abonnement Unibet Coolblue
  maandag 16 april 2012 @ 17:01:26 #276
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_110401651
Laatste weken voor de examenleerlingen. Maar soms lijkt het wel alsof ík de enige ben die zich zorgen maakt....
.
pi_110406099
Ja, dat is soms best frustrerend. En met de nieuwe examenregels wordt het alleen maar spannender natuurlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_110408456
Even heel wat anders: M'n aanmelding bij HvA is binnen, dus ook ik ben onderweg om leraar te worden!

Weet iemand hoe het zit met stage lopen met een deeltijd-studie? Kan er niks over vinden...
pi_110443275
Ha, leuk! Een (aanstormende) docenten topic!

Ik meld me ook , als zijnde student aan de lerarenopleiding geschiedenis van de HU *O*

quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 19:45 schreef FlameScorpion het volgende:
Even heel wat anders: M'n aanmelding bij HvA is binnen, dus ook ik ben onderweg om leraar te worden!

Weet iemand hoe het zit met stage lopen met een deeltijd-studie? Kan er niks over vinden...
Bij ons op de HU is de eerstejaars stage is vooral een orienterende stage. Pas vanaf het 2, en zeker het 3de jaar gaat het echt serieuze vormen aannemen.

Begin wel nu al met zoeken. Eerstejaars en deeltijd is nou niet echt een interessante combinatie voor scholen. Zeker niet als je halverwege het jaar pas gaat zoeken (omdat je in jaar 1 later in het jaar pas stage hoeft te lopen)

Het kan zijn dat je vrijstellingen kunt krijgen voor stages als je bijvoorbeeld al in het onderwijs werkzaam bent of bent geweest. Zou ik van te voren goed uitzoeken bij je opleiding.
pi_110443829
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 15:56 schreef 1-0-8 het volgende:
Ha, leuk! Een (aanstormende) docenten topic!

Ik meld me ook , als zijnde student aan de lerarenopleiding geschiedenis van de HU *O*
Dapper! Ik ken een aantal docenten geschiedenis die gewoon niet aan het werk komen, waarvan een net afgestudeerde die zich nu aan het omscholen is ... Niet om je te ontmoedigen, maar weet waar je aan begint. En welkom, verder :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_110444152
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 16:07 schreef Naamah het volgende:

[..]

Dapper! Ik ken een aantal docenten geschiedenis die gewoon niet aan het werk komen, waarvan een net afgestudeerde die zich nu aan het omscholen is ... Niet om je te ontmoedigen, maar weet waar je aan begint. En welkom, verder :)
Ik weet het. Maar ik ben daar niet zo bang voor. Ik ben positief mens en kijk vol goede moed naar de toekomst. Ik doe dit omdat ik het leuk (lees: geweldig) vind en omdat ik er goed in ben... En ik doe alleen nog maar dingen waar ik plezier aan heb, ongeacht wat me dat wel of niet oplevert :)
pi_110446691
Top! Zolang je verwachtingen maar realistisch zijn, inderdaad :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 17 april 2012 @ 17:55:02 #283
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_110448536
quote:
Laatste weken voor de examenleerlingen. Maar soms lijkt het wel alsof ík de enige ben die zich zorgen maakt....
Ach, beter op je middelbare schooltje op je bek gaan dan op de universiteit of het HBO, nietwaar?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_110449339
Vandaag op het journaal:

Leraren hebben de basis niet onder de knie, waaronder orde houden en leerling actief bij de les betrekken

Herkenbaar, of onzin?
pi_110449569
Ik vind het niet op mij van toepassing eerlijk gezegd (als ik zo arrogant mag zijn, maar ik had vandaag ook mijn functioneringsgesprek toevallig) maar deels herkenbaar. Ik heb collega's die maar blijven aanmodderen en die je eigenlijk de wacht aan moet zetten. Ik geloof in docenten die moeten groeien (tijd, ervaring, coaching) maar soms zie ik ook dingen gebeuren bij collega's die toch al enige tijd voor de klas staan die niet meer kunnen. Iedereen heeft z'n mindere klassen (ik ook) maar het kan niet zo zijn dat bij een collega álle klassen een probleem zijn.
Waar ik me ook aan erger zijn collega's die afspraken niet nakomen of het minimale doen. Tijdens een toetsweek zie ik dat heel vaak: de docenten die helpen en rondvliegen en docenten die standaard te laat komen, zich niet houden aan bepaalde regels...
  dinsdag 17 april 2012 @ 19:08:58 #286
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_110451711
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 april 2012 18:23 schreef Hippos het volgende:
Ik vind het niet op mij van toepassing eerlijk gezegd (als ik zo arrogant mag zijn, maar ik had vandaag ook mijn functioneringsgesprek toevallig) maar deels herkenbaar. Ik heb collega's die maar blijven aanmodderen en die je eigenlijk de wacht aan moet zetten. Ik geloof in docenten die moeten groeien (tijd, ervaring, coaching) maar soms zie ik ook dingen gebeuren bij collega's die toch al enige tijd voor de klas staan die niet meer kunnen. Iedereen heeft z'n mindere klassen (ik ook) maar het kan niet zo zijn dat bij een collega álle klassen een probleem zijn.
Waar ik me ook aan erger zijn collega's die afspraken niet nakomen of het minimale doen. Tijdens een toetsweek zie ik dat heel vaak: de docenten die helpen en rondvliegen en docenten die standaard te laat komen, zich niet houden aan bepaalde regels...
ik vind het vooral vervelend dat het (in het journaal) gepresenteerd werd als een probleem van jonge/onbevoegde/net bevoegde leraren, die gewoon meer coaching moesten krijgen zodat ze het ei van columbus, bij de deur staan aan het begin van de les, ook zouden leren kennen, net als het geinterviewde meisje :') toen moest ik een beetje overgeven in mijn mond...

ik ben ook nog niet bevoegd (wel bijna) maar ik loop verdorie keihard voor die kids, ze scoren prima, ik geef goede lessen, draai 70 taakuren teveel dit jaar, mijn lessen zijn activerender dan die van veel van mijn collega's, ik heb meestal gewoon orde... maar elke keer weer wordt t op t bordje van "de onbevoegde/startende/onervaren" docent gelegd.
Kwak
pi_110452885
Ik heb volgens mij nog nooit een beginnende docent ontmoet die de eerste jaren geen moeite had met bepaalde pedagogische aspecten van het vak, zoals orde houden en omgaan met 'lastige' leerlingen.
Dus heel vreemd is die aanname toch niet.. Al ben je een natuurtalent dan nog is het vrijwel onmogelijk meteen al een allround docent te zijn.

Dat doet niets af aan het gegeven dat er ook ervaren docenten zijn die e.e.a. niet onder de knie hebben. En die gaan het waarschijnlijk ook nooit meer onder de knie krijgen. Dat zijn de echt tragische gevallen, waar ik eerlijk gezegd nogal medelijden mee heb. Je zou maar iedere dag voor klassen moeten staan terwijl je er niets van bakt en niemand je serieus neemt. :{ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:19:08 #288
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_110455539
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 april 2012 19:33 schreef mane het volgende:
Ik heb volgens mij nog nooit een beginnende docent ontmoet die de eerste jaren geen moeite had met bepaalde pedagogische aspecten van het vak, zoals orde houden en omgaan met 'lastige' leerlingen.
Dus heel vreemd is die aanname toch niet.. Al ben je een natuurtalent dan nog is het vrijwel onmogelijk meteen al een allround docent te zijn.

Dat doet niets af aan het gegeven dat er ook ervaren docenten zijn die e.e.a. niet onder de knie hebben. En die gaan het waarschijnlijk ook nooit meer onder de knie krijgen. Dat zijn de echt tragische gevallen, waar ik eerlijk gezegd nogal medelijden mee heb. Je zou maar iedere dag voor klassen moeten staan terwijl je er niets van bakt en niemand je serieus neemt. :{ .
nou ja, dat bedoel ik ook meer, dat er wordt gedaan alsof het alléén aan beginnende docenten ligt, terwijl juist zíj degenen zijn waarbij een grote verbetering ook het meest waarschijnlijk is. docenten die aan hun pensioen toe zijn en hun tijd volmaken, of docenten die niks bij willen leren en vastzitten in slecht werkende routines worden in de beschouwing van zulke cijfers al snel overgeslagen, en dan wijst de vinger weer naar degenen waarbij het a. het meest logisch is dat ze nog niet optimaal functioneren en die b. de meeste kans hebben dit snel te verbeteren...

docenten moeten toch érgens het vak in de vingers krijgen? je kunt geen stage blíjven lopen... of moeten we straks allemaal eerst jaren lesgeven aan nepkinderen voor we met echte kids aan de slag mogen :P
Kwak
pi_110460498
Als ik kijk naar mezelf dan vind ik m'n tiende jaar voor de klas in vergelijking met het tweede of derde echt een wereld van verschil. Wat niet betekent dat je in je eerste jaren DUS een slecht docent bent. Maar het is wel belangrijk dat er ook voldoende mensen rondlopen die meer ervaring hebben. Ik heb meegemaakt dat een collega die zelf voor het tweede jaar voor de klas stond en nog met z'n studie bezig was, een stagiaire begeleidde. Dat vind ik absurd en ik heb het gevoel dat dat soort situaties tegenwoordig meer voorkomen, omdat het percentage beginners, stagiaires en zij-instromers groeit. Of dit in werkelijkheid ook zo is weet ik niet, het is een indruk.

Wel is bekend dat tussen de 25 en de 35% van alle lessen door onbevoegden wordt gegeven en dat is zeker een punt van zorg, Want er zullen best biologen bestaan die voldoende in huis hebben om wiskunde te geven, en onderbouwdocenten die voldoende vakkennis hebben om les te geven in de bovenbouw, maar dat geldt niet voor allemaal. En probeer maar eens iets helder uit te leggen dat je zelf maar half begrijpt.

Wat oudere kantjes-er-vanaflopers en rampgevallen betreft: daar heb ik me ook wild aan geergerd. Van iemand die in een schooldirectie heeft gezeten hoorde ik dat het een mythe is dat zulke mensen niet te ontslaan zouden zijn. Volgens hem is het een kwestie van een functioneringsgesprek waarin het wanfunctioneren wordt geconstateerd, verbetertraject afspreken, een half jaar of een jaar later constateren dat er onvoldoende verbetering is opgetreden en klaar is Kees. Maar veel scholen rapporteren niet goed, of laten de functioneringsgesprekken er regelmatig bij inschieten, of denken "liever iemand voor de klas dan helemaal niemand". En zo kunnen mensen jarenlang voortmodderen en dat is inderdaad ook vaak erg treurig voor diegene zelf.
pi_110462495
Overigens is het ook maar de vraag hoe serieus we die kritiek van de inspectie moeten nemen. Op de kritiek

"Ze hebben moeite met complexe onderwijstaken zoals het bijhouden van de voortgang van leerlingen."

en het bericht dat basisschoolleraren het beter doen kwam op Twitter al de reactie dat basisschoolleraren dat nu eenmaal voor maximaal 33 leerlingen moeten doen en VO-leraren voor zo'n 200.

Een ander constateerde n.a.v. bovenstaand kritiekpunt dat de inspectie blijkbaar een leraar die allerhande formuliertjes niet volledig invult een slechte leraar vindt. Terwijl dat niets hoeft te zeggen over hoe ie de lesstof overdraagt.

En weer een ander vermoedde dat het ministerie dit nieuws over massaal ondermaats presterende leraren spint om draagvlak te creeren voor bezuinigingen op onderwijs en voor prestatiebeloning.
  woensdag 18 april 2012 @ 23:12:54 #291
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_110513199
Wacht maar als de examenresultaten laag zijn, wat je dan voor paniekvoetbal op scholen gaat krijgen.. Met die onbevoegde docenten, stagiaires en poetsvrouwen die les moeten geven...
.
  donderdag 19 april 2012 @ 18:56:52 #292
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_110543495
Ach joh, die examenresultaten worden toch gewoon opgehoogd. De slagingspercentages moeten natuurlijk wel constant blijven he. Dat de diploma's steeds minder waard worden en veel vervolgopleidingen al toegangsexamens afnemen, dat maakt toch allemaal niet uit.

Bij mij op school hoort 20% van de VWO-ers op de HAVO, en 20% van de HAVO-ers op de MAVO. Maar gewoon doordouwen tot de examens, en dat landelijk volhouden met z'n allen, de lat wat lager en dan kan iedereen op feestjes tenminste zeggen dat z'n zoon of dochter op het VWO zit. Want dat is echt belangrijk.

Verder heb ik het trouwens best naar m'n zin :) Heerlijk vak soms, maar wat zonde dat het niveau niet in stand gehouden wordt (zowel qua examennorm als qua inhoud) en de politici en zogenaamde experts zich verdringen om aan de stoelpoten van je gezag te zagen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 19 april 2012 @ 19:08:40 #293
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_110544068
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 18:17 schreef FlameScorpion het volgende:
Vandaag op het journaal:

Leraren hebben de basis niet onder de knie, waaronder orde houden en leerling actief bij de les betrekken

Herkenbaar, of onzin?
Deels herkenbaar. Ik zou echt niet weten hoe ik in Havo 3 meisjes bij de les moet houden, laat staan motiveren, die hun haar gaan kammen, make up zitten te doen, opeens gaan lopen, aan elkaar zitten, continu praten en alleen maar naar m'n privé leven vragen en totaal niet geïnteresseerd zijn dat ze een 4 of 5 staan. Als er een vinger omhoog gaat ben ik al blij als de vraag niet "Mag ik naar de WC?" is.
En tja, met 2 onvoldoendes kan je toch over, dus nou en.

En dan doe je een keer wat leuks, of je geeft ze straf, of je wordt een keer boos, of je praat een keer gezellig, en de volgende les interesseert het ze nog steeds niks en proberen ze weer iets te klooien op hun mobiel.
Nou, mij is het op de lerarenopleiding in ieder geval niet uitgelegd, hoe ik daarmee om moet gaan. Als ik dit vertel, dan zeggen ze dat dit helemaal niet kan, want leerlingen zijn intrinsiek gemotiveerd. Allemaal!

Er werkt maar één ding: les uit bij geen huiswerk. En dan een uur vegen. Anders luisteren ze echt niet. Ik had een meisje die was al 2 maanden haar boek kwijt. "Ja nee ik heb dat B boek al sinds het begin van het jaar niet." "Nou, je regelt het maar. Vorige week gezegd. Geen boek, schrift of huiswerk, en je komt er niet in." "Ja, maar..." "Nee. Doei." 5 minuten later staat ze voor de deur: "Ja het boek lag toch in m'n kluis, helemaal onderop."

Verder is het een heel gezellige klas hoor, ik kan soms erg met ze lachen. Kreeg zelfs 2 rozen met Valentijnsdag: "Voor onze beste leraar." Jaja... En uiteindelijk gaan er 16 van de 25 een voldoende halen. Maar ik denk dat ik bij zeker 50% van de lessen met die klas bij een onderzoek van de inspectie onder het kopje "functioneert niet" zou belanden.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_110545801
Ik maak me ook geen zorgen over die 'strengere exameneisen'. Want inderdaad, welk cijfer je krijgt hangt meer af van beleid dan van prestatie. Zie dit scherpe artikel.

Als ik er m'n geld op in zou moeten zetten zou ik gokken dat ze de normering dit jaar zo zullen laten uitvallen dat iets meer leerlingen zakken ("kijk, we hebben de lat omhoog gelegd") maar dat het er vooral ook niet zorgwekkend veel zullen zijn. Komt goed dus, voor de meesten :).
pi_110550902
ErikT: wat een ontzettend herkenbaar verhaal.

Inderdaad leer je hier NIETS over op de lerarenopleiding, Ik heb precies twee van dat soort 3havo klassen met hetzelfde vak als jij.
Wat ik doe en wat enigszins helpt is om af en toe een aantal vragen op het bord te zetten en te zeggen dat ze die in de les moeten gaan maken en aan het eind van de les op het uitgedeelde blaadje moeten inleveren. Ik doe dat over twee verschillende lessen en diegenen die goed gewerkt hebben krijgen 3 tiende op het proefwerk erbij. Dan gaan ze redelijk aan het werk.

Maar inderdaad: met makeup bezig en als je er wat van zegt worden ze boos.
Ze schuiven zelf de schuld af van de slechte resultaten op jouw (in hun ogen) "slechte manier" van lesgeven.

Het motiveren van leerlingen die het vak niet gaan kiezen volgend jaar is zo goed als onmogelijk.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_110608974
Nog even en v Bijsterveldt is uit functie :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_110609167
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:00 schreef -J-D- het volgende:
Nog even en v Bijsterveldt is uit functie :)
En vergeet onnavolgbare, briljante Halbe niet :')
  zondag 22 april 2012 @ 12:22:02 #298
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_110626210
ik ben dol op mijn 3 havo O+ engels is weliswaar een verplicht vak, maar dan zijn ze nog steeds niet zomaar geboeid ;) zeker niet omdat ze denken dat ze het allemaal al kunnen...
Kwak
  zondag 22 april 2012 @ 15:19:00 #299
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_110633214
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 18:17 schreef FlameScorpion het volgende:
Vandaag op het journaal:

Leraren hebben de basis niet onder de knie, waaronder orde houden en leerling actief bij de les betrekken

Herkenbaar, of onzin?
Deels herkenbaar; maar veel ligt ook aan de motivatie van de leerlingen en aan het 'wat doen we bij onaanvaardbaar gedrag van lln' beleid van de school. Soms kún je als docent niet meer doen om ze bij de les te betrekken, want dan wíllen ze niet. (ooit eens zo'n klas gehad).

Wél is het zo (tenminste is mijn ervaring) dat sommige docenten te snel op een te boze / opgefokte manier op hun strepen gaan staan. Met humor kun je leerlingen ook bij de les betrekken.... voor een aantal kletserige dames achterin bijvoorbeeld kun je vele manieren verzinnen om ze op een duidelijke maar grappige manier te verstaan te geven dat dat gekwek storend is en ff afgelopen moet zijn...

En verder raak ik niet echt onder de indruk van veel onderzoeken / vernieuwingen etc. die in of over het onderwijs worden uitgevoerd. Want ehmmm... werkdrukverlichting? Klassen van <25 lln.? Lesmateriaal om in te spelen op de huidige tijd? (laptopje smartboard etc?) Ik zie ze niet en velen met mij niet.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  zondag 22 april 2012 @ 16:46:26 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_110636902
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:19 schreef Descendent het volgende:
Wél is het zo (tenminste is mijn ervaring) dat sommige docenten te snel op een te boze / opgefokte manier op hun strepen gaan staan. Met humor kun je leerlingen ook bij de les betrekken.... voor een aantal kletserige dames achterin bijvoorbeeld kun je vele manieren verzinnen om ze op een duidelijke maar grappige manier te verstaan te geven dat dat gekwek storend is en ff afgelopen moet zijn...
Dat zeg ik al jaren! Ik durf te stellen dat er docenten zijn die onrust/ongemotiveerdheid/wanorde in hun klas zelf veroorzaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 22-04-2012 17:14:15 ]
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')