abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107044441
De 'tussenformatie' begint binnen enkele weken, onderhandelingen tussen VVD, PVV en CDA over de nieuwe bezuinigingsronde. Rutte wil wel, maar Wilders dreigt met nieuwe verkiezingen en het CDA is diep ongelukkig. Overleeft de VVD-PVV-CDA coalitie deze 'tussenformatie'?

Poll: Overleeft VVD-PVV-CDA coalitie de 'tussenformatie'?
Ja, minderheidskabinet: VVD-CDA; gedoogsteun: PVV
Ja, meerderheidskabinet: VVD-PVV-CDA
Nee, minderheidskabinet: VVD-CDA; gedoogsteun: wisselend per onderwerp
Nee, minderheidskabinet: VVD-CDA; gedoogsteun: vaste partij(en) (in plaats van PVV)
Nee, meerderheidskabinet: VVD-CDA-andere partij(en)
Nee, nieuwe verkiezingen
Ja/Nee, ... (zie reactie)
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_107045063
Tsja welke andere partij zou het moeten zijn die de pvv vervangt.
mijn pa zelf zegt dat de SP weer hele andere ideen heeft als de vvd
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 21:25:33 #3
314999 Zeeland
Afgezant van Blekerbaai
pi_107045125
Ik denk dat het hetzelfde blijft. :P
Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
pi_107045209
Overleeft het wel. Geen van de betreffende partijen heeft er baat bij om nu de stekker eruit te trekken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_107046022
Ja, het overleeft. Wilders blaft meer dan dat hij bijt en hij heeft alles te verliezen. CDA moet eerst flink gaan herbronnen willen ze de gok wagen om van het pluche af te gaan. VVD vindt het wel prima zo en willen vier jaar volmaken om te kunnen zeggen dat ze vier jaar hebben volgemaakt waarna ze met D66 en een PvdA of Groen Links een wat progressievere koers gaan varen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2012 21:41:29 ]
pi_107047812
Dat overleven ze wel, niemand heeft een reden om er uit te stappen denk ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 21:39 schreef Tem het volgende:
VVD vindt het wel prima zo en willen vier jaar volmaken [..] waarna ze met D66 en een PvdA of Groen Links een wat progressievere koers gaan varen.
Huuh.
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:13:00 #7
165633 eriksd
The grand facade...
pi_107050735
Natuurlijk. Allemaal showtjes voor de buhne nu.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 10:21:35 #8
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_107060400
PVV zal nooit de stekker eruit trekken, dichterbij de MP stoel zal Wilders nooit meer komen en dat realiseert hij zich nu ook te meer.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_107062794
Jahoor, dit overleven ze wel. Ze gaan vrolijk door met het babyboombelangenkabinet :P
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_107062806
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 22:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Huuh. [ afbeelding ]
Op een gegeven moment moet je wat anders dan het alleen maar uitstellen van hervormingen, dat snapt de VVD ook nog wel :)
pi_107068286
Ik voorspel dat nu duidelijk is (duidelijker dan tijdens de echte formatie) dat CDA en PVV veel te verliezen hebben, de VVD nu veel punten binnen kan gaan halen.

- CDA is verschrompeld en zal tijd moeten hebben om zich te herpakken.
- Dit is de enige coalitie waar de PVV in kan zitten (met SP zou nog een optie zijn, maar dan kan Wilders niet meer tegen links ageren, en de SP is er ook nog niet helemaal klaar voor)

De VVD kan alleen niet op de progressieve flank punten binnen halen (abortus, koopzondagen, weigerambtenaren, etc.), in verband met de SGP in de eerste kamer en als back-up in de tweede kamer (als counter voor Ferrier en Koppejan).

Dus ik verwacht dat groot ingezet wordt op het vereenvoudigen van belastingen en de bureaucratische regeltjes voor (werkende) particulieren en bedrijven.
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
pi_107070184
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 21:26 schreef waht het volgende:
Overleeft het wel. Geen van de betreffende partijen heeft er baat bij om nu de stekker eruit te trekken.
pi_107070296
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 22:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Huuh. [ afbeelding ]
Wat heb jij precies tegen zo'n kabinet? Ik zou het zeer prettig vinden als de VVD eens uit die hoek kwam en weer wat progressiever te werk ging.
  † In Memoriam † zaterdag 21 januari 2012 @ 17:03:24 #14
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_107070350
Ja hoor. Wilders schreeuwt voor zijn beurt om de "messen te slijpen". M.a.w. nu al zijn pionnen zetten om bepaalde zaken te sturen. Maar hij zal zijn huidige positie niet opgeven.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  zaterdag 21 januari 2012 @ 17:23:30 #15
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_107070876
Helaas zullen ze dit wel overleven. Het CDA staat er slecht voor en de PVV heeft de lusten van een gedoogakkoord, maar ze hebben niet de lasten van het meeregeren.
  zondag 22 januari 2012 @ 11:42:35 #16
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_107090759
Ze overleven het wel. CDA laat zich zoals vanouds wel weer omlullen, ondanks het geblaat van Peetoom over een nieuwe koers van de afgelopen tijd.
pi_107090793
Ik vrees van wel maar hoop van niet.
Beneath the gold, bitter steel
pi_107182617
Ik denk dat ze er wel uit komen. Het CDA ligt nog met zichzelf overhoop en is nog te druk bezig om zichzelf te herpakken. Verkiezingen komen helemaal niet goed uit. De PVV ziet de aanhang de laatste weken ook flink dalen, dus Wilders zit evenmin op verkiezingen te wachten.

Ze zullen uiteindelijk wel water bij de wijn doen. En Wilders zal op zijn bekende wijze uiteen zetten waarom het zijn nachtmerrie is dat mensen als Roemer, Cohen of Sap aan de macht komen...
  donderdag 26 januari 2012 @ 08:12:40 #19
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_107247061
quote:
'Kans op akkoord is groter dan fifty-fifty'

Ze staan allebei weer in het middelpunt van de belangstelling, en tegelijkertijd hebben ze het moeilijk: vicepremier Maxime Verhagen en PVV-leider Geert Wilders. Hun partijen verkeren in crisis, die van Verhagen alweer wat langer, die van Wilders sinds kort, en dat heeft in beide gevallen te maken met hun steun aan het kabinet-Rutte. Hun kiezers, daar komt het op neer, zijn niet tevreden met wat zij hebben bereikt.

Slinkse machtspoliticus
Wat mij het meest interesseert aan Wilders en Verhagen, is de beeldvorming rondom hun persoon. Om die negatief te noemen is een understatement. Verhagen wordt sinds lang afgeschilderd als een slinkse machtspoliticus, en aan het beeld van Geert Wilders bij het weldenkend deel der natie hoef ik zelfs niet eens woorden vuil te maken. Ze zijn allebei rechts, of staan in elk geval als zodanig te boek, dat is natuurlijk al fout, en bovendien komen ze uit Limburg. En als Limburger moet je wel van heel goeden huize komen om bij de Randstedelijke elite in de smaak te vallen.

Het toeval wil dat zowel Geert Wilders als Maxime Verhagen een belangrijke rol spelen in een boek dat ik onlangs heb geschreven over de totstandkoming van het kabinet-Rutte. In de research werd duidelijk dat het karikaturale beeld van beide politici niet klopt. Eigenlijk, is een van mijn conclusies, zijn ze behoorlijk integer. Of meer precies: tijdens de kabinetsformatie hebben ze zich fatsoenlijk gedragen. Hoezeer ik ook op zoek was naar onoirbare afspraken en geheime akkoorden - ik heb ze niet kunnen vinden, zelfs niet een vermoeden ervan.

Je kunt het natuurlijk nooit helemaal uitsluiten, maar ik ben er na maanden onderzoek van overtuigd geraakt dat er tijdens de kabinetsformatie geen dingen zijn gebeurd die het daglicht niet kunnen verdragen, ondanks de zwijgzaamheid die nadien naar buiten toe werd betracht. Evenmin was er sprake van een vooropgezette greep naar de macht. Wat Wilders, Verhagen en Rutte deden was de mogelijkheden aangrijpen die er waren om een kabinet te vormen, en die kans diende zich aan toen Paars Plus was mislukt en informateur Ruud Lubbers ze de ruimte gaf om zonder hem verkennende gesprekken te voeren.

Jongensachtige sfeer
Ze bleken het goed met elkaar te kunnen vinden, buitengewoon goed zelf. Pragmatisch, doelgericht en zonder een al te grote ideologische ballast, maakten de onderhandelaars afspraken met elkaar en hielden zich daar aan, en probeerden tegelijkertijd zoveel mogelijk standpunten van hun partij in het regeerakkoord te krijgen. Ze deden dus precies wat je van politici zou verwachten. Bovendien gebeurde dat alles in een gemoedelijke, soms jongensachtige sfeer. Een ritje op de achterbank van Wilders auto, met hoge snelheid dwars door Den Haag, was daarbij een hoogtepunt.

Nu staan Verhagen en Wilders voor de vraag hoe het verder moet. Extra bezuinigingen zijn onvermijdelijk, en een nieuwe onderhandelingsronde dus ook. Op grond van de gebeurtenissen van vorige zomer mag je aannemen dat die onderhandelingen opnieuw in goede sfeer zullen verlopen. De kans dat dat lukt is heel wat groter dan de vijftig procent die Geert Wilders voorzichtigheidshalve heeft opgeworpen. Niet alleen omdat het een politieke noodzaak is, maar vooral ook omdat de heren het zo goed met elkaar kunnen vinden.

Bert Bukman is auteur van het boek Het Slagveld, De lange weg naar het kabinet-Rutte. www.bertbukman.nl
http://www.volkskrant.nl/(...)an-fifty-fifty.dhtml
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_107248114
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 08:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[.Ze zijn allebei rechts, of staan in elk geval als zodanig te boek, dat is natuurlijk al fout,.]
...
toen ben ik maar gestopt met lezen...
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
  donderdag 26 januari 2012 @ 09:43:50 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_107248616
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 09:18 schreef SeanFerdi het volgende:

[..]

toen ben ik maar gestopt met lezen...
Dat had je misschien niet moeten doen. de schrijver gaat namelijk verder:

quote:
en bovendien komen ze uit Limburg. En als Limburger moet je wel van heel goeden huize komen om bij de Randstedelijke elite in de smaak te vallen.

Het toeval wil dat zowel Geert Wilders als Maxime Verhagen een belangrijke rol spelen in een boek dat ik onlangs heb geschreven over de totstandkoming van het kabinet-Rutte. In de research werd duidelijk dat het karikaturale beeld van beide politici niet klopt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_107262649
Waarom wordt er nu eigenlijk pas na 5 jaar een nieuwe verkiezing voor het Nederlandse parlement gehouden terwijl het normaal gesproken na 4 jaar is?
We hebben in 2010 de laatste verkiezingen gehad en als alles goed of verkeerd (zelf in te vullen) gaat dan zijn er pas over 3 jaar nieuwe verkiezingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107266664
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom wordt er nu eigenlijk pas na 5 jaar een nieuwe verkiezing voor het Nederlandse parlement gehouden terwijl het normaal gesproken na 4 jaar is?
We hebben in 2010 de laatste verkiezingen gehad en als alles goed of verkeerd (zelf in te vullen) gaat dan zijn er pas over 3 jaar nieuwe verkiezingen.
Heeft te maken met dat we normaal gesproken niet de TK en gemeenteraadverkiezingen in 1 jaar willen houden meen ik.
Maar freako heeft het wel een paar keer uitgelegd misschien dat je die post ergens terug kan vinden.
  donderdag 26 januari 2012 @ 23:05:55 #24
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_107279230
quote:
7s.gif Op donderdag 26 januari 2012 18:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Heeft te maken met dat we normaal gesproken niet de TK en gemeenteraadverkiezingen in 1 jaar willen houden meen ik.
Maar freako heeft het wel een paar keer uitgelegd misschien dat je die post ergens terug kan vinden.
Nee dat komt omdat de TK verkiezingen pas in juni waren. Dan schrijft de kieswet voor dat de volgende verkiezingen over 5 jaar zijn.
pi_107280369
Waarom staat de optie: 'Nee, nieuwe formatie' er niet tussen?
  donderdag 26 januari 2012 @ 23:56:23 #26
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_107281127
quote:
7s.gif Op donderdag 26 januari 2012 23:36 schreef Sloggi het volgende:
Waarom staat de optie: 'Nee, nieuwe formatie' er niet tussen?
Die staat er wel tussen,namelijk nieuwe verkiezingen. Als Rutte naar Bea gaat om te zeggen dat ze er mee kappen dan wordt de Tweede kamer ontbonden en worden er nieuwe verkiezingen uitgeschreven.
optie 2 in de poll kan helemaal niet trouwens.
pi_107281988
Nieuwe formatie =/ nieuwe verkiezingen.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 00:28:31 #28
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_107282232
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 00:18 schreef Sloggi het volgende:
Nieuwe formatie =/ nieuwe verkiezingen.
Je bedoelt niet gelijk aan, neem ik aan?

Dan begrijp je het niet dus.
pi_107283294
Of jij snapt er geen flikker van. Dat kan natuurlijk ook.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 06:17:34 #30
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_107284415
quote:
16s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 01:25 schreef Sloggi het volgende:
Of jij snapt er geen flikker van. Dat kan natuurlijk ook.
Nieuwe formatie kan niet zonder nieuwe verkiezingen. We zijn geen bananenrepubliek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')