Lees je in zou ik zeggen. Het is niet een kwestie van 'hoeveel vis gooi ik in een bak'. Je moet een compleet andere inrichting hebben voor cichliden tov tropische vissoorten.quote:Op woensdag 11 januari 2012 08:26 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Wil nog steeds weten hoeveel cichliden ik in mijn 110 liter kan houden...
Meestal zijn de mannetjes iets groter...quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:43 schreef wesleycool het volgende:
even snel een vraagje: ik heb een 60 liter verwarmd, gefilterd en verlicht(natuurlijk) aquarium, en hier zitten 5 neontetra's in. maar eentje jaagt twee specifieke op. hoe zie ik nu welke een mannetje is en welke vrouwtjes?
Had ik ook vandaag, kijk in de bak zit er een neon tussen de openingen van t filter, heel apart.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:49 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
En nog een dode guppie, nog 1 te gaan
Wel raar, want deze deed helemaal niet vreemd vandaag
Hij at net zelfs nog als een gek.
Vond hem net tegen het filter aangezogen zitten
Ja heb me al ingelezen, over een sterkere stroming, niet te veel mannetjes, veel rotsen etc.quote:Op woensdag 11 januari 2012 16:21 schreef Kreator het volgende:
[..]
Lees je in zou ik zeggen. Het is niet een kwestie van 'hoeveel vis gooi ik in een bak'. Je moet een compleet andere inrichting hebben voor cichliden tov tropische vissoorten.
afhankelijk van de soort: 1 tot 10.
[..]
Meestal zijn de mannetjes iets groter...
Nu alweer opnieuw inrichten, je bent toch niet de nieuwe Stoeltafel hč...quote:Op donderdag 12 januari 2012 11:33 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Ja heb me al ingelezen, over een sterkere stroming, niet te veel mannetjes, veel rotsen etc.
Wanneer het zo ver is ga ik wel even langs Heems
ga eerst even nadenken over welke cichliden je wil.. Malawi of Tanganyikaquote:Op donderdag 12 januari 2012 11:33 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Ja heb me al ingelezen, over een sterkere stroming, niet te veel mannetjes, veel rotsen etc.
Wanneer het zo ver is ga ik wel even langs Heems
Haha nee hoorquote:Op donderdag 12 januari 2012 11:37 schreef Dance-Commander het volgende:
[..]
Nu alweer opnieuw inrichten, je bent toch niet de nieuwe Stoeltafel hč...
Ik denk Tanganyika.quote:Op donderdag 12 januari 2012 11:39 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ga eerst even nadenken over welke cichliden je wil.. Malawi of Tanganyika
het enige waar ik me zorgen over zou maken is het zuurstofgehalte (geen fotosynthese). dus misschien een luchtpompje erop? en je kunt best even spieken als het donker is. je vissen zou je wel moeten kunnen zien. waarschijnlijk slapen ze lekker lang uitquote:Op donderdag 12 januari 2012 17:24 schreef Twinky het volgende:
vier dagen vuilniszakkenkuur is echt langik mis ze! Dan merk je pas hoe vaak je even kijkt!
ben ook zo bang dat als ik het zaterdagochtend open maak dat ze dan allemaal drijven...
Luchtpompje staat er inderdaad opquote:Op donderdag 12 januari 2012 17:27 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
het enige waar ik me zorgen over zou maken is het zuurstofgehalte (geen fotosynthese). dus misschien een luchtpompje erop? en je kunt best even spieken als het donker is. je vissen zou je wel moeten kunnen zien. waarschijnlijk slapen ze lekker lang uit
Die van mij ook weer. Zag de rest van de vissen allemaal weer in paniek naar de andere kant vluchten...quote:Op dinsdag 27 december 2011 21:46 schreef Kreator het volgende:
Rami en Rezi hebben weer eitjes gelegd. Ik werd nog net niet gebeten toen ik net de ruit schoonmaakte..
En de eitjes zijn ook alweer weg... Ik vermoed dat de Helena slakken het wel een lekker hapje vinden.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 16:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die van mij ook weer. Zag de rest van de vissen allemaal weer in paniek naar de andere kant vluchten...
Gewoon uit de sloot vissen.quote:Op zondag 15 januari 2012 13:26 schreef Twinky het volgende:
mm dat is wel een idee moussy, maar moeten die slakken dan niet ook eten enzo?
en heeft één van jullie een stel slakjes dat fokt als konijnen en die ik op kan kweken voor de Helena's?
yesssquote:Op zondag 15 januari 2012 13:34 schreef moussy het volgende:
gewoon vissenvoer gooide ik in die pot, ook wel stukjes tomaat en komkommer. En ik gebruikte gewoon die slakjes die wel meekwamen met plantjes. Nu mn kogeltjes dood zijn heb ik dus een explosie aan vuurgarnalen en slakkenik wil best wel wat slakjes opsturen, moet ik ff tiktakdoosjes opscharrelen.
daar ben ik wat voorzichtig mee geworden toen ik bloedzuigertjes in mn bak zag dobberenquote:
ja volgens mij eten ze allesquote:Op zondag 15 januari 2012 13:37 schreef moussy het volgende:
eten helena's ook puntslakjes, want die heb ik ook.
die verstoppen zich in de bodemquote:Op zondag 15 januari 2012 13:38 schreef Twinky het volgende:
[..]
ja volgens mij eten ze allespuntslakjes had ik in het begin, die zie ik nu nergens meer. Dus ik denk dat ze die ook eten
een wekpot trouwens? Dus helemaal dicht zonder lucht?quote:Op zondag 15 januari 2012 13:04 schreef moussy het volgende:
slakkenkweekje opzetten in een pot misschien?
Toen ik nog kogelvisjes had (die samen met vuurtjes zaten) had ik nog een wekpot met slakkenkweek in de keuken staan.
haha okayquote:Op zondag 15 januari 2012 21:34 schreef moussy het volgende:
een babygarnaal!!![]()
Ik had de wekpot altijd gewoon open staan, een vaas kan dus ook, of een weetikveelwattus, de katten dronken er ook uit
hihiquote:Op zondag 15 januari 2012 21:41 schreef moussy het volgende:
Bij mij stond de pot ook wel op de tafel, gewoon voor de leuk, bij de action heb ik eens een vierkant vaasje gekocht, missie miniaquarium
zand is niet zo lastig hoor, ik vind het zelfs makkelijker dan grind. ben ook ooit met grind begonnen, maar al mn aquaria hebben tegenwoordig zand (filterzand).quote:Op zondag 15 januari 2012 19:42 schreef Klonk het volgende:
Goed, de knoop is doorgehakt in huize Klonk, de bak draait niet lekker mee, zitten nu nog 10 vissen ofzo in een bak van 110 liter en het ziet er niet meer uit. De bak heeft nooit lekker gedraaid, planten sloegen ondanks bemesting niet aan, de hele tijd van die pestalgen, kortom ik hou van mijn aquarium en het kijken naar visje maar op dit moment ben ik in staat om er een hamsterbak van te maken, ook leuk
De bak staat trouwens tegen een muur waar nauwelijks tot geen direct zonlicht opkomt, dus waar die algen vandaan komen is mij ook een raadsel...
Maar goed, alle gekheid op een stokje, hoe kan ik voorkomen dat als ik binnenkort de bak leeghaal en opnieuw begin het weer een frusterend fiasco wordt.
De bevolking bestaat op dit moment uit 3 neon tetra's, 3 platty's, 3 botia's (volgens mij de dario), 1 braadpanmeerval en een of andere pleco. Ik heb een klein bakje waar de vissen tijdelijk in kunnen dus dat is geen probleem.
Maar hoe bouw ik de boel nu goed op, heb nu een grindbodem met daaronder een voedingsbodem en dat is duidelijk geen geslaagde combinatie![]()
Zand lijkt me tof en mooi maar weet ook dat dat een hel is om netjes te houden.
Budget is geen probleem, wil de bak nu echt tot iets bijzonders maken. Dus gezocht, alles wat me de goede weg op kan helpen.
panty om het filter doen, dan kunnen de (baby)garnalen ook niet aangezogen worden.quote:Op zondag 15 januari 2012 23:30 schreef Draai_kont het volgende:
Lijkt me dat de garnaal waar de Helena aan zat te smullen al dood was? want anders was de garnaal wel weggezwommen, sinds slakken niet zo snel zijn.
Ik heb momenteel ook vuurgarnalen bij helena's zitten, gaat wel prima volgens mij. Echt een heleboel babygarnalen.
Ik heb alleen het probleem dat ik een Superfish aqua-flow heb, maar dat het uitstroombuisje met gaatjes, ik daar soms dode (halfvolwassen)garnaaltjes in zie hangen? Letterlijk in de gaatjes.
Ik vraag me af waar in de filter de garnalen doorheen kunnen? is dat bij de harder zachter schakelaar? Lijkt me niet dat de garnalen van onderaf helemaal door het filter uiteindelijk in de uitstroombuis kunnen komen.. Wat kan ik eraan doen?
Eindelijk, nog iemand met goudvissen.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:37 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
Wil iemand de foto van mijn aquarium in de OP zetten?
[ afbeelding ]
Wel een natural panty, en geen gekleurde. Deze geven in de loop der tijd hun kleur (chemische stoffen) af, en das niet zo best voor garnalenbeestjes..quote:Op maandag 16 januari 2012 07:54 schreef moussy het volgende:
[..]
panty om het filter doen, dan kunnen de (baby)garnalen ook niet aangezogen worden.
quote:Op maandag 16 januari 2012 11:19 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Wel een natural panty, en geen gekleurde. Deze geven in de loop der tijd hun kleur (chemische stoffen) af, en das niet zo best voor garnalenbeestjes..
Heb de bak ongeveer een maand, is een bak van 110literquote:Op maandag 16 januari 2012 10:41 schreef Thorical het volgende:
[..]
Eindelijk, nog iemand met goudvissen.
Hoe groot is de bak en hoelang heb je de vissen al?
ja hoor, ze zullen het erg lekker vinden.quote:Op maandag 16 januari 2012 14:36 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Heb de bak ongeveer een maand, is een bak van 110liter
Kan ik garnaaltjes bij mijn sluierstaartjes en appelslakken doen?
Geen goed idee dusquote:Op maandag 16 januari 2012 14:50 schreef moussy het volgende:
[..]
ja hoor, ze zullen het erg lekker vinden.
nee.
nou, appelslakken moet volgens mij kunnen. Heb ik wel vaker van mensen gehoord.quote:Op maandag 16 januari 2012 14:36 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Heb de bak ongeveer een maand, is een bak van 110liter
Kan ik garnaaltjes bij mijn sluierstaartjes en appelslakken doen?
De appelslakken zitten al een paar weken in de bak, dat gaat prima samen met de sluierstaartjes.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:01 schreef Hypocriet het volgende:
[..]
nou, appelslakken moet volgens mij kunnen. Heb ik wel vaker van mensen gehoord.
En vuurtjes kan wel, maar dan zou je er eigenlijk eerst vuurtjes in moeten zetten en later pas goudvissen, dan kweken de vuurtjes er wel tegenop.
en de sluierstaarten vreten alsof hun leven er vanaf hangt. Zelfs mijn babysluierstaarten zie ik wel eens zwemmen met een staartje van een babyvuurgarnaal nog uit de bek.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:01 schreef Hypocriet het volgende:
[..]
nou, appelslakken moet volgens mij kunnen. Heb ik wel vaker van mensen gehoord.
En vuurtjes kan wel, maar dan zou je er eigenlijk eerst vuurtjes in moeten zetten en later pas goudvissen, dan kweken de vuurtjes er wel tegenop.
Ja die van mij eten zelfs frikandel en mihoenquote:Op maandag 16 januari 2012 15:05 schreef moussy het volgende:
[..]
en de sluierstaarten vreten alsof hun leven er vanaf hangt. Zelfs mijn babysluierstaarten zie ik wel eens zwemmen met een staartje van een babyvuurgarnaal nog uit de bek.
en mn grote sluierstaarten slobberen sperziebonen zo naar binnen, dus een vuurgarnaaltje gaat er ook prima in.
Deze zijn wel vetquote:Op maandag 16 januari 2012 15:07 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wel wat schuilplaatsen maken voor vuurtjes, anders zijn ze wel een heel makkelijk doelwit
Je kan ook corydoras plaatsen bij sluiers.. Dat wil 9 van de 10 keer goed gaan. Als je baby cory's hebt kan het wel fout gaan, aangezien ze dan in de bek van de sluier passen
Catch22 waarom de hele bak leeg?quote:Op maandag 16 januari 2012 14:24 schreef Catch22- het volgende:
Ik moet mijn bak eigenlijk helemaal schoonmaken, dus ook de bodem enzo. Zie daar wel tegenop want dan moet ik alle vissen gaan vangen, nu is dat bij de grotere niet zo'n probleem, maar er zitten best wat garnalen in en die zijn lastig te vangen. Ook de jonge guppies heb je niet zo te pakken.
Hoe vaak doen jullie dat?
hoe maak je de bodem nu schoon dan? hevel je de bodem niet af?quote:Op maandag 16 januari 2012 15:17 schreef Catch22- het volgende:
Omdat hij nu een jaar draait en er best wat zooi in de bodem komt te zitten. Ik wil graag de bodem even goed schoonmaken en misschien wel vervangen voor iets anders.
Zitten nu grijzige steentjes in, vind helder wit zand (of in ieder geval licht) mooier.
Hoezo ?quote:Op maandag 16 januari 2012 15:10 schreef Catch22- het volgende:
heb je wel enig idee waar je het over hebt?
Uit je vragen en opmerking blijkt wel dat je erg weinig basiskennis en eigen inzet hebt.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:30 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Hoezo ?
Ik vraag toch juist de dingen die ik niet weet...
Ok, ik heb zelf zand in de bak liggenquote:Op maandag 16 januari 2012 15:19 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Neem dan geen cory's die klein blijven.
Cory's zijn groepsdieren.. Liefst vanaf 6 of meer.
Corydoras Sterbai zou wel een goed iets zijn.
Corydoras zijn echte opruimers, want ze ruimen al het overtollige eten enzo op.
Als bodem hebben ze het liefst zand ivm baarddraden. Wel een zandbodem, dat is om hun baarddraden heel te houden.
Zand is voor sluiers overigens ook beter.
met hele bodem vervangen is het wel makkelijker ja.quote:Op maandag 16 januari 2012 15:17 schreef Catch22- het volgende:
Omdat hij nu een jaar draait en er best wat zooi in de bodem komt te zitten. Ik wil graag de bodem even goed schoonmaken en misschien wel vervangen voor iets anders.
Zitten nu grijzige steentjes in, vind helder wit zand (of in ieder geval licht) mooier.
Je klinkt precies als een andere user die hier vaak kwam. Vond z'n vissen niet leuk, dus ging over op discussen. Vond 'ie ook niet leuk, dus ging 'ie over op zoutwater. En nu sla ik nog 30 stappen tussendoor over...quote:Op maandag 16 januari 2012 14:58 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Saaie vissen eigenlijk die goudvissen, er kan niks bij
Nee ik hou ze wel gewoon tot ze te groot wordenquote:Op maandag 16 januari 2012 16:09 schreef Messina het volgende:
[..]
Je klinkt precies als een andere user die hier vaak kwam. Vond z'n vissen niet leuk, dus ging over op discussen. Vond 'ie ook niet leuk, dus ging 'ie over op zoutwater. En nu sla ik nog 30 stappen tussendoor over...
Als het weer wat warmer is in de vijver kiepen bij de buurman ofzo. Daar groeien ze ook goed in.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:38 schreef So_Surreal_Baby het volgende:
[..]
Nee ik hou ze wel gewoon tot ze te groot worden
Heb ze zelf gekocht en ga ze daarom niet wegdoen om IK hun gegraas storend vind
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |