Nee heb geen motorrijbewijs, dus is ook geen optiequote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:45 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Heb je geen motorrijbewijs? Ik zou echt geen 1.5 uur op een brommer gaan zitten!
Ik woon zelf 22 km van mijn werkplek vandaan en heb wel eens een elektrische scooter overwogen, maar een half uur op de brommer vind ik eigenlijk al te ver
Ja is inderdaad een van de nadelen...quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:46 schreef Q. het volgende:
50 km op de brommer, lekker met regen en ijs. Veel plezier.
Als ik door kan rijden 45 min. met de auto. Meestal heb ik door langzaam rijdend verkeer een kwartier vertraging. Een motorscooter kan ook nog idd, maar ja dan idd eerst een rijbewijs.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:48 schreef mstx het volgende:
Je doet er nu een uur over met de auto? Dan is +50% wel een beetje optimistisch denk ik, of rij je met de auto niet over een snelweg?
Al zou het 1,5 uur zijn, dan nog ben je dat snel zat denk ik. De enige andere optie lijkt me een goedkope motor(scooter), maar daar moet je natuurlijk eerst een rijbewijs voor hebben. Of een MP3 maar dat is niet echt goedkoop in aanschaf.
OV is geen optie ivm slechte aansluitingen. Dan zou ik 2 uur onderweg zijn en moet ik 2 fietsen stallen op twee verschillende stations, met risico op diefstalquote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:51 schreef Dieter_Dengler het volgende:
En OV trouwens? Dat prefereer ik op dit moment boven auto en brommer (iets met centrum van een stad werken enzo).
ik zou eerder een TZR nemen als man zijnde.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:57 schreef Salatrel het volgende:
Piaggio MP3 motorscooter? ook verkrijgbaar in een variant die je gewoon met rijbewijs B mag besturen...
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:58 schreef leeell het volgende:
[..]
ik zou eerder een TZR nemen als man zijnde.
das een brommer?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:58 schreef leeell het volgende:
[..]
ik zou eerder een TZR nemen als man zijnde.
wat is daar mis mee ?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:59 schreef drumstickNL het volgende:
[..]![]()
![]()
Als je lekker voor lul wil staan moet je dit inderdaad doen.
eentje die wel origineel 80/90 gaat (mits niet verneukt door nederlandse importeerders)quote:
Ah, 80/90, ja maar dat stond niet in de OP. Zowiezo heeft een brommer daar naar mijn mening geen goede plaats op de weg voor, pak je een keer in de zoveel jaar wel een serieus ongeluk mee aangezien niemand je aan ziet komen en toch al niet zoveel op je let. (fietsers/auto's)quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:01 schreef leeell het volgende:
[..]
wat is daar mis mee ?
betrouwbaar + snel voor zulke afstanden
[..]
eentje die wel origineel 80/90 gaat (mits niet verneukt door nederlandse importeerders)
rij al 3 jaar op een schakel , nooit gecontroleerd (woon midden in 071)quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:02 schreef Salatrel het volgende:
en waar je dus alsnog de lul mee bent als er controle is. die mp3 doet gewoon standaard 110
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:03 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Ah, 80/90, ja maar dat stond niet in de OP. Zowiezo heeft een brommer daar naar mijn mening geen goede plaats op de weg voor, pak je een keer in de zoveel jaar wel een serieus ongeluk mee aangezien niemand je aan ziet komen en toch al niet zoveel op je let. (fietsers/auto's)
Daarnaast ziet het er niet uit om met 80/90 te gaan rijden op een 'motor' die dan ook nog eens een vrijwel triest te noemen geluid maakt.
'aight, dat gaat zeker nog wel maar het is gewoon enorm gevaarlijk tov een echte motor. Kijk zelf maar eens hoevaak je wel niet over een fietspad gaat staan om te kijken of de weg vrij is. Als jij er dan met 110 aan komt knallen kun je echt niet meer remmen hoor. (Hier heb ik persoonlijke ervaring mee, ik ben eens van achteren aangereden door een auto terwijl ik gewoon rustig over het fietspad reed.)quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:04 schreef leeell het volgende:
[..]
een mensen letten niet op je, dat is waar
Krijg iets van 275 euro vergoeding, ik rij nu een VW golf diesel. Op zich kan het daarvoor, maar onderhoud hakt er aardig in.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:04 schreef opa_sigaar het volgende:
Watvoor auto rijdt je?
Als je 100km per dag maakt heb je al snel ¤380 per maand aan reiskostenvergoeding. Daar moet je zelfs incl. brandstof toch een klein autotje (evt op LPG) voor op de weg kunnen houden?
Tenzij het een recent model is, zal het onderhoud niet erg duur zijn neem ik aan. En anders zou ik opzoek gaan naar een andere garage, of een beunhaas.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:22 schreef Lesnar het volgende:
[..]
Krijg iets van 275 euro vergoeding, ik rij nu een VW golf diesel. Op zich kan het daarvoor, maar onderhoud hakt er aardig in.
Ook al heb je een regenpak en ski aan, toch is het niet te doen in herfst en winter periode ermee rijden met scooter of motor.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:01 schreef S1nn3rz het volgende:
Ik denk dat het te doen is met de juiste accessoires. Neem bijvoorbeeld een skipak tegen de regen en een windscherm. Verder goede handschoenen nemen en zorgen dat je brommer/scooter tijdig onderhoud krijgt.
In de zomer is het denk ik heerlijk om op die manier op je werk te komen
Nou ja, ik heb vroeger natuurlijk ook brommer gereden en ik reed het hele jaar door. In de winter was het wel koud, maar dat was ook het enige echte ongemak (koude vingertoppen) Nattigheid kun je je nog wel wat tegen kleden.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:12 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ook al heb je een regenpak en ski aan, toch is het niet te doen in herfst en winter periode ermee rijden met scooter of motor.
Dat spreek ik uit mijn ervaring.
intussen is in zomer zeker heerlijk ermee rijden.
toch zou ik er 1 auto bij nemen.
een kleine zuinige auto of een oldtimer waar je lekker mee kan wegkomen.
daar betaal je tenslotte geen belastingen voor.
hoeveel kilometer reed je dan?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:18 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nou ja, ik heb vroeger natuurlijk ook brommer gereden en ik reed het hele jaar door. In de winter was het wel koud, maar dat was ook het enige echte ongemak (koude vingertoppen) Nattigheid kun je je nog wel wat tegen kleden.
Ja volgens mij wel.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 22:16 schreef Lesnar het volgende:
Ik moet het eigenlijk een keer proberen. Kun je tegenwoordig nog een scooter huren?
Zoiets kost altijd makkelijk 100 euro per maand. Ik kan me voorstellen dat TS daar niet op zit te wachten.quote:
ja ik heb nu al een zeer zuinige auto. Veel zuiniger kan het niet worden. Het probleem is onderhoud, banden, afschrijving, verzekering motorrijtuigenbelasting voor diesel. Dat is gewoon een hoop geld als je veel kilometers maakt.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 22:36 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Zoiets kost altijd makkelijk 100 euro per maand. Ik kan me voorstellen dat TS daar niet op zit te wachten.
Waarom geen motorscooter(tje?). edit: k, ik lees geen motorrijbewijs.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 22:40 schreef Lesnar het volgende:
[..]
ja ik heb nu al een zeer zuinige auto. Veel zuiniger kan het niet worden. Het probleem is onderhoud, banden, afschrijving, verzekering motorrijtuigenbelasting voor diesel. Dat is gewoon een hoop geld als je veel kilometers maakt.
Een brommer zou een uitkomst zijn. Dus ik wil het sowieso een keer proberen. Voor hetzelfde geld ben ik 2 uur onderweg. Dan zou het voor mij geen optie meer zijn.
Daar heb je wel een punt. Daarnaast zijn bromscootertjes volgens mij voor iets van 20-25dkm gemaakt. bergt zich snel voor mensen die gaan roepen er meer mee gereden te hebben maar als je tegen die tijd het halve blok uit elkaar moet gaan trekken wordt het ook prijzig.quote:Op woensdag 25 januari 2012 08:40 schreef Sounddragon het volgende:
Ennehh.. een scooter die 500km in de week rijdt, heeft ook onderhoud nodig, vergis je niet![]()
Bandjes onder een tweewieler gaan ook niet lang mee, kettingen, tandwielen of snaren, remblokkies, kabeltjes en een lampie. en dan ben je nog niet eens op je smoel gegaan, wat gegarandeeerd een keertje gebeurtquote:Op woensdag 25 januari 2012 08:50 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt. Daarnaast zijn bromscootertjes volgens mij voor iets van 20-25dkm gemaakt. bergt zich snel voor mensen die gaan roepen er meer mee gereden te hebben maar als je tegen die tijd het halve blok uit elkaar moet gaan trekken wordt het ook prijzig.
Dat getal 25k komt door pubertjes die 2 km heen en terug naar school rijden en daardoor op de 15k al op raakt doordat er niet goed mee omgegaan is.quote:Op woensdag 25 januari 2012 09:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bandjes onder een tweewieler gaan ook niet lang mee, kettingen, tandwielen of snaren, remblokkies, kabeltjes en een lampie. en dan ben je nog niet eens op je smoel gegaan, wat gegarandeeerd een keertje gebeurt
En afschrijven doet een beetje scooter ook wel.. ik hoop wel dat zo'n ding een beetje langer meegaat als 25.000 km, anders rijd je een scooter per jaar op met die afstanden
Het hoeft ook geen goedkope hobby te zijn, het moet goedkoper zijn dan een auto (tenminste voor TS)quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:13 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Dat getal 25k komt door pubertjes die 2 km heen en terug naar school rijden en daardoor op de 15k al op raakt doordat er niet goed mee omgegaan is.
Ik had destijds een Gilera Runner met 20k op de teller maar met onderhoud kon hij nog wel door. Het is in ieder geval geen goedkope hobby.
Dat klopt, maar ervan uitgaande dat TS de brommer naast zijn auto wil gebruiken dan moet het wel rendabel zijn lijkt me.quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:07 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Het hoeft ook geen goedkope hobby te zijn, het moet goedkoper zijn dan een auto (tenminste voor TS)
Onderhoud kun je zelf ook deels doen, bijvoorbeeld in het weekend. En hoe lang een brommer meegaat is volgens mij helemaal afhankelijk hoe je er mee omgaat.
Volgens mij wilde TS de auto de deur uit doen en er een brommer/scooter voor terugkopen.quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:17 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ervan uitgaande dat TS de brommer naast zijn auto wil gebruiken dan moet het wel rendabel zijn lijkt me.
Ja want voor die 5 dagen per jaar ijs en die paar dagen regen moet je inderdaad maar gewoon altijd de auto pakkenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:46 schreef Q. het volgende:
50 km op de brommer, lekker met regen en ijs. Veel plezier.
Bij 25k per jaar mag je wel om de 2 jaar bv al nieuwe banden hebben, een beurt kost met dergelijke km's ook wel wat geld en dan nog je standaard slijtage zoals remmen, uitlaat en onderhoud zoals je distributieset etc. Ik denk dat je zomaar tussen de 1000 euro per jaar kwijt bent aan onderhoudskosten. tel daar nog de forse wegenbelasting bij op (70 euro oid? ) en de verzekering (40-50 euro?) , afschrijving , ook zomaar 1000 euro per jaar en je zit alleen al aan vaste lasten aan dik 280 euro per maand, en dan heb je nog je brandstof.quote:Op woensdag 25 januari 2012 08:40 schreef Sounddragon het volgende:
Ik doe regelmatig (alleen niet als ik nachtdienst heb) 120km per dag op de motor, en dat is al redelijk stevig met deze temperaturen. Dan rijd ik ongeveer 100 km daarvan op de snelweg. ; als ik 120 rijd, doe ik daar 40 tot 45 minuten over, met 140 ongeveer 35, en da's behoorlijk frips (ik rijd meestal tussen half 05.30 en 06.00 weg in de ochtend).
Ik denk dat je op een brommer of scooter er zomaar een uur mee onderweg bent als je over fietspaden en evt. B-wegen moet ipv over de snelweg.
Let wel, dat je buiten de aanschaf en de brommert of scootert ook degelijke kleding zult moeten aanschaffen, want met je spijkerbroekie en normale jas wil je ws niet op je bakkes gaan, en een beetje comfortabele helm kost ook aardig geld. Dat soort spul heb je toch echt wel nodig, zeker als je 50+ wilt gaan rijden. Je wilt niet een uur de wind in je helm bij -3, dan kom je op je werk als een ijslollie![]()
Ennehh.. een scooter die 500km in de week rijdt, heeft ook onderhoud nodig, vergis je niet![]()
Ik heb geen idee wat een beetje scooter in het verbruik doet, zal zuinger zijn als een auto, al is een Golfje diesel ook niet echt dorstig volgens mij; mits SDi of TDi ofzo, en benzine is duurder als diesel![]()
Maar.. wat vind je zo duur aan het onderhoud van een Golf diesel? olie en een filtertje, en één keer per jaar een goede beurt?
Je kan ook een oldtimer auto nemen!. scheelt ook kosten daaraan, mits je handig genoeg voor onderhouden.quote:Op woensdag 25 januari 2012 16:26 schreef davidov2009 het volgende:
Weet niet wat voor Golf diesel je nu precies hebt, maar daar krijg je natuurlijk ook nog wel wat voor als je die verkoopt. Koop daarna een goedkoop dieseltje, Peugeot 205-achtig. Een achteruitgang natuurlijk, maar in vergelijking met een scooter zit je in ieder geval warmer en veiliger. Van het verschil in ver- en aankoop kan je qua onderhoud ook weer even vooruit. Kleinere auto's zijn, naast de lagere verzekering&wegenbelasting, in onderhoud vaak ook voordeliger, denk aan kleinere en smallere bandenmaten (scheelt zo 30 per band).
In jouw geval is het belangrijk te letten op onderdeelkosten voor het onderhoud, VW is nou niet bepaald de goedkoopste, Japanners zijn duurder, maar daar gaan de onderdelen ook langer mee.
Een LPG heeft iha iets hogere onderhoudskosten, maar daarvoor hebben we het omslagpunt, en daar kom je ruim overheen. Het stikt echter niet van de auto's die goed lopen op LPG, goed zijn onderhouden en bovendien niet te zwaar zijn.
Zoals gezegd, bij de scooter teister je het weer (je veiligheid, uitgaven voor goed winter(regen)pak en helm), het kost je extra reistijd, en je bent nog steeds niet helemaal af van redelijke onderhoudskosten (naast de -zij het minieme- verzekerings en brandstofkosten); als je straks elk jaar een nieuwe scooter moet kopen is het voordeel snel verdampt. En tot slot je gezondheid; als je jezelf half verkouden anderhalfuur op de scooter moet slepen in de herfstregen, wat dan? Dan is een slipper nog makkelijker gemaakt...![]()
Running costs blijven hetzelfde, plus dat je gewoon de dieseltoeslag blijft betalen sinds 1 Jan.'12, en TS klaagt nu al over onderhoudskostenquote:Op woensdag 25 januari 2012 17:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Je kan ook een oldtimer auto nemen!. scheelt ook kosten daaraan, mits je handig genoeg voor onderhouden.
En of elektrische auto waar er geen belasting over heen en paar eurootje voor de volle tank zijn, alleen is de aanschaft waarde wel hoog.
Je zou ook met g3 oldtimer mee rijden, dan is verbruikt wel hoger dan diesel.quote:Op woensdag 25 januari 2012 17:58 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Running costs blijven hetzelfde, plus dat je gewoon de dieseltoeslag blijft betalen sinds 1 Jan.'12, en TS klaagt nu al over onderhoudskosten![]()
Tevens is een oudere diesel vaak niet zo zuinig als een nieuwe, en heb je bij elk verkeerslicht het idee dat je mee moet gaan steppen
die dieseltoeslag geldt alleen voor 'nieuwe' oldtimers van 87 of jonger.quote:Op woensdag 25 januari 2012 17:58 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Running costs blijven hetzelfde, plus dat je gewoon de dieseltoeslag blijft betalen sinds 1 Jan.'12, en TS klaagt nu al over onderhoudskosten![]()
Tevens is een oudere diesel vaak niet zo zuinig als een nieuwe, en heb je bij elk verkeerslicht het idee dat je mee moet gaan steppen
Deze omschrijving klopt aardig 25k per jaar is een aanslag op een auto. Veel slijtage, onderhoud en afschrijving. Zeker als je tegenslagen hebt, dan loopt het helemaal op.quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:51 schreef Metro2005 het volgende:
Hoe is de route die je moet rijden, redelijk rechtoe rechtaan fietspaden of dwars door het centrum van Amsterdam maakt nogal verschil in je gemiddelde snelheid. Met snelle fiets (racefiets, ligfiets , velomobiel) moet je het denk ik wel in minder dan 2 uur kunnen doen als de route gunstig is, met de brommer zal het denk ik tussen de anderhalf uur en 2 uur in liggen.
Maar de route is allesbepalend in je snelheid. Ik kan bv op mijn woon-werk route (kortste route 10km) 3km omrijden en net zo snel thuis zijn als op de kortere route puur en alleen door het feit dat ik door kan rijden en nauwelijks verkeerslichten heb.
Met 50km is het sowieso een goede optie om naar alternatieven voor de auto te kijken ivm de kosten.
[..]
Ja want voor die 5 dagen per jaar ijs en die paar dagen regen moet je inderdaad maar gewoon altijd de auto pakken
[..]
Bij 25k per jaar mag je wel om de 2 jaar bv al nieuwe banden hebben, een beurt kost met dergelijke km's ook wel wat geld en dan nog je standaard slijtage zoals remmen, uitlaat en onderhoud zoals je distributieset etc. Ik denk dat je zomaar tussen de 1000 euro per jaar kwijt bent aan onderhoudskosten. tel daar nog de forse wegenbelasting bij op (70 euro oid? ) en de verzekering (40-50 euro?) , afschrijving , ook zomaar 1000 euro per jaar en je zit alleen al aan vaste lasten aan dik 280 euro per maand, en dan heb je nog je brandstof.
2 uur met het OV of anderhalf uur op de brommer? Ik zou het wel weten. Ook als er geen sneeuw en ijs is ben je 3 uur per dag op de brommer best gauw zat hoor...quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:51 schreef Metro2005 het volgende:
Ja want voor die 5 dagen per jaar ijs en die paar dagen regen moet je inderdaad maar gewoon altijd de auto pakken
verhuizen zie ik niet zitten en ik krijg een heel behoorlijk salaris, dus ik kan makkelijk een goede auto betalen en onderhouden. Het punt is, ik wil er alleen niet teveel op toegeven, het is immers een kostenpost voor mij.quote:Op woensdag 25 januari 2012 19:28 schreef Dr_Flash het volgende:
Beter kan je je baas vragen wat het hem waard is als je dichter bij je werk gaat wonen![]()
Hij heeft er ook voordeel bij want je komt frisser op je werk aan, kan beter garanderen dat je op tijd kunt beginnen etc.
Ja daar ben ik dus benieuwd naar, in hoeverre te wennen is aan dagelijks brommerenquote:Op woensdag 25 januari 2012 19:26 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
2 uur met het OV of anderhalf uur op de brommer? Ik zou het wel weten. Ook als er geen sneeuw en ijs is ben je 3 uur per dag op de brommer best gauw zat hoor...
erg goed, doe het al jaren , alles op de brommerquote:Op woensdag 25 januari 2012 19:42 schreef Lesnar het volgende:
[..]
Ja daar ben ik dus benieuwd naar, in hoeverre te wennen is aan dagelijks brommeren
prive heb ik hem dus niet nodig, ik rij er alleen mee naar mijn werk en terug. Ik ben het met je eens dat als je hem ook prive rijdt, je de kosten eerlijk moet verdelen naar prive en zakelijk gebruik. Als ik hem ook prive nodig had was er ook geen probleem, want dan had ik die auto toch nodig.quote:Op woensdag 25 januari 2012 20:01 schreef Ivo1985 het volgende:
En je gebruikt je auto niet privé? Kun je voor je privé kilometers ook zonder auto?
Veel gemaakte misrekening van mensen die denken dat ze niet uitkomen met hun reiskostenvergoeding is dat ze alle autokosten daarvan willen betalen. Ze vergeten om niet alleen de woon-werk (en eventueel zakelijke) kilometers tegenover de reiskostenvergoeding te zetten, maar voor het gemak alle autokosten nemen.
Wegenbelasting, verzekering en een flink deel van de onderhoudskosten en afschrijving heb je ook mee te maken als je de auto alleen privé gebruikt.
Wat betreft 2x 50 km per dag op een brommer/scooter: Dat is echt veel. Reken er op dat je ongeveer 1,5 uur over een enkele reis doet. Tel daar een een werkdag bij op, en je bent elke dag bijna 12 uur van huis (3 uur reizen, 8 uur werk + pauzes op je werk). Dat zijn flink lange dagen.
1,5 uur met een paar graden vorst daar kun je je wel op kleden, maar daarvoor moet je echt wel speciale (motor)kleding voor aanschaffen. Ook om droog te blijven bij neerslag moet je in kleding investeren. Als je je niet goed kleed, dan zit je 's ochtends de eerste 2 a 3 uur te klappertanden op je werk. Het is mogelijk, maar reken op een flinke eerste investering. En bij veelvuldig gebruik moet je ook regelmatig je kleding vernieuwen, nog buiten het onderhoud op de brommer om. En vergeet een goede helm niet.
Een brommer of scooter heeft veel vaker onderhoud nodig dan je een auto. Met het aantal kilometers wat jij gaat rijden, moet je rekening houden met elke 2 a 3 maanden een volledige onderhoudsbeurt! Als je dat zelf niet kunt, dan vrees ik dat je onderhoudskosten voor een brommer niet veel lager zullen zijn als nu voor je auto.
Verzekering van een brommer is wel aanzienlijk goedkoper als voor een auto en wegenbelasting betaal je uiteraard niet voor een brommer.
De brandstofkosten voor een brommer zijn aanzienlijk lager als voor een auto. Afhankelijk van je huidige verbruik en het verbruik van de brommer/scooter die je kiest kun je op brandstof 50-75% besparen.
Dat is een lang verhaal, geloof me daar zijn al wat uren over gesproken. Maar mijn apk viel mee, weinig kosten dus ik blijf in ieder geval nog een jaartje autorijden.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:47 schreef Metro2005 het volgende:
Je kan ook je baas eens lief aankijken en kijken of je een leasebak kunt lospeuteren.
Dan kun je qua verbruik/kosten net zo goed auto blijven rijden.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:12 schreef Captain_Ghost het volgende:
Je kan ook motor rijden ipv scooter mits je motorbewijs in bezit.
met motor is gewoon lekkerder mee rijden dan scooter.
Als je toch zo durft in te leveren op comfort dat voor een brommer dreigt te gaan zou ik een kleinere oudere maar zuinige auto ook eens overwegen.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:44 schreef TR08 het volgende:
[..]
Corsa 1.7D uit 1997.
Aanschaf: 2250,-
Verkoop: 500,-
Gereden: 110.000km (van 292k naar 402k)
Onderhoud: 3.6 cent/km in 5 jaar gemiddeld
Verbruik: 1:19.5 over de hele eigendoms periode
Per km:
6.4ct brandstof (1.25/19.5) (diesel is niet altijd 1,50 geweest, gemiddeld in mijn buurt eerder 1.25)
3.6 ct onderhoud (alle facturen incl wasstraat, olie, etc)
1.6 ct afschrijving (eigenlijk niet zo km afhankelijk maar goed als je dat er in wilt drukken)
Samen 11.6 cent.
Belasting: 650/jaar gemiddeld de afgelopen jaren. Zou je nog 2.9 cent van kunnen maken per km en dan reken je dat een benzine nul belasting heeft.
En de auto was bij verkoop nog steeds in redelijk goede staat. Er is ook een aantal x vrij duur onderhoud gedaan:
-Nieuwe radiator
-Nieuwe uitlaat
-Nieuwe distributie riem
-Keer flinke remmen revisie
-...
Overtuigd?
Dat was een toevalstreffer denk ik. Als je 400k met een Corsa diesel haalt ben je spekkoper. Maar is denk ik niet representatief.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:59 schreef TR08 het volgende:
Ik zou een polo diesel overwegen. Eventueel een oudje uit circa 2000 ofzo. Als je slim rijdt moet daar normaliter 1:20-25 uit te persen zijn en onderhoud kost de wereld ook niet. Afschrijving is ook nihil als je slim koopt en lang met het ding rijdt.
Heb zelf net een Corsa diesel weg gedaan. Heeft 400k+ gelopen en was nog prima. Heb er onder de streep circa 15ct/km aan kosten aan gehad inclusief belasting, brandstof, onderhoud en afschrijving.
Zie mijn post in een ander topic:
[..]
Als je toch zo durft in te leveren op comfort dat voor een brommer dreigt te gaan zou ik een kleinere oudere maar zuinige auto ook eens overwegen.
Ik denk het wel.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:03 schreef Lesnar het volgende:
[..]
Dat was een toevalstreffer denk ik. Als je 400k met een Corsa diesel haalt ben je spekkoper. Maar is denk ik niet representatief.
Dat is precies wat ik doe.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 01:03 schreef robber57 het volgende:
Je auto houden, een motor rijbewijs halen en een kleine motorscooter er bij kopen is een beter plan, je kunt dan als het echt bar en boos is de auto nemen en de rest met je motorscooter.
Het kan. Ik heb een andere vario laten plaatsen. Snelweg gaat nu zeker prima met 110km op de teller.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:35 schreef robber57 het volgende:
ik kan je dan melden dat het met een
150cc goed te doen is,zelfs met de snelweg is dat geen probleem,zeker in de spits.
Dit!quote:Op woensdag 25 januari 2012 08:44 schreef BertV het volgende:
[..]
Waarom geen motorscooter(tje?). edit: k, ik lees geen motorrijbewijs.
Ik heb een PCX125 gekocht, waarschijnlijk boven je budget, maar er zijn goedkope motorscooters te vinden. 1:42 op B-wegen. Snelweg kan wel, maar dan zit je wel voortdurend aan het gas te hengelen om op de rechtbaan mee te komen.
[ afbeelding ]
Het verbruik is lager dan van een A-label autootje, maar ik denk dat het wat betreft onderhoudskosten al snel richting een 600cc motorfiets gaat.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:31 schreef sijs het volgende:
zon piaggio mp3 mag je met autorijbewijs rijden... een collega van mij heeft er een, rijdt prima en is lekker goedkoop en zuinig, alternatief?
Ik zou toch eerder kijken of je niet een (dure) hobby of gewoonte zoals roken kan laten, dan de auto af te staan. Kom op man, je levert een heel aandeel luxe in om maar iets goedkoper uit te zijn (want zo duur is een simpel Dieseltje niet per maand in wegenbelasting, onderhoud, verzekering en brandstof). Daarbij denk ik dat je die anderhalf uur enkele reis per dag op de brommer zo zat bent (rugklachten en dergelijke daargelaten).quote:Op woensdag 25 januari 2012 19:41 schreef Lesnar het volgende:
[..]
verhuizen zie ik niet zitten en ik krijg een heel behoorlijk salaris, dus ik kan makkelijk een goede auto betalen en onderhouden. Het punt is, ik wil er alleen niet teveel op toegeven, het is immers een kostenpost voor mij.
Polo'tjes zou ik laten staan. Zwakke versnellingsbakken die nogal eens in de soep draaien. En dan is je auto total loss.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:07 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik denk het wel.
Die Isuzu dieselblokjes die Opel toen gebruikte waren echt wel gebouwd voor veel kilometers hoor...en Corsa's met 300k+ zie je nog zat rijden.
Ze zijn ook nog goed te vinden in de handel
Hier een linkje van polo's die je zou kunnen kopen in dezelfde categorie...
Het kan kortom gewoon wel. Het is ook heerlijk zorgeloos rijden. Je schrijft niets af, de auto is functioneel prima en als er ooit iets gebeurt heb je bij wijze van spreken voor een habbekrats een nieuwe.
Pak gewoon een 4-takt schakel. Heb je ook neit dat nerveuze gejank van een 2-takt vario brommer aan je kop.quote:Op woensdag 16 mei 2012 09:42 schreef Shispeed het volgende:
opzich kan het prima, ik rijd ook een paar keer per week 30 km heen en 30 km terug met een brommer. overigens wel bijna alleen landwegen en dat ding is aardig opgevoerd dus doe er ongeveer een half uurtje over![]()
brommers opvoeren kan prima, maar doe het wel verantwoord. en het verbruik wordt er ook niet echt beter van.
Volgens mij kun je bij brommers en trage motorscooters beter 4-takt + vario hebben.quote:Op woensdag 16 mei 2012 10:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Pak gewoon een 4-takt schakel. Heb je ook neit dat nerveuze gejank van een 2-takt vario brommer aan je kop.
Ligt nogal aan het merk. Scooter van mijn broer heeft er nu 48k km op zitten en heeft enkel nog de banden moeten vervangen. Zijn auto heeft al hogere reparatie kosten er op zitten in hetzelfde tijdbestek.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:59 schreef opa_sigaar het volgende:
[..]
Tenzij het een recent model is, zal het onderhoud niet erg duur zijn neem ik aan. En anders zou ik opzoek gaan naar een andere garage, of een beunhaas.
100km per dag scooteren gaat je echt wel opbreken. En die dingen gaan sneller kapot dan een auto.
ik heb geen gaar vario ding, ik heb 2-takt schakel, omdat dat veel leuker is als een 4-taktquote:Op woensdag 16 mei 2012 10:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Pak gewoon een 4-takt schakel. Heb je ook neit dat nerveuze gejank van een 2-takt vario brommer aan je kop.
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:49 schreef leeell het volgende:
ja hoor, en een brommer kan ook gewoon tot de 120 lopen hoor, geen probleem.
ieeellquote:
auto/fiets naar station -> trein -> fiets/auto?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:48 schreef Lesnar het volgende:
Het is net te ver idd. Ik denk dat ik in de toekomst een andere baan dichterbij zal gaan zoeken.
quote:Op donderdag 17 mei 2012 18:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
auto/fiets vouwfiets naar station -> trein -> fiets/auto vouwfiets/bus?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |