Weet jij eigenlijk hoe dat zit voor mensen met een groot rijbewijs, maar die niet in de transportsector werkzaam zijn? Mijn vader heeft, wat zal het zijn, 35 tot 40 jaar geleden als jonge knul in diensttijd zijn groot rijbewijs gehaald (ABCDE, enige dat mist is T), maar die er niets mee. Op zijn vorige werk nog wel eens op grote machines (o.a. shoveltje die 8 tot 16 ton in zijn bakkie pakt) rijden, maar nu helemaal niet meer. Tevens was dat allemaal besloten terrein.quote:Op zondag 29 juli 2012 11:44 schreef Sounddragon het volgende:
Jah dit schijnt beter te zijn als een beroepsgericht chauffeursdiploma; nu moet je 40 uur bijscholen in de 5 jaar; is grappig, want bijvoorbeeld een BHV cursus, die geen ene reet met het besturen van vrachtwagens te maken heeft, telt mee voor je bijscholing, evenals VCA cursussen
![]()
Ik heb een tijdje geleden een cursus gedaan om wegafzettingen te mogen plaatsen en aanpassen; die telt ook gewoon voor 8 uur mee, en als ik een machinisten opfris-, of bijscholingscursus doe ook![]()
Tis idd gewoon bullshit; je kunt die uren bijeen sprokkelen zonder ook maar een halve minuut met iets vrachtwagen- of transport gerichts bezig te zijn geweest
en voor shovels mobiele kranen en dergelijke heb je helemaal niks nodigquote:Op zondag 29 juli 2012 12:58 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Weet jij eigenlijk hoe dat zit voor mensen met een groot rijbewijs, maar die niet in de transportsector werkzaam zijn? Mijn vader heeft, wat zal het zijn, 35 tot 40 jaar geleden als jonge knul in diensttijd zijn groot rijbewijs gehaald (ABCDE, enige dat mist is T), maar die er niets mee. Op zijn vorige werk nog wel eens op grote machines (o.a. shoveltje die 8 tot 16 ton in zijn bakkie pakt) rijden, maar nu helemaal niet meer. Tevens was dat allemaal besloten terrein.
Just did that; ben dan wel niet werkeloos technisch gezien, maar ik heb nu ook geen werkgever die dat allemaal effe gaat lappen. Pas mijn rijbewijs verlengd, en ik was aan al die onzinnige klotekeurinkjes en papiertjes op het gemeentehuis gewoon bijna 250¤ kwijtquote:Op zondag 29 juli 2012 12:56 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Buiten dat, je zult maar werkloos zijn. Kun je alles zelf betalen. Van bestuurderskaart tot code 95.
Dan gaat hij het chauffeursdeel kwijtraken nu als hij niet aan die bijscholing voldoet, en mag hij nog maar een beperkt aantal uren per week (ik dacht 12 uit mijn hoofd) beroepsmatig op een vrachtwaggel rijden.quote:Op zondag 29 juli 2012 12:58 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Weet jij eigenlijk hoe dat zit voor mensen met een groot rijbewijs, maar die niet in de transportsector werkzaam zijn? Mijn vader heeft, wat zal het zijn, 35 tot 40 jaar geleden als jonge knul in diensttijd zijn groot rijbewijs gehaald (ABCDE, enige dat mist is T), maar die er niets mee. Op zijn vorige werk nog wel eens op grote machines (o.a. shoveltje die 8 tot 16 ton in zijn bakkie pakt) rijden, maar nu helemaal niet meer. Tevens was dat allemaal besloten terrein.
Hij loopt straks bij het verlengen van zijn rijbewijs tegen al die keuringen en shit aan, misschien betaalt de werkgever dat wel, maar dan nog heeft hij er straks niets meer aan. Je kunt ook de zware categorieën laten vervallen, en alleen A en BE behouden, dan hoef je niet te keuren, en herkeuren, en ook niet meer bij te scholen.quote:Op zondag 29 juli 2012 13:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
Denk niet dat hem dat wat uitmaakt, zoals ik al zei, beroepsmatig gebeurt er niets met transport door hem. Alhoewel er op het terrein daar wel VCA e.d. verplicht is.
Ja, maar dan moet hij er nog wel effe het één en ander bij gaan doen, want alleen die VCA is niet genoeg.quote:Op zondag 29 juli 2012 13:16 schreef Pizza_Boom het volgende:
Weet ik, ben zelf ook voorzien van VCA VOL, maar jij zei dat je VCA wel mag gebruiken voor je bijscholingsuren.
Je hebt het niet overal nodig, maar heel veel werkgevers komen bij klanten die het verplicht stellen. Zo spannend is heel die VCA niet; iedereen met een IQ boven de 50 die een beetje logisch kan nadenken kan het halenquote:Op zondag 29 juli 2012 13:18 schreef Dientje12 het volgende:
Ik heb zelf nog nooit VCA gehaald, maar werk al wel 4 jaar zonder..
Is dit nodig?
Ja ik kom op bedrijven zoals vopak, ect en q8 etc maar me vader zegt dat ik het moet hebben maar nog nooit heeft iemand er na gevraagd, maar met vca examen had ik op school ruzie gekregenquote:Op zondag 29 juli 2012 13:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je hebt het niet overal nodig, maar heel veel werkgevers komen bij klanten die het verplicht stellen. Zo spannend is heel die VCA niet; iedereen met een IQ boven de 50 die een beetje logisch kan nadenken kan het halen
Oeh, laat ze er maar niet achter komen dat je het niet hebt, want dan keilen ze je zó van de plant afquote:Op zondag 29 juli 2012 13:37 schreef Dientje12 het volgende:
[..]
Ja ik kom op bedrijven zoals vopak, ect en q8 etc maar me vader zegt dat ik het moet hebben maar nog nooit heeft iemand er na gevraagd, maar met vca examen had ik op school ruzie gekregen
Dus nooit gehaald
Mijn pa was buschauffeur, is nu met de vut en heeft ook zijn D laten vallen. Hij had ook geen zin in die hele kermis.quote:Op zondag 29 juli 2012 13:07 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hij loopt straks bij het verlengen van zijn rijbewijs tegen al die keuringen en shit aan, misschien betaalt de werkgever dat wel, maar dan nog heeft hij er straks niets meer aan. Je kunt ook de zware categorieën laten vervallen, en alleen A en BE behouden, dan hoef je niet te keuren, en herkeuren, en ook niet meer bij te scholen.
VCA heeft geen kont met je RBW te maken.
Ik heb het ook een keer meegemaakt, zo'n vca-controle. Ik moest toen betonnen keerwanden afleveren bij de BP in Europoort. Ik dacht eerst dat het vanwege die booreiland-ramp was (was toen vrij recent), maar later heb ik gehoord dat er iemand onder zo'n betonelement was gekomen (die krengen wegen een ton of 6 per stuk) Maar men ging er behoorlijk zenuwachtig mee om. Je mocht nergens naartoe, bij je auto blijven staan, fluo hesje, helm, brilletje, dat soort dingen. Typisch gevalletje verdronken kalf en put.quote:Op zondag 29 juli 2012 13:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Oeh, laat ze er maar niet achter komen dat je het niet hebt, want dan keilen ze je zó van de plant af; VOPAK en Q8 sowieso, ECT weet ik eigenlijk niet. Ik heb van al die toko's wel poortinstructies gehad, en soms mag je ook gewoon binnen met een geldige Deltalinq instruktie, maar bij die eerste 2 moet je het idd hebben. Misschien is het wat anders als je daar als chauffeur komt, daweeknie eigk.
Hoe oud is je pa? is 'ie van voor 07-1955, dan krijgt 'ie sowieso code 95.quote:Op zondag 29 juli 2012 12:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
Nee, maar mijn pa heeft dus wel zijn hele serie rijbewijsgevallen, maar doet er al jaaaaren niets mee.
06-1955. Mijn pa is een paar dagen ouder, waardoor'ie zijn uit hobbyisme gehaalde C-rijbewijs (hij heeft al >30 jaar een kantoorbaan) vrij eenvoudig kan behouden. Alleen af en toe wat medische dingetjes geloof ik.quote:Op maandag 30 juli 2012 06:14 schreef Ridocar het volgende:
Hoe oud is je pa? is 'ie van voor 06-1995, dan krijgt 'ie sowieso code 95.
Hij heeft hem vorig jaar laten vernieuwen. En pa is iets later.quote:Op maandag 30 juli 2012 06:14 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Hoe oud is je pa? is 'ie van voor 07-1955, dan krijgt 'ie sowieso code 95.
quote:Op maandag 30 juli 2012 19:03 schreef Gummiebeer het volgende:
Einde contract. Geen verlenging dus ik lig wederom op straat.
Begin het hele chauffeursvak een beetje beu te worden op deze manier.
Dat herken ik wel, ja.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:03 schreef Gummiebeer het volgende:
quote:Op maandag 30 juli 2012 19:03 schreef Gummiebeer het volgende:
Daar heeft het ook mee te maken, ik werd te duur. Ingeschaald op D5, terwijl nationaal en bakwagen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 07:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]Kut voor je.
Waarschijnlijk ben je gewoon een stuk duurder dan een jonkie dat net uit de lesauto komt gekropen.
Hier ook vaak genoeg gezien. Of na drie maanden weer aangenomen worden. Zo kun je jaarcontracten blijven geven als werkgever zijnde.
Op een of andere manier heb ik die dans altijd weten te ontspringen, maar ik heb er niet aan moeten denken dat ik op straat zou komen te staan...
C3, dat verdiende ik als koerier op een bestelbusje al.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 11:14 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Daar heeft het ook mee te maken, ik werd te duur. Ingeschaald op D5, terwijl nationaal en bakwagen.
Nu worden er jonkies ingescheept met C3. Reken maar uit.
Met mn WW zit ik al boven C3quote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:38 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
C3, dat verdiende ik als koerier op een bestelbusje al.
Ja hoor, het gaat niet meer om kwaliteit, allang niet meer.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:16 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Met mn WW zit ik al boven C3![]()
Maar het geeft maar weer aan dat je er zo uit ligt, ondanks goede inzet en goed werk afleveren.
Alles voor die rottige centen!
Transport takeld alleen maar verder af.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:26 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ja hoor, het gaat niet meer om kwaliteit, allang niet meer.
* eens is.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:28 schreef Gummiebeer het volgende:
[..]
Transport takeld alleen maar verder af.![]()
Daarom denk ik dat ik er niet meer verder mee ga. Het begint een sociale werkplaats te worden.
quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:44 schreef fathank het volgende:
klik
Hier de bocht om komen en vol in de ankers moeten voor een fietser die naar beneden komt geracet. Met 32 ton achterop.
Oh, hij ging omhoog?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 15:07 schreef fathank het volgende:
Ik was het niet, ben zelf geen chauffeur maar stond er achter. Hij moest toch eerst weer een stukkie achteruit want vanuit stilstand ging uiteraard niet lukken. Denk dat het daar met zo'n 8% omhoog gaat ofzo.
wat zal die chauffeur gevloekt hebben!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 15:07 schreef fathank het volgende:
Ik was het niet, ben zelf geen chauffeur maar stond er achter. Hij moest toch eerst weer een stukkie achteruit want vanuit stilstand ging uiteraard niet lukken. Denk dat het daar met zo'n 8% omhoog gaat ofzo.
Dat denk ik ook wel.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:12 schreef gateway het volgende:
[..]
wat zal die chauffeur gevloekt hebben!
Het was gelukkig een echte chauffeur, en neit zo'n poolse beunhaas met een liter wodka in z'n flikkerquote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:12 schreef gateway het volgende:
[..]
wat zal die chauffeur gevloekt hebben!
En toch is het technische verschil alleen dat de motorwagen van een BE-combi niet meer dan 3500kg mag wegen. Voor de rest kun je best dezelfde afmetingen hebben als een CE-trekker-oplegger (2.55x4x16.5).quote:Op donderdag 23 augustus 2012 22:33 schreef Pizza_Boom het volgende:
Maar om zoiets te mogen doen moet je, neem ik aan, minimaal C hebben?
Een BE combi is leuk voor een keer, maar geen echte vrachtwagen.
Je had m beter kunnen laten zitten, dat kost je minder dan dat ze je hiervoor pakken.quote:Op zaterdag 1 september 2012 11:36 schreef Ridocar het volgende:
Vraagje over de digitach.
Vanmorgen moest ik lossen (AH DC Pijnacker), kom ik net aan, precies vier en een half uur rijtijd (ik weet, niet op rust gezet. Eigen schuld, dikke racefiets), dus ik kon geen meter verder rijden.
Als ik in de wacht zou worden gezet was het geen probleem, maar ik kon meteen lossen.
Nu heb ik de kaart uit de tacho gehaald en ben ik out-of-scope naar het dock gereden (= geen openbare weg). Daarna de kaart er weer ingestoken. Bij elkaar nog geen 200 meter, hooguit 10km/h. uiteraard 45 minuten over het lossen gedaan...
Ga ik daarmee een probleem krijgen als ik gecontroleerd word?
Het was een bv-kenteken. Bij mijn weten is er, behalve een softwareupdate dat de tacho automatisch op rust zet, niets veranderd. Vanaf wanneer kun je toch met 5km/h dan toch rijden? Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat het toch mogelijk is te manoeuvreren, maar dat moet met kleine stukjes. (max 1,5 meter) Daarna weer stilstaan en dan weer een stukje rijden.quote:Op maandag 3 september 2012 11:29 schreef Tha_T het volgende:
Ligt er ook aan hoe nieuw die tacho is. Is het een nieuwe versie kun je, als je minder dan 5 km/h rijdt (dacht ik), hem op rust knallen en toch manoeuvreren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |