Als je toch zo durft in te leveren op comfort dat voor een brommer dreigt te gaan zou ik een kleinere oudere maar zuinige auto ook eens overwegen.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:44 schreef TR08 het volgende:
[..]
Corsa 1.7D uit 1997.
Aanschaf: 2250,-
Verkoop: 500,-
Gereden: 110.000km (van 292k naar 402k)
Onderhoud: 3.6 cent/km in 5 jaar gemiddeld
Verbruik: 1:19.5 over de hele eigendoms periode
Per km:
6.4ct brandstof (1.25/19.5) (diesel is niet altijd 1,50 geweest, gemiddeld in mijn buurt eerder 1.25)
3.6 ct onderhoud (alle facturen incl wasstraat, olie, etc)
1.6 ct afschrijving (eigenlijk niet zo km afhankelijk maar goed als je dat er in wilt drukken)
Samen 11.6 cent.
Belasting: 650/jaar gemiddeld de afgelopen jaren. Zou je nog 2.9 cent van kunnen maken per km en dan reken je dat een benzine nul belasting heeft.
En de auto was bij verkoop nog steeds in redelijk goede staat. Er is ook een aantal x vrij duur onderhoud gedaan:
-Nieuwe radiator
-Nieuwe uitlaat
-Nieuwe distributie riem
-Keer flinke remmen revisie
-...
Overtuigd?
Dat was een toevalstreffer denk ik. Als je 400k met een Corsa diesel haalt ben je spekkoper. Maar is denk ik niet representatief.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:59 schreef TR08 het volgende:
Ik zou een polo diesel overwegen. Eventueel een oudje uit circa 2000 ofzo. Als je slim rijdt moet daar normaliter 1:20-25 uit te persen zijn en onderhoud kost de wereld ook niet. Afschrijving is ook nihil als je slim koopt en lang met het ding rijdt.
Heb zelf net een Corsa diesel weg gedaan. Heeft 400k+ gelopen en was nog prima. Heb er onder de streep circa 15ct/km aan kosten aan gehad inclusief belasting, brandstof, onderhoud en afschrijving.
Zie mijn post in een ander topic:
[..]
Als je toch zo durft in te leveren op comfort dat voor een brommer dreigt te gaan zou ik een kleinere oudere maar zuinige auto ook eens overwegen.
Ik denk het wel.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:03 schreef Lesnar het volgende:
[..]
Dat was een toevalstreffer denk ik. Als je 400k met een Corsa diesel haalt ben je spekkoper. Maar is denk ik niet representatief.
Dat is precies wat ik doe.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 01:03 schreef robber57 het volgende:
Je auto houden, een motor rijbewijs halen en een kleine motorscooter er bij kopen is een beter plan, je kunt dan als het echt bar en boos is de auto nemen en de rest met je motorscooter.
Het kan. Ik heb een andere vario laten plaatsen. Snelweg gaat nu zeker prima met 110km op de teller.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 14:35 schreef robber57 het volgende:
ik kan je dan melden dat het met een
150cc goed te doen is,zelfs met de snelweg is dat geen probleem,zeker in de spits.
Dit!quote:Op woensdag 25 januari 2012 08:44 schreef BertV het volgende:
[..]
Waarom geen motorscooter(tje?). edit: k, ik lees geen motorrijbewijs.
Ik heb een PCX125 gekocht, waarschijnlijk boven je budget, maar er zijn goedkope motorscooters te vinden. 1:42 op B-wegen. Snelweg kan wel, maar dan zit je wel voortdurend aan het gas te hengelen om op de rechtbaan mee te komen.
[ afbeelding ]
Het verbruik is lager dan van een A-label autootje, maar ik denk dat het wat betreft onderhoudskosten al snel richting een 600cc motorfiets gaat.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:31 schreef sijs het volgende:
zon piaggio mp3 mag je met autorijbewijs rijden... een collega van mij heeft er een, rijdt prima en is lekker goedkoop en zuinig, alternatief?
Ik zou toch eerder kijken of je niet een (dure) hobby of gewoonte zoals roken kan laten, dan de auto af te staan. Kom op man, je levert een heel aandeel luxe in om maar iets goedkoper uit te zijn (want zo duur is een simpel Dieseltje niet per maand in wegenbelasting, onderhoud, verzekering en brandstof). Daarbij denk ik dat je die anderhalf uur enkele reis per dag op de brommer zo zat bent (rugklachten en dergelijke daargelaten).quote:Op woensdag 25 januari 2012 19:41 schreef Lesnar het volgende:
[..]
verhuizen zie ik niet zitten en ik krijg een heel behoorlijk salaris, dus ik kan makkelijk een goede auto betalen en onderhouden. Het punt is, ik wil er alleen niet teveel op toegeven, het is immers een kostenpost voor mij.
Polo'tjes zou ik laten staan. Zwakke versnellingsbakken die nogal eens in de soep draaien. En dan is je auto total loss.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:07 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik denk het wel.
Die Isuzu dieselblokjes die Opel toen gebruikte waren echt wel gebouwd voor veel kilometers hoor...en Corsa's met 300k+ zie je nog zat rijden.
Ze zijn ook nog goed te vinden in de handel
Hier een linkje van polo's die je zou kunnen kopen in dezelfde categorie...
Het kan kortom gewoon wel. Het is ook heerlijk zorgeloos rijden. Je schrijft niets af, de auto is functioneel prima en als er ooit iets gebeurt heb je bij wijze van spreken voor een habbekrats een nieuwe.
Pak gewoon een 4-takt schakel. Heb je ook neit dat nerveuze gejank van een 2-takt vario brommer aan je kop.quote:Op woensdag 16 mei 2012 09:42 schreef Shispeed het volgende:
opzich kan het prima, ik rijd ook een paar keer per week 30 km heen en 30 km terug met een brommer. overigens wel bijna alleen landwegen en dat ding is aardig opgevoerd dus doe er ongeveer een half uurtje over![]()
brommers opvoeren kan prima, maar doe het wel verantwoord. en het verbruik wordt er ook niet echt beter van.
Volgens mij kun je bij brommers en trage motorscooters beter 4-takt + vario hebben.quote:Op woensdag 16 mei 2012 10:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Pak gewoon een 4-takt schakel. Heb je ook neit dat nerveuze gejank van een 2-takt vario brommer aan je kop.
Ligt nogal aan het merk. Scooter van mijn broer heeft er nu 48k km op zitten en heeft enkel nog de banden moeten vervangen. Zijn auto heeft al hogere reparatie kosten er op zitten in hetzelfde tijdbestek.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:59 schreef opa_sigaar het volgende:
[..]
Tenzij het een recent model is, zal het onderhoud niet erg duur zijn neem ik aan. En anders zou ik opzoek gaan naar een andere garage, of een beunhaas.
100km per dag scooteren gaat je echt wel opbreken. En die dingen gaan sneller kapot dan een auto.
ik heb geen gaar vario ding, ik heb 2-takt schakel, omdat dat veel leuker is als een 4-taktquote:Op woensdag 16 mei 2012 10:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Pak gewoon een 4-takt schakel. Heb je ook neit dat nerveuze gejank van een 2-takt vario brommer aan je kop.
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:49 schreef leeell het volgende:
ja hoor, en een brommer kan ook gewoon tot de 120 lopen hoor, geen probleem.
ieeellquote:
auto/fiets naar station -> trein -> fiets/auto?quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:48 schreef Lesnar het volgende:
Het is net te ver idd. Ik denk dat ik in de toekomst een andere baan dichterbij zal gaan zoeken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |