Bij ons op de HU is de eerstejaars stage is vooral een orienterende stage. Pas vanaf het 2, en zeker het 3de jaar gaat het echt serieuze vormen aannemen.quote:Op maandag 16 april 2012 19:45 schreef FlameScorpion het volgende:
Even heel wat anders: M'n aanmelding bij HvA is binnen, dus ook ik ben onderweg om leraar te worden!
Weet iemand hoe het zit met stage lopen met een deeltijd-studie? Kan er niks over vinden...
Dapper! Ik ken een aantal docenten geschiedenis die gewoon niet aan het werk komen, waarvan een net afgestudeerde die zich nu aan het omscholen is ... Niet om je te ontmoedigen, maar weet waar je aan begint. En welkom, verderquote:Op dinsdag 17 april 2012 15:56 schreef 1-0-8 het volgende:
Ha, leuk! Een (aanstormende) docenten topic!
Ik meld me ook , als zijnde student aan de lerarenopleiding geschiedenis van de HU
Ik weet het. Maar ik ben daar niet zo bang voor. Ik ben positief mens en kijk vol goede moed naar de toekomst. Ik doe dit omdat ik het leuk (lees: geweldig) vind en omdat ik er goed in ben... En ik doe alleen nog maar dingen waar ik plezier aan heb, ongeacht wat me dat wel of niet oplevertquote:Op dinsdag 17 april 2012 16:07 schreef Naamah het volgende:
[..]
Dapper! Ik ken een aantal docenten geschiedenis die gewoon niet aan het werk komen, waarvan een net afgestudeerde die zich nu aan het omscholen is ... Niet om je te ontmoedigen, maar weet waar je aan begint. En welkom, verder
Ach, beter op je middelbare schooltje op je bek gaan dan op de universiteit of het HBO, nietwaar?quote:Laatste weken voor de examenleerlingen. Maar soms lijkt het wel alsof ík de enige ben die zich zorgen maakt....
ik vind het vooral vervelend dat het (in het journaal) gepresenteerd werd als een probleem van jonge/onbevoegde/net bevoegde leraren, die gewoon meer coaching moesten krijgen zodat ze het ei van columbus, bij de deur staan aan het begin van de les, ook zouden leren kennen, net als het geinterviewde meisje toen moest ik een beetje overgeven in mijn mond...quote:Op dinsdag 17 april 2012 18:23 schreef Hippos het volgende:
Ik vind het niet op mij van toepassing eerlijk gezegd (als ik zo arrogant mag zijn, maar ik had vandaag ook mijn functioneringsgesprek toevallig) maar deels herkenbaar. Ik heb collega's die maar blijven aanmodderen en die je eigenlijk de wacht aan moet zetten. Ik geloof in docenten die moeten groeien (tijd, ervaring, coaching) maar soms zie ik ook dingen gebeuren bij collega's die toch al enige tijd voor de klas staan die niet meer kunnen. Iedereen heeft z'n mindere klassen (ik ook) maar het kan niet zo zijn dat bij een collega álle klassen een probleem zijn.
Waar ik me ook aan erger zijn collega's die afspraken niet nakomen of het minimale doen. Tijdens een toetsweek zie ik dat heel vaak: de docenten die helpen en rondvliegen en docenten die standaard te laat komen, zich niet houden aan bepaalde regels...
nou ja, dat bedoel ik ook meer, dat er wordt gedaan alsof het alléén aan beginnende docenten ligt, terwijl juist zíj degenen zijn waarbij een grote verbetering ook het meest waarschijnlijk is. docenten die aan hun pensioen toe zijn en hun tijd volmaken, of docenten die niks bij willen leren en vastzitten in slecht werkende routines worden in de beschouwing van zulke cijfers al snel overgeslagen, en dan wijst de vinger weer naar degenen waarbij het a. het meest logisch is dat ze nog niet optimaal functioneren en die b. de meeste kans hebben dit snel te verbeteren...quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:33 schreef mane het volgende:
Ik heb volgens mij nog nooit een beginnende docent ontmoet die de eerste jaren geen moeite had met bepaalde pedagogische aspecten van het vak, zoals orde houden en omgaan met 'lastige' leerlingen.
Dus heel vreemd is die aanname toch niet.. Al ben je een natuurtalent dan nog is het vrijwel onmogelijk meteen al een allround docent te zijn.
Dat doet niets af aan het gegeven dat er ook ervaren docenten zijn die e.e.a. niet onder de knie hebben. En die gaan het waarschijnlijk ook nooit meer onder de knie krijgen. Dat zijn de echt tragische gevallen, waar ik eerlijk gezegd nogal medelijden mee heb. Je zou maar iedere dag voor klassen moeten staan terwijl je er niets van bakt en niemand je serieus neemt. .
Deels herkenbaar. Ik zou echt niet weten hoe ik in Havo 3 meisjes bij de les moet houden, laat staan motiveren, die hun haar gaan kammen, make up zitten te doen, opeens gaan lopen, aan elkaar zitten, continu praten en alleen maar naar m'n privé leven vragen en totaal niet geïnteresseerd zijn dat ze een 4 of 5 staan. Als er een vinger omhoog gaat ben ik al blij als de vraag niet "Mag ik naar de WC?" is.quote:Op dinsdag 17 april 2012 18:17 schreef FlameScorpion het volgende:
Vandaag op het journaal:
Leraren hebben de basis niet onder de knie, waaronder orde houden en leerling actief bij de les betrekken
Herkenbaar, of onzin?
En vergeet onnavolgbare, briljante Halbe nietquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:00 schreef -J-D- het volgende:
Nog even en v Bijsterveldt is uit functie
Deels herkenbaar; maar veel ligt ook aan de motivatie van de leerlingen en aan het 'wat doen we bij onaanvaardbaar gedrag van lln' beleid van de school. Soms kún je als docent niet meer doen om ze bij de les te betrekken, want dan wíllen ze niet. (ooit eens zo'n klas gehad).quote:Op dinsdag 17 april 2012 18:17 schreef FlameScorpion het volgende:
Vandaag op het journaal:
Leraren hebben de basis niet onder de knie, waaronder orde houden en leerling actief bij de les betrekken
Herkenbaar, of onzin?
Dat zeg ik al jaren! Ik durf te stellen dat er docenten zijn die onrust/ongemotiveerdheid/wanorde in hun klas zelf veroorzaken.quote:Op zondag 22 april 2012 15:19 schreef Descendent het volgende:
Wél is het zo (tenminste is mijn ervaring) dat sommige docenten te snel op een te boze / opgefokte manier op hun strepen gaan staan. Met humor kun je leerlingen ook bij de les betrekken.... voor een aantal kletserige dames achterin bijvoorbeeld kun je vele manieren verzinnen om ze op een duidelijke maar grappige manier te verstaan te geven dat dat gekwek storend is en ff afgelopen moet zijn...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |