Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Remonstrantenquote:De Remonstrantse Broederschap bepleit een vrij en verdraagzaam christendom. Iedereen is vrij het geloof op zijn eigen manier te beleven.
Hoe kan je nou "moeten" kiezen voor een geloof waarin je niet geloofd?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:04 schreef Elemo het volgende:
Dit is meer een vraag gericht aan de agnostici/atheïsten hier:
Welk geloof of welke stroming zou je kiezen als je echt moest kiezen en waarom?
Je moet kiezen!
Hoe specifieker hoe beter.
En ik vind die dastars best wel gaaf eigenlijk.quote:Zij accepteert het bestaan van alle geloven en tolereert geen bevooroordeling of onderdrukking op basis van godsdienst, kaste, kleur, geloofsbelijdenis, ras en/of sekse.
Jediquote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:04 schreef Elemo het volgende:
Dit is meer een vraag gericht aan de agnostici/atheïsten hier:
PS: aub wel serieuze reacties en geen "Spaghetti Monster" antwoorden
Volgens mij is dat ook vrij effectief bij atheïsten?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:19 schreef TerryStone het volgende:
Satanisme, puur en alleen om christenen te stangen.
Lijkt me niet.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ook vrij effectief bij atheïsten?
O ja, ik lees het nu. Jammer een tweeledig zwaard is doorgaans effectiever om te gebruiken.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Lijkt me niet.
"De leer van het moderne satanisme is atheïstisch van aard en stelt Satan voor als een symbool dat eerbiedwaardige kwaliteiten zou hebben en waarin de individuele beoefenaar zichzelf weerspiegeld zou vinden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modern_Satanisme
Dan ben ik een satanist. Ik lees graag Nietzsche, maar ik ga niet min haar verfen en met zwarte nagels lopen of zoquote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Lijkt me niet.
"De leer van het moderne satanisme is atheïstisch van aard en stelt Satan voor als een symbool dat eerbiedwaardige kwaliteiten zou hebben en waarin de individuele beoefenaar zichzelf weerspiegeld zou vinden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modern_Satanisme
ID is bij de katholieken afgewezen, die hanteren de evolutieleer. Sommige stromingen zijn van de ID en andere hangen nog steeds het creationisme aan.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 18:16 schreef regularjoeback het volgende:
Ik ben agnost maar als ik me zo verdiep in geloven dan moet ik zeggen dat het Christendom mij in het bijzonder aanspreekt. Echter, waar ik het meest moeite mee heb is het concept "intelligent design". Ik vind het met oog op al het bewijs dat door wetenschappers is vergaard betreffende hoe de wereld is ontstaan en met oog op evolutionaire theorie erg moeilijk om in een entiteit als God te geloven welk alles heeft gemaakt...
Echter, Jezus als historisch figuur.. tsja.. van alle profeten is hij de enige die je geen misstap kwalijk kan nemen en derhalve verdient hij alle lof. Ik denk echter niet dat dat mij een Christen maakt.. daarvoor moet je 100% in een God geloven.. Ik twijfel..
Vriend, het is de bedoeling dat je een ander geloof/levensovertuiging kiest dan degene die je nu hebt.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 18:37 schreef bianconeri het volgende:
Jehovah's Getuigen for sure
Komt kwa leerstellingen compleet overeen met de Bijbel.
Joh, roep dat je de laatste profeet bent van God, en schrijf zelf een boek. Er zijn idioten die zelfs daar intrappen.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:48 schreef allesbeterweter het volgende:
Je pakt een king James BIBLE en scheurt er 230 pagina's uit en dan ga je hier de woorden verkondigen (slikken ze toch wel)?
Zijn al geloven zat opgericht zo, op deze manier(jehova)
Probeer het eens, als je ooit zin hebt. 10 miljoen aanhangers binnen 30 jaar. Of gaat dat net iets te snelquote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Joh, roep dat je de laatste profeet bent van God, en schrijf zelf een boek. Er zijn idioten die zelfs daar intrappen.
Maar je mag toch maar een Aanhanger achter op je trekhaak van de auto in Nederland?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:16 schreef rumiii het volgende:
[..]
Probeer het eens, als je ooit zin hebt. 10 miljoen aanhangers binnen 30 jaar. Of gaat dat net iets te snel
Dat klopt waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:21 schreef allesbeterweter het volgende:
[..]
Maar je mag toch maar een Aanhanger achter op je trekhaak van de auto in Nederland?
Ja het mooie van Shintoisme is dat je in het huidige klimaat van toenemende verstedelijking nog ruimte hebt voor rustgevende stukjes natuur (want dat is heilig). Dat vond ik in Tokyo wel prettig toen ik daar woonde.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:16 schreef Tijn het volgende:
Ik zie wel wat in Shintoïsme. Niet dat ik echt geloof in bovennatuurlijke zaken, maar het concept dat alles een ziel heeft waar je respect voor moet hebben spreekt me wel aan.
Klinkt ontspannend. Zou er denk ik ook voor kiezen.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 01:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja het mooie van Shintoisme is dat je in het huidige klimaat van toenemende verstedelijking nog ruimte hebt voor rustgevende stukjes natuur (want dat is heilig). Dat vond ik in Tokyo wel prettig toen ik daar woonde.
Als ik zou moeten kiezen dan zou het Shintoisme of een rekkelijk soort Boeddhisme zijn, omdat je daar tenminste niets aan hoeft te doen; maar dat is waarschijnlijk niet wat TS bedoelde. In het andere geval zou ik dan maar Christen worden, omdat je dan tenminste nog uitgebreid naar Bach kan luisteren en er hebben ook nog wel wat aardige filosofen boeken over geschreven.
Je mag als niet-christen ook gewoon Bach luisteren en die boeken lezen hoor.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 01:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja het mooie van Shintoisme is dat je in het huidige klimaat van toenemende verstedelijking nog ruimte hebt voor rustgevende stukjes natuur (want dat is heilig). Dat vond ik in Tokyo wel prettig toen ik daar woonde.
Als ik zou moeten kiezen dan zou het Shintoisme of een rekkelijk soort Boeddhisme zijn, omdat je daar tenminste niets aan hoeft te doen; maar dat is waarschijnlijk niet wat TS bedoelde. In het andere geval zou ik dan maar Christen worden, omdat je dan tenminste nog uitgebreid naar Bach kan luisteren en er hebben ook nog wel wat aardige filosofen boeken over geschreven.
Waarom zou dat bij een ander geloof niet kunnen dan?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:45 schreef Friek_ het volgende:
Traditioneel opgevoed als katholiek, dus als ik een nostalgische keuze zou moeten maken zou het voor het katholicisme zijn. Het handige van katholiek zijn is ook dat je er nog een leven naast kan hebben.
Dat was een beetje ironisch en spottend bedoeld, al zit er wel iets in. Tegenwoordig stelt katholiek zijn (praktisch gezien) bijzonder weinig voor in Nederland, waarmee er nauwelijks een verandering in m'n leven zal plaatsvinden. Plus kerkgebouwen overal, mocht ik toch in een gekke bui zin hebben om naar een dienst/ceremonie te gaan is dat zo gepiept.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:50 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Waarom zou dat bij een ander geloof niet kunnen dan?
1x per jaar naar de kerk gaan en je hebt aan alle verplichtingen gedaan.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:53 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat was een beetje ironisch en spottend bedoeld, al zit er wel iets in. Tegenwoordig stelt katholiek zijn (praktisch gezien) bijzonder weinig voor in Nederland, waarmee er nauwelijks een verandering in m'n leven zal plaatsvinden. Plus kerkgebouwen overal, mocht ik toch in een gekke bui zin hebben om naar een dienst/ceremonie te gaan is dat zo gepiept.
Dat is bij de protestanten niet veel anders hoorquote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:53 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat was een beetje ironisch en spottend bedoeld, al zit er wel iets in. Tegenwoordig stelt katholiek zijn (praktisch gezien) bijzonder weinig voor in Nederland, waarmee er nauwelijks een verandering in m'n leven zal plaatsvinden. Plus kerkgebouwen overal, mocht ik toch in een gekke bui zin hebben om naar een dienst/ceremonie te gaan is dat zo gepiept.
idemquote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:16 schreef Isegrim het volgende:
Boeddhisme, omdat extremistisch boeddhisme niet bestaat en omdat het geen god kent.
Ja maar daar wordt dan over geroddeld, en bij een Katholieke kerk is in en uitlopen bij een dienst eerder normaal. Er is veel minder gemeenschapszin (in NL althans) en het is meer individualistisch.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:01 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Dat is bij de protestanten niet veel anders hoorJe hebt natuurlijk een vaste groep die wel vaak gaat, maar ook een grote groep die je alleen met kerst (en pasen) ziet.
Dat doen ze in het buitenland ook gewoon. Het enige gedeelte waarbij dat ongepast is, is bij de viering van de Eucharistie.quote:Op zondag 15 januari 2012 20:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja maar daar wordt dan over geroddeld, en bij een Katholieke kerk is in en uitlopen bij een dienst eerder normaal. Er is veel minder gemeenschapszin (in NL althans) en het is meer individualistisch.
Bij nader inzien vind ik dat ook wel een goed ideequote:Op zondag 15 januari 2012 21:43 schreef Morrigan het volgende:
Dan ga ik wel mijn eigen religie beginnen.
Je gelooft ook wat je van vroegs af aan is aangeleerd.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:36 schreef Tchock het volgende:
Beetje onzinnige vraag, aangezien je een geloof niet zo uitkiest. Je gelooft hetgeen je het meest aanspreekt. Dit is hetzelfde als 10 vrouwen neerzetten en vragen van wie je zou houden als het per se moest. Onmogelijk.
maar ja wat geloof je dan he?quote:Op maandag 16 januari 2012 12:56 schreef perfidus het volgende:
Een natuurgodsdienst: het vieren van de verschillende jaargetijden.
Als ongelovige zie ik er nog het meest in om in de natuur te geloven.
Een natuurgodsdienst ziet, zoals de naam eigenlijk als zegt, de natuur als God. Dus niet God als individu, maar God als overal en alles (iets wat ik door leid tot 'energie', maar dat terzijde). Iets wat je eigenlijk ook uit de bijbel kan halen, maar de bijbel zet Hem daarnaast ook als zelfdenkend individu neer, en dat staat me ontzettend tegen.quote:
Dan geloof je in het "godelijke". van het universum.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:35 schreef UltraR het volgende:
[..]
Een natuurgodsdienst ziet, zoals de naam eigenlijk als zegt, de natuur als God. Dus niet God als individu, maar God als overal en alles (iets wat ik door leid tot 'energie', maar dat terzijde). Iets wat je eigenlijk ook uit de bijbel kan halen, maar de bijbel zet Hem daarnaast ook als zelfdenkend individu neer, en dat staat me ontzettend tegen.
Maar wat is daar goddelijk aan? Het universum is niet goddelijk, goed of slecht. Ze is volstrekt onverschillig.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:40 schreef Macabrefuture het volgende:
[..]
Dan geloof je in het "godelijke". van het universum.
Dit is nu precies wat er mis is met religies. Een Vliegend Spaghetti Monster kan niet serieus zijn, maar een religie met pratende slangen en zombie exorcisten wel. Maar natuurlijk!quote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:04 schreef Elemo het volgende:
PS: aub wel serieuze reacties en geen "Spaghetti Monster" antwoorden
Dat is pantheisme God is in alles. Als je wil beweren dat God in alles is dan zit God ook in jouw. Dan kan ook jij een God worden. Zeer gevaarlijk idee als je het mij vraagt.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:35 schreef UltraR het volgende:
[..]
Een natuurgodsdienst ziet, zoals de naam eigenlijk als zegt, de natuur als God. Dus niet God als individu, maar God als overal en alles (iets wat ik door leid tot 'energie', maar dat terzijde). Iets wat je eigenlijk ook uit de bijbel kan halen, maar de bijbel zet Hem daarnaast ook als zelfdenkend individu neer, en dat staat me ontzettend tegen.
Want?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:10 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is pantheisme God is in alles. Als je wil beweren dat God in alles is dan zit God ook in jouw. Dan kan ook jij een God worden. Zeer gevaarlijk idee als je het mij vraagt.
Want?quote:Ik las ook een ander draadje op dit forum waarin iemand beweerd dat Adam de eerste zoon van God zou zijn. Er zijn inderdaad Christenen die dat geloven maar dat is natuurlijk flauwekul...Dat God Adam gemaakt zou heben als doel dat God zich voort kon planten..Dat zijn zeer charismatische geloven.Daar moet je ook niet intrappenn.
Want?quote:Er is maar een God en dat Is Jezus.
Nou omdat dat zo is,.Daarom!quote:
Laat mij je dan van een soortgelijk repliek bedienen. Nee dat is niet zo!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:34 schreef Robmeister het volgende:
Op dinsdag 17 januari 2012 22:10 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is pantheisme God is in alles. Als je wil beweren dat God in alles is dan zit God ook in jouw. Dan kan ook jij een God worden. Zeer gevaarlijk idee als je het mij vraagt.Want?
[..]
Nou omdat dat zo is,.Daarom!
Nee, het gaat om je argumentatiequote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:43 schreef Robmeister het volgende:
O dus als je van opvatting bent dat God in alles is ben je geen pantheist?
Misschien is een leesbril een idee, want nergens heb ik dat gesteld.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:43 schreef Robmeister het volgende:
O dus als je van opvatting bent dat God in alles is ben je geen pantheist?
Er was een algeheel gebrek aan argumentatie, dat is nou juist het punt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:46 schreef Robmeister het volgende:
Wat is er mis met mijn argumentatie? Niet of het een of ander hoor,Maar het enige antwoord wat ik terug is 3 keer het woord want en een zeer intelligente inbreng van terry stoned...Mag ik vragen waar de argumentatie blijft.
Hij is echter niet de enige die ooit zoiets heeft geclaimd. Geloof je die mensen allemaal? Zo nee, vanwaar de voorkeur?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..Nu claim ik dat niet zelf maar heeft Jezus dat zelf gecalaimd vroeger en ik geloof die claim.
Grappig dat je dikgedrukte zegt als Christen die gelooft dat Jezus God is. Hij stierf ook immers, en toch was hij God volgens jou. Stel nou dat zo iemand tegen jou bovenstaande argument zegt: "ik ben van tweedelige aard, mens en God. Als ik sterf is dat slechts mijn menselijke kant, de God blijft altijd bestaan", vind je het dan wel logisch klinken?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Als je denkt dat je ook een God kan worden...Behalve als je dan dood gaat..Dan ben je toch niet die God.
Oh, de ironie.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..Nu claim ik dat niet zelf maar heeft Jezus dat zelf gecalaimd vroeger en ik geloof die claim. Verder zeg ik dat je een gevaarlijk idee in he hoofd haalt als je denkt dat God in alles zit. Want dan zit hij natuurlijk ook in jouw. En dat doet iets met je ego als je dat denkt. Je egoisme zal als een raket de lucht in vliegen. Als je denkt dat je ook een God kan worden...Behalve als je dan dood gaat..Dan ben je toch niet die God.
Wie wie ook pantheistisch waren>? De oude indianen. Daarom hadden ze bv heilige bergen,Heilige bomen,Rivieren,Vogels en noem maar op..Maar goed anno 2012 moeten we toch weten dat dat achterhaald is of niet?
Ik denk dat ik meer en beter ben dan welke god dan ook aangezien ik wel daadwerkelijk besta.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..Nu claim ik dat niet zelf maar heeft Jezus dat zelf gecalaimd vroeger en ik geloof die claim. Verder zeg ik dat je een gevaarlijk idee in he hoofd haalt als je denkt dat God in alles zit. Want dan zit hij natuurlijk ook in jouw. En dat doet iets met je ego als je dat denkt. Je egoisme zal als een raket de lucht in vliegen. Als je denkt dat je ook een God kan worden...Behalve als je dan dood gaat..Dan ben je toch niet die God.
Wie wie ook pantheistisch waren>? De oude indianen. Daarom hadden ze bv heilige bergen,Heilige bomen,Rivieren,Vogels en noem maar op..Maar goed anno 2012 moeten we toch weten dat dat achterhaald is of niet?
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Nietszeggende uitspraak. Tenzij je er ook even bij definieert wat God volgens jou dan precies is.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..
Ja, tot aan je puberteit. Daarna maak je een afweging en bepaal je zelf wat je gelooft en wat niet. Dat is ook het punt vanaf waar je bewust een geloof kunt uitkiezen.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gelooft ook wat je van vroegs af aan is aangeleerd.
quote:
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:46 schreef Robmeister het volgende:
Wat is er mis met mijn argumentatie? Niet of het een of ander hoor,Maar het enige antwoord wat ik terug is 3 keer het woord want en een zeer intelligente inbreng van terry stoned...Mag ik vragen waar de argumentatie blijft.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Als jij jouw hele leven verteld bent dat één plus één drie is, dan ga je echt niet plotseling op je 15e zeggen: "Maar wat als het nou twee is?". Zeker niet als je hele levensvisie, al je sociale netwerken, en je hele zelfbeeld afhankelijk zijn van het blind accepteren dat één plus één drie maakt.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, tot aan je puberteit. Daarna maak je een afweging en bepaal je zelf wat je gelooft en wat niet. Dat is ook het punt vanaf waar je bewust een geloof kunt uitkiezen.
Euh ja, het is toch normaal dat je rond de puberteit gaat twijfelen aan wat je tot nu toe voor waar hebt aangenomen en zelf gaat onderzoeken hoe de wereld volgens jou in elkaar zit? Dat is het moment waarop veel mensen het geloof dat ze als kind is geleerd laten vallen of juist een geloof oppakken.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als jij jouw hele leven verteld bent dat één plus één drie is, dan ga je echt niet plotseling op je 15e zeggen: "Maar wat als het nou twee is?". Zeker niet als je hele levensvisie, al je sociale netwerken, en je hele zelfbeeld afhankelijk zijn van het blind accepteren dat één plus één drie maakt.
We hebben toch allemaal internet? We kunnen toch allemaal lezen? En daarbij: ik heb zelf altijd op Christelijke scholen gezeten, maar daar werd volop verteld over andere godsdiensten. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je anno 2012 kunt beschikken over te weinig informatie.quote:Daar komt nog bij dat de meeste religieus opgevoede kinderen niet echt de informatie hebben om een goed afgewogen besluit te maken. Hun kennis van hun eigen geloof is hoofdzakelijk positief gekleurd, en de kennis van andere geloven hoofdzakelijk (of zelfs exclusief) negatief gekleurd.
Onrealistisch? In mijn beleving is het de normaalste zaak van de wereld dat je rond je puberteit herevalueert wat je allemaal wel en niet gelooft.quote:In de situatie die jij schetst ga je uit van een puber die zijn hele leven lang objectief kennis gemaakt heeft met verschillende religies en levensovertuigingen. Dat is helaas bijzonder onrealistisch.
Dat is natuurlijk totaal geen realistisch beeld van de werkelijkheid. Als jij echt gelijk had en mensen maken in hun puberteit zelf de afweging welk religie/geloof ze aan gaan hangen dan zou je verwachten dat er behoorlijke fluctuaties te zien zijn met betrekking tot de distributie van religie/geloof.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, tot aan je puberteit. Daarna maak je een afweging en bepaal je zelf wat je gelooft en wat niet. Dat is ook het punt vanaf waar je bewust een geloof kunt uitkiezen.
Wellicht de normaalste zaak waar jij woont, maar zelfs in Nederland is dit niet overal het geval. Nederland is dan een land die nog ruim de mogelijkheden bied wat betreft informatie en persoonlijke ontwikkeling. Dit is absoluut niet het geval in de rest van de wereld.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh ja, het is toch normaal dat je rond de puberteit gaat twijfelen aan wat je tot nu toe voor waar hebt aangenomen en zelf gaat onderzoeken hoe de wereld volgens jou in elkaar zit? Dat is het moment waarop veel mensen het geloof dat ze als kind is geleerd laten vallen of juist een geloof oppakken.
[..]
We hebben toch allemaal internet? We kunnen toch allemaal lezen? En daarbij: ik heb zelf altijd op Christelijke scholen gezeten, maar daar werd volop verteld over andere godsdiensten. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je anno 2012 kunt beschikken over te weinig informatie.
[..]
Onrealistisch? In mijn beleving is het de normaalste zaak van de wereld dat je rond je puberteit herevalueert wat je allemaal wel en niet gelooft.
Helemaal geen gevaarlijk idee volgens Paulus:quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:34 schreef Robmeister het volgende:
Op dinsdag 17 januari 2012 22:10 schreef Robmeister het volgende:
Dat is pantheisme God is in alles. Als je wil beweren dat God in alles is dan zit God ook in jouw. Dan kan ook jij een God worden. Zeer gevaarlijk idee als je het mij vraagt.
En met wat ga je die claim onderbouwen ???quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..
Nee, dat verwacht je helemaal niet. Mensen zijn sociale wezens, dus het kan hartstikke handig zijn om als collectief hetzelfde geloof aan te hangen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:21 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk totaal geen realistisch beeld van de werkelijkheid. Als jij echt gelijk had en mensen maken in hun puberteit zelf de afweging welk religie/geloof ze aan gaan hangen dan zou je verwachten dat er behoorlijke fluctuaties te zien zijn met betrekking tot de distributie van religie/geloof.
in grote delen van de wereld kom je niet met iets anders in aanrakingquote:Op woensdag 18 januari 2012 12:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat verwacht je helemaal niet. Mensen zijn sociale wezens, dus het kan hartstikke handig zijn om als collectief hetzelfde geloof aan te hangen.
Ik wil niet zeggen dat iedereen maar radicaal moet wisselen van geloof op het moment dat ze gaan puberen. Maar ik denk wel dat dat het moment is dat je nog eens overweegt wat je tot nu toe allemaal klakkeloos voor waar hebt aangenomen. De conclusie kan dan best zijn dat je gewoon blijft geloven wat je al geloofde. Maar als je dan in aanraking komt met iets anders wat je meer aanspreekt, is het helemaal niet ongewoon om dan een ander of geen geloof aan te gaan hangen.
Nou, de VS moet je ook nog niet te licht over denken hoor. Meest christelijke natie ter wereld. Als je niet christelijk bent is elke kans daar president te worden bijv. volkomen verkeken. Ook Zuid-Europa zit nog aardig vastgeroest in christelijk denken. Ik zie in Tijn zijn denken eigenlijk een puur Noord-West Europese cultuur en dan ook nog lang niet voor iedereen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:44 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
in grote delen van de wereld kom je niet met iets anders in aanraking
en dan ben je opgegroeid in een bepaalde religie waardoor minstens 95% van de mensen die je kent die religie hebben, een religie opgeven kan dan beteken dat je in een sociaal isolement terecht komt.
Dan is eigenlijk de enige plek waar je kan kiezen voor een geloof de grote stedelijke gebieden in Europa en de VS
Die informatie wordt wel gefilterd door wat er al geleerd is.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:14 schreef Tijn het volgende:
We hebben toch allemaal internet? We kunnen toch allemaal lezen? En daarbij: ik heb zelf altijd op Christelijke scholen gezeten, maar daar werd volop verteld over andere godsdiensten. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je anno 2012 kunt beschikken over te weinig informatie.
Als je in een grote stad woont zijn er meestal wel genoeg mensen te vinden die dezelfde denkbeelden hebben.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:50 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nou, de VS moet je ook nog niet te licht over denken hoor. Meest christelijke natie ter wereld. Ook Zuid-Europa zit nog aardig vastgeroest in christelijk denken. Ik zie in Tijn zijn denken eigenlijk een puur Noord-West Europese cultuur en dan ook nog lang niet voor iedereen.
Dat is normaal, tot op bepaalde hoogte. Een ander punt van de puberteit is dat je je minder als individu gaat gedragen, en meer als sociaal wezen. Dit lijkt paradoxaal, gezien het feit dat veel pubers zich afzetten tegen de maatschappij, maar dat afzetten is een manier om een eigen plaats in de maatschappij te vinden: je likes and dislikes bepalen wie je bent in verhouding tot de groep.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh ja, het is toch normaal dat je rond de puberteit gaat twijfelen aan wat je tot nu toe voor waar hebt aangenomen en zelf gaat onderzoeken hoe de wereld volgens jou in elkaar zit? Dat is het moment waarop veel mensen het geloof dat ze als kind is geleerd laten vallen of juist een geloof oppakken.
Het probleem is gewoonlijk ook niet het vinden van de informatie, maar hoe men daarmee omgaat. De menselijke psyche heeft 101 mechanismen om om te gaan met conflicterende informatie, en de meeste van die mechanismen vallen niet uit in het voordeel van de waarheid, maar in het voordeel van de dearly held beliefs.quote:[..]
In jouw beleving wel. Maar jij verliest niet je hele sociale kring, als je fundamentele 'waarheden' aan de kaak durft te stellen. Jij hoeft niet te vrezen voor je leven, als je de officiële levensvisie tegenspreekt. Jij hebt toegang tot een enorme bibliotheek van min of meer betrouwbare bronnen, die je ook nog op waarde hebt leren schatten.quote:[..]
Onrealistisch? In mijn beleving is het de normaalste zaak van de wereld dat je rond je puberteit herevalueert wat je allemaal wel en niet gelooft.
Precies! Het idee dat mensen tijdens hun puberteit werkelijk vrij kunnen denken over geloof en religie is helemaal niet het geval of relevant. Je geeft het met de bovenstaande opmerking al zelf aan. Men wordt beïnvloed door hun sociale omgeving, maar dus ook door geschiedenis, cultuur etc.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat verwacht je helemaal niet. Mensen zijn sociale wezens, dus het kan hartstikke handig zijn om als collectief hetzelfde geloof aan te hangen.
Tja, wat ik al eerder aangaf het is gewoon niet het geval dat het gros van de mensen op een bepaald moment geheel los, zelfstandig en onafhankelijk over hun geloof gaan nadenken. Natuurlijk wilt dit niet zeggen dat men nooit over hun geloof nadenkt en maar altijd alles klakkeloos aannemen, maar het gebeurt zelden dat iemand echt kan ontsnappen aan de indoctrinatie waaronder die persoon heeft geleefd.quote:Ik wil niet zeggen dat iedereen maar radicaal moet wisselen van geloof op het moment dat ze gaan puberen. Maar ik denk wel dat dat het moment is dat je nog eens overweegt wat je tot nu toe allemaal klakkeloos voor waar hebt aangenomen. De conclusie kan dan best zijn dat je gewoon blijft geloven wat je al geloofde. Maar als je dan in aanraking komt met iets anders wat je meer aanspreekt, is het helemaal niet ongewoon om dan een ander of geen geloof aan te gaan hangen.
Heb je die vrouwen wel eens gezien?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 19:02 schreef allesbeterweter het volgende:
Mormoon Lekker 200 jaar terug in de tijd met 10 vrouwen?
Ach ja, neuken is neuken, en de gemiddelde FOK!ker mag al blij zijn met wat hij heeft.quote:Op woensdag 18 januari 2012 13:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Heb je die vrouwen wel eens gezien?. Soepjurken, vlechten, brillen met jampotglazen. Jaja! Het zijn geen playboybunnies hoor!
Je doet nu net alof dat voorbehouden is aan religie. Er is volgens mij op dat aspect geen verschil tussen de religieuze indoctrinatie en andere vormen: uiteindelijk leidt het tot een breed gedragen normenkader. Of daar nou religie aan ten grondslag ligt of iets anders: het is altijd lastig je daaraan te ontworstelen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:18 schreef UltraR het volgende:
@ Tijn
Je onderschat de mate van indoctrinatie waar veel kinderen in strenge religieuze milieus aan bloot staan.
Met decennia lange ervaring is daar alles ingericht op het voorkomen van zelf nadenken bij de leden. Je moet van goede huize komen en een buitengewoon sterk karakter hebben om jezelf daar dan aan te kunnen ontworstelen.
Ik denk dat voor iedereen geldt: ik kon niks beters krijgenquote:Op woensdag 18 januari 2012 13:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ach ja, neuken is neuken, en de gemiddelde FOK!ker mag al blij zijn met wat hij heeft.
Hoezo "andere gelovigen"?quote:Op woensdag 18 januari 2012 13:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat je jouw eigen situatie projecteert op veel andere gelovigen.
Het leek me vrij duidelijk dat ik het in mijn posts niet enkel over jou had. Ik was dus in de veronderstelling dat jij een generalisatie maakte in deze post Welk geloof/kerk/stroming zou je kiezen en waarom?quote:
Ach...ik vind het al heel wat.quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Van alles wat hij gezegd heeft pik je alleen dat er uit?
Ik viel over deze zin:quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:57 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het leek me vrij duidelijk dat ik het in mijn posts niet enkel over jou had. Ik was dus in de veronderstelling dat jij een generalisatie maakte in deze post Welk geloof/kerk/stroming zou je kiezen en waarom?
Je reageert daar wel degelijk op mij persoonlijk en impliceert bovendien dat ik gelovig ben. Dat ben ik niet.quote:Op woensdag 18 januari 2012 13:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat je jouw eigen situatie projecteert op veel andere gelovigen.
Wat kan ik er verder over zeggen? Ik kan de zaak niet vanuit andermans oogpunt bekijken. Als het voor andere mensen niet logisch is om rond je puberteit je geloof te heroverwegen door sociale druk, een gebrek aan (objectieve) informatie of welke redenen dan ook, tsja, daar kan ik me niet in inleven. Voor mij is het logisch dat je aan het begin van je volwassenheid je wereldbeeld herdefinieert. Ik ga er vanuit dat ik niet anders ben dan anderen en dat dat dus voor anderen ook geldt. Ik durf geen uitspraak te doen over hoe het is om in een andere situatie op te groeien dan de situatie waarin ik me altijd heb begeven. Dus dan zeg ik maar niks.quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Van alles wat hij gezegd heeft pik je alleen dat er uit?
Nou ze zien er beter uit dan de gem Nederlandse vrouwen die bij de winterschilder zijn geweest met een plamuur laag op hun gezicht!quote:Op woensdag 18 januari 2012 13:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Heb je die vrouwen wel eens gezien?. Soepjurken, vlechten, brillen met jampotglazen. Jaja! Het zijn geen playboybunnies hoor!
Hier kan ik me wel in vinden, katholieke kerken zijn meestal mooi versierd en dan zijn in vergelijking daarmee de meeste protestantse kerken best saai qua uiterlijk. Vooral de glas in lood ramen vind ik mooi. Over exotische 'kerken' kan ik weinig zeggen. Maar verder heb ik weinig met het katholieke geloof, de hele organisatie er achter spreekt me niet aan. En zo kan ik nog wel een aantal punten bedenken.quote:Op woensdag 18 januari 2012 23:18 schreef sneakypete het volgende:
Wat ik ook een pré vindt aan het katholieke geloof is de kunst. Een katholieke kerk is prachtig versierd. Dat is in mijn ogen geen overbodige luxe maar een poging om de wereld op een goddelijke manier te laten zien, als eerbetoon. Nu zijn er tal van andere prachtige bouwwerken uit andere culturen maar ik heb alleen bij het zien van een katholieke kerk een soort heimweegevoel; kon ik maar in deze god geloven, terwijl ik die andere bouwwerken als exotisch en dus vreemd ervaar (ondanks dat ze mooi zijn).
dat heb ik met mormonentempels:quote:Op woensdag 18 januari 2012 23:18 schreef sneakypete het volgende:
Wat ik ook een pré vindt aan het katholieke geloof is de kunst. Een katholieke kerk is prachtig versierd. Dat is in mijn ogen geen overbodige luxe maar een poging om de wereld op een goddelijke manier te laten zien, als eerbetoon. Nu zijn er tal van andere prachtige bouwwerken uit andere culturen maar ik heb alleen bij het zien van een katholieke kerk een soort heimweegevoel; kon ik maar in deze god geloven, terwijl ik die andere bouwwerken als exotisch en dus vreemd ervaar (ondanks dat ze mooi zijn).
O vind je dat. Maar waarom leef jij dan? waarom is er uberhaupt leven?quote:Op woensdag 18 januari 2012 00:06 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik denk dat ik meer en beter ben dan welke god dan ook aangezien ik wel daadwerkelijk besta.
Gevaarlijk? Niet echt, ik ben vooralsnog niet van plan om genocide te plegen of mijn kind aan mezelf te offeren.
Als je zo graag wil weten wie God is dan moet je de Bijbel eens proberen te lezen ipv hem te bashen. De Bijbel beschrijft God in detail, Zijn persoonlijkheden,zijn karakter, zijn gevoel,zijn liefde en zijn doel voor de mensheid.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:44 schreef Akziom het volgende:
[..]
Nietszeggende uitspraak. Tenzij je er ook even bij definieert wat God volgens jou dan precies is.
Anders kan ik ook wel stellig beweren dat Jezus Pfqmbx is. Tja, en dan?
Daar gaan we weer...quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
O vind je dat. Maar waarom leef jij dan? waarom is er uberhaupt leven?
Dus omdat jij leeft ben jij echter dan God. Maar God heeft jouw gemaakt. Omdat jij bestaat, Het feit dat jij leeft bewijst God want God heeft jouw gemaakt na zijn evenbeeld.
Heb jij die bijbel wel al eens gelezen ? Vast een versie die ik niet ken.quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:41 schreef Robmeister het volgende:
Als je zo graag wil weten wie God is dan moet je de Bijbel eens proberen te lezen ipv hem te bashen. De Bijbel beschrijft God in detail, Zijn persoonlijkheden,zijn karakter, zijn gevoel,zijn liefde en zijn doel voor de mensheid.
Dat is logisch als je die bijbel gelezen hebt.quote:God is wel te kennen maar mensen willen hem niet kennen.
Ik weet niet hoe dat bij jou gegaan is, maar voor mij was dat mijn moeder.quote:God is die gene die jouw het leven heeft geschonken. De meest nobele gift die er bestaat. de gift van het leven.
Je zou voor de gein deze even moeten doorlezen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dus omdat jij leeft ben jij echter dan God. Maar God heeft jouw gemaakt. Omdat jij bestaat, Het feit dat jij leeft bewijst God want God heeft jouw gemaakt na zijn evenbeeld.
God damn...quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Rare bewijsvoering hou jij erop na.quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Herformulering van een vraag die ik je eerder stelde maar waar je niet op hebt gereageerd: waarom zou ik hiervoor, noem eens wat, niet de Koran lezen?quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Als je zo graag wil weten wie God is dan moet je de Bijbel eens proberen te lezen ipv hem te bashen. De Bijbel beschrijft God in detail, Zijn persoonlijkheden,zijn karakter, zijn gevoel,zijn liefde en zijn doel voor de mensheid.
God is wel te kennen maar mensen willen hem niet kennen.
Ik reageer uiteraard op je persoonlijk, jij doet namelijk die uitspraak. En ik nam idd aan dat jij gelovig was, maar dat je dat niet bent is voor mijn argumentatie ook weer niet zo van belang hoor.quote:Op woensdag 18 januari 2012 17:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik viel over deze zin:
[..]
Je reageert daar wel degelijk op mij persoonlijk en impliceert bovendien dat ik gelovig ben. Dat ben ik niet.
Kan, die optie heb ik ook niet expliciet uitgesloten hoor, wellicht niet benoemt.quote:Verder is het puberteitverhaal natuurlijk wel een generalisatie, maar dat beperkt zich ook niet tot gelovigen. Je kunt ook als niet-gelovige tijdens je puberteit besluiten juist een geloof aan te gaan hangen lijkt mij.
Dat het moeilijk voor te stellen is is ook niet zo belangrijk. Dit soort dingen zijn te onderzoeken, wat ook gedaan wordt en ik ben van mening dat de resultaten laten zien dat mensen hun wereldbeeld maar zeer beperkt herdefiniëren, sterker nog het kan nauwelijks herdefiniëren genoemd worden in mijn ogen.quote:Wat kan ik er verder over zeggen? Ik kan de zaak niet vanuit andermans oogpunt bekijken. Als het voor andere mensen niet logisch is om rond je puberteit je geloof te heroverwegen door sociale druk, een gebrek aan (objectieve) informatie of welke redenen dan ook, tsja, daar kan ik me niet in inleven. Voor mij is het logisch dat je aan het begin van je volwassenheid je wereldbeeld herdefinieert. Ik ga er vanuit dat ik niet anders ben dan anderen en dat dat dus voor anderen ook geldt. Ik durf geen uitspraak te doen over hoe het is om in een andere situatie op te groeien dan de situatie waarin ik me altijd heb begeven. Dus dan zeg ik maar niks.
Dit.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 12:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik zou me aansluiten bij de Bacchusrite. De hele dag neuken, dansen en wijn drinken. Met een god die net zo hard mee feest. En dan na de dood naar de Elysische velden.
En jij hebt God wel eens gezien?quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo vies klinken als iemand dat zegtquote:Op donderdag 19 januari 2012 10:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
God is die gene die jouw het leven heeft geschonken. De meest nobele gift die er bestaat. de gift van het leven.
Kromme zinnen en kromme redeneringen. Komkom Rob, dat kan beter.quote:Omdat jij bestaat, Het feit dat jij leeft bewijst God want God heeft jouw gemaakt na zijn evenbeeld.
De God die zich in de bijbel openbaart is nu niet direct de God die jij beschrijft. Ik heb als je wilt wel een paar zeer opmerkelijke voorbeelden....quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:41 schreef Robmeister het volgende:
[..]
God is wel te kennen maar mensen willen hem niet kennen.
God is die gene die jouw het leven heeft geschonken. De meest nobele gift die er bestaat. de gift van het leven.
Vrij vaak besluit diezelfde god zijn gift zomaar weer terug te pakken.quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:14 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo vies klinken als iemand dat zegt
je krijgt er dan ook nog straf voor he? Vergeet dat niet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:23 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Vrij vaak besluit diezelfde god zijn gift zomaar weer terug te pakken.
Hij is als een vriend die je een cadeau geeft op je verjaardagsfeest en deze halverwege spontaan, zonder verklaring, weer uit je handen grist ook al heb je hem de hele tijd vermaakt en voorzien van hapjes en drankjes.
geen idee maar het is er.quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:37 schreef Robmeister het volgende:
[..]
bewijs?quote:Dus omdat jij leeft ben jij echter dan God. Maar God heeft jouw gemaakt.
cirkelredeneringquote:Omdat jij bestaat, Het feit dat jij leeft bewijst God want God heeft jouw gemaakt na zijn evenbeeld.
He kijk, dan hebben we misschien wel dezelfde editie van dat boek.quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:22 schreef hoatzin het volgende:
De God die zich in de bijbel openbaart is nu niet direct de God die jij beschrijft. Ik heb als je wilt wel een paar zeer opmerkelijke voorbeelden....
Op mij maakt de pracht en praal van de katholieke kerk een totaal tegenovergestelde indruk. Door zo'n nadruk te leggen op materialistische zaken benadrukt het wat mij betreft de corrupte geesten van de mensen die de katholieke kerk vormen. Ik begrijp totaal niet hoe je een zoektocht naar spirituele verlichting kunt vereenzelvigen met het vergaren van zoveel mogelijk Aardse rijkdommen. Die combinatie kom je volgens mij verder ook niet veel tegen. Maar goed, dat is mijn mening.quote:Op woensdag 18 januari 2012 23:18 schreef sneakypete het volgende:
Wat ik ook een pré vindt aan het katholieke geloof is de kunst. Een katholieke kerk is prachtig versierd. Dat is in mijn ogen geen overbodige luxe maar een poging om de wereld op een goddelijke manier te laten zien, als eerbetoon.
Heeft hiermee te maken denk ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Babylonisch_scheppingsverhaalquote:Op donderdag 19 januari 2012 16:27 schreef allesbeterweter het volgende:
Idd waar alle Bijbels vandaan komen! Pazuzu 1e kleitabletten met betrekking van elke schepping?
Ga maar eens naar Rome. Zelfs ik als fundamentalistische atheïst moest wel een keer slikken bij het zien van het Vaticaan.quote:Op donderdag 19 januari 2012 13:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op mij maakt de pracht en praal van de katholieke kerk een totaal tegenovergestelde indruk. Door zo'n nadruk te leggen op materialistische zaken benadrukt het wat mij betreft de corrupte geesten van de mensen die de katholieke kerk vormen. Ik begrijp totaal niet hoe je een zoektocht naar spirituele verlichting kunt vereenzelvigen met het vergaren van zoveel mogelijk Aardse rijkdommen. Die combinatie kom je volgens mij verder ook niet veel tegen. Maar goed, dat is mijn mening.
Bijna het is vermengd met de Egyptische schepping Horus mosje en Toth en nog vele meer !quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:05 schreef damirovic het volgende:
[..]
Heeft hiermee te maken denk ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Babylonisch_scheppingsverhaal
volgens wiki is Pazuzu een akkadisch god dat in de 24e eeuw voor christus werd aanbeden. Weet niet of dat met 1e kleitabletten te maken heeft =(
Ik snap niet wat je wilt vragen :/quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:46 schreef allesbeterweter het volgende:
[..]
Bijna het is vermengd met de Egyptische schepping Horus mosje en Toth en nog vele meer !
Beetje van alles Anu of An was de oudste Mesopotamische godheid van het firmament. Zijn functie was Eerste onder de scheppers. Anu zou de afstammeling zijn van het eerste paar goden: Anshar en Kisar. Samen met Enlil, god van de lucht en Enki, god van het water, vormde deze een oorspronkelijk onafscheidelijke triade.(bron wikipedia)
Maar die taal is ouder dan de Bijbel dus dat kan dan niet?
Als zelf's het geloof een beetje gepikt is?
Ik ben er geweest en het heeft mn indruk van de Katholieke kerk niet bepaald verbeterd.quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ga maar eens naar Rome. Zelfs ik als fundamentalistische atheïst moest wel een keer slikken bij het zien van het Vaticaan.
Dat zou mooi zijn indien je een religieuze instelling op zijn gebouwen zou beoordelen. Ser_C. was van de gebouwen onder de indruk en niet van de katholieke kerk, laten we wel wezen!quote:Op vrijdag 20 januari 2012 07:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik ben er geweest en het heeft mn indruk van de Katholieke kerk niet bepaald verbeterd.
Dat kan en dan moet je zowel het karakter van God en Allah met elkaar gaan vergelijken en wat God gezegt zou hebben. Allah en Jezus zijn totaal anders. Zou God bijvoorbeeld oproepen de ongelovige te doden...Zou God zoiets zeggen...Zouden wij zo'n God hebben?quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Herformulering van een vraag die ik je eerder stelde maar waar je niet op hebt gereageerd: waarom zou ik hiervoor, noem eens wat, niet de Koran lezen?
Toch niet de katholieke kathedralen he..Wist je dat die zijn gemaakt van beenderen en skeletten van mensen...Als je een kathedraal binnen wandeld loop je eigenlijk op een kerkhof....Hmmm lekker... lekker... lekker.....quote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:45 schreef UltraR het volgende:
Ik vind katholieke kerkgebouwen ook altijd erg mooi en indrukwekkend.
Doet verder niets af aan dat ik het 1 van de kanslozere onder alle kansloze religies vind. Paus als tussenfiguur tussen mens en god.Anti-condoom gebruik.
Kindermisbruik en de reacties erop vanuit het vaticaan.
![]()
![]()
Ik mag toch hopen dat je je pillen bent vergeten te slikken.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:53 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Toch niet de katholieke kathedralen he..Wist je dat die zijn gemaakt van beenderen en skeletten van mensen...Als je een kathedraal binnen wandeld loop je eigenlijk op een kerkhof....Hmmm lekker... lekker... lekker.....
You tell me, ik geloof in geen van beide. Enige dat ik weet is dat er de nodige ellende staat in zowel de Bijbel als de Koran.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:50 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat kan en dan moet je zowel het karakter van God en Allah met elkaar gaan vergelijken en wat God gezegt zou hebben. Allah en Jezus zijn totaal anders. Zou God bijvoorbeeld oproepen de ongelovige te doden...Zou God zoiets zeggen...Zouden wij zo'n God hebben?
Welke criteria zouden we moeten hanteren om te bepalen wat waar is en wat niet? Wat prettig is voor ons? Is dat niet nogal arbitrair? Aangenomen dat er een prettige variant bestaat, beide boeken beschrijven een god waarvan ik liever heb dat die niet bestaat. Of zoals Hitchens zegt: "I am relieved there is no evidence for such a horrible assertion."quote:The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully. - Richard Dawkins
Nee joh, de bijbel beschrijft iets wat mensen in die tijd leuk vonden of wat ze goed uitkwam.quote:Op donderdag 19 januari 2012 10:41 schreef Robmeister het volgende:
Lees je eigen Bijbel eens zonder donkere bril.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:50 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat kan en dan moet je zowel het karakter van God en Allah met elkaar gaan vergelijken en wat God gezegt zou hebben. Allah en Jezus zijn totaal anders. Zou God bijvoorbeeld oproepen de ongelovige te doden...Zou God zoiets zeggen...Zouden wij zo'n God hebben?
Nou niet om het een of ander maar als je inderdaad dat stukje serieus neemt waarin ze een karakterschets van de Bijbelse God willen geven dan moet ik je toch teleurstellen. Want dat karkaterschets is natuurlijk niet zijn karakter. Maar daar mag jij natuurlijk vanuit gaan. maar dan begrijp ik ook waarom je een verkeerde conclusie trekt. Aangezien je in een leugen gelooft zal je ook de leugen accepteren.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
You tell me, ik geloof in geen van beide. Enige dat ik weet is dat er de nodige ellende staat in zowel de Bijbel als de Koran.
[..]
Welke criteria zouden we moeten hanteren om te bepalen wat waar is en wat niet? Wat prettig is voor ons? Is dat niet nogal arbitrair? Aangenomen dat er een prettige variant bestaat, beide boeken beshrijven een god waarvan ik liever heb dat die niet bestaat. Of zoals Hitchens zegt: "I am relieved there is no evidence for such a horrible assertion."
Die karakterschets is gebaseerd op het oude testament. Tenzij je het oude testament een leugen wilt noemen zie ik niet waar je hier nu heen wilt.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 11:51 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nou niet om het een of ander maar als je inderdaad dat stukje serieus neemt waarin ze een karakterschets van de Bijbelse God willen geven dan moet ik je toch teleurstellen. Want dat karkaterschets is natuurlijk niet zijn karakter. Maar daar mag jij natuurlijk vanuit gaan. maar dan begrijp ik ook waarom je een verkeerde conclusie trekt. Aangezien je in een leugen gelooft zal je ook de leugen accepteren.
Uhm... ja.... Heb je je eigen bijbel weleens helemaal doorgelezen?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:50 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Uh... wat..? Bron plz?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:53 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Toch niet de katholieke kathedralen he..Wist je dat die zijn gemaakt van beenderen en skeletten van mensen...Als je een kathedraal binnen wandeld loop je eigenlijk op een kerkhof....Hmmm lekker... lekker... lekker.....
In het kader van de uitspraak van Dawkins heb ik nog een pareltje uit mijn volkomen objectieve cursus voor het vak "Religie en Zingeving"quote:Op zaterdag 21 januari 2012 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
You tell me, ik geloof in geen van beide. Enige dat ik weet is dat er de nodige ellende staat in zowel de Bijbel als de Koran.
[..]
Welke criteria zouden we moeten hanteren om te bepalen wat waar is en wat niet? Wat prettig is voor ons? Is dat niet nogal arbitrair? Aangenomen dat er een prettige variant bestaat, beide boeken beschrijven een god waarvan ik liever heb dat die niet bestaat. Of zoals Hitchens zegt: "I am relieved there is no evidence for such a horrible assertion."
God is onze koning. God is onze meester. God is onze rechter.quote:Daarna zegt ze dat het sowieso verkeerd is om de god te karakteriseren aan de hand van één van zijn eigenschappen.
Misschien dat je inhoudelijk kan reageren ipv van een laagdunkende uitspraak te doen over een forummer. Dus misschien dat je voorts zo vriendelijk kan zijn om gewoon inhoudelijk te reageren in een draadje?quote:Op maandag 23 januari 2012 09:26 schreef Tijn het volgende:
Rob, echt, laat je opnemen ofzo. Je verkloot het topic alleen maar met die onsamenhangende onzin van je.
Een hakbijlmoordenaar kan jou ook prima voor laten gaan in de supermarkt.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Daarna zegt ze dat het sowieso verkeerd is om de god te karakteriseren aan de hand van één van zijn eigenschappen.
Dat neemt nog steeds niet weg dat hij dat ongelofelijk gewelddadig doet. Een rechter die iedereen die een overtreding begaat op gruwelijke wijze ombrengt, wordt ook gewelddadig genoemd.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:15 schreef Robmeister het volgende:
[..]
God is onze koning. God is onze meester. God is onze rechter.
God heeft namelijk authoriteit over de mens. Maar mensen begrijpen dat niet meer. Mensen weten niet meer wat authoriteit inhoudt. Mensen denken namelijk het beter te weten dan God zelf.
God is onze rechter en een rechter is bevoegt om ons te veroordelen.
stel dat je de wet overtreed en je wordt veroordeeld. Dan zegt dat niets over de rechter. Het is niet zo dat de rechter dan de foute zou zijn en de veroordeelde de goede. Die rechter heeft authoriteit over jouw en daar kan hij gebruik van maken.
Net zoals God dat kan.
Op de karmische weegschaal overtreft moord vrijwel zeker iemand voor laten gaan in de supermarkt. God daarentegen toont waarschijnlijk evenveel liefde als geweld voor de mens, zeker als je Hooglied in ogenschouw neemt. Als de bijlmoordenaar ook bij brand tientallen wezen uit een weeshuis redt, zal het al bezwaarlijker worden om hem alleen op z'n slechte daden te beoordelen.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een hakbijlmoordenaar kan jou ook prima voor laten gaan in de supermarkt.
Ik zou zo'n persoon als redelijk geschift en gespleten zien.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Op de karmische weegschaal overtreft moord vrijwel zeker iemand voor laten gaan in de supermarkt. God daarentegen toont waarschijnlijk evenveel liefde als geweld voor de mens, zeker als je Hooglied in ogenschouw neemt. Als de bijlmoordenaar ook bij brand tientallen wezen uit een weeshuis redt, zal het al bezwaarlijker worden om hem alleen op z'n slechte daden te beoordelen.
In dit geval is de rechter ook nog eens wetgever en beul.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:15 schreef Robmeister het volgende:
[..]
God is onze koning. God is onze meester. God is onze rechter.
God heeft namelijk authoriteit over de mens. Maar mensen begrijpen dat niet meer. Mensen weten niet meer wat authoriteit inhoudt. Mensen denken namelijk het beter te weten dan God zelf.
God is onze rechter en een rechter is bevoegt om ons te veroordelen.
stel dat je de wet overtreed en je wordt veroordeeld. Dan zegt dat niets over de rechter. Het is niet zo dat de rechter dan de foute zou zijn en de veroordeelde de goede. Die rechter heeft authoriteit over jouw en daar kan hij gebruik van maken.
Net zoals God dat kan.
Als je naar de beweegredenen achter de daden van de bijbelse god kijkt, kom je tot de conclusie dat die niet half zo wreed zijn als ze lijken: Hij straft alleen de slechten, of ze nou slecht zijn omdat ze Zijn volk onderdrukken, of omdat ze tegen Zijn wetten zondigen.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou zo'n persoon als redelijk geschift en gespleten zien.
Zo'n karmische weegschaal vind ik vreemd. Je zou imho niet naar de daden zelf moeten kijken, maar naar de beweegreden erachter. Iets wat Jezus trouwens zelf ook sterk benadrukt, en daarmee de Wet in een (volgens het evangelie voor Zijn publiek) nieuw daglicht stelt.
aan de andere kant wie was het die die ene boom in zijn tuin plantequote:Op maandag 23 januari 2012 14:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je naar de beweegredenen achter de daden van de bijbelse god kijkt, kom je tot de conclusie dat die niet half zo wreed zijn als ze lijken: Hij straft alleen de slechten, of ze nou slecht zijn omdat ze Zijn volk onderdrukken, of omdat ze tegen Zijn wetten zondigen.
quote:Je moet niet vergeten dat veel van dit geschreven is in een tijd dat het Jodendom in een crisis zat. Ze putten hoop uit de gedachte dat Yahweh eens, net zoals hij vroeger al had gedaan, wraak zou nemen op hun vijanden. Net zoals wij John McClane toejuichen als hij Hans Gruber van Nakatomi Plaza afgooit, zo juichten de Joden toen de Farao door Yahweh werd bedolven onder de golven van de Rode Zee.
De straf op de zonde is de dood. Dat is duidelijk..Dus moet God de wet veranderen?quote:Op maandag 23 januari 2012 11:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat neemt nog steeds niet weg dat hij dat ongelofelijk gewelddadig doet. Een rechter die iedereen die een overtreding begaat op gruwelijke wijze ombrengt, wordt ook gewelddadig genoemd.
hehehe..Dan zijn het de mensen die God veranderd hebben als we het O.T. met het N.T. vergelijken. Zelfs een mentaal minder begaafde merkt het verschil toch ?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:50 schreef Robmeister het volgende:
hehehe..Nou nooit hoor..God veranderd niet voor ons...
Ge hebt er ook nog niet veel van begrepen he joeng ?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:17 schreef Robmeister het volgende:
Ja hee.hehehe...Jezus deed niets anders als verwijzen na het OT..Integendeel zelfs. Jezus zei namelijk tegen de Joden dat ze weer terug moesten na het oude geloof zoals het in de tijd van Mozes was. De Joden deden meer fout dan goed in de ogen van God.
God is altijd het zelfde.God veranderd niet..>Mensen willen graag dat God veranderd want dan kunnen we vrolijk door lasteren terwijl God eigenlijk alleen maar eer verdient.
Ja, zo wil jij dat God is. De Joden zijn weer een andere mening toegedaan. En hindoes, etc.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:17 schreef Robmeister het volgende:
De Joden deden meer fout dan goed in de ogen van God.
God is altijd het zelfde.God veranderd niet..>Mensen willen graag dat God veranderd want dan kunnen we vrolijk door lasteren terwijl God eigenlijk alleen maar eer verdient.
hehehe... en waarom denk je dat ? Kon God dan niet zorgen voor een endlösung als ze toch alles fout deden ? Joeng-joeng, erg hoor !quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:17 schreef Robmeister het volgende:
De Joden deden meer fout dan goed in de ogen van God.
Mag ik hieruit opmaken dat jij je vrouw buiten gooit als ze ongesteld is, dat jij mensen met een bril of een manke poot de toegang tot de kerk ontzegt, en meer van die door de bijbel verordonneerde ongein?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:17 schreef Robmeister het volgende:
Ja hee.hehehe...Jezus deed niets anders als verwijzen na het OT..Integendeel zelfs. Jezus zei namelijk tegen de Joden dat ze weer terug moesten na het oude geloof zoals het in de tijd van Mozes was. De Joden deden meer fout dan goed in de ogen van God.
Jammer he dat hij dat niet gedaan heeft...Uiteraard zou jij dat wel ok gevonden hebben toch? Dan had je in ieder geval een goed argument om je haat tegen God te kunnen rechtvaardigen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:31 schreef ATON het volgende:
[..]
hehehe... en waarom denk je dat ? Kon God dan niet zorgen voor een endlösung als ze toch alles fout deden ? Joeng-joeng, erg hoor !
Waarom zou je dat doen? Dat staat er toch niet? waarom moeten mensen toch allerlei rare details verzinnen en er woorden bij lezen die er helemaal niet staan?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mag ik hieruit opmaken dat jij je vrouw buiten gooit als ze ongesteld is, dat jij mensen met een bril of een manke poot de toegang tot de kerk ontzegt, en meer van die door de bijbel verordonneerde ongein?
Weer negeer je een aantal punten, waarom doe je dat rob?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 08:50 schreef Robmeister het volgende:
[..]
De straf op de zonde is de dood. Dat is duidelijk..Dus moet God de wet veranderen?
Dus God heeft een wet gemaakt die te zwaar is voor mensen en dus moet de wet veranderd worden?
hehehe..Nou nooit hoor..God veranderd niet voor ons...Mensen moeten veanderen voor God
Ken je Leviticus? Je zegt dat Jezus zei dat men terug moest naar het geloof van de tijd van Mozes. Toen golden de regeltjes uit Exodus en Leviticus nog. En dat waren niet bepaald vriendelijke regeltjes.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:22 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Dat staat er toch niet? waarom moeten mensen toch allerlei rare details verzinnen en er woorden bij lezen die er helemaal niet staan?
Het is toch volledig gefundeerd? We wijzen op de gruweldaden die God begaat in de Bijbel, en we discussiëren over de vraag of hij daarom wreed of gewelddadig genoemd mag worden. Daarbij gebruiken beide kanten argumenten. Daar is niets ongefundeerd aan.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:27 schreef Robmeister het volgende:
ik ga niet in op rare beschuldigingen tegen God in de zin van beul en weet ik nog wat allemaal. Hoe God genoemd wordt. Massamoordenaar, Genocidepleger,Haatdrager en noem maar op.
Ik heb me voorgenomen om helemaal niet meer te reageren op mensen die met dat soort ongefundeerde onzin aan komen zetten.
Daar kan je namelijk geen normale discussie mee voeren.
Ik wil best een discussie voeren over dee Bijbel,God en Jezus maar dat moet wel serieus en niet met ongefundeerde onzin.
De bewering dat de joden voortdurend Gods wet niet nakwamen komt wel van jou he !!!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:21 schreef Robmeister het volgende:
Jammer he dat hij dat niet gedaan heeft...Uiteraard zou jij dat wel ok gevonden hebben toch?
hehehe, hoe kan ik nou iets haten wat niet bestaat ? Alles nog kits joh ?quote:Dan had je in ieder geval een goed argument om je haat tegen God te kunnen rechtvaardigen.
Ik was serieus, legde je uit waar je de fout in ging en gaf je een voorbeeld die dat illustreerde, hoezo ongefundeerd?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:27 schreef Robmeister het volgende:
ik ga niet in op rare beschuldigingen tegen God in de zin van beul en weet ik nog wat allemaal. Hoe God genoemd wordt. Massamoordenaar, Genocidepleger,Haatdrager en noem maar op.
Ik heb me voorgenomen om helemaal niet meer te reageren op mensen die met dat soort ongefundeerde onzin aan komen zetten.
Daar kan je namelijk geen normale discussie mee voeren.
Ik wil best een discussie voeren over dee Bijbel,God en Jezus maar dat moet wel serieus en niet met ongefundeerde onzin.
OK, begin eens met het goede voorbeeld te geven.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:27 schreef Robmeister het volgende:
In het OT staan wel degelijk zulk soort wetten.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:22 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Dat staat er toch niet? waarom moeten mensen toch allerlei rare details verzinnen en er woorden bij lezen die er helemaal niet staan?
Dat laatste is voor mij ook al een tijdje duidelijk!!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:38 schreef TerryStone het volgende:
Ik was serieus, legde je uit waar je de fout in ging en gaf je een voorbeeld die dat illustreerde, hoezo ongefundeerd?
Het feit dat je argumenten negeert, verdraait (zoals je deed bij Aton) en van tafel veegt omdat je het makkelijker vindt om deze als niet-serieus en ongefundeerd te beschouwen doet mij vermoeden dat je helemaal niet wilt discussieren, maar hier bent vanuit een misplaatste bekeringsdrang.
Robmeister heeft dat boekje nog niet helemaal uit.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:39 schreef ATON het volgende:
OK, begin eens met het goede voorbeeld te geven.
Leviticus 19:19quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:22 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Jedi is geen religie, maar een ziekte. Je kunt je niet bekeren tot het jediisme, je kunt alleen besmet worden met midichlorians.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:54 schreef Dunwich het volgende:
Jedi
geen goden om voor te bidden, gewoon een vorm van boeddhisme aangepast voor het zware leven in de ruimte
trouwens, mensen die zeggen dat het vliegende spaghetti monster niet telt omdat het een parodie van religie is moeten de oorsprong van de Abrahamse geloven maar eens goed bestuderen
Waar die wet precies voor is, weet ik niet.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:53 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Leviticus 19:19
Zaai je akker niet in met verschillende soorten gewassen. Draag geen kleren die zijn geweven uit twee soorten garen.
http://www.biblija.net/bi(...)2=38&idp3=17&idp4=36
Hou je je daar ook aan?
Tja, net zoals de grondwet, maar die kan je nog updaten.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:11 schreef LunaAurea het volgende:
Waar die wet precies voor is, weet ik niet.
Maar naast een aantal vreemde wetten in het OT, zijn er ook een aantal redelijke wetten te vinden, toch?
Dat vind ik niet echt relevant voor mijn punt. Rob stelt dat de oude wetten nog steeds gelden, als je alleen de wetten volgt die je goed uitkomen dan gelden ze dus niet allemaal. Wie bepaalt welke wetten wel/niet gelden dan en op welke basis wordt dat bepaald?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:11 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Waar die wet precies voor is, weet ik niet.
Maar naast een aantal vreemde wetten in het OT, zijn er ook een aantal redelijke wetten te vinden, toch?
Dus?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:11 schreef LunaAurea het volgende:
[..]zijn er ook een aantal redelijke wetten te vinden, toch?
Joden volgen meestal de wetten uit het OT, Christenen de wet zoals deze in het NT omschreven staat, maar dat kan ook weer op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Want ik kan me herinneren dat bianconeri precies het tegenovergestelde beweerde. Dus blijkbaar is het nogal subjectief.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:18 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat vind ik niet echt relevant voor mijn punt. Rob stelt dat de oude wetten nog steeds gelden, als je alleen de wetten volgt die je goed uitkomen dan gelden ze dus niet allemaal. Wie bepaalt welke wetten wel/niet gelden dan en op welke basis wordt dat bepaald?
Dat klopt. (x2)quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:29 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Joden volgen meestal de wetten uit het OT, Christenen de wet zoals deze in het NT omschreven staat, maar dat kan ook weer op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Want ik kan me herinneren dat bianconeri precies het tegenovergestelde beweerde. Dus blijkbaar is het nogal subjectief.
O,ja. Zo is er ook nog een groep die zegt dat je de wetten in de context moeten lezen. In welke tijd het geschreven is, om welke reden etc.
Dat is geen wet, dat is een stelling. Je moet het wel in de historische context blijven zien natuurlijk. Er staat feitelijk niets anders dan dat die mensen er toen zo over dachten.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:39 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat klopt. (x2)
Ik vind het altijd wat vreemd wanneer er gezegd wordt dat het op die manier gelezen moet worden. Neem bijv. de wet die opdraagt homoseksuele mensen te doden, in geen enkele context is dat ok.
Leviticus 20:13
Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
Bijbel is toch Het Woord van God? Dat citaat dus ook.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:05 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is geen wet, dat is een stelling. Je moet het wel in de historische context blijven zien natuurlijk. Er staat feitelijk niets anders dan dat die mensen er toen zo over dachten.
Nee, dat citaat is door mensen opgeschreven, lang geleden, in een ver land (net als een sprookje, zeg maar).quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:08 schreef UltraR het volgende:
[..]
Bijbel is toch Het Woord van God? Dat citaat dus ook.
Nonsens.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:05 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is geen wet, dat is een stelling. Je moet het wel in de historische context blijven zien natuurlijk. Er staat feitelijk niets anders dan dat die mensen er toen zo over dachten.
Nee hoor. Met de uittocht van de Joden uit Egypte begint het historiserende gedeelte van de Bijbel, en de belangrijkste bronnen van smeuïge regeltjes zijn Exodus 20:22 tot 23:19 (het Verbondsboek) Deuteronomium en Leviticus, en die komen traditioneel na de uittocht.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, dat citaat is door mensen opgeschreven, lang geleden, in een ver land (net als een sprookje, zeg maar).
Het boek Job hoort ook niet bij de geschiedenis boeken, maar valt onder de wijsheids- en poëzieboekenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee hoor. Met de uittocht van de Joden uit Egypte begint het historiserende gedeelte van de Bijbel, en de belangrijkste bronnen van smeuïge regeltjes zijn Exodus 20:22 tot 23:19 (het Verbondsboek) Deuteronomium en Leviticus, en die komen traditioneel na de uittocht.
Hoewel er passages zijn die mythologiserend opgenomen moeten worden (Job begint bijvoorbeeld met "Er leefde eens in Us"), is dit daar zeker geen van.
Interpretatie, geen feitquote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nonsens.
Wetten over het onderscheid tussen Israël en de heidenen (hoofdstuk 17-20): de spijzen (17), geslachtsverkeer (18) en zedelijk levensgedrag (19-20)[1].
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Leviticus
Is ook een sprookje. Wel met zeer gênante passages voor wie erin geloven.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:11 schreef SingleCoil het volgende:
Nee, dat citaat is door mensen opgeschreven, lang geleden, in een ver land (net als een sprookje, zeg maar).
Vandaar dat er bij diverse vertalingen van dit door christenen als heilig bestempelde boek ook staat dat het wetten zijn.quote:
Wel even op blijven letten, die "wetten" gelden toch alleen voor Israelieten?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 15:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Vandaar dat er bij diverse vertalingen van dit door christenen als heilig bestempelde boek ook staat dat het wetten zijn.
"Straffen tegen verschillende misdaden" of "Strafwetten" aldus http://www.biblija.net/bi(...)=1&l=nl&set=10&pos=0
Dat jij als realiteitsbashende kastchristen er zo je eigen interpretaties en eigen definities van woorden op nahoudt doet daar niks aan af natuurlijk.
Jij let blijkbaar niet erg op. Ik reageerde in eerste instantie op Robmeister die stelde dat de wetten nog steeds geldig zijn voor christenen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:06 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wel even op blijven letten, die "wetten" gelden toch alleen voor Israelieten?
Hoe kom je daarbij?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:06 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wel even op blijven letten, die "wetten" gelden toch alleen voor Israelieten?
quote:
quote:Tot de Israëlieten zult gij zeggen: Iedere Israëliet en iedere vreemdeling, die in Israël vertoeft, die van zijn kinderen aan de Moloch geeft, zal zeker ter dood gebracht worden: het volk des lands zal hem stenigen.
Grappig, want je projecteert dat dus op het hele boek. Moeten we dat dan ook retroactief toepassen op Leviticus 17, 18 en 19? En waarom dan?quote:
Hieruit blijkt dat de wetten ook gelden voor de andere volken, alleen zij houden zich er niet aan.quote:22 Houd je aan al mijn bepalingen en regels en leef ze na, anders zal het land waarheen ik jullie breng om er te gaan wonen, jullie uitbraken. 23 Neem niet de gewoonten over van het volk dat ik voor jullie verdrijf. Zij hebben al deze dingen gedaan, en daarom heb ik een afkeer van hen gekregen.
Snap je eigenlijk wel over wat dit gaat ?quote:Tot de Israëlieten zult gij zeggen: Iedere Israëliet en iedere vreemdeling, die in Israël vertoeft, die van zijn kinderen aan de Moloch geeft, zal zeker ter dood gebracht worden: het volk des lands zal hem stenigen.
Zeg je nou werkelijk dat mensen een hekel aan de Joden hebben, omdat ze besloten hebben hun eigen boekje te (blijven) gebruiken?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:24 schreef allesbeterweter het volgende:
De oorsprong van onze bijbel de LXX
Op achtste van de maand Teweet van Joodse jaar 3515 (246 v Chr.) werden 72 versies opgeleverd, met inbegrip van identieke veranderingen op 13 plaatsen (waar zij ieder van mening waren dat een letterlijke vertaling een corruptie van de ware betekenis van Thora zou vormen). De traditie wil dat alle vertalingen identiek bleken, terwijl men nog wel stiekem onafhankelijk bepaalde veranderingen in de vertaling aangebracht zou hebben. Deze Griekse vertalingen werden Septuagint („van de zeventig”) genoemd.
Tijdens de Talmoedische periode werd het maken van de vertaling betreurd, zodat de Joodse datum 8 Teweet een vastendag werd.
De LXX was gedurende het Hellenisme en de eerste eeuwen van het christendom de belangrijkste en meest gebruikte Bijbelvertaling, bij christenen maar óók bij de joden. Bij de joden verdween het gebruik na het jaar 100 langzaam, als reactie op het gebruik van de LXX in de christelijke kerk[bron?]. Na enkele pogingen de Hebreeuwse Bijbel opnieuw, maar dan letterlijker te vertalen – door Aquila (zeer letterlijk, maar daardoor onbegrijpelijk), door Symmachus en door Theodotion (een herziening van de LXX) – besloot men in de synagoge voortaan de Bijbel in het Hebreeuws te lezen en liet men de LXX aan de christenen
(bron wikipedia)
Daar komen dus deze boekjes vandaan en het geloof van de TNCH en OT en GEN.
Dat is ook de rede dat veel mensen een hekel aan deze joodse mensen hebben en ik dus niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagintquote:Op dinsdag 24 januari 2012 20:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En zeg je nou werkelijk dat de Bijbel in de 3e eeuw voor Christus is geschreven door 72 Rabbijnen in het Grieks?
Ik heb hetzelfde doel.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:18 schreef allesbeterweter het volgende:
Ik zoek de oorsprong van het geloof waar deze vandaan komt en het oude en nieuwe testament.
Bedoel je daarmee dat de Bijbel volledig gecreëerd is door de 72 rabbijnen, of dat zij een vertaling van een reeds bestaande groep werken hebben gemaakt waaruit de meeste westerse vertalingen voort zijn gekomen?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:18 schreef allesbeterweter het volgende:
Ik heb geen hekel aan de joodse mensen en dat zeg ik ook in de laatste alinea.
Als je de teks leest staat daar de oorsprong van de bijbel waar deze dus vandaan komt en wie deze oude talen vertaalt hebben tot de boeken die wij het geloof noemen.
Dat er velen redenen zijn om dit niet te geloven worden door andere gelovigen aangehaald om deze mensen wel te hekelen of zo als velen aanhalen.
Ik zoek de oorsprong van het geloof waar deze vandaan komt en het oude en nieuwe testament,wat dus door deze mensen vetaalt is in de 3e voor christus ons geloof baseert .
Dit bewijs is bewezen met de vondst van de dode zeerollen die dit ook bevestigen wat er in de bijbel staat.
En inderdaad het bewijs is dus dat onze westerse bijbel uit deze LXX komt.
De vele vervolgingen in het verleden zijn wel de aanleiding geweest tot deze zieke haat.
Tegen dit bewijs dat de meeste gelovige boeken van deze geschriften afstammen.
Ik heb geen haat tegen geen enkel mens of boek ik citeer alleen wat er wetenschapelijk op wikipedia geschreven staat waar de bijbel vanaf stamt.
Ik begrijp dat hij op de Septuagint doelt, maar ik vraag me af of hij begrijpt welke positie die Septuagint inneemt in de ontwikkeling van de Torah/Bijbel.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:20 schreef ATON het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint
Hoe kom je daar nu weer bij? Het geslachtsregister gaat terug tot ongeveer 4500/5000 jaar vChr. maar er wordt niks gezegd over de leeftijd van de aarde zelf.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:54 schreef allesbeterweter het volgende:
Maar of deze hele bijbel wel de wet is ,denk ik niet dat de aarde iets van 6500 jaar oud moet zijn volgens de kerk? Maakt het voor mij een ongeloofwaardig boek en ik wil graag weten waar deze bijbel vandaan komt.
Vriend, dat vraag ik niet. Ik vraag je, of je op basis van het Wikipedia-artikel denkt dat de Bijbel volledig uit het niets is geschreven door de 72 rabbijnen, of dat je denkt dat het artikel zegt dat de 72 rabbijnen slechts een vertaling hebben gemaakt van een reeds bestaand heilig boek.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:54 schreef allesbeterweter het volgende:
Ik geloof helemaal niks !
Ik citeer uit werken van meesters in de bijbel kunsten op Wikipedia.
Ik geloof in Darwin en de annunaki en een klein beetje in een boek wat geschreven is als handleiding "hoe mensen met elkaar (zouden) moeten omgaan" De bijbel dus.
Maar of deze hele bijbel wel de wet is ,denk ik niet dat de aarde iets van 6500 jaar oud moet zijn volgens de kerk? Maakt het voor mij een ongeloofwaardig boek en ik wil graag weten waar deze bijbel vandaan komt. En dat probeer ik op te zoeken in deze geschriften en kom op hele andere dingen uit dan deze vertellingen en verhalen die in welke bijbel ook staan.
Welk geloof of stroming zou ik kiezen en waarom?
Je hoeft niet te kopiëren van Wikipedia, ik ben bekend met de Bijbel. Geef nu maar gewoon antwoord op mijn vraag: was er al een heilig schrift van de Joden voordat de 72 rabbijnen de Septuagint samenstelden, of hebben zij de hele zooi toen uit hun duim gezogen?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 22:11 schreef allesbeterweter het volgende:
Genesis1 dus met de schepping.
Het boek Genesis (Grieks: Γένεσις, "ontstaan"; Hebreeuws: בראשית, Beresjiet, "in den beginne", naar het eerste woord van de Hebreeuwse tekst) is het eerste boek van de Hebreeuwse Bijbel. In het Nederlands begint het boek met de zin: "In den beginne schiep God de hemel en de aarde". Het boek vertelt het verhaal van het ontstaan van de wereld en de mensheid, van de aartsvaders van het Joodse volk - Abraham, Izaäk en Jakob - alsmede van de twaalf zonen van Jakob die het begin vormden van het Israëlitische volk. Bron:(wikipedia)
En iedereen die dus beweerd dat de aarde 10.000 of 6000 jaar oud moet zijn welke elke gelovige zegt. Al voor de tijd van 4000 0f 6000 jaar lang in het schepping verhaal.
Ik geloof eerder in apen en Annunaki omdat de meeste die in deze boeken geloven dit waarschijnlijk ook zijn omdat ze deze teksten uit context trekken?
Dat blijkt hier niet uit. Er blijkt slechts uit dat er volkeren zijn die zich niet aan die wetten houden, die immers voor Israleieten en bezoekers gemaakt zijn. Een soort van territorialiteitsbeginsel, dat door God nogal stevig geimplementeert wordt. Er blijkt niet uit dat God meent ook jurisdictie te hebben over de andere volken, er staat slechts dat hij niet blij met ze was en ze daarom uit Israel verdreef.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:30 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Hieruit blijkt dat de wetten ook gelden voor de andere volken, alleen zij houden zich er niet aan.
Klaarblijkelijk. Waarom zou je iets anders verwachten als het er zo expliciet staat?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Grappig, want je projecteert dat dus op het hele boek. Moeten we dat dan ook retroactief toepassen op Leviticus 17, 18 en 19? En waarom dan?
Overigens richt het boek zich, getuige Leviticus 18:15 en 18:22, alleen op getrouwde mannen met getrouwde zoons. Moeten we de ongehuwde mannen, mannen met alleen dochters, mannen met ongehuwde zoons, en vrouwen dan ook uitsluiten?
Het is altijd leuk dat mensen altijd na Exodus en de wetboeken van Mozes verwijzen. Maar blijkbaar weet helemaal niemand dat aan de wet van Mozes allang een eind is gekomen. De wet van Mozes geld helemaal niet meer.quote:Ken je Leviticus? Je zegt dat Jezus zei dat men terug moest naar het geloof van de tijd van Mozes. Toen golden de regeltjes uit Exodus en Leviticus nog. En dat waren niet bepaald vriendelijke regeltjes.
Aangezien jij zegt Jezus te volgen, neem ik aan dat jij wel bent teruggekeerd naar de regeltjes van Mozes' tijd. En dat jij dus onder meer menstruerende vrouwen als onrein beschouwt, dat jij vindt dat mensen met lichamelijke gebreken niet het altaar van de Heer mogen benaderen, en nog meer van die vreemde en wrede regeltjes.
Ha nee ? Hoe ver gaat dit ' geslachtsregister ' dan ? Tot Adam en Eva toch ? En waren die er reeds niet binnen de 6-daagse schepping in Genesis ? Toch nog maar eens nalezen hoor !quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:58 schreef LunaAurea het volgende:
Hoe kom je daar nu weer bij? Het geslachtsregister gaat terug tot ongeveer 4500/5000 jaar vChr. maar er wordt niks gezegd over de leeftijd van de aarde zelf.
Dat bedoeld allesbeterweten helemaal niet, net evenmin Wiki. De Torah is in opdracht van Ptolemaeus door ' 72 ' schriftgeleerden vertaald in het Grieks voor de griekssprekende joden uit Egypte. Het is deze vertaling die gebruikt is door de auteurs van het N.T. en er daardoor reeds fouten zijn geslopen door verkeerd begrepen hebreeuwse en arameese woorden. De Bijbel is niet door die 72 ' rabbijnen ' gecreëerd, maar enkel in het grieks omgezet. Dat staat er toch duidelijk, of niet soms ?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 21:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Bedoel je daarmee dat de Bijbel volledig gecreëerd is door de 72 rabbijnen, of dat zij een vertaling van een reeds bestaande groep werken hebben gemaakt waaruit de meeste westerse vertalingen voort zijn gekomen?
Blijkbaar niet, gezien je vragen.quote:Op woensdag 25 januari 2012 00:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Je hoeft niet te kopiëren van Wikipedia, ik ben bekend met de Bijbel.
Ja, de ' heilige schrift ' van de joden ( staat Juda, inwoners: judeeërs= joden ) is ontstaan ( aanvang ) onder koning Josia bij de ' vonst ' van de proto-deuteronomium http://nl.wikipedia.org/wiki/Josia .quote:Geef nu maar gewoon antwoord op mijn vraag: was er al een heilig schrift van de Joden voordat de 72 rabbijnen de Septuagint samenstelden, of hebben zij de hele zooi toen uit hun duim gezogen?
Zijn er ook buitenbijbelse bronnen hiervoor?quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:56 schreef ATON het volgende:
Ja, de ' heilige schrift ' van de joden ( staat Juda, inwoners: judeeërs= joden ) is ontstaan ( aanvang ) onder koning Josia bij de ' vonst ' van de proto-deuteronomium http://nl.wikipedia.org/wiki/Josia .
Ja dat klopt, die gaat door tot Adam en Eva.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Ha nee ? Hoe ver gaat dit ' geslachtsregister ' dan ? Tot Adam en Eva toch ? En waren die er reeds niet binnen de 6-daagse schepping in Genesis ? Toch nog maar eens nalezen hoor !
Er staat 'In het begin', geen enkele tijdsaanduiding. De eerste dag begint pas vanaf 'God zei', netzoals alle andere dagen beginnen met die woorden. Of je nu in een 6-daagse schepping gelooft of de dagen in genesis 1 als periodes ziet, over de leeftijd van de aarde staat er niks zoals je ziet. Hoe wil je trouwens de vele bewijzen, dat de aarde veel ouder is, weerleggen?quote:1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.
3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.
Deze smoes is ondertussen al een Klassieker onder de gelovigen geworden.quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:43 schreef LunaAurea het volgende:
Er staat 'In het begin', geen enkele tijdsaanduiding. De eerste dag begint pas vanaf 'God zei', netzoals alle andere dagen beginnen met die woorden. Of je nu in een 6-daagse schepping gelooft of de dagen in genesis 1 als periodes ziet, over de leeftijd van de aarde staat er niks zoals je ziet. Hoe wil je trouwens de vele bewijzen, dat de aarde veel ouder is, weerleggen?
Geen theologisch verhaal,geen geloofsboodschap, maar simpelweg een geleend epos. Ga maar eens in deze hoek zoeken:quote:Het verhaal van de schepping is honderden jaren mondeling overgebracht, pas veel later is het daadwerkelijk opgeschreven. De schrijver is er niet bij geweest. Er zijn ze. Pas twee scheppingsverhalen, alle twee met een andere volgorde. Het is geen historisch verslag, maar een theologisch verhaal met een geloofsboodschap.
Ik lees alleen wat er staat, meer niet.quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Deze smoes is ondertussen al een Klassieker onder de gelovigen geworden.
Ik kan hier nu niet echt wat over de schepping in terug vinden...quote:Geen theologisch verhaal,geen geloofsboodschap, maar simpelweg een geleend epos. Ga maar eens in deze hoek zoeken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos
Waarom gaat dat niet samen?quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:54 schreef ATON het volgende:
Geen theologisch verhaal,geen geloofsboodschap, maar simpelweg een geleend epos.
Vind je dat niet een beetje een fundamentalistische manier van denken? Je zegt dat het er expliciet staat en dat het daarom als waar aangenomen moet worden, zonder rekening te houden met zowel de religieuze, als de historische, als de literaire context.quote:Op woensdag 25 januari 2012 08:28 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Klaarblijkelijk. Waarom zou je iets anders verwachten als het er zo expliciet staat?
Luister eens, het zijn geen vragen waarop ik het antwoord niet weet. Ik vraag me af of allesbeterweter het juiste antwoord voor ogen heeft, want zijn opmerkingen geven mij het idee dat dat niet zo is. Daarom vraag ik hem om verduidelijking: heeft hij het verkeerde idee, dan kan dat gericht ontkracht worden. Heeft hij het juiste idee, dan val ik hem niet aan op een punt dat hij helemaal niet gemaakt heeft of wil maken.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, gezien je vragen.
[..]
Ja, de ' heilige schrift ' van de joden ( staat Juda, inwoners: judeeërs= joden ) is ontstaan ( aanvang ) onder koning Josia bij de ' vonst ' van de proto-deuteronomium http://nl.wikipedia.org/wiki/Josia .
Ik snap niet zo goed waarom de historische context zo belangrijk is eigenlijk?quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vind je dat niet een beetje een fundamentalistische manier van denken? Je zegt dat het er expliciet staat en dat het daarom als waar aangenomen moet worden, zonder rekening te houden met zowel de religieuze, als de historische, als de literaire context.
Dat lijkt mij verdacht veel op de manier waarop fundamentalisten de Bijbel interpreteren.
De historische context is altijd een goed excuus goede verklaring voor zaken in de Bijbel die wetenschappelijk incorrect of moreel en ethisch volslagen verwerpelijk zijn.quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waarom de historische context zo belangrijk is eigenlijk?
Een excuus lijkt me inderdaad aannemelijker. Ik vind het altijd opmerkelijk dat men zo makkelijk de context kan aanhalen maar dat ze bepaalde andere onzinnige dingen uit de bijbel blijkbaar nog niet verjaard vinden. Lekker selectief geloven.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
De historische context is altijd een goed excuus goede verklaring voor zaken in de Bijbel die wetenschappelijk incorrect of moreel en ethisch volslagen verwerpelijk zijn.
Omdat wetten vaak reacties zijn op contemporaine gebeurtenissen. Wil je de wetten volledig begrijpen, en wil je kijken of ze nog steeds opgeld (zouden moeten) doen, dan moet je ook weten met wel doel ze geschreven zijn.quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:59 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waarom de historische context zo belangrijk is eigenlijk?
Het is natuurlijk zo oppertunistisch als wat: het ene moment de Bijbel een onbetwistbare autoriteit noemen, het is tenslotte het woord van God. Het andere moment stellen dat de Bijbel geschreven is voor en in de context van de menselijke beschaving zoals die 2000 jaar geleden was, om daarmee ieg de grootste onzin in dat Boek te verklaren.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:04 schreef ems. het volgende:
[..]
Een excuus lijkt me inderdaad aannemelijker. Ik vind het altijd opmerkelijk dat men zo makkelijk de context kan aanhalen maar dat ze bepaalde andere onzinnige dingen uit de bijbel blijkbaar nog niet verjaard vinden. Lekker selectief geloven.
Jou vragen riepen dan ook grote vraagtekens op. Vandaar mijn antwoorden ( met de nodige verbazing ). Ik heb echter wél het gevoel dat ie goed zit, maar durft niet direct het achterste van zijn tong te laten zien. Ik doe dit voortaan ook niet meer op dit forum.quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Luister eens, het zijn geen vragen waarop ik het antwoord niet weet. Ik vraag me af of allesbeterweter het juiste antwoord voor ogen heeft, want zijn opmerkingen geven mij het idee dat dat niet zo is.
Zo is me deze beweegreden nu ook al wat meer duidelijker.quote:Daarom vraag ik hem om verduidelijking: heeft hij het verkeerde idee, dan kan dat gericht ontkracht worden. Heeft hij het juiste idee, dan val ik hem niet aan op een punt dat hij helemaal niet gemaakt heeft of wil maken.
Tracht ik ook, en met dank voor de toelichting.quote:Dat houdt de discussie in mijn ogen zowel duidelijker als vriendelijker.
Dit is geen poging tot apologie, het is slechts een poging om de Bijbel een eerlijke kans te geven, zoals je ieder boek een eerlijke kans moet geven.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
De historische context is altijd een goed excuus goede verklaring voor zaken in de Bijbel die wetenschappelijk incorrect of moreel en ethisch volslagen verwerpelijk zijn.
Moet nog geschreven worden.quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:13 schreef claus_johann het volgende:
Wat is het beste historische boek over hoe de Bijbel is ontstaan?
Nee, niks geloven, dat is knap!quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:04 schreef ems. het volgende:
[..]
Een excuus lijkt me inderdaad aannemelijker. Ik vind het altijd opmerkelijk dat men zo makkelijk de context kan aanhalen maar dat ze bepaalde andere onzinnige dingen uit de bijbel blijkbaar nog niet verjaard vinden. Lekker selectief geloven.
Ja hoor, maar nog niet het beste. Beter lezen.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Er zijn geen boeken over de bijbel geschreven?
Veruit de meeste daarvan zijn wel behoorlijk gekleurd door een paar duizend jaar christelijke beschaving. Het lijkt me vrij lastig om 2000 jaar na dato er nog iets objectiefs over te zeggen, zelfs voor niet-christelijke historici.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:23 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Er zijn geen boeken over de bijbel geschreven?
Mensen hebben wel heel erg de neiging om de blanks in te vullen wanneer ze het niet weten. Maar daar niet aan toegeven is ook weer niet zo knap hoor.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:22 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nee, niks geloven, dat is knap!
Als dit geen apologie betreft, wat bedoel je dan precies met "de Bijbel een kans geven"? Dat het een boek is dat is samengesteld uit stukken tekst die in die tijd zijn geschreven door mensen staat wat mij betreft vast. Dat het interessant is voor de geschiedenis van die tijd ook. In die zin hoeft zo'n boek geen kans te krijgen.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit is geen poging tot apologie, het is slechts een poging om de Bijbel een eerlijke kans te geven, zoals je ieder boek een eerlijke kans moet geven.
Met "een kans geven" bedoel ik dat we de Bijbel niet bij voorbaat overboord moeten gooien omdat de letterlijke interpretatie ons niet aanstaat. Dan zijn we niets beter dan fundamentalisten, die de Bijbel bij voorbaat accepteren. We moeten de Bijbel zodanig bestuderen dat het mogelijk is om de originele betekenissen die men in de teksten heeft willen leggen eruit te halen, en de Bijbel daarop beoordelen. Dingen zonder kritische bestudering verwerpen vind ik fout.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dit geen apologie betreft, wat bedoel je dan precies met "de Bijbel een kans geven"? Dat het een boek is dat is samengesteld uit stukken tekst die in die tijd zijn geschreven door mensen staat wat mij betreft vast. Dat het interessant is voor de geschiedenis van die tijd ook. In die zin hoeft zo'n boek geen kans te krijgen.
Maar dat is wel iets heel anders dan de religie een kans geven. Wat mij betreft hoeft dat laatste niet zo. Let wel: het zijn niet de historici die ik op dat punt oppertunisme verwijt. Ik vraag me echter wel af in hoeverre objectieve geschiedschrijving mbt de Bijbel in deze tijd nog mogelijk is. Onze recente geschiedenis is zeer sterk beinvloed en gekleurd door deze religie. Maar weinig mensen in de laatste 2000 jaar hadden de vrijheid of de behoefte om te pogen er iets objectiefs over te zeggen.
Dit klinkt een beetje alsof je denkt dat dat nog wel zou kunnen komen. Daar heb ik zo mijn twijfels bij: we kijken er nu naar door een bril die tweeduizend jaar lang gekleurd is met alle kleuren van de regenboog. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om op een betrouwbare manier te bepalen in welke mate de religie in die tijd het verhaal heeft gekleurd, zelfs als dat is wat je nu zou willen doen.quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De Bijbel heeft wat dat betreft nog geen eerlijke kans gekregen, precies om de redenen die jij al aangaf: het Bijbelonderzoek is nog teveel gekleurd door persoonlijke (religieuze) belangen.
Het reconstrueren van de originele betekenis is dan ook geen conditio sine qua non voor kritisch Bijbelonderzoek, maar het moet wel het doel zijn. Zoals fysici naar één formule voor alles streven, zonder ooit te weten of dat zelf ook maar mogelijk is.quote:Op woensdag 25 januari 2012 14:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit klinkt een beetje alsof je denkt dat dat nog wel zou kunnen komen. Daar heb ik zo mijn twijfels bij: we kijken er nu naar door een bril die tweeduizend jaar lang gekleurd is met alle kleuren van de regenboog. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om op een betrouwbare manier te bepalen in welke mate de religie in die tijd het verhaal heeft gekleurd, zelfs als dat is wat je nu zou willen doen.
De onderzoekers zouden wel dit boek in drie delen kunnen opsplitsen:quote:Op woensdag 25 januari 2012 14:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het reconstrueren van de originele betekenis is dan ook geen conditio sine qua non voor kritisch Bijbelonderzoek, maar het moet wel het doel zijn. Zoals fysici naar één formule voor alles streven, zonder ooit te weten of dat zelf ook maar mogelijk is.
En dan ? Wat wil je daar nu mee aantonen ???quote:Op woensdag 25 januari 2012 12:18 schreef Haushofer het volgende:
In het Genesis-verhaal worden bijvoorbeeld zon en maan niet bij naam genoemd, wat de Goddelijke status afwijst van deze objecten.
En dan ? Er zijn nog verschillen hoor. Zo heet ADAM in het Akkadisch/Sumerisch scheppingsverhaal ADAPA. Donkerrode aarde in het Akkadisch is ADAMATOE. En rood in het Hebreeuws, is dat niet ADOM ? Er zijn zeker verschillen.quote:Ook wordt de mens nadrukkelijk niet als bijproduct gezien, wat in de Babylonische scheppingsmythes wel het geval is.
Je liet het hier klinken als een soort tegenstelling. Er zit wel degelijk een "theologisch verhaal" in Genesis, terwijl het gebaseerd is op oudere scheppingsmythesquote:Op woensdag 25 januari 2012 11:54 schreef ATON het volgende:
Geen theologisch verhaal,geen geloofsboodschap, maar simpelweg een geleend epos.
Dat zou ik "theologische ideeën" noemen.quote:
Ik sta niet in voor de klank, wel voor wat ik schrijf.quote:Op donderdag 26 januari 2012 09:51 schreef Haushofer het volgende:
Je liet het hier klinken als een soort tegenstelling.
Dan toch ?quote:Er zit wel degelijk een "theologisch verhaal" in Genesis, terwijl het gebaseerd is op oudere scheppingsmythes
Noem het zoals je wil. Ik hou me bij de feiten!quote:Dat zou ik "theologische ideeën" noemen.
Jij noemt het een "feit" dat het scheppingsverhaal "geen theologisch verhaal" is en "geen geloofsboodschap" heeft?quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:03 schreef ATON het volgende:
Noem het zoals je wil. Ik hou me bij de feiten!
Met alle respect, het ontgaat me volledig wat je denkt bij te dragen aan de discussie met posts zoals deze.quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik sta niet in voor de klank, wel voor wat ik schrijf.
[..]
Dan toch ?
[..]
Noem het zoals je wil. Ik hou me bij de feiten!
De Bijbel zelf daarin staat namelijk beschreven hoe Mozes een visioen van God kreeg die hem na Egypte stuurde om het Joodse volk uit slavernij te bevrijden. Later gaf God Mozes de oprdracht om alles op te schrijven op papier...God heeft opdracht gegeven om zijn woord op papier te zetten.quote:Op woensdag 25 januari 2012 11:13 schreef claus_johann het volgende:
Wat is het beste historische boek over hoe de Bijbel is ontstaan?
Je bent wel echt een hele lieve troll.quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:38 schreef Robmeister het volgende:
[..]
De Bijbel zelf daarin staat namelijk beschreven hoe Mozes een visioen van God kreeg die hem na Egypte stuurde om het Joodse volk uit slavernij te bevrijden. Later gaf God Mozes de oprdracht om alles op te schrijven op papier...God heeft opdracht gegeven om zijn woord op papier te zetten.
Dat is toch duiderlijk?
Dat hebben ze inderdaad ongeveer 600 v.Chr. opgeschreven tijdens de ballingschap in Babyloniëquote:Op donderdag 26 januari 2012 10:38 schreef Robmeister het volgende:
[..]
De Bijbel zelf daarin staat namelijk beschreven hoe Mozes een visioen van God kreeg die hem na Egypte stuurde om het Joodse volk uit slavernij te bevrijden. Later gaf God Mozes de oprdracht om alles op te schrijven op papier...God heeft opdracht gegeven om zijn woord op papier te zetten.
Dat is toch duiderlijk?
En met alle respect, het ontgaat me de zin van de commentaar door Haushofer.quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:29 schreef Molurus het volgende:
Met alle respect, het ontgaat me volledig wat je denkt bij te dragen aan de discussie met posts zoals deze.
Dat is de ' Bijbelversie ' , maar de archeologie spreekt dit tegen :quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:38 schreef Robmeister het volgende:
Dat is toch duiderlijk?
Tsja, er ontgaat jou imo wel es vaker watquote:Op donderdag 26 januari 2012 10:46 schreef ATON het volgende:
[..]
En met alle respect, het ontgaat me de zin van de commentaar door Haushofer.
ja he die mensen zijn allemaal fictief..tuurlijk.dan heb je een groter geloof dan ik..maar niet meer beweren dan dat de Bijbel een premitief boek is. want zelf 10 Tolkiens kunnen nog niet tippen aan een halve Bijbel.quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dat hebben ze inderdaad ongeveer 600 v.Chr. opgeschreven tijdens de ballingschap in Babylonië
Aangezien er buiten de bijbel geen aanwijzing is voor een exodus of zelfs maar Joodse slaven in Egypte is het niet erg aannemelijk dat Moses überhaupt bestaan heeft.
Waarom? Geloof je b.v. dat alle figuren uit de Griekse mythologie ook historische wortels hebben?quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:17 schreef Robmeister het volgende:
ja he die mensen zijn allemaal fictief..tuurlijk.dan heb je een groter geloof dan ik..
Het zou ook aan uw ingekleurde visie zijn of gewoon gemis aan intelligentie. Er moet wel iéts zijn.. Kan ook mijn inbreng zijn dat niet zo in je straatje past.. Maar hoe dan ook, je bent echt het minst van mijn zorgen hoor.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, er ontgaat jou imo wel es vaker wat
Ik vraag me dan af of het nou mijn manier van lezen is (dat zou prima kunnen, natuurlijk), of jouw manier van formuleren.
Watquote:Op donderdag 26 januari 2012 11:17 schreef Robmeister het volgende:
maar niet meer beweren dan dat de Bijbel een premitief boek is. want zelf 10 Tolkiens kunnen nog niet tippen aan een halve Bijbel.
Of, ik zeg es iets heel geks, jouw ingekleurde visie en/of "gemis aan intelligentie".quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Het zou ook aan uw ingekleurde visie zijn of gewoon gemis aan intelligentie. Er moet wel iéts zijn.. Kan ook mijn inbreng zijn dat niet zo in je straatje past.. Maar hoe dan ook, je bent echt het minst van mijn zorgen hoor.
Daarom is het ook een bestseller. Men heeft er wel enkele honderden jaren over geredigeerd he, en dan staat het nog bol van de tegenspraken. Maar.. het verkoopt ondanks nog steeds goed.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:17 schreef Robmeister het volgende:
ja he die mensen zijn allemaal fictief..tuurlijk.dan heb je een groter geloof dan ik..maar niet meer beweren dan dat de Bijbel een premitief boek is. want zelf 10 Tolkiens kunnen nog niet tippen aan een halve Bijbel.
Jij bent in staat om objectief te zijn?quote:Op woensdag 25 januari 2012 13:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar religie heeft al lang en breed die kans verspeeld, omdat ze op geen enkele manier standhoud tegen een objectieve blik. Dan heb ik het niet eens over het bestaan van een god of iets dergelijks: ik spreek alleen over het feit dat vrijwel iedere religie al bol staat van de inhoudelijke contradicties.
De Bijbel heeft wat dat betreft nog geen eerlijke kans gekregen, precies om de redenen die jij al aangaf: het Bijbelonderzoek is nog teveel gekleurd door persoonlijke (religieuze) belangen.
Als een gelovige pretendeert dat een boek de letterlijke waarheid is en er staan letterlijk 2 waarheden in die elkaar uitsluiten zijn de contradicties best relevantquote:Op donderdag 26 januari 2012 14:44 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Jij bent in staat om objectief te zijn?
Is het relevant dat religies bol staan van inhoudelijke contradicties?
Het is inderdaad mijn streven objectief ernaar te kijken. En het is zeer relevant dat religies bol staan van inhoudelijke contradicties, want iets dat de waarheid is kan zichzelf nooit tegenspreken.quote:Op donderdag 26 januari 2012 14:44 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Jij bent in staat om objectief te zijn?
Is het relevant dat religies bol staan van inhoudelijke contradicties?
Ja, wat heb JIJ daar nou van opgestoken?quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:46 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat
10 tolkiens zijn wel realistischer dan de bijbel. Misschien moeten we de wijze lessen daaruit maar volgen.
Als je naar Mordor gaat om een vervloekte ring in een vulkaan te gooien, doe dat dan niet te voet.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:11 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ja, wat heb JIJ daar nou van opgestoken?
The best experience can be learned from survivers. Ask Frodo.quote:Op donderdag 26 januari 2012 17:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je naar Mordor gaat om een vervloekte ring in een vulkaan te gooien, doe dat dan niet te voet.
Je streeft ernaar, maar kun je het, of ben je het? Wanneer ik voor mezelf spreek, zeg ik dat ik niet objectief kan zijn. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat streven naar objectiviteit wenselijk is, maar ik denk dat het een illusie is dat iemand objectief kan zijn.quote:Op donderdag 26 januari 2012 15:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het is inderdaad mijn streven objectief ernaar te kijken. En het is zeer relevant dat religies bol staan van inhoudelijke contradicties, want iets dat de waarheid is kan zichzelf nooit tegenspreken.
Nihilisme, schattig. "We kunnen niets weten, want hoe weten we dat ons verstand betrouwbaar is?"quote:Op donderdag 26 januari 2012 19:49 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Je streeft ernaar, maar kun je het, of ben je het? Wanneer ik voor mezelf spreek, zeg ik dat ik niet objectief kan zijn. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat streven naar objectiviteit wenselijk is, maar ik denk dat het een illusie is dat iemand objectief kan zijn.
Mijn eerste vraag hangt samen met mijn tweede vraag. Als objectiviteit niet mogelijk is, dan kan er naar mijn mening ook niet zoiets zijn als dé waarheid. Als dat zo is, dan sluit de ene waarheid de andere niet uit. Als ik me zou moeten associëren met een (geaccepteerde) stroming van de westerse filosofie dan zou dat het absolute idealisme zijn. M.a.w.: de "uiterlijke" wereld of de wereld van het object is een weerspiegeling van de menselijke geest, het subject dus. Alsof wij allen tezamen de realiteit dromen.
Belangrijk om te beseffen is ook dat veel religies een abstractie zijn. Een goed voorbeeld is het hindoeïsme. Het hindoeïsme kent geen stichter, en het is onbekend wanneer deze religie precies begonnen is. De term is bedacht door de Engelsen, en zij keken uiteraard door hun eigen Protestantse-Anglicaanse bril. Hét hindoeïsme bestaat niet. Uiteraard hebben religiewetenschappers wel een dergelijke abstractie nodig om het te bestuderen. Tegenstrijdigheden zien binnen die "ene" religie is onjuist, want het is niet één religie. Laat staan dat je het ziet als een bewijs dat religie passé is. Overigens heeft het woord religie geen oosters, of op zijn minst Zuidoost-Asisch equivalent. Natuurlijk zijn er wel woorden die er een beetje op lijken.
Met georganiseerde, geïnstitutionaliseerde, exoterische religie heb ik overigens ook niks. Het is deze vorm van religie waar veel mensen aan refereren wanneer zij spreken over religie. De papen en andere klerken hebben er belang bij dat mensen niet één worden met God (voor zover er zoiets bestaat). Zij hebben er dus belang bij dat re ligare niet bereikt wordt. Ik kan me erover blijven verbazen dat zogenaamde religieuzen daar niet stil bij staan. In tegenstelling tot de papen vind ik de mystici wel bonafide.
De hedendaagse wetenschappers hebben veel meer gemeen met die bijgelovige religieuzen (van het verleden) dan zij vaak beseffen. Ik heb menigmaal meegemaakt dat men hun grondbeginselen of axioma's met dezelfde vurigheid verdedigt als religieuzen dat doen. Het verschil is dat het licht van "God" plaats heeft gemaakt voor het licht dat het Verstand heet. Oude wijn in nieuwe zakken.
Het bovenstaande is uiteraard een projectie van mijn "innerlijke" wereld.
Ik ben alles behalve nihilistisch. Je bewering verbaast me oprecht. Als ik me ergens niet mee identificeer, dan is het het nihilisme. Dat zou ook geheel tegen de lijn van mijn voorgaande betoog ingaan.quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nihilisme, schattig. "We kunnen niets weten, want hoe weten we dat ons verstand betrouwbaar is?"
Alleen is het de doodsteek voor iedere discussie en voor ieder rationeel onderzoek, en heb je er dus geen ene reet aan. Ik kan ook stellen dat we een minuut geleden, met al onze kennis en herinneringen, het bestaan in geniesd zijn. Maar daarmee bereik je niets.
Waar je wel iets mee bereikt, en waar we al heel veel mee bereikt hebben, is de wetenschappelijke methode. Vandaar dat we die in mijn ogen moeten volgen, ten nadele van alle leuke theoretische ideetjes waarmee filosofen tegenwoordig hun geld verdienen.
Maar goed, je voorbeeld gaat een beetje scheef. Hindoeïsme gelijkstellen aan het anglicaanse geloof is onlogisch, omdat ze beiden op een ander niveau staan. Hindoeïsme gelijkstellen aan het christendom of islam zou logischer zijn: het zijn allen blanketnamen voor een verzameling geloofssystemen die enkele principes delen. Dat zowel het individuele systeem als de verzameling "religie" genoemd wordt, dat is een onnauwkeurigheid van de taal.
Zeggen dat religie gaat om het één worden met een god, is een semantisch spelletje, en niet eens zo'n goed semantisch spelletje. Het woord heeft naar ik weet twee etymologieën, en die zijn allebei nog steeds polyinterpretabel.
Daarnaast is de manier waarop wetenschappers hun grondbeginselen verdedigen niet dezelfde als de manier waarop religieuzen hun dogmata verdedigen, ofwel ze doen niet aan wetenschap. Immers, wetenschappers zullen daarbij altijd een beroep doen op objectieve observaties, terwijl religieuzen dat nog wel eens na willen laten...
Indien je stelt dat er 'niet zoiets is als objectiviteit', of 'de waarheid', heb je zojuist toch een objectieve abslute waarheid verkondigd? Je maakt jouw subjectieve waarheid tot objectieve waarheid, dat is paradoxaal. Als er geen objectieve waarheid is, kan je ook geen uitspraak doen over 'de waarheid' of 'de waarheden', slechts over persoonlijke ervaring. Iets buiten dat is er immers niet te weten door te meten, dat zou het objectief maken. Je zou op zijn best slechts kunnen stellen dat je het niet weet, en slechts uitgaat van wat je persoonlijk aan indrukken krjigt zonder op basis daarvan uitspraken te doen over de werkelijkheid. Die bestaat immers niet buiten jezelf. Maar als dat waar is, is deze text zinloos, want ben ik nu tegen mezelf aan het spreken, tegen een reflectie van mijn onbewuste gedachten, of een punt van bewustzijn wat ook een mens-ervaring heeft. Maar dat geloof ik niet. Wij delen dan immers de fok-ervaring, wij lijken elkaar te ontmoeten in een realiteit die hetzelfde lijkt, wat het gebrek aan een objectieve waarheid tegenspreekt. Wat jij eigenlijk zegt is dat er geen objectieve wereld buiten onze gedachten ervaren in zintuiglijke ervaring, gevoelens, gedachten enz. is, er is geen werkelijke materiele wereld. Maar dat maakt de objectieve waarheid dat alles bewustzijn is. En dan is er dus wel degelijk een objectieve waarheid, echter eentje die bestaat uit al onze onbewuste en bewuste gedachten. Dat bewustzijn zou jij dan denk ik god noemen. En daar zouden wij allemaal deel van uitmaken.quote:Op donderdag 26 januari 2012 21:20 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Ik ben alles behalve nihilistisch. Je bewering verbaast me oprecht. Als ik me ergens niet mee identificeer, dan is het het nihilisme. Dat zou ook geheel tegen de lijn van mijn voorgaande betoog ingaan.
"We kunnen niets weten, want hoe weten we dat ons verstand betrouwbaar is?" Dat heb ik niet gezegd. Ik ben overigens de laatste om te zeggen dat de verwerving van kennis afhankelijk is van het verstand. Mijn verwijzing naar mystici spreekt voor zich. Ik zeg niet we aan de wetenschap niks hebben.
Ik stel niet dat het anglicisme gelijk is aan het hindoeïsme. Ik begrijp niet dat jij dit opmaakt uit mijn post. De crux van mijn voorgaande betoog is dat er niet zoiets is als objectiviteit, of dé waarheid. Ik stel ook dat menige religies in het verleden meenden objectief te zijn en de waarheid in pacht te hebben. Vervolgens heb jij het over "de wetenschappelijke methode" en "objectieve observaties"...
Wat dacht je van de waarneming. Soms heb je geen bewijs nodig om toch iets te bewijzen. Dat noemt men a-priori. Bv ik durf te beweren dat alle hemellichamen de ronde vorm hebben. Bv alle planeten,manen en zonnen zijn rond van vorm. Dat kan ik nooit bewijzen maar op basis van de waarneminvg is dat de meest logische conclusie.quote:Probleem hiermee is echter, hoe kun je als je deel uitmaakt van een objectieve waarheid die subjectieve ervaringen produceert, vaststellen wat de objectieve waarheid is? Welke ervaring is dan betrouwbaar om informatie in te winnen over de objectieve waarheid, het bewustzijn, of god?
Hemellichamen zijn bij benadering rond. En waarom zouden ze volgens jouw waarneming niet platte schijven zijn?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 09:48 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Wat dacht je van de waarneming. Soms heb je geen bewijs nodig om toch iets te bewijzen. Dat noemt men a-priori. Bv ik durf te beweren dat alle hemellichamen de ronde vorm hebben. Bv alle planeten,manen en zonnen zijn rond van vorm. Dat kan ik nooit bewijzen maar op basis van de waarneminvg is dat de meest logische conclusie.
Nu kijk je om je heen. Na de sterren,planeten en het leven. Wat zie je dan en hoe kijkt iemand er tegenaan? Voor pietje is het begonnen met een bigbang en voor een gelovige met God.
Dit is een drogreden, en een leeg statement als je niet specifieert wat je bedoelt met "uit zichzelf"quote:Maar als je de waarneming als objectief bewijs wil aanvoeren kan je alleen maar de logische conclusie trekken dat het onmogelijk uit zich zelf is ontstaan.
En diezelfde logische conclusie zou je ook kunnen toepassen op een ' maagdelijke geboorte ' , is het niet ?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 09:48 schreef Robmeister het volgende:
Wat dacht je van de waarneming. Soms heb je geen bewijs nodig om toch iets te bewijzen. Dat noemt men a-priori. Bv ik durf te beweren dat alle hemellichamen de ronde vorm hebben. Bv alle planeten,manen en zonnen zijn rond van vorm. Dat kan ik nooit bewijzen maar op basis van de waarneminvg is dat de meest logische conclusie.
Zeggen dat we niets kunnen weten omdat we net zo goed dromen kunnen zijn is epistemologisch nihilisme. Het is een leuke theorie om boven de borrelnootjes over te kletsen, maar het heeft geen enkel praktisch nut.quote:Op donderdag 26 januari 2012 21:20 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Ik ben alles behalve nihilistisch. Je bewering verbaast me oprecht. Als ik me ergens niet mee identificeer, dan is het het nihilisme. Dat zou ook geheel tegen de lijn van mijn voorgaande betoog ingaan.
"We kunnen niets weten, want hoe weten we dat ons verstand betrouwbaar is?" Dat heb ik niet gezegd. Ik ben overigens de laatste om te zeggen dat de verwerving van kennis afhankelijk is van het verstand. Mijn verwijzing naar mystici spreekt voor zich. Ik zeg niet we aan de wetenschap niks hebben.
Ik stel niet dat het anglicisme gelijk is aan het hindoeïsme. Ik begrijp niet dat jij dit opmaakt uit mijn post. De crux van mijn voorgaande betoog is dat er niet zoiets is als objectiviteit, of dé waarheid. Ik stel ook dat menige religies in het verleden meenden objectief te zijn en de waarheid in pacht te hebben. Vervolgens heb jij het over "de wetenschappelijke methode" en "objectieve observaties"...
Het scheelt ook dat we weten waarom hemellichamen overwegend (sommigen zijn eivormig) rond zijn. Dat heeft iets te maken met de zwaartekracht.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 09:48 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Hoe kom je bij dat laatste? Wat hebben we dan waargenomen dat die conclusie valideert?quote:Nu kijk je om je heen. Na de sterren,planeten en het leven. Wat zie je dan en hoe kijkt iemand er tegenaan? Voor pietje is het begonnen met een bigbang en voor een gelovige met God. Maar als je de waarneming als objectief bewijs wil aanvoeren kan je alleen maar de logische conclusie trekken dat het onmogelijk uit zich zelf is ontstaan.
quote:Op vrijdag 27 januari 2012 09:48 schreef Robmeister het volgende:
[..]
En toch zijn wij gedwongen om die conclusie te trekken.quote:Nu kijk je om je heen. Na de sterren,planeten en het leven. Wat zie je dan en hoe kijkt iemand er tegenaan? Voor pietje is het begonnen met een bigbang en voor een gelovige met God. Maar als je de waarneming als objectief bewijs wil aanvoeren kan je alleen maar de logische conclusie trekken dat het onmogelijk uit zich zelf is ontstaan.
Maar het punt is nu juist dat als je zou geloven dat alle hemellichamen vierkant zijn, ze volgens de 'universeel bewustzijns-droomwereld' dat ook kunnen zijn. Maar omdat we geloven dat ze rond zijn, zijn ze rond. Dus die hemellichamen bestaan niet in materiele zin, maar zijn imaginaire objecten die elke vorm aan kunnen nemen die ik maar wil, mits ik er genoeg in geloof. Dus je neemt waar wat je zelf geproduceerd hebt. Er is niet echt iets buiten mij, slechts wat ik geloof dat er is lijkt er te zijn en neem ik waar, maar als ik stop erin te geloven dat het er is, kan het ook verdwijnen of veranderen. Je neemt dus eigenlijk ook niets waar, je ervaart jezelf slechts, en het 'al'.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 09:48 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Nu kijk je om je heen. Na de sterren,planeten en het leven. Wat zie je dan en hoe kijkt iemand er tegenaan? Voor pietje is het begonnen met een bigbang en voor een gelovige met God. Maar als je de waarneming als objectief bewijs wil aanvoeren kan je alleen maar de logische conclusie trekken dat het onmogelijk uit zich zelf is ontstaan.
Dit was ook wat Paulus met zijn mystiek denken aangaf. Precies zoals de overige Mysterie-culten.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat dit allemaal hoogst onwaarschijnlijk is, spreekt voor zich. Maar bij bepaalde (spirituele) ervaringen lijkt dit echt de meest logische verklaring voor het bestaan zoals het is, doordat men kan ervaren dat de buitenwereld en de persoon zelf eigenlijk 1 zijn. Dit heet ego-dood. Het individu lost op in het al, of eigenlijk beseft dat het altijd geleefd heeft in een soort gedachtengevangenis waarbij het lijkt alsof alle mensen aparte identiteiten zijn, de materiele wereld echt is, het lichaam echt bestaat, enz. in tegenstelling tot de waarheid dat alles 1 cosmisch bewustzijn is. Het is ook de kern van veel mystieke leer. Tevens de basis van postmodernisme volgens mij (in de allerlaatste analyse). Het probleem is dat die ego-dood ervaring zelf niet betrouwbaar is. Alleen kan die ervaring zo krachtig zijn, dat men kan gaan geloven dat men voor het eerst de werkelijkheid ervaart zoals hij is. Als een wedergeboorte.
Niet als dit je nieuwe staat van denken en zijn betekend, het ' wedergeborene ' bewustzijn. Niks te maken met wakker worden. Het zijn wel zij die het N.T. letterlijk nemen die nog slapen.quote:Maar het paradigma waarin je wakker wordt, hangt van tegenstrijdigheden aan elkaar.
Als ik Paulus lees, zie ik zoveel wat tegen het mystieke denken ingaat, dat het mij sterk lijkt dat Paulus een mysticus was. God als persoon, Jezus als Zijn Zoon, de kruisdood, de wet, het oordeel, Jezus' terugkomst, een nieuwe hemel en aarde. Dit is toch allemaal moeilijk te verenigen met het mystieke denken, imho.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 12:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit was ook wat Paulus met zijn mystiek denken aangaf. Precies zoals de overige Mysterie-culten.
.
Historisch?quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:38 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is toch duiderlijk?
Dat IS net mystiek, m'n waarde. Als je iets meer wil weten over "Mysteriescholen ", moet je er K.Dietzfelbinger er bv. eens op naslaan. Wordt al heel wat duidelijker.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik Paulus lees, zie ik zoveel wat tegen het mystieke denken ingaat, dat het mij sterk lijkt dat Paulus een mysticus was. God als persoon, Jezus als Zijn Zoon, de kruisdood, de wet, het oordeel, Jezus' terugkomst, een nieuwe hemel en aarde. Dit is toch allemaal moeilijk te verenigen met het mystieke denken, imho.
Paulus heeft (blijkbaar) nooit gehoord van, en schrijft ook nooit over: Maria, Jozef, Betlehem, Herodes, Johannes de Doper etc. Hij heeft nooit gehoord van de wonderen, Hij citeert NOOIT dingen die Jezus zou gezegd hebben. Hij weet niets van een gemeente van Jezus. Hij weet niets van een intocht in Jeruzalem. Hij heeft het nooit over Pontius Pilatus, of over een veroordeling en terechtstelling. Hij spreekt NOOIT over die dingen. Paulus weet helemaal niets van wat wij het levensverhaal van Jezus zouden noemen, BEHALVE de kruisiging, de opstanding en de hemelvaart.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als ik Paulus lees, zie ik zoveel wat tegen het mystieke denken ingaat, dat het mij sterk lijkt dat Paulus een mysticus was. God als persoon, Jezus als Zijn Zoon, de kruisdood, de wet, het oordeel, Jezus' terugkomst, een nieuwe hemel en aarde. Dit is toch allemaal moeilijk te verenigen met het mystieke denken, imho.
Paulus noemt veel zaken die je noemt niet, maar dat is iets anders dan stellen dat hij het niet weet. Die conclusie kun je natuurlijk niet trekken. Ik ben met je eens dat Paulus niet bepaald veel historische aspecten opnoemt van Jezus vergeleken met de evangelieën, maar als je zijn boodschap leest, dan kun je je afvragen in hoeverre deze historische aspecten belangrijk waren voor zijn verhaal, en/of voor de gemeenten waar hij naar schrijft. Hij geloofde immers in de (zeer) spoedige terugkeer van Jezus, dus hoe belangrijk zijn die historische aspecten dan?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Paulus heeft (blijkbaar) nooit gehoord van, en schrijft ook nooit over: Maria, Jozef, Betlehem, Herodes, Johannes de Doper etc. Hij heeft nooit gehoord van de wonderen, Hij citeert NOOIT dingen die Jezus zou gezegd hebben. Hij weet niets van een gemeente van Jezus. Hij weet niets van een intocht in Jeruzalem. Hij heeft het nooit over Pontius Pilatus, of over een veroordeling en terechtstelling. Hij spreekt NOOIT over die dingen. Paulus weet helemaal niets van wat wij het levensverhaal van Jezus zouden noemen, BEHALVE de kruisiging, de opstanding en de hemelvaart.
quote:Klopt het, dat Paulus zegt dat hij de broers van Jezus kent en zelfs met één van hen, Jakobus, heeft gesproken (1 Kor. 9:5; Gal. 1:19; 2:9)?
Klopt het, dat Paulus zegt met Petrus en Johannes te hebben gesproken (Gal. 1-2)?
Klopt het, dat Paulus schrijft dat Jezus gekruisigd is (Gal. 3:1; 1 Kor. 2:2; 5:7 etc. etc.) door de Joden in Judea (1 Tess. 2:14-15)?
Klopt het, dat Paulus zegt dat Jezus een mens was (1 kor. 15:21; Gal. 4:4) uit het geslacht van Abraham (Gal. 3:16), zoon van David (Rom. 1:3), een Jood onder de Joodse wet (Gal. 4:4; Rom. 15:8)?
Klopt het, dat Paulus schrijft dat Jezus een laatste maaltijd hield voor zijn dood (1 Kor. 11:23)?
Klopt het, dat Paulus spreuken van Jezus kende (1 Tess. 4:15; 1 Kor. 7:10.25.40; 1 Kor. 9:14; 11:23-25)?
imho sterk overdreven.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 13:29 schreef hoatzin het volgende:
Paulus weet helemaal niets van wat wij het levensverhaal van Jezus zouden noemen, BEHALVE de kruisiging, de opstanding en de hemelvaart.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |