Bestaan die? Uilenwerkgroepen?quote:Op zondag 22 januari 2012 14:57 schreef Lienekien het volgende:
Je zou een uilenwerkgroep in je buurt kunnen zoeken en daar informeren naar het plaatsen van een broedkast op je terrein. Als ze bij jou komen nestelen, vreten ze vast een hoop van je muizen op.
Het is zondag, dan is het kadt met dtquote:
Als je had gelezen dan had je gezien dat we al een kad of kadt hebben.quote:
Ik hoef ook niet perse een tamme uil, wel eentje die hier een beetje in de buurt blijft. Naast ons huis zit een bos en het zou jammer zijn als ik em niet meer terug zie.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:03 schreef Lienekien het volgende:
Een uil in gevangenschap houden gaat je niet van je muizenprobleem afhelpen, trouwens. Plus dat het toch wel een intensieve hobby is.
Touw aan zijn poot, of rond zijn nek...quote:Op zondag 22 januari 2012 15:06 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik hoef ook niet perse een tamme uil, wel eentje die hier een beetje in de buurt blijft. Naast ons huis zit een bos en het zou jammer zijn als ik em niet meer terug zie.![]()
Ik moet dus eigenlijk een plekje maken waar hij niet meer vandaan wil.
Hij kan mooi wonen in het bos en lekker jagen in jullie weiland.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:06 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ik hoef ook niet perse een tamme uil, wel eentje die hier een beetje in de buurt blijft. Naast ons huis zit een bos en het zou jammer zijn als ik em niet meer terug zie.![]()
Ik moet dus eigenlijk een plekje maken waar hij niet meer vandaan wil.
Dat zou ideaal zijn, maar het geeft me natuurlijk geen garanties. Ik zou het jammer vinden dat ik na de eerste nacht direct een paar honderd euro zie wegvliegenquote:Op zondag 22 januari 2012 15:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij kan mooi wonen in het bos en lekker jagen in jullie weiland.
Het gaat me ook niet om de hobby, het gaat me er meer om of wij een leefomgeving hebben waar het dier zich zo thuis voelt dat hij wil blijven.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:07 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Touw aan zijn poot, of rond zijn nek...
houden van uilen is geen hobby, uilen zijn geen huisdier
Wat ben jij toch een enorme goeie grappenmaker hèquote:Op zondag 22 januari 2012 15:08 schreef Barbapapamama het volgende:
hey, ik kweek uilen in kooien bij mij achter in het huis.
ik heb bosuilen en tuinuilen, ze kosten 5 euro per stuk als jonkie en 50 euro als adult
ze hebben grote ogen en veel veren, ze smaken heel erg goed
voor meer info pm
groet,
hans de uilenverbouwer
waarom doe je zo vervelend tegen mij? umadbro?quote:Op zondag 22 januari 2012 15:09 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Wat ben jij toch een enorme goeie grappenmaker hè
not...
Ik ga er niet vanuit dat je er een koopt, maar dat je er een lokt.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:08 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Dat zou ideaal zijn, maar het geeft me natuurlijk geen garanties. Ik zou het jammer vinden dat ik na de eerste nacht direct een paar honderd euro zie wegvliegen
Ze zitten hier niet in de buurt, tenminste ik heb ze nog niet gezien. Ik heb gelezen dat ze een gebied van 25-40 hectare hebben om te jagen, dus dan zal de kans wel klein zijn dat ie net in onze boom blijft zitten.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ga er niet vanuit dat je er een koopt, maar dat je er een lokt.
Volgens mij heb je geen enkele garantie dat die uil dan op jouw terrein blijft.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:15 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ze zitten hier niet in de buurt, tenminste ik heb ze nog niet gezien. Ik heb gelezen dat ze een gebied van 25-40 hectare hebben om te jagen, dus dan zal de kans wel klein zijn dat ie net in onze boom blijft zitten.
Daarom wil ik er ook wel 1 kopen, die zijn vaak met de hand grootgebracht en kun je misschien beter op 1 plek houden. Ik wil er dus absoluut geen huisdier van maken, want daar zijn ze (vind ik) gewoon niet gechikt voor
Ok.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen enkele garantie dat die uil dan op jouw terrein blijft.
Het probleem is dat we op de begane grond slapen en eigenlijk altijd een raam open hebben staan. De kat glipt door het raam naar buiten, vangt een muis en komt door het raam naar binnen en legt de muis luid mauwend voor ons bed. Heel lief, maar niet de cadeaus waar we echt op zitten te wachten.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:18 schreef oppiedoppie het volgende:
[ afbeelding ]
Heb wel een uil voor je maar deze zal het klusje niet voor je klaren denk ik.
Lastig probleem, heb zelf 4 katten en die vangen minstens 10 muizen per week en das wel meer dan een uil. Alleen jammer dat ze de muizen mee in huis nemen, dat wel. Denk dat een uil het probleem niet voor je oplost, zoveel muizen vangen die ook weer niet. En daar komt bij dat een uil zomaar kan besluiten om ergens anders te gaan 'wonen', en daar gaat je (dure) uil. Er zijn wel meer beesten die muizen eten, bijvoorbeeld egels en marters, maar denk dat je daar ook weinig mee kunt.
Lastig probleem om 'diervriendelijk' op te lossen, meer muizenetende katten nemen lijkt mij de beste oplossing, en dan een kattenluik zodat ze niet je hele huis in kunnen als je er niet bent. (zo doe ik dat, dan vind ik geen bloed en stukken ingewanden als ik thuis ben, maar als ik thuis ben krijg ik ze alsnog, maar dan zijn ze nog redelijk in een stuk).
Succes en ben reuze benieuwd hoe je dit gaat oplossen........
Dat lukt jammer genoeg niet.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou gewoon nog een kat nemen, eentje van een boerderij, bijv.
Duidelijk verhaal. Dan maar eens kijken naar andere oplossingen.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:29 schreef oppiedoppie het volgende:
Toch denk ik niet dat een uil helpt om jullie leefomgeving muisvrij te krijgen. Hij jaagt ook vaak verder weg dan zn nest zit. Zijn jachtgebied is vrij groot en uilen kunnen dagen teren op een muis. Heb vroeger wel eens een tamme ekster gehad, die was uit zijn nest gevallen. 3 jaar is hij (vrij) bij ons gebleven, was best bijzonder, hij wachtte me op uit school. Maar na 3 jaar is hij toch met zijn soortgenootjes weggevlogen. Wat natuurlijk het beste was. Vrij lastig tot onmogelijk om een uil vrij vliegend bij je te houden.
Wel overwogen, maar vind het niet echt diervriendelijk. Ik ken verhalen van muizen die half in een val terechtkomen en een pijnlijke en langzame dood hebben.quote:Op zondag 22 januari 2012 19:51 schreef pasopikbijt het volgende:
Misschien minder lief, maar heb je al geprobeerd om gewoon ouderwetse valletjes neer te zetten? Uiteraard op een plek waar de muizen wel kunnen komen, maar je kat niet.
Dat is ook niet zo erg, zolang ze ze maar niet voor het bed neerkwaktquote:Op zondag 22 januari 2012 22:17 schreef oh-oh het volgende:
Al heb je een uil in je tuin die muizen zal vangen, er zullen er altijd nog door je kat gebracht worden hoor
quote:Op zondag 22 januari 2012 23:14 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Dat is ook niet zo erg, zolang ze ze maar niet voor het bed neerkwakt
Dat kan dus niet echt omdat we beneden slapen en in de slaapkamer altijd wel een raam openstaat. Daar gaat ze door naar buiten en weer naar binnenquote:Op maandag 23 januari 2012 09:16 schreef oh-oh het volgende:
[..]Dat probleem wil je oplossen met die uil of wat?
Gewoon die kat niet op je slaapkamer laten
Dan zet je je raam niet wagenwijd open maar op een kier, jeetjequote:Op maandag 23 januari 2012 09:21 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Dat kan dus niet echt omdat we beneden slapen en in de slaapkamer altijd wel een raam openstaat. Daar gaat ze door naar buiten en weer naar binnen![]()
Daarom leek een uil me inderdaad handig, die is voor zijn voedsel afhankelijk van muizen e.d.
De kat vangt alleen als het haar uitkomt.
Mag in Nederland iedereen zomaar een uil houden dan? Ik dacht dat de meeste uilen in Nederland beschermde diersoorten zijn.quote:Op zondag 22 januari 2012 15:03 schreef Lienekien het volgende:
Een uil in gevangenschap houden gaat je niet van je muizenprobleem afhelpen, trouwens. Plus dat het toch wel een intensieve hobby is.
Het mag wel maar met papierwerk en zo.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Mag in Nederland iedereen zomaar een uil houden dan? Ik dacht dat de meeste uilen in Nederland beschermde diersoorten zijn.
En uilenwerkgroepen zijn er wel. Een vriend van mij is lid van een kerkuilen werkgroep vanwege de twee broedpaartjes op zijn terrein.
Dat zou kunnen, maar dan jammert ze ons 's nachts wakker omdat ze er even uit wil. Zeker in de zomermaanden is het gewoon elke nacht raak als ze er niet uit kan.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:45 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Dan zet je je raam niet wagenwijd open maar op een kier, jeetje
Tja, dan hou je muizen op je slaapkamer, hoeveel uilen je ook krijgt. Of je moet mazzel hebben en er eentje vinden die ook kat lustquote:Op maandag 23 januari 2012 09:49 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar dan jammert ze ons 's nachts wakker omdat ze er even uit wil. Zeker in de zomermaanden is het gewoon elke nacht raak als ze er niet uit kan.
Nou af en toe een dooie muis in je slaapkamer, zo'n drama is dat nou ook weer niet.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:50 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Tja, dan hou je muizen op je slaapkamer, hoeveel uilen je ook krijgt. Of je moet mazzel hebben en er eentje vinden die ook kat lust
Maar dan niet in de slaapkamer hequote:
Hey, TS wil het niet, ik moet helemaal geen kat dus ik heb dat probleem niet hoorquote:Op maandag 23 januari 2012 09:52 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Nou af en toe een dooie muis in je slaapkamer, zo'n drama is dat nou ook weer niet.
Nou ik vind dat wel een drama. Naast dat ik het onsmakelijk vind is het ook nog eens erg irritant om 's nachts wakker geroepen te worden door je kat die denkt dat ze een prachtig cadeautje mee heeft genomen. 3 tot 4 dagen in de week is mij teveel.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:52 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Nou af en toe een dooie muis in je slaapkamer, zo'n drama is dat nou ook weer niet.
3 tot 4 keer in de week is dan ook wel erg veelquote:Op maandag 23 januari 2012 09:55 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nou ik vind dat wel een drama. Naast dat ik het onsmakelijk vind is het ook nog eens erg irritant om 's nachts wakker geroepen te worden door je kat die denkt dat ze een prachtig cadeautje mee heeft genomen. 3 tot 4 dagen in de week is mij teveel.
Het beperkte zich ook niet tot muizen, ze kwam ook met mollen aanzetten.
Maar je weet toch echt van te voren dat je als je een kat hebt die je via je slaapkamer in en uit laat 's nachts zulke zaken kan verwachten, dat is dan toch ook echt niet slim als je er zo van gruweltquote:Op maandag 23 januari 2012 09:56 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Huisdieren nemen en ze vervolgens wegdoen
Dan moet je niet zo zeuren!quote:Op maandag 23 januari 2012 09:56 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Huisdieren nemen en ze vervolgens wegdoen
Dit is volgens mij een hele goeie optie.quote:Op zondag 22 januari 2012 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
Als je binnen last hebt van muizen kan ik overigens een fret aanraden.
Zoiets heb ik inderdaad gezien, mooie kast. Kijken of ik hem hier in de boom kan krijgen.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:06 schreef SeLang het volgende:
En voor een bosuil:
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
Hij wil toch geen oplossingen? Een kattenluikje vindt hij kennelijk ook niks.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:04 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Verkeerde been uit bed gestapt?
Zorg dat je hem ergens hangt waar het niet wordt verstoord. Niet alleen voor die uil maar ook uit veiligheid voor jezelf! Broedende bosuilen staan er om bekend dat ze mensen aanvallen als die te dicht in de buurt komen. Een bekende wildlife cameraman heeft zo een oog verloren.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:07 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Zoiets heb ik inderdaad gezien, mooie kast. Kijken of ik hem hier in de boom kan krijgen.
Kloptquote:Op maandag 23 januari 2012 10:14 schreef VakantieNancy het volgende:
Gewoon een of twee verschillende broedkasten ophangen. Uil komt vanzelf meestal. Meer heeft geen zin, uilen zijn territoriaal, ze willen geen ander uilenpaar in hun terratorium.
Dat zal een kerkuil zijn (zo'n witte)quote:Mijn broertje heeft een boerderij, daar hangt in de schuur ook een uilenkast en er woont een uil. Wat voor eentje weet ik niet.
quote:Op maandag 23 januari 2012 10:15 schreef Catch22- het volgende:
Het is wel ijdele hoop om muizen uit een weiland weg te krijgen...
Alle muizen krijg je ook niet weg, hoeft ook niet, populatie moet je gewoon in de hand houden.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:15 schreef Catch22- het volgende:
Het is wel ijdele hoop om muizen uit een weiland weg te krijgen...
Dat is tof, maar wel stressvol voor die beesten (die denken dat hun territorium wordt verstoord enzo)quote:Op maandag 23 januari 2012 10:20 schreef VakantieNancy het volgende:
Ben eens meegeweest met iemand met een uil op een MP3 speler met speaker het bos in snachts, Uilgeluid afspelen, krijg je van alle kanten antwoord.
Beetje typtyfus gegeten vanochtend, jochie?quote:Op maandag 23 januari 2012 10:26 schreef dribbel79 het volgende:
strakcs eet die ül ineens je kadt op, deaud...
In de Herfst is dat helemaal niet erg.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is tof, maar wel stressvol voor die beesten (die denken dat hun territorium wordt verstoord enzo)
Ze schijnen een fe-no-me-naal gehoor te hebben. Ze horen je dus al van verre aankomen en maken zich meestal uit de voeten. Wat je niet hoort, want ze vliegen geruisloos. Dat en ze hebben natuurlijk fantastische schutkleuren.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:26 schreef SeLang het volgende:
Ik hoor hier rond mijn huis ook bijna elke avond 1 of 2 bosuilen, maar ik heb ze nog nooit gezien!
Ik woon midden in de stad dus het is niet zozeer dat ze bang zijn van mij denk ik, meer dat ik ze niet kan vinden in het donker. Waar ze overdag zitten weet ik niet. Ik heb al vaak met de verrekijker bomen in de buurt afgespeurd maar daar zie ik niets.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ze schijnen een fe-no-me-naal gehoor te hebben. Ze horen je dus al van verre aankomen en maken zich meestal uit de voeten. Wat je niet hoort, want ze vliegen geruisloos. Dat en ze hebben natuurlijk fantastische schutkleuren.
Ik heb er eentje trouwens wel meerdere malen gezien.
Ook al heb je 100 uilen op jeterrein, je kat zal nogsteeds jagen en het thuis brengen omdat hij je lief vindt.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:55 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nou ik vind dat wel een drama. Naast dat ik het onsmakelijk vind is het ook nog eens erg irritant om 's nachts wakker geroepen te worden door je kat die denkt dat ze een prachtig cadeautje mee heeft genomen. 3 tot 4 dagen in de week is mij teveel.
Het beperkte zich ook niet tot muizen, ze kwam ook met mollen aanzetten.
Als je 1 Oehoe hebt, is de kans groot dat je kat niet meer thuiskomt.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook al heb je 100 uilen op jeterrein, je kat zal nogsteeds jagen en het thuis brengen omdat hij je lief vindt.
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd maar net als ik buiten ben dan hield dat beest natuurlijk z'n kop dicht!quote:Op maandag 23 januari 2012 10:52 schreef Lienekien het volgende:
Je moet 's avonds op pad gaan en dan op de roep afgaan. Het liefst bij volle maan. Zo hebben wij hem ook gelokaliseerd.
Uilenroep afspelen, dan komt ie welquote:Op maandag 23 januari 2012 10:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd maar net als ik buiten ben dan hield dat beest natuurlijk z'n kop dicht!. Ik blijf het proberen natuurlijk....
Ik hoor een mannetje en een vrouwtje naar elkaar roepen dus daar ga ik me niet tussen wringenquote:Op maandag 23 januari 2012 11:00 schreef VakantieNancy het volgende:
[..]
Uilenroep afspelen, dan komt ie wel
Ja zie je wel, hij hoort je aankomen en denkt ik houd me stil.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd maar net als ik buiten ben dan hield dat beest natuurlijk z'n kop dicht!. Ik blijf het proberen natuurlijk....
Dat denk ik toch niet, aangezien ik dan best nog ver weg was en er andere mensen op straat waarschijnlijk dichterbij zijn. Maar mocht ik ooit wel dicht genoeg erbij komen dan zou dat zo kunnen gaan jaquote:Op maandag 23 januari 2012 11:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja zie je wel, hij hoort je aankomen en denkt ik houd me stil.![]()
quote:Op maandag 23 januari 2012 12:41 schreef VakantieNancy het volgende:
Je kan trouwens ook een ooievaarsnest op een paal zetten, Ooievaars pakken ook muizen, en hebben veel honger.
Hoeveel muizen eet die op een dag?quote:Op maandag 23 januari 2012 13:03 schreef K.Weenie het volgende:
Ik hoop trouwens niet dat jij of je buren kippen hebben want die vinden ze ook heel smakelijk in de schaarse winter, ik heb al meerdere keren gezien hoe ze er vanuit de lucht opduiken en er een ontvoeren.![]()
Een torenvalk zou je trouwens ook kunnen proberen!
Hmm, de buren hebben wel kippen inderdaad en zelf hebben we konijnen (al zitten die natuurlijk in een ren)quote:Op maandag 23 januari 2012 13:03 schreef K.Weenie het volgende:
Ik hoop trouwens niet dat jij of je buren kippen hebben want die vinden ze ook heel smakelijk in de schaarse winter, ik heb al meerdere keren gezien hoe ze er vanuit de lucht opduiken en er een ontvoeren.![]()
Een torenvalk zou je trouwens ook kunnen proberen!
En waarom is dat?quote:Op zondag 22 januari 2012 15:03 schreef Lienekien het volgende:
Als je zo'n beest loslaat om te gaan jagen, denk jij dat hij iedere keer terugkomt?quote:
Als het dikke kippen zijn is er weinig aan de hand maar voor krielen en kuikentjes is het riskant. Voorheen liepen onze kippen in een grote onoverdekte ren maar die is nu verkleind omdat er vanwege de roofvogels een net over moest omdat de kippen anders niet meer naar buiten durfden en er in de winter regelmatig een paar sneuvelden. Onze tamme hazen waren de roofvogels altijd te snel af.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:13 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Hmm, de buren hebben wel kippen inderdaad en zelf hebben we konijnen (al zitten die natuurlijk in een ren)
Op onze boerderij hebben we 'tamme' kerkuilen. Ze nestelen in de schuur en zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen, dikwijls zijn we ze ook een dagje kwijt maar ze keren altijd weer terug.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je zo'n beest loslaat om te gaan jagen, denk jij dat hij iedere keer terugkomt?
Mensen die roofvogels houden laten die maar heel beperkt en gecontroleerd losvliegen.
Die zie ik redelijk vaak in Zweden!quote:Op maandag 23 januari 2012 13:25 schreef SeLang het volgende:
S'winters komt er met veel geluk misschien een klapekster ("butcherbird") overwinteren. Die hangt z'n prooi op om hem beter te kunnen slachten (en om te bewaren).
[ afbeelding ]
Daar zitten ze veelquote:
Even opgezocht en volgens wiki:quote:Op maandag 23 januari 2012 13:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar zitten ze veel
Ik zie er de laatste tijd regelmatig eentje in een natuurgebied hier in de buurt (in Engeland) waar ik wekelijks kom. Dat is hier zelfzaam, dus je komt hele meutes tegen met kijkertjes om "The Great Grey Shrike" te gaan bekijken
In Nederland is hij minder zeldzaam dacht ik.
Valt nog best tegen dus.quote:In de periode 1989-1991 waren er hoogstens nog 40 exemplaren die broedden, waarschijnlijk minder, sindsdien is de trend dalend.[3][4] Omdat het hier een uiterst zeldzame broedvogel betreft die feitelijk in Nederland op verdwijnen staat, heeft de klapekster de status ernstig bedreigd op de Nederlandse rode lijst en ook zo op de Vlaamse rode lijst.
's Winters is de klapekster echter regelmatig te zien. Het is een doortrekker en wintervogel in kleine, wisselende aantallen. Het aantal overwinteraars wordt geschat op 250 tot 400 vogels.
Wat een loeder!quote:Op maandag 23 januari 2012 13:25 schreef SeLang het volgende:
S'winters komt er met veel geluk misschien een klapekster ("butcherbird") overwinteren. Die hangt z'n prooi op om hem beter te kunnen slachten (en om te bewaren).
[ afbeelding ]
Niet dat je erover struikelt, maar 250 tot 400 overwinteraars in een klein pestlandje als Nederland is niet slecht vind ik. Hier in Engeland komen vogelaars uit de hele omtrek toestromen als er ergens eentje is gezien. Toevallig hangt er nu eentje rond in het gebied waar ik vaak wandel (en waar het normaal zeer rustig is) en ik zit er inmiddels bijna op te hopen dat dat beest weer weg gaat want dan is het eindelijk weer rustigquote:Op maandag 23 januari 2012 13:41 schreef Dven het volgende:
[..]
Even opgezocht en volgens wiki:
[..]
Valt nog best tegen dus.
In Zweden of in Nederland?quote:Op maandag 23 januari 2012 13:41 schreef Dven het volgende:
En ik weet nu eindelijk wie er waarschijnlijk een dood muisje aan een spijker aan de schuur heeft opgehangen!
Zweden, net ten zuiden van Laplandquote:
Dan zou het heel goed kunnenquote:
Zeker een mooi beestje! Vooral voor Zweedse begrippen want voor een land met zoveel natuur vind je er maar vrij weinig vogels. Al word je 's zomers wel gek van alle kraanvogels. Machtige beesten!quote:Op maandag 23 januari 2012 13:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet dat je erover struikelt, maar 250 tot 400 overwinteraars in een klein pestlandje als Nederland is niet slecht vind ik. Hier in Engeland komen vogelaars uit de hele omtrek toestromen als er ergens eentje is gezien. Toevallig hangt er nu eentje rond in het gebied waar ik vaak wandel (en waar het normaal zeer rustig is) en ik zit er inmiddels bijna op te hopen dat dat beest weer weg gaat want dan is het eindelijk weer rustig
Het is wel een briljant mooie vogel trouwens
Lijkt me schitterend. Ik ben nog nooit in Zweden geweest.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:54 schreef Dven het volgende:
[..]
Zeker een mooi beestje! Vooral voor Zweedse begrippen want voor een land met zoveel natuur vind je er maar vrij weinig vogels. Al word je 's zomers wel gek van alle kraanvogels. Machtige beesten!
zeer plaatselijk ja, maar vond het wel in de stijl van het topique passen, wat jij?quote:Op maandag 23 januari 2012 10:27 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Beetje typtyfus gegeten vanochtend, jochie?
Het land is schitterend maar het wildleven in mijn ogen niet zo uitgebreid. Vooral roofvogels zijn er verdomde weinig. Misschien komt het ook wel omdat Zweden helaas gek zijn op jagen. Schieten op letterlijk alles dat beweegtquote:Op maandag 23 januari 2012 14:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Lijkt me schitterend. Ik ben nog nooit in Zweden geweest.
Maar als ik zie hoeveel vogels er hier overwinteren die uit arctische regionen komen dan zou je denken dat het daar zomers moet bruisen van het leven. De enorme zwermen kramsvogels en koperwieken en veel watervogels.
Tof! Ik wil ook een beer in m'n tuin. Maar inderdaad jammer als er verder niet zoveel wildlife te zien is.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Het land is schitterend maar het wildleven in mijn ogen niet zo uitgebreid. Vooral roofvogels zijn er verdomde weinig. Misschien komt het ook wel omdat Zweden helaas gek zijn op jagen. Schieten op letterlijk alles dat beweegt
Ik ben in totaal twee jaar in Zweden geweest, heb er duizenden kilometers afgelegd met auto's, quads, sneeuwscooters, sledehonden, fiets en te voet en ik heb nog maar vier elanden gezien
wel zit er rondom ons meer een beer. Heb deze al een keer gezien, tref vaak sporen aan, (nog dampende) uitwerpselen of mierenhopen die zijn uitgegraven
[ afbeelding ]
Pootafdruk op een paar honderd meter van ons huis, afgelopen september
[ afbeelding ]
Uitgegraven mierenhoop. Letterlijk vijftig meter van huis.
Nou.. Vaak als ik 's nachts de hond even uitlaat.. En hij begint weer eens te blaffen omdat hij waarschijnlijk een muisje ziet lopen ofzo.. Dan knijp ik hem wel altijd evenquote:Op maandag 23 januari 2012 14:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof! Ik wil ook een beer in m'n tuin. Maar inderdaad jammer als er verder niet zoveel wildlife te zien is.
Er is hier eigenlijk verrassend veel te zien. Ik woon midden in een stad met 200.000 inwoners maar ik heb al eens een das in m'n tuin gezien en vossen komen hier ook. En buiten de stad is er natuurlijk nog veel meer, ondanks dat dit een relatief dichtbevolkt gebied is.
Zo te lezen heb je niets te klagen hoorquote:Op maandag 23 januari 2012 14:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Nou.. Vaak als ik 's nachts de hond even uitlaat.. En hij begint weer eens te blaffen omdat hij waarschijnlijk een muisje ziet lopen ofzo.. Dan knijp ik hem wel altijd even
En op zich kom je er nog wel redelijk wat tegen. 's Winters word je gestoord van alle rendieren en ook 's zomers zie je er vaak dagelijks wel één. Vossen en dassen zie je ook enorm vaak, net als slangen. Heb ook al eens een lynx gezien en dat zal je in niet veel landen snel gebeuren. Het is vooral dat zo'n immens land met zoveel natuur en zo weinig mensen zoveel meer wildlife zou kunnen herbergen..
Maarja, als iedere herfst 25% van de elandenpopulatie afgeschoten wordt en ook een flink gedeelte van de beren, dan schiet het natuurlijk niet op. Afgelopen jaar hadden ze zelfs weer het 'briljante' plan om de wolvenjacht te hervatten terwijl er alleen in Europese landen waar de wolf uitgestorven is relatief gezien minder wolven zijn
In welke omgeving woon je zelf in Engeland?
Wauw, The New Forest is echt fantastisch. Ik heb redelijk wat familie wonen in Engeland voornamelijk in Liverpool en Southampton (havenarbeidersfamiliequote:Op maandag 23 januari 2012 14:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zo te lezen heb je niets te klagen hoor
Ik woon in Zuid Engeland, dicht bij The New Forest.
Oh ja? Nog iets specifieker?quote:Op maandag 23 januari 2012 14:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is dus niet wat ik bedoel met roofvogels houden in gevangenschap.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Op onze boerderij hebben we 'tamme' kerkuilen. Ze nestelen in de schuur en zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen, dikwijls zijn we ze ook een dagje kwijt maar ze keren altijd weer terug.
Ik ben al blij dat ik op 30 meter van NP De Utrechtse Heuvelrug woon. The New Forest ziet eruit alsof 't zeker 3x zo groot is. En dan ook nog zonder dat er een A12 dwars doorheen loopt. Mooi hoor.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er lopen helaas wel veel drukke wegen doorheen. Maar toch voelen sommige stukken zeer verlaten aan en kom je geen kip tegen (andere delen zijn juist heel druk). Dat heeft gedeeltelijk te maken met het feit dat veel stukken moeilijk begaanbaar zijn (blubber, moerasachtig).quote:Op maandag 23 januari 2012 20:36 schreef T_E_O het volgende:
[..]
Ik ben al blij dat ik op 30 meter van NP De Utrechtse Heuvelrug woon. The New Forest ziet eruit alsof 't zeker 3x zo groot is. En dan ook nog zonder dat er een A12 dwars doorheen loopt. Mooi hoor.
Ka Tjingquote:Op maandag 23 januari 2012 13:25 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |