betyar | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:27 |
http://www.nu.nl/economie(...)metervergoeding.html Leuk dekmanteltje, file bestrijden. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:30 |
Ik hoorde het net op de radio. Ik dacht dat de ANWB zo pro-automobilist was? | |
CafeRoker | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:35 |
Die 19ct per kilometer hobbelde al een beetje achter de feiten aan. Daarbij is uit de stijging van de benzineprijs al gebleken dat je de kosten vrij fors kunt opschroeven zonder dat er iets aan de files verandert. | |
Bastard | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:37 |
Gewoon mooi gelul om de schatkist te vullen dus. Stel rovers zijn het. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:39 |
Nee, op deze manier kan Nederland zijn triple A status behouden.... ![]() | |
kikoooooo | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:49 |
Wat denken ze nou echt, dat al die mensen die 'gemiddeld' 29 kilometer van hun werk wonen dat voor hun lol doen, om die vergoeding op te strijken? En dat wanneer de vergoeding naar beneden gaat dat ze dan de fiets pakken of verhuizen? Voor die 400 euro per jaar? ![]() Gierig kutland zijn we aan t worden. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:51 |
Fikse daling wel. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:52 |
Ueberhaupt al dat ze zouden denken dat je zou gaan verhuizen, kunnen ze gerust 400 euro per maand aftrekken van je loon, dan nog kun je niet verhuizen. Want er zijn geen huizen. | |
Leipo666 | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:55 |
en al waren er huizen: zie je eigen huis maar eens te verkopen en een hypotheek op een nieuw huis te krijgen.... | |
L0we | dinsdag 24 januari 2012 @ 08:56 |
Een hypotheek krijg je zo hoor ![]() | |
mstx | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:00 |
Nog lager? Ik vind die 19 cent nou ook al niet echt een vetpot. ![]() | |
t-8one | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:00 |
Ik dacht dat files bestrijden door auto rijden duurder te maken een linkse hobby was. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:00 |
Ook dat nog idd. Ga je huren sta je 10 jaar op een wachtlijst. Behalve in Oost-Groningen, maar dat is een beetje heel veel langer rijden naar je werk... | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:00 |
Ja, dat is bij deze dus veranderd... ![]() | |
Zith | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:01 |
Met de tendens van steeds mee bedrijven om zich in de randstad te vestigen moeten de werknemers dus of zich blauw betalen aan rijkosten, of aan de dure randstad huur. | |
betyar | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:01 |
Maar wel 130 km/u. ![]() ![]() | |
mstx | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:05 |
En natuurlijk treft dit weer de lage- en middeninkomens, want de mensen die 2x modaal ontvangen hebben allemaal een leaseauto. | |
Five_Horizons | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:08 |
¤400 p.p. per maand minder in de economie. Hoe dit 1,5 mrd op gaat leveren, is me dan ook een raadsel. ![]() | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:08 |
Rutte bedankt! Rutte bedankt! Rutte Rutte Rutte bedankt! ![]() ![]() | |
CafeRoker | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:09 |
over goedkope retoriek gesproken. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:10 |
p/j hè, dus ongeveer 33 euro p/m. | |
Five_Horizons | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:10 |
Misschien moet ik beter lezen ![]() Maar dan nog vraag ik me af hoe dit zoveel geld gaat opleveren. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:11 |
Minder files. | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:15 |
Uit de zin die begint met "De ANWB vreest dat...." haal ik niet dat het een plan van de ANWB is, of dat ze het er mee eens zouden zijn. Maar het is natuurlijk van de zotte, alsof mensen zomaar even dichter bij hun werk zouden kunnen gaan wonen, of met het OV zouden kunnen gaan, en die 19 ct is al niet kostendekkend. Een leaseauto wordt daarmee dus een nog interessantere arbeidsvoorwaarde dat het al was, en het interesseert leaserijders geen bal hoeveel brandstof ze gebruiken en of ze in de file staan, het is toch al betaald. Ze pakken dus vooral de werknemer die geen leaseauto zal kunnen krijgen, en zich toch al blauw betaalt aan z'n eigen auto. | |
Five_Horizons | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:17 |
Die gaan er niet komen, aangezien mensen niet voor hun plezier in de file staan. Als 10% van de automobilisten uit de auto stappen, zijn de files waarschijnlijk grotendeels opgelost, maar kan het OV het niet aan. Daarnaast is deze voor velen gewoonweg geen optie. | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:18 |
Als de werkgevers wel die 19 ct blijven betalen dan wordt 1/3 daarvan volgens dit plan belast... En dan vangt de overheid dus zo'n 2 a 3 ct per km. | |
CafeRoker | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:18 |
je hebt gelijk in wat je schrijft, maar in de praktijk is het tegenwoordig wel zo dat je alleen nog maar een leaseauto krijgt als je echt serieus veel voor je werk onderweg bent. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:18 |
Misschien heb ik het niet goed op de radio gehoord, maar Van Woerkum wijst de regering er wel dunnetjes op dat dit maar liefst 1 ½ miljard euro oplevert. Dat is veel op, wat willen ze extra bezuinigen 6 miljard? Hoef je al niet meer na te denken over afbouw HRA... | |
Wokkel | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:18 |
Die 19 cent is al veel te weinig en is ook nog eens al jarenlang hetzelfde. Inflatiecorrectie? Neuhh.. Verhuizen zit er voor veel mensen nu niet in, dan kan je beter die onbelaste kilometervergoeding opschroeven zodat mensen worden geprikkeld om alsnog werk te vinden ook al is dat wat verder van huis. De files zijn sowieso al enorm minder. Bron | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:20 |
Ze petsen zichzelf op hun borst dat ze zoveel wegen hebben aangelegd (vorig kabinet dan), kijk eens naar de A2? | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:21 |
Alsof leaserijders gratis rijden! ![]() Als ik 4 jaar in een lease auto rij (Oké, 5 jaar. Het is 20% bijtelling op mijn auto.) heb ik hem 2 keer betaald. 1 x aan de lease maatschappij en 1 x aan de belastingdienst. Dat ik er privé minder last van heb is wat anders. Hoewel ik 'schrikbarend' weinig over hou van mijn bruto salaris. Bovendien wordt er ook gespeeld met ideeen om leaserijders verder aan te pakken met bijvoorbeeld een kikometer afhankelijke bijtelling. Dus die blijven ook niet ongespaard. | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:22 |
Bovendien is de kilometer vergoeding een gunst, geen recht. ![]() | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:24 |
Dat van Woerkom bij het bekend worden van het plan op de radio zegt dat het de overheid zoveel oplevert is wat mij betreft niet meer dan zijn conclusie dat het daarom gebeurt, en niet zoals het ministerie van verkeer financiën (!!) claimt om de files te verminderen. Ministerie zegt files, ANWB zegt kassa, waardoor ze het file-excuus van het ministerie gelijk onderuit halen. | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:24 |
Én het gaat ook nog eens om de belastingvrije kilometer vergoeding. Het staat verder iedereen vrij om een hogere vergoeding uit te onderhandelen! ![]() | |
Pietverdriet | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:24 |
Hoeveel Ambtenaren gaat de overheid eigenlijk wegbezuinigen? | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:25 |
Kunnen ze mooi beginnen met die knurft slimme onderhandelaar uit Utrecht die zijn bijtelling gebruteerd op zijn salaris kreeg. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:27 |
Ja, en dat gaat dan ook gebeuren dus. Overigens gaat het niet om die 33 euro gemiddeld, het gaat er wel om dat je die auto nodig hebt, omdat er geen alternatief is. Als ik persoonlijk een redelijk alternatief voor handen zou hebben om op mijn werk te komen, zou ik zelfs mijn auto de deur uit doen, denk ik. Je bent met dit soort ideeën dus aangeschoten wild. | |
Sweetpea8472 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:28 |
Ik sta nooit in de file. Tenzij je een rij achter een trekker een file noemt. En die weg wordt niet aangepast (zodat de 45km karretjes en trekkers er niet meer overheen hoeven) want daar is geen geld voor. En dan zou ik nog meer moeten gaan betalen voor die weg? | |
Wokkel | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:29 |
Voor wat betreft zakelijke kilometers, waar het in dit topic over gaat, rijden leaserijders inderdaad gratis. De baas betaalt immers alle kosten voor het apparaat, net zoals hij alle kosten betaalt voor je burostoel op kantoor en het beeldscherm waar je achter zit. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:29 |
Die laatste zin begrijp ik even niet.... kan aan het vroege uur liggen, kom net uit mijn nachtdienst ook... Overigens dacht ik dat Van Woerkum in de werkgroep zat, maar dat heb ik misschien niet goed begrepen dus uit dat radio 1 verhaaltje... | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:30 |
Ik zeg niet dat het gratis is, ik zeg dat het goedkoper is, en er staan hier zowel een eigen auto als een leaseauto voor de deur, dus ik heb redelijk wat inzicht in de werkelijke kosten. Maar van wat de leaseauto kost zou ik niet net zo'n nieuwe auto kunnen rijden en onderhouden. | |
fruityloop | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:30 |
Aan de andere kant, de invoering van volledige vergoeding van OV abonnementen hier op de zaak, deed toch een aantal mensen van de eigen auto overstappen op het OV voor het woon-werk verkeer. ![]() | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:30 |
Daar heb je een punt, maar daar staat tegenover dat je voor alleen woon - werk verkeer eigenlijk geen leaseauto meer krijgt. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:31 |
Je kunt gewoon uitrekenen wat een auto kost, bij mij ligt dat op 600/700 euro per maand, zonder benzine... | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:32 |
Jij denkt dat je in onze 24-uurs economie overal en altijd kan komen met het OV? | |
CafeRoker | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:33 |
.. [ Bericht 99% gewijzigd door CafeRoker op 24-01-2012 09:36:02 (oorspronkelijk bericht anders gelezen) ] | |
Wokkel | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:33 |
Hoezo staat dat ertegenover? Iemand met een prive auto heeft ook niet uitsluitend woon-kantoor verkeer. Ik gok er zo maar op dat 80% van de leaserijders elke dag naar 1 punt rijden en vervolgens weer naar huis, net zoals mensen met een prive auto. Het gaat om zakelijke kilometers, ongeacht waarheen. | |
Pietverdriet | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:33 |
Waarom geen bijtelling op de OV jaarkaart? | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:34 |
Ik lees in de OP nergens dat de ANWB bij de werkgroep betrokken zou zijn. Ik zie alleen een reactie van de ANWB op de plannen zoals die bekend zijn gemaakt. Maar het meest opvallende is toch wel dat het ministerie van financiën een filebestrijdende maatregel zou uitvoeren, dan weet je dat het daar niet om gaat. | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:34 |
Excuus. Daar heb je gelijk in! Ik zou ook nooit in mijn huidige auto kunnen blijven rijden. Hoewel dat meer met de aanschafwaarde (= drempel) te maken heeft dan met de werkelijke kosten die ik op zou moeten brengen. | |
Five_Horizons | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:36 |
Die dan ook niet de economie ingaan en daar er dus ook weer vanaf gaan (BTW, IB voor werknemers van ondernemers, enz. enz.). Da's hetzelfde als zeggen dat het afschaffen van de HRA 12 mrd oplevert. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:36 |
Ik dacht dat ik dat kon concluderen adhv wat ik op radio 1 hoorde... Ja, uiteraard, dat is de enige conclusie die houdbaar is... de files gaan ze niet oplossen, en trouwens daarvan zeggen ze dat dat al verminderd is door al dat nieuwe asfalt... (overigens hier in de periferie heb je nauwelijks last van files...) | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:38 |
Dan zeg ik dat je gek bijzonder vriendelijk bent als je voor je baas heel Nederland door kart voor de (of mindder dan de) maximale belastingvrije kilometervergoeding. Je bent niet verplicht om máár 12 cent te ontvangen... | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:41 |
Ik kan zo niet beoordelen of dat effect meegenomen is, 1,5 miljard is veel als het van die 2 a 3 ct per km moet komen, maar volgens mij worden er ook heel veel vergoede kms gemaakt. Maar de kans is groot dat Den Haag denkt dat we dat geld allemaal in een sok stoppen om het vervolgens op vakantie in Griekenland uit te geven, en dan wordt er idd geen belasting over betaald, nergens. | |
Wokkel | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:42 |
In complete bedrijfstakken gaat het niet om heel Nederland doorkarren maar gewoon van huis naar kantoor en weer terug. Je bent inderdaad niet verplicht om maar 12 cent te ontvangen, maar het gedeelte erboven is wel een extra kostenpost ivm de inkomstenbelasting. Het gaat erom dat leaserijders gratis de zakelijke kilometers kunnen maken waar prive-auto rijders er flink bij inschieten. | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:45 |
Een kwestie van onderhandelen dus. Maar een leaserijder, het gros ervan in ieder geval, rijdt niet alleen van kantoor naar huis en weer terug. De tijden dat je daar een auto voor kreeg zijn ver achter ons. | |
Joeriii | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:47 |
De melkkoe van de regering, de auto. | |
Wokkel | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:49 |
Een ZZP-er die zijn prive kilometers declareert kan bijvoorbeeld weinig onderhandelen. Dat betwijfel ik, genoeg mensen die ik ken die elke dag naar het kantoor (van de klant) rijden en daar 8 uur per dag vertoeven. Trouwens, zakelijke kilometers zijn zakelijke kilometers. Het maakt niet uit waar je heen rijdt, het is vreemd dat een zakelijke rijder wordt ontzien waar een prive rijder er flink bij inschiet. | |
Deetch | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:53 |
Misschien wordt carpoolen dan weer interessant want je maakt mij niet wijs dat al die mensen die alleen in de auto zitten die mobiliteit ook voor hun werk nodig hebben. De meeste mensen zitten toch gewoon 8 uur per dag in hetzelfde gebouw samen met nog een aantl collega's die ook nog eens in hun buurt wonen. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:55 |
Ik carpool al ruim 2 jaar, met zijn vieren, worden we straks per auto voor 133 euro aangeslagen... ![]() | |
SicSicSics | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:55 |
Een ZZP-er kan veel creatiever boekhouden dan een gewone werknemer en is veel flexibeler met wat hij kan doen op dit gebied. En misschien veranderd dit wel de (vooralsnog redelijk algemene) stelregel dat als je veel privé rijdt je een auto van de zaak moeten nemen en als je veel zakelijk rijdt je beter een auto privé kan rijden. Dit kan je accountant wel voor je uitzoeken. Je hoeft er dus niet per sé bij in te schieten als privé rijder. En het kantoor van een klant is wat anders dan elke dag hetzelfde kantoor. | |
fruityloop | dinsdag 24 januari 2012 @ 09:56 |
Dat zeg ik toch nergens? Ik geef alleen maar aan dat het niet zo zwart/wit is als sommige mensen claimen. Bij sommige mensen is er helaas een onrealistische koudwatervrees als het gaat over het overstappen van een auto naar het OV, welke wordt gevoed door onderbuik gevoelens en meningen van anderen. De grappen over blaadjes werden weer veel en vaak gehoord afgelopen herfst, terwijl de treinen nog nooit zo veel op tijd hebben gereden volgens de cijfers.. ![]() Is laatst nog onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat de gemiddelde woon-werk automobilist de benodigde tijd voor het OV voor hetzelfde traject, fors overschatte. Dat doet niks af aan het feit dat er ook een grote groep is die idd geen valide OV alternatief heeft, maar er is een grijs gebied, en die mensen zouden hierdoor misschien wél die overstap kunnen maken. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:04 |
Tuurlijk waar het kan okee, alleen in een 24 uurs economie, zal dat voor veel mensen dus geen optie zijn. Verhuizen is ook geen optie, het enige is dan door blijven rijden naar je werk, alleen tegen hogere kosten, uiteindelijk dus lastenverzwaring. Maar wees dan zo eerlijk om dat te zeggen of verhoog gewoon de IB oid. | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:19 |
De gemiddelde automobilist kan het dan wel overschatten, maar ik weet toch heel zeker dat het voor mij vanuit Schubbekutteveen met het OV nooit net zo snel als met de auto zal zijn, maar vrijwel altijd minimaal 2 maal zo lang zal duren. Het is idd een aardig alternatief als je in de randstad zit, maar buiten de randstad wordt het al snel een ander verhaal. Wat mij betreft mogen ze bedrijven ook meer stimuleren buiten de randstad te gaan zitten, want het slaat werkelijk nergens op dat ze allemaal op een kluitje moeten zitten. | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:24 |
Er zijn nog voldoende leaserijders bij wie die auto gewoon onderdeel van de arbeidsvoorwaarden is, die hebben hem echt niet nodig voor die ene keer per week dat ze naar een klant moeten, maar die hebben hem gewoon omdat het bij hun kaderfunctie past. | |
DS4 | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:25 |
Het is gewoon een ordinaire lastenverhoging. Klaar. En het maakt werken nog minder aantrekkelijk. Slecht plan dus. | |
fruityloop | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:25 |
Ach, hier zijn er bijvoorbeeld collega's die na het invoeren van die volledige OV vergoeding ineens wél vanuit Almelo naar Deventer konden komen met de trein, terwijl dat vroeger geen enkele optie kon zijn volgens hun. ![]() Overigens moet ik wel zeggen dat mijn werkgever een duidelijk beleid hierover voert, en oa de bedrijfslocaties laat afhangen van de bereikbaarheid per ov. | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:28 |
Schubbekutteveen is geen dorp met een station, en helemaal niet met een intercitystation, je moet vanuit Schubbekutteveen naar een dorp met een station, daarvandaan moet je naar een ander station wat wel aangesloten is op de rest van de wereld. | |
Dagonet | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:33 |
Mwah, hoeveel mensen werken bij een detacheringsbureau? | |
fruityloop | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:36 |
Yep, en mijn collega uit schubbelulveen, gaat met de fiets naar het station, stapt over, en pakt dan nog een keer de trein. Scheelt, als je de standaard files op de A1 hiero meerekent, zo goed als niks met de auto qua tijd. Er is in mijn ogen een groep waar het OV in de huidige vorm nooit een valide alternatief zal zijn, waar jij ook op doelt gok ik, een groep bij wie met wat stimulering/financiële dwang de ogen open gaan, en een groep die al overstag zijn. Vraag is natuurlijk hoe groot die middelste groep is.. ![]() | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:47 |
Dit dus, maar noem het dan ook zo, en gooi er niet tegenaan dat daardoor de files worden opgelost. Meer asfalt dat lost de files op, vindt rechts. | |
nikk | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:55 |
De vraag is ook in hoeverre de kilometervergoeding nodig is. Waarom moet de overheid een bijdrage leveren aan de reiskosten van een werknemer? | |
betyar | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:56 |
Omdat het anders voor de werkgever te duur wordt. Alsof de overheid de werknemer wat kan schelen. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:56 |
Dat zijn verwervingskosten hè. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 10:57 |
We kunnen ook met zijn alleen een weekje stoppen met werken hoor, kijken hoe de overheid dat vindt. ![]() | |
Wokkel | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:00 |
De overheid levert geen bijdrage, de overheid heft een belasting op een onkostenvergoeding waarbij de overheid notabene zelf nog bepaalt vanaf welk bedrag die heffing ingaat. Als jij kosten maakt voor je baas krijg je ze toch netto vergoed? Behalve als je die kosten met de auto maakt, dan komt de overheid met de grijpgrage vingertjes geld afpikken. | |
DS4 | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:01 |
Het is geen bijdrage van de overheid (tenzij je bij de overheid werkt, maar dan handelt die overheid als werkgever). Het zijn kosten die je maakt om loon te verwerven. Het is volstrekt logisch dat je die kosten in mindering mag brengen op je loon ten behoeve van de berekening van hetgeen waarover je inkomstenbelasting af zou mogen dragen. Het is al een schande dat het zo beperkt is als 19 ct per kilometer, aangezien er vrijwel geen auto is die je daarvoor kan rijden. Maar goed, zo zijn er meer kosten die niet (volledig) in aftrek gebracht kunnen worden. | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:20 |
Of een weekje stoppen met autorijden.... files opgelost, en de schatkist ook. Maar ja, dat soort plannen worden altijd getorpedeerd door de leasebakkenkaste.... die zie je ook bij Hart van Nederland voor de camera zeggen dat de brandstofprijsverhoging ze niets kan schelen, de baas betaalt toch. | |
Ryan3 | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:22 |
Ach, uiteindelijk krijg je de Nederlander natuurlijk nooit mee met dit soort acties. | |
nikk | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:47 |
Dat is het juist het punt. Waarom is het logisch dat reiskosten worden vergoed? Wanneer reiskosten onderdeel is van het loon, waarom zou de overheid daar dan geen belasting over mogen heffen. Wat maakt reiskosten zo bijzonder ten opzichte van andere kosten die je moet maken om te kunnen werken? Ik snap de praktische kanten ervan wel, maar ik beschouw het niet als een bepaald recht. | |
Five_Horizons | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:51 |
Het is geen loon. Het is een vergoeding van de kosten die je maakt om dat loon te verwerven. Als ik naar het gemeentehuis moet om een VOG op te halen, krijg ik die kosten onbelast vergoed. (om maar een voorbeeld te geven). | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:55 |
Als Karel en Jan allebei voor Pieterse en zn werken, en Karel woont 30 km van z'n werk terwijl Jan bij Pieterse en zn om de hoek woont en naar z'n werk kan lopen, dan zouden Karel en Jan dus een verschillend loon krijgen terwijl ze hetzelfde werk doen. Karel moet met de auto om naar z'n werk te gaan, Jan kan lopen, de km-vergoeding is puur om te zorgen dat Karel op z'n werk kan komen, het is simpelweg geen inkomen, anders zou Karel meer verdienen dan Jan. | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:58 |
Nou ja, als Karel een heel zuinig autootje rijdt wat-ie zelf onderhoudt, dan is dat laatste wel zo. Als je echt je best doet, kun je nog steeds geld overhouden na 19 ct/km. | |
betyar | dinsdag 24 januari 2012 @ 12:07 |
Wat doe je aan de afschrijving? | |
_VoiD_ | dinsdag 24 januari 2012 @ 12:16 |
Als dit grapje nu ingevoerd wordt gaat me dat dus 3400 euro kosten per jaar... Lekker is dat. Terwijl die 19 cent al niet kostendekkend is bij een jonge auto (laat staan een nieuwe). Ja, als ik een oud barrel van 500 euro koop wel, maar daar kun je bij de klant toch niet mee aankomen (als je dat al lukt, want je staat vaker stil dan rijden waarschijnlijk). Maar ik ga er dus echt niet minder om rijden. Ik moet voor mijn werk vaak (aantal keer per week) naar bouwprojecten op locatie. Dit kan in de binnenstad zijn of ergens in de polder. En dan moet ik ook nog inspectiegereedschap ed meenemen. Succes met het OV. | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 24 januari 2012 @ 12:18 |
Dat bedoel ik dus met je best doen om binnen die 19 ct te rijden, je moet dan een oud brikje rijden wat je zelf onderhoudt, maar het kan wel. | |
H.FR | dinsdag 24 januari 2012 @ 12:22 |
Eerder zou hij zoals in Duitsland naar 30 cent moeten ![]() | |
betyar | dinsdag 24 januari 2012 @ 12:28 |
Vooral aanmoedigen, hoe werk je de economie naar de knoppen..... ![]() ![]() | |
hvan | dinsdag 24 januari 2012 @ 12:39 |
gaat lekker met Rutte. Wat me trouwens op valt is dat er nauwelijks meer allochtonen/marokkanen nieuws is. heeft verder niks met dit topic te maken, maar het valt wel op. Ik zou bijna overwegen om PVDA te gaan stemmen de volgende keer. | |
nikk | dinsdag 24 januari 2012 @ 13:21 |
Ik snap de argumentatie wel. Ik snap alleen niet waarom reiskosten als variabele vergoed moet worden. Alsof reiskosten de enige kosten zijn om loon te verwerven. | |
Five_Horizons | dinsdag 24 januari 2012 @ 13:23 |
Wat zijn andere kosten dan, die ook belast worden ![]() | |
JohnnyKnoxville | dinsdag 24 januari 2012 @ 13:38 |
Alsof die al niet naar de knoppen is. ![]() Misschien moeten mensen af van het idee dat het een recht is een auto te rijden, die natuurlijk nieuw moet zijn omdat klanten anders een verkeerd beeld van je krijgen en waar al je kinderen in kunnen, want die moet je met de auto vervoeren, enz. Soms mag en kan het best wat minder. | |
nikk | dinsdag 24 januari 2012 @ 13:38 |
Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ik bedoelde meer dat ik het vreemd vind dat reiskosten apart vergoed wordt door de werkgever. En dat deze vervolgens weer apart belast en (deels) atrekbaar is. Waarom vergoeden we voedsel niet apart? Je zal toch moeten eten om te kunnen werken. En tja, Karel heeft nu net wat meer nodig dan Jan omdat hij drie koppen groter is. Maar misschien is dat off topic. | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 13:46 |
Moet je dat wel kunnen, en niet al naar het boekje van de auto hoeven grijpen om uit te zoeken hoe de motorkap open moet. Maar dat geldt natuurlijk voor alles; als Jan kan tegelen en Karel de tegelzetter moet betalen dan kan Jan voor peanuts zijn huis tot een paleisje maken, en Karel moet voor iedere klus weer een vakman inschakelen. Feit is dat die 19 ct per km vrijwel nooit kostendekkend is, zeker niet als je een auto wilt hebben die het ook doet als je weg wilt. | |
Five_Horizons | dinsdag 24 januari 2012 @ 13:50 |
Reiskosten zijn niet aftrekbaar. ![]() Een werkgever kan ook kiezen om reiskosten simpelweg niet te betalen, maar een hoger loon te geven. De overheid heeft in eerste instantie bedacht dat het aantrekkelijker is om bedrijven een belastingvrije reiskostenvergoeding te laten betalen, zodat de kosten die een werknemer maakt, vergoed worden, anders komt hij wellicht niet werken. Voedsel hebben we allemaal nodig, reiskosten niet in gelijke mate, over het algemeen. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:21 |
Nog iemand hier die oprecht verbaasd is? Dit is hoe rechts beleid werkt in de praktijk. De gewone man wordt genaaid en mag tientallen tot honderden euro's inleveren, omdat het kabinet vertikt om luxe als de hypotheekrenteaftrek zelfs maar in te dammen. Een paar jaar terug, toen Wouter Bos minister van financiën was, reden hele volksstammen met van die stickers op hun auto. Maar let op: nu blijft het stil. De huidige regering heft dezelfde accijnzen als de vorige en doet daar zelfs nog een schepje bovenop. De autorijder is weer eens de ideale melkkoe. En dan alles onder het hypocriete mom van filebestrijding. Files staan 's ochtends en 's avonds, wanneer mensen naar hun werk rijden en wanneer ze naar huis gaan. Woon- en werkverkeer, dat doorgaans niet onder de zakelijke kilometers valt. Zakelijke kilometers maak je (bijvoorbeeld) wanneer je overdag naar een afspraak rijdt. Stel dat ik om 10.00 uur vertrek van kantoor, voor een afspraak elders om 11.00 uur, dan zijn de files allang opgelost. Maar nee, inleveren moeten we. En de man die 60.000 euro per jaar verdient en in een dikke BMW rijdt, merkt daar niet zo gek veel van. Maar de gewone man, de werkende met een modaal inkomen, voelt het harder. Rechts beleid ten voeten uit. Maar niet klagen, we hebben deze idioten zelf aan de macht geholpen door ze 49,55 procent van de stemmen te geven. | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:24 |
Nou, ik ben wel oprecht verbaasd dat het ministerie van Financiën met een (financiële) oplossing van het fileprobleem denkt te kunnen komen... Zo zout hadden we het tot nu toe nog niet gegeten. Wellicht moet dat ministerie zich ook even op de wachtlijsten in de zorg storten, en op het asielzoekersprobleem, eigenlijk is alles wel op te lossen door het ministerie van Financiën. Hef de rest maar op, zelfs Algemene Zaken mag onder Jan Kees de Jager vallen. Hup, Mark uit het torentje en Jan Kees erin. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:31 |
Werken moet lonen, vinden de rechtse partijen (en nog terecht ook). Maar noodzakelijk vervoer rondom het werk moet worden bestraft. Openbaar Vervoer is peperduur, de brandstofprijzen behoren tot de hoogste ter wereld, over de aanschaf van veel auto's betaal je flinke BPM en de maatregelen om energiezuinige auto's te stimuleren, worden in rap tempo afgebouwd. Je wordt als autorijdende werknemer genaaid waar je bij staat. Bovendien is deze maatregel niet eens bedoeld om het fileprobleem aan te pakken, maar is het gewoon een ordinaire lastenverzwaring voor mensen die hun auto nodig hebben om hun werk (goed) te kunnen doen. | |
DiRadical | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:47 |
Waar ik woon zijn nauwelijks files en ik heb collega's die op 80-90 km wonen. Zelf woon ik op 6 km. Dus voor mij heeft het alleen fiscale ruimte woon werk. Die zal flink dalen. | |
bloodymary1 | dinsdag 24 januari 2012 @ 15:07 |
Ik begrijp niet als ze 6 miljard nodig hebben waarom ze dan nog zo moeilijk doen. Zeg dan gewoon 6 Miljard gedeeld door 17 miljoen is 353. Even iedereen 353 overmaken naar Den Haag en klaar. Is toch veel makkelijker en eerlijker? | |
Five_Horizons | dinsdag 24 januari 2012 @ 15:19 |
Not sure if.... | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 15:27 |
Ja, en de bijstandsmoeder met 3 kinderen heeft ook zo even ¤ 1.412,= liggen... Voor de alleenstaande 4 keer modaal verdiener zal het idd geen enkel probleem zijn, maar een heel groot deel van de rest van NL kan niet eens zonder z'n HRA een maand fatsoenlijk overbruggen, laat staan dat ze zo even 3 maanden HRA moeten ophoesten. Maar goed.... 6 maanden HRA laten vervallen zou het probleem dus ook in 1 klap oplossen? | |
#ANONIEM | dinsdag 24 januari 2012 @ 16:00 |
Plan is niet aan de orde. Topic kan dus feitelijk op slot.Bron: http://www.nu.nl/economie(...)-niet-aangepast.html | |
bloodymary1 | dinsdag 24 januari 2012 @ 16:00 |
Het was meer een beetje sarcastisch bedoeld hoor. Nu zitten ze zich allemaal in bochten te wringen om dingen te verzinnen en de klappen komen uiteindelijk meestal toch bij dezelfden terecht. | |
Janneke141 | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:22 |
Het is een zaak van werkgever en werknemer hoeveel kilometervergoeding, if any, er wordt uitbetaald. Dat dit gedeeltelijk als onbelast inkomen gezien wordt is een gunst, niet meer en niet minder. Wel een wonderbaarlijk plan uit een CDA/VVD-koker. | |
mstx | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:41 |
Echt weer een typisch Nederlandse oplossing. ![]() Is er een probleem? Maak het onbetaalbaar: probleem opgelost! ![]() | |
Bastard | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:11 |
Vlgs mij is 19 cnt >20 jaar geleden ofoz afgesproken en nu de brandstofprijzen vertigvoudigd zijn en het eigenlijk niet meer toereikend is zouden ze het op 12 cnt terug willen brengen... En we vinden het allemaal prima als het gebeurt natuurlijk, dat is het mooie ervan. | |
BansheeBoy | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:28 |
Lost dit de files op zoals ook de vrije marktwerking onder tandartsen de tarieven heeft doen dalen? ![]() Juist ja. Allemaal drogredenen. ![]() ![]() | |
JellieVrolijk | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:30 |
En jij gelooft dat? | |
Bastard | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:31 |
Euh er word niet gevraagd om zelf conclusies te trekken he ![]() | |
raptorix | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:35 |
Welke marktwerking? Je bedoelt het vrijgeven van tarieven? Dat is geen marktwerking. | |
bloodymary1 | dinsdag 24 januari 2012 @ 20:49 |
Maar het wordt wel door de meeste werkgevers als maatstaf gehanteerd. Als ze meer betalen en het wordt belast kost dat hen ook extra geld omdat er dan ook premies over betaald moeten worden die niet ingehouden worden op het loon. Verder is dit ook het bedrag dat door ondernemers afgetrokken mag worden als autokosten voor zakelijke ritten met een prive-auto. | |
kawotski | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:01 |
Ik ben voor. Ben het werknemertje pesten onderhand wel zat. Net m'n spaarloon kwijt en als je denkt dat je alles hebt gehad vinden ze weer wat om aad werknaat te naaien. | |
Zeeland | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:04 |
Ja, laat mensen maar dichter bij hun werk gaan wonen. Althans, dat mag best gestimuleerd worden. Ik ben het eens met de minister. | |
kawotski | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:05 |
Troll | |
TweeGrolsch | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:07 |
Die hele onbelaste kilometervergoeding moet er gewoon uit. Loon in natura moet je gewoon belasten. | |
kawotski | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:09 |
Ov ook natuurlijk | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:28 |
De auto van de zaak er dan ook maar uit neem ik aan?! | |
Leandra | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:29 |
Nou maar hopen dat Henk en Ingrid allebei in dezelfde stad werken, kunnen ze daar tenminste gaan wonen. | |
bloodymary1 | woensdag 25 januari 2012 @ 02:07 |
En klanten, die mag je dan ook alleen maar nemen in je eigen stad of dorp? | |
xaban06 | woensdag 25 januari 2012 @ 05:44 |
File bestrijden, ok. Wat kost file de overheid? |