abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106814384
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 21:22 schreef klipper het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijpt is jouw gevoel puur gebaseerd op een mening en niet op ervaring met werkspot?
Mijn mening is gebaseerd op gevoel en contacten met collega vakmensen.

quote:
Natuurlijk kun je jouw methode toepassen, met de grote kans dat je dus veel te veel betaalt.
Hoewel ik wel van mening bent dat mensen ook met prijsvergelijken geen appels met peren moeten gaan vergelijken.
Wat is er anders aan als een klus op werkspot zetten of 3 vakmensen bellen uit je woonplaats voor een offerte?
Waarom een vakman van 100km verderop laten komen als er in je woonplaats ook zijn?
Voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten, en als er problemen zijn gaan klagen dat de opdrachtgever te ver weg woont?
Iemand uit je woonplaats zal eerder geneigd zijn om het werk na te kijken na een paar maanden, en ( in mijn geval ) zal ik die persoon ook vaker bellen voor kleinere werkzaamheden.
quote:
De goedkoopste hoeft beslist niet de slechtste te zijn, maar de duurste hoeft beslist niet de beste te zijn.
Ben ik helemaal met je eens.

Ik probeer alleen maar uit te leggen wat ik van werkspot vind. Dus mijn persoonlijke mening op basis van gevoel.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:01:05 #27
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_106815399
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 20:48 schreef bobenjanneke het volgende:
Via ALLEEN werkspot kan een vakman geen offerte maken.

Bijvoorbeeld een schilder moet het werk zien voordat hij een offerte kan maken, er bestaan namelijk altijd verborgen gebreken.

Een beetje vakman heeft geen werkspot of marktplaats nodig, maar kan bouwen op de klantenkring en daar weer familie en vrienden van.
Ik als schilder heb voor in de avonduren geen werkspot/ MP nodig, mijn werk komt "aangewaaid" omdat ik fatsoenlijk en degelijk werk lever voor een normale prijs wat tevreden klanten weer doorvertellen.
Gaat mij net zo, ik sta met mijn bedrijf niet op werkspot, en dat is een bewuste keuze.
Ik krijg mijn werk via via binnen. Wat dat betreft ben ik een beetje ouderwets misschien.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_106815966
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:01 schreef cvboer het volgende:

[..]

Gaat mij net zo, ik sta met mijn bedrijf niet op werkspot, en dat is een bewuste keuze.
Ik krijg mijn werk via via binnen. Wat dat betreft ben ik een beetje ouderwets misschien.
Als het voor jou werkt prima toch ^O^

De vraag van TS is echter of het betrouwbaar is of niet.
Prijzen via werkspot liggen vast.
Vaak geven ze gewoon keurig een offerte met wat basisgegevens, afwijkingen zijn uitgesloten maar dat is overal.
Heb ook weleens een aannemer gehad die van te voren alles had opgenomen en berekend en uiteindelijk waren er toch nog een paar onvoorziene zaken aan het licht gekomen, samen om de tafel en over de onvoorkome zaken onderhandeld over het hoe en wat.

Het gaat er natuurlijk om dat een gevoel feitelijk nergens op gebaseerd is, ervaring ermee wel.
Wat dat betreft is werkspot hetzelfde als fysieke winkels en bedrijven, er zitten goede bij maar ook slechte bij.
Ik ken bedrijven die alleen nog maar via werkspot en dergelijke werken en geen fysieke vestiging meer hebben zodat ze niet die kosten erbij hebben, een garagebox is vaak al voldoende.
En dat scheelt enorm in de huisvestingskosten.

En hoeveel cv bedrijven bieden geen vast vervangingstarief voor een ketel zonder ooit gezien te hebben wat er weg koet en wat er terug komt?
Vandaag ook weer een advertentie in de bus voor een ketel compleet vervangen inclusief gratis isense voor ¤1400
pi_106816055
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:17 schreef klipper het volgende:

[..]
Vaak geven ze gewoon keurig een offerte met wat basisgegevens, afwijkingen zijn uitgesloten maar dat is overal.
Maar dan heb je er toch geen ruk aan? Dan moeten ze nog langskomen voor een offerte n.a.v. het bekeken werk?
Waarna mogelijk weer hele andere bedragen langskomen?

Als iemand mij belt, om zijn woning te laten schilderen, kan diegene wel zeggen ik heb x aantal ramen beneden, x aantal ramen boven, 2 deuren.
Maar dan nog wil ik het zien, of en in hoeveel mate houtrot aanwezig is. Of ik overal bijkan of dat er gesnoeid moet worden, of er gekit moet worden etc, etc.

Als een rijschool heb, kan ik toch ook niet n.a.v. een verhaal vertellen hoeveel lessen iemand nodig heeft, je moet diegene toch eerst hebben zien rijden?

Mijn mening ( die ik niemand wil opdringen ): vanaf de computer alleen kan een vakman geen nauwkeurige offerte geven, men moet toch langskomen.
Dus waarom afwachten op 10 offertes met 10 bedragen, als het werk uiteindelijk toch nog gezien moet worden waardoor het bedrag hoger of lager kan uitvallen en bedrijven uit de woonplaats meestal op korte termijn een nauwkeurige offerte uit kunnen brengen.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 22:50:01 #30
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_106817127
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:17 schreef klipper het volgende:

[..]

Als het voor jou werkt prima toch ^O^

De vraag van TS is echter of het betrouwbaar is of niet.
Heb ook weleens een aannemer gehad die van te voren alles had opgenomen en berekend en uiteindelijk waren er toch nog een paar onvoorziene zaken aan het licht gekomen, samen om de tafel en over de onvoorkome zaken onderhandeld over het hoe en wat.

Het gaat er natuurlijk om dat een gevoel feitelijk nergens op gebaseerd is, ervaring ermee wel.
Wat dat betreft is werkspot hetzelfde als fysieke winkels en bedrijven, er zitten goede bij maar ook slechte bij.
Ik ken bedrijven die alleen nog maar via werkspot en dergelijke werken en geen fysieke vestiging meer hebben zodat ze niet die kosten erbij hebben, een garagebox is vaak al voldoende.
En dat scheelt enorm in de huisvestingskosten.

En hoeveel cv bedrijven bieden geen vast vervangingstarief voor een ketel zonder ooit gezien te hebben wat er weg koet en wat er terug komt?
Vandaag ook weer een advertentie in de bus voor een ketel compleet vervangen inclusief gratis isense voor ¤1400

Zo werk ik niet, al jaren niet trouwens.
Ik werk netzo als Bobenjanneke, ik wil graag de werkplek zien, zodat ik de klant ook een eerlijke prijs kan geven. Tevens snij ik mijzelf dan niet in de vingers als er toch dingen verandert moet worden wat ik niet van te voren heb kunnen zien.
Lange afstand offertes werken niet, let wel, dit is mijn mening.
Verder wil ik ook graag weten met wie ik zaken ga doen, vind ik wel zo prettig.
Tevens zijn mijn offertes altijd vrijblijvend en gratis.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_106825944
beste ;

helaas is het zo dat iedereen zich mag uitgeven zoals hij dat wil zonder dat de persoon in kwestie vakbekwaam behoeft te zijn.
Men heeft geen vakdiploma`s nodig of onderbouwd te zijn.
Wel dient deze enige ervaring te hebben anders valt hij direct door de mand.
werkspot werkt hier graag in mee want voor deze organistaie geld maar 1 ding en dat is het rinkelen van hun eigen kassa, de contributie.
zouden zij deze firma`s weigeren dan kost het hun geld dus waarom zouden ze.
Krijgt een firma voor het renoveren van een badkamer een referentie van een 1 dan gebeurt er niks en de firma ruineerd vervolgens de volgende klant.
Om iedereen een kans te geven vind ik deze site niet verkeerd aangezien er in iedere straat wel een klusbedrijf zit en het werkaanbod dermate laag is probeert iedereen een graantje mee te pikken.
Ik zou als werkspot bij de grotere opdrachten zoals een badkamerverbouwing,een uitbouw ,keukenrenovatie een onafhankelijke bouwkundige dit werk laten beoordelen en hierop verder de bedrijven een keurmerk aangeven.
dan pas maak je onderscheid tussen de kwakzalvers en vakbedrijven.
nogmaals van90%van alle bedrijven met goede referentie`zijn deze beoordelingen zelf geschreven zonder enige controle.
Worden de bedrijven gecontroleerd en door een anafhankelijke expert beoordeelt dan pas weet je wat je in huis haalt.

vrgr bouwnetnederland
  Moderator zondag 15 januari 2012 @ 10:50:12 #32
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_106826609
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:20 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Maar dan heb je er toch geen ruk aan? Dan moeten ze nog langskomen voor een offerte n.a.v. het bekeken werk?
Waarna mogelijk weer hele andere bedragen langskomen?

Als iemand mij belt, om zijn woning te laten schilderen, kan diegene wel zeggen ik heb x aantal ramen beneden, x aantal ramen boven, 2 deuren.
Maar dan nog wil ik het zien, of en in hoeveel mate houtrot aanwezig is. Of ik overal bijkan of dat er gesnoeid moet worden, of er gekit moet worden etc, etc.

Als een rijschool heb, kan ik toch ook niet n.a.v. een verhaal vertellen hoeveel lessen iemand nodig heeft, je moet diegene toch eerst hebben zien rijden?

Mijn mening ( die ik niemand wil opdringen ): vanaf de computer alleen kan een vakman geen nauwkeurige offerte geven, men moet toch langskomen.
Dus waarom afwachten op 10 offertes met 10 bedragen, als het werk uiteindelijk toch nog gezien moet worden waardoor het bedrag hoger of lager kan uitvallen en bedrijven uit de woonplaats meestal op korte termijn een nauwkeurige offerte uit kunnen brengen.
Ik wil het werk wat ik moet uitvoeren ook graag van te voren even zien.
Op afstand zijn er gewoon een hoop dingen die je niet kunt bekijken, als elektricien kun je bijvoorbeeld geen mogelijkheden zien hoe je het handigst de leiding-loop kunt maken e.d.
pi_106826852
Ik snap wel dat sommige vakidioten (positief bedoelt) hier een bepaalde afkeer hebben tegen werkspot, zeker ook omdat het een aantal dubieuze "vakmannen" aantrekt waarmee je liever niet geassocieerd wordt.

Vanuit de klant/consument geredeneerd is het wel ideaal. Vaak zijn het klussen op een gebied die je maar 1x uit laat voeren, of waar je kennissenkring geen ervaringen in hoeven te hebben. Ik zie het als een ideale manier om contacten te genenereren. Aan de consument is het vervolgens de taak om op basis van hun eigen criteria uiteindelijk de juiste vakman te vinden.

een persoonlijk voorbeeld. Ik ben bezig met 2 dakkapellen die iets anders zijn dan normale dakkapellen. Omdat het nogal een investering is was mijn eerste gevoel alle grote bedrijven en bekendere bedrijven langs te gaan voor offertes en een stukje meedenken in bepaalde issues.. Nou, het heeft me ongelooflijk veel tijd gekost en niets opgeleverd, want man man man wat maken ze de zaken ingewikkeld. Ik heb door een bevriende architect alles laten uitwerken, 20 pagina's tekeningen waardoor voor een eerste schatting absoluut geen bezichtiging nodig is, maar het zijn eigenlijk net keuken verkopers in de mate van moeilijk doen. Vervolgens heb ik de tekeningen plus omschrijving op werksot geplaatst, 30 reacties, waarvan er 20 afvielen omdat ze hun bieding niet onderbouwde of geen fatsoenlijke zinnen konden typen.

Nu zijn er ongeveer 10 over die actief vragen stellen voordat ze met een opgave komen, of partijen die keurig op basis van mijn tekeningen een eerste prijsindicatie geven. Wie het wordt weet ik niet, ik wil er 3/4 uitnodigen voor een bezichtiging zeg maar, maar de juiste gaat ongetwijfeld zo wel gevonden worden..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_106828904
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 10:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Op afstand zijn er gewoon een hoop dingen die je niet kunt bekijken, als elektricien kun je bijvoorbeeld geen mogelijkheden zien hoe je het handigst de leiding-loop kunt maken e.d.
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 10:50 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Werk je al voor jezelf?
Of zit je nog steeds bij je werkgever?
De meeste werknemers zien niets van te voren en worden gewoon naar een klus gestuurd en moeten dan maar hopen dat degene die het werk behoort op te nemen dat ook goed gedaan heeft.
pi_106836245
Ik moet trouwens zeggen dat we altijd de aannemers hebben gesproken voordat de klus echt naar hen ging. Iedereen heeft dus het werk bekeken en daarna een offerte gestuurd, zoals ook "normaal" zou gebeuren. De bedragen die op Werkspot geboden werden waren indicatief, maar meestal zaten de daadwerkelijke offertes daar wel in de buurt.

Ik ben er mee eens dat via via goede bedrijven zoeken beter is, maar ik heb nou eenmaal niet echt vrienden die in de bouw zitten, of die recent een huis hebben laten verbouwen. Dan is Werkspot toch een goed alternatief...
Klussen deel 1 en 2
  Moderator zondag 15 januari 2012 @ 17:52:25 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_106838394
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 12:42 schreef klipper het volgende:

[..]

[..]

Werk je al voor jezelf?
Of zit je nog steeds bij je werkgever?
De meeste werknemers zien niets van te voren en worden gewoon naar een klus gestuurd en moeten dan maar hopen dat degene die het werk behoort op te nemen dat ook goed gedaan heeft.
Mijn ervaring is dat bij kleinere projecten / klantenwerk er bij installateurs heel weinig van te voren wordt opgenomen; vaak worden die klussen aangenomen op uurloon basis en moet je zelf maar even overleggen met de klant ter plekke wat nu de beste oplossing is voor zijn wensen.

Of je krijgt nog net een klein schetjes mee van een schuur o.i.d. waarop staat dat de klant daar en daar de verlichting wil schakelen, zus en zo een paar wandcontactdozen wil en dat de situatie waarschijnlijk opbouw werk is.

Vervolgens neem je wat opbouwmateriaal, zadels, buis, kabel en draad mee en ter plekke zie je (na overleg) wel vaak wel hoe iets het makkelijkst en het mooist te realiseren is :)

Bij grotere ingewikkeldere projecten zijn zaken vaak van te voren opgenomen en afgestemd met de klant. Ik werk trouwens niet voor mijzelf, tot op heden ook geen behoefte aan gehad.
pi_106838630
Mijn ervaring is dat het prima is voor wat klein werk (defecte spotjes, vervangen en schilderen van een deur), maar dramatisch op het moment dat er echt vakkennis aanwezig moet zijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
  zondag 15 januari 2012 @ 18:07:52 #38
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_106838840
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 17:59 schreef nostra het volgende:
Mijn ervaring is dat het prima is voor wat klein werk (defecte spotjes, vervangen en schilderen van een deur), maar dramatisch op het moment dat er echt vakkennis aanwezig moet zijn.
Die enkele vak-idioot die erop staat wordt onder gesneeuwd door de grote aantallen polen en andere beunhazen met een KvK nummer.
En dat is best jammer.
pi_106839489
quote:
2s.gif Op zondag 15 januari 2012 18:07 schreef cvboer het volgende:

[..]

Die enkele vak-idioot die erop staat wordt onder gesneeuwd door de grote aantallen polen en andere beunhazen met een KvK nummer.
En dat is best jammer.
Klopt, maar ook daar ben ik nat op gegaan. Schilderwerk laten offreren, Nederlandse man met verstand kwam een en ander opnemen, gaf duidelijk aan waar de pijnpunten lagen en kwam betrouwbaar en vakkundig over. Offerte aangenomen, krijg je een dag vantevoren een belletje dat "zijn collega" het werk uit komt voeren. Prima, maar dat was dus inderdaad een Pool die ook nog eens nauwelijks Engels sprak. Gevolg: houten (geoliede) vloer volledig vernaggeld.

Uiteindelijk niets voor betaald, maar prettig is het allemaal niet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
  zondag 15 januari 2012 @ 18:56:49 #40
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_106840399
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 18:32 schreef nostra het volgende:

[..]

Klopt, maar ook daar ben ik nat op gegaan. Schilderwerk laten offreren, Nederlandse man met verstand kwam een en ander opnemen, gaf duidelijk aan waar de pijnpunten lagen en kwam betrouwbaar en vakkundig over. Offerte aangenomen, krijg je een dag vantevoren een belletje dat "zijn collega" het werk uit komt voeren. Prima, maar dat was dus inderdaad een Pool die ook nog eens nauwelijks Engels sprak. Gevolg: houten (geoliede) vloer volledig vernaggeld.

Uiteindelijk niets voor betaald, maar prettig is het allemaal niet.
Dat is inderdaad erg jammer, tevens zonde van je mooie vloer, is dat allemaal weer goed gekomen?
Dit is ook 1 van de reden dat ik geen pool op de loonlijst wil.
Er zitten gewoon té veel negatieve kanten aan.
pi_106851407
quote:
2s.gif Op zondag 15 januari 2012 18:56 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dit is ook 1 van de reden dat ik geen pool op de loonlijst wil.
Er zitten gewoon té veel negatieve kanten aan.
Dat is dan ook wel weer extreen kort door de bocht en behoorlijk naief tegelijk.....
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  zondag 15 januari 2012 @ 22:27:06 #42
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_106852417
Ontopic: ik heb prima ervaring met werk via werkspot. Van verschillende aannemers kun je referenties zien, wat goed werkt. Daarnaast is het een makkelijke en snelle manier om offertes op te vragen en een goed overzicht te krijgen.

Dat er ook lui tussen zitten die de boel verstieren, kom je in alle vakgebieden tegen, dat staat naar mijn idee los van het medium werkspot. Zorg dat je altijd een bedrijf of vakman inhuurt die 'erkend' is en niet alles zwart aanbied. Zorg dat je afspraken over het werk en de verwachte kwaliteit duidelijk zijn en zorg dat de aannemer verzekerd is.

Wanneer iemand anders het werk uitvoert dan waarmee je de afspraken hebt gemaakt, kun je die eventueel wegsturen, natuurlijk, om slechte resultaten te voorkomen. Wanneer een aannemer erkend is, is eventuele schade ook makkelijker op hem te verhalen.

Maar mensen die per se voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, vragen naar mijn idee een beetje om problemen in de uitvoering. Of dat nu via werkspot gaat of niet.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_106852494
Onze vloer is net door Polen gedaan. Ze hebben prima werk geleverd, zijn netjes omgesprongen met ons vers afgewerkte huis en ze kwamen uit zichzelf een keer extra terug omdat ze zelf niet helemaal tevreden waren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 15 januari 2012 @ 23:37:36 #44
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_106855830
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2012 22:08 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Dat is dan ook wel weer extreen kort door de bocht en behoorlijk naief tegelijk.....
Dat is jouw mening, mij is echter een andere mening toegedaan. Ik loop al heel wat jaartjes mee in de bouw, ik heb ook redelijk wat werk gezien wat door polen is gedaan. Zeker 90 % zag er bedroeft uit.
Maargoed, ieder zijn mening. ;)
pi_106867826
quote:
2s.gif Op zondag 15 januari 2012 23:37 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat is jouw mening, mij is echter een andere mening toegedaan. Ik loop al heel wat jaartjes mee in de bouw, ik heb ook redelijk wat werk gezien wat door polen is gedaan. Zeker 90 % zag er bedroeft uit.
Maargoed, ieder zijn mening. ;)
Ik heb voor een groot schildersbedrijf gewerkt, en daar hebben we 2 weken polen gehad, die er ook meteen weer uit lagen. Daarna zijn ze overgestapt op Duitsers.

1) Zowel polen als duitsers leveren slecht schilderwerk af. Ze zijn metselaar, fietsenmaker, bakker, etc, etc. en komen hierheen om een paar centen te verdienen.
2) Het voordeel van duitsers boven polen is dat de meeste nederlanders duits spreken, en zich zo nog enigszins verstaanbaar kunnen maken.

Je moet de oostblokkers ook niet vragen te gaan lakken, wat ze kunnen is schuren en gronden, maar plakken wel eerst het hele raam af en de vensterbank.
Als ze dan een rij ramen hebben gehad, staan ze stil want ze weten niet wat ze dan moeten gaan doen, en een schilder weer wel.
Dus dan kan de schilder weer terug, en weer een nieuwe opdracht geven.

En ja, ik weet het, er zullen best goede polen zijn, maar dat zijn zover ik weet de noord en zuidpool.

Ik zie ook in dit topic, dat juist de consument een enkele goede ervaring heeft met een pool, en de vakmensen helemaal niet....
  woensdag 18 januari 2012 @ 05:25:41 #46
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_106939303
Ik heb er een keer een klus op geplaatst. Muurtje schilderen (6m2) en een plafond witten (18m2) en daar heb ik destijds maar 3-4 reacties op gekregen. Geen daarvan was Pools en de prijs lag zo rond de 300-400 euro. Geen ervaring met uitgevoerde werken; niet laten doen.

Beste schilderwerk dat ik tot nu toe heb gezien is gedaan door een paar Marokkaanse schilders van ik denk begin 20 ergens. Net geen bontkraagjes, wel opgeschoren koppies. Echt, zeer professioneel aangepakt en een resultaat waar menig schilder jaloers op kon zijn. Precies volgens het boekje te werk gegaan; eerst grondig schuren en daarna pas lakken. Om vervolgens dacht ik nogmaals te schuren en te lakken.

Waren buitenschilders trouwens, tegenover het huis tegenover ons. Houtwerk en lak nu na 3 jaar nog steeds spik en span. Perfect glad, heel netjes.
Ook hoi !
pi_106939500
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 13:29 schreef bobenjanneke het volgende:

Ik zie ook in dit topic, dat juist de consument een enkele goede ervaring heeft met een pool, en de vakmensen helemaal niet....
Oh, je zult over het algemeen ook best gelijk hebben. Ik denk dan ook dat het heel zinvol is voor consumenten om de ervaringen van vakmensen zelf te lezen. Ik neem die zeker mee in mijn overwegingen!

Ik vind het zelf ook niet voor elke klus even belangrijk om een vakman te hebben. Wij hebben het schilderen van de muren bijvoorbeeld niet door een schilder laten doen. Dat was ongetwijfeld veel mooier geworden, maar dat was het me op dat moment ook niet waard. Ongeveer even goed zoals ik het zelf zou doen was goed genoeg. Voor de vloer zijn we wel, op het laatste moment, uitgeweken naar een bedrijf met de hoogste offerte maar waarvan we het meest verwachtten wat kwaliteit betreft. De werkspotklusser is daardoor afgevallen.

Wat ik trouwens ook niet te onderschatten aspecten vind zijn communicatie en vertrouwen. Een prettige samenwerking scheelt je veel stress en kopzorgen, net als het gevoel dat iemand netjes met je woning om zal gaan. Hoe iemand via Werkspot reageert is wat dat betreft vaak nog veelzeggender dan wat er gezegd wordt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 18 januari 2012 @ 17:51:41 #48
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_106957340
De manier van reageren zegt niet heel veel. Iemand met dyslexie zal veel spelfouten maken, maar dat stukje kan prima gecorrigeerd worden door het werk dat ie met zn handen doet.
Ook hoi !
pi_108457339
Is er hier iemand die als vakman op werkspot ingeschreven is?

Ik wil namelijk een andere klant van een bedrijf die bij ons iets heeft uitgevoerd benaderen (of ja, eigenlijk alleen mijn gegevens achterlaten, zodat die persoon zelf kan bepalen of hij mij wil spreken), maar dit kan alleen als je als vakman ingeschreven bent.
Klussen deel 1 en 2
pi_108463531
Hier een reactie vanaf de andere kant, ik ben zelfstandig ondernemer en doe regelmatig klussen waar ik via werkspot aan ben gekomen. Wellicht interessant om eens te lezen hoe het er aan de andere kant aan toe gaat ;)

Ik ben zelf jarenlang sceptisch geweest over vakmensen die zichzelf aanbieden via sites als marktplaats en werkspot: het waren beunhazen die een beetje bijklusten, de echte vakman zou ziets niet doen. Ik had het zelf gelukkig ook niet nodig; ik verkoop en plaats binnen- en buitendeuren, kozijnen en hang- en sluitwerk, en haalde genoeg opdrachten binnen via mijn eigen website en vanuit mond op mond reclame. Een showroom heb ik niet; voorheen wel,maar dat is een situatie waar ik niet meer naar toe terug zou willen. Tegenwoordig doe ik alles weer zelf: advies en offertes bij de klanten thuis, het leveren van alle spullen en uiteraard het plaatsen. Dat is ook wat ik zelf het leukst vind om te doen.

Gedurende 2011 liep het aantal opdrachten dat ik via mijn eigen site en mond op mond reclame binnen haalde enorm terug, het was zelfs zo dat ik op een gegeven moment anderhalve maand geen enkele nieuwe klant binnen haalde. Ik heb mezelf toen toch maar op werkspot gezet, met het idee "baat het niet dan schaadt het niet". In het begin was het lastig om klussen binnen te halen; als vakman op werkspot kan je bieden op een klus, zonder dat je ziet wat concurrenten bieden. De klant maakt vervolgens een keuze op basis van prijs en referenties. Omdat ik nieuw was op werkspot had ik geen referenties en dus lukte het me niet om klussen binnen te halen voor een redelijke prijs. Door ver onder de gangbare prijs te gaan zitten heb ik uiteindelijk een paar (kleine) klussen weten binnen te halen, waardoor ik (goede) referenties begon op te bouwen en dus aantrekkelijker werd voor opdrachtgevers.

Het bieden op klussen is voor (met name de grotere) klussen in mijn vakgebied echter een waardeloos systeem; het is gewoon niet mogelijk om een goede, realistische offerte te maken zonder de situatie ter plekke beoordeeld te hebben. Ik bied dan ook niet meer op opdrachten, maar stuur altijd een privébericht via werkspot, waarin ik de opdrachtgever informeer over mijn vakgebied en ervaring, en verwijs naar mijn referenties op werkspot en mijn eigen website. In dit bericht bied ik aan om vrijblijvend langs te komen voor een offerte. In 4 maanden tijd ben ik op deze wijze bij zo'n 25 potentiële klanten langs geweest, en op één na heb ik al deze opdrachten uiteindelijk ook gekregen. En dan praat je toch al snel over één of twee volle dagen werk per klus.

Voor mij is werkspot dus een hele goede bron van nieuwe klussen gebleken. Het heeft mij echter ook weer opnieuw op scherp gesteld. Of je uitgenodigd wordt voor het maken van een offerte valt of staat met je reputatie/betrouwbaarheid op werkspot: je referenties en je profiel. Ik heb mijn profiel zo compleet mogelijk ingevuld (87% compleet, kan alleen nog meer worden door 1, 2 en 3 jaar lid te zijn van werkspot), en nog belangrijker, ik ga nóg bewuster met mijn klanten om. Omdat elke klus beoordeeld kan worden, en deze beoordeling zichtbaar is voor toekomstige klanten, ben ik nog scherper op de kwaliteit en service die ik lever. En blijkbaar met succes, want mijn gemiddelde cijfer na 11 referenties is een 9,5. En ik kan je vertellen dat elke referentie mij echt een kick blijft geven. Het is echte waardering van echte klanten, en zulke reacties kreeg je bij gewone klussen zelden te horen.

Al met al is het dus voor mij een verrijking van mijn werkzaamheden gebleken, en denk ik dat mijn klanten er ook van profiteren omdat ik naast perfectie in mijn kwaliteit die ik altijd al nastreefde, ook service-gerichter ben geworden.

*edit* Het beeld van "beunhazen" die zich op klussen buiten hun vakgebied inschrijven herken ik ook. Deze kun je er als klant meestal snel uit filteren door te kijken naar de naam van het bedrijf (een timmerbedrijf dat wil stucen lijkt me geen aanrader), het profiel en wederom de referenties. Bij elke referentie kun je namelijk ook kijken voor wat voor klus deze referentie gegeven is. Zelf reageer ik echt alleen op klussen in mijn vakgebied, ik neem geen klussen aan die ik anders ook niet aan zou nemen. Wat klanten bijvoorbeeld ook vaak vragen is of ik bijvoorbeeld hun nieuwe voordeur ook kan schilderen. Ik ben echter geen schilder en kan niet de kwaliteit leveren die ik zelf zou willen zien, dus daarom doe ik dat niet.

[ Bericht 4% gewijzigd door ava85 op 29-02-2012 12:06:11 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')