In de winter moeten ze er wel weer uit dan...quote:Op maandag 16 januari 2012 16:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het weer wat warmer is in de vijver kiepen bij de buurman ofzo. Daar groeien ze ook goed in.
Ben benieuwd tegen welke tijd de 10 sluierstaartjes te groot voor deze bak zijnquote:Op maandag 16 januari 2012 16:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het weer wat warmer is in de vijver kiepen bij de buurman ofzo. Daar groeien ze ook goed in.
Was dat die mafklapper met dat ozon apparaat dat magisch je aquarium na 3 dagen aan de praat had?quote:
quote:Op maandag 16 januari 2012 16:09 schreef Messina het volgende:
[..]
Je klinkt precies als een andere user die hier vaak kwam. Vond z'n vissen niet leuk, dus ging over op discussen. Vond 'ie ook niet leuk, dus ging 'ie over op zoutwater. En nu sla ik nog 30 stappen tussendoor over...
Dat zeg ik.quote:Op donderdag 12 januari 2012 11:37 schreef Dance-Commander het volgende:
[..]
Nu alweer opnieuw inrichten, je bent toch niet de nieuwe Stoeltafel hè...
Nee, ze zullen vergroeien zodat hun zwemblaas ongeveer achter hun oren zitten en dan kunnen ze alleen nog maar op zn kop zwemmen.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:17 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Ben benieuwd tegen welke tijd de 10 sluierstaartjes te groot voor deze bak zijn
Zal dat rond deze zomer al kunnen zijn?
Does niet zo onvriendelijk.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:46 schreef moussy het volgende:
[..]
Nee, ze zullen vergroeien zodat hun zwemblaas ongeveer achter hun oren zitten en dan kunnen ze alleen nog maar op zn kop zwemmen.
Wat wil je nou eigenlijk?!
Ssb heeft duidelijk geen idee wat hij doetquote:
Voorlopig doet hij helemaal niks en heeft hij z'n goudvissen nog in de bak. Laat hem lekker dromen over vissen. Hij vraagt toch adviezen hier? Hij heeft ook direct een grotere bak aangeschaft voor de goudvissen toen we zeiden dat ze te klein zaten, dus er is goede wil.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:28 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ssb heeft duidelijk geen idee wat hij doet
Ik heb het ook in de kleinere bak. Sneller alg op m'n ruitje... Gelukkig hebben we de bankpastipquote:Op maandag 16 januari 2012 22:21 schreef Saninl het volgende:
Vandaag ook mijn Aqua60 weer eens goed schoongemaakt. Vers watertje (1/3) en ruiten weer algvrij gemaakt. Het ziet er gelijk weer een stuk frisser uit
Helaas blijven mijn ruiten wel ontzettend snel en veel alg aantrekken
Ik heb m'n goudvissen al een tijdje (zo'n jaartje of 7) dus je kan je lol op met dat gegraas.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:38 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Nee ik hou ze wel gewoon tot ze te groot worden
Heb ze zelf gekocht en ga ze daarom niet wegdoen om IK hun gegraas storend vind
Dat grondelen moeten ze doen om hun kieuwen te verzorgen.quote:Op maandag 16 januari 2012 14:58 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Geen goed idee dus?
Saaie vissen eigenlijk die goudvissen, er kan niks bij
En ben hun gedrag ook wel zat.
Altijd dat gegraas van ze door die bak, chronische vraatzucht
Goudvissen zijn echt leuk.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:42 schreef Thorical het volgende:
[..]
Ik heb m'n goudvissen al een tijdje (zo'n jaartje of 7) dus je kan je lol op met dat gegraas.
Mijn vissen eten ook van alles ze herkennen me ook en reageren heel anders op mij dan op andere huisgenoten. Er is als ware een interactie iets wat je met neon-tetra's niet snel zal hebben.
Ja, dat is wel waar. Maar ik zou zo graag willen dat ik het minder frequent zou moeten doenquote:Op maandag 16 januari 2012 22:40 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik heb het ook in de kleinere bak. Sneller alg op m'n ruitje... Gelukkig hebben we de bankpastip
Dat ging over het overzetten van de goudvissen, grapjas. En die zijn vrij sterk en leven dus allemaal nog. Die guppies, die bleken er toen opeens ook in te zitten en dat was misschien niet zo handig.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:39 schreef Messina het volgende:
[..]
Wat betreft de vissen die bij SSB zijn doodgegaan. Vind het niet zo gek. "Ja joh, gewoon erin flikkeren", was het advies vanuit die topic. Als vijf mensen "niet doen" zeggen en twee "ja, gewoon doen", en iemand wil iets, zal hij dus eerder met het positieve advies meegaan dan met het negatieve.
Guppen horen sowieso in een tropische bak volgens mij.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat ging over het overzetten van de goudvissen, grapjas. En die zijn vrij sterk en leven dus allemaal nog. Die guppies, die bleken er toen opeens ook in te zitten en dat was misschien niet zo handig.
Overigens mag SSB best eens leren Googlen, het antwoord op elke vraag die hij tot nu toe gesteld heeft heb ik al zonder veel moeite zelf gevonden op het web.
Zijn allebei prima bakkenquote:Op maandag 16 januari 2012 23:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Hallo mensjes hier
Ik wil misschien binnenkort misschien een aquarium aanschaffen om mijn kamer eens op te sierlijken en ik zit nu te zoeken naar een mooie niet te grote aquarium (omdat mijn kamer niet zo groot is). Nu hoeven er niet geen vissen in te kunnen, garnalen zijn goed genoeg (en dat mag ook wel een paar maand wachten). Ik ben vooral geintresseerd in het aquascapen.
Maar nu kijk ik rond en heb ik mijn oog laten vallen op twee aquaria, de Fluval edge 23L en een Dennerle Nano 30L. Iemand die mij verder kan helpen met keuzes tips etc.
Dat dacht ik ook, daarom (en vanwege de vraatzucht van die goudvissen) vind ik het ook niet heel gek dat ze dood zijn.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:47 schreef Messina het volgende:
[..]
Guppen horen sowieso in een tropische bak volgens mij.
Maar goed, we kunnen heel fok wel opdoeken, want alles valt wel via google terug te vinden.
Het ging over goudvissen en dan is het geouwehoer om die beesten drie weken in een kloterig vaasbakje te laten rondzwemmen. Dat advies, daar mankeerde geen hol aan.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:47 schreef Messina het volgende:
[..]
Guppen horen sowieso in een tropische bak volgens mij.
Maar goed, we kunnen heel fok wel opdoeken, want alles valt wel via google terug te vinden.
Ik vertrouw meer op jullie expertise dan die van de gemiddelde vondst na een zoekrondje op google. Simpelweg omdat er een heleboel mensen vissen als gebruiksobjecten beschouwen i.p.v. levende dieren.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:52 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, daarom (en vanwege de vraatzucht van die goudvissen) vind ik het ook niet heel gek dat ze dood zijn.
Da's waar, maar er zijn vragen die discussies kunnen oproepen of waar echt experts voor nodig zijn en er zijn vragen waarop je het antwoord op elke pagina voor beginnende aquariumhouders kunt vinden.
Natuurlijk.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:52 schreef Staal het volgende:
[..]
Het ging over goudvissen en dan is het geouwehoer om die beesten drie weken in een kloterig vaasbakje te laten rondzwemmen. Dat advies, daar mankeerde geen hol aan.
Dat hij er later guppen bij heeft gedaan of dat die er al inzaten heb ik gemist.
Maar je moet niet de boel verdraaien natuurlijk.
Aw, dankjewel!quote:Op maandag 16 januari 2012 23:55 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik vertrouw meer op jullie expertise dan die van de gemiddelde vondst na een zoekrondje op google. Simpelweg omdat er een heleboel mensen vissen als gebruiksobjecten beschouwen i.p.v. levende dieren.
WTF is er mis met jou man? Idioot.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:00 schreef moussy het volgende:
Beetje flauw om tegen mij te zeggen dat ík vriendelijk moet doen, terwijl er 1 iemand aan het draaikonten is en tóch doet wat ie wil, ook al krijgt hij ander advies, ten koste van levende have wat niet nodig zou zijn. Dan had ie die moslimguppen ook wel gewoon in die vaas/kom kunnen laten zitten als het toch allemaal niet uit maakt.
True, die zijn erg handig en interessant, maar vaak wel wat langdradig.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Aw, dankjewel!
Maar het gaat natuurlijk niet om verhaaltjes op fora, maar gewoon teksten op standaardsites voor standaardbeginners met standaardadvies a la aquarium.nl. Die zijn wel te vertrouwen als het gaat om vragen over het opstarten van een bakje.
Heb zelf de Fluval Edge, prachtige bak om te zien maar heeft wel een paar nadelen, de standaard verlichting is vrij matig en bereikt ook de hoeken niet zo, heb zelf ledlampen in de kap geplaatst en extra ledverlichting ernaast geplaatst.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Hallo mensjes hier
Ik wil misschien binnenkort misschien een aquarium aanschaffen om mijn kamer eens op te sierlijken en ik zit nu te zoeken naar een mooie niet te grote aquarium (omdat mijn kamer niet zo groot is). Nu hoeven er niet geen vissen in te kunnen, garnalen zijn goed genoeg (en dat mag ook wel een paar maand wachten). Ik ben vooral geintresseerd in het aquascapen.
Maar nu kijk ik rond en heb ik mijn oog laten vallen op twee aquaria, de Fluval edge 23L en een Dennerle Nano 30L. Iemand die mij verder kan helpen met keuzes tips etc.
Ik heb nog een Aqua30 en 40 voor verkoop?quote:Op maandag 16 januari 2012 23:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Hallo mensjes hier
Dat is soms wel zo, maar je zou mijns inziens toch moeten proberen je eerst even in te lezen in plaats van anderen te vragen om al die zelfhulpsites in stukjes voor je over te typen. Voor ervaringen van anderen of discussies over omstreden onderwerpen kun je best vragen stellen op een forum, maar voor de basis lijkt het me handig om, zoals je zelf al aangeeft, even zelf op zoek te gaan naar wat kennis over de dieren die je doelbewust in huis hebt gehaald.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:08 schreef Messina het volgende:
[..]
True, die zijn erg handig en interessant, maar vaak wel wat langdradig.
Dat dus.quote:SSB, ik zou je aanraden eerst gewoon eens op je gemak rond te kijken wat je nou eigenlijk wilt.
Zoek de vis op die je het allerleukst vindt, en kijk wat daarbij past (ook qua waterwaardes etc, want je kan niet elke vis maar in elk water gooien zonder problemen). Dan kun je weer kijken welke vissen daar ook bij passen, hoe je inrichting eruit zou moeten zien, etc. Koop eens een boek over aquaria, of leen er eentje bij die bieb (verraad ik nu dat ik al een oude doos ben?)!
En, maar daar was je al achter, nooit zomaar de winkel geloven dat die vissen ECHT wel in jouw aquarium kunnen.
man?!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:08 schreef Messina het volgende:
[..]
WTF is er mis met jou man? Idioot.
Mevrouw dan. En nu ben ik klaar met je. No hard feelings, hoor, maar ik vind je mijn energie niet waard.quote:
Het probleem met sites (bijv. google search "Aquarium voor beginners"), is dat er nogal verschillende informatie op staat. Twee weken wachten en waterverbeteraar gebruiken, drie weken laten staan en geen middeltjes gebruiken. Het is zoooo lastig om eenduidige informatie te vinden over wat wel en wat niet kan.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat is soms wel zo, maar je zou mijns inziens toch moeten proberen je eerst even in te lezen in plaats van anderen te vragen om al die zelfhulpsites in stukjes voor je over te typen. Voor ervaringen van anderen of discussies over omstreden onderwerpen kun je best vragen stellen op een forum, maar voor de basis lijkt het me handig om, zoals je zelf al aangeeft, even zelf op zoek te gaan naar wat kennis over de dieren die je doelbewust in huis hebt gehaald.
[..]
Dat dus.
Dat had je wel eerder mogen doen dan, want het is al lang duidelijk dat SSB tóch wel doet wat ie zelf wil, al ga je op je kop staan met al je goed bedoelde "informatie".quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:53 schreef Messina het volgende:
Niet alles geloven wat je leest, dus. Goede les voor mezelf ook weer
Ik vraag om een indicatie hoe lang het ongeveer duurt totdat 10 sluierstaartjes te groot zijn voor een 110 liter bak.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:46 schreef moussy het volgende:
[..]
Nee, ze zullen vergroeien zodat hun zwemblaas ongeveer achter hun oren zitten en dan kunnen ze alleen nog maar op zn kop zwemmen.
Wat wil je nou eigenlijk?!
De guppies wou mijn vriendin graag.quote:Op maandag 16 januari 2012 23:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat ging over het overzetten van de goudvissen, grapjas. En die zijn vrij sterk en leven dus allemaal nog. Die guppies, die bleken er toen opeens ook in te zitten en dat was misschien niet zo handig.
Overigens mag SSB best eens leren Googlen, het antwoord op elke vraag die hij tot nu toe gesteld heeft heb ik al zonder veel moeite zelf gevonden op het web.
Thanks voor het advies !quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:08 schreef Messina het volgende:
[..]
WTF is er mis met jou man? Idioot.
Misschien moet je eens bedenken dat een vriendelijk woord veel langer blijft hangen dan gekanker. Dan gaat 'ie straks weg hier en zelf vogelen. Das een PUIK plan, ja.
[..]
True, die zijn erg handig en interessant, maar vaak wel wat langdradig.
SSB, ik zou je aanraden eerst gewoon eens op je gemak rond te kijken wat je nou eigenlijk wilt.
Zoek de vis op die je het allerleukst vindt, en kijk wat daarbij past (ook qua waterwaardes etc, want je kan niet elke vis maar in elk water gooien zonder problemen). Dan kun je weer kijken welke vissen daar ook bij passen, hoe je inrichting eruit zou moeten zien, etc. Koop eens een boek over aquaria, of leen er eentje bij die bieb (verraad ik nu dat ik al een oude doos ben?)!
En, maar daar was je al achter, nooit zomaar de winkel geloven dat die vissen ECHT wel in jouw aquarium kunnen.
Kijk, zo kan het dus ook, moussy.
quote:Op maandag 16 januari 2012 22:40 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik heb het ook in de kleinere bak. Sneller alg op m'n ruitje... Gelukkig hebben we de bankpastip
Die heb ik ook. Herkenbaar ook.... lampjes zijn voor mij goed genoeg. Schoonmaken hoef ik gelukkig maar 1 of 2 keer per jaar.... Moet wel wekelijks het filter schoonmaken omdat de pomp zo zwak is.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:12 schreef Dance-Commander het volgende:
[..]
Heb zelf de Fluval Edge, prachtige bak om te zien maar heeft wel een paar nadelen, de standaard verlichting is vrij matig en bereikt ook de hoeken niet zo, heb zelf ledlampen in de kap geplaatst en extra ledverlichting ernaast geplaatst.
Ook is t schoonhouden vrij lastig, omdat je, vooral als je grote voorwerpen in je bak hebt (stenen e.d) er erg lastig achter kan komen omdat alles via de vrij kleine opening bovenop moet gebeuren.
Het probleem is een beetje dat vissen die in een te kleine bak zitten, vergroeiingen krijgen voordat ze te groot worden. Geldt bv ook voor maanvissen in een bak die maar 40cm hoog is.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 09:14 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Ik vraag om een indicatie hoe lang het ongeveer duurt totdat 10 sluierstaartjes te groot zijn voor een 110 liter bak.
Als je het niet weet, zeg dat dan gewoon...
Komt er direct zonlicht op je aquarium? Zo ja, dan zou dat het kunnen zijn. Voor de rest helpt het niet zoveel om een algenetertje toe te voegen. In tegenstelling tot wat men zegt ben ik nog nooit een beestje tegengekomen die de ruit écht schoon houdt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 01:14 schreef Saninl het volgende:
Hmm, ik heb nu in mijn Aqua60;
3 Corydoras Albino
5 Visjes met van die fluoriserende blauwe oogjes? (argh, naam kwijt?!)
en een stuk of 30 garnaaltjes? (aantal echt onbekend)
Nu heb ik echt last van lag op mn ruiten, zou ik een ruitenkuiser toe kunnen voegen aan mijn visbestand? Of wordt het dan te druk?
En moeten die Corydoras met een grotere groep zijn? Of gaan ze dan met mijn garnalen de strijd aan voor de grond?
En dan nog een vraag, die visjes "moesten" (van de aquazaak) het liefst met wat meer zijn, maar is dat ook voor in mijn bakje? Of krijg je dan overbevolking?
Zo, weer wat vraagjes voor jullie
Het is moeilijk te zeggen wanneer dat is. Als ik ze nu zie (hier) denk ik dat ze nog wel even meegaanquote:Op dinsdag 17 januari 2012 09:14 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Ik vraag om een indicatie hoe lang het ongeveer duurt totdat 10 sluierstaartjes te groot zijn voor een 110 liter bak.
Als je het niet weet, zeg dat dan gewoon...
Voorlopig maar even geen vissen er meer bij. Extra vissen zijn leuk, maar het ruimen van de lijkjes toch wat minder.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 12:39 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
De laatste gup is vanmorgen ook overleden smste mijn vriendin
Ik ga binnenkort nog een stukje hout kopen, die hang ik dan met een latje bovenin, ligt op de richel. Dat ziet er ook wel tof uit.quote:
Ik ga denk ik voor een tanganyika bakquote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:01 schreef Messina het volgende:
[..]
Voorlopig maar even geen vissen er meer bij. Extra vissen zijn leuk, maar het ruimen van de lijkjes toch wat minder.
Voor de toekomst, hier is een zoekmachine. Kun je bijvoorbeeld op temperatuur zoeken. Ik zou afraden vissen te kiezen die bijv. kunnen in water van 16 - 26 graden. Zulke vissen worden toch vaak in warm water opgekweekt en in warm water gehouden bij de viswinkel, dus zo'n koude overgang is dan niet ideaal.
Feit is dat er niet heel veel makkelijke (aquarium)vissen geschikt zijn voor koudwater.
Naast de temperatuur zijn ook de waterwaardes erg belangrijk. Je kan overwegen om een watertestset aan te schaffen zodat je wat inzicht krijgt in je waterwaardes. Ook is het handig als er onverhoopt iets mis gaat, water testen, kijken welke waarde niet goed is en daar gericht actie op ondernemen.
En wat vind je belangrijker, de inrichting of de vissen? M.a.w.; Wil je een inrichting kiezen en daar de vissen bij uitzoeken (of andersom?)?
Een tanganyika bak ziet er heel anders uit dan een Zuid-Amerika bak, en niet alle vissen zullen zich in beide bakken thuis voelen.
Tanganyika
[ afbeelding ]
Zuid-Amerika
[ afbeelding ]
Je kunt ook kiezen voor een gezelschapsbak, beetje mix van vanalles bij elkaar.
[ afbeelding ]
Maar ook moet je alsnog de waterwaardes weten, want niet alle vissen kunnen bij elkaar/ hebben specifieke waterwaardes nodig.
Voor sommige vissen is ook de stroming nog belangrijk. Sommige vissen houden van een harde stroming, andere vissen houden niet zo van stroming.
Je hebt nog een heleboel uit te zoeken, te bekijken en te kiezen in ieder geval
Is dat zo? Mijn vader heeft jarenlang sluiers in zijn (onverwarmde) vijver gehad.quote:Op maandag 16 januari 2012 17:43 schreef moussy het volgende:
[..]
In de winter moeten ze er wel weer uit dan...
Als het goed diep is en niet compleet bevriest moet dat wel kunnenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is dat zo? Mijn vader heeft jarenlang sluiers in zijn (onverwarmde) vijver gehad.
Echt diep was die vijver niet, maar hij had er 's winters wel een ijsvrijhouder in idd.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:50 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Als het goed diep is en niet compleet bevriest moet dat wel kunnen
Dacht dat je ook Zuid-Afrikaanse had, en dat die kleiner zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:49 schreef Catch22- het volgende:
afrikaanse malawi's, waar moeten ze anders vandaan komen?
Ga eerst eens wat Tangayika fora af en lees je in. Welke soorten zijn er? wat voor water moeten ze hebben? wat voor gedrag vertonen ze?
Die mag je niet kopen hier, de handel is verboden in Nederland.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:36 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Ok, dan ga ik daar van het weekend even over lezen
Had iemand deze al gezien?
http://www.glofish.com/
Genetisch gemanipuleerde guppies
Ik vind kersenbuikjes, of hun neefje Pelvicachromis taeniatus anders ook erg mooi van kleur. Goed, ze zijn minder fel van kleur dan sommige cichliden, maar vooral in de broedperiode kun je er soms alle kleuren van de regenboog in terugvindenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:29 schreef MesaJJB het volgende:
Kersenbuikjes of schelpen-cichliden zijn ideaal om mee te beginnen en hebben geen groot aquarium nodig. Ze zijn inderdaad minder mooi dan Malawi cichliden maar heel erg leuk in hun gedrag.
Was het ook niet van plan, vind het echt bizarquote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Die mag je niet kopen hier, de handel is verboden in Nederland.
De Pelvicachromis taeniatus is ook erg mooi jaquote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik vind kersenbuikjes, of hun neefje Pelvicachromis taeniatus anders ook erg mooi van kleur. Goed, ze zijn minder fel van kleur dan sommige cichliden, maar vooral in de broedperiode kun je er soms alle kleuren van de regenboog in terugvinden
Visjes licht laten geven door er een gen van een lichtgevende kwal in te stoppen... Je moet het maar verzinnenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:47 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Was het ook niet van plan, vind het echt bizar!
Ik ken ze lang niet allemaal hoor, en de naam van de taeniatus ken ik vooral omdat ik die zelf heb.quote:[..]
De Pelvicachromis taeniatus is ook erg mooi ja
Knap dat jullie al de Latijnse benamingen uit jullie hoofd weten...
Weet je ook waarom ze zo trillen als in dit filmpje ?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Visjes licht laten geven door er een gen van een lichtgevende kwal in te stoppen... Je moet het maar verzinnenHet zijn volgens mij zebravisjes trouwens, maar dat terzijde.
[..]
Ik ken ze lang niet allemaal hoor, en de naam van de taeniatus ken ik vooral omdat ik die zelf heb.
Omdat ze dansen op die queenmuziek, lijkt me duidelijk!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:51 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Weet je ook waarom ze zo trillen als in dit filmpje ?
Of doet de jouwe dat niet ?
Ooh ik keek op het werk, geen geluid dus hoorde dat liedje niet hahaquote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:52 schreef Messina het volgende:
[..]
Omdat ze dansen op die queenmuziek, lijkt me duidelijk!
Dat deden de mijne wel, en niet al te lang daarna hadden ze een nestjequote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:51 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Weet je ook waarom ze zo trillen als in dit filmpje ?
Of doet de jouwe dat niet ?
Thnx voor je advies !quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:31 schreef mc-Piel het volgende:
SSB, als je de keuze wilt maken tussen Malawi of Tanganyika heb ik hier wat puntjes voor je.
- Heb je een (relatief) kleine bak ( 80cm of kleiner)? Kies Tanganyika
- Heb je een (relatief) grote bak ( 100cm of groter)? Malawi wordt een optie.
- Wil je kleur? Kies Malawi
- Wil je vissen met geweldig gedrag en een pittig karakter? Kies Tanganyika.
Beiden zijn vrij eenvoudig te houden, houdt wel goed rekening met je hardheid en je zuurtegraad. Zuurteziekte lopen ze zo op bij een te lage GH en te lage pH.
Ik heb zelf ook altijd Tanganyika's gehad, ik had een bak van 100cm met daarin:
5 x Lamprologus Ocellatus ( 1 x man / 4 x vrouw)
2 x Julidochromis ornatus ''Yellow'' ( 1 x man/ 1 x vrouw.. begin met een klein groepje ( 5/6) en wacht tot hier een koppel uit vormt. Dit koppel kun je behouden de rest moet weg!)
1 x Altolamprologus Compressiceps '' Goldhead'' ( een van de mooiste en meest aparte zoetwatervissen naar mijn mening).
7 x Paracyprichromis Nigripinnis '' Blue neon''. ( Haringcichliden, om toch nog wat kleur in de bak te krijgen).
Gr, Philip
Heb ik ook gehad, ik ben toen rigoreus aan de slag geweest en heb mijn grindbodem vervangen en er een zandbodem (filterzand) in gedaan. Ik moet zeggen dat dat mij een stuk beter bevalt. Veel minder alg.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:52 schreef Komakie het volgende:
Foto van mijn drama verhaal met mijn kleine bak:
[ afbeelding ]
Hoe dit voor elkaar is gekomen in een kleine 4 weken weet ik ook niet
Iemand een idee wat ik het beste kan doen? Wat voor smerigheid (alg?) is dit precies?
Mosbal helemaal onder de bruine drap, iglo'tje is niet meer te herkennen.
De plantjes aan de achterkant zijn zo ongeveer gehalveerd.
Alleen het plantje aan de rechterkant groeit als een gek
Hier ook een grote fan van Malawi's heb ook veel met ze gekweekt en zo. Is erg leuk en inderdaad leuk gedragquote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:29 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Thnx voor je advies !
Ik heb een 80cm bak
Hoe groot worden de Tanganyika maximaal ?
Of kan dat ook nog verschillen per soort ?
op zich zit hier al jaren een grindbodem in. Is altijd redelijk goed gegaan. Ik had wel eens wat last van alg, maar niet buitensporig. Dit is echt niet normaal...quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb ik ook gehad, ik ben toen rigoreus aan de slag geweest en heb mijn grindbodem vervangen en er een zandbodem (filterzand) in gedaan. Ik moet zeggen dat dat mij een stuk beter bevalt. Veel minder alg.
Misschien klopt er iets niet met je waterwaardes. Ik zou dat eerst eens meten.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:26 schreef Komakie het volgende:
[..]
op zich zit hier al jaren een grindbodem in. Is altijd redelijk goed gegaan. Ik had wel eens wat last van alg, maar niet buitensporig. Dit is echt niet normaal...
Dat verschilt onwijs qua soort!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:29 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Thnx voor je advies !
Ik heb een 80cm bak
Hoe groot worden de Tanganyika maximaal ?
Of kan dat ook nog verschillen per soort ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |