Duurt optie A niet 3 jaar?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:19 schreef Ill-Skillz het volgende:
Dag allemaal, ik wil even een ander onderwerp aansnijden dan de ramp in CH of de staking...
Ik wil jullie een vraag voorleggen. Ik wil volgend jaar een masteropleiding gaan volgen, om op die manier ook 1egraads bevoegd te worden.
Er zijn dan twee mogelijkheden.
A. Een educatieve master (1e graads lerarenopleiding). Duur: 1 jr. (voltijd)
B. Een schakeljaar hbo-wo, daarna inhoudelijke master, vervolgens aansluitende educatieve master. Duur: 2,5 jr. (voltijd)
Als je puur naar de duur kijkt, ben je eigenlijk gek als je voor optie B gaat. Maar met alleen optie A heb je bovenbouw leerlingen toch niets te bieden? Wat is jullie idee hierover?
Educatieve master kan toch alleen als kopopleiding na een universitaire master?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:19 schreef Ill-Skillz het volgende:
Dag allemaal, ik wil even een ander onderwerp aansnijden dan de ramp in CH of de staking...
Ik wil jullie een vraag voorleggen. Ik wil volgend jaar een masteropleiding gaan volgen, om op die manier ook 1egraads bevoegd te worden.
Er zijn dan twee mogelijkheden.
A. Een educatieve master (1e graads lerarenopleiding). Duur: 1 jr. (voltijd)
B. Een schakeljaar hbo-wo, daarna inhoudelijke master, vervolgens aansluitende educatieve master. Duur: 2,5 jr. (voltijd)
Als je puur naar de duur kijkt, ben je eigenlijk gek als je voor optie B gaat. Maar met alleen optie A heb je bovenbouw leerlingen toch niets te bieden? Wat is jullie idee hierover?
Als dat zo zou werken, zouden er veel meer eerstegraders zijn.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:23 schreef Ill-Skillz het volgende:
Oh, dan heb ik het fout. Ik was in de veronderstelling dat er een soort 1-jarige post-hbo opleiding was die niet academisch is maar wel een eerstegraadsbevoegdheid afgeeft.
Ik heb ook het IVLOS gedaan. Ik heb de tweejarige master Science Teacher Education gedaan. Eerste jaar vakinhoud en daarna het laatste jaar alleen onderwijs. Ik heb de opleiding (cum laude) gehaald en heb nu de titel Master (Science Teacher): Msc. Gewoon dus Science. Officieel staat er dan volgensmij Master in Science Education o.i.d.quote:Op maandag 19 maart 2012 08:04 schreef Ill-Skillz het volgende:
Dus in principe zou 2-jaar dan het kortst zijn.
@LeLouch: heb je na die opleiding een master of education titel of master of science?
En zijn de deeltijd cursusdagen altijd op 1 vaste dag of moet je soms meerdere keren per week?
Ik vind de traditionele opzet van de ouderavonden achterhaald. Via de mail is tegenwoordig sneller te communiceren en wanneer ik het nodig vind, komen de ouders gewoon op gesprek op school. Daar hoef ik echt geen weken voor te wachten tot de "officiële" ouderavond is. Dus wat mij betreft: gewoon afschaffen.quote:Op maandag 19 maart 2012 19:32 schreef Hippos het volgende:
Ik probeer met mijn mentoraat in 5V ook soms te spreiden. Soms komen ouders ook tussen de ouderavonden naar school op afspraak, dus gewoon onder schooltijd. Dat verlicht wel. Heb ik ook soms meer tijd voor ze.
Alvast gefeliciteerd!quote:Morgen jarig
thanks!quote:Op dinsdag 20 maart 2012 19:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik vind de traditionele opzet van de ouderavonden achterhaald. Via de mail is tegenwoordig sneller te communiceren en wanneer ik het nodig vind, komen de ouders gewoon op gesprek op school. Daar hoef ik echt geen weken voor te wachten tot de "officiële" ouderavond is. Dus wat mij betreft: gewoon afschaffen.
[..]
Alvast gefeliciteerd!
Maar je hebt ook ouders die dan alsnog naar het 10-m gesprek komen....quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:29 schreef Hippos het volgende:
[..]
thanks!
Mee eens, ik communiceer ook veel via e-mail en afspraken maak ik vaak los van ouderavonden. Dat verlicht enorm en ik heb vaak veel meer tijd voor ouders. 10 minuten gesprekken leiden vaak tot snel-snel gesprekken en zeker bij mentorleerlingen waarbij er 'veel' is vind ik het fijner om bijvoorbeeld 30 minuten te praten.
Waarom niet eerlijk zeggen dat NT>NG>EM>CM?quote:profielkeuzeavond.
1. Zesjescultuur. Ondanks wat Rutte, Elias en Beertema* willen kom je daar niet in een vloek en een zucht vanaf. De makkelijke keuze is vaak erg aantrekkelijk, zelfs al geeft het minder opties. Koude, kille, edoch redelijk ware logica zoals jij die hier tentoonstelt is niet iets waar pubers en hun ouders altijd gevoelig voor zijn.quote:Op woensdag 21 maart 2012 00:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom niet eerlijk zeggen dat NT>NG>EM>CM?
Kies het hoogste wat je aankan en je houdt de meeste opties open.
Daar heb je toch geen bijeenkomst voor nodig?
Goh. Dat het kan betekent niet meteen dat het ook gebeurt. Wat iemand later misschien aan een vak heeft is een veel abstracter idee dan het hier en nu van een vak / een stel docenten niet leuk vinden. Ik heb destijds geen biologie gedaan omdat het vak me gewoon totaal niet lag. Sure, zevens, maar ik had gewoon geen plezier - voor zover een 14-jarige plezier kan hebben op school - in die lessen en de leraren economie waren gewoon beter. Dat economie 1 - het vervangende vak i.v.m. verplichting voor aantal uren in 't Engels les - een sh*tvak was inhoudelijk stond dan weer niet in de planning, maar goed.quote:Op woensdag 21 maart 2012 15:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Op de meeste reguliere (openbaar en bijzonder) scholen, zo niet alle reguliere scholen, is biologie toch dusdanig ingeroosterd dat die lessen en toetsen combineerbaar zijn met een NT-profiel? Er zijn nogal wat leerlingen die een dubbel profiel hebben, wat een dure manier is om te zeggen dat ze dat ene extra vak hebben gevolgd.
Als er vraag naar is gaat er altijd geschoven worden. Destijds waren bij mij op school de vakken die niet samen konden Geschiedenis 2 / Natuurkunde 1 en Aardrijkskunde / Scheikunde (alleen in de 4e) - ergens wel een logische situatie als je de oude profielen bekijkt, maar ik weet redelijk zeker dat er goede EM-leerlingen waren die er Scheikunde 1 bijdeden.quote:Het zal lastiger zijn om ook voor economie het reguliere schoolprogramma te volgen, mogelijk kan dat door dan weer de ene les en dan weer de andere les te missen maar je kan natuurlijk ook staatsexamen doen voor economie.
Mijn punt is natuurlijk dat ouders zelf toch zouden moeten kunnen opzoeken voor welke opleidingen welke vakken verplicht zijn en dat indien het kind nog niet weet wat het wil doen dat het kind dan zo hoog mogelijk kiest met eventueel nog 1 of 2 extra vakken (dat was en is gelukkig een vrijheid die de leerlingen op de meeste scholen hebben indien de leerling dit aankan).quote:alsof elk kind NT aankan.
Voor de vakken zelf of als gemiddeld cijfer?quote:de keuze hangt daarnaast af van de adviezen van de vakdocenten, en wiskunde B en natuurkunde mogen ze niet eens kiezen als ze lager dan een 7 staan.
Laten we eerlijk zijn, voor de meeste leerlingen is dit de volgorde van de zwaartes van de profielen. Hiermee doe ik geen uitspraak over wat voor individuele leerlingen zwaarder is, wat de capaciteiten van individuele leerlingen zijn die een bepaald profiel volgen enzovoorts.quote:ik heb zelf examen gedaan in NL/EN/FA/LA/Wisk. A (oude stijl)/Economie 1 en 2 (oude stijl). destijds was er niemand die zei dat ik mijn kansen vergooide door geen bèta vakken te doen. ik wilde helemaal geen studie doen die kant op, nooit gewild ook, en ik vind het dan ook achterlijk om te zeggen dat N-profielen beter zijn dan M-profielen.
die ouders moeten na die voorlichting ook nog zelf in het document met richtlijnen van vervolgopleidingen kijken met hun kind, maar ik vind het wel belangrijk om oudrs en kinderen in een belangrijke keuze te ondersteunen met informatie, ook over hoe de school het kind in de keuze begeleid heeft.quote:Op woensdag 21 maart 2012 17:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn punt is natuurlijk dat ouders zelf toch zouden moeten kunnen opzoeken voor welke opleidingen welke vakken verplicht zijn en dat indien het kind nog niet weet wat het wil doen dat het kind dan zo hoog mogelijk kiest met eventueel nog 1 of 2 extra vakken (dat was en is gelukkig een vrijheid die de leerlingen op de meeste scholen hebben indien de leerling dit aankan).
[..]
Voor de vakken zelf of als gemiddeld cijfer?
Indien het laatste, voor alle vakken of enkel voor de schoolse vakken (en dus niet voor vakken als LO, tekenen, handvaardigheid)?
[..]
Laten we eerlijk zijn, voor de meeste leerlingen is dit de volgorde van de zwaartes van de profielen. Hiermee doe ik geen uitspraak over wat voor individuele leerlingen zwaarder is, wat de capaciteiten van individuele leerlingen zijn die een bepaald profiel volgen enzovoorts.
Als je al zeker weet dat je een alpha- of gammarichting wil volgen dan is het je natuurlijk goed recht om niet de bètavakken te volgen, al vind ik een algemene vorming niet compleet zonder de bètavakken maar dat geldt ook voor vakken als geschiedenis en aardrijkskunde en voor vreemde talen (in het ideale geval zou het niveau van het onderwijs in de onderbouw hoger liggen zodat leerlingen de ruimte hebben om al deze vakken op een voldoende hoog niveau te volgen).
Alleen de meeste leerlingen weten nog niet zeker wat ze willen gaan studeren en veel leerlingen die denken het wel te weten veranderen nog van gedachte. Dan kan je beter op veilig spelen en je opties open houden.
Ik gaf bovenaan mijn boodschap ietwat simplistisch weer aangezien ik veronderstelde dat deze nuances evident waren. Bottomline, dit zou voor ouders toch ook zonder een voorlichtingsavond duidelijk moeten zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima als de school als extra service een voorlichtingsavond houdt, ik vind het alleen vreemd als het nodig is.
dat is wat ik eigenlijk wilde zeggen...quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:17 schreef mane het volgende:
Dat een leerling, als het de mogelijkheid heeft en nog niet weet wat het wil, maar het best een n-profiel kan kiezen, daarvan zie ik dagelijks in de praktijk de gevolgen. Bij mij op school komen in de bovenbouw de grootste problemen voort uit het feit dat een leerling in zo'n n-profiel zit maar het verschrikkelijk vindt, ongemotiveerd is, en daardoor slechte cijfers haalt. Erachter komt dat een m-profiel veel beter bij hem/haar past en dan of alsnog moet wisselen of blijft zitten om dan het jaar over te doen met een ander profiel.
De profielkeuze moet echt altijd zoveel mogelijk en uitsluitend gebaseerd zijn op de persoonlijke interesses, kwaliteiten, talenten van de leerling en nooit op algemene aannames over wat 'goed' zou zijn. Het idee dat je met een n-profiel alle opties openhoudt, is ook zo'n idee waar veel ouders/leerlingen zich door laten verleiden. Vind ik een teken van onmacht als je zo redeneert. Leerlingen die wel op zo'n manier met een profiel het eindexamen halen, komen in de problemen bij het maken van een studiekeuze. Hoe moet je een studie kiezen als je je profielkeuze hebt gebaseerd op algemene aannames en niet hebt stilgestaan bij wie jij zelf bent, wat je wilt en wat bij je past?
Het is echt heel belangrijk dat een decaan hierover informatie uitwisselt met ouders en leerlingen en dat die keuze heel serieus wordt genomen. Je voorkomt er een hoop problemen mee.
Begrijp ik goed dat als je dus geen 7 op wiskunde staat in het 3e jaar dat je dan geen NT profiel zou mogen kiezen? Ik heb alle laatste jaren van mijn VWO opleiding (met NT) net een 5 of een 5.5 op wiskunde B gehaald, en uiteindelijk met een 6 geslaagd op mijn examen. Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, hoe moeilijk het ook was.quote:Op woensdag 21 maart 2012 16:42 schreef kwakz0r het volgende:
alsof elk kind NT aankan.
Deze avond was er om ouders voor te lichten over wat de keuze inhoudt, en de kinderen presenteerden hun ouders keuzeposters, dit soort avonden zijn bedoeld om de betrokkenheid van ouders bij school en het leren te vergroten en ik heb het idee dat het wel werkt.
Vooral bij zwakke havisten is de keuze CM of EM of CM met wiskunde en economie bijvoorbeeld soms best moeilijk, en ouders zien door de bomen het bos niet meer.
de keuze hangt daarnaast af van de adviezen van de vakdocenten, en wiskunde B en natuurkunde mogen ze niet eens kiezen als ze lager dan een 7 staan.
verder: eerste en derde rapport wordt bij ons op school verplicht door ouders evt. met kind samen, opgehaald met een tien-minutengesprek. tweede rapport heeft een spreekavond voor vakdocenten. natuurlijk spreek ik ook los met ouders af.
mentoraat bij ons op school ís heel zwaar, en er wordt veel van je verwacht qua avonden op school. maar goed, krijg er wel 100 uur voor, dat is natuurlijk te weinig, maar beter dan wat je op sommige scholen hoort.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |