaat uit gesteenten als granodioriet, gabbro en basalt. De korst vormt het bovenste deel van de lithosfeer, alle gesteenten en sedimenten die aan het oppervlak liggen behoren tot de korst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardkorst
De maan is een (hol) ruimteschip; bevat veel titanium.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:27 schreef Ticker het volgende:
[..]
Uit wat voor materiaal is de bol gemaakt dan?
Ik denk dat we juist DAT moeten achterhalen. De conclusie dat de maan een dikke korst heeft waar geen deukje in te krijgen is, moge duidelijk zijn.
Water is ook hard bij voldoende impact.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:45 schreef Ticker het volgende:
[..]
Dan ga je dus ervan uit dat de aarde bestaat uit een keiharde mantel? Ergens verstopt tussen de aarde?
Was het niet zo dat de aarde grotendeels bestaat uit... aarde
Artificial idd.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:49 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
De maan is een ruimteschip; bevat veel titanium.
Ja, je begrijpt me. Maak er geen lachertje van aub. Zo onduidelijk was ik niet. Ik meende namelijk niet dat de 'aarde uit elkaar zou stuiven'quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:49 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Water is ook hard bij voldoende impact.
Maar goed, aangezien jij stelde dat de aarde een flinke (meteorische) impact niet zou kunnen overleven (in tegenstelling tot de maan) en nu met 'aarde aankomt'...: jij bent van mening dat de aarde grotendeels uit aarde bestaat en dat uit elkaar zou stuiven bij zo'n impact? Of ben je nu wat te kort van stof geweest?
Als de aarde zo zou werken zouden we zo goed als gewichtsloos moeten zijn aan het aardoppervlak...quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:47 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Wat is er meer magisch aan dan aan andere natuurkundige fenomenen?
Als je stelt dat deeltjes elkaar aantrekken en stelt dat deeltjes die rond een middelpunt draaien daarvan weg neigen dan kan je dat toch zonder magie optellen tot een holle cilinder of bol?
Zo niet, vertel ons over de magie...
Ik noemde water al; wie weet heeft de aardkorst vergelijkbare eigenschappen als je op de schaal van meteoriet-inslagen kijkt...quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:50 schreef Ticker het volgende:
[..]
Ja, je begrijpt me. Maak er geen lachertje van aub. Zo onduidelijk was ik niet.
Relatief gezien wel, maar wie zijn wij om onszelf als maat te nemen?quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:51 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Als de aarde zo zou werken zouden we zo goed als gewichtsloos moeten zijn aan het aardoppervlak...
quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:48 schreef Ticker het volgende:
[..]
Dus dit is totaal anders dan de maan... niet te vergelijken. De aarde heeft een veel zachtere korst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maan#Oppervlakquote:Die coagulerende enorme brok vloeibare materie trok samen als een gigantische druppel, die nog meer van de omringende spiraalmassa tot zich nam en geleidelijk stolde tot de vorm van de Maan. Deze theorie vindt bevestiging in de samenstelling van de gesteenten op de Maan, die ongeveer dezelfde is als die van de aardkorst.
Gehele doeleinde van beide objecten zijn anders. De aarde is echt een planeet.. de maan... een ??? die zorgt voor ontzettend veel effecten op aarde.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:52 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik noemde water al; wie weet heeft de aardkorst vergelijkbare eigenschappen als je op de schaal van meteoriet-inslagen kijkt...
Lullo... de samenstelling van de gesteente.. niet de samenstelling van de GEHELE korst!quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:54 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maan#Oppervlak
quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:57 schreef Ticker het volgende:
[..]
Lullo... de samenstelling van de gesteente.. niet de samenstelling van de GEHELE korst!
En maak nou gewoon een eigen topic, je verziekt je holle aarde topic zo. Of plemp hem in deze Is de maan hol?
Laat een appel vallen, en je doet een meting om dat deel van het holle aarde verhaal te ontkrachten. Is weinig relatiefs aan.quote:Op donderdag 26 januari 2012 16:53 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Relatief gezien wel, maar wie zijn wij om onszelf als maat te nemen?
Overigens storten we ook niet in elkaar, en kunnen we omhoog springen, dus zo gek is die veronderstelling niet eens. Helemaal niet als je ziet dat de dampkring ook nog net blijft hangen..
Welk deel wil jij ontkrachten met een appel? Dat hij zo goed als gewichtloos zou zijn?quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:00 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Laat een appel vallen, en je doet een meting om dat deel van het holle aarde verhaal te ontkrachten. Is weinig relatiefs aan.
Dat is allemaal vrij simpele middelbare school natuurkundequote:Op donderdag 26 januari 2012 17:28 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Welk deel wil jij ontkrachten met een appel? Dat hij zo goed als gewichtloos zou zijn?
Dat is juist wel een relatief begrip. Dat jij een appel misschien 'zwaar' vind of 'snel' vind vallen zegt toch weinig over hoe gewichtloos hij is ten opzichte van andere zaken, zoals het midden van de aardkorst (volgens de theorie het werkelijk gewichtloze deel) of andere planeten.
Maar mocht je uit het experiment een conclusie willen trekken dan kan je evengoed menen dat het vallen van de appel aantoont dat vlakbij de aardkorst de aantrekking tot de aardkorst groter is dan die tot bijvoorbeeld andere planeten of de centrifugale kracht.
Ik zie in elk geval niet in hoe je nou door dat experiment alleen de hypothese van een holle aarde zou kunnen verwerpen.
Volledigheid is daarbij van belang. Je zult je stelling moeten aanvullen met 'ter hoogte van (de buitenste grens van) het aardoppervlak'.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:38 schreef ATuin-hek het volgende:
Dat we zwaartekracht ondervinden aan het oppervlak van de aarde geeft aan dat het resultaat van die twee krachten een netto effect naar binnen toe oplevert.
Dat is dus weer niet waar. Als geheel kan kan als 'stil hangend lichaam' benaderd worden (onder de holle-aarde hypothese) waarbij logischerwijs ter hoogte de binnenste en buitenste grenzen een tegengestelde kracht werkt (het zijn immers die krachten die de boel bij elkaar houden en de grenzen bepalen).quote:Om die reden kan het dus niet zo zijn dat het aardoppervlak stil hangt op een soort evenwichtspunt, want dan zou de netto kracht nul moeten zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |