Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Remonstrantenquote:De Remonstrantse Broederschap bepleit een vrij en verdraagzaam christendom. Iedereen is vrij het geloof op zijn eigen manier te beleven.
Hoe kan je nou "moeten" kiezen voor een geloof waarin je niet geloofd?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:04 schreef Elemo het volgende:
Dit is meer een vraag gericht aan de agnostici/atheïsten hier:
Welk geloof of welke stroming zou je kiezen als je echt moest kiezen en waarom?
Je moet kiezen!
Hoe specifieker hoe beter.
En ik vind die dastars best wel gaaf eigenlijk.quote:Zij accepteert het bestaan van alle geloven en tolereert geen bevooroordeling of onderdrukking op basis van godsdienst, kaste, kleur, geloofsbelijdenis, ras en/of sekse.
Jediquote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:04 schreef Elemo het volgende:
Dit is meer een vraag gericht aan de agnostici/atheïsten hier:
PS: aub wel serieuze reacties en geen "Spaghetti Monster" antwoorden
Volgens mij is dat ook vrij effectief bij atheïsten?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:19 schreef TerryStone het volgende:
Satanisme, puur en alleen om christenen te stangen.
Lijkt me niet.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ook vrij effectief bij atheïsten?
O ja, ik lees het nu. Jammer een tweeledig zwaard is doorgaans effectiever om te gebruiken.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Lijkt me niet.
"De leer van het moderne satanisme is atheïstisch van aard en stelt Satan voor als een symbool dat eerbiedwaardige kwaliteiten zou hebben en waarin de individuele beoefenaar zichzelf weerspiegeld zou vinden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modern_Satanisme
Dan ben ik een satanist. Ik lees graag Nietzsche, maar ik ga niet min haar verfen en met zwarte nagels lopen of zoquote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Lijkt me niet.
"De leer van het moderne satanisme is atheïstisch van aard en stelt Satan voor als een symbool dat eerbiedwaardige kwaliteiten zou hebben en waarin de individuele beoefenaar zichzelf weerspiegeld zou vinden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modern_Satanisme
ID is bij de katholieken afgewezen, die hanteren de evolutieleer. Sommige stromingen zijn van de ID en andere hangen nog steeds het creationisme aan.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 18:16 schreef regularjoeback het volgende:
Ik ben agnost maar als ik me zo verdiep in geloven dan moet ik zeggen dat het Christendom mij in het bijzonder aanspreekt. Echter, waar ik het meest moeite mee heb is het concept "intelligent design". Ik vind het met oog op al het bewijs dat door wetenschappers is vergaard betreffende hoe de wereld is ontstaan en met oog op evolutionaire theorie erg moeilijk om in een entiteit als God te geloven welk alles heeft gemaakt...
Echter, Jezus als historisch figuur.. tsja.. van alle profeten is hij de enige die je geen misstap kwalijk kan nemen en derhalve verdient hij alle lof. Ik denk echter niet dat dat mij een Christen maakt.. daarvoor moet je 100% in een God geloven.. Ik twijfel..
Vriend, het is de bedoeling dat je een ander geloof/levensovertuiging kiest dan degene die je nu hebt.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 18:37 schreef bianconeri het volgende:
Jehovah's Getuigen for sure
Komt kwa leerstellingen compleet overeen met de Bijbel.
Joh, roep dat je de laatste profeet bent van God, en schrijf zelf een boek. Er zijn idioten die zelfs daar intrappen.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:48 schreef allesbeterweter het volgende:
Je pakt een king James BIBLE en scheurt er 230 pagina's uit en dan ga je hier de woorden verkondigen (slikken ze toch wel)?
Zijn al geloven zat opgericht zo, op deze manier(jehova)
Probeer het eens, als je ooit zin hebt. 10 miljoen aanhangers binnen 30 jaar. Of gaat dat net iets te snelquote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Joh, roep dat je de laatste profeet bent van God, en schrijf zelf een boek. Er zijn idioten die zelfs daar intrappen.
Maar je mag toch maar een Aanhanger achter op je trekhaak van de auto in Nederland?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:16 schreef rumiii het volgende:
[..]
Probeer het eens, als je ooit zin hebt. 10 miljoen aanhangers binnen 30 jaar. Of gaat dat net iets te snel
Dat klopt waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:21 schreef allesbeterweter het volgende:
[..]
Maar je mag toch maar een Aanhanger achter op je trekhaak van de auto in Nederland?
Ja het mooie van Shintoisme is dat je in het huidige klimaat van toenemende verstedelijking nog ruimte hebt voor rustgevende stukjes natuur (want dat is heilig). Dat vond ik in Tokyo wel prettig toen ik daar woonde.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:16 schreef Tijn het volgende:
Ik zie wel wat in Shintoïsme. Niet dat ik echt geloof in bovennatuurlijke zaken, maar het concept dat alles een ziel heeft waar je respect voor moet hebben spreekt me wel aan.
Klinkt ontspannend. Zou er denk ik ook voor kiezen.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 01:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja het mooie van Shintoisme is dat je in het huidige klimaat van toenemende verstedelijking nog ruimte hebt voor rustgevende stukjes natuur (want dat is heilig). Dat vond ik in Tokyo wel prettig toen ik daar woonde.
Als ik zou moeten kiezen dan zou het Shintoisme of een rekkelijk soort Boeddhisme zijn, omdat je daar tenminste niets aan hoeft te doen; maar dat is waarschijnlijk niet wat TS bedoelde. In het andere geval zou ik dan maar Christen worden, omdat je dan tenminste nog uitgebreid naar Bach kan luisteren en er hebben ook nog wel wat aardige filosofen boeken over geschreven.
Je mag als niet-christen ook gewoon Bach luisteren en die boeken lezen hoor.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 01:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja het mooie van Shintoisme is dat je in het huidige klimaat van toenemende verstedelijking nog ruimte hebt voor rustgevende stukjes natuur (want dat is heilig). Dat vond ik in Tokyo wel prettig toen ik daar woonde.
Als ik zou moeten kiezen dan zou het Shintoisme of een rekkelijk soort Boeddhisme zijn, omdat je daar tenminste niets aan hoeft te doen; maar dat is waarschijnlijk niet wat TS bedoelde. In het andere geval zou ik dan maar Christen worden, omdat je dan tenminste nog uitgebreid naar Bach kan luisteren en er hebben ook nog wel wat aardige filosofen boeken over geschreven.
Waarom zou dat bij een ander geloof niet kunnen dan?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:45 schreef Friek_ het volgende:
Traditioneel opgevoed als katholiek, dus als ik een nostalgische keuze zou moeten maken zou het voor het katholicisme zijn. Het handige van katholiek zijn is ook dat je er nog een leven naast kan hebben.
Dat was een beetje ironisch en spottend bedoeld, al zit er wel iets in. Tegenwoordig stelt katholiek zijn (praktisch gezien) bijzonder weinig voor in Nederland, waarmee er nauwelijks een verandering in m'n leven zal plaatsvinden. Plus kerkgebouwen overal, mocht ik toch in een gekke bui zin hebben om naar een dienst/ceremonie te gaan is dat zo gepiept.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:50 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Waarom zou dat bij een ander geloof niet kunnen dan?
1x per jaar naar de kerk gaan en je hebt aan alle verplichtingen gedaan.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:53 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat was een beetje ironisch en spottend bedoeld, al zit er wel iets in. Tegenwoordig stelt katholiek zijn (praktisch gezien) bijzonder weinig voor in Nederland, waarmee er nauwelijks een verandering in m'n leven zal plaatsvinden. Plus kerkgebouwen overal, mocht ik toch in een gekke bui zin hebben om naar een dienst/ceremonie te gaan is dat zo gepiept.
Dat is bij de protestanten niet veel anders hoorquote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:53 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat was een beetje ironisch en spottend bedoeld, al zit er wel iets in. Tegenwoordig stelt katholiek zijn (praktisch gezien) bijzonder weinig voor in Nederland, waarmee er nauwelijks een verandering in m'n leven zal plaatsvinden. Plus kerkgebouwen overal, mocht ik toch in een gekke bui zin hebben om naar een dienst/ceremonie te gaan is dat zo gepiept.
idemquote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:16 schreef Isegrim het volgende:
Boeddhisme, omdat extremistisch boeddhisme niet bestaat en omdat het geen god kent.
Ja maar daar wordt dan over geroddeld, en bij een Katholieke kerk is in en uitlopen bij een dienst eerder normaal. Er is veel minder gemeenschapszin (in NL althans) en het is meer individualistisch.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:01 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Dat is bij de protestanten niet veel anders hoorJe hebt natuurlijk een vaste groep die wel vaak gaat, maar ook een grote groep die je alleen met kerst (en pasen) ziet.
Dat doen ze in het buitenland ook gewoon. Het enige gedeelte waarbij dat ongepast is, is bij de viering van de Eucharistie.quote:Op zondag 15 januari 2012 20:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja maar daar wordt dan over geroddeld, en bij een Katholieke kerk is in en uitlopen bij een dienst eerder normaal. Er is veel minder gemeenschapszin (in NL althans) en het is meer individualistisch.
Bij nader inzien vind ik dat ook wel een goed ideequote:Op zondag 15 januari 2012 21:43 schreef Morrigan het volgende:
Dan ga ik wel mijn eigen religie beginnen.
Je gelooft ook wat je van vroegs af aan is aangeleerd.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:36 schreef Tchock het volgende:
Beetje onzinnige vraag, aangezien je een geloof niet zo uitkiest. Je gelooft hetgeen je het meest aanspreekt. Dit is hetzelfde als 10 vrouwen neerzetten en vragen van wie je zou houden als het per se moest. Onmogelijk.
maar ja wat geloof je dan he?quote:Op maandag 16 januari 2012 12:56 schreef perfidus het volgende:
Een natuurgodsdienst: het vieren van de verschillende jaargetijden.
Als ongelovige zie ik er nog het meest in om in de natuur te geloven.
Een natuurgodsdienst ziet, zoals de naam eigenlijk als zegt, de natuur als God. Dus niet God als individu, maar God als overal en alles (iets wat ik door leid tot 'energie', maar dat terzijde). Iets wat je eigenlijk ook uit de bijbel kan halen, maar de bijbel zet Hem daarnaast ook als zelfdenkend individu neer, en dat staat me ontzettend tegen.quote:
Dan geloof je in het "godelijke". van het universum.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:35 schreef UltraR het volgende:
[..]
Een natuurgodsdienst ziet, zoals de naam eigenlijk als zegt, de natuur als God. Dus niet God als individu, maar God als overal en alles (iets wat ik door leid tot 'energie', maar dat terzijde). Iets wat je eigenlijk ook uit de bijbel kan halen, maar de bijbel zet Hem daarnaast ook als zelfdenkend individu neer, en dat staat me ontzettend tegen.
Maar wat is daar goddelijk aan? Het universum is niet goddelijk, goed of slecht. Ze is volstrekt onverschillig.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:40 schreef Macabrefuture het volgende:
[..]
Dan geloof je in het "godelijke". van het universum.
Dit is nu precies wat er mis is met religies. Een Vliegend Spaghetti Monster kan niet serieus zijn, maar een religie met pratende slangen en zombie exorcisten wel. Maar natuurlijk!quote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:04 schreef Elemo het volgende:
PS: aub wel serieuze reacties en geen "Spaghetti Monster" antwoorden
Dat is pantheisme God is in alles. Als je wil beweren dat God in alles is dan zit God ook in jouw. Dan kan ook jij een God worden. Zeer gevaarlijk idee als je het mij vraagt.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:35 schreef UltraR het volgende:
[..]
Een natuurgodsdienst ziet, zoals de naam eigenlijk als zegt, de natuur als God. Dus niet God als individu, maar God als overal en alles (iets wat ik door leid tot 'energie', maar dat terzijde). Iets wat je eigenlijk ook uit de bijbel kan halen, maar de bijbel zet Hem daarnaast ook als zelfdenkend individu neer, en dat staat me ontzettend tegen.
Want?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:10 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is pantheisme God is in alles. Als je wil beweren dat God in alles is dan zit God ook in jouw. Dan kan ook jij een God worden. Zeer gevaarlijk idee als je het mij vraagt.
Want?quote:Ik las ook een ander draadje op dit forum waarin iemand beweerd dat Adam de eerste zoon van God zou zijn. Er zijn inderdaad Christenen die dat geloven maar dat is natuurlijk flauwekul...Dat God Adam gemaakt zou heben als doel dat God zich voort kon planten..Dat zijn zeer charismatische geloven.Daar moet je ook niet intrappenn.
Want?quote:Er is maar een God en dat Is Jezus.
Nou omdat dat zo is,.Daarom!quote:
Laat mij je dan van een soortgelijk repliek bedienen. Nee dat is niet zo!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:34 schreef Robmeister het volgende:
Op dinsdag 17 januari 2012 22:10 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dat is pantheisme God is in alles. Als je wil beweren dat God in alles is dan zit God ook in jouw. Dan kan ook jij een God worden. Zeer gevaarlijk idee als je het mij vraagt.Want?
[..]
Nou omdat dat zo is,.Daarom!
Nee, het gaat om je argumentatiequote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:43 schreef Robmeister het volgende:
O dus als je van opvatting bent dat God in alles is ben je geen pantheist?
Misschien is een leesbril een idee, want nergens heb ik dat gesteld.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:43 schreef Robmeister het volgende:
O dus als je van opvatting bent dat God in alles is ben je geen pantheist?
Er was een algeheel gebrek aan argumentatie, dat is nou juist het punt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:46 schreef Robmeister het volgende:
Wat is er mis met mijn argumentatie? Niet of het een of ander hoor,Maar het enige antwoord wat ik terug is 3 keer het woord want en een zeer intelligente inbreng van terry stoned...Mag ik vragen waar de argumentatie blijft.
Hij is echter niet de enige die ooit zoiets heeft geclaimd. Geloof je die mensen allemaal? Zo nee, vanwaar de voorkeur?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..Nu claim ik dat niet zelf maar heeft Jezus dat zelf gecalaimd vroeger en ik geloof die claim.
Grappig dat je dikgedrukte zegt als Christen die gelooft dat Jezus God is. Hij stierf ook immers, en toch was hij God volgens jou. Stel nou dat zo iemand tegen jou bovenstaande argument zegt: "ik ben van tweedelige aard, mens en God. Als ik sterf is dat slechts mijn menselijke kant, de God blijft altijd bestaan", vind je het dan wel logisch klinken?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Als je denkt dat je ook een God kan worden...Behalve als je dan dood gaat..Dan ben je toch niet die God.
Oh, de ironie.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..Nu claim ik dat niet zelf maar heeft Jezus dat zelf gecalaimd vroeger en ik geloof die claim. Verder zeg ik dat je een gevaarlijk idee in he hoofd haalt als je denkt dat God in alles zit. Want dan zit hij natuurlijk ook in jouw. En dat doet iets met je ego als je dat denkt. Je egoisme zal als een raket de lucht in vliegen. Als je denkt dat je ook een God kan worden...Behalve als je dan dood gaat..Dan ben je toch niet die God.
Wie wie ook pantheistisch waren>? De oude indianen. Daarom hadden ze bv heilige bergen,Heilige bomen,Rivieren,Vogels en noem maar op..Maar goed anno 2012 moeten we toch weten dat dat achterhaald is of niet?
Ik denk dat ik meer en beter ben dan welke god dan ook aangezien ik wel daadwerkelijk besta.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..Nu claim ik dat niet zelf maar heeft Jezus dat zelf gecalaimd vroeger en ik geloof die claim. Verder zeg ik dat je een gevaarlijk idee in he hoofd haalt als je denkt dat God in alles zit. Want dan zit hij natuurlijk ook in jouw. En dat doet iets met je ego als je dat denkt. Je egoisme zal als een raket de lucht in vliegen. Als je denkt dat je ook een God kan worden...Behalve als je dan dood gaat..Dan ben je toch niet die God.
Wie wie ook pantheistisch waren>? De oude indianen. Daarom hadden ze bv heilige bergen,Heilige bomen,Rivieren,Vogels en noem maar op..Maar goed anno 2012 moeten we toch weten dat dat achterhaald is of niet?
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Nietszeggende uitspraak. Tenzij je er ook even bij definieert wat God volgens jou dan precies is.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..
Ja, tot aan je puberteit. Daarna maak je een afweging en bepaal je zelf wat je gelooft en wat niet. Dat is ook het punt vanaf waar je bewust een geloof kunt uitkiezen.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je gelooft ook wat je van vroegs af aan is aangeleerd.
quote:
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:46 schreef Robmeister het volgende:
Wat is er mis met mijn argumentatie? Niet of het een of ander hoor,Maar het enige antwoord wat ik terug is 3 keer het woord want en een zeer intelligente inbreng van terry stoned...Mag ik vragen waar de argumentatie blijft.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Als jij jouw hele leven verteld bent dat één plus één drie is, dan ga je echt niet plotseling op je 15e zeggen: "Maar wat als het nou twee is?". Zeker niet als je hele levensvisie, al je sociale netwerken, en je hele zelfbeeld afhankelijk zijn van het blind accepteren dat één plus één drie maakt.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, tot aan je puberteit. Daarna maak je een afweging en bepaal je zelf wat je gelooft en wat niet. Dat is ook het punt vanaf waar je bewust een geloof kunt uitkiezen.
Euh ja, het is toch normaal dat je rond de puberteit gaat twijfelen aan wat je tot nu toe voor waar hebt aangenomen en zelf gaat onderzoeken hoe de wereld volgens jou in elkaar zit? Dat is het moment waarop veel mensen het geloof dat ze als kind is geleerd laten vallen of juist een geloof oppakken.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als jij jouw hele leven verteld bent dat één plus één drie is, dan ga je echt niet plotseling op je 15e zeggen: "Maar wat als het nou twee is?". Zeker niet als je hele levensvisie, al je sociale netwerken, en je hele zelfbeeld afhankelijk zijn van het blind accepteren dat één plus één drie maakt.
We hebben toch allemaal internet? We kunnen toch allemaal lezen? En daarbij: ik heb zelf altijd op Christelijke scholen gezeten, maar daar werd volop verteld over andere godsdiensten. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je anno 2012 kunt beschikken over te weinig informatie.quote:Daar komt nog bij dat de meeste religieus opgevoede kinderen niet echt de informatie hebben om een goed afgewogen besluit te maken. Hun kennis van hun eigen geloof is hoofdzakelijk positief gekleurd, en de kennis van andere geloven hoofdzakelijk (of zelfs exclusief) negatief gekleurd.
Onrealistisch? In mijn beleving is het de normaalste zaak van de wereld dat je rond je puberteit herevalueert wat je allemaal wel en niet gelooft.quote:In de situatie die jij schetst ga je uit van een puber die zijn hele leven lang objectief kennis gemaakt heeft met verschillende religies en levensovertuigingen. Dat is helaas bijzonder onrealistisch.
Dat is natuurlijk totaal geen realistisch beeld van de werkelijkheid. Als jij echt gelijk had en mensen maken in hun puberteit zelf de afweging welk religie/geloof ze aan gaan hangen dan zou je verwachten dat er behoorlijke fluctuaties te zien zijn met betrekking tot de distributie van religie/geloof.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, tot aan je puberteit. Daarna maak je een afweging en bepaal je zelf wat je gelooft en wat niet. Dat is ook het punt vanaf waar je bewust een geloof kunt uitkiezen.
Wellicht de normaalste zaak waar jij woont, maar zelfs in Nederland is dit niet overal het geval. Nederland is dan een land die nog ruim de mogelijkheden bied wat betreft informatie en persoonlijke ontwikkeling. Dit is absoluut niet het geval in de rest van de wereld.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh ja, het is toch normaal dat je rond de puberteit gaat twijfelen aan wat je tot nu toe voor waar hebt aangenomen en zelf gaat onderzoeken hoe de wereld volgens jou in elkaar zit? Dat is het moment waarop veel mensen het geloof dat ze als kind is geleerd laten vallen of juist een geloof oppakken.
[..]
We hebben toch allemaal internet? We kunnen toch allemaal lezen? En daarbij: ik heb zelf altijd op Christelijke scholen gezeten, maar daar werd volop verteld over andere godsdiensten. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je anno 2012 kunt beschikken over te weinig informatie.
[..]
Onrealistisch? In mijn beleving is het de normaalste zaak van de wereld dat je rond je puberteit herevalueert wat je allemaal wel en niet gelooft.
Helemaal geen gevaarlijk idee volgens Paulus:quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:34 schreef Robmeister het volgende:
Op dinsdag 17 januari 2012 22:10 schreef Robmeister het volgende:
Dat is pantheisme God is in alles. Als je wil beweren dat God in alles is dan zit God ook in jouw. Dan kan ook jij een God worden. Zeer gevaarlijk idee als je het mij vraagt.
En met wat ga je die claim onderbouwen ???quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:52 schreef Robmeister het volgende:
Vertel wat ik claim? Het enige wat ik zeg is dat Jezus God is..
Nee, dat verwacht je helemaal niet. Mensen zijn sociale wezens, dus het kan hartstikke handig zijn om als collectief hetzelfde geloof aan te hangen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:21 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk totaal geen realistisch beeld van de werkelijkheid. Als jij echt gelijk had en mensen maken in hun puberteit zelf de afweging welk religie/geloof ze aan gaan hangen dan zou je verwachten dat er behoorlijke fluctuaties te zien zijn met betrekking tot de distributie van religie/geloof.
in grote delen van de wereld kom je niet met iets anders in aanrakingquote:Op woensdag 18 januari 2012 12:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat verwacht je helemaal niet. Mensen zijn sociale wezens, dus het kan hartstikke handig zijn om als collectief hetzelfde geloof aan te hangen.
Ik wil niet zeggen dat iedereen maar radicaal moet wisselen van geloof op het moment dat ze gaan puberen. Maar ik denk wel dat dat het moment is dat je nog eens overweegt wat je tot nu toe allemaal klakkeloos voor waar hebt aangenomen. De conclusie kan dan best zijn dat je gewoon blijft geloven wat je al geloofde. Maar als je dan in aanraking komt met iets anders wat je meer aanspreekt, is het helemaal niet ongewoon om dan een ander of geen geloof aan te gaan hangen.
Nou, de VS moet je ook nog niet te licht over denken hoor. Meest christelijke natie ter wereld. Als je niet christelijk bent is elke kans daar president te worden bijv. volkomen verkeken. Ook Zuid-Europa zit nog aardig vastgeroest in christelijk denken. Ik zie in Tijn zijn denken eigenlijk een puur Noord-West Europese cultuur en dan ook nog lang niet voor iedereen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:44 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
in grote delen van de wereld kom je niet met iets anders in aanraking
en dan ben je opgegroeid in een bepaalde religie waardoor minstens 95% van de mensen die je kent die religie hebben, een religie opgeven kan dan beteken dat je in een sociaal isolement terecht komt.
Dan is eigenlijk de enige plek waar je kan kiezen voor een geloof de grote stedelijke gebieden in Europa en de VS
Die informatie wordt wel gefilterd door wat er al geleerd is.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:14 schreef Tijn het volgende:
We hebben toch allemaal internet? We kunnen toch allemaal lezen? En daarbij: ik heb zelf altijd op Christelijke scholen gezeten, maar daar werd volop verteld over andere godsdiensten. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je anno 2012 kunt beschikken over te weinig informatie.
Als je in een grote stad woont zijn er meestal wel genoeg mensen te vinden die dezelfde denkbeelden hebben.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:50 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nou, de VS moet je ook nog niet te licht over denken hoor. Meest christelijke natie ter wereld. Ook Zuid-Europa zit nog aardig vastgeroest in christelijk denken. Ik zie in Tijn zijn denken eigenlijk een puur Noord-West Europese cultuur en dan ook nog lang niet voor iedereen.
Dat is normaal, tot op bepaalde hoogte. Een ander punt van de puberteit is dat je je minder als individu gaat gedragen, en meer als sociaal wezen. Dit lijkt paradoxaal, gezien het feit dat veel pubers zich afzetten tegen de maatschappij, maar dat afzetten is een manier om een eigen plaats in de maatschappij te vinden: je likes and dislikes bepalen wie je bent in verhouding tot de groep.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh ja, het is toch normaal dat je rond de puberteit gaat twijfelen aan wat je tot nu toe voor waar hebt aangenomen en zelf gaat onderzoeken hoe de wereld volgens jou in elkaar zit? Dat is het moment waarop veel mensen het geloof dat ze als kind is geleerd laten vallen of juist een geloof oppakken.
Het probleem is gewoonlijk ook niet het vinden van de informatie, maar hoe men daarmee omgaat. De menselijke psyche heeft 101 mechanismen om om te gaan met conflicterende informatie, en de meeste van die mechanismen vallen niet uit in het voordeel van de waarheid, maar in het voordeel van de dearly held beliefs.quote:[..]
In jouw beleving wel. Maar jij verliest niet je hele sociale kring, als je fundamentele 'waarheden' aan de kaak durft te stellen. Jij hoeft niet te vrezen voor je leven, als je de officiële levensvisie tegenspreekt. Jij hebt toegang tot een enorme bibliotheek van min of meer betrouwbare bronnen, die je ook nog op waarde hebt leren schatten.quote:[..]
Onrealistisch? In mijn beleving is het de normaalste zaak van de wereld dat je rond je puberteit herevalueert wat je allemaal wel en niet gelooft.
Precies! Het idee dat mensen tijdens hun puberteit werkelijk vrij kunnen denken over geloof en religie is helemaal niet het geval of relevant. Je geeft het met de bovenstaande opmerking al zelf aan. Men wordt beïnvloed door hun sociale omgeving, maar dus ook door geschiedenis, cultuur etc.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat verwacht je helemaal niet. Mensen zijn sociale wezens, dus het kan hartstikke handig zijn om als collectief hetzelfde geloof aan te hangen.
Tja, wat ik al eerder aangaf het is gewoon niet het geval dat het gros van de mensen op een bepaald moment geheel los, zelfstandig en onafhankelijk over hun geloof gaan nadenken. Natuurlijk wilt dit niet zeggen dat men nooit over hun geloof nadenkt en maar altijd alles klakkeloos aannemen, maar het gebeurt zelden dat iemand echt kan ontsnappen aan de indoctrinatie waaronder die persoon heeft geleefd.quote:Ik wil niet zeggen dat iedereen maar radicaal moet wisselen van geloof op het moment dat ze gaan puberen. Maar ik denk wel dat dat het moment is dat je nog eens overweegt wat je tot nu toe allemaal klakkeloos voor waar hebt aangenomen. De conclusie kan dan best zijn dat je gewoon blijft geloven wat je al geloofde. Maar als je dan in aanraking komt met iets anders wat je meer aanspreekt, is het helemaal niet ongewoon om dan een ander of geen geloof aan te gaan hangen.
Heb je die vrouwen wel eens gezien?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 19:02 schreef allesbeterweter het volgende:
Mormoon Lekker 200 jaar terug in de tijd met 10 vrouwen?
Ach ja, neuken is neuken, en de gemiddelde FOK!ker mag al blij zijn met wat hij heeft.quote:Op woensdag 18 januari 2012 13:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Heb je die vrouwen wel eens gezien?. Soepjurken, vlechten, brillen met jampotglazen. Jaja! Het zijn geen playboybunnies hoor!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |