quote:
Op zondag 15 januari 2012 19:42 schreef Klonk het volgende:Goed, de knoop is doorgehakt in huize Klonk, de bak draait niet lekker mee, zitten nu nog 10 vissen ofzo in een bak van 110 liter en het ziet er niet meer uit. De bak heeft nooit lekker gedraaid, planten sloegen ondanks bemesting niet aan, de hele tijd van die pestalgen, kortom ik hou van mijn aquarium en het kijken naar visje maar op dit moment ben ik in staat om er een hamsterbak van te maken, ook leuk

De bak staat trouwens tegen een muur waar nauwelijks tot geen direct zonlicht opkomt, dus waar die algen vandaan komen is mij ook een raadsel...
Maar goed, alle gekheid op een stokje, hoe kan ik voorkomen dat als ik binnenkort de bak leeghaal en opnieuw begin het weer een frusterend fiasco wordt.
De bevolking bestaat op dit moment uit 3 neon tetra's, 3 platty's, 3 botia's (volgens mij de dario), 1 braadpanmeerval en een of andere pleco. Ik heb een klein bakje waar de vissen tijdelijk in kunnen dus dat is geen probleem.
Maar hoe bouw ik de boel nu goed op, heb nu een grindbodem met daaronder een voedingsbodem en dat is duidelijk geen geslaagde combinatie
Zand lijkt me tof en mooi maar weet ook dat dat een hel is om netjes te houden.
Budget is geen probleem, wil de bak nu echt tot iets bijzonders maken. Dus gezocht, alles wat me de goede weg op kan helpen.
zand is niet zo lastig hoor, ik vind het zelfs makkelijker dan grind. ben ook ooit met grind begonnen, maar al mn aquaria hebben tegenwoordig zand (filterzand).
als je een schone start wil maken moet je in ieder geval je bak goed algenvrij maken. helemaal leeghalen en schoonmaken met heet water en schoonmaakazijn. chloor werkt ook heel goed, maar dan moet je uiteraard goed uitspoelen.
mijn recept:
zand erin, water erin, planten erin, puntslakken erin, weekje wachten, vissen in kleine groepjes toevoegen met tussenpozen van een week. ik begin het liefst met een groepje otocinclussen, die zullen meteen korte metten maken met beginnende algengroei, en mocht je kiezelalg krijgen, wat een beetje bij opstarten hoort, zullen ze dit ook wegwerken.
algen voorkomen: niet te veel voeren, zorgen voor een goede plantengroei (goede verlichting is belangrijk, ik zweer bij 830/840 TL buizen, minimaal 2 stuks). de juiste planten erin is ook erg belangrijk. bij mij groeien de javavaren en javamos erg goed, dus die zorgen dat het nitraat en fosfaat gehalte niet te hoog worden. verder heb ik nog wat planten voor het mooie, die niet zo hard groeien. niet teveel bemesten. 1 keer per maand +/- 1/3 water verwisselen en daarbij de bodem afzuigen. ik heb wel in alle aquaria algeneters zitten. otocinclus, ancistrus en siamese algeneters zijn mn favorieten.
ik heb vroeger ook weleens algenproblemen gehad, maar tegenwoordig, met deze methode eigenlijk nooit meer. 1 a 2 keer per jaar maak ik de ruit schoon, dan zit daar een groene waas op, maar meer alg heb ik niet.